Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med val av Marantz förstärkare?

40 svar till detta ämne #marantz #stereoförstärkare #B&W
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 januari 2023 - 22:39

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0

Hej, 

 

 

Har inte varit aktiv på forumet på ett bra tag pga familjelivet har kommit emellan. Men nu är det (äntligen) dags att uppgradera i bion!  :)

 

 

Sålde mitt MA Silver 5.1-system med stativhögtalare och subwoofer när familjen flyttade, pga lyhörda grannar. Ersatte med 2.0 B&W 683 S2 fullregisters golvhögtalare (utan sub). Fantastiska högtalare! Men energislukande. Min gamla surroundreceiver orkade inte med att driva dem. Ljudet blev platt. Lånade hem 3 olika stereoförstärkare från Marantz, Denon och Cambridge i prisklassen 5-10'000kr. Gillade egentligen Marantz bäst, men valet föll på Denon pga lägre pris, smidigt med samma ÅF (HIFI-Klubben) samt Denon var enda förstärkaren som fick plats i min befintliga TV-bänk.

 

 

Men 4 år senare känns det verkligen som att något fattas! Denon saknar detaljer i diskanten, och går inte tillräckligt lågt enligt mig. Marantz PM 6006 hade en fantastiskt detaljerad diskant (men ändå behaglig) samtidigt som den sträckte sig lägre än Denon, och B&W-högtalarna ersatte nästan behovet av en sub med Marantz som förstärkare. Marantzen hade också en fantastisk närvaro och 3D-känsla i rummet, som Denon saknar.

 

 

Som ni märker så gillar jag Marantz: Krispig, detaljerad, diskant. Djup bas. Ett otroligt driv. Och en närvarokänsla i rummet som nästan ersatte behovet av 5.1-system! Men jag tror ändå att PM6006 (och dess efterföljare 6007) är i klenaste laget för mina energislukande B&W 683 S2:or. Men jag blir inte klok på Marantz utbud  :unsure: För nästa steg i serien är PM700n som är mer än dubbelt så dyr, men har bara 15W mer per kanal?! Och sedan PM8006 som har ytterligare 10W för nästan samma pris som PM7000n.

 

 

Vad är skillnaden mellan PM6007, PM7000n och PM8006? Mer än bara antal watt gissar jag. Måste vara någonting som jag har missat! Samt klarar PM7000n/PM8006 av att driva mina B&W 683 S2:or?

 

 

Ett alternativ är att koppla på ett slutsteg. Men enligt min efterforskning så är det endast den starkaste modellen (PM8006) som är kompatibel med slutsteg? Och med den förstärkaren behövs ju inget slutsteg. Hade varit bättre om det gick att koppla slutsteg på PM6007 som låter bra men har lite för svagt effektsteg  :P Men sedan finns det ju NR1200 också, som är kompatibel med slutsteg. Tänker mig då ett MM7025. Fast är rädd för att NR1200 inte håller samma ljudkvalitet som övriga renodlade stereoförstärkare? Har varit lite blandade recensioner som jag läst om NR1200. Finns Marantz ND8006 också, som egentligen är en CD-spelare/Streamer, och inget försteg. Men skulle ND8006 + MM7025 kunna fungera? 

 

 

Eller hur fungerar SR6015 som stereoförstärkare? Samma serie som PM6006 (som jag gillade så mycket) men med betydligt mer kraft under huven! Dock sägs det ju att man får mer för pengarna om man köper renodlade grejer för 2-kanal?

 

 

Summa summarum: 

Jag vill ha en Marantz förstärkare med detaljerat, krispigt, ljud med en touch av värme. Gärna bra tryck/djup i basen. Och viktigast av allt; samma fantastiska sinnesnärvaro och 3D-bild som PM6006, men med mera kräm i effektförstärkaren!

 

 

Mina alternativ:

1) 

 

 

2)

 

 

3) 

 

 

4) 

 

 

5) 

= 17'280:-

 

 

 

6) 

= 19'280:-

 

 

 

7) Övriga alternativ som jag har missat?

 

 

Återkoppla gärna med era erfarenheter: Är det någon som äger någon av ovanstående produkter? Har ni testat dem? Kan ni kommentera om ljudbild och/eller kraft? Tror ni de passar ihop med mina B&W 683 S2?

 

 

Tacksam för all hjälp som finns på området  :D

 

 

/Mvh Andrus

 

 



#2

Postad 23 januari 2023 - 00:02

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0
Har du provat hegel eller electrokompaniet?

#3

Postad 23 januari 2023 - 17:14

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Återkoppla gärna med era erfarenheter: Är det någon som äger någon av ovanstående produkter? Har ni testat dem? Kan ni kommentera om ljudbild och/eller kraft? Tror ni de passar ihop med mina B&W 683 S2?

 

De skillnader du beskriver beror oftast på högtalare och rum samt placering - det viktigaste för ljudet.

 

Du skriver inte vilken Denon-förstärkare du har. Marantz PM6006 är helt ok, men inte särskilt kraftfull (2x45W).

 

En vanlig effekt om förstärkaren inte orkar med är att basen blir lite "varm" (harmonisk distortion) samt att dynamiken komprimeras (vilket också kan upplevas som "varmare ljud"). En kraftfull, bättre förstärkare kan då upplevas som lite "torr" i jämförelse.

 

Marantz hembioförstärkare är samma som Denon under skalet, med några skillnader. Denon har t ex bättre implementation av D/A-omvandlaren.

 

Marantz NR1200 är samma som Denon DRA-800H under skalet. Enkelt uttryckt är det en av de billigare hembioförstärkarna fast med de flesta slutstegen bortplockade.



#4

Postad 23 januari 2023 - 22:00

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0

Har du provat hegel eller electrokompaniet?

Nej. Hegel ligger nog dessvärre utanför mitt prisspann. Till och med den minsta (Hegel H95) ligger på 19'000kr, och de lite kraftigare modellerna kostar betydligt mer.

Electrocompaniet känner jag inte till.

Kom gärna med mer specifika tips på modell om det finns några som passar inom mitt prisspann och är jämförbara med t.ex. Marantz PM7000n!

 

 

Edit:

Jag har fått liknande rekommendationer från HiFi-handlare som rekommenderat Naim, Hegel, Arcam m.fl. Men som sagt i min prisklass så blir det endast pengar till en "instegsmaskin" från dessa high-end fabrikat. Jag läste t.ex. en test av Arcam SA20 (pris 16'000kr) som beskrev förstärkaren med följande ord: "fantastiskt ljud på låga nivåer, men kan låta ansträngd när man höjer volymen". Och med B&W som är krävande högtalare så låter en instegs-Arcam som en dålig idé. Rätta mig om jag har fel, men det känns som att dessa "småförstärkare" från high-end fabrikaten inte räcker till i styrka för mina B&W 683 S2. 

 

Däremot har jag fått upp ögonen för Rotel. Jag har läst allt ifrån att B&W testar sina högtalare på fabrik med Rotel till att B&W och Rotel skall vara en "match made in heaven". Är det någon som har koll på vilken typ av ljudkaraktär som Rotels förstärkare har? Finns ju bl.a. denna monster-förstärkare på 2x120W och 13,6kg som ligger inom/strax över min tänkta budget: 

 

 


Redigerat av andrus, 24 januari 2023 - 21:52.


#5

Postad 24 januari 2023 - 22:18

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0

De skillnader du beskriver beror oftast på högtalare och rum samt placering - det viktigaste för ljudet.

 

Du skriver inte vilken Denon-förstärkare du har. 

 

En vanlig effekt om förstärkaren inte orkar med är att basen blir lite "varm" (harmonisk distortion) samt att dynamiken komprimeras (vilket också kan upplevas som "varmare ljud"). En kraftfull, bättre förstärkare kan då upplevas som lite "torr" i jämförelse.

De förstärkare som jag hade hemma för test var: 

 

Dvs ett ganska stort prisspann mellan 5' - 10'000kr. Men jag var inte helt säker på vad jag ville ha, eller vad som krävdes av B&W-högtalarna. 

