Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG B7/C7 - Risk för inbränning ?

123 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 juli 2018 - 07:01

ipavan
  • ipavan
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Hur stor är egentligen risken för inbränningar på LG´s B7 och C7 modeller?

 

När man läser runt på nätet och även kollar på rtings test för just detta så verkar det ju inte speciellt svårt att få permanenta inbränningar? 

Det verkar även vara kumulativt så att det byggs på med tiden även om man tittar på annat där emellan?

Det är i ju sådant fall väldigt knepigt eftersom t.ex, kanal loggor alltid finns på bilden och då kommer det rimligtvis bli väldigt svårt att undvika inbränningar på dessa?

 

Ni som haft era LG OLED TV´s lite "längre", har ni märkt några permanenta burn-in´s på era TV apparater ( både 2016 och 2017 års modeller)?

 

Är intresserad av att veta hur stor risken egentligen är? Som sagt det låter som att det är relativt enkelt att få burn-in´s på dessa TV apparater när man läser runt på nätet och att en "hel del" har fått detta, men kan ju även vara så att det bara är dom som drabbats som skriver på nätet.

 

Funderar annars på att köpa en B7 eller C7 men vill absolut inte sitta med inbränningar, i alla fall inte dom första X antal åren.

 

Alternativet är väl att köpa en av dom bättre LED TV apparaterna som vanliga dödliga har råd med, har inte forskat så mycket runt den biten, men antar att det är nåt i stil med Sony XE9005 / XE9305. Men det får bli en annan tråd.

 

Tacksam för synpunkter och svar.



#2

Postad 07 juli 2018 - 07:11

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

I min erfarenhet med min B6:a bygger inbränning på med tiden. Efter ca 2 år av att ha kört blandat material har jag fått vad som ser ut som en inbränning. Förmodligen på grund av ca 50% textad Netflix. Där textremsan legat är det nu ett svagt streck som syns i vissa färger. 

 

Tänk hela tiden på vad du tittar på, och undvik återkommande textremsor och loggor etc.



#3

Postad 07 juli 2018 - 08:28

Foxxy
  • Foxxy
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 1
Haft 65c7 i 10 månader och har inga inbränningar. Spelar mycket, kör netflix osv.

#4

Postad 07 juli 2018 - 08:47

Bagerth
  • Bagerth
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 1
Jag har haft en OLED (en 920, föregångaren till C6) i nästan två års tid och har aldrig ens sett en indikation på tillfällig inbränning någongång. Kör dock (hobby-)kalibrerat sedan ett år tillbaka och gissar att det är lite snällare mot panelen än en helt okalibrerad dito.

#5

Postad 07 juli 2018 - 08:56

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 1
Aldrig sett en tendens till innränning på B7 men spelar inte och kör blandat innehåll.

#6

Postad 07 juli 2018 - 09:04

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 1

ingenting på min E6a heller  :)



#7

Postad 07 juli 2018 - 14:14

nilhe7
  • nilhe7
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 1

Ingenting på min B7 65 heller :)



#8

Postad 07 juli 2018 - 14:46

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Instämmer i kören.



#9

Postad 07 juli 2018 - 14:51

Unregistereda21abf58
  • Unregistereda21abf58
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0

låter bra en bekräftelse jag själv behövde med, sugen på oled av något märke



#10

Postad 07 juli 2018 - 15:59

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Tror b7/c7 varit ute för kort tid för å se inbränningar....tror själv mer på att det kan komma efter 2-3-4 år. Vid vanlig användning.

Redigerat av mikkiz, 07 juli 2018 - 15:59.


#11

Postad 07 juli 2018 - 17:06

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Tror b7/c7 varit ute för kort tid för å se inbränningar....tror själv mer på att det kan komma efter 2-3-4 år. Vid vanlig användning.

 

Vad grundar du den tanken på? Fakta eller ren spekulation?



#12

Postad 07 juli 2018 - 17:35

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
LG B6 snart två år. Inget permanent och de går väl 70% Netflix

#13

Postad 07 juli 2018 - 18:40

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Utan att verka dryg men dagens Oled känns ju ett steg tillbaka mot plasma med hänseende på hur man skall använda sin TV.
Kanonbra bildkvalitet (förutom bandingproblem) men man måste ha silkeshanskarna på, undvika logor, undvika statiska bilder m.m.

