Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blu-ray Audio

61 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 oktober 2013 - 19:54

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0
Ser att det börjat komma Blu-ray Audio skivor, t.ex. dessa:

Bob Marley & The Wailers Legend
Bob Marley & The Wailers Kaya

Någon som köpt och kan rekommendera?

Cdon har dem också, men de listar dem som DVD-Audio och tar 199:-/st

Bifogad fil  Legend.jpg   28,87K   6 Antal nerladdningar Bifogad fil  Kaya.jpg   41,37K   3 Antal nerladdningar

#2

Postad 15 oktober 2013 - 08:24

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0
En annan klassiker:
The Velvet Underground & Nico

Bifogad fil  Velvet.jpg   17,03K   2 Antal nerladdningar

Finns också hos Cdon för 199:-

#3

Postad 15 oktober 2013 - 16:45

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 0
Har inte köpt någon av dessa, men hittade Rolling Stones Grrr (på WowHD) och köpte mest på skoj. Jäklar vad bra det lät, vad mycket hifi det fanns i de gamla inspelningarna som inte alls hördes på mina gamla CD (förvisso de riktigt gamla, före remastering etc).
Vore ju kul om det kom ett hi-rez format som slog, vilket ju aldrig DVD-A eller SACD gjorde i någon vidare utsräckning...

#4

Postad 15 oktober 2013 - 17:35

deadheavy_deadevil
  • deadheavy_deadevil
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0
Har köpt Led Zeppelin "Celebration Day" (finns för 99:- på Ginza), Neil Young with Crazy Horse "Psychedelic Pill" samt Rush "2112" och "Moving Pictures". Bara lyssnat lite snabbt på Led och Neil, och visst låter det bra, men har inte kunnat jämföra med CD. Rush är bägge "deluxe edition" som även innehåller CD, där finns den möjligheten för den intresserade att jämföra. Har även Rolling Stones, Primus "Sailing the Seas of Cheese" och de två Tom Petty-releaserna ("Mojo" och "Damn the Torpedoes") på inköpslistan...

Redigerat av deadheavy_deadevil, 15 oktober 2013 - 17:35.


#5

Postad 15 oktober 2013 - 20:57

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 0
Vad är det för ljudformat på Celebation Day? Jag undrar för jag har konsertfilmen på blu-ray, som ju har lossles 5.1 24/48 (och stereo, också 24/48, om jag minns rätt), och frågan är om det är värt att ha blu audion också, eller om den vanliga blu rayen är tillräckligt bra...

#6

Postad 15 oktober 2013 - 20:58

head
  • head
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Kul att det börjar komma ut mer högupplöst musik även på skiva. Eftersom jag helt gått över till streamad musik köper jag en del från HDtracks och deras utgåva av Legend (som garanterat kommer från samma master) låter mycket bra på min stereo. Rekommenderas.

#7

Postad 16 oktober 2013 - 16:39

deadheavy_deadevil
  • deadheavy_deadevil
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0
Det är 24/48 även på Blu-ray Audio Discen vad gäller Celebration Day. Försökte googla lite innan inköp om det är någon skillnad mot Videoutgåvan, men fann inget säkert svar på det.

#8

Postad 16 oktober 2013 - 19:07

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 0
Inte jag heller, det var därför jag ville kolla med dig :) Jag nöjer mig nog med min blu med bild, det låter ruskigt bra (fast 99 spänn är ju inte mycket...)

#9

Postad 21 oktober 2013 - 13:00

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 0
Kollade Zeppelin igen, audio only är 24/48, medan den 'vanliga' blu är 16/48 i 5.1 och 2.0. Tror inte skillnaden är enorm, men man vet ju aldrig...

#10

Postad 14 juli 2015 - 07:40

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

Bump...

 

Skiv formatet Blu-ray Audio växer och har nu ersatt DVD-Audio & SACD som ju kom år 1999.Universialmusic har typ 250 olika album i sin affär; https://store.univer...-Blu-Ray-Audio/

 

 

 

Detta är skillnaden imellan en vanlig cd skiva och Blu-ray Audio skivor som ju går att spela upp på en vanlig Blu-ray spelare dom som har sålts i Sverige sedan år 2006.Är det några som har lyssnat? hur står sig ljudkvaliten i sweetspot där hemma?

