Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canton reference serie

615 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canton Vento Reference 1 DC (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Canton Reference 5.2 DC (Golvhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
Canton Vento Reference 7 DC (Golvhögtalare) 1 9 (5) Inga priser
Canton Reference 3.2 DC (Golvhögtalare) 1 9,38 (7) Inga priser
Canton Reference 9.2 DC (Surroundhögtalare) 1 9,25 (11) Inga priser
Canton Reference 7.2 DC (Golvhögtalare) 4 9 (5) Inga priser
Canton Vento Reference 9 DC (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Canton Reference 1.2 DC (Golvhögtalare) 1 8,5 (3) Inga priser
Canton Reference 50.2 Rear (Surroundhögtalare) 3 (0) Inga priser
Canton Vento Reference 5 DC (Golvhögtalare) 1 8,8 (4) Inga priser
Canton Reference 55.2 (Centerhögtalare) 1 (0) Inga priser
Canton Reference 50.2 Center (Centerhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
Canton Vento Reference 3 DC (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Canton Reference 2.2 DC (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
15 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg) 1 år sedan
Canton Vento 890 vs Canton Reference 5.2 (78 inlägg) 2 år sedan
Canton-klubben (364 inlägg) 4 år sedan
Kampanjer Högtalare. (37 inlägg) 6 år sedan
Valet och kvalet. Nya golvare. 16-40 000 (101 inlägg) 6 år sedan
Stativare runt 30 000 kr som låter bra på låg volym? (41 inlägg) 8 år sedan
Canton Vento Reference 5 DC + Emotiva UPA-2 (0 inlägg) 9 år sedan
Bästa golvhögtalarna till Harman Kardon AVR 365. (19 inlägg) 9 år sedan
Förstärkare spontanbeställdes!? (14 inlägg) 10 år sedan
Sunfire XT & HRS Högtalare, små men High-End klass (78 inlägg) 11 år sedan
Tar upp jakten igen på nya högtalare. LÄS! (62 inlägg) 11 år sedan
Canton Vento 890DC med Onkyo 807/876? (293 inlägg) 13 år sedan
HECO The Statement VS Canton Reference 7.2 (49 inlägg) 13 år sedan
Jag är så fruktansvärt besviken just nu! (25 inlägg) 13 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 14 år sedan

#51

Postad 05 mars 2011 - 16:36

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Okej, exakt vad skulle bi-ampning då göra? :)

#52

Postad 05 mars 2011 - 16:41

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Vet ej, men länken jag drattade ner verkade väldigt mkt mer än ljudtryck....men som sagt, jag har ingen aning och är intresserad av vad folk tycker som har Ref som testat / testar. Behöver inte vara svårare än att lyssna och bilda en uppfattning.

Vore det total waste så tror ju iofs inte jag att så många tillverkare skulle slösat pengar på fler terminaler...bi / tri terminaler alltså (ok, vissa har det för aktiv delning)

Okej, exakt vad skulle bi-ampning då göra? :)


Redigerat av SweElite, 05 mars 2011 - 16:42.


#53

Postad 05 mars 2011 - 18:14

Zokiii
  • Zokiii
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Ni som beställt eller köpt era referencare, varifrån gjorde ni det?

#54

Postad 05 mars 2011 - 21:06

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
Skippa bi-amp och köp ett kraftigare steg säger jag också. Jag körde mina vento 890 med en classic 8.0b och vid höga (fyllejättehöga :) )volymer så slog den av pga överbelastning. Det löser väl sig när jag bi-ampar med min andra classic tänkte jag. Men icke, när volymen drogs upp på ungefär samma nivå slocknade en igen. Någon dubbel kraft av bi-amp får man inte. Ljudkvalién bör heller inte ändras då det fortfarande är samma steg man driver med om det var det du hoppades på.

Min rekommendation är:


Passar otroligt fint till Canton enligt mig och många andra. Vincent SP-331MK är samma steg. Klass A upp till 10W. 2x150W i 8 ohm sedan dubblerar den ner till 2 ohm. Trafon är enorm i denna pjäs.
Denna pjäs har aldrig klickat och ger underbart sound till mina reference. Jämförde nyligen med min Denon 3808 och till lugn musik lät Denon ungefär lika bra men till tyngre musik blev den lite tunn tyckte jag. Fördel för ShengYa alltså.

Dom som påstår att det skulle vara sjuka skillnader mellan en bra receiver och ett bra slutsteg har inte provat på akustikåtgärder helt enkelt, där finns det så mycket mer att hämta.



MVH Martin

#55

Postad 05 mars 2011 - 22:56

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Om jag inte minns fel var argumentet ifrån en Canton konstruktör (kommer inte ihåg exakt då jag slängt mailet) inte främst av effekt skäl utan nåt att man minimerade att elementen påverkade varandra negativt...

