Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Arcam AV Receivers och AV Processor

1627 svar till detta ämne Dirac
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Arcam FMJ AVR400 (Surroundförstärkare) 4 7,6 (4) Inga priser
Arcam FMJ AVR850 (Surroundförstärkare) 2 8,25 (3) Inga priser
Arcam FMJ AVR550 (Surroundförstärkare) 1 9 (7) Inga priser
Arcam FMJ SR250 (Stereoförstärkare) Rapporterad 2 (0) Inga priser
Arcam FMJ AVR390 (Surroundförstärkare) 1 7,75 (3) Inga priser
Arcam AV860 (Surroundförsteg) 1 7,5 (1) Inga priser
Arcam AVR30 (Surroundförstärkare) 1 7,33 (2) 70 995:-
Arcam AVR20 (Surroundförstärkare) 1 (0) 46 995:-
Arcam AVR10 (Surroundförstärkare) 1 (0) 37 995:-
Arcam AV40 (Surroundförsteg) 1 6,5 (1) 54 995:-
10 relaterade trådar

#1051

Postad 14 augusti 2018 - 08:20

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Kör MartinLogan till min 550 utan några som helst problem.


Absolut men dem har modeller som dippar till 1ohm jag menar inte hela märket har samma ohm.

Bara att man ska tänka på att bara att det står 4 6 8 så kan det se annorlunda ut när man mäter mina står 4 ohm dippar till 3.1 vid 63hz

#1052

Postad 14 augusti 2018 - 22:03

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Inga sabbar i 2 kanals stereo ljud..

 

Vem är den där Inga som sabbar i den där "2 kanals" stereo?



#1053

Postad 15 augusti 2018 - 02:28

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Vem är den där Inga som sabbar i den där "2 kanals" stereo?

Hon kommer inte innanför mina dörrar!!



#1054

Postad 15 augusti 2018 - 09:10

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Hon kommer inte innanför mina dörrar!!

 

AHhahaha



#1055

Postad 26 november 2018 - 16:16

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Firmware v.7.14 
20046: Implement DTS Virtual:X (NOT SR250)
20061: Volume incorrectly reported over IP on turn on
20117: Reduce MCH stereo by 6dB to match other upmixers
20167: Sub2 level trim forgotten if different to sub1 after turning Dirac off/on
20180: CD direct function optimised
20183: Dolby Atmos + Stereo Downmix +Dirac no audio on some test streams
20184: Some music BDs (DTS HD-MA) have no audio if Dolby Surround is added
20187: IP/RS232 messages clash if inputs are switched too quickly
20192: Implement IMAX Enhanced (NOT SR250)
20197: IP messages can be lost if volume is spun quickly for extended periods
20198: Legacy DTS + Dirac with no centre speaker can lose dialogue information
20200: If unit in mute when going into standby, RS232 mute message on turn on is incorrect.
 
OCH(!)
 

 

 

Here some good news, Dirac Live® 2.0 for Arcam and NAD has been officially released and can be downloaded here:
https://live.dirac.com/buy-now
download links at the bottom of the page.

Arcam owners already have a Full license while NAD 758 V3 owners can get a Black Friday deal for the Full version in that same page.

Enjoy clear.pngsmile.gif
Flavio

 

I guess we need to wait on Arcam to release new software/firmware right?


Thanks for the information though. Perfect opportunity to redo the all calibration. I just did a one-point calibration last time (kinda lazy).

No, it will work right now so you have no excuses for delaying your full fledged calibration!

I'm not sure that you'll appreciate the possibility of using even more calibration points (if desired)

smile.gif smile.gif Flavio

 


Redigerat av philipbtz, 26 november 2018 - 16:19.


#1056

Postad 04 december 2018 - 19:55

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0

Har inte sett denna post tidigare, kul info Philip!

Har verkligen längtat efter 20180 i den där fix-listan.



#1057

Postad 05 december 2018 - 08:26

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Hej hur stor skillnad (mycket bättre eller sämre) är den nya firmware 7.14 jämfört mot den gammla..? Är det något strul med den nya..? Är det bättre att vänta ett tag innan uppdatera kanske..?
Vad är bättre och sämre..?