 

Jag håller inte alls med dig om att skillnaderna i ljud som jag beskriver beror på högtalare, rum och placering. När jag testade förstärkarna ovan så var det med samma B&W 683 S2, i samma vardagsrum och med samma placering. Det enda som skilde var förstärkaren som jag använde. Och det var en enorm skillnad i ljudbild mellan de olika förstärkarna!

 

Marantz hade det där luftiga, detaljerade och krispiga ljudet. Neutralt till något varmt ljud, med djup bas. Saknades dock "punch" i mellanbasen (vilket jag tror beror på låg effekt i PM6006). Rymden och 3D-perspektivet i ljudet var enormt. 

 

Denon var/är mycket varmare i karaktären än Marantz. Känns nästan som att sitta vid en öppen brasa, om ni förstår vad jag menar  :huh: Och med bra tryck i basen, om än inte lika djupt som Marantz. Och det är inte bara som jag hittar på, har läst flera tester som upplevt samma skillnad som mig. Däremot så saknas helt rymden och 3D-perspektivet i Denon. Och detaljnivån i diskanten är tyvärr under all kritik på en förstärkare av den här prisklassen. 

 

Cambridge var rent av en dålig match med B&W. Hade läst flera bra tester om Cambridge, och den hade fått "Editors Choice". Skulle vara kraftfull och ha en varm ljudbild. Men tillsammans med B&W 683 S2 så upplevdes Cambridge som både kall och steril i ljudet. Visst var den kraftfull och kunde spela högt, men gick ändå inte lika djupt i basen som Marantz. Och värst av allt var att Cambridge hade en gäll och skrikig topp som inte alls gick bra ihop med Nautilus-diskanten. 

 

Man kan lugnt säga att det var stor skillnad mellan de tre förstärkarna som jag testade! Vet ej om andra modeller inom samma fabrikat presterar olika. Men mellan de tre modeller av Marantz, Denon och Cambridge som jag testade så presterade Marantz på en helt annan nivå tillsammans med 683 S2:orna än de övriga två fabrikaten  :)

 

 

Marantz hembioförstärkare är samma som Denon under skalet, med några skillnader. Denon har t ex bättre implementation av D/A-omvandlaren.

 

Marantz NR1200 är samma som Denon DRA-800H under skalet. Enkelt uttryckt är det en av de billigare hembioförstärkarna fast med de flesta slutstegen bortplockade.

 

Marantz PM6006 är helt ok, men inte särskilt kraftfull (2x45W).

 

Tack för förklaringen! Då är Marantz NR 1200 utesluten ur bilden. 

 

Håller med om att 2x45W inte är mycket att skryta med. Men dessvärre har Marantz PM7000n "endast" 15W per kanal mer (60W i 8 Ohm). Tror du att den är tillräcklig för att driva högtalarna? Eller bör man sikta ännu högre (typ PM8006)?

 



#6

Postad 24 januari 2023 - 23:09

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0
Jag föreslår att du tittar på beg marknade , där finns bättre pris prestanda!

Men även jag vill slå ett rejält slag för akustik och placering...

#7

Postad 25 januari 2023 - 19:25

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Håller med föregående, det låter som du söker något som du lättast hittar begagnat om din budget är typ 15ksek eller lägre.

Finns många bra fabrikat varav några redan nämnts ovan och fler kan du själv googla fram så ingen ide att lista alla...

 

Tycker inte du skall köpa en stereoförstärkare och hänga på ett slutsteg i så fall skall du hellre gå på en lösning med för & slutsteg.

 

Dina högtalare har en lägsta impedans på 3 Ohm enligt spec men samtidigt anges de vara 8Ohms högtalare och en känslighet på 89 dB så borde inte vara så extrema att driva. I princip borde vilken förstärkare som helst som leverera typ 40W i 8 Ohm och som dubblar effekten i 4 Ohm fixa detta.

Sedan kan ju sägas att specen på lågbasen inte direkt imponerar för att vara en golvhögtalare, -3dB vid 50Hz är sämre än många stativare.
Någon direkt djupbas är inte att vänta oavsett val av förstärkare. Kanske är en förstärkare med sub utgång något att fundera på så kan du skaffa en sub och dela frekvensen på t.ex. 70-80Hz. Då kan du vinna mycket. Förmodligen är dina högtalare mest besvärliga i lägre frekvenser så om du klipper bort dessa och låter en aktiv sub ta hand om dessa så gör du livet lättare för förstärkaren vilket borde resultera i bättre och renare ljud och du får ett mer fullregister system..


 



#8

Postad 25 januari 2023 - 20:44

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0

Men även jag vill slå ett rejält slag för akustik och placering...

Jag kommer till att flytta högtalarna till ett större rum när vi renoverat. Kommer då få större möjlighet att flytta högtalarna en bit ut från väggen, samt justera placeringen av dem. 

 

 

Jag föreslår att du tittar på beg marknade , där finns bättre pris prestanda!

Absolut. Den tanken har slagit mig. Men måste finnas möjlighet till att provlyssna. Vill inte köpa "grisen i säcken", och precis som jag skev i tidigare inlägg så vet jag att mina B&W 683 S2:or rent av är en dålig match med vissa förstärkare (CXA60) medan de kan sjunga ut ordentligt med rätt partner (PM6006)!

 

Finns ju t.ex. Re-Hifi här i Skåne som har möjlighet att låna hem för att testa. Kanske skall börja spana in vad de har hemma. Men behöver fortfarande tips på vilka tillverkare/modeller som jag skall hålla utkik efter!



#9

Postad 25 januari 2023 - 20:58

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0

Dina högtalare har en lägsta impedans på 3 Ohm enligt spec men samtidigt anges de vara 8Ohms högtalare och en känslighet på 89 dB så borde inte vara så extrema att driva. I princip borde vilken förstärkare som helst som leverera typ 40W i 8 Ohm och som dubblar effekten i 4 Ohm fixa detta.

Sedan kan ju sägas att specen på lågbasen inte direkt imponerar för att vara en golvhögtalare, -3dB vid 50Hz är sämre än många stativare.
Någon direkt djupbas är inte att vänta oavsett val av förstärkare. Kanske är en förstärkare med sub utgång något att fundera på så kan du skaffa en sub och dela frekvensen på t.ex. 70-80Hz. Då kan du vinna mycket. Förmodligen är dina högtalare mest besvärliga i lägre frekvenser så om du klipper bort dessa och låter en aktiv sub ta hand om dessa så gör du livet lättare för förstärkaren vilket borde resultera i bättre och renare ljud och du får ett mer fullregister system..

Tack för insiktsfullt svar! Sub-utgång är ett stort plus. Därav att jag spanat in Marantz PM7000n. Även Rotel har sub-ut. Vet ej hur det är med övriga tillverkare som nämnts i tråden?

 

Intressant att du skriver att 683 S2:orna inte är nämnvärt svårdrivna. I var och varannan tråd som man läser på internet så står det att B&W är "hungriga" och kräver rejält med kraft. Men kanske är det så som du skriver, att det just är i lågbasen som de kräver mycket kraft? (och det avhjälpes med separat subwoofer)

 

Intressant fakta: när jag provlyssnade på högtalare så var det (utöver den krispiga diskanten) just basen på 683 S2 som jag fastnade för. Provlyssnade bl.a. på Dali Oberon 7, System Audio Saxo 60 och Monitor Audio Silver 300. Och utav dem imponerade B&W klart mest i basen! Tror de demades med en NAD C368 (eller liknande), så kanske skall ta och ge NAD en chans också? 

 

 

Håller med föregående, det låter som du söker något som du lättast hittar begagnat om din budget är typ 15ksek eller lägre.

Finns många bra fabrikat varav några redan nämnts ovan och fler kan du själv googla fram så ingen ide att lista alla...

Tack, men behöver nog tips på fabrikat/modell för att komma vidare! Jättesvårt att läsa sig till på internet vad som är bra och passar till de specifika högtalarna som jag har. Måste som sagt provlyssna, men behöver smalna av sökfältet innan jag kan bege mig ut i HiFi-djungeln!