#14

Postad 07 juli 2018 - 18:53

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Vad grundar du den tanken på? Fakta eller ren spekulation?


Om jag skriver ”jag tror” så lär det inte vara fakta. Och c7 har inte funnits 3-4 år än så....doh!

Redigerat av mikkiz, 07 juli 2018 - 18:54.


#15

Postad 07 juli 2018 - 18:55

Unregistereda21abf58
  • Unregistereda21abf58
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0

kanske ta sej en tredje funderare ändå....plasman st60 jag har nu är extrems känslig, om så för tillfälliga...räcker ta upp tv guiden så fastnar det...ser man vid ljusa scener sen...kan ta ett tag innan det försvinner med.

 

kanske köpa sej en highend lcd ist....  sony är det fortfarande zd9 , för zf90 serien verkar lite liknande spec !?



#16

Postad 07 juli 2018 - 20:27

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 1

Inga tecken till inbränningar , använder den dock inte som "spelskärm" utan endast Tv/film  :)

 

Om jag skriver ”jag tror” så lär det inte vara fakta. Och c7 har inte funnits 3-4 år än så....doh!

 

Vilket då betyder nada ;)


Redigerat av mcmike, 07 juli 2018 - 20:32.


#17

Postad 07 juli 2018 - 20:46

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
Äger en LG E6 65 tum. Haft den i över ett och ett halvt år. Kollar på tv kanaler, film och även TV spel. Inga inbränningar alls än.

#18

Postad 07 juli 2018 - 20:52

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Inga tecken till inbränningar , använder den dock inte som "spelskärm" utan endast Tv/film  :)
 

 
Vilket då betyder nada ;)


Ja ungf som ditt. Nada

#19

Postad 07 juli 2018 - 21:05

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Ja ungf som ditt. Nada

 

Japp man jag har iallafall något att jämföra med ;)


Redigerat av mcmike, 07 juli 2018 - 21:07.


#20

Postad 07 juli 2018 - 21:37

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Utan att verka dryg men dagens Oled känns ju ett steg tillbaka mot plasma med hänseende på hur man skall använda sin TV.
Kanonbra bildkvalitet (förutom bandingproblem) men man måste ha silkeshanskarna på, undvika logor, undvika statiska bilder m.m.


Inget av det du hävdar är något jag sett skymten av så verkligen inget av sanning eller nåt att bry sig om.

Så hur du kan ens kan påstå att OLED är ett steg tillbaka från plasma är för mig ett rent skämt.

Har du en själv?

#21

Postad 07 juli 2018 - 21:45

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Japp man jag har iallafall något att jämföra med ;)


Ja MAN jag förstår. Rasta

#22

Postad 07 juli 2018 - 22:18

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

I min erfarenhet lider OLED otvivelaktigen av IR (Image Retention). Men det är något som inte alltid upptäcks och som snabbt försvinner.

 

För att få inbränning krävs att man (som jag själv tyvärr gjorde) visar något statisk regelbundet under längre perioder. För mig räckte det alltså att ha textat Netflix under ca 2 år. Färgen på textremsan var gul (default) vilket jag i efterhand lärt mig inte var särskilt smart. Numer kör jag helt utan text.

 

OLED är dock så pass fantastiskt på alla plan att jag inte skulle kunna överge det för LCD. Men man bör på förhand vara medveten om hur man bäst använder OLED och rätta sig något därefter. Kan man vänja sig vid det ser jag inga hinder för köp.



#23

Postad 07 juli 2018 - 23:22

Unregistereda0288622
  • Unregistereda0288622
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0
Låter helt sjukt att det bara skall ta två år för en textremsa att bränna in.

Tycker alla på detta forum att det är vettigt att köpa ny TV för 20 lakan vart tredje till femte år? (Bättre fråga, tycker era respektive det?)

Jag en Philips 3D TV som är mer än fem år gammal som fortfarande känns som ny, och som jag hoppas kommer hålla tills nästa generation 3D kommer (min svärmor har faktiskt vår första platta Sony Bravia fortfarande och den är väl 15 år snart men börjar få lite problem).

