Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa stekpannan?

348 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 14 januari 2014 - 15:26

Zedkin
  • Zedkin
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag själv kan rekommendera Tefal stekpanna 28cm med nonstick beläggning, köpte på Ö&B för 99kr!!! kostar vanligtvis 599kr
bästa vi haft B)

#202

Postad 14 januari 2014 - 21:24

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Man bör nog ha haft en panna i åtminstone något år, med normal användning, innan man kan ge en hyfsat rättvis recension av den samma, såvida den inte är rena skiten o avslöjas snabbare än så. Jag är också nyfiken på den där "lättvikts"varianten av gjutjärn. Är det enbart tunnare gods som gör att de är lättare eller är det mer luft i materialet, detta borde isf förlänga uppvärmningstiden något (kan ju iofs kanske kompenseras med det tunnare godset). Kan ju också vara så att järnet är utblandat med annan lättare metall, t.ex aluminium.

#203

Postad 14 januari 2014 - 21:53

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Skrollar tillbaka i tråden och ser att jag talat mig varm om ICAs teflonpannor... har kvar dem än idag men använder dem i princip inte till något längre...

Xetium, luft i materialet? Isolerande? Nä, tror inte det.

#204

Postad 15 januari 2014 - 13:21

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0

Finns ju dessutom "lätta" gjutjärnspannor numera.
http://www.ronnebybr...tsgjutj%C3%A4rn

Postad bild

Dock ej testat själv.

Jag köpte en sådan förra året före jag köpte De Buyer.
Lämnade tillbaka den. Pannan var plan när den var kall, men buktade utåt när den blev varm, inte jättmeycket, men tillärckligt för att den skulle vippa lite och därmed sämre värme.
Ville inte byta till en likadan, ( har för mig att gjutjärn gör just sådär när den expanderar, att kruxet vid tillverkningen är att få den att bli plan när den är varm så den buktar lite inåt när den är kall. Kanske svårt att få till det? Provstekte några gånger, men var inte överdrivet imponerad av den. ) Mycket bättre resultat i De Buyer pannorna.

#205

Postad 21 januari 2014 - 15:08

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
De Buyer kolstålspannor måste jag ta o köpa läst mycket gott om dom, vart skall man köpa ifrån för bästa pris ?

#206

Postad 21 januari 2014 - 15:21

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0

De Buyer kolstålspannor måste jag ta o köpa läst mycket gott om dom, vart skall man köpa ifrån för bästa pris ?

Köpte mina från Amazon Frankrike eller tyskland. Minns inte vilket det blev, men nu finns de till bra pris också på amazon England.

#207

Postad 21 januari 2014 - 15:33

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

De Buyer kolstålspannor måste jag ta o köpa läst mycket gott om dom, vart skall man köpa ifrån för bästa pris ?

Prisjakt...?

#208

Postad 25 januari 2014 - 20:14

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0
De Buyer-panna efter en månads användning/patinering. Funkar väldigt bra och är ganska lättdiskad.

Bifogad fil(er)



#209

Postad 31 januari 2014 - 21:10

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Jag har läst många kritiska röster gällande GreenPan och dessa keramiska beläggning men fortfarande efter ca ett halvår så är "Stockholm 24 cm" i princip som ny. Nedan bilder visar hur Stockholm och den lite större Kyoto, som är några få veckor gammal, ser ut idag. Ser och känner ingen direkt skillnad alls...
Bifogad fil  IMG_4195.JPG   1,46MB   8 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 31 januari 2014 - 21:13.


#210

Postad 02 februari 2014 - 13:57

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0

De Buyer-panna efter en månads användning/patinering. Funkar väldigt bra och är ganska lättdiskad.


Kan bara instämma, har en likadan 32'a och den är hur grym som helst!

Nu skall jag bara hitta några bra kastruller/grytor (utöver min skeppshult gjutjärnare).

Redigerat av Unregistered95265801, 02 februari 2014 - 13:58.


#211

Postad 03 februari 2014 - 09:36

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Kan bara instämma, har en likadan 32'a och den är hur grym som helst!

Nu skall jag bara hitta några bra kastruller/grytor (utöver min skeppshult gjutjärnare).


De Buyers djupa variant går utmärkt att göra chili i utan att bränna fast alls. Bra grejor!
Annars är en gjutjärnsgryta (gärna arvegods) självklart ett väldigt säkert kort.

#212

Postad 03 februari 2014 - 19:07

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0

De Buyers djupa variant går utmärkt att göra chili i utan att bränna fast alls. Bra grejor!
Annars är en gjutjärnsgryta (gärna arvegods) självklart ett väldigt säkert kort.