#10

Postad 25 januari 2023 - 22:25

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Ähh vafan hinka på ett proffesionellt slutsteg typ Crown eller QSC på valfri beg stereoförstärkare.

Största skillnaden du hör mellan förstärkare ( i samma prisklasser) är de flesta fall försteg och dac ändå. 

 

AB

https://www.thomann.de/se/qsc_gx_3.htm

 

Edit:

Class D 

https://www.thomann....wn_xls_2502.htm


Redigerat av TijY, 25 januari 2023 - 22:48.


#11

Postad 25 januari 2023 - 23:33

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Jag håller inte alls med dig om att skillnaderna i ljud som jag beskriver beror på högtalare, rum och placering. När jag testade förstärkarna ovan så var det med samma B&W 683 S2, i samma vardagsrum och med samma placering. Det enda som skilde var förstärkaren som jag använde. Och det var en enorm skillnad i ljudbild mellan de olika förstärkarna!

 

Säger inte att det aldrig är skillnad mellan förstärkare, men baserat på min erfarenhet blir jag skeptisk när du beskriver så stora skillnader mellan snarlikt konstruerade förstärkare. Det är väldigt lätt att "lura" sig själv, om man t ex inte nivåmatchar, eller inte sitter på exakt samma ställe i rummet vid lyssning.

 

Eventuella skillnader i ditt fall beror troligtvis på högtalarnas impedans, i kombination med att det är små förstärkare med relativt låg effekt. Det som kan hända är att frekvensgången påverkas av lasten, och/eller att den helt enkelt inte orkar driva de (klipper/distar).

 

Bifogad fil  915B683fig1.jpg   52,8K   0 Antal nerladdningar

 

The impedance, specified as 8 ohms, drops below 4 ohms in the lower midrange and in the top audio octave (fig.1), with a minimum magnitude of 2.92 ohms at 124Hz, very close to B&W's specified minimum of 3 ohms.

 

Att impedansen sjunker till runt 3 ohm är vanligt med 3-vägs golvare, och det är oftast inget problem, men kombinationen av 4 ohm och -50 grader i fasvinkel vid 80-90 Hz kan orsaka problem med en del förstärkare.

 

https://www.stereoph...er-measurements

 

edit: Audioholics nämner samma sak, men där gäller det efterföljaren 603:

 

The bad news is that there are some rather steep phase angles in low impedance points in the bass frequency range. That will make this speaker a tough load for cheap receiver amplifiers. These speakers should be used with amplifiers that are rated to handle 4-ohm loads, especially if the user intends to push these speakers to loud levels.

 

https://www.audiohol...-603/conclusion


Redigerat av Ageve, 26 januari 2023 - 00:24.


#12

Postad 26 januari 2023 - 09:35

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Ähh vafan hinka på ett proffesionellt slutsteg typ Crown eller QSC på valfri beg stereoförstärkare.

Största skillnaden du hör mellan förstärkare ( i samma prisklasser) är de flesta fall försteg och dac ändå. 

 

AB

https://www.thomann.de/se/qsc_gx_3.htm

 

Edit:

Class D 

https://www.thomann....wn_xls_2502.htm

 

Den där Class D var ju spännande. 2x440w i 8 ohm. 27 cm djup. Undrar hur varm den blir, kan man ha den i en tvbänk?

Har du lyssnat på den? 


Redigerat av jaQoB, 26 januari 2023 - 09:36.


#13

Postad 26 januari 2023 - 16:43

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tack för insiktsfullt svar! Sub-utgång är ett stort plus. Därav att jag spanat in Marantz PM7000n. Även Rotel har sub-ut. Vet ej hur det är med övriga tillverkare som nämnts i tråden?

 

Intressant att du skriver att 683 S2:orna inte är nämnvärt svårdrivna. I var och varannan tråd som man läser på internet så står det att B&W är "hungriga" och kräver rejält med kraft. Men kanske är det så som du skriver, att det just är i lågbasen som de kräver mycket kraft? (och det avhjälpes med separat subwoofer)

 

Tack, men behöver nog tips på fabrikat/modell för att komma vidare! Jättesvårt att läsa sig till på internet vad som är bra och passar till de specifika högtalarna som jag har. Måste som sagt provlyssna, men behöver smalna av sökfältet innan jag kan bege mig ut i HiFi-djungeln!

 

Angående insikter så finns ytterligare ett alternativ att betänka om du t.ex. skall ha en mediaspelare av modernt snitt först i kedjan.
Då kan du ju möjligen lösa en del gränssnitt sub utgång, HDMI etc redan före förstärkaren. Kan ju vara intressant om man vill kunna välja bland bra begagnade förstärkare just för att ha råd med en som har bra förstärkeri.

Vad som passar din smak och dina högtalare behöver du själv avgöra genom lyssning men om du vill ha guidning om bra förstärkarfabrikat som kan gå att hitta begagnat i din prisklass: Hegel, Bladelius, Musical Fidelity, Arcam, Naim är några.

 



#14

Postad 28 januari 2023 - 16:25

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0

Eventuella skillnader i ditt fall beror troligtvis på högtalarnas impedans, i kombination med att det är små förstärkare med relativt låg effekt. Det som kan hända är att frekvensgången påverkas av lasten, och/eller att den helt enkelt inte orkar driva de (klipper/distar).

 

Att impedansen sjunker till runt 3 ohm är vanligt med 3-vägs golvare, och det är oftast inget problem, men kombinationen av 4 ohm och -50 grader i fasvinkel vid 80-90 Hz kan orsaka problem med en del förstärkare.

 

Stort tack! Skönt att få se lite siffror och få bekräftat att högtalarna är svårdrivna i (särskilt) de låga frekvenserna. 

 

Vad skall man leta efter i en förstärkare för att vara säker på att den klarar av låg impedans och fasvinkel? Är det en strömstark förstärkare man ska leta efter? Jag har fått för mig att Marantz och Rotel är strömstarka. Stämmer det? 

 

Eller är det andra faktorer som är avgörande? Efter tips ovan har jag läst på lite om Hegel, som skall ha en särdeles hög dämpningsfaktor på 2000 (Hegel H95). Har ingen aning vad det innebär. Men dämpningsfaktor skall enligt de tester som jag har läst vara särskilt bra för att driva högtalare med låg impedans och krävande bas. Korrekt? Och finns det isf andra fabrikat utöver Hegel som har hög dämpningsfaktor?



#15

Postad 28 januari 2023 - 16:53

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0

Vad som passar din smak och dina högtalare behöver du själv avgöra genom lyssning men om du vill ha guidning om bra förstärkarfabrikat som kan gå att hitta begagnat i din prisklass: Hegel, Bladelius, Musical Fidelity, Arcam, Naim är några.
 

Tack. Ska kolla upp om de fabrikaten finns för provlyssning/hemlån i mina trakter!

 

 

Angående insikter så finns ytterligare ett alternativ att betänka om du t.ex. skall ha en mediaspelare av modernt snitt först i kedjan.
Då kan du ju möjligen lösa en del gränssnitt sub utgång, HDMI etc redan före förstärkaren. Kan ju vara intressant om man vill kunna välja bland bra begagnade förstärkare just för att ha råd med en som har bra förstärkeri.
 

Jättebra idé. Det öppnar ju helt klart upp möjligheterna att hitta något bra förstärkeri på begagnatmarknaden! Är det något liknande Sonos Port eller Denon Heos Link du tänker? Eller mer avancerad liknande Marantz ND8006?

 

 

Sonos verkar dessvärre ha det väldigt spartanskt när det gäller in-/utgångar. Denon är lite bättre med optisk, usb och subwoofer utgång. Men hade såklart varit önskvärt med fler optiska och/eller hdmi. Marantz ND8006 verkar bäst på den fronten, men saknar subwoofer utgång. Och hur är det med DAC:en i ovanstående produkter? Jag missar inte någoting i ljudkvalitet pga undermålig DAC i en mediaspelare?