Mvh

#1058

Postad 08 december 2018 - 12:11

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Har inte sett denna post tidigare, kul info Philip!

Har verkligen längtat efter 20180 i den där fix-listan.

 

Började nästan fundera på ifall alla hade sålt sina Arcams när ingen reagerade i tråden  :lol: Kul att Arcam fortsätter att uppdatera mjukvaran.



#1059

Postad 09 december 2018 - 08:53

masaba
  • masaba
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Började nästan fundera på ifall alla hade sålt sina Arcams när ingen reagerade i tråden  :lol: Kul att Arcam fortsätter att uppdatera mjukvaran.

 

Aktiviteten brukar väl avta när nyhetens behag lagt sig. I mitt fall så sitter jag grymt nöjd med min 390 (agerar försteg) och har inga tankar på att byta ut den. Dirac fungerar kanon och jag känner inget omedelbart behov av att uppgradera till nya versionen annat än för att det vore kul. Funktionellt så är den stabil som tusan. Bara fungerar liksom, vilket är ett bra betyg. 

 

Misstänker att detsamma gäller många andra Arcamägare. :)



#1060

Postad 09 december 2018 - 11:12

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Sitter fortfarande på min AVR600 och visst rycker det i uppgraderingstarmen men det känns som det borde komma en ny laguppställning från Arcam nästa år så jag avvaktar en bit till om det inte kommer något 50%-rea i mellandagarna :)



#1061

Postad 09 december 2018 - 11:37

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
Stabiliteten i min AVR550 är överaskande bra.
Jag hade förväntat mig i alla fall något slask med HDMI-växeln, men den levererar.
Med senaste mjukvaran känns produkten färdig för mig som prioriterar musik före film.

#1062

Postad 10 december 2018 - 18:55

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0
En sak som stör mig rätt rejält.....
Har en 4k oled tv på ena HDMI-utgången och en proj som klarar 3d på andra.....
Om båda sladdarna är inkopplade funkar inte 3d på projen och inte 4k på tv:n.
Sämsta gemensamma nämnare är det som gäller.
På min gamla Marantz funkade det perfekt.
Hjälper inte att koppla projen på zon 2 heller.
Så nu får man koppla om manuellt beroende på vad man vill se.
Känns verkligen premium.
Nån mer med samma fenomen? Har en 550.

#1063

Postad 10 december 2018 - 18:59

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

En sak som stör mig rätt rejält.....
Har en 4k oled tv på ena HDMI-utgången och en proj som klarar 3d på andra.....
Om båda sladdarna är inkopplade funkar inte 3d på projen och inte 4k på tv:n.
Sämsta gemensamma nämnare är det som gäller.
På min gamla Marantz funkade det perfekt.
Hjälper inte att koppla projen på zon 2 heller.
Så nu får man koppla om manuellt beroende på vad man vill se.
Känns verkligen premium.
Nån mer med samma fenomen? Har en 550.

 

Aldrig testat men vad har du för firmware? Inte att jag sett dom fixa det men ändå.



#1064

Postad 20 december 2018 - 21:13

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

Aldrig testat men vad har du för firmware? Inte att jag sett dom fixa det men ändå.


Har löst sig..., projen på zon2 och inställd på annan inkälla så funkar allt.

#1065

Postad 20 december 2018 - 21:27

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0
Testade Dirac v.2 ikväll...
Grym förbättring! Allt funkade direkt, helt utan felaktiga nivåer, hängningar och skumma mätresultat.
Sjukt imponerad av slutresultatet, subben är fullständigt integrerad med frontarna och timing och detaljer är flera snäpp bättre.
Mina nya Buchardt S400 mäter i och för sig riktigt snyggt och rakt som dom är, men helheten är klockren.
Dom lät däremot nästan illa direkt ur kartong...., har aldrig varit med om en sån stor förändring före och efter inspelning.