Kompletterade idag med en 28cm De Buyer Sauteuse-panna, funkade kanon att värma gräddpytt samt steka ägg i :)

Har en 4L Skeppshult gjutjärnare också, skall på fredag köpa min sista panna - Hackman Brasserie grillpanna (har då bytt ut alla risiga teflonpannorna jag tidigare hade).

På sikt sen vill jag ha en Le Creuset gjutjärnare så jag kan köra grytor med vin i, men det är den sista och får vänta lite :)

#213

Postad 03 februari 2014 - 21:42

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0
Låter trevligt!

Gjutjärnsgrytor behöver iofs inte vara av "fin" sort, bara rejäla för att funka bra. :-)

#214

Postad 03 februari 2014 - 21:56

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0

Låter trevligt!

Gjutjärnsgrytor behöver iofs inte vara av "fin" sort, bara rejäla för att funka bra. :-)


Håller med, Hackman grillpannan är faktiskt billigare än skeppshult och framförallt Le Creuset (vilken är svindyr) - dessutom är den så snygg att man kan ställa fram och servera direkt på den:

http://fyndiq.se/pro...tm_campaign=833

Avseende gjutjärnsgrytor med emaljbeläggning på insidan så har jag tyvärr inte hittat så många alternativ till Le Creuseten....

Edit: "den som söker han finner"...... såg precis att Ronneby bruk har en emaljerad gjutjärnare som är väldigt likt ovannämnd Le Creuset.....pris har jag dock inte hittat ännu...

Redigerat av Unregistered95265801, 03 februari 2014 - 22:05.


#215

Postad 04 februari 2014 - 00:11

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0
Kan inte påstå att jag är övertygad om fördelen med emaljbelagt gjutjärn. Vad är grejen?

#216

Postad 04 februari 2014 - 08:01

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0
Köpte faktiskt en sån där emaljbelagd som TV-shop har på Jem o Fix. Funkar super måste jag säga, än så länge. hur den är efter några mån. och sliten vet man ju inte.
Star Cuisine heter den, Twins kallar sin Twin Cuisine., vet inte om det är samma.

Redigerat av ffodil, 04 februari 2014 - 16:16.


#217

Postad 04 februari 2014 - 20:11

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0

Kan inte påstå att jag är övertygad om fördelen med emaljbelagt gjutjärn. Vad är grejen?


En emaljerad kommer inte vara en ersättare till min "vanliga" gjutjärnare utan kommer vara ett komplement.
Ingredienser med mkt syra (ex tomat, vin etc) löser järnet mer vilket ger kraftigare järnsmak samt kan färga rätterna gråa. Särskilt om gjutjärnaren inte är ordentligt "inbränd". Vissa rätter vill jag inte skall varken tillsätta järnsmak eller färga (min gjutjärnare färgar fortfarande).

Redigerat av Unregistered95265801, 04 februari 2014 - 20:13.


#218

Postad 04 februari 2014 - 20:55

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Vet inte om denna sida länkats?
http://www.prokok.se...nnor-prokok.php

#219

Postad 19 februari 2014 - 13:38

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Har sen tidigare teflon pannor från främst ICA som fungerat riktigt bra men nu tittar jag på att kunna ersätta det med gjutjärn.

De Buyers såg ut att vara ett bra alternativ först men efter att ha läst lite så verkar det vara en tunn version av gjutjärn som inte helt ovanligt kan bli ojämn mot plattan. Så frågan är då, om man ska köpa gjutjärn, finns det något speciellt man bör tänka på? Kanske rent av speciella märken, modeller som man ska titta efter eller hålla sig borta ifrån?

#220

Postad 19 februari 2014 - 13:49

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Har sen tidigare teflon pannor från främst ICA som fungerat riktigt bra men nu tittar jag på att kunna ersätta det med gjutjärn.

De Buyers såg ut att vara ett bra alternativ först men efter att ha läst lite så verkar det vara en tunn version av gjutjärn som inte helt ovanligt kan bli ojämn mot plattan. Så frågan är då, om man ska köpa gjutjärn, finns det något speciellt man bör tänka på? Kanske rent av speciella märken, modeller som man ska titta efter eller hålla sig borta ifrån?

De Buyer är inte gjutjärn utan kolstål. Pannan är pressad till sin slutliga form. Klassiska gjutjärnspannor är tunga. Jämför gärna med lättviktsmodeller från Ronneby bruk och OBH Nordica.

#221

Postad 19 februari 2014 - 13:56

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0

De Buyer är inte gjutjärn utan kolstål. Pannan är pressad till sin slutliga form. Klassiska gjutjärnspannor är tunga. Jämför gärna med lättviktsmodeller från Ronneby bruk och OBH Nordica.