#24

Postad 08 juli 2018 - 00:02

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0

Låter helt sjukt att det bara skall ta två år för en textremsa att bränna in.

Tycker alla på detta forum att det är vettigt att köpa ny TV för 20 lakan vart tredje till femte år? (Bättre fråga, tycker era respektive det?)

Jag en Philips 3D TV som är mer än fem år gammal som fortfarande känns som ny, och som jag hoppas kommer hålla tills nästa generation 3D kommer (min svärmor har faktiskt vår första platta Sony Bravia fortfarande och den är väl 15 år snart men börjar få lite problem).

Har man det som stort intresse är ju 3-5år ganska lång tid. 20k är inte mycket på den tiden, har polare som byter snöskoter varje år, det är deras största intresse så jag tycker inte det är konstigt. Eller som springer och köper en ny bil när den rasar i värde såfort man hämtat den.

 

Så det är absolut inget du stör dig på med din Philips tv? Eller din svärmors tv? Dom har perfekt bild?



#25

Postad 08 juli 2018 - 00:56

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0
Risken finns väl men med dom priserna som 65" B7 och C7 ligger på nu är det väl bara att handla eller ;)?
Köper du en safe LCD för samma pengar så får du en betydligt dassigare bild.
men det kanske funkar bara man vet med sig att man inte åker på inbränningar ?
Det funkar nog för en del men personligen hade jag inte stått ut med den sämre kontrasten som edge lit tvs i den prisklassen ger.
Bästa bilden för runt 20K i dag ger oled.
Det finns ingen LCD i den prisklassen som kommer i närheten.

Ska du matcha kontrasten hos oled så får du punga ut med 29K just nu för en 55" Q9FN eller 39K för 65"
Känns inte så lockande med dom priserna va ;)

Alla har olika prioriteringar
vissa vill ha så stor bild som möjligt till ett billigt pris men skiter i bildkvaliteten.
det finns tv apparater för dom med.

ställ dig frågan vad du prioriterar hos en tv och köp en därefter.
Det finns tv apparater för alla idag.

mest bang for the buck dock är helt klart en B7 eller C7 idag.

#26

Postad 08 juli 2018 - 05:35

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Låter helt sjukt att det bara skall ta två år för en textremsa att bränna in.
 

 

 

Det kan man absolut tycka. Förstår din reaktion.

 

Jag tror dock inte att man bör resonera som att "denna tv är så dyr att brister inte kan accepteras", utan man får helt enkelt försöka se det på så sätt att OLED-tekniken i sig har vissa egenskaper och därmed begränsningar, i kontrast till dess fantastiska kvalitéer. Detta med IR och risk för inbränning är ett sådant exempel. Men det ska heller inte överdrivas. Kanske kan tillverkarna med tiden kan åtgärda vissa saker för att minimera detta, men kanske inte om det som sagt är en egenskap hos OLED som ej går att få bort. 

 

Visst tycker jag själv att det är trist att jag fått inbränning p.g.a återkommande textremsa från Netflix. I efterhand har jag fått höra att just gul textremsa inte var bästa valet (något som är default hos Netflix, men ju går att ändra). Hade jag valt vit färg hade eventuellt problemet varit mindre synligt eller icke existerande. Den gula färgen hos pixlarna har på specifika området av panelen har nu alltså åldrats fortare än övriga pixlar, vilket orsakat detta fenomen.

 

Att köra med så få återkommande statiska bilder under lång tid är dock att rekommendera med OLED. Hade jag vetat detta innan hade jag hanterat saken annorlunda. Med detta sagt - jag ser bara inbränningen när det dyker upp vissa färger på panelen (inom det gula färgspektrat), inte konstant, så bilden överlag är inte på något sätt förstörd. Finns dem som påstår inbränningen kommer att "försvinna" med tiden. Hinner väl köpa ny innan dess.



#27

Postad 08 juli 2018 - 18:35

Foxxy
  • Foxxy
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0

Låter helt sjukt att det bara skall ta två år för en textremsa att bränna in.