 

Och som vanligt: kom gärna med skarpa tips på fabrikat/modell. Gör livet så mycket lättare för mig  :) Man blir ju galen av att googla och söka på internet efter produkter som uppfyller alla kriterier! Finns det en mediaspelare med bra DAC, bra anslutningsmöjligheter (minimum 2 digitala ingångar) och subwoofer-utgång?

 

 

Edit:

Bluesound Node verkar ha fått bra kritik vad gäller ljudkvalitet och tickar i de flesta av boxarna när det gäller anslutningar: 

Men 7'000kr är mycket bara för att få tillgång till digitala ingångar, DAC och subwoofer out. Frågan är hur mycket man kan få på begagnatmarknaden för 8'000kr (tot 15'000kr i budget)? Eller om det är bättre att köpa en integrerad Marantz PM7000n eller Rotel 1572 med alla funktioner inbyggda? 


Redigerat av andrus, 28 januari 2023 - 17:28.


#16

Postad 29 januari 2023 - 09:38

ARCG
  • ARCG
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Kanske det här kan vara något för dig .Slutstegen är garanterat testade på kappa 90.

https://www.holographicaudio.com/



#17

Postad 29 januari 2023 - 18:03

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

@TS.

Finns många mediaspelare att välja på efter tycke och smak, själv har jag en Bluesound Node (N130) som jag iofs kör via en Qutest DAC då jag råkar ha en sådan. Men kolla upp hur väl den funkar med HDMI etc. då jag själv inte kör min via HDMI så kan jag inte gå i god för detta.

 

För priset tycker jag den fungerar bra. Även denna dyker upp ibland som begagnad för runt 4ksek


Redigerat av Blåtand, 29 januari 2023 - 18:05.


#18

Postad 29 januari 2023 - 21:16

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Tack. Ska kolla upp om de fabrikaten finns för provlyssning/hemlån i mina trakter!

 

 

Jättebra idé. Det öppnar ju helt klart upp möjligheterna att hitta något bra förstärkeri på begagnatmarknaden! Är det något liknande Sonos Port eller Denon Heos Link du tänker? Eller mer avancerad liknande Marantz ND8006?

 

 

Beg Hegel H160 borde passa in i budgeten. Norska kronan är inte så hög för tillfället kolla där. 



#19

Postad 02 februari 2023 - 20:57

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0

Kanske det här kan vara något för dig .Slutstegen är garanterat testade på kappa 90.

https://www.holographicaudio.com/

Det kan vara intressant. Finns de för provlyssning någonstans?



#20

Postad 02 februari 2023 - 21:18

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0

@TS.

Finns många mediaspelare att välja på efter tycke och smak, själv har jag en Bluesound Node (N130) som jag iofs kör via en Qutest DAC då jag råkar ha en sådan. Men kolla upp hur väl den funkar med HDMI etc. då jag själv inte kör min via HDMI så kan jag inte gå i god för detta.

 

För priset tycker jag den fungerar bra. Även denna dyker upp ibland som begagnad för runt 4ksek

Skönt med goda erfarenheter  :)

 

Av vad jag har lyckats läsa mig till så beror ljudbild till största del av DAC och försteg, och till lägre del av slutsteg. Korrekt? I så fall är det viktigt att DAC i mediaspelare håller bra kvalitet. Och Bluesound Node verkar ha fått bäst kritik bland de mediaspelare som jag har läst recensioner på. Finns ju både Denon, Sonos, Yamaha, Audiolab och Bluesound som alla ligger mellan 5-7'000kr. Börjar bli mycket pengar om man ska över den summan. Blir inte mycket pengar kvar till inköp av förstärkare i så fall. 

 

Känner du (eller någon annan) till hur det fungerar att koppla mediaspelare direkt till slutsteg? I så fall får man ännu mer för pengarna. Skulle till exempel kunna koppla Bluesound Node till Marantz MM7025 och få rejält med kraft och finess i samma paket. Under förutsättning att det fungerar bra?

 



#21

Postad 02 februari 2023 - 21:30

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0

Beg Hegel H160 borde passa in i budgeten. Norska kronan är inte så hög för tillfället kolla där. 

Bra tips! Vilken bjässe till förstärkare :D Har hittat till 14'000 beg. Så helt klart överkomligt, det trodde jag inte.

 

Har letat runt en del bland de mer "premium"-fabrikat som ni föreslog ovan. Av dem verkar följande mest intressanta: 

  

 

Tyvärr så verkar inte Naim eller Bladelius ha några förstärkare med "tillräcklig kraft", inte ens i dubbla prisspannet mot mitt. Räknar med att en förstärkare som har nypris på över 30'000kr inte kommer säljas begagnat för 15'000kr...

 

Däremot så hittade jag dessa båda som fått bra kritik. Har någon erfarenhet av nedanstående?



#22

Postad 02 februari 2023 - 21:36

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0

Ursäkta många inlägg i rad. Men har en fråga, som inte passade in i något av svaren ovan: 

 

Jag har fastnat för idén med att använda subwoofer som ett komplement till mina B&W 683 S2 för att kräma ur den sista djupbasen. Om jag köper en äldre förstärkare begagnat så kan jag alltid få digitala ingångar genom att köpa till en separat DAC. Men går det att koppla en subwoofer till en äldre förstärkare om det inte finns en dedikerad subwoofer utgång?

 

Tack!

 



#23

Postad 03 februari 2023 - 00:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

En del 2-kanalare har sub-utgång men långt ifrån alla. En del har preout med fullregister, och det funkar det med. Du får använda delningsfiltret i subben.

 

Sen finns det förstärkare utan preout, eller med preout och main in ihopkopplade externt på baksidan. Då kan du inte* koppla in sub. Ett exempel:

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2023-02-02 kl. 23.48.43.png   251,77K   1 Antal nerladdningar

 

(Sub till 2-kanalare är inte helt optimalt pga fördröjningen som subbens signalhantering ger. I en hembioförstärkare kompenseras det med avstånds-inställningen. Om subben har längre inställt avstånd så "väntar" resten av högtalarna på den helt enkelt. De flesta receivers ställer in det automatiskt vid kalibreringen.)

 

* Om subben har högnivå-ingång så kan man ansluta den med högtalarkablar, men det är en nödlösning. Man kan också ansluta y-kabel till en förstärkare med byglad preout->main-in, men det kan orsaka brum osv, och är inget jag rekommenderar.

 

Om du letar sub så rekommenderar jag en sluten modell från t ex Arendal.

https://arendalsound.com/


Redigerat av Ageve, 03 februari 2023 - 00:26.


#24

Postad 03 februari 2023 - 20:13

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Bra tips! Vilken bjässe till förstärkare :D Har hittat till 14'000 beg. Så helt klart överkomligt, det trodde jag inte.

 

Har letat runt en del bland de mer "premium"-fabrikat som ni föreslog ovan. Av dem verkar följande mest intressanta: 

 

Tyvärr så verkar inte Naim eller Bladelius ha några förstärkare med "tillräcklig kraft", inte ens i dubbla prisspannet mot mitt. Räknar med att en förstärkare som har nypris på över 30'000kr inte kommer säljas begagnat för 15'000kr...

 

 

 

Nytt: 

 
Fanns ett par Hegel för 11-12tusen NOK tidigare 
 


#25

Postad 05 februari 2023 - 13:29

ARCG
  • ARCG
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Det kan vara intressant. Finns de för provlyssning någonstans?

Ring och prata med Lasse så får du mera info då han säljer utan mellan händer.



#26

Postad 06 februari 2023 - 19:13

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

En annan lösning för den som vill börja om helt är ett par KEF LS50 Wireless 2 med en sub eller två.

Men det är ett större steg att ta eftersom du då skulle få en massa stereodelar över. Samtidigt så behöver man ju gilla KEF soundet om man tycker att det finns något unikt över dessa. Med det blir ett ganska enkelt liv för du har inga bekymmer med varken kraft, handhavande, utrymme eller matchning av olika komponenter.

