Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Komponent till scart?

64 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 januari 2005 - 22:09

Mathias_Gsi
  • Mathias_Gsi
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Ja alltså jag var å köpte en ny lite bättre scart-kabel på OnOff idag och såg då att dom hade en modell med komponent i ena änden och scart i andra...jag har ingen komponent-ingång på TVn men däremot en sådan utgång på DVDn så jag började fundera på om man skulle kunna vinna något på detta?

#2

Postad 19 januari 2005 - 23:14

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Nej det vinner du inget på bättre att ha en bra scart.

#3

Postad 20 januari 2005 - 07:39

Mathias_Gsi
  • Mathias_Gsi
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Ok det jag misstänkte...varför i hela friden gör man en sådan kabel??

#4

Postad 20 januari 2005 - 08:06

Grubbe666
  • Grubbe666
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0

Ok det jag misstänkte...varför i hela friden gör man en sådan kabel??

Till den som endast har dom anslutningarna att använda sig av.

#5

Postad 20 januari 2005 - 10:09

hifiidiot
  • hifiidiot
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Kan det inte vara en fördel om man nu vill koppla allt, både bild och ljud, via receivern. Om man då kan köra in komponent till receivern och sedan komponent till scart från receviern till tv'n så har du inte 'tappat' lika mycket som om du har 'gulplugg' eller s anslutningar. Eller har jag fel? Kan ju vara bra att koppla allt via receivern om man har få scart anslutningar i tv'n.

#6

Postad 20 januari 2005 - 17:36

Mathias_Gsi
  • Mathias_Gsi
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Ja just kanske därför...

#7

Postad 20 januari 2005 - 21:16

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

Kan det inte vara en fördel om man nu vill koppla allt, både bild och ljud, via receivern. Om man då kan köra in komponent till receivern och sedan komponent till scart från receviern till tv'n så har du inte 'tappat' lika mycket som om du har 'gulplugg' eller s anslutningar. Eller har jag fel? Kan ju vara bra att koppla allt via receivern om man har få scart anslutningar i tv'n.

Nja.

Signalen måste stödjas av mottagaren...dvs flera projjar kan ta emot scart-rgb genom sin komponentingång...kanske motsvarande med tevapparater me komponent.
Men en teve kan troligen inte ta emot en komponentsignal i sin scart...tror iallafall inte att det skulle vara speciellt vanligt.

#8

Postad 20 januari 2005 - 22:28

Hell-man
  • Hell-man
  • Lärjunge

  • 250 inlägg
  • 0
Är du säker på att det var komponent i ena ändan och scart i den andra?
En sådan adapter är alltid en aktiv burk som alltså kräver extern matning och brukar gå på från 1000:- och uppåt.
Det jag antar att det som de sålde var endast en kabel med scart till antingen RGB eller komposit + ljud. Speciellt den första av dessa brukar många gånger av misstag blandas ihop med just komponent av den enkla anledningen att de båda har 3 RCA kontakter varav en röd + grön + blå.

Och om du ändå inte har en komponent ingåg på TV så finns det ju ingen anledning att köpa en så dyr omvandlare.

Redigerat av Hell-man, 20 januari 2005 - 22:31.


#9

Postad 20 januari 2005 - 22:43

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

Är du säker på att det var komponent i ena ändan och scart i den andra?
En sådan adapter är alltid en aktiv burk som alltså kräver extern matning och brukar gå på från 1000:- och uppåt.
Det jag antar att det som de sålde var endast en kabel med scart till antingen RGB eller komposit + ljud. Speciellt den första av dessa brukar många gånger av misstag blandas ihop med just komponent av den enkla anledningen att de båda har 3 RCA kontakter varav en röd + grön + blå.

Och om du ändå inte har en komponent ingåg på TV så finns det ju ingen anledning att köpa en så dyr omvandlare.

Nix, måste int´ vara en aktiv historia.

Rätt många projjar klarar av scart-rgb på komponentingången, då fungerar en som omkopplad historia bra(inte min projj dock, jag har en aktiv omvandlare).