Aha, ja att det var kolstål visste jag men jag trodde ändå att det var lika grovt som gjutjärn brukar vara. Vad jag förstår så är en fördel med gjutjärn att de blir jämnt varma och slår sig sällan. De Buyer har jag läst något om att de kan ge ojämn värme och dessutom kan slå sig med lite otur?

Lättviktsmodeller måste väll bara innebära tunnare och därmed också mindre värme utjämning?

Såg att Ikea hade något gjurtgärn? Någon som provat det? Spelar märket egentligen någon roll när man köper gjutgärn?

#222

Postad 19 februari 2014 - 14:06

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0

Aha, ja att det var kolstål visste jag men jag trodde ändå att det var lika grovt som gjutjärn brukar vara. Vad jag förstår så är en fördel med gjutjärn att de blir jämnt varma och slår sig sällan. De Buyer har jag läst något om att de kan ge ojämn värme och dessutom kan slå sig med lite otur?

Lättviktsmodeller måste väll bara innebära tunnare och därmed också mindre värme utjämning?

Såg att Ikea hade något gjurtgärn? Någon som provat det? Spelar märket egentligen någon roll när man köper gjutgärn?

DeBuyer ytan är inte grov alls faktiskt. Jag har läst att de kan slå sig, men det är om man häller kallt vatten i den när pannan är het. Värmespridningen har jag inte märkt några ojämnheter på. Haft mina två pannor snart ett år. De bästa jag haft.
Provade lättviktsgjutjärn, men den åkte tillbaka till affären. Den var ojämn när den värmdes upp, (kanske tillverkningsfel, men ville inte prova fler)

#223

Postad 19 februari 2014 - 14:13

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

DeBuyer ytan är inte grov alls faktiskt. Jag har läst att de kan slå sig, men det är om man häller kallt vatten i den när pannan är het. Värmespridningen har jag inte märkt några ojämnheter på. Haft mina två pannor snart ett år. De bästa jag haft.
Provade lättviktsgjutjärn, men den åkte tillbaka till affären. Den var ojämn när den värmdes upp, (kanske tillverkningsfel, men ville inte prova fler)

Jag har två lättviktspannor från Ronneby bruk. Har inte märkt något problem med dom. Har också en liten (plats för två ägg) De Buyer som fungerar utmärkt. De Buyers 30 centimeters är riktigt tung, därför valde jag lättviktsgjutjärn för de större pannorna.

#224

Postad 19 februari 2014 - 15:02

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Hur är ytan på ex de Buyer Mineral-B Stekpanna jämfört med Skeppshult Gjuteri Stekpanna? Vilket järn fastnar maten lättast i?

#225

Postad 19 februari 2014 - 15:09

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Kolstål och gjutjärn är väl helt olika att steka i?

Gjutjärn mer förlåtande, kolstål mer likt att grilla. Helt enkelt att på kolstål är det svårare att pricka rätt temperatur. Är väl ungefär som att steka i kastrull. Ja tänk hur hackat lök beter sig i en gjutjärnspanna resp kastrull.
Rätta mig om jag har fel, jag har aldrig använd kolstålpanna.

#226

Postad 19 februari 2014 - 15:14

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Kolstål vs gjutjärn. Potatispannkaka testas!!!
https://www.youtube....h?v=-a9ps5sDXy8

#227

Postad 19 februari 2014 - 16:53

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0
Gjutjärn är väl generellt tjockare gods vilket ger bättre värmefördelning och mer "tröghet".
Kanske mer poröst än stål också?

#228

Postad 20 februari 2014 - 14:28

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 1
Köpte en lätt gjutjärnspanna som tipsas ovan om. Jag vet att personen i denna tråd som provat inte var så nöjd med den men jag har läst på flera andra ställen att det ska vara riktigt trevligt järn.

Ska bli intressant att se om det lever upp till förhoppningen.

Billigt var det inte, ca 750 kr för 30 cm som är mer eller mindre som ett normalt 28 cm.

Edit : Det man klagade på ovan var att pannan inte var jämn, detta är vad tillverkaren skriver :


1. Gjutjärn blir inte "runt i botten" som någon skrev. Det som händer är att vid uppvärmning "sträcker" sig pannan och kan upplevas "rund i botten" för att centrum på pannan kan komma lägre än kanterna. Särskilt vid stark upphettning. Därför svarvas alla traditionella (tunga) gjutjärnspannor lätt konkava undertill, och blir plana vid uppvärmning. Detta gäller Ronneby Bruks såväl som Skeppshults produkter. Ingen skillnad.