Priset är över budget så du får väl i så fall räkna på vad du får loss om du skulle sälja det som inte längre skulle behövas. För en tid sedan såldes dessa till lägre pris hos vissa handlare men är nu tyvärr tillbaka runt 30ksek. Men de dyker up begagnat ibland.....  



#27

Postad 08 mars 2023 - 20:31

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0

En del 2-kanalare har sub-utgång men långt ifrån alla. En del har preout med fullregister, och det funkar det med. Du får använda delningsfiltret i subben.

 

Sen finns det förstärkare utan preout, eller med preout och main in ihopkopplade externt på baksidan. Då kan du inte* koppla in sub. Ett exempel:

 

attachicon.gifSkärmavbild 2023-02-02 kl. 23.48.43.png

 

(Sub till 2-kanalare är inte helt optimalt pga fördröjningen som subbens signalhantering ger. I en hembioförstärkare kompenseras det med avstånds-inställningen. Om subben har längre inställt avstånd så "väntar" resten av högtalarna på den helt enkelt. De flesta receivers ställer in det automatiskt vid kalibreringen.)

 

* Om subben har högnivå-ingång så kan man ansluta den med högtalarkablar, men det är en nödlösning. Man kan också ansluta y-kabel till en förstärkare med byglad preout->main-in, men det kan orsaka brum osv, och är inget jag rekommenderar.

 

Om du letar sub så rekommenderar jag en sluten modell från t ex Arendal.

https://arendalsound.com/

Tack! Så jag ska leta efter förstärkare med sub-out eller pre-out med fullregister  :)

 

Men jag blir lite konfunderad när du först skriver att sub inte är optimalt till 2-kanalare, och sedan rekommenderar en relativt dyr sub. Blir det inte bortkastade pengar med en dyr sub om det ändå blir fördröjning i signalen?  :huh: Missförstå mig inte: jag är beredd att spendera pengar på en ordentlig sub om det ger effekt, men vill inte spendera en massa pengar om det inte kommer fungera bra med signalfördröjningar...



#28

Postad 08 mars 2023 - 20:38

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0

En annan lösning för den som vill börja om helt är ett par KEF LS50 Wireless 2 med en sub eller två.

Men det är ett större steg att ta eftersom du då skulle få en massa stereodelar över. Samtidigt så behöver man ju gilla KEF soundet om man tycker att det finns något unikt över dessa. Med det blir ett ganska enkelt liv för du har inga bekymmer med varken kraft, handhavande, utrymme eller matchning av olika komponenter.

Priset är över budget så du får väl i så fall räkna på vad du får loss om du skulle sälja det som inte längre skulle behövas. För en tid sedan såldes dessa till lägre pris hos vissa handlare men är nu tyvärr tillbaka runt 30ksek. Men de dyker up begagnat ibland.....  

Tack. Tanken har slagit mig att byta ut högtalare istället för förstärkaren. Trodde aldrig att det skulle vara så svårt att hitta förstärkare till en relativt "standard" golvhögtalare som jag köpt för 10'000kr  :blink:

 

Men dels så gillar jag ljudet från B&W 683 S2. De presterade väldigt bra med Mrantz PM6006 vad gäller ljudbild, 3D-känsla och detaljer. Men det saknades som sagt i basen. Vilket jag trodde skulle gå att åtgärda med strömstarkare dito.  

 

Om jag skulle få för mig att byta till nya högtalare (istället för förstärkare) så är det väl snarare till liknande fullregisterhögtalare som B&W, fast mera lättdrivet alternativ. Har lärt mig (den hårda vägen) att titta noggrannare på sådana här parametrar framöver!



#29

Postad 08 mars 2023 - 21:18

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0

Det var ett tag sedan jag gjorde inlägg i tråden. Men det beror på att jag har försökt läsa på hur kopplingen förstärkare-högtalare fungerar. Verkar inte helt lätt. Men B&W och KEF brukar ha liknande problem med låg låg (och variabel) impedans. Och det verkar vara många som har problem med sina B&W 600-serie och KEF LS50... 

 

Lösningen för många är stora och effektstarka förstärkare. Alternativ förstärkare som nödvändigtvis inte är så effektstarka, men som har kraftfull strömförsörjning. Jag har hittat två av den senare kategorin som enligt tester skall ha kraftfull strömförsörjning och tekniker som gör dem extra lämpliga för att driva högtalare med låg/variabel impedans: 

 

 

Cyrus One Cast har fått ett oerhört bra omdöme vad gäller ljudkvalitet från en nästan enhetlig testkår (med undantag av What Hi-Fi). Testare beskriver ljudet som rent och detaljerat, fast med värme. Bra ljudbild. Fylligt ljud med kropp och en bas som slår hårt (vilket skulle kompensera för mina 683:ors något klena basåtergivning). Och slutligen beskrivs One Cast som att den kan driva i princip vilken högtalare som helst. Till de mer negativa kommentarerna hör byggkvalitet och användarvänlighet. 

 

Audiolab 8300a har inte testats av lika många medier. Men de som har testat förstärkaren beskriver den som en "storebror" till den flerfaldigt prisbelönta Audiolab 6000a. Förstärkaren behåller de fina kvaliteterna med ett detaljerat, neutralt och öppet ljud. Testarna beskriver 8300a som att den har en fantastisk ljudbild, som sträcker sig långt bortom högtalarna. Och slutligen så har 8300a mer kropp och tyngd i basen än 6000a, vilken kan uppfattas som lite tunn. Det är ingen testare som har något egentligt negativt att skriva om den här förstärkaren, men 8300a har endast analoga ingångar. Så jag måste para ihop den med en mediaspelare typ Bluesound Node. Och frågan är då om den behåller de fina ljudkvaliteter som testarna ovan beskriver?

 

Är det någon som har erfarenhet av förstärkarna ovan? Båda två ryms inom budget: 18'000kr för Cyrus One Cast och 10'000kr för Audiolab 8300a + 7'000kr för Bluesound Node = 17'000kr tot för Audiolab-alternativ. 

 

Preblemet är bara att jag inte har någon ÅF i närheten som säljer dessa båda modeller  :lol:

 

 



#30

Postad 08 mars 2023 - 22:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Men jag blir lite konfunderad när du först skriver att sub inte är optimalt till 2-kanalare, och sedan rekommenderar en relativt dyr sub. Blir det inte bortkastade pengar med en dyr sub om det ändå blir fördröjning i signalen?  :huh:

 

Jag rekommenderar hembioförstärkare/processor. Då får du bass management, och du kan köra separat slutsteg till frontarna.



#31

Postad 11 mars 2023 - 12:03

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0

Jag rekommenderar hembioförstärkare/processor. Då får du bass management, och du kan köra separat slutsteg till frontarna.

Okej, nu blir jag riktigt förvirrad  :lol: Hela den här förstärkar-karusellen började pga att jag sålde av mitt 5,1 Monitor Audio surroundsystem och bytte till 2.0 kanal pga flytt till lägenhet, lyhörda grannar och att jag inte orkade montera upp alla högtalare igen. 

 

Därav blev det köp av 2st fullregister B&W högtalare istället för de MA silver bokhyllehögtalare som jag haft tidigare. Men min dåvarande surroundreceiver (Marantz SR5001) orkade inte med att driva högtalarna. Ljudet blev platt. Inte alls den dynamik och stora ljudbild som högtalarna hade haft i butik. 

 

Då fick jag ett enhetligt tips från forum + återförsäljare på att satsa på en renodlad 2-kanals förstärkare eftersom de är mycket bättre och mycket kraftfullare i samma prisklass. Och Marantz PM6006, som är ungefär halva priset av av SR5000-serien, hade mycket riktigt ett kraftfullare, mer dynamiskt och över hela registret bättre ljud än SR5001. Trots detta föll val av förstärkare på Denon PMA 600NE pga billigare och mindre formate (fick plats i befintlig TV-bänk). 