Sony_BD_10_resize.jpg



#11

Postad 14 juli 2015 - 14:02

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 0

Det är ju i praktiken samma ljud som DVD-Audio, okomprimerad PCM i 2.0 eller 5.1 med 24 bitar och samplingfrekvens från 48 upp till 192 (som jag aldrig sett eller hört). Skillnad mot DVD-A är att ljudet kan vara packat i DTS HD eller Dolby True HD, men det är ju bara ett transportformat.

 

Har du hört DVD-A vet du vad som väntar, högupplöst, rent fint och detaljerat, och i 5.1 en väldig skillnad mot dts och DD, som ju är komprimerade.

 

Mycket av det som släppts hittills har, vad jag sett, varit stereo, då är skillnaden inte himmelsvid jämfört med en bra CD, men den finns där. Grrr! med Stones lät fantastiskt med tanke på hur gamla originalbanden är, och lyftet från mina gamla CDs var stor.

Quadrophenia med Who för första gången i multikanal var också en stor upplevelse.

Underworlds dubnobasswithmyheadman var bra, men inte samma lyft, kanske för att CDn var så bra redan från början.



#12

Postad 14 juli 2015 - 15:27

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

Bump...

 

Skiv formatet Blu-ray Audio växer och har nu ersatt DVD-Audio & SACD som ju kom år 1999.Universialmusic har typ 250 olika album i sin affär; https://store.univer...-Blu-Ray-Audio/

På den sidan står det "HD FLAC 24bit Digital Album", "Digital Album" och "Blu-ray Audio" på olika utgåvor. Är det någon skillnad på formaten? T.ex. Deep Purple "Made in Japan" finns både som Blu-ray Audio och Digital Album och Grace Jones "Disco" som HD FLAC 24bit Digital Album och Blu-ray Audio.

 

Jag har en Blu-ray Audio, Bob Marley "Legend". Den låter helt outstanding. Där kommer mina basar till rätta. Tycker mig samtidigt höra detaljer i diskanten som jag inte hör på andra utgåvor av samma.

Ljudbilden är stor och tung med häftigt tryck. Går att spela med hög volym.

Ska beställa lite mer Blu-ray Audio.



#13

Postad 14 juli 2015 - 15:55

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Att säga att det helt har ersatt dom äldre skivtyperna kanske var att ta i.Men dom började att konkurera bort SACD & DVD Audio typ 2012...

#14

Postad 14 juli 2015 - 16:38

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Och kan Blu-ray verkligen mäta sig med SACD kvalitetsmässigt?

#15

Postad 14 juli 2015 - 19:49

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

Och kan Blu-ray verkligen mäta sig med SACD kvalitetsmässigt?

SACD kom ju på -90 talet. Blu-ray Audio kring år 2012...Utvecklingen går framåt 👍

#16

Postad 14 juli 2015 - 20:30

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

SACD kom ju på -90 talet. Blu-ray Audio kring år 2012...Utvecklingen går framåt


Jag tycker det är lite fel att förutsätta att det nyaste formatet är det bästa bara för att det är nyast. Det är ju ganska omtvistat huruvida PCM eller DSD låter bäst. De flesta är väl dock överens om att inspelningsförhållanden är oerhört mycket viktigare än själva formatet. Det hetaste nu är väl DSD 256-filer vilket ju är baserat på samma teknik som SACD eller DSD 64, som innebär en 64 gånger högre samplingsfrekvens än vanlig CD (2,8 mHz jämfört med 44,1 kHz på Cd). Dock är ju bitdhupet endast en bit i alla DSD-filer. Så DSD 256 har alltså en samplingsfrekvens på hela 11,2 mHz.

Redigerat av hampestampe, 14 juli 2015 - 20:34.


#17

Postad 14 juli 2015 - 21:00

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Inspelning, mixning och mastring är klart viktigast. Själva formatet musiken råkar ligga på borde ju vara ganska ovidkommande. Jag menar en skiva som någon komprimerat skiten ur (typ Loudness War) lär låta skit oavsett om du spelar den på vinyl, cd eller Blu-Ray.



#18

Postad 14 juli 2015 - 21:18

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Men Blu-ray skivan har ju en lagringskapacitet på 50-100 Gigabyte det borde ju innebära att det inte behöver komprimeras skiten ur den.Vanlig cd skiva har ju bara 0,65 Gigabyte lagringsutrymme.Vad har SACD & DVD-A?.Spana in bilden jag postade ett par inlägg här ovanför!

#19

Postad 14 juli 2015 - 21:24

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Det känns bra att jag är nöjd med CD-kvalitet så jag slipper köpa skivorna en gång till.