Ljudnivåerna är för mig totalt ointressanta, jag är nyfiken på ljudkvaliten mellan bi-amp / singe amp (speciellt då Canton rekomenderade det)...Normalt sett anser jag det ganska meningslöst rent effektmässigt, men kan det finnas andra fördelar är det intressant.

Några nackdelar som jag kan komma på rent spontant. Små skillnader i slutstegen kanske kan orsaka små klangskillnader / Ljudförvrängning pga timingen mellan stegen...bara de nackdelar jag skulle kunna tänka mig.



Skippa bi-amp och köp ett kraftigare steg säger jag också. Jag körde mina vento 890 med en classic 8.0b och vid höga (fyllejättehöga :) )volymer så slog den av pga överbelastning. Det löser väl sig när jag bi-ampar med min andra classic tänkte jag. Men icke, när volymen drogs upp på ungefär samma nivå slocknade en igen. Någon dubbel kraft av bi-amp får man inte. Ljudkvalién bör heller inte ändras då det fortfarande är samma steg man driver med om det var det du hoppades på.

Min rekommendation är:



Passar otroligt fint till Canton enligt mig och många andra. Vincent SP-331MK är samma steg. Klass A upp till 10W. 2x150W i 8 ohm sedan dubblerar den ner till 2 ohm. Trafon är enorm i denna pjäs.
Denna pjäs har aldrig klickat och ger underbart sound till mina reference. Jämförde nyligen med min Denon 3808 och till lugn musik lät Denon ungefär lika bra men till tyngre musik blev den lite tunn tyckte jag. Fördel för ShengYa alltså.

Dom som påstår att det skulle vara sjuka skillnader mellan en bra receiver och ett bra slutsteg har inte provat på akustikåtgärder helt enkelt, där finns det så mycket mer att hämta.



MVH Martin



#56

Postad 16 mars 2011 - 08:50

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
Har du fått dina nya Canton Swe? Skulle du inte fått dom i slutat av förra veckan?

#57

Postad 16 mars 2011 - 09:41

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
Jag kan tycka att ljudet med mina Yamma är något.. vad säger man, "varmt". Något för "varmt" för min del faktiskt, detta upplevde jag inte alls på mässan när jag lyssnade på dem. Jag gillar det varma ljudet, men skulle vilja ha något mer krispighet i diskanten och att det varma tonades ned lite. Jag funderar på att antingen köpa en ny förstärkare, är inne på Integra 50.2, eller köpa ett slutsteg för mer effekt.

Vad skulle ni rekommendera mig för att få till det jag är ute efter? Placering och akustik kan ju iofs vara något man kan laborera med för att få till det, men det är svårt i min nuvarande lägenhet känns det som.

Redigerat av Mikael_80, 16 mars 2011 - 09:42.


#58

Postad 16 mars 2011 - 10:38

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Jag kan tycka att ljudet med mina Yamma är något.. vad säger man, "varmt". Något för "varmt" för min del faktiskt, detta upplevde jag inte alls på mässan när jag lyssnade på dem. Jag gillar det varma ljudet, men skulle vilja ha något mer krispighet i diskanten och att det varma tonades ned lite. Jag funderar på att antingen köpa en ny förstärkare, är inne på Integra 50.2, eller köpa ett slutsteg för mer effekt.

Vad skulle ni rekommendera mig för att få till det jag är ute efter? Placering och akustik kan ju iofs vara något man kan laborera med för att få till det, men det är svårt i min nuvarande lägenhet känns det som.


Kör du 2-kanal direct utan andra kretsar t.ex eq, dsp inkopplat? Hur är allt kopplat? Vad spelar du ifrån för källa? Analogt/digitalt kopplat?

#59

Postad 16 mars 2011 - 10:48

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
Jag kör pure direct på förstärkaren, det mesta av musiken spelas upp via datorn analogt, både Flac och Spotify Premium.

Har alltid tyckt att Yamman har en något varmare klang, men upplever det mer nu, kanske för att högtalarna är bra mycket mer baskapabla än mina gamla.

Ska köra en direktjämförelse ikväll mellan Flac och Spotify och se om jag märker någon direkt skillnad i just klangen.

Tycker för övrigt att det låter otroligt mycket bättre när jag drar upp volymen, ju högre desto bättre, är kanske ett tecken på att dom vill ha lite mer effekt??

Redigerat av Mikael_80, 16 mars 2011 - 12:17.