#10

Postad 21 januari 2005 - 07:02

Mathias_Gsi
  • Mathias_Gsi
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Nejnej det var en vanlig passiv kabel, top-of-the-line på OnOff :)
De stog tom "Component to scart" på förpackningen...kosta 399:-

#11

Postad 21 januari 2005 - 07:09

Hell-man
  • Hell-man
  • Lärjunge

  • 250 inlägg
  • 0
Jag tror ändå inte på att det är komponent man talar om.
Komponent signalen finns INTE TILLGÄNGLIG i en scart så det måste till en aktiv omvandlare för att göra om signalen.

Självklart kan det finnas inbyggda aktiva omvandlare i projektorer mm, men ALDRIG som en passiv kabel.

Jag tror ändå att det är en scart -> RGB kabel de säljer.

Redigerat av Hell-man, 21 januari 2005 - 07:11.


#12

Postad 21 januari 2005 - 10:45

Unregistered7f4b346b
  • Unregistered7f4b346b
  • Lärjunge

  • 493 inlägg
  • 0
Men component är väl bara gränssnittet, och i det här fallet endast kan skicka RGB. För att få ut-signalen i YUV krävs som sagt en konverter. :)

#13

Postad 21 januari 2005 - 13:32

Wall
  • Wall
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Jag tror ändå inte på att det är komponent man talar om.
Komponent signalen finns INTE TILLGÄNGLIG i en scart så det måste till en aktiv omvandlare för att göra om signalen.

Självklart kan det finnas inbyggda aktiva omvandlare i projektorer mm, men ALDRIG som en passiv kabel.

Jag tror ändå att det är en scart -> RGB kabel de säljer.

Det finns spelare som kör Komponent via scarten t ex Kiss DP-500 se spece nedan. Håller själv på att försöka hitta en kabel för detta.

Så har någon bra tips på kabel så mottags det gärna.

Fick min pioneer 435XDE plasma i går och är grymt sugen att testa att köra ut 720p eller 1080 via skarten till Plasman.

Specifications


? Full DVD/MPEG-4/DivX/XviD/CD/MP3/Ogg Vorbis/CD-RW/DVD+/-RW compatibility
? JPEG Picture CD viewing
? Progressive Scan Video Out
? Time Search
? Playback Control: Play/Pause/Stop/FF/RW/NEXT/PREV
? Repeat Playback
? Title/chapter select
? Parental lock, Multi Language, Multi Subtitle, Multi Angle
? Remote Control
? TV Type (PAL and NTSC)
? Configuration Setup Menu
? Aspect Ratio (4:3 Pan and Scan, 4:3 Letter Box and 16:9 Wide)
? S-Video Output
? Composite Video Output
? Component via SCART Output
? RGB via SCART Output
? Dolby Digital, MPEG Audio Decoding
? Dolby Digital/MPEG 5.1 Digital Output
? S/PDIF Outputs
? Analogue stereo
? Ethernet 10/100
? Webradio/KiSS PC-Link
? KiSS PC-Link Software for PC

/Wall

#14

Postad 21 januari 2005 - 15:50

jeje
  • jeje
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Kjell o Company

Här kan du köpa scart till component för under 200 kr. Jag köpte denna till min dp-500 som jag kopplar till min plasma och vilken skillnad på bildkvalite när man kan använda progressive scan från kisspelaren. Rekommenderas.

#15

Postad 05 mars 2005 - 01:08

Unregistered1f84148f
  • Unregistered1f84148f
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
artnr: 37830 hosKjell & Company

Vet nån om det går att använda den kabeln till att skicka bildsignal från en Thomson DSI 4200 digitaltvbox till min panna700?? boxen har scartutgångar men ingen komponentutgång.

Tänkte koppla in den till komponentväxeln i recievern i sånna fall, slipper man ha en lång scart OCH en komponentsladd gå till projjen :rolleyes:

Går det att göra om scart till komponent signal? :)

Redigerat av Unregistered1f84148f, 05 mars 2005 - 01:13.


#16

Postad 08 mars 2005 - 22:26

ALLaNoN_80
  • ALLaNoN_80
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

Jag tror ändå inte på att det är komponent man talar om.
Komponent signalen finns INTE TILLGÄNGLIG i en scart så det måste till en aktiv omvandlare för att göra om signalen.

Självklart kan det finnas inbyggda aktiva omvandlare i projektorer mm, men ALDRIG som en passiv kabel.

Jag tror ändå att det är en scart -> RGB kabel de säljer.