2. Våra lätta gjutjärnspannor "Ultra Light Original" slipas (i stället för svarvas) runt om, p.g.a att de med ny teknik kunnat gjutas så tunna. Det innebär också, tunnheten, att vid alltför snabb upphettning kan de bli konvexa undertill, men detta går tillbaka när de svalnat (till skillnad från en pressad kolstålspanna som stannar i konvexiteten). När man sedan använder vår panna nästa gång, och värmer upp den med den lägre effekt på spisen som vi rekommenderar, så fungerar den som den ska och är plan under. Detta vidimeras av det test som gjordes i höstas av tidskriften "Kloka Hem" vars artikel kan läsas här http://admin.ronneby...okaHem28C74.pdf.


Redigerat av Unregistered30026, 20 februari 2014 - 14:39.


#229

Postad 21 februari 2014 - 08:20

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 1

Köpte en lätt gjutjärnspanna som tipsas ovan om. Jag vet att personen i denna tråd som provat inte var så nöjd med den men jag har läst på flera andra ställen att det ska vara riktigt trevligt järn.

Ska bli intressant att se om det lever upp till förhoppningen.

Billigt var det inte, ca 750 kr för 30 cm som är mer eller mindre som ett normalt 28 cm.

Edit : Det man klagade på ovan var att pannan inte var jämn, detta är vad tillverkaren skriver :

Det var nog jag som klagade, Mitt ex var kanske feltillverkat, för visst ska den vara konkav när den är kall och sedan plan när den är varm, men min blev inte plan utan började wobbla när den blev varm. (Induktionshäll har jag).
Provade flera gånger men det hjälpte inte med lägre värme på mitt ex. Är ändå mer nöjd med kolstålspannorna än jag nånsin varit med något annat. Har flertal gamla gjutjärnsgrejor också, (vanliga tunga varianten, både grytor och någon panna som inte används numera.

Jag gav cirka 600 för 2 st DeBuyer pannor från Amazon. Så de var ganska bra pris. :) en Ronneby bruk lättviktsgjutjärn gick loss på 700...

#230

Postad 21 februari 2014 - 21:08

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0
Har nu använt en emaljbelagd 28cm Star Cuisine en längre tid nästan dagligen med all sorts stekning.
Måste säga att inget jag provat tidigare har kommit i närheten av fin jämn stekning utan att något bränner el. bränner fast.
Den ser ut att hålla sig lika fin i längden också. Riktigt skoj har det blivit att steka olika annars svår-stekta saker.
Inte heller några gjutjärnspannor jag provat kan ta upp kampen mot denna.
Hoppas klart kunna säga samma om ett par år också, vilket man inte vet.

#231

Postad 22 februari 2014 - 11:19

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Hej igen.
Måste förresten berömma en Non Stick panna som jag har haft sedan början på 2012. Det är Le Creuset PLY stekpanna. Jag har visserligen en grytliknande (chefs pan på Amazon).
Mend en har varit suverän, bra jämn värme och inget bränner fast, samt att den efter 2 års användning fortfarande ser ut som helt ny i beläggningen. Riktigt bra serie. Kommer nog at kompelttera med en stekpanna, för mat som väldigt lätt bränner fast.
Postad bild

#232

Postad 02 mars 2014 - 13:09

Crabban
  • Crabban
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0
Tänkte köpa på mig en de buyer panna. Ska man ha mineral B eller carbon plus?

#233

Postad 03 mars 2014 - 08:57

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0

Tänkte köpa på mig en de buyer panna. Ska man ha mineral B eller carbon plus?

Jag tror att Mineral B är en nyare serie, som är mer behandlad änd Carbon plus. Mineral B är preparad med bivax för att minska behovet av instekning, (behövs ändå, men det går nog snabbare?).
tagit från deras hemsida:
gäller för mineral B: står inget sådant alls om Carbon plus serien.
Anti-oxydation protection
Favoured seasoning
Improved nonstick qualities

Från en annan site: Mineral B: Pannorna i Mineral B-serien är sprayade med ekologisk bivax för extra skydd. Helt fri från PFOA och PTFE

Redigerat av Bulldog76, 03 mars 2014 - 08:59.


#234

Postad 03 mars 2014 - 09:26

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Jag skaffade en lättviktsgjutjärnspanna från OBH Nordica. Jag hade visserligen en 30-centimeters från Ronneby bruk men OBH Nordicas 30-centimeters har större stekyta. Den fungerade bra direkt. Verkar lovande.
http://bagarenochkoc...tekpanna-30-cm/

#235

Postad 03 mars 2014 - 09:27

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Jag har nu kört gjutjärnet någon vecka och är tyvärr inte så värst imponerad.