#20

Postad 14 juli 2015 - 21:42

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Men Blu-ray skivan har ju en lagringskapacitet på 50-100 Gigabyte det borde ju innebära att det inte behöver komprimeras skiten ur den.Vanlig cd skiva har ju bara 0,65 Gigabyte lagringsutrymme.Vad har SACD & DVD-A?.Spana in bilden jag postade ett par inlägg här ovanför!

 

Nej alltså komprimerats som i Dynamic Range (DNR) inte som i storlek på filerna. Bara att söka i Google, finns en uppsjö av artiklar att läsa om detta ämne.

 

http://dynamicrangeday.co.uk/about/



#21

Postad 14 juli 2015 - 22:44

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 0

På den sidan står det "HD FLAC 24bit Digital Album", "Digital Album" och "Blu-ray Audio" på olika utgåvor. Är det någon skillnad på formaten? T.ex. Deep Purple "Made in Japan" finns både som Blu-ray Audio och Digital Album och Grace Jones "Disco" som HD FLAC 24bit Digital Album och Blu-ray Audio.

 

Jag har en Blu-ray Audio, Bob Marley "Legend". Den låter helt outstanding. Där kommer mina basar till rätta. Tycker mig samtidigt höra detaljer i diskanten som jag inte hör på andra utgåvor av samma.

Ljudbilden är stor och tung med häftigt tryck. Går att spela med hög volym.

Ska beställa lite mer Blu-ray Audio.

HD FLAC digital album är digitalt, du köper en download. Blu-ray audio är en fysisk disk, men kvaliteten är den samma.

 

Men Blu-ray skivan har ju en lagringskapacitet på 50-100 Gigabyte det borde ju innebära att det inte behöver komprimeras skiten ur den.Vanlig cd skiva har ju bara 0,65 Gigabyte lagringsutrymme.Vad har SACD & DVD-A?.Spana in bilden jag postade ett par inlägg här ovanför!

Vanlig CD är inte heller komprimerad, 16/44,1 är (för det mesta) hur det spelades in, även om det numera är 24/48, men det är egentligen inte komprimering, om du jämför med mp3/ogg eler andra destruktiva format, det är bara något lägre upplösning, inte samma sak.

SACD och DVD-A rymmer fullt tillräckligt för HD, mina DVD-A av Sagan om ringen soundtrack högupplöst multikanal har runt tre timmar var av PCM i 24/48 i 5.1, ligger på varsin DVD-A (fast den sista är dubbelsidig)

 

24*48000*6=6900 kbit/s, tre timmar är runt 9G, ryms på en DVD.



#22

Postad 15 juli 2015 - 09:00

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

HD FLAC digital album är digitalt, du köper en download. Blu-ray audio är en fysisk disk, men kvaliteten är den samma.

Det var trist. Det är flera som jag skulle vilja ha, men det går inte att stoppa in en "download" i någon av BD-spelarna.

Fysisk skiva är det som gäller.



#23

Postad 15 juli 2015 - 09:06

Unregistered40087
  • Unregistered40087
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0

Du har ju en oppo den går att nätverksansluta så man kan komma åt och spela upp från en NAS eller en dator.



#24

Postad 15 juli 2015 - 12:42

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 0

Eller lägga din download på en lös disk eler USB och spela i Oppon.

 

Nätverk och mediaspelare
BDP-103 är komplett som spelare men även för streaming av mediafiler. Den medföljande USB-dongeln kopplas in på baksidan för trådlös uppkoppling till hemmets router. Via detta gränssnitt erbjuds uppdateringar men även trådlöst streaming av ens mediabibliotek. Antingen via SMB (Service Message Block) eller CIFS (Common Internet File System) protokollen. Via USB-ingångarna kan även hårddiskar formaterade i NTFS eller FAT32 kopplas in för uppspelning av musik, bilder eller högupplösta filmer.



#25

Postad 16 juli 2015 - 14:55

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

Är det denna Blu-ray ni menar? är den bra?

 

 

https://www.prisjakt...p=1429166&c=all



#26

Postad 16 juli 2015 - 15:05

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Är det denna Blu-ray ni menar? är den bra?


https://www.prisjakt...p=1429166&c=all

Nej, den duger inte, den har flera år på nacken. Det är 2015 nu.

#27

Postad 16 juli 2015 - 18:47

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Nej, den duger inte, den har flera år på nacken. Det är 2015 nu.