Men component är väl bara gränssnittet, och i det här fallet endast kan skicka RGB. För att få ut-signalen i YUV krävs som sagt en konverter.


Dessa kablar är ju som sagt till för apparater som klarar av komponent via scartingången resp. scartutgången.

För att vara petig så när man använder sig utav en konverter från rgb till komponent är det till YPbPr och inte till YUV.

Redigerat av ALLaNoN_80, 08 mars 2005 - 22:28.


#17

Postad 16 april 2005 - 14:52

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

  • 1 567 inlägg
  • 0
Det borde ju funka att skicka komponent ut till scart RGB in.. :(
Är på väg att införskaffa en reciever med komponent ut och in (Onkyo TX-SR602E) och planerar att koppla enligt följande:

[DVD]Komponent ---> komponent[ONKY TX-SR602E]komponent--->SCART RGB[Sony TV]

Har hittat två kablar:
Denna från Inwarehouse som jag är lite tveksam om och den här från svideo.com :) ..

Den du, Mathias Gsi, hittade på Onoff, hade den kabeln även komposit som den från inwarehouse eller bara de tre komponentpluggarna ?

Redigerat av Whopper, 16 april 2005 - 14:53.


#18

Postad 18 april 2005 - 11:47

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Förvirrad tråd det här... :blink:

Det borde ju funka att skicka komponent ut till scart RGB in..  ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Nä, det funkar inte. Vilket har påpekats tidigare i tråden. Detta eftersom komponent (YPbPr, YUV osv) inte är samma sak som RGB.

Är på väg att införskaffa en reciever med komponent ut och in (Onkyo TX-SR602E) och planerar att koppla enligt följande:

[DVD]Komponent ---> komponent[ONKY TX-SR602E]komponent--->SCART RGB[Sony TV]


Så, näe, detta kommer inte funka.

Har hittat två kablar:

Denna från Inwarehouse som jag är lite tveksam om och den här från svideo.com  :angry:  ..


Postad bild

Denna adaptrer funkar egentligen bara med nån av dessa två förutsättningar:

1) Man har en dvd-spelare som kan skicka komponent via scart (endast ett fåtal märken klarar det) och man har komponentingångar på tv:n.

2) Man har en bildkälla som kan ta emot den signaltyp som scart-rgb ger: RGBS, dvs rgb med en separat ledare för komposit synk.

Redigerat av pacman, 06 oktober 2005 - 11:21.


#19

Postad 18 april 2005 - 12:39

Unregistered4a4d9088
  • Unregistered4a4d9088
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Om ni ändå tänkt lägga ut mot 400 kr på en kabel så rekommenderar jag att ni hör med marcuscables.com och ser vad han tar för motsvarande kabel. Även om kabeln blir någon hundralapp dyrare än OnOff så är det värt merkostnaden

#20

Postad 18 april 2005 - 15:36

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

  • 1 567 inlägg
  • 0
tackar för svaret Pacman.. jag får helt enkelt planera om inkopplandet av min snart inköpta Onky TX-SR602E .. :angry:

#21

Postad 18 april 2005 - 17:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

tackar för svaret Pacman.. jag får helt enkelt planera om inkopplandet av min snart inköpta Onky TX-SR602E ..  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>


Vassego. ;)

Varför inte koppla dvd:n direkt till tv:n via scart? Enklare kan det inte bli. :angry:

#22

Postad 18 april 2005 - 18:15

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

  • 1 567 inlägg
  • 0

tackar för svaret Pacman.. jag får helt enkelt planera om inkopplandet av min snart inköpta Onky TX-SR602E ..  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>


Vassego. :D

Varför inte koppla dvd:n direkt till tv:n via scart? Enklare kan det inte bli. :angry:

<{POST_SNAPBACK}>


Jo.. visserligen.. är så idag och det får nog förbli så! Fanns någon ide där om att förenkla och använda Onkyo som bildväxlare när den ändå hade så pass bra ingångar och funktioner (min nuvarande Sony har endast komposit).