#1066

Postad 20 december 2018 - 22:08

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

2.1.1 är ute sedan ett tag, många av dom mindre grafiska buggarna är borta.

https://live.dirac.com/download/

 

Och nu är 2,1,2 ute :)


Redigerat av johan b-lund, 21 december 2018 - 19:32.


#1067

Postad 21 december 2018 - 23:02

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0

Verkar gå att köra på fler windows-versioner än Windows10. Eller är jag den ende som fortfarande ligger kvar på någon avkomma från ett decenium tillbaka?

Audiotorum-valet, har det varit borta hela tiden i Dirac 2?

Har inte testat den ännu, måste ha något att se fram mot efter julafton också...



#1068

Postad 21 december 2018 - 23:20

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Verkar gå att köra på fler windows-versioner än Windows10. Eller är jag den ende som fortfarande ligger kvar på någon avkomma från ett decenium tillbaka?

Audiotorum-valet, har det varit borta hela tiden i Dirac 2?

Har inte testat den ännu, måste ha något att se fram mot efter julafton också...

Jag har det på Win7 och 10 utan problem, du kan även låta v1 ligga kvar på datorn :)

Storleken på den inmätta ytan var bara ett grafiskt hjälpmedel i ettan medans tvåan ska ha skillnader.

Det säger att man helst ska minst 40-60cm mellan var punkt så det är det man får basera sitt val på.

Där är upp til 13 punkter att mäta om man vill, jag har inte testat det för mitt soffa klarar bara 11.

 

Längre fram i vår kommer Dirac släppa lite olika moduler, den första blir antagligen stöd för multisubs men hårdvaran man har kommer att sätta gränserna.

Använder man inte atmos så kommer man ev kunna använda dom utgångarna men det kommer nog skilja sig från märke till märke.

Sen är där även rykte om att Dirac ska kunna ta hand om BM.



#1069

Postad 22 december 2018 - 20:33

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Multisub samt BM hade gjort det till ett ganska så komplett system. Frågan är bara när det kommer en receiever med sex stycken diskreta utgångar för subbarna. Hade eventuellt klarat mig med fyra med. Hade varit smidigt om man kunde använda atmos-utgångarna som du säger. Har möjligheten att parallellkoppla alla surrounds med och "skala ner" till 5.1(6?).2 och det kommer man ju långt med om basen blir mycket bätte. 



#1070

Postad 25 december 2018 - 21:55

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0

Multisub samt BM hade gjort det till ett ganska så komplett system. Frågan är bara när det kommer en receiever med sex stycken diskreta utgångar för subbarna. Hade eventuellt klarat mig med fyra med. Hade varit smidigt om man kunde använda atmos-utgångarna som du säger. Har möjligheten att parallellkoppla alla surrounds med och "skala ner" till 5.1(6?).2 och det kommer man ju långt med om basen blir mycket bätte. 

Ex Storm Audios produkter kan mappa sina utgångar till vad som helst. Där kan du ha H/V samt 14 individuella subkanaler om du vill.

För oss som inte vill lägga över sexsiffrigt på receivern så får vi nog hålla oss till godo med max två subkanaler bra länge.

Men vaddå, jag har ingen subkanal alls konfigurerad i systemet, 7,0 kan också ge infra. ;-)



#1071

Postad 26 december 2018 - 10:37

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Ex Storm Audios produkter kan mappa sina utgångar till vad som helst. Där kan du ha H/V samt 14 individuella subkanaler om du vill.

För oss som inte vill lägga över sexsiffrigt på receivern så får vi nog hålla oss till godo med max två subkanaler bra länge.

Men vaddå, jag har ingen subkanal alls konfigurerad i systemet, 7,0 kan också ge infra. ;-)

 

Hehe jo, finns många vägar att gå. Precis nu delar jag bara i Arcamen och utan Dirac eller annat infra-lyft och har infra ändå :P



#1072

Postad 26 december 2018 - 16:35

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
Kanske skulle prova det.
Har du kört med CR80s tidigare, eller har du delat i receivern hela tiden?