#60

Postad 16 mars 2011 - 11:58

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0
Analogt innebär att du använder du använder dac:en i datorns ljudkort, och där kan du ha en mycket stor anledning att det låter som det låter. Koppla digitalt för att använda signalbehandlingen i Yamahan istället. Dac:en i datorns ljudkort är högst troligen mycket undermålig i jämförelse. "Värmen" är mycket troligt brister i dac:en som visar sig mycket mer nu med mer högupplösta och korrekta högtalare. Prova det först. Är du inte nöjd då kan du gå vidare med andra alternativ.

Redigerat av Unregistered9d54ba4f, 16 mars 2011 - 12:00.


#61

Postad 16 mars 2011 - 12:24

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Analogt innebär att du använder du använder dac:en i datorns ljudkort, och där kan du ha en mycket stor anledning att det låter som det låter. Koppla digitalt för att använda signalbehandlingen i Yamahan istället. Dac:en i datorns ljudkort är högst troligen mycket undermålig i jämförelse. "Värmen" är mycket troligt brister i dac:en som visar sig mycket mer nu med mer högupplösta och korrekta högtalare. Prova det först. Är du inte nöjd då kan du gå vidare med andra alternativ.


Har dessvärre ingen digital utgång på datorn, men jag ska prova att spela upp musiken via ps3'an, då är ju signalen digital och blir det ingen större skillnad så kan man ju utesluta signalkällan.

#62

Postad 16 mars 2011 - 12:29

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Har dessvärre ingen digital utgång på datorn, men jag ska prova att spela upp musiken via ps3'an, då är ju signalen digital och blir det ingen större skillnad så kan man ju utesluta signalkällan.


Nu är inte jag så hemma på PS3, men du ska spela skivor från ps3 eller menar du via ps3 från nåt annat?

Redigerat av Unregistered9d54ba4f, 16 mars 2011 - 12:29.


#63

Postad 16 mars 2011 - 12:37

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
Nu tänkte jag främst på att spela upp skivor från PS3, men jag tror man även kan streama musik från datorn via PS3 så ska kolla på det efter jobbet.

Annars blir det väl till att köpa en DAC, eller rentav en ny dator.. F*n det blir dyrt det här =)

#64

Postad 16 mars 2011 - 12:53

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0
Ja, prova med ps3, du borde uppleva skillnad. För mig vart det stor skillnad när jag bytte från analogt till digitalt mellan dator och processor. Digitalt är ett måste anser jag om man ska finlyssna på musik från datorn :D

#65

Postad 16 mars 2011 - 12:58

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Ja, prova med ps3, du borde uppleva skillnad. För mig vart det stor skillnad när jag bytte från analogt till digitalt mellan dator och processor. Digitalt är ett måste anser jag om man ska finlyssna på musik från datorn :D


Finns det något annars man kan göra för att kunna köra digitalt från datorn om datorn inte har en sådan utgång? Tänkte på om man kunde köpa någon adapter eller liknande..

#66

Postad 16 mars 2011 - 13:04

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0
Digitalutgång brukar anges som "spdif". När jag köpte min dator fanns det inte digitalutgång på ljudkortet, men det fanns ett "kit" att köpa till och koppla in på ljudkortet så jag kunde ta ut ljudet digitalt innan det passerat dac:en. Har du en bärbar med allt integrerat? Annars skulle ju ett alternativ vara ett nytt kort.

#67

Postad 16 mars 2011 - 14:15

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Digitalutgång brukar anges som "spdif". När jag köpte min dator fanns det inte digitalutgång på ljudkortet, men det fanns ett "kit" att köpa till och koppla in på ljudkortet så jag kunde ta ut ljudet digitalt innan det passerat dac:en. Har du en bärbar med allt integrerat? Annars skulle ju ett alternativ vara ett nytt kort.


Jag har en stationär med Creative Soundblaster. Datorn är dock runt 4 år gammal.

#68

Postad 18 mars 2011 - 21:45

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
Börjar inse att det är rummet för min del som spökar, har alltid haft problem med lägre frekvenser som verkar hänga kvar eller förstärkas i rummet eller hur man nu ska uttrycka det.

Provade att flytta fram högtalarna från bakväggen och det gjorde skillnad till det bättre.

Just nu ikväll vet jag inte vad det är, kanske det är att tjejen är borta och lillgrabben ligger och sover, det är alltså tyst för en gångs skull =) eller så börjar högtalarna bli ordentligt inspelade för just nu låter det så sjukt bra så den där Integra receivern jag varit inne på att köpa känns bara överflödig =)

#69

Postad 18 mars 2011 - 22:37

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0
Härligt att höra! :unsure:

#70

Postad 19 mars 2011 - 09:33

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Tyvärr har jag inte ännu fått mina 3.2 men jag pratade förra veckan med en tysk kille som tyckte att cantons diskanter i ref.serien var alldeles för "avrullade".