Tycker alla på detta forum att det är vettigt att köpa ny TV för 20 lakan vart tredje till femte år? (Bättre fråga, tycker era respektive det?)

Jag en Philips 3D TV som är mer än fem år gammal som fortfarande känns som ny, och som jag hoppas kommer hålla tills nästa generation 3D kommer (min svärmor har faktiskt vår första platta Sony Bravia fortfarande och den är väl 15 år snart men börjar få lite problem).

3-5år är rimligt för en ny tv. För mycket händer på marknaden just nu som man missar annars. Exempelvis 4k och HDR. Två tekniker som jag idag inte kan vara utan.

#28

Postad 08 juli 2018 - 19:14

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Vilket renodlat i-landsproblem att inte ha den senaste TVn.
Festen pågår tills jorden dukar under.
Men sånt är livet på gott och ont.
Och jag är inte bättre än andra.

#29

Postad 08 juli 2018 - 19:53

Foxxy
  • Foxxy
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Gillar att man hänger på ett nördforum som minhembio.com men inte förstår varför man vill ha senaste/byter inom några år.

#30

Postad 08 juli 2018 - 20:59

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

  • 910 inlägg
  • 0

ingenting på min E6a heller :)


Jag fick en tydlig inbränning på min E6:a av TV 10:s korkade logotyp efter cirka 7 månader och då kör jag ändå en blandad kompott av både olika kanaler, Netflix och spelande via PS4. Enligt LG:s support är det tydligen ett känt faktum att åtminstone LG:s oled apparater är lite extra känsliga för gult.

Redigerat av Unregistereded94f3cc, 03 januari 2019 - 12:14.


#31

Postad 09 juli 2018 - 08:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0
Ja, på Rtings test ser man att gul är mest känsligt. Har iofs aldrig sett gul text på Netflix, men jag använder inte den inbyggda appen eftersom bilden är kass med den.

Det kanske inte är så givande, men min 2,5 år gamla OLED (910v) har ingen tendens till inbränningar trots mycket spelande osv. Är dock försiktig och har kort tid på skärmsläckare osv.

Kollar då och då med testbilder, men nada hittills som sagt. Bilden är faktiskt lite bättre än när TVn var ny (jämnare bild på 5% grå t ex).

Vet inte om 4K-modellerna är känsligare. Har funderat på att byta men eftersom den ”gamla” fortfarande har såpass bra bild, så väntar jag ett tag.

#32

Postad 09 juli 2018 - 11:03

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

Ja, på Rtings test ser man att gul är mest känsligt. Har iofs aldrig sett gul text på Netflix, men jag använder inte den inbyggda appen eftersom bilden är kass med den.
 

 

Hur menar du att bilden är kass på den inbyggda netflix-appen? Tycker det ser jättebra ut på min.



#33

Postad 09 juli 2018 - 14:05

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0
Det är allmänt känt. Hanteringen av nära-svart är sämre än med t ex en Oppo-spelare, Apple TV eller korrekt inställd dator (Med Netflix-appen).

Redigerat av Ageve, 09 juli 2018 - 14:05.


#34

Postad 09 juli 2018 - 15:18

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

Ok, fast med både Apple TV och datorn blir det väl fel frekvens istället? 25 hz istället för 24?



#35

Postad 09 juli 2018 - 18:59

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Om tom Sune numera kommit till insikt om att OLED är att föredra så känns diskussionen avslutad ;)

 

För övrigt har jag själv kört en 55" C8 som skrivbordsmonitor i snart ett år och har inga som helst problem med inbränningar. Detta trots att jag fullt medvetet inte gjort några inställningar som jag inte skulle gjort på en helt vanlig LCD monitor, dvs jag har medvetet tagit risken att jag kanske måste köpa en ny om jag skulle fått problem med inbränningar. Då snackar vi typ Windows taskbars och "delade fönster" i snitt 8-10 timmar per dag. Men så kör jag heller inte med butiksinställningar, dvs maxblås, främst för ögonens skull.



#36

Postad 09 juli 2018 - 19:34

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Hur menar du att bilden är kass på den inbyggda netflix-appen? Tycker det ser jättebra ut på min.