- Det behövs bra mycket mer olja för att inte saker ska brännas vid, det känns nästan som att maten blir mer ohälsosam trotts att vi bara använder olivolja. Framförallt blir det inte vidare gott med för mycket olja

- Järnet kräver helt klart mer underhållning. Man får inte tvätta det direkt efter man har lagat mat(vilket är fullt förståeligt) men ändå säger man att det ska tvättas när det är lite varmt. Problemet är att man oftast äter mat direkt efter att maten är färdig så då är järnet svalt när det väl tvättas.

- Man kan inte sätta järnet i blöt någon dag för då är riska stor att det bildas rost (vilket det gjorde i mitt fall)

- Efter att man tvättat av järnet måste man olja in det på nytt med olivolja

Nu köpte jag järnet i första hand för att bli av med plast spadar och teflon, vet dock inte om det verkligen är värt det, särskilt inte när järnet kostar 700 kr.

#236

Postad 03 mars 2014 - 10:32

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Jag har nu kört gjutjärnet någon vecka och är tyvärr inte så värst imponerad.

- Det behövs bra mycket mer olja för att inte saker ska brännas vid, det känns nästan som att maten blir mer ohälsosam trotts att vi bara använder olivolja. Framförallt blir det inte vidare gott med för mycket olja

- Järnet kräver helt klart mer underhållning. Man får inte tvätta det direkt efter man har lagat mat(vilket är fullt förståeligt) men ändå säger man att det ska tvättas när det är lite varmt. Problemet är att man oftast äter mat direkt efter att maten är färdig så då är järnet svalt när det väl tvättas.

- Man kan inte sätta järnet i blöt någon dag för då är riska stor att det bildas rost (vilket det gjorde i mitt fall)

- Efter att man tvättat av järnet måste man olja in det på nytt med olivolja

Nu köpte jag järnet i första hand för att bli av med plast spadar och teflon, vet dock inte om det verkligen är värt det, särskilt inte när järnet kostar 700 kr.

Prova med att sänka värmen lite. Om man bränner fast så är det oftast för varmt. Jag har läst på flera ställen också att rapsolja är att föredra då olivoljan tål värmen sämre. Ja, det är lättare att diska en teflonpanna. Även om järnet kostar 700 kr så tycker jag att det är värt det. Jag har köpt ett antal dyra pannor med olika beläggningar genom åren och beläggningen släpper till slut. Det blir dyrare i längden. En gjutjärnspanna sliter man inte ut.

Skötselråd och stekskola http://www.ronnebybr...skotsel.htm.htm

Redigerat av Buddypresley, 03 mars 2014 - 10:46.


#237

Postad 03 mars 2014 - 11:14

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Jag har nu kört gjutjärnet någon vecka och är tyvärr inte så värst imponerad.

- Det behövs bra mycket mer olja för att inte saker ska brännas vid, det känns nästan som att maten blir mer ohälsosam trotts att vi bara använder olivolja. Framförallt blir det inte vidare gott med för mycket olja

- Järnet kräver helt klart mer underhållning. Man får inte tvätta det direkt efter man har lagat mat(vilket är fullt förståeligt) men ändå säger man att det ska tvättas när det är lite varmt. Problemet är att man oftast äter mat direkt efter att maten är färdig så då är järnet svalt när det väl tvättas.

- Man kan inte sätta järnet i blöt någon dag för då är riska stor att det bildas rost (vilket det gjorde i mitt fall)

- Efter att man tvättat av järnet måste man olja in det på nytt med olivolja

Nu köpte jag järnet i första hand för att bli av med plast spadar och teflon, vet dock inte om det verkligen är värt det, särskilt inte när järnet kostar 700 kr.


Det här är lite svårt att kommentera utan att framstå som Besserwisser, men jag tar risken. :)

Har du bara haft pannan i en vecka så är den definitivt inte "inkörd".
Den "beläggning" som funkar så fint i en gammal gjutjärnspanna måste man själv bygga upp, och det tar lite tid.

Börja gärna med att steka rapsolja på hög värme tills det ryker (!), låt sen oljan svalna och häll av.
Ett par timmar i ugnen efteråt hjälper också. Grejen är ungefär att "förkolnat fett" skall täppa till järnets porer och ge en mörk "non-stick" beläggning i pannan.

Gjutjärn funkar ganska uselt innan det blivit "instekt", och kräver lite försiktighet och mer fett i början för att inget skall bränna fast.
Högre värme i början av stekningen är också bra för att snabbare få fin stekyta och mindre risk för "klistrighet" och kokning.