Vad säger ni som har Ref. serien. Saknar diskanten "upplösning" / "Krispighet" ? Tror också testet i stereophile påpekade att just 3.2 var ganska avrullad i diskanten.




Jag kan tycka att ljudet med mina Yamma är något.. vad säger man, "varmt". Något för "varmt" för min del faktiskt, detta upplevde jag inte alls på mässan när jag lyssnade på dem. Jag gillar det varma ljudet, men skulle vilja ha något mer krispighet i diskanten och att det varma tonades ned lite. Jag funderar på att antingen köpa en ny förstärkare, är inne på Integra 50.2, eller köpa ett slutsteg för mer effekt.

Vad skulle ni rekommendera mig för att få till det jag är ute efter? Placering och akustik kan ju iofs vara något man kan laborera med för att få till det, men det är svårt i min nuvarande lägenhet känns det som.



#71

Postad 19 mars 2011 - 10:18

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Tyvärr har jag inte ännu fått mina 3.2 men jag pratade förra veckan med en tysk kille som tyckte att cantons diskanter i ref.serien var alldeles för "avrullade".

Vad säger ni som har Ref. serien. Saknar diskanten "upplösning" / "Krispighet" ? Tror också testet i stereophile påpekade att just 3.2 var ganska avrullad i diskanten.


Nej dom är inte avrullade. Att någon tycker det kan bero på många andra saker som kringutrustning och framförallt rum/akustik. Om du tittar på grafen i stereophile så ser du klart och tydligt att det inte är någon avrullning, det är vad högtalaren i sig återger anechoic. Den saknar inte upplösning, den är neutral, varken mer eller mindre. Överbetonade diskanter finns det gått om och är man van med det så kan säkert ref. diskanten upplevas avrullad fast den är som det ska vara och många andra överdrivna. "Tyska högtalare/tyskt ljud" har väl länge vart känt som väldigt ljust klingande, därav inte konstigt om en tysk tycker de är avrullade när de är neutrala :unsure:

Citat Stereophile: "The extreme treble had satisfying sparkle, yet was devoid of artificially imposed highlighting. The overall balance wasn't bright, but no subtle inner voice was lost".

Frekvensomfång anechoic:

Bifogad fil  3.2.jpg   32,69K   0 Antal nerladdningar

#72

Postad 19 mars 2011 - 10:32

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Tack !

Ok, då vart det nog inte stereophile som nämnde det....kommer inte ihåg där fanns någon mätning där jag googlade in. Skitsamma, det kan nog vara som du säger, finns många diskanthissade högtalare där ute :unsure:

Ja nog har Canons "gamla" diskanter / högtalare varit ganska ljusa.

Nej dom är inte avrullade. Att någon tycker det kan bero på många andra saker som kringutrustning och framförallt rum/akustik. Om du tittar på grafen i stereophile så ser du klart och tydligt att det inte är någon avrullning, det är vad högtalaren i sig återger anechoic. Den saknar inte upplösning, den är neutral, varken mer eller mindre. Överbetonade diskanter finns det gått om och är man van med det så kan säkert ref. diskanten upplevas avrullad fast den är som det ska vara och många andra överdrivna. "Tyska högtalare/tyskt ljud" har väl länge vart känt som väldigt ljust klingande, därav inte konstigt om en tysk tycker de är avrullade när de är neutrala :lol:

Citat Stereophile: "The extreme treble had satisfying sparkle, yet was devoid of artificially imposed highlighting. The overall balance wasn't bright, but no subtle inner voice was lost".

Frekvensomfång anechoic:

Bifogad fil  3.2.jpg   32,69K   0 Antal nerladdningar



#73

Postad 19 mars 2011 - 10:36

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0
Ja, du kommer bli nöjd tror jag :unsure:

Tänk på att inte döma dom förrän du spelat in dom ca 15-20 timmar på någorlunda volym så allt för röra in sig.

#74

Postad 19 mars 2011 - 11:09

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
Jag är tämligen säker på att du kommer att bli mer än nöjd, så länge du inte är ute efter en diskant som är så upplöst så att den tar över hela ljudbilden och skär i öronen. De högtalare jag kan komma på som kan låta kanske mer upplöst/detaljerad utan att låta vass är typ Focal Scala Utopia och TAD Ref 1, dessa kostar ju dock lite mer..

I mitt vardagsrum så har jag en stor soffa, gardiner, en lekmatta till grabben samt andra grejer som absorberar de högsta tonerna, trots det låter det extremt klart, luftigt och detaljerat och blir i princip aldrig vasst oavsett hur högt jag spelar.