Men det finns ju en annan lösning ;) .. skaffa en en TV som tar emot komponent :lol: .. men då krävs det en j-vla massa lobbyverksamhet. :D

#23

Postad 18 april 2005 - 19:02

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0
Jag tycker att nästan oavsett vilka apparater jag haft så har tanken på att använda recievern/försteget som växlare fallit på något. Min nuvarande DVD-spelare hanterar komposit, S-Video, komponent och HDMI samt kan uppkonvertera mellan dessa och skala. Försteget hanterar komposit, S-Video och komponent, samt kan nedkonvertera S-Video till Komposit för Zon 2 och 3.

Det låter väl bra? Men naturligtvis saknas RGB, och t.ex. kabeldekodern kan bara ge ut komposit eller RGB... Betyder att jag måste skippa tanken, eller köpa CYP:s RGB->komponent-konverterare för 1200 spänn - en per bildkälla med RGB.

#24

Postad 20 maj 2005 - 09:23

Unregistered12ccd3ac
  • Unregistered12ccd3ac
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Scart-Komponent 4-5M.
Vart kan jag hitta det i Stockholm City? Skall köpa det underdagen, förslag på butik? Skall bara testa kabeln så kvaliten behöver inte vara den bästa, men är bilden bra så har jag kvar den.

lade till vilken kabel de rörde sig om i inlägget pga trådflytt //tb303

Redigerat av Unregistered12ccd3ac, 15 juni 2005 - 22:34.


#25

Postad 13 juni 2005 - 10:52

nborve
  • nborve
  • Forumräv

  • 964 inlägg
  • 0
Frågan är om jag tjänar något i bildkvalitet genom en YPBR to Scartkabel och använda progressive scan, eller om jag likaväl kan köra scart till scart?

Har en Loewe Aconda som kan ta emot komponent via Scart, jag skall köpa ny billig dvd, kanske en centrum for 700 :- som klarar RGB och komponent.

Har highendscart hemma idag som jag kan använda, eller är det värt 400 för en Komponent till Scart?

He he en dum fråga till!!! Hur får jag över ljudet till TV:n?

Redigerat av nborve, 13 juni 2005 - 12:10.


#26

Postad 13 juni 2005 - 15:39

nborve
  • nborve
  • Forumräv

  • 964 inlägg
  • 0
Blev en Pioneer DV 380 för 1 139kr ink frakt från fyndbörsen.

Problemet bvarstår dock, tjänar jag något bildmässigt på att köra komponent och progressive scan, eller kan jag likaväl köra scart?

om jag nu fixar Komponent, så är ju problemet med ljudet där igen! komponentkabeln matar ju bara bild in i scarten på TV:n,,,,
Får kolla manualen ;)

#27

Postad 15 juni 2005 - 20:54

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0
Med en bra SCART-kabel, som du redan har, är det ingen större skillnad mellan RGB och komponent. Troligen har Loewen bättre deinterlacer än 380n, så progressivt verkar inte något nödvändigt för dig heller.

#28

Postad 06 oktober 2005 - 10:07

_hetfield_
  • _hetfield_
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Lite problems med kopplingen.
Min gissning är att min gamla tv inte klarar ta emot rgb-signaler. Kan det vara så?

1. Videosignalen från Samsung DVD-VR325 via Component-kabel till Yamaha RX-V630RDS.
2. Yahama-recievern skickar ut videosignalen via component-out till TV:n via Component-Scart.

(Tanken är att jag även vill skicka videosignalen från dekodern via Scart-Component till Yahama-recievern, för att minimera antalet kablar in i tv:n. Har även hört att vissa tv-apparater klarar scart väldigt dåligt och ofta är inställda fel i fabriken)

Jag är i startgroparna att köpa en ny tv. Lutar åt Samsung LE-32M61BX. Då tänkte jag köra HDMI från dvd --> tv. Och fortsätta använda component kopplingen till receivern för att klara av VHS-signalen. Med skillnaden att reciever --> tv kopplas med en ren component-kabel.

Redigerat av _hetfield_, 06 oktober 2005 - 10:53.


#29

Postad 06 oktober 2005 - 11:17

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Lite problems med kopplingen.
Min gissning är att min gamla tv inte klarar ta emot rgb-signaler. Kan det vara så?

1. Videosignalen från Samsung DVD-VR325 via Component-kabel till Yamaha RX-V630RDS.
2. Yahama-recievern skickar ut videosignalen via component-out till TV:n via Component-Scart.