Bäst är att diska ur pannan med hett vatten medan den fortfarande är ganska varm, och när den fått "bra yta" efter att ha använts flitigt går det fint med diskmedel också. Själv svabbar jag ur pannan med hett vatten och lite diskmedel om det behövs, torkar ur och kör sen ofta nån minut på spisen (induktion) för att få den helt torr. Några droppar olja några gånger om året räcker sen för att hålla konditionen.

Gjutjärn ståendes i vatten är aldrig någon bra idé och bör undvikas helt.

#238

Postad 03 mars 2014 - 11:46

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0

Prova med att sänka värmen lite. Om man bränner fast så är det oftast för varmt. Jag har läst på flera ställen också att rapsolja är att föredra då olivoljan tål värmen sämre. Ja, det är lättare att diska en teflonpanna. Även om järnet kostar 700 kr så tycker jag att det är värt det. Jag har köpt ett antal dyra pannor med olika beläggningar genom åren och beläggningen släpper till slut. Det blir dyrare i längden. En gjutjärnspanna sliter man inte ut.

Skötselråd och stekskola http://www.ronnebybr...skotsel.htm.htm


Alltså egentligen bränner det väl inte fast särskilt hårt så att sätta det i blöt var troligen av gammal vana, vi hade bara inte räknat med att järnet skulle börja rosta så snabbt.

Jag vet att olivolja tål lägre värme MEN vi steker aldrig på så hög värme att det rycker från oljan(vad jag märkt av). Dessutom tycker vi att rapsolja sätter en mindre god smak karaktär.

Vi enbart kört med teflon sen tidigare. Det har då varit ICA:as egna som hållit förvånansvärt bra. Det har kostat kanske 150-200 kr varannat, vartredje år så särskilt dyrt vill jag inte påstå att det har varit. De gånger som vi behövt byta har aldrig berott på att teflonet flisats av utan troligen på grund att värmen varit för hög och därmed förstört no-sticky beläggningen på teflonen. Enda anledningen till att vi bytat till gjutjärn är för att komma ifrån kemiska ämnen från teflon men främst från plast spadar.

Jag läste igenom skötselråd och stekskola innan jag började använda pannan. :)

Det här är lite svårt att kommentera utan att framstå som Besserwisser, men jag tar risken. :)

Har du bara haft pannan i en vecka så är den definitivt inte "inkörd".
Den "beläggning" som funkar så fint i en gammal gjutjärnspanna måste man själv bygga upp, och det tar lite tid.

Börja gärna med att steka rapsolja på hög värme tills det ryker (!), låt sen oljan svalna och häll av.
Ett par timmar i ugnen efteråt hjälper också. Grejen är ungefär att "förkolnat fett" skall täppa till järnets porer och ge en mörk "non-stick" beläggning i pannan.

Gjutjärn funkar ganska uselt innan det blivit "instekt", och kräver lite försiktighet och mer fett i början för att inget skall bränna fast.
Högre värme i början av stekningen är också bra för att snabbare få fin stekyta och mindre risk för "klistrighet" och kokning.

Bäst är att diska ur pannan med hett vatten medan den fortfarande är ganska varm, och när den fått "bra yta" efter att ha använts flitigt går det fint med diskmedel också. Själv svabbar jag ur pannan med hett vatten och lite diskmedel om det behövs, torkar ur och kör sen ofta nån minut på spisen (induktion) för att få den helt torr. Några droppar olja några gånger om året räcker sen för att hålla konditionen.

Gjutjärn ståendes i vatten är aldrig någon bra idé och bör undvikas helt.


Igen fara.

Nej det är mycket möjligt att det krävs mer inkörning och att vi får leva med att använda mer olja. Annars vill jag väl inte påstå att det bräns fast så hårt men så använder vi också lägre värme än vad vi använde med teflon järnen.

Det som jag reagerar på är att smuts från maten tenderar att sätta sig på djupet och det verkar inte möjligt att skrubba bort det med en vanlig diskborste. Det är kanske meningen att det ska sitta kvar lite men det känns lite ofräscht.

Vad jag förstår så får man inte diska pannan i varmt vatten när den kommer direkt från spisen för att temperaturskillnaderna är då förstora? Istället ska man vänta tills den blivit lite svalare. Problemet är att då sitter man och äter vilket gör att det får vänta tills efter maten och då är järnet svalt.

Självklart fortsätter vi med järnet ett tag till, det kostade trotts allt 700 kr.

#239

Postad 03 mars 2014 - 11:59

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Jag läste igenom skötselråd och stekskola innan jag började använda pannan


Njae...? Då missade du detta. :rolleyes:

Rengör din stekpanna eller gryta med varmvatten, direkt efter användandet. En varm panna är mycket
lättare att göra ren, dessutom hinner inte matpartiklar sätta sig i det porösa gjutjärnet


Låt aldrig en panna eller gryta stå med vatten i , utan rengör genast efter matlagningen och torka ur.