Tycker de spelar mycket bättre nu efter ett par veckors inspelning, och börjar inse att det som kan förbättre ljudet ytterligare är akustiken. Men som jag nämnt tidigare så är jag mer än nöjd just nu.

#75

Postad 19 mars 2011 - 12:26

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Skönt att höra :unsure:

Har haft ett antal högtalare igenom åren allt ifrån 5Tkr till 200Tkr och de jag hört är 9.2 i ref serien vilka lät löjligt bra. Skulle haft svårt att välja mellan 9.2 eller Focal Diablo



Jag är tämligen säker på att du kommer att bli mer än nöjd, så länge du inte är ute efter en diskant som är så upplöst så att den tar över hela ljudbilden och skär i öronen. De högtalare jag kan komma på som kan låta kanske mer upplöst/detaljerad utan att låta vass är typ Focal Scala Utopia och TAD Ref 1, dessa kostar ju dock lite mer..

I mitt vardagsrum så har jag en stor soffa, gardiner, en lekmatta till grabben samt andra grejer som absorberar de högsta tonerna, trots det låter det extremt klart, luftigt och detaljerat och blir i princip aldrig vasst oavsett hur högt jag spelar.

Tycker de spelar mycket bättre nu efter ett par veckors inspelning, och börjar inse att det som kan förbättre ljudet ytterligare är akustiken. Men som jag nämnt tidigare så är jag mer än nöjd just nu.


Redigerat av SweElite, 19 mars 2011 - 12:27.


#76

Postad 05 april 2011 - 16:54

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
Är Ventocentern det enda alternativet för oss med Reference serien? Har för mig att jag hörde något rykte om att det var en Reference center på gång men så kanske inte är fallet?

Känns ju som det är dags för mig att byta ut min gamla Audio Pro Cinema center då den inte riktigt kan mäta sig med Canton juvelerna =) Den är ju helt klart den svagaste länken i min setup, och detta hör man ganska tydligt i spel och film.

#77

Postad 07 april 2011 - 10:06

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
Vad rekommenderar ni som har reference serien för bakhögtalare förresten? Visst, att köra med 4st 9.2 DC vore ju givetvis det bästa men blir lite väl mycket pengar för min del =) Finns det någon annan lite billigare högtalare som ni rekommenderar?

#78

Postad 07 april 2011 - 10:11

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Jodå, jag har fått info ifrån Canton att de skall ta fram en center till reference. Det skulle komma mer info i april / maj. Jag fick dock inte reda på några detaljer.

När det gäller bakhögtalare....finns det inte några billigare vento ? Alternativt kanske några vägghängda.

Jag tycker inte bakhögtalarna spelar så stor roll. Bara lite effekter i filmer och klangmatching där är nog mindre viktig (imo)

Väntar fortfarande otåligt på mina 3.2 :)

Mvh


Är Ventocentern det enda alternativet för oss med Reference serien? Har för mig att jag hörde något rykte om att det var en Reference center på gång men så kanske inte är fallet?

Känns ju som det är dags för mig att byta ut min gamla Audio Pro Cinema center då den inte riktigt kan mäta sig med Canton juvelerna =) Den är ju helt klart den svagaste länken i min setup, och detta hör man ganska tydligt i spel och film.


Redigerat av SweElite, 07 april 2011 - 10:11.


#79

Postad 07 april 2011 - 14:23

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Jodå, jag har fått info ifrån Canton att de skall ta fram en center till reference. Det skulle komma mer info i april / maj. Jag fick dock inte reda på några detaljer.

När det gäller bakhögtalare....finns det inte några billigare vento ? Alternativt kanske några vägghängda.

Jag tycker inte bakhögtalarna spelar så stor roll. Bara lite effekter i filmer och klangmatching där är nog mindre viktig (imo)

Väntar fortfarande otåligt på mina 3.2 :)

Mvh



Ja, centern känns ju helt klart viktigare än bakhögtalarna, sitter ju på en Audio Pro center för runt 2000kr nu, känns inte riktigt som dom matchar frontorna =)

Hoppas du får dina Canton snart Swe, ska bli kul å höra vad du tycker.

Jag lyssnade för övrigt på en Celine Dion konsert på Blu Ray igår, jag kan säga såhär.. ljudet är det i särklass bästa jag någonsin hört! Vill ni höra vad era högtalare kan prestera, köp den skivan! Celine Dion A new day.
Rysningarna jag fick av rent välljud var sinnessjukt! Kvinnan stod ju för böveln i rummet å sjöng för mig! =))

#80

Postad 07 april 2011 - 19:07

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Vad rekommenderar ni som har reference serien för bakhögtalare förresten? Visst, att köra med 4st 9.2 DC vore ju givetvis det bästa men blir lite väl mycket pengar för min del =) Finns det någon annan lite billigare högtalare som ni rekommenderar?