#1073

Postad 27 december 2018 - 12:38

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Kanske skulle prova det.
Har du kört med CR80s tidigare, eller har du delat i receivern hela tiden?

 

Jag har i princip testat allt du kan tänka dig. Ino cr80s med infrakort, miniDSP 2x4, Dirac(skräddarsydda kurvor), dela i receivern samt de flesta kombinationer av dessa. cr80s var nog bäst men i förra rummet så behövde jag miniDSP för att tidsfördröja basarna sinns emellan då rummet var så dåligt(innan jag körde in det i Dirac). Så i det rummet hade jag allt ovan samtidigt för att få något ljud som gick att lyssna på. Eftersom jag behövde ha allt detta och miniDSP hade så högt brusgolv ändå så sålde jag cr80s. 

 

Nya rummet då. Det är så mycket bättre att det är löjligt. Det är egentligen inget speciellt med det utan det var att förra var så dåligt. Hittade en magisk kombination av två basar där fram vid 1/4-punkterna. Sedan har jag två där bak staplade på varandra vid mittpunkten på väggen. Sedan är de där bak sänkta i volym-nivå jämfört med de främre. För någon anledning så bara funkar detta och för att vara ett helt ofixat rum är jag riktigt nöjd med det. 

 

Någon gång nästa år skall jag bygga mina infra Y-6 och då skall jag nog bjuda hit någon med cr80s så skall jag se vad det kan ge. Med nuvarande placering så får jag en stigande kurva från 20Hz ner till 8Hz så helt ok som det är redan. Har ett par störande frekvenser fortfarande och lite odefinerad bas på sina håll så där så får se vad w121x-elementen kan ge(ganska mycket skulle jag tro :P).



#1074

Postad 26 maj 2019 - 07:28

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Nu är ju jag sist på pucken, men jag har äntligen fått tummen ur och köpt en arcam 390 som agerar förwteg förutom till surrounderna samt skruvat upp fyra Procella P5 i taket till en 7.1.4-setup. Kul!

Nu till min fråga: på allt Dolby-material så kan jag använda upmixer Dolby Surround för att utnyttja height högtalarna på icke atmos material - och det ska fungera ganska bra som jag har förstått det. Jag har 800+ filmer så det var ett ganska så stort argument för mig att gå atmos.

Men: kollade Titanic igår med ungarna - deras val . Där var det ett DTS-HD MASTER AUIDO-spår. Då kom jag på att i många filmer är det just ett DTS-HD spår och inte Dolby t ex. Jag försökte toggla att receivern skulle mixa upp med Dolby Surround men fungerar så klart inte med ett DTS-spår. Fråga: om jag använder upmixern DTS:X på sådana spår, vad är er erfarenhet? Upplevde absolut inte mer än 7.1 och atmoshögtalarna användes knappt. Är DTS:X upmixer sämre än Dolby surround upmixer? Vill ju verkligen få användning av mitt 7.1.4-system nu

#1075

Postad 26 maj 2019 - 11:23

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Har du senaste firmware? Det skall vara v.7.14 - det är värt att kolla detta till att börja med.

 

Det är DTS Nerual:X som gäller vad jag vet. Har för mig att det är Dolby som har begränsat det på det viset att deras upmixer endast kan användas på deras egna spår. 

 

Men det finns ju mängder av nya filmer både på Netflix, iTunes och skiva med Dolby Atmos. Satsa på det - kommer ju aldrig blir helt hundra med upmixade grejer ändå vad man än gör. 



#1076

Postad 26 maj 2019 - 11:46

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Yes senaste firmware.

Jo. UHD-spelare och filmer absolut. Att mata med väldigt komprimerat via Netflix och iTunes också. Men tänker inte byta ut hela min katalog mot UHD. Så väldigt intressant med upmix fortfarande. Dolby surround ska bara en grym atmos-upmixer. Så frågan kvarstår om DTS:X också är det. Känner mig aningens lurad på konfekten annars då majoriteten av BD-filmer består av ett DTS-HD master audio-spår.