Redigerat av Buddypresley, 03 mars 2014 - 12:00.


#240

Postad 03 mars 2014 - 12:21

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0

Njae...? Då missade du detta. :rolleyes:

Rengör din stekpanna eller gryta med varmvatten, direkt efter användandet. En varm panna är mycket
lättare att göra ren, dessutom hinner inte matpartiklar sätta sig i det porösa gjutjärnet


Låt aldrig en panna eller gryta stå med vatten i , utan rengör genast efter matlagningen och torka ur.


Okay då ursäktar jag. Jag vet att jag läste igenom häftena men troligen tog det emot av gammal vana att sätta stekande varmt järn direkt under rinnande vatten.

Men en annan fråga, varför blir järnet så svart? När jag tar på oljan och kör några varv med en vit duk så blir den ganska svart?

#241

Postad 03 mars 2014 - 12:31

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Okay då ursäktar jag. Jag vet att jag läste igenom häftena men troligen tog det emot av gammal vana att sätta stekande varmt järn direkt under rinnande vatten.

Men en annan fråga, varför blir järnet så svart? När jag tar på oljan och kör några varv med en vit duk så blir den ganska svart?

Ok, men skölj INTE varm panna i kallt vatten. Jag brukar inte heller ta pannan direkt från spisen till kranen. Brukar vänta en liten stund till tempen gått ned lite, känns säkrast då. Bäst är väl att hälla i kokande vatten men det kanske är lite omständigt. Det svarta gissar jag är förkolnade matrester som du inte lyckats diska ur.

#242

Postad 03 mars 2014 - 13:41

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Och ett litet tips för att få en trött panna att bli som ny igen.

tag en köksvamp med nylonull, vit om du vill vara lite försiktigt, grön om du vill få lite mer effekt. pannan tar inte skada.
Skrubba pannan ordentligt, bort med allt allt inbränt under varmt vatten.
Låt torka.
På med den på spisen. I med rikligt olja och gärna även en tesked salt eller två. (i teorin ska saltet dra ur den sista fukten men vette tusan om inte värmen räcker)
Värm upp pannan tills oljan får ringar, tills den börjar osa lite. Håll uppe värmen en stund och låt den sedan svalna.
Man kan säkert göra som tipsen ovan och ställa in i varm ugn en timma eller två, skadar nog inte.
Diska ur i varmt vatten.

Givetvis, när du värmer olja på spisen ha ALLTID ett lock redo ifall oljan flammar upp!

Och nej, du får aldrig en panna helt ren. Drar du ett varv med en bit hushållspapper blir det alltid skitigt.

#243

Postad 03 mars 2014 - 15:16

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0
Jag använder inte olivolja just av den anledning att den klarar lägre värme och den smakar mer.
Förstörde en gjutjärnsgryta på det viset, det smakar helt enkelt för mycket olivolja/nötigt då grytan tagit smak av olivoljan.
Så mitt tips är rapsolja, sen kan man absolut använda olivolja till själva matlagningen men absolut inte till att bränna in den/smörja den.

När man läser dina "problem" så känns det inte riktigt som du läst på vad det innebär med en gjutjärnspanna faktiskt.

- Det behövs bra mycket mer olja för att inte saker ska brännas vid, det känns nästan som att maten blir mer ohälsosam trotts att vi bara använder olivolja. Framförallt blir det inte vidare gott med för mycket olja.
Som sagt var, använd INTE olivolja då den klarar lägre värme och därmed går det åt mer plus att den sätter smak. I början kommer det gå åt en del olja, inget konstigt med det.

- Järnet kräver helt klart mer underhållning. Man får inte tvätta det direkt efter man har lagat mat(vilket är fullt förståeligt) men ändå säger man att det ska tvättas när det är lite varmt. Problemet är att man oftast äter mat direkt efter att maten är färdig så då är järnet svalt när det väl tvättas.
Jag tvättar alltid mitt direkt efter, så länge man inte går på med kallt vatten så är det klart bäst att göra rent när det fortfarande är varmt. Enklast helt enkelt.
På med varmt vatten, diska med diskborste, i med rapsolja, värm upp, smörj in, torka bort överflödig olja.

- Man kan inte sätta järnet i blöt någon dag för då är riska stor att det bildas rost (vilket det gjorde i mitt fall)
Nej, det ska man verkligen inte göra. Går dock att borsta bort med lite stålull om man har tur. Eller gör som Monshi beskriver ovan.

- Efter att man tvättat av järnet måste man olja in det på nytt med olivolja
Ja, inget konstigt och använd hellre rapsolja som sagt var.