 

Men så här i efterhand känns det som ett dumsnålt alternativ. Hade gärna uppgraderat till PM6006 rakt av! Men eftersom jag ändå är i uppgraderingsfas så vill jag att det skall bli "så bra som möjligt". Jag vet ju att högtalarna kan prestera ännu bättre än PM6006. Under demo i butik var bas ännu mer slagkraftig, och från tester på internet har man sett att B&W 683 S2 kan prestera bra även i de låga registren. Förutsatt att högtalarna får tillräckligt med kraft. Därav frågan hur mycket kraft behöver de för att prestera optimalt?

 

Nu har jag kommit långt från mina ursprungliga tankar  :wacko: Tänkte mig väl en snabb uppdatering till PM7000N eller PM8006. Men har fått diverse förslag på allt mellan himmel och jord...  :lol:  

 

För att summera: du Ageve rekommenderar alltså att jag återgår till hembioförstärkare? Trots att jag endast skall använda 2.1 kanaler? Och vilken hembioförstärkare rekommenderar du i så fall för mina B&W 683 S2? 

 

Om man tittar på Marantz sortiment så måste man ända upp i SR8015 för 38'000kr innan man hittar en förstärkare med ringkärnetransformator  :blink:  Alla modeller under den har billigare push-pull konfiguration. Motsvarande PM8006 stereoförstärkare kostar "endast" 16'000kr (under halva priset) och redan PM6007 (för 6700kr) har ringkärnetransformator. Nu hänger ju inte allt enbart på transformatorn. Men det känns lite symptomatiskt för kvaliteten över hela produkten. Plus att samtliga råd jag har fått pekar på att en god strömförsörjning är A och O när det gäller att driva tröga högtalare som mina B&W 683 S2.  

 

Men det skall bli intressant att läsa vad för produkt som du rekommenderar Ageve  :)



#32

Postad 12 mars 2023 - 15:21

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Det var ett tag sedan jag gjorde inlägg i tråden. Men det beror på att jag har försökt läsa på hur kopplingen förstärkare-högtalare fungerar. Verkar inte helt lätt. Men B&W och KEF brukar ha liknande problem med låg låg (och variabel) impedans. Och det verkar vara många som har problem med sina B&W 600-serie och KEF LS50...

Lösningen för många är stora och effektstarka förstärkare. Alternativ förstärkare som nödvändigtvis inte är så effektstarka, men som har kraftfull strömförsörjning. Jag har hittat två av den senare kategorin som enligt tester skall ha kraftfull strömförsörjning och tekniker som gör dem extra lämpliga för att driva högtalare med låg/variabel impedans:




Cyrus One Cast har fått ett oerhört bra omdöme vad gäller ljudkvalitet från en nästan enhetlig testkår (med undantag av What Hi-Fi). Testare beskriver ljudet som rent och detaljerat, fast med värme. Bra ljudbild. Fylligt ljud med kropp och en bas som slår hårt (vilket skulle kompensera för mina 683:ors något klena basåtergivning). Och slutligen beskrivs One Cast som att den kan driva i princip vilken högtalare som helst. Till de mer negativa kommentarerna hör byggkvalitet och användarvänlighet.

Audiolab 8300a har inte testats av lika många medier. Men de som har testat förstärkaren beskriver den som en "storebror" till den flerfaldigt prisbelönta Audiolab 6000a. Förstärkaren behåller de fina kvaliteterna med ett detaljerat, neutralt och öppet ljud. Testarna beskriver 8300a som att den har en fantastisk ljudbild, som sträcker sig långt bortom högtalarna. Och slutligen så har 8300a mer kropp och tyngd i basen än 6000a, vilken kan uppfattas som lite tunn. Det är ingen testare som har något egentligt negativt att skriva om den här förstärkaren, men 8300a har endast analoga ingångar. Så jag måste para ihop den med en mediaspelare typ Bluesound Node. Och frågan är då om den behåller de fina ljudkvaliteter som testarna ovan beskriver?

Är det någon som har erfarenhet av förstärkarna ovan? Båda två ryms inom budget: 18'000kr för Cyrus One Cast och 10'000kr för Audiolab 8300a + 7'000kr för Bluesound Node = 17'000kr tot för Audiolab-alternativ.

Preblemet är bara att jag inte har någon ÅF i närheten som säljer dessa båda modeller :lol:

B&W vet jag ej vad som passar. Jag kör KEF R100 med Primare A34.2 de passar ok, är inte det mest optimalast. KEF är inte tunga att driva utan det handlar om att hitta rätt match. De flesta normala förstärkare klarar av den klassiska mini impendansen på 3ohm. Jag gissar vilt. Jag tror bäst match är en klass D för brittiska högtalare.
Till exempel en Primare eller Bel Canto. Eller om du lyckas hitta T+A till väldigt bra pris. Du behöver en förstärkare som är öppen, attack, renhet och inte bakåtlutad. Högtalare med metalliska element behöver nog en lite varmare ton.

Redigerat av Buddaz12, 12 mars 2023 - 15:26.


#33

Postad 12 mars 2023 - 20:15

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Då fick jag ett enhetligt tips från forum + återförsäljare på att satsa på en renodlad 2-kanals förstärkare eftersom de är mycket bättre och mycket kraftfullare i samma prisklass. Och Marantz PM6006, som är ungefär halva priset av av SR5000-serien, hade mycket riktigt ett kraftfullare, mer dynamiskt och över hela registret bättre ljud än SR5001. Trots detta föll val av förstärkare på Denon PMA 600NE pga billigare och mindre formate (fick plats i befintlig TV-bänk).


Både PM6006 eller 600NE är små/enkla förstärkare. Båda har lägre effekt än SR50xx.
 
Till 683 S2 bör du ha ca 200W i 8 ohm.
 
Problemet med S2-modellen är att de inte går lika djupt i basen som den äldre 683. De börjar falla av redan vid 50Hz men har trots allt användbar bas ner till runt 35Hz i rum. De äldre 683 spelar ner till ca 25Hz i rum.
 

För att summera: du Ageve rekommenderar alltså att jag återgår till hembioförstärkare? Trots att jag endast skall använda 2.1 kanaler? Och vilken hembioförstärkare rekommenderar du i så fall för mina B&W 683 S2?


Det beror på hur mycket pengar du vill lägga. ;) 

Jag rekommenderar en bra hembioförstärkare eller processor i kombination med ett slutsteg, av flera anledningar. En är bass management med subwoofer som sagt, en annan är att du kan köra separat slutsteg till front, och en tredje är att du får HDMI-ingångar/switchning med alla fördelar det ger.
 
Till dina högtalare rekommenderar jag ett slutsteg, t ex Rotel RB-1582.
 
Rotels 2-kanalare RA-1592 har samma steg inbyggt, men då tappar du alla fördelarna med hembioförstärkare.
  

Om man tittar på Marantz sortiment så måste man ända upp i SR8015 för 38'000kr innan man hittar en förstärkare med ringkärnetransformator  :blink:  Alla modeller under den har billigare push-pull konfiguration. Motsvarande PM8006 stereoförstärkare kostar "endast" 16'000kr (under halva priset) och redan PM6007 (för 6700kr) har ringkärnetransformator. Nu hänger ju inte allt enbart på transformatorn. Men det känns lite symptomatiskt för kvaliteten över hela produkten. Plus att samtliga råd jag har fått pekar på att en god strömförsörjning är A och O när det gäller att driva tröga högtalare som mina B&W 683 S2.


Fördelen med en ringkärnetrafo är att den är effektivare, eftersom hela "varvet" används, medans en vanlig EI-trafo har lindningar på vardera sida, dvs ringkärnan kräver mindre utrymme. I stora slutsteg är det en klar fördel med tanke på vikten och utrymmet den tar upp. Det har dock inget med effekten i sig att göra.
 
Här är mätning på SR8015 som du nämnde:
https://www.audiosci...ater-avr.24005/
 
2x137W i 8 ohm
2x216W i 4 ohm
 
5x119W i 8 ohm
 
Dynamisk effekt / headroom i 4 ohm: ca 320W.
 