(Tanken är att jag även vill skicka videosignalen från dekodern via Scart-Component till Yahama-recievern, för att minimera antalet kablar in i tv:n. Har även hört att vissa tv-apparater klarar scart väldigt dåligt och ofta är inställda fel i fabriken)

Jag är i startgroparna att köpa en ny tv. Lutar åt Samsung LE-32M61BX. Då tänkte jag köra HDMI från dvd --> tv. Och fortsätta använda component kopplingen till receivern för att klara av VHS-signalen. Med skillnaden att reciever --> tv kopplas med en ren component-kabel.

<{POST_SNAPBACK}>


Med denna koppling skickar du inte in RGB Scart (signalen kallas RGBs) i tv:n. Vad du skickar in i tv:n är komponentsignaler (den signalen kallas YPbPr).

Problemet är alltså, först och främst, att din tv inte klarar YPbPr.

edit: Läs mitt inlägg 18 ovan så kanske det klarnar.

Redigerat av pacman, 06 oktober 2005 - 11:19.


#30

Postad 06 oktober 2005 - 12:15

_hetfield_
  • _hetfield_
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Suveränt snabbt svar. Tackar
Du lever upp till epitetet Mästare ... :D

#31

Postad 07 oktober 2005 - 14:08

_hetfield_
  • _hetfield_
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Är detta möjligt?

[Dekoder] -- scart --> [Video] -- scart --> [DVD] -- Component --> TV

Dvs kan DVD-spelaren ta emot scart och skicka vidare en component-signal till TV.

#32

Postad 11 november 2005 - 18:59

MPS
  • MPS
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Om jag fattat denna något förvirrade tråd rätt så är det enligt följande:
Om jag har en dvd med komponent utgång och en plasma med scart rgb ingång finns det ingen anledning att köra en kabel med komponenet i ena änden och scart i den andra utan man kan lika gärna använda en scart rgb kabel mellan dvd:n och plasman? :D

#33

Postad 25 november 2005 - 12:25

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

  • 1 567 inlägg
  • 0

Om jag fattat denna något förvirrade tråd rätt så är det enligt följande:
Om jag har en dvd med komponent utgång och en plasma med scart rgb ingång finns det ingen anledning att köra en kabel med komponenet i ena änden och scart i den andra utan man kan lika gärna använda en scart rgb kabel mellan dvd:n och plasman? :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>


Jäpp :P

(om nu inte din DVD är en av de sällsynta som kan leverera komponentsignaler via scartutgången (inte särskilt vanligt)) :D

#34

Postad 30 november 2005 - 09:44

kde
  • kde
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Har funderingar på att köra komponent ut från min Dreambox (SCART) till TV:n (komponent).
Man kan ju sätta att det skall vara komponent ut från Dreamboxen så är detta alltså ett bätttre alternativ än RGB-SCART i båda ändar?
Är inte så hemma på komponent, får ju villigt erkännas.

#35

Postad 02 januari 2006 - 11:53

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Sätter denna tråd som klistrad ;)

#36

Postad 02 januari 2006 - 13:37

_hetfield_
  • _hetfield_
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0

Har funderingar på att köra komponent ut från min Dreambox (SCART) till TV:n (komponent).
Man kan ju sätta att det skall vara komponent ut från Dreamboxen så är detta alltså ett bätttre alternativ än RGB-SCART i båda ändar?
Är inte så hemma på komponent, får ju villigt erkännas.

<{POST_SNAPBACK}>



Vissa tv-apparater visar sämre bild via scart, man bör helst använda ingången på tv:n som har betckningen RGB-scart om man har fler ingångar att välja på.

Jag hade nog testat med komponent för att se om det blev någon skillnad, tänk dock på att komponent endast skickar bild-signalen, så du får dra ljudet i en separat kabel.

#37

Postad 11 januari 2006 - 01:13

Unregisteredeac7b05b
  • Unregisteredeac7b05b
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Har försökt ta reda på om min tv klarar komponent via scart men har ej fått klart besked.
Jag har en Loewe Mimo (CRT) och i manualen står det för AV3 "RGB or YUV", är det som jag
hoppas så att den fixar komponent via scarten!?