Redigerat av BrittBastard, 03 mars 2014 - 15:18.


#244

Postad 03 mars 2014 - 15:30

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Ett tips vid rengöring av gjutjärns och andra stålpannor utan beläggning. En vanlig diskborste är oftast för mjuk tycker jag. Jag har provat med en rotsaksborste. Den har styvare och kortare borst och det känns lättare att skrubba bort resterna. Nackdelen är att dom har inget skaft men jag tänkte prova att skruva på ett vanligt diskborsteskaft på den när jag får tummen ur. B)

Redigerat av Buddypresley, 03 mars 2014 - 15:30.


#245

Postad 03 mars 2014 - 15:34

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Har nu skaffat Twins stekpannor, får se hur dom håller, tycker priset var helt okej iaf, 3 olika storlekar för ca 1000kr, Gold edition. Den förra jag köpte på Ica för 299kr höll i ca 1 år innan beläggningen lossnade, denna verkar ha nästan dubbelt så tjock beläggning och ska klara mycket högre temperaturer.

#246

Postad 03 mars 2014 - 15:40

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Jo jag har läst igenom häftena som skickades med men missade uppenbarligen något.

Vi får prova rapsolja men de gånger vi poppat popcorn så har rapsolja smakat skit medan olivolja helt okay. Ganska säker på att det blir samma med matlagning men vi får testa.

På med varmt vatten, diska med diskborste, i med rapsolja, värm upp, smörj in, torka bort överflödig olja.


Så vad du säger är att du tvättar det, tar i olja, värmer upp järnet IGEN på spisen, torkar av? Det låter rakt av som energi slöseri? Tvivlar på att man gjorde så förr och jag tycker var man än hamnar så pratar om om hur bra dessa järn fungerade förr. Nja, jag kan sträcka mig till att diska och i med lite olja då och då. Funkar inte det så lär jag gå tillbaka till teflon.

Tack för tipsen!

Har nu skaffat Twins stekpannor, får se hur dom håller, tycker priset var helt okej iaf, 3 olika storlekar för ca 1000kr, Gold edition. Den förra jag köpte på Ica för 299kr höll i ca 1 år innan beläggningen lossnade, denna verkar ha nästan dubbelt så tjock beläggning och ska klara mycket högre temperaturer.


Hur lyckades du få loss beläggningen på ICA:s teflon järn? Vi har haft många sådana under längre perioder och aldrig fått det till att låtsa? Har du kanske använt metall bestick i järnet? Det är nog inget teflon järn som fixar det?

Som sagt ända gången våra blivit ersatta har varit när vi troligen haft för hög värme så att no-sticky ytan gått förlorad. Efter det så fastnar allt stenhårt på mer eller mindre vilken värmenivå som.

#247

Postad 03 mars 2014 - 15:44

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 0
Olja efter diskning behövs egentligen bara i början för att påskynda inbränningen eller om man ska förvara pannan utan användning under en längre tid.

Kan dock vara bra att göra lite då och då.

Ang. oljor så kör som sagt med neutrala sådana. Olivolja kan hålla sig till pastan ;)

#248

Postad 03 mars 2014 - 15:44

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0

Ja, inget konstigt och använd hellre rapsolja som sagt var.


Här säger man att olivolja ska fungera utmärkt : http://www.1177.se/S...-fett1/?ar=True. Men visst, det kanske finns särskilda regler med gjutjärn. Dock känns det fel om pannan ska bestämma vilken fet/olja man ska använda.

#249

Postad 03 mars 2014 - 15:48

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Hur lyckades du få loss beläggningen på ICA:s teflon järn? Vi har haft många sådana under längre perioder och aldrig fått det till att låtsa? Har du kanske använt metall bestick i järnet? Det är nog inget teflon järn som fixar det?

Jag tror det berodde på att jag använde för lite fett en gång, och plattorna på min induktionsspis är väldigt effektiva och blev snabbt varm, så det är nog lite handahavande fel med i spelet, men tycker ändå inte det skulle brännas i mitten.

Redigerat av BioBerra, 03 mars 2014 - 15:49.


#250

Postad 03 mars 2014 - 16:13

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

Här säger man att olivolja ska fungera utmärkt : http://www.1177.se/S...-fett1/?ar=True. Men visst, det kanske finns särskilda regler med gjutjärn. Dock känns det fel om pannan ska bestämma vilken fet/olja man ska använda.

Man använder den man vill. Men det är skillnad i smak och temperaturtålighet. Jag läste att optimal stektemp för en köttbit är 185 grader C. Olivolja börjar ryka, sönderdelas och lukta illa vid ca 190 grader. Rapsolja vid ca 238 grader.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.