Här är mätning på Denon X8500H (snarlik modell men EI-trafo istället för ringkärna, och bättre DAC-implementation):
https://www.audiosci...r-review.15266/
 
2x144W i 8 ohm
2x220W i 4 ohm
 
5x131W i 8 ohm
 
Dynamisk effekt / headroom i 4 ohm: ca 320W.
 
Effektmässigt är Denon-receivern lite bättre med 5 kanaler drivna, men båda är bra. 
 
Jag vet att jämförelsen är orättvis, men här är en test av Denon PMA-600NE:
https://stereo-magaz...ma-600ne-review
 
2x52W i 8 ohm
2x73W i 4 ohm
 
Dynamisk effekt / headroom i 4 ohm: 93W

 

Distorsion vid 5W i 8 ohm:

Marantz SR8015: 0.004%

Denon X8500H: 0.004%

Denon 600NE: 0.007%

 

Distorsion vid 0,05W i 8 ohm:

Marantz SR8015: 0.02%

Denon X8500H: 0.02%

Denon 600NE: 0.03%

 

Marginella skillnader i distorsion. Alla är helt ok.

 

Men det skall bli intressant att läsa vad för produkt som du rekommenderar Ageve  :)


Japp, hoppas det är mer intressant än myten om 2-kanalare vs flerkanalare iaf. ;)
 
Mest för pengarna får man som vanligt begagnat, framförallt med hembioreceivers. Köp en lite större modell från t ex Denon eller Marantz. Om du inte behöver de senaste funktionerna som 4K-stöd/HDMI 2.2 osv så funkar det utmärkt med en 5-6 år gammal modell. Ett bra slutsteg på det, så har du effekt så det räcker och blir över med.
 
Du blir inte populär bland 2-kanals stofiler, men det är en annan sak. ;)
 

Högtalare med metalliska element behöver nog en lite varmare ton.


Konmaterialet i sig har inget alls med ljudkaraktären att göra.

Det är elementens och högtalarens konstruktion som helhet dvs distorsion, konuppbrytning, resonanser och frekvensgång osv som avgör hur det låter. 683 S2 är inte alls lika illa som efterföljaren/nuvarande modell, 603 S2.

 

De kan dock upplevas som ljusa (eller mörka) beroende på rum och placering, eftersom de har ojämn frekvensgång och spridning.


Redigerat av Ageve, 12 mars 2023 - 21:22.


#34

Postad 24 maj 2023 - 11:50

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0

Både PM6006 eller 600NE är små/enkla förstärkare. Båda har lägre effekt än SR50xx.
 
 

Jag vet som sagt från egen erfarenhet att PM6006 presterar MYCKET bättre än SR5001, trots att SR5001 har mer effekt på pappret. Jag vet inte vad skillnaden beror på, men jag vet att det bl.a. sitter en ringkärnetrafo i PM6006 vilket det inte gör i SR5001. Så en stabil strömförsörjning kan vara en av anledningarna. Eller så har det ingenting med strömförsörjningen att göra. Men skillnaden är iaf påtaglig: stor och öppen ljudbild i flera lager, dynamisk ljud med "punch" och en över hela frekvensregistret bättre prestation från PM6006. Medan SR5001 var platt och tråkig och med  smal ljudbild. 

 

 

Tack för tips ang hemmabioförstärkare! Vi får se om det dyker upp något intressant på marknaden när det väl blir dags för inköp. 



#35

Postad 09 november 2023 - 19:53

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0

Hej! 

 

Dags att "bumpa" tråden då det börjar bli dags för inköp  :)

 

Jag har fått allsköns tips på vad som är bästa förstärkare till mina B&W 683 S2. Allt från en säljare som enbart tyckte att Naim Unity Atom var tillräckligt bra (för 35'000:-), till säljare som påstod att Marantz PM6007 (för 5'500:-) skulle vara tillräcklig  :lol: Båda dessa stärkare är på 40-45W, och båda dessa förstärkare är alltså rekommenderade av fackmän i handeln. Sedan har vi de entusiaster här på forumet som påstår att högtalarna kräver minimum 200W för att kunna prestera...

 

Det finns olika tycke och smak. Och det finns uppenbarligen (vida) olika åsikter bland fackmän och entusiaster om vad som är "tillräckligt" med kraft för att driva dessa högtalare. Det är inte annat än man blir snurrig. Men det är väl bara till att bege sig ut själv och testa, för att se vad som funkar i verkligheten!

 

Jag såg att Hifi-klubben just nu har paketpris på NAD C368 + HDMI-modul + BluOS-modul för endast 13'000:-

 

 

Denna förstärkare ser trevlig ut. Jag har för mig att mina högtalare också "demades" med denna stärkare, eller möjligtvis dess storebror. Har också läst på engelska forum om personer som sitter inne på just denna kombo och är nöjda. Så ska bli spännande att testa hemma och se hur NAD presterar ihop med mina B&W!

 

Nu till min fråga. Egentligen berör de mest er som rekommenderat tunga, stora, förstärkare på + 200W:

Tror ni att 80 strömstarka NAD-watt (som Hifi-klubben uttrycker det) är tillräckligt för att driva mina högtalare?

 

Det finns också ett slutsteg i samma serie från NAD och som har samma uteffekt på 80W. Vid bryggkoppling kan slutsteg ge hela 300W per kanal!

Skulle det vara möjligt att vid behov köpa till detta slutsteg för att bryggkoppla både stärkare och slutsteg till ett system med en kombinerad effekt på hela(!) 2 x 300W? 
Det skulle väl ändå tysta alla belackare som anser att högtalarna behöver mer kraft?!  :D

 

 

Stort tack för input! Jag tycker det är värdefullt med alla synpunkter, även om jag nödvändigtvis inte håller med själv :) Alltid kul o höra när kunnigt folk tycker så otroligt olika! Vilket endast cementerar att det finns många olika sanningar. Eller åtminstone att det råder mycket olika smak kring vad som är "bra" eller "dåligt".

 

/Hälsningar andrus



#36

Postad 09 november 2023 - 22:16

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

NAD 268 och 368 går att brygga.



#37

Postad 09 november 2023 - 23:21

Roland
  • Roland
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 1

Hej! 

 

Dags att "bumpa" tråden då det börjar bli dags för inköp  :)

 

Jag har fått allsköns tips på vad som är bästa förstärkare till mina B&W 683 S2. Allt från en säljare som enbart tyckte att Naim Unity Atom var tillräckligt bra (för 35'000:-), till säljare som påstod att Marantz PM6007 (för 5'500:-) skulle vara tillräcklig  :lol: Båda dessa stärkare är på 40-45W, och båda dessa förstärkare är alltså rekommenderade av fackmän i handeln. Sedan har vi de entusiaster här på forumet som påstår att högtalarna kräver minimum 200W för att kunna prestera...

 

Det finns olika tycke och smak. Och det finns uppenbarligen (vida) olika åsikter bland fackmän och entusiaster om vad som är "tillräckligt" med kraft för att driva dessa högtalare. Det är inte annat än man blir snurrig. Men det är väl bara till att bege sig ut själv och testa, för att se vad som funkar i verkligheten!

 

Jag såg att Hifi-klubben just nu har paketpris på NAD C368 + HDMI-modul + BluOS-modul för endast 13'000:-

 

 

Denna förstärkare ser trevlig ut. Jag har för mig att mina högtalare också "demades" med denna stärkare, eller möjligtvis dess storebror. Har också läst på engelska forum om personer som sitter inne på just denna kombo och är nöjda. Så ska bli spännande att testa hemma och se hur NAD presterar ihop med mina B&W!

 

Nu till min fråga. Egentligen berör de mest er som rekommenderat tunga, stora, förstärkare på + 200W:

Tror ni att 80 strömstarka NAD-watt (som Hifi-klubben uttrycker det) är tillräckligt för att driva mina högtalare?

 

Det finns också ett slutsteg i samma serie från NAD och som har samma uteffekt på 80W. Vid bryggkoppling kan slutsteg ge hela 300W per kanal!