 

Jag har har jämfört och man ser ingen skillnad mellan Apple Tv 4k och den inbyggda appen. Så jag förstår att du är nöjd :) Dessutom fungerar appen med Dolby vision med all DV material, vilket Apple Tv inte gör och Oppon nada.!


Redigerat av mcmike, 09 juli 2018 - 19:37.


#37

Postad 09 juli 2018 - 23:00

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

lg fixade väl de där med någont patch?



#38

Postad 10 juli 2018 - 12:14

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0

En aspekt av inbränningar med OLEDs är huruvida men bryter strömmen till TVn på nätterna eller inte. LG har ett system för att "tvätta" panelen med jämna mellanrum medans den är avstängd. Skärmen är svart men i bakgrunden körs någonslags Pixel refresher som återställer OLED pixlarna. Processen tar som jag förstår det flera timmar och sker typ i gång var 100 avstägningar eller nått sådant (typ, kan ha fel, spekulation, kanske det är efter 24h kontinuerlig drift).

 

Således är det viktigt att inte "bryta" strömmen till sin OLED tv. En del har en förlägningskabel med switch på och är skitnöjda med att kunna helt döda strömmen till hela anläggningen på nätterna. Då får TVn aldrig möjlighet att göra sin tvätt och temporära inbränningar dröjer sig kvar. Kan uppfattas som permanenta. 


Redigerat av Bonzichrille, 10 juli 2018 - 12:15.


#39

Postad 10 juli 2018 - 18:34

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

processen tar typ 10 min och sker efter att TVn har varitt på i över fyra timmar :) den längre tvätten vet jag inte om den körs efter x antal timmar alls eller om man måste köra igång den manuellt? 

 

men helt rätt att man inte ska stänga av strömmen helt utan låta den stå i standby.


Redigerat av mrchisholm, 10 juli 2018 - 18:35.


#40

Postad 11 juli 2018 - 08:33

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

processen tar typ 10 min och sker efter att TVn har varitt på i över fyra timmar :) den längre tvätten vet jag inte om den körs efter x antal timmar alls eller om man måste köra igång den manuellt? 

 

Japp. Det är något de borde vara tydligare med i manualen. Har alltid följt det, och det är väldigt enkelt egentligen.

 

Om det inte hörs något klickande ljud (reläet i trafon) när man stänger av med fjärren, så har den påbörjat en kort pixel refresh. Efter ~10 minuter klickar reläet och sen kan man bryta strömmen.



#41

Postad 12 juli 2018 - 13:06

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Japp. Det är något de borde vara tydligare med i manualen. Har alltid följt det, och det är väldigt enkelt egentligen.

 

Om det inte hörs något klickande ljud (reläet i trafon) när man stänger av med fjärren, så har den påbörjat en kort pixel refresh. Efter ~10 minuter klickar reläet och sen kan man bryta strömmen.

 

Finns det nån under typ 70 år som fortfarande håller på att bryta strömmen till sitt "mediacenter"? På tiden med tjock TV och annat som drog massor av ström i standby kunde man förstå det men 2018? :)



#42

Postad 12 juli 2018 - 13:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Jag drar alltid ut när jag kör hemifrån. Vill inte få elektroniken grillad om det åskar...



#43

Postad 13 juli 2018 - 09:48

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0

I min erfarenhet lider OLED otvivelaktigen av IR (Image Retention). Men det är något som inte alltid upptäcks och som snabbt försvinner.

För att få inbränning krävs att man (som jag själv tyvärr gjorde) visar något statisk regelbundet under längre perioder. För mig räckte det alltså att ha textat Netflix under ca 2 år. Färgen på textremsan var gul (default) vilket jag i efterhand lärt mig inte var särskilt smart. Numer kör jag helt utan text.

OLED är dock så pass fantastiskt på alla plan att jag inte skulle kunna överge det för LCD. Men man bör på förhand vara medveten om hur man bäst använder OLED och rätta sig något därefter. Kan man vänja sig vid det ser jag inga hinder för köp.

Så du körde på full ljust styrka på gula texten?