Nej den duger nog inte. Jag tror på denna:
https://www.prisjakt...t.php?p=3024737
Den är ju 1/12-del så gammal, förvisso något billigare men men...
;-)
Skämt å sido, så bör vi nog inte underskatta något äldre välbyggda maskiner, eller för den delen överskatta nytt bara för att det är just nytt.
Jag kör själv en hel del högupplöst och visst låter det bra, men jag kan inte säkert säga att det är för att filen innehåller mer information. Jag har jämfört lite mellan 192/24 och 44,1/16 och kan framförallt på en nyare Norah Jones inspelning som jag har i både standardkvalitet och högupplöst direkt höra att brusgolvet är markant starkarkare på cd-versionen.
Personligen tror jag inte fysiska formaten, i synnerhet inte vad gäller högupplöst kommer säljas i några stora volymer. Jag kan förstå tjusningen med att ha en skiva i handen, men det är ju så mycket smidigare att ha allt åtkomligt via streamer direkt till stereoanläggningen.
Snackar vi high end och digitalt tror jag att vi kommer få se allt mer kombinationer av högkvalitetsstreamers som kopplas till fina dacar, alternativt att de båda enhterna byggs ihop.

Redigerat av hampestampe, 16 juli 2015 - 18:48.


#28

Postad 16 juli 2015 - 19:23

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Ja kanske det.Men vad kan man få för kvalite på ljudet där hemma om man som jag har 100 Mbit/sekund fiberlina direkt in i vardagsrummet med streaming då? Om jag satsar på en bra en bra AV Reciver eller Förstärkare med en bättre Dac inbyggd i sig? Och som då alltså bräcker Blu-ray Audio och Det allra senaste Ultra HD (Ultra high definition på Blu-ray skiva) kvaliteerna då tro?

#29

Postad 16 juli 2015 - 19:46

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

Jag har jämfört lite mellan 192/24 och 44,1/16 och kan framförallt på en nyare Norah Jones inspelning som jag har i både standardkvalitet och högupplöst direkt höra att brusgolvet är markant starkarkare på cd-versionen.

Vet du om den högupplösta finns att köpa som fysisk disk?

 

Bob Marley "Legend" har snurrat i BD-spelaren 4-5 gånger/dag den senaste veckan. På mycket hög volym utan ljudförvängring. Närmare än så här kommer jag inte att komma Trenchtown. Som om jag befann mig mitt bland The Wailers.



#30

Postad 16 juli 2015 - 19:51

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Ja kanske det.Men vad kan man få för kvalite på ljudet där hemma om man som jag har 100 Mbit/sekund fiberlina direkt in i vardagsrummet med streaming då? Om jag satsar på en bra en bra AV Reciver eller Förstärkare med en bättre Dac inbyggd i sig? Och som då alltså bräcker Blu-ray Audio och Det allra senaste Ultra HD (Ultra high definition på Blu-ray skiva) kvaliteerna då tro?

Ska du ha det mest högupplösta eller DSD 256 är det streaming från lokal server som gäller. Det finns i dagsläget inga internetbaserade tjänster tillgängliga för detta. Jag menar inte att Blu-Ray audio är dåligt, det finns dock "senare" ljudformat om du tvunget måste ha det senaste. För ljud så bör du köpa en okej streamer och en riktigt bra extern Dac. Vill du gå på ett budgetalternativ väljer du en stramer med bra inbygd Dac, vill du ha en som klrar det senaste och inte kostar skjortan får du vänta några dagar till då Auralic Aries mini släpps, den spelar det senaste. =)



#31

Postad 16 juli 2015 - 19:58

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Vet du om den högupplösta finns att köpa som fysisk disk?

 

Bob Marley "Legend" har snurrat i BD-spelaren 4-5 gånger/dag den senaste veckan. På mycket hög volym utan ljudförvängring. Närmare än så här kommer jag inte att komma Trenchtown. Som om jag befann mig mitt bland The Wailers.

Nej det tror jag inte. Den finns nog bara so download (Norah Jones - Feels Like Home)

Ytterligare ett argument att köpa streamer för högupplöst musik framför att välja blu-ray. :P



#32

Postad 16 juli 2015 - 20:02

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Ja kanske det.Men vad kan man få för kvalite på ljudet där hemma om man som jag har 100 Mbit/sekund fiberlina direkt in i vardagsrummet med streaming då? Om jag satsar på en bra en bra AV Reciver eller Förstärkare med en bättre Dac inbyggd i sig? Och som då alltså bräcker Blu-ray Audio och Det allra senaste Ultra HD (Ultra high definition på Blu-ray skiva) kvaliteerna då tro?