#1077

Postad 26 maj 2019 - 12:49

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Ifall DTS Nerual:X duger är nog bara du som kan avgöra - hur låter det?. Finns en och annan film släppt på BD som är Dolby Atmos. Vet inte varför du känner dig lurad. Receivern stödjer det som finns tillgängligt på marknaden t.o.m IMAX Enhanced. 



#1078

Postad 26 maj 2019 - 12:59

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0
Har ingen Arcam men dolby surround vs neutral:x upmix har diskuterats i många trådar, tror det är mycket upp till personlig smak. För egen del tycker jag dolby surround ger bäst resultat i mitt rum men jag har inte gjort någon djupare vetenskaplig analys :-).

En länk på ämnet som jag sparat på mig:
https://rantingsofam...vs-dts-neuralx/

#1079

Postad 26 maj 2019 - 14:12

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Tack! Grym läsning!

Nej inte lurad - mer att jag inte tänkt tanken själv att mycket material inte där Dolby, och därmed inte upmixat av Dolby. I detta fallet av DTS:X.

I och med att jag byggt en atmos anläggning - så
slog det mig förstås - hur mycket nytta kommer jag ha av takhögtalarna på mina ”gamla” filmer.

Tack för support och synpunker 😊

#1080

Postad 26 maj 2019 - 17:00

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Får nog sätta på mig en liten dumstrut ändå. Lite efterforskning visar ju att det går att applicera DSU på t ex DTS-HD Master Audio. Tog en bild på min 390 där den gör precis det.

Bifogad fil  974FA14E-6BE0-4554-9C3B-C57EBEE401FB.jpeg   42,47K   0 Antal nerladdningar

#1081

Postad 13 juni 2019 - 13:15

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Hej 

Ni som uppdaterat till den nya Dirac live 2 och uppdateringen i Arcam, funkar det bra eller ska man vänta en stund...?



#1082

Postad 13 juni 2019 - 13:59

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
Har inte märkt någon försämring på något område jämfört med V1.

#1083

Postad 14 juni 2019 - 04:41

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Har inte märkt någon försämring på något område jämfört med V1.

Nu har jag inte Arcam men när man går från v2 till v2.2 så ska man mäta om.



#1084

Postad 14 juni 2019 - 07:35

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 1
Inbytes kampanj hos hembiobutiken på alla recivers från arcam.

#1085

Postad 14 juni 2019 - 17:35

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Har inte märkt någon försämring på något område jämfört med V1.


Ok
Märkte du någon förbättring då..? Eller om det är lättare eller svårare att kalibrera. Eller är det ungefär samma upplägg men bara nytt utseende..?

#1086

Postad 14 juni 2019 - 17:59

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Ok
Märkte du någon förbättring då..? Eller om det är lättare eller svårare att kalibrera. Eller är det ungefär samma upplägg men bara nytt utseende..?

Nya algoritmer där Höger/Vänster synkas ihop på ett annat sätt för bättre stereo återgivning.

Där är säkert mer jag inte kommer ihåg för dom har arbetat om programet ganska mycket.

Soff kalibrering har 2 extra punkter om man vill använda dom och Sal har försvunnit.

Infra ner till 10hz,  ny GUI med lite extras att leka med etc etc



#1087

Postad 14 juni 2019 - 19:08

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Nya algoritmer där Höger/Vänster synkas ihop på ett annat sätt för bättre stereo återgivning.
Där är säkert mer jag inte kommer ihåg för dom har arbetat om programet ganska mycket.
Soff kalibrering har 2 extra punkter om man vill använda dom och Sal har försvunnit.
Infra ner till 10hz, ny GUI med lite extras att leka med etc etc


Ok
Tack för svar..🙂👍

#1088

Postad 22 juni 2019 - 09:26

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Inbytes kampanj hos hembiobutiken på alla recivers från arcam.