Själv såg jag IR ganska tidigt med default gul text på DV och ändra i netflix inställningarna till igenomskinlig gul text och igenomskinlig svartbackgtund så försvann IR.

Och har ingen inbränning efter 2 år. Men jag änvänder atv 4k nu mest till netflix och den kör jag vit igenomskinlig text isstälet. Ser ganska harmlöst ut. DV kör jag fortfarande i inbyggda appen med gul igenomskinlig text.

IR har förbättrats varje år från b6 också. Kolla på rtings som testar detta. IR är nog en indikation på innbräning också.

Redigerat av axion84, 13 juli 2018 - 10:01.


#44

Postad 13 juli 2018 - 10:36

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Så du körde på full ljust styrka på gula texten?

Själv såg jag IR ganska tidigt med default gul text på DV och ändra i netflix inställningarna till igenomskinlig gul text och igenomskinlig svartbackgtund så försvann IR.

Och har ingen inbränning efter 2 år. Men jag änvänder atv 4k nu mest till netflix och den kör jag vit igenomskinlig text isstälet. Ser ganska harmlöst ut. DV kör jag fortfarande i inbyggda appen med gul igenomskinlig text.

IR har förbättrats varje år från b6 också. Kolla på rtings som testar detta. IR är nog en indikation på innbräning också.

 

 

Som ny prenumerant gjorde jag inga ändringar av detta på mitt Netflix konto, utan körde helt enkelt bara på (hade dock alltid låg ljusstyrka på B6:an). Då jag från början visste att jag skulle köra minst lika mycket material från Blu-ray utan nån textning överhuvudtaget hade jag aldrig anat att det kunde bli inbränning på detta sätt. Men efter 2 år av textad Netflix ca 50% av tiden har det ändå uppstått. IR märkte jag av direkt, men det försvann snabbt.

 

Nu i efterhand har man ju fått ett och annat klart för sig dock. 

 

Bra att du klarat dig undan! Ska kolla rtings!



#45

Postad 13 juli 2018 - 10:40

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Jag drar alltid ut när jag kör hemifrån. Vill inte få elektroniken grillad om det åskar...

 

Är det inte enklare att skaffa någon form av överspänningsskydd då?



#46

Postad 13 juli 2018 - 10:47

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Jag köpte min LG c7 65 i November, inte märkt någon innnbränning alls eller bandning som en del har haft

#47

Postad 13 juli 2018 - 10:50

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Är det inte enklare att skaffa någon form av överspänningsskydd då?

 

 

Det är inte alltid det hjälper...

 

Har man sett hur elektronik kan se ut innuti efter åska så kör man inte hemifrån med anläggningen inkopplad ;)

 

edit: Fast det är ju enkelt löst med OLEDen. Det är bara att dra ut på morgonen innan man kör hemifrån, istället för direkt efter att man har stängt av TVn på kvällen.


Redigerat av Ageve, 13 juli 2018 - 10:52.


#48

Postad 13 juli 2018 - 11:06

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

  • 720 inlägg
  • 0
Hur är det om man som jag bara ser på film (Sony oled 65af8) där det är svarta fölt uppe och nere i 90% av alla filmer?
Dom pixlarna behöver ju nästan aldrig jobba,lyser dom då starkare efter något år?då dom andra pixlarna utanför svarta fälten fått jobba hela tiden?

#49

Postad 13 juli 2018 - 11:41

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Det är inte alltid det hjälper...

 

Har man sett hur elektronik kan se ut innuti efter åska så kör man inte hemifrån med anläggningen inkopplad ;)

 

edit: Fast det är ju enkelt löst med OLEDen. Det är bara att dra ut på morgonen innan man kör hemifrån, istället för direkt efter att man har stängt av TVn på kvällen.

 

Känns enklare att investera i ett överspänningsskydd eller åskledare då och slippa problematiken men var och en gör väl som man vill :)



#50

Postad 13 juli 2018 - 11:57

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 1

Känns enklare att investera i ett överspänningsskydd eller åskledare då och slippa problematiken men var och en gör väl som man vill :)

Det han menar är ju att det inte är 100% riskfritt bara för att man har ett överspänningsskydd. Så att man "slipper" problematiken är kanske lite förenklat sagt :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.