Här är en länk: http://www.hembiocon...ckID=Prisjakt-9

Eller kan du köpa den vanliga Aries och extern dac om du inte orkar vänta några dagar. Då drar det naturligtvis iväg en del i pris, men jag vet inte om det gör något? Det finns ju inga genvägar till det perfekta ljudet!



#33

Postad 16 juli 2015 - 20:03

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Nej det tror jag inte. Den finns nog bara so download (Norah Jones - Feels Like Home)
Ytterligare ett argument att köpa streamer för högupplöst musik framför att välja blu-ray. :P

Enligt Neil Young så är streaming det sämsta sättet att lyssna på musik. Han påstår på sin FB-sida att kassettband låter bättre.

#34

Postad 16 juli 2015 - 20:08

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Enligt Neil Young så är streaming det sämsta sättet att lyssna på musik. Han påstår på sin FB-sida att kassettband låter bättre.

Hmm, inte så trovärdigt uttalande. =)

Det är inte så att han menar streaming över internet via typ Spotify premium eller Tidal med vanlig komprimerad musik då?

För då kan uttalandet vara mer rimligt, men kanske något överdrivet.


Redigerat av hampestampe, 16 juli 2015 - 20:09.


#35

Postad 16 juli 2015 - 20:14

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Jag kollade hans facebook. Jag förstår det som att han underförstått menar just de internetbaserade streamingplattformar som finns tillgängliga, och då handlar det väl främst om komprimerat eller upp till cd-kvalitet på sin höjd. 


Redigerat av hampestampe, 16 juli 2015 - 20:15.


#36

Postad 16 juli 2015 - 20:24

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Ja DSD låter lite intressant såg att det fans rätt bra utbud...men vad spelar det för roll att samplings frekvensen är hela 11,2 Mhz tro? Och bitdjupet bara 1??

#37

Postad 16 juli 2015 - 20:50

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Ja DSD låter lite intressant såg att det fans rätt bra utbud...men vad spelar det för roll att samplings frekvensen är hela 11,2 Mhz tro? Och bitdjupet bara 1??

Den höga samplingsfrekvensen behövs för att kompensera för att bitdjupet bara är 1. Det är rätt komplicerat att förklara kortfattat i detalj dessutom är jag själv inte helt haj på hur det fungerar. Bättre att du googlar på det själv och hittar någon trovärdig källa. =)

Det är lite som två religioner varav jag fått uppfattningen att DSD är den som har aningen fler anhängare bland audiofiler.

Sen är det väl så att det finns rätt starka krafter i branchen som gärna ser att vi byter ut vår utrustning så ofta som möjligt. Därav lobbas det väl ofta för senaste formatet och senaste tekniken även om det kanske inte är bättre.


Redigerat av hampestampe, 16 juli 2015 - 20:52.


#38

Postad 16 juli 2015 - 21:43

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

Ok tack ska googla lite...



#39

Postad 16 juli 2015 - 23:22

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Finns det några konsärer eller filmer inspelade med dessa DSD ljud filer?

#40

Postad 25 juli 2015 - 19:16

ninecats
  • ninecats
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Högupplöst is the shit, i synnerhet om det mixats i 5.1. Min favoritmusiker, Steven Wilson, ligger på egen hand bakom en stor del av utbudet som finns. Närmast är det två skivor med Steve Hackett som väntar.

Fick hem Roger Waters Amused To Death på cd/bluray i 5.1 igår, ska lyssna nu ikväll.

#41

Postad 31 juli 2015 - 19:08

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

Här hittade jag en gammal men rätt så intressant artikel om det nya Blu-ray audio formatet på skiva som nu alltså har börjat växa fram med ett ökande utbud; http://www.smh.com.a...0212-32gfu.html



#42

Postad 03 augusti 2015 - 21:59

ninecats
  • ninecats
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Kul att det växer. Jag tänker inte på skillnanden i återgivning (en vettig mix och produktion och 16/44 räcker för örat) men det kan dels förlänga det fysiska mediet som ju vinylen redan gör, men desto viktigare: mer information ryms på bluray och förhoppningsvis börjar fler släppa 5.1. David Gilmours nya ska komma som 5.1 i såväl dvda som bluray.