 

Tack för tipset. Dock blev jag lite småförbannad på HBB-försäljarna när jag var in och diskuterade erbjudandet. Jag var på resande fot och var i närheten av en av butikerna så jag passade på att gå in där för att kolla läget. Där påstod de att kampanjen skulle ta slut samma dag jag pratade med dem så det var "nu eller aldrig", vilket inte stämde då de fortfarande har kampanjen på hemsidan. De kunde inte heller svara på hur länge kampanjen pågått. De påstod även att de skickat ut information om den i nyhetsmejl vilket jag inte kan hitta någonstans. En eloge dock att de reserverade deras sista exemplar åt mig så jag kunde skicka in min gamla receiver och nyttja erbjudandet även om kampanjen var slut. Dock så här i efterhand så känns det som en försäljningstaktik för att jag som kund skulle tro att de var snälla och gjorde mig en tjänst. Men, eftersom jag inte hade någon annan information att gå på när jag var där så gick jag med på allt detta även om jag kände att allt inte riktigt stod rätt till.

När jag kom hem igen så gick jag till min lokala återförsäljare för att se om jag kunde ta del av kampanjen hos dem istället. (Detta var två två dagar efter kampanjen skulle vara slut enligt HBB) och det var inga problem. Så nu slapp jag skicka iväg min gamla receiver (AVR-300) och betala frakt.

 

Det känns skönt att inte göra affärer med oärliga försäljare.

 

Ett extra plus är att rabatten jag fick för den gamla receivern var högre än inköpspriset av den. :)

 

Nu när det blir en ny receiver så ville jag ha den matchande blu-rayspelaren (UDP-411) som är stört omöjlig att få tag på då den är tagen ur produktion. Hittade den dock hos någon liten italiensk hifi-butik på nätet så nu är en sådan på väg också.



#1089

Postad 22 juni 2019 - 12:06

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Tack för tipset. Dock blev jag lite småförbannad på HBB-försäljarna när jag var in och diskuterade erbjudandet. Jag var på resande fot och var i närheten av en av butikerna så jag passade på att gå in där för att kolla läget. Där påstod de att kampanjen skulle ta slut samma dag jag pratade med dem så det var "nu eller aldrig", vilket inte stämde då de fortfarande har kampanjen på hemsidan. De kunde inte heller svara på hur länge kampanjen pågått. De påstod även att de skickat ut information om den i nyhetsmejl vilket jag inte kan hitta någonstans. En eloge dock att de reserverade deras sista exemplar åt mig så jag kunde skicka in min gamla receiver och nyttja erbjudandet även om kampanjen var slut. Dock så här i efterhand så känns det som en försäljningstaktik för att jag som kund skulle tro att de var snälla och gjorde mig en tjänst. Men, eftersom jag inte hade någon annan information att gå på när jag var där så gick jag med på allt detta även om jag kände att allt inte riktigt stod rätt till.

När jag kom hem igen så gick jag till min lokala återförsäljare för att se om jag kunde ta del av kampanjen hos dem istället. (Detta var två två dagar efter kampanjen skulle vara slut enligt HBB) och det var inga problem. Så nu slapp jag skicka iväg min gamla receiver (AVR-300) och betala frakt.

Det känns skönt att inte göra affärer med oärliga försäljare.

Ett extra plus är att rabatten jag fick för den gamla receivern var högre än inköpspriset av den. :)

Nu när det blir en ny receiver så ville jag ha den matchande blu-rayspelaren (UDP-411) som är stört omöjlig att få tag på då den är tagen ur produktion. Hittade den dock hos någon liten italiensk hifi-butik på nätet så nu är en sådan på väg också.


Verkar konstigt kan kampanjen blivit förlängd ?

Vad jag vet har den utgått för att dem håller på att utveckla en 4k spelare .

#1090

Postad 22 juni 2019 - 13:49

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Verkar konstigt kan kampanjen blivit förlängd ?

Vad jag vet har den utgått för att dem håller på att utveckla en 4k spelare .

 

Arcam håller inte på att utveckla någon 4k-spelare. De sade de till mig i alla fall när jag frågade dem. De sade att de är för liten tillverkare för att det ska vara hållbart. Om det inte stämmer kommer jag bli lite putt på dem också :)

 

Edit: Fast samtidigt skulle jag bli glad då jag gärna vill ha en Arcam 4k-spelare.