Är helt beroende av det eftersom det hemmabiosystem jag kikar på saknar scart.
Förstärkar/DVD-enheten har HDMI, Komponentutgångar. Tänkte isåfall koppla
med en komponent till scart-kabel. ex bra men dyr kabel

Någon som vet om det kommer fungera!?

#38

Postad 18 januari 2006 - 14:30

emperor
  • emperor
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Är nybörjare på detta med bildöverföringsstandarder och har samma frågeställning som tidigare i tråden.

Jag ska alltså koppla in diverse utrustning till en Yamaha RX-V657 och därifrån vidare till en TV som har RGB via scart.
Då jag förstått att komponent är det bästa kopplingssättet (har inget HDMI osv), vill jag förstås använda det så långt det går?
Jag har, trots att jag läst tråden, inte fattat hur jag ska koppla receivern till TV'n för att få bästa möjliga bild?

Vad händer om jag använder en sån komponent -> scart-adapter "som inte fungerar"?

Om nu inte detta funkar överhuvudtaget, vad är då nästa lösning, s-video?

#39

Postad 18 januari 2006 - 16:36

_hetfield_
  • _hetfield_
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Vilken typ av TV används, kör ni LCD så har jag en intressant tråd för att få tips om bästa anslutning. En bit ner i tråden diskuteras det.

Vissa tycker S-video och komposit ger bättre bild än scart, har inte provat själv ännu. Men ska börja mixtra för att om möjligt få ännu bättre bild på min LCD.

https://www.minhembi...c=104741&st=510

#40

Postad 01 februari 2006 - 16:44

lASVEGAS
  • lASVEGAS
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Får jag ställa en fråga om detta?

Jag har en Pioneer DVD-3100 som jag har kopplat till min nya Dell 2405 FPW

Vilken kabel ska jag använda för att få den bästa bilden?

Just nu använder jag RGB - S-video (dvd-skärm) Dålig bild.
Skärmen har även komponentingång.

Kan jag använda de Scart-komponentkablar som det talas om i tråden eller måste jag ha en aktiv mojäng?

Redigerat av lASVEGAS, 01 februari 2006 - 16:45.


#41

Postad 01 februari 2006 - 23:51

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Signalen som din DVD's scart skickar är ju RGB.
Din teve vill ha en komponentsignal, alltså YpBpr, så den signalen måste alltså göras om mha en adapter.
En sån här:
https://www.minhembi...showtopic=94704

#42

Postad 11 februari 2006 - 01:13

Nyberg83
  • Nyberg83
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hej
har läst igenom tråden lite hastigt och jag har samma fundering som Ellg inlägg #37

Jag har en gammal hemmabio (sony dav-s888)den saknar scart utgång. har endast, komposit svideo och komponent...så jag tänkte försöka koppla den via komponent

tänkte koppla den till min 42pf3320 budgetplasma....den har ingen komponentingång, :)
men om jag fattat rätt så kommer inte mina funderingar att fungera....
alltså från komponent på dvdn till RGB scarten på tvn via en Komponent-scart kabel?

Hur är annars bästa sättet att koppla dvdn om det inte fungerar?, kanske bäst att
köpa en ny dvdspelare med en scart utgång?

tips mottages gärna :)

Redigerat av Nyberg83, 11 februari 2006 - 01:13.


#43

Postad 11 februari 2006 - 01:24

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0

Hej
har läst igenom tråden lite hastigt och jag har samma fundering som Ellg inlägg #37

Jag har en gammal hemmabio (sony dav-s888)den saknar scart utgång. har endast, komposit svideo och  komponent...så jag tänkte försöka koppla den via komponent

tänkte koppla den till min 42pf3320 budgetplasma....den har ingen komponentingång, :)
men om jag fattat rätt så kommer inte mina funderingar att fungera....
alltså från komponent på dvdn till RGB scarten på tvn via en Komponent-scart kabel?

Hur är annars bästa sättet att koppla dvdn om det inte fungerar?, kanske bäst att
köpa en ny dvdspelare med en scart utgång?

tips mottages gärna :)

<{POST_SNAPBACK}>

Kör med s-video från din DAV-S888 istället. Du kommer inte att vinna något nämnvärt i bildkvalitet om du skulle hitta en omvandlare från komponent till scart. S-video duger gott.