#43

Postad 03 augusti 2015 - 22:52

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Jag har lyssnat en hel del på olika upplösningar och format. En bra proddad HD-fil låter i mina öron alltid bättre än en bra proddad CD. Men en dålig HD låter givetvis alltid sämre än en bra CD. Däremot har jag nog kommit fram till att modernare(musik-för-radio-ändamål). Faktiskt har mer "löd" om den har lägre bitrate. Där i mina öron jag inte direkt hör begränsningarna i valda samplingsbibliotek utan det ger med tryck liksom. Detta gäller även Nora Jones som jag inte gillar alls. När det blir högupplöst med den damen så tycker jag mig höra ett fantastiskt ointresse i hennes alster. Som om hon resan begränsar sig för att publiken vill ha det så. Och det är kanske det värsta med just högupplösta filer. Tonerna kommer fram så mycket mer nakna att lyssnaren i högre grad hör de genvägar musikerna tar. Detta står enbart för mina knasiga tankar kring högupplöst.

 

Ett superexempel på för hög upplösning i produktionen är Eagles "Hotel California". På vinyl underbart löd men dynamiskt begränsad. På CD högre upplösning än min pu och bra tryck i mellanregistret. Men på 24/192 så är dynamiken och ljudbilden så stor och informativ att alla musiker ställs ut i varsit hörn och låter som om de alla bara sitter i varsin låda och spelar för sig själva. Med kilometeravstånd emellan sig. Mycket märklig upplevelse. Och tvärt emot vad jag trodde jag skulle uppleva.

 

Annars älskar jag allt från kassettter, vinyl, CD, BD, DVD-A och SACD Som sagt. Gäller att ljudkillen har koll på sina grejer. 

 

:)


Redigerat av PML73, 03 augusti 2015 - 22:54.


#44

Postad 04 augusti 2015 - 11:40

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

Ett superexempel på för hög upplösning i produktionen är Eagles "Hotel California". På vinyl underbart löd men dynamiskt begränsad. På CD högre upplösning än min pu och bra tryck i mellanregistret. Men på 24/192 så är dynamiken och ljudbilden så stor och informativ att alla musiker ställs ut i varsit hörn och låter som om de alla bara sitter i varsin låda och spelar för sig själva. Med kilometeravstånd emellan sig. Mycket märklig upplevelse. Och tvärt emot vad jag trodde jag skulle uppleva.

Var hittar du 24/192 Hotel California? Finns den som skiva?

Samplingsfrekvensen för original master tapes var 96kHz.



#45

Postad 04 augusti 2015 - 11:59

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Var hittar du 24/192 Hotel California? Finns den som skiva?
Samplingsfrekvensen för original master tapes var 96kHz.

Mastern var väl analog antar jag. 70-talet...

#46

Postad 04 augusti 2015 - 14:56

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Var hittar du 24/192 Hotel California? Finns den som skiva?

Samplingsfrekvensen för original master tapes var 96kHz.

 

Tadah! http://www.hdtracks....763?format=AIFF

 

Varsågod.  :)

 

Edit: DVD-A var på 24/96


Redigerat av PML73, 04 augusti 2015 - 14:56.


#47

Postad 04 augusti 2015 - 15:11

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

Tadah! http://www.hdtracks....763?format=AIFF

 

Varsågod.  :)

 

Edit: DVD-A var på 24/96

Jag ser ingen möjlighet där att köpa DVD-Audio skivan, bara nerladdning.

För övrigt behöver de nog jobba lite mer med sin sida. De listar Blu-ray Audio utgåvor som DVD-audio, men tack i alla fall!



#48

Postad 04 augusti 2015 - 15:13

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Tadah! http://www.hdtracks....763?format=AIFF
 
Varsågod.  :)
 
Edit: DVD-A var på 24/96

Smart att kunna sälja albumet om och om igen. Snart kommer det en ny version ut med högre frekvens och mer bits.

#49

Postad 05 augusti 2015 - 12:53

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
@Buddy, ingen skillnad där mot någon annan marknad. Eller vet du någon där kundens bästa ligger i säljarens önskan att skära i marginalen?

#50

Postad 20 augusti 2015 - 15:28

ninecats
  • ninecats
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Dock en såpass smal publik så frågan är hur mycket de faktiskt tjänar på det. Men jag är glad så länge det finns en marknad (om än liten) för 5.1-ljud! På tal om det är Jethro Tulls "Top Old To Rock 'N' Roll: Too Young To Die" på g med ny mix och 5.1 signerad Steven Wilson!

Redigerat av ninecats, 20 augusti 2015 - 15:34.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.