Tjena jag kör Canton chrono (vägg) som bakhögtalare till mina ref 3.2 funkar kanon riktigt kul att dom fattat att vi Ref ägare vill ha en center som matchar övriga serien jag funderade länge på att köpa en 9.2 eller 7.2 som center.

#81

Postad 07 april 2011 - 19:11

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Undrar dock om det bara blir en center eller två. Element bestyckningen är lite annorlunda på 9.2 vs 1.2



Tjena jag kör Canton chrono (vägg) som bakhögtalare till mina ref 3.2 funkar kanon riktigt kul att dom fattat att vi Ref ägare vill ha en center som matchar övriga serien jag funderade länge på att köpa en 9.2 eller 7.2 som center.



#82

Postad 07 april 2011 - 19:14

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Undrar dock om det bara blir en center eller två. Element bestyckningen är lite annorlunda på 9.2 vs 1.2

Swe du hade ingen mer info ang ref centern ????

#83

Postad 07 april 2011 - 19:42

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Nej, jag frågade en tekniker på Canton och fick bara infon att den inte var redo för produktion förens i april/maj som det såg ut nu. Sen kunde/fick han inte ge mig några specar etc.



Swe du hade ingen mer info ang ref centern ????



Frågade också ang. rekomenderade kablar till Cantons Reference serie. Fick svar att det inte fanns anledning att lägga tusentals kronor på högtalarkablar. Tex. så en standard kabel ifrån Oehlbach vart fullt tillräcklig. Internt används en kopparkabel ifrån "FastAudio" (nåt tyskt).

#84

Postad 07 april 2011 - 21:46

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Jag har nu börjat bli ytterst sugen på Canton högtalare i min nya setup (Speciellt Reference serien)...

Har haft ett ont öga till Canton sen jag sålde mitt gamla Ergo paket för många många år sedan, pga att jag tyckte ljudet var nasalt, platt och väldigt hårt i klangen.

Har lyssnat på flertalet Canton modeller under åren och nu det senaste och har börjat vackla mer och mer... det låter ju faktiskt inte så illa :) , snarare tvärtom.

Och fördelar har ju Canton alltid haft, som tex en helt otrolig nivåbeständighet, mkt bra kvalitet/finish, en väldigt fin, torr och kontrollerad basåtergivning, och fin dynamik som oftast.


Efter att ha sålt mina stora 42kgs golvare (Heco Celan XT 901) så har jag nu börjat snegla på Reference 9.2 och bygga vidare sedan när Centern osv släpps... eller ett Ergo system (Den senaste Canton högtalaren jag lyssnade på var Ergo 695, och jag blev väldigt imponerad, faktiskt förvånad tom)

Så ville bara ha lite "synvinklar" ifrån er Canton/Reference ägare angående Ergo mot Reference 9.2 osv, står sig en 9.2 i en frontsetup, eller bör man satsa på tex 5.2? (För saken är den att jag är ytterst sugen på stativare ihop med kompetenta subwoofers för tillfället, hellre än golvare)

Klarar 9.2 av att spela högt, hur högt? saknar/brister den i ngt osv osv..


PS: trodde aldrig jag skulle falla för Canton igen :)

Tacksam för all input..

Mvh

Michael

Redigerat av dallan1981, 07 april 2011 - 22:10.


#85

Postad 08 april 2011 - 07:18

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Jag har nu börjat bli ytterst sugen på Canton högtalare i min nya setup (Speciellt Reference serien)...

Har haft ett ont öga till Canton sen jag sålde mitt gamla Ergo paket för många många år sedan, pga att jag tyckte ljudet var nasalt, platt och väldigt hårt i klangen.

Har lyssnat på flertalet Canton modeller under åren och nu det senaste och har börjat vackla mer och mer... det låter ju faktiskt inte så illa :) , snarare tvärtom.

Och fördelar har ju Canton alltid haft, som tex en helt otrolig nivåbeständighet, mkt bra kvalitet/finish, en väldigt fin, torr och kontrollerad basåtergivning, och fin dynamik som oftast.


Efter att ha sålt mina stora 42kgs golvare (Heco Celan XT 901) så har jag nu börjat snegla på Reference 9.2 och bygga vidare sedan när Centern osv släpps... eller ett Ergo system (Den senaste Canton högtalaren jag lyssnade på var Ergo 695, och jag blev väldigt imponerad, faktiskt förvånad tom)

Så ville bara ha lite "synvinklar" ifrån er Canton/Reference ägare angående Ergo mot Reference 9.2 osv, står sig en 9.2 i en frontsetup, eller bör man satsa på tex 5.2? (För saken är den att jag är ytterst sugen på stativare ihop med kompetenta subwoofers för tillfället, hellre än golvare)

Klarar 9.2 av att spela högt, hur högt? saknar/brister den i ngt osv osv..