#44

Postad 11 februari 2006 - 09:21

Nyberg83
  • Nyberg83
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Hej
har läst igenom tråden lite hastigt och jag har samma fundering som Ellg inlägg #37

Jag har en gammal hemmabio (sony dav-s888)den saknar scart utgång. har endast, komposit svideo och  komponent...så jag tänkte försöka koppla den via komponent

tänkte koppla den till min 42pf3320 budgetplasma....den har ingen komponentingång, :)
men om jag fattat rätt så kommer inte mina funderingar att fungera....
alltså från komponent på dvdn till RGB scarten på tvn via en Komponent-scart kabel?

Hur är annars bästa sättet att koppla dvdn om det inte fungerar?, kanske bäst att
köpa en ny dvdspelare med en scart utgång?

tips mottages gärna :)

<{POST_SNAPBACK}>

Kör med s-video från din DAV-S888 istället. Du kommer inte att vinna något nämnvärt i bildkvalitet om du skulle hitta en omvandlare från komponent till scart. S-video duger gott.

<{POST_SNAPBACK}>


Tack för svaret....

Jag testade med S-video, sen testade jag köra via komponent till tvns DVI och tyckte det var rätt stor skillnad, kanske för att jag har en sunkig s-videokabel från rusta typ,
Men bilden blir svart och försvinner ibland i någon sek när jag kör via DVI ingången, vet inte om det är tvn eller dvdn det beror på. ska testa med en annan dvd....

annars får jag väl inskaffa en BRA S-video... :) Profigold är det något att spana på?, har sådan kabel till subben och tycker det funkar bra......

Mvh

Ronny

#45

Postad 13 februari 2006 - 09:17

_hetfield_
  • _hetfield_
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Profigold S-video fungerar alldeles utmärkt.

Kör en sån kabel mellan dator och lcd-tv.

#46

Postad 13 oktober 2006 - 15:35

Vrålapan
  • Vrålapan
  • Lärjunge

  • 343 inlägg
  • 0
*Fått svar på min fråga.

Redigerat av Vrålapan, 14 oktober 2006 - 16:55.


#47

Postad 14 april 2007 - 18:05

Json_81
  • Json_81
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Jag har en "gammal" (2002 tror jag) panasonic VHS-spelare som jag skulle vilja koppla till min projektor.
Jag har en Hitachi PJ-TX300 som ska kunna ta emot RGB via component.
Det bör funka med en sådan kabel eller?
Kan alla video-apparater skicka rgb?
Har kört den via s-vhs en gång men det blev bara svartvitt.

#48

Postad 05 november 2007 - 21:07

Carbre
  • Carbre
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Tja vill köra tvout från ett x1950pro till en gammal philips tv 29pt5322. Tvn har två scart-rgb och s-vhs och komposit. Letar som en tok för att få så bra bild som möjligt. Grafikkortet har komponentutgång (även s-vhs och komposit) och två dvi-i utgångar. I mitt huvud vore smidigast att hitta en adapter och en komponentsladd och en komponent-scart-adapter. Att tyda av den här tråden verkar det inte gå... Eftersom tvn var billig och man går på gymnasiet känns det inte som att man vill lägga massa pengar på en converter för 1000kr liknande cypress (om det nu finns, hittar bara scart _till_ komponent)

Så vad ska man göra?
Finns det jag efterfråga och hur kan jag leta vidare?
Ska jag nöja mig med en bra s-video-kabel istället?
Alternativa lösningar?

Bifogad fil  DSC00046_1.JPG   284,44K   3 Antal nerladdningar

#49

Postad 12 november 2007 - 09:55

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Kanske en VGA-SCART RGB konverter duger? Får koppla en DVI-VGA adapter till grafikkortet först ;)

#50

Postad 13 november 2007 - 10:00

Nanoo
  • Nanoo
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0
Halloj!

Vill koppla in min Boxer till projektorn, Hitachi PJ-TX300. Boxern har scart kontakt och min tanke är att använda min komponent kabel från projektorn. Finns det någon scart adapter till komponent som kan användas eller ska jag köra s-video eller hur har ni andra gjort? Tacksam för alla svar. :)

Edit: Skulle en sådan här fungera?
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=813448


eller en sådan här? http://www.kabelgiga...lar.asp?id=1104

Redigerat av Nanoo, 13 november 2007 - 10:47.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.