Redigerat av boombaaz, 22 juni 2019 - 13:59.


#1091

Postad 23 juni 2019 - 20:48

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Arcam håller inte på att utveckla någon 4k-spelare. De sade de till mig i alla fall när jag frågade dem. De sade att de är för liten tillverkare för att det ska vara hållbart. Om det inte stämmer kommer jag bli lite putt på dem också :)

Edit: Fast samtidigt skulle jag bli glad då jag gärna vill ha en Arcam 4k-spelare.


Skumt till mig så dem att dem håller på att utveckla då dem är köpta av Samsung så skulle dem ta teknik från deras 4k spelare, Samsung lägger ner deras men dem har fortfarande chip samt läsare kvar .

#1092

Postad 23 juni 2019 - 22:02

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Det här är svaret jag fick i början på mars när jag frågade om de hade något nytt på gång i och med avvecklingen av UDP-411.

 

At present there is no market viability for a 1080p blu ray player, but at the same time, the cost of licensing UHD blu ray compatibility is way beyond what a company with our market share would be able to absorb and so there are no plans to release anything new at this time.

 

Nåja, den som lever på hoppet :rolleyes:



#1093

Postad 02 juli 2019 - 20:36

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Är det någon här som vet och har lust att svara på om man kan använda en 3.5mm stereokabel, istället för en monokabel, som triggerkabel mellan en AVR850 och P429?



#1094

Postad 02 juli 2019 - 21:04

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0

Är det någon här som vet och har lust att svara på om man kan använda en 3.5mm stereokabel, istället för en monokabel, som triggerkabel mellan en AVR850 och P429?


Ja, det går utmärkt. Inte bara på Arcam utan på alla 3,5-trigger.

#1095

Postad 12 september 2019 - 21:13

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Får man beslutsångest över dessa eller NAD kan man alltid läsa detta(vi vet ju såklart inte hur Arcam:arna mäter dock): https://www.audiosci...58-v3-avr.8912/



#1096

Postad 12 september 2019 - 22:28

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Amir sågade Anthem mx520 också... Arcam nästa kanske?

https://www.audiosci...x-520-avr.8961/

 

BTW .. Arcam kommer introducera nya hemmabiomodeller under kvällen (CEDIA).



#1097

Postad 13 september 2019 - 07:51

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Arcam kommer mäta bättre. Jag hoppas verkligen han får in en Arcam så han kan mäta. 



#1098

Postad 13 september 2019 - 12:39

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Arcam kommer mäta bättre. Jag hoppas verkligen han får in en Arcam så han kan mäta. 

 

Stereophile har lite mätdata från Arcam SR250.. lite konstigheter där med :)

https://www.stereoph...er-measurements



#1099

Postad 13 september 2019 - 20:08

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Arcam visade idag på sin Facebooksida upp en bild från Cedia som visar ny Receiver/Försteg och slutsteg.

 

Det ska röra sig om tre nya receivers; AVR10, AVR20 och AVR30 samt processorn AV40. AVR10 ska ha 12 kanaler, AVR20 och AVR30 16 kanaler där AVR30 har Class G-slutsteg medans de andra antar jag har A/B. Dock är det inget sagt om de har lika många slutsteg också eller om det fortfarande "bara" är 7 kanaler.

 

Designen följer den nya HDA-serien, som jag gillar. Men när de växte på höjden så blev det tyvärr inte bra.



#1100

Postad 13 september 2019 - 20:49

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

https://www.whathifi...e-at-cedia-expo

 

Är det första gången i historien ett företags top of the line processor är billigare än deras top of the line AV receiver med slutsteg i sig? Äntligen anybody? (AV40) https://www.homecine...avr20-en-avr30/

  • AVR10: 2500 euros
  • AVR20: 3600 euros
  • AVR30: 5700 euros
  • AV40: 4000 euros
  • PA720: 2800 euros
  • PA240: 2,200 euros
  • PA410: 1500 euros
 

Redigerat av philipbtz, 13 september 2019 - 20:55.





Även taggad med Dirac

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.