PS: trodde aldrig jag skulle falla för Canton igen :)

Tacksam för all input..

Mvh

Michael


Jag blev först intresserad av Canton när jag just lyssnade på Reference serien för 2 år sen på high end mässan i Sthlm. Lyssnade då på 1.2 som jag blev otroligt imponerad av, tyckte de var bland de bästa på mässan.
220000kr är dock på tok för mycket pengar för mig så det var bara att släppa tankarna på dom. Fick sedan höra 9.2 på high end mässan i år och blev helt såld. Personligen tycker jag de låter lika bra som 1.2 dock låter det ju självklart mindre. Så om du ska satsa på en större golvare eller 9.2 beror nog mycket på hur ditt rum ser ut.

Mitt lyssningsrum är ca 20kvm, är dessutom kopplat till köket. Ljudtrycket jag kan få till på den ytan är mer än tillräcklig för mig. Jag kan i princip spela så högt så att det känns i kroppen utan att det låter illa. Och detta med en förstärkare som ny för några år sedan kostade 10-12 tusen. Högtalarna kan alltså prestera bra mycket mer med bättre förstärkeri.

Personligen ser jag inga direkt brister med högtalarna, de kan spela all typ av musik riktigt bra, vilket är viktigt för mig då jag har så bred musiksmak.

Kan tyvärr inte svara på hur de låter i jämförelse med Ergo då jag inte lyssnat på dem.

#86

Postad 08 april 2011 - 07:24

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0
Hur högt har du tänkt kunna spela?

Om du ska köra med subwoofers och dela vid 80hz så innebär det att bas/mellanregisterelementet behöver återge bas ner till 80hz innan det rullar av och samtidigt kunna återge röster med kraft och dynamik. Vill du kunna spela riktigt högt kommer detta nog bli en begränsning. Då skulle jag istället gått på minsta golvaren 7.2. Den tar inte upp mer golvyta än 9.2 med stativ. Då får du två separata baselement mellan 80-220hz, sen ett mellanregisterelement som inte behöver hantera speciellt mycket bas.

När jag spelar mycket högt med viss typ av bas på mina 1.2 så rör sig mina två mellanregister som spelar från 180hz så att jag ser det, typ ett par millimeter. Skulle det bara vart ett så hade det rört sig det dubbla. Då är det ändå delat vid 180hz, därav drar jag teorin att ett element ner till 80hz kan bli gränssättande om man vill spela riktigt högt. Om du inte tänkt det så lär det funka kanon med 9.2 + woofers.

#87

Postad 08 april 2011 - 19:37

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

  • 435 inlägg
  • 0
Finns det ingenstans man kan läsa om en "optimal" sub för ett par 9.2:or ? Verkar vara svårt att få någon idé om vad som verkligen är bra eller inte ihop med dem.

#88

Postad 08 april 2011 - 20:40

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Två st SVS pb-13 ultra

#89

Postad 08 april 2011 - 21:14

Unregistered1fcf756c
  • Unregistered1fcf756c
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
+1

#90

Postad 09 april 2011 - 00:52

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

  • 435 inlägg
  • 0
Lite stora bara....

#91

Postad 09 april 2011 - 08:00

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Du vill alltså inte ha in två "friggebodar" i vardagsrummet :)

Lite stora bara....



#92

Postad 09 april 2011 - 08:37

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0
Val av sub beror ju på vad man vill ha ut av dem. Ska man ha bas som går djupt med minimal distortion och i skapliga ljudnivåer så blir det enligt fysikens lagar stora lådor. Jag har haft PB13 Ultra och jag rekommenderar starkt en SVS. De är bra. Välj den modell som passar kraven.

#93

Postad 09 april 2011 - 09:38

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Jag måste slå ett slag för velodynes nya DD+ serie. Helt fantastiska (dd12 / dd10)...Kostar en slant men f-n vet om jag inte gör affär på en dd15+ ändå :)

#94

Postad 09 april 2011 - 11:59

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
SVS är dock klart överlägsen Velodyne DD.

#95

Postad 09 april 2011 - 12:15

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Jag måste slå ett slag för velodynes nya DD+ serie. Helt fantastiska (dd12 / dd10)...Kostar en slant men f-n vet om jag inte gör affär på en dd15+ ändå :)


Lyssnade på DD12+ hos Clintons.

Visst är den bra, men tycker mina dubbla Infinity är bättre trots sluten låda och ett lägre pris.