Skulle det vara möjligt att vid behov köpa till detta slutsteg för att bryggkoppla både stärkare och slutsteg till ett system med en kombinerad effekt på hela(!) 2 x 300W? 
Det skulle väl ändå tysta alla belackare som anser att högtalarna behöver mer kraft?!  :D

 

 

Stort tack för input! Jag tycker det är värdefullt med alla synpunkter, även om jag nödvändigtvis inte håller med själv :) Alltid kul o höra när kunnigt folk tycker så otroligt olika! Vilket endast cementerar att det finns många olika sanningar. Eller åtminstone att det råder mycket olika smak kring vad som är "bra" eller "dåligt".

 

/Hälsningar andrus

Lite kanske sena tips från min sida.

 

Har en storebror till dina högtalare, 803 Nautilus. Var tidigare uppkopplade till en nad-reciever och det dunkade på. Vred man upp ratten ökade volymen tills det definitivt var skadliga ljudnivåer för öronen.

Tyvärr var naden lite till åren kommen och behövde bytas ut för HDMI etc.

 

Då blev det slutsteg från Marantz, 7025. Och ljudet? Ja, lät gjorde det. Gick att spela ungefär lika högt som med Naden och då stegen var specade ungefär lika starka så stämmer det så långt.

Men, men. Det rockade inte längre. Otroligt rent och klart ljud, bättre än Naden. Men inget tryck i basen, ingen attack.

 

Gick och provlyssnade ett par mindre högtalare i butik med ett litet baselement, mer bas än från mina 803

 

VAD?

 

B&W är i basområdet en ganska elak belastning för många slutsteg, en del klarar inte av det bra. Marantz var inte rätt. Nad var helt okej.

 

Nu blev det inköp av ganska kraftigt Emotiva steg och vips kom basen tillbaka.

 

Så vad landar svamlet i, stirra dig inte blind på effekten i sig. Du klarar dig säkert med 2*50W med rätt förstärkare. Om du ibland läser tex Hifi & Musik så gör de ju sin effektkubsmätning på många förstärkare.

Ligger din tänkta förstärkare som en bra kub och inte en alpin skidbacke så kommer den säkert få dina högtalare att prestera bra.



#38

Postad 10 november 2023 - 01:24

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Nad C368 har drygt 230W dynamiskt 4ohm, räcker ju för att sparka lite bas. Men inte riktigt lika mycket som de brukar vara i baslådor direkt. 

 

https://www.audiosci...r-review.14287/


Redigerat av TijY, 10 november 2023 - 01:28.


#39

Postad 10 november 2023 - 23:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1

Hej! 

 

Dags att "bumpa" tråden då det börjar bli dags för inköp  :)

 

Jag har fått allsköns tips på vad som är bästa förstärkare till mina B&W 683 S2. Allt från en säljare som enbart tyckte att Naim Unity Atom var tillräckligt bra (för 35'000:-), till säljare som påstod att Marantz PM6007 (för 5'500:-) skulle vara tillräcklig  :lol: Båda dessa stärkare är på 40-45W, och båda dessa förstärkare är alltså rekommenderade av fackmän i handeln. Sedan har vi de entusiaster här på forumet som påstår att högtalarna kräver minimum 200W för att kunna prestera...

 

Mitt tips är att undvika Naim Atom.

 

Min bror har ungefär samma ljudideal som jag, och han rankar Atom som en av de sämre förstärkarna han har testat, med grumligt och odetaljerat ljud.

 

Trodde först att han överdrev lite, men sen testade ASR just den modellen:

https://www.audiosci...amer-amp.35213/

 

Den är verkligen inte bra. Hög distorsion vid multiton, mycket brus och störningar från nätdelen osv. Analoga signaler A/D-omvandlas till 44.1kHz med, men det är ett av de minsta problemen. Det som säger mest om grumligheten han upplevde är multitonsdisten. Upplösningen via digital ingång motsvarar 11,5 bit.  :mellow:

 

Angående effekt så kan jag ju bara spekulera i varför förstärkare med låg effekt rekommenderas. En del verkar ju föredra komprimerad dynamik, och det är just det man får med lite effekt. Dynamisk musik kräver mycket mer effekt i peakarna än genomsnittet. När det inte kan levereras komprimeras ljudet. Det går inte att komma runt.

 

Jag ställer mig frågande till om de säljare som rekommenderar det verkligen har hört dynamiska högtalare, med dynamisk musik, ihop med både dessa 40-50 wattare, och med mer kraftfulla förstärkare.

 

Värt att nämna är dock att en liten förstärkare som är stabil ner till 3 ohm och vid fasvridning kommer att låta bättre inom sina gränser, jämfört med en "större" som inte klarar det. Det är därför t ex en hembioförstärkare kan låta "platt" och sakna bas osv.

 

683 följer samma mönster som många B&W-golvare genom åren, dvs en dipp till 3 ohm i basen, kombinerat med fasvridning. Ingen extrem last, men det kräver en stabil förstärkare.

 

Angående NAD, så finns det inga "NAD-watt". Det är bara marknadsföring. ;)

 

Om du funderar på NAD så hade jag kollat på det dyrare C298. Det är baserat på Purifi Eigentakt-moduler och har högre prestanda, och mer effekt:

https://www.audiosci...r-review.47531/

 

https://www.hifiklub...kare/nadc298gr/


Redigerat av Ageve, 10 november 2023 - 23:18.


#40

Postad 11 november 2023 - 16:01

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 1

Mitt tips är att undvika Naim Atom.

 

Min bror har ungefär samma ljudideal som jag, och han rankar Atom som en av de sämre förstärkarna han har testat, med grumligt och odetaljerat ljud.

 

Trodde först att han överdrev lite, men sen testade ASR just den modellen:

https://www.audiosci...amer-amp.35213/

 

Den är verkligen inte bra. Hög distorsion vid multiton, mycket brus och störningar från nätdelen osv. Analoga signaler A/D-omvandlas till 44.1kHz med, men det är ett av de minsta problemen. Det som säger mest om grumligheten han upplevde är multitonsdisten. Upplösningen via digital ingång motsvarar 11,5 bit.  :mellow:

 

Angående effekt så kan jag ju bara spekulera i varför förstärkare med låg effekt rekommenderas. En del verkar ju föredra komprimerad dynamik, och det är just det man får med lite effekt. Dynamisk musik kräver mycket mer effekt i peakarna än genomsnittet. När det inte kan levereras komprimeras ljudet. Det går inte att komma runt.

 

Jag ställer mig frågande till om de säljare som rekommenderar det verkligen har hört dynamiska högtalare, med dynamisk musik, ihop med både dessa 40-50 wattare, och med mer kraftfulla förstärkare.

 

Värt att nämna är dock att en liten förstärkare som är stabil ner till 3 ohm och vid fasvridning kommer att låta bättre inom sina gränser, jämfört med en "större" som inte klarar det. Det är därför t ex en hembioförstärkare kan låta "platt" och sakna bas osv.

 

683 följer samma mönster som många B&W-golvare genom åren, dvs en dipp till 3 ohm i basen, kombinerat med fasvridning. Ingen extrem last, men det kräver en stabil förstärkare.

 

Angående NAD, så finns det inga "NAD-watt". Det är bara marknadsföring. ;)

 

Om du funderar på NAD så hade jag kollat på det dyrare C298. Det är baserat på Purifi Eigentakt-moduler och har högre prestanda, och mer effekt:

https://www.audiosci...r-review.47531/

 

https://www.hifiklub...kare/nadc298gr/

Chockerande dålig mätning på Naim Atom


Redigerat av Brinke, 11 november 2023 - 16:01.


#41

Postad 14 november 2023 - 10:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Chockerande dålig mätning på Naim Atom

Japp, trist att se.

Här är en ny test av Denon PMA-600NE som har nämnts i tråden.

Dålig den med, men den är iaf billig:
https://www.audiosci...r-review.49510/

Denons mellanklass receivers är mycket bättre. En sådan i kombination med ett bra slutsteg kommer att ge mycket högre prestanda (och mycket högre pris iofs).

Redigerat av Ageve, 14 november 2023 - 16:07.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.