2 st DD12 eller DD15 skulle jag nog uppskatta med, men 70-80 k är mycket pengar.

Hellre 4 st svs och 30 k över :lol:

#96

Postad 09 april 2011 - 14:36

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Har bara lyssnat som hastigast på en svs ultra. Tyckte inte den var överlägsen DD12+. Var filmen master and commander. Dock inte i samma rum så förutsättningarna är helt annorlunda. Men du har naturligtvis jämfört de båda i samma rum och placering etc. för speccar säger inte ett skit.

Ska jag vara ärlig tycker jag nästan rumsplaceringen kan vara lika viktigt som märket på subben...

Lite OT men vad kostar en svs ultra ?

SVS är dock klart överlägsen Velodyne DD.



#97

Postad 09 april 2011 - 15:51

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Velodyne subwoofers är för små = sämre och man ser även Ikka's mätningar att SVS är i topp över kommersiella subwoofers.

#98

Postad 09 april 2011 - 17:24

Unregistered1884
  • Unregistered1884
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

Jag har nu börjat bli ytterst sugen på Canton högtalare i min nya setup (Speciellt Reference serien)...

Har haft ett ont öga till Canton sen jag sålde mitt gamla Ergo paket för många många år sedan, pga att jag tyckte ljudet var nasalt, platt och väldigt hårt i klangen.

Har lyssnat på flertalet Canton modeller under åren och nu det senaste och har börjat vackla mer och mer... det låter ju faktiskt inte så illa ;) , snarare tvärtom.

Och fördelar har ju Canton alltid haft, som tex en helt otrolig nivåbeständighet, mkt bra kvalitet/finish, en väldigt fin, torr och kontrollerad basåtergivning, och fin dynamik som oftast.


Efter att ha sålt mina stora 42kgs golvare (Heco Celan XT 901) så har jag nu börjat snegla på Reference 9.2 och bygga vidare sedan när Centern osv släpps... eller ett Ergo system (Den senaste Canton högtalaren jag lyssnade på var Ergo 695, och jag blev väldigt imponerad, faktiskt förvånad tom)

Så ville bara ha lite "synvinklar" ifrån er Canton/Reference ägare angående Ergo mot Reference 9.2 osv, står sig en 9.2 i en frontsetup, eller bör man satsa på tex 5.2? (För saken är den att jag är ytterst sugen på stativare ihop med kompetenta subwoofers för tillfället, hellre än golvare)

Klarar 9.2 av att spela högt, hur högt? saknar/brister den i ngt osv osv..


PS: trodde aldrig jag skulle falla för Canton igen ;)

Tacksam för all input..

Mvh

Michael


Jag vet inte så mycket om Ref serien, men när jag började leta högtalare så lyssnade jag igenom GLE 490, Chrono 509, Chrono SL 590, Ergo 695, Ergo 690, Ergo 670 och Vento 890 DC. Smaken är olika, men GLE passade inte mig alls. Jag upplevde ljudet som instängt och burkigt. Det "saknades" ljud. Ergo är absolut ingen dålig högtalare, men mitt intryck var att den hade vissa drag av GLEs burkighet, vilket blev tydligt när jag jämförde med Vento. Slutligen fastnade jag för Venton 890 DC och beställde dem med center från Tyskland. Jag har haft dem i ett år nu och är mycket mycket nöjd. Jag uppskattar framför allt klarheten och detaljrikedomen.

Nu har jag inte lyssnat på referensserien annat än i bullriga miljöer på mässor, men vad jag vill säga är att jag kan förstå vad du menar med att ljudet från Ergo låter "platt". Ljudet blir enligt mig klart bättre om man går upp till Vento-serien. Det har skrivits en hel del om Ref-serien här på forumet och i stort sett alla verkar eniga om att har man råd så lönar det sig definitivt att gå upp från Vento till referensserien. Sedan finns en viss risk att högre priset påverkar placeboeffekten.

Om du söker på Canton i högtalarforumet så hittar du en hel del trådar med matnyttig information.

#99

Postad 09 april 2011 - 23:00

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

  • 435 inlägg
  • 0
Hmm, SVS säger ni alltså. De är bara så fläskiga, kommer se fånigt ut med ett par ref 9.2:or bredvid.
Jag var inne på HRS-12 Sunfire x 2 de har bara 35x35x35 i mått och 18Hz samt 1000W. Suger de alltså så jag borde kika på SVS ??

#100

Postad 10 april 2011 - 01:31

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Det finns en anledning varför dom är så stora. Mindre = kompromisser = sämre ljud. Sunfire är riktig djunk enligt mig.
Kolla upp dom mindre SVS om du inte har så höga spl krav.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.