Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Epson EH-TW3600 LW eller Optoma HD82?

12 svar till detta ämne Epson EH-TW3600 LW Optoma HD82
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 september 2011 - 12:14

Baldy68
  • Baldy68
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa min första projektor, har varit helt inne på att köpa Epson 3600 men efter ett besök hos Hi-Fi klubben blev jag imponerad av Optoma HD82.

Det är ju skillnad i pris och teknik men frågan är vilken som ger bäst bildkvalitet.
Optoman har ju några år på nacken och Epson är ju nyare... De hade en billigare DLP projje (som jag tyvärr inte minns fabrikatet på) som kostade runt 10.000 som jag inte alls gillade eftersom bildkvaliten gav mig huvudvärk. Blev därför lite orolig att Epson 3600 skulle ha liknande bildkvalitet eftersom den kostar drygt 10.000 oxå. Optoma HD82 får jag ge 16.790:- för.

Jag tänker använda projjen främst för datorspel, film, konserter och lite TV. Den skall användas i ett vardagsrum som jag med tiden kommer mörklägga beroende på behov.

Tyvärr hittar jag inget inköpsställe som kan demonstrera Epson modellen i närheten av mig så jag undrar vilken ni skulle köpt?

#2

Postad 24 september 2011 - 14:05

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0
får du huvudvärk av dlp projektor ska du inte välja optoma hd 82, välj lcd projektor alltså epson 3600. en del människor får problem med att titta på dlp. du behöver inte vara orolig för epsons bildkvalite. det är kanonbra bild, själv har jag epson eh-tw 3500 tycker det är underbar bild på epson.

Redigerat av mr richards, 24 september 2011 - 14:14.


#3

Postad 24 september 2011 - 22:23

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Hejsan Baldy68

Vi har haft båda maskinerna i butiken så jag har en viss inblick. Det är inte helt enkelt att säga vilken som är bäst. De har olika för/nackdelar. HD82 är lite mer intenesiv och har en ganska stark och pushig billd. TW3600 har en lite lugnare bild och är betydligt mer flexibelt och mer flexibel i sin placering tack vare sin fina lensshift

Kan du placera HD82 och avser köpa en högkontrastduk, köp HD82, I annat fall välj TW3600. I de allra flesta fall är dock TW3200 ett bättre val ihop med en duk anpassad för rummet, men det är en helt annan sak.

MVH
Marcus

#4

Postad 25 september 2011 - 11:42

Baldy68
  • Baldy68
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Tack för svaren men nu känner jag mig ännu mer angelägen på att se en demo av båda(!) epson projjarna, :D . Finns de demo på dom nånstanns i närheten av Västerås?

#5

Postad 26 september 2011 - 07:09

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

  • 1 126 inlägg
  • 0
Ska du lägga ut en 15000:- på en projje och duk till det så kan det nog vara värt en lördag och några hundringar på att åka till lund och få en bra genomgång ;)

#6

Postad 26 september 2011 - 08:43

Baldy68
  • Baldy68
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Lund!? Finns bästa hemmabio-butiken i Sverige där eller? :huh:
Funderade på en sak till angående projektorer, eftersom jag spelar mycket har jag tänkt att bästa sättet att få stor bild utan input-lag måste ju vara att ha en projektor? ^_^ Ser aldrig att det näms i spec. eller på forum att det är nå lagg så jag antar att den är i princip obefintlig?

#7

Postad 26 september 2011 - 14:53

Baldy68
  • Baldy68
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Äh, beställde en EPSON EH-TW3600 på Electroworld, hoppas att inte bilden är så dålig som den DLP projjen för 10.000 var!
Den bilden var liksom grynig å rörde sig, lite som myrornas krig i färg, när HD82:an hade stabil och lugn bild med bra svärta.

Men överallt där jag läst om TW3600 så skall det vara bra bild, förutom lite dålig svärta. Men det tänkte jag blir bättre med ett helt mörklagt rum å den lite kraftigare modellen av de 2 Epson projjarna jag valde mellan. Alltså måla hela rummet i svart å mörkläggningsgardiner osv. :D :ph34r: :P
Man borde ju kunna rolla allting svart, alltså både väggar och tak, eventuellt nån mörk bild/fond tapet på någon vägg om det blir för
dystert. Men jag gillar svart och tycker det är snyggt, och de bilder jag sett på hemmabio rum här som varit helt svarta (utom golvet) har varit riktigt snygga!

Jag lär väl återkomma med 1000 frågor framöver. :rolleyes: Tack så länge! :lol:

#8

Postad 26 september 2011 - 15:57

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Lund!? Finns bästa hemmabio-butiken i Sverige där eller? :huh:

Självklart :D

Äh, beställde en EPSON EH-TW3600 på Electroworld, hoppas att inte bilden är så dålig som den DLP projjen för 10.000 var!
Den bilden var liksom grynig å rörde sig, lite som myrornas krig i färg, när HD82:an hade stabil och lugn bild med bra svärta.

Bäst är så klart att titta själv och konstatera så att projektorn håller måttet, med just dina krav. Du ser uppenbarligen skillnad mellan olika modeller. Att beställa och hålla tummarna är ett sätt...

Men överallt där jag läst om TW3600 så skall det vara bra bild, förutom lite dålig svärta.

Det beror ju på hur man ser på det. Bra i sin prisklass? Tillräckligt bra för de flesta? Tillräckligt bra för dig? En projektor har förövrigt ingen svärta. Den har en förmåga att släcka sitt eget ljus. Svärtan går inte att uttala sig om förrän man även har en duk samt ett visst rum.

Men det tänkte jag blir bättre med ett helt mörklagt rum å den lite kraftigare modellen av de 2 Epson projjarna jag valde mellan.

Skillnaden mellan TW3200 och TW3600 är mycket liten, i de flesta fall försumbar. Men den skillnad som finns ligger i förmågan att släcka sitt eget ljus, och där är storebror en smula bättre.

Alltså måla hela rummet i svart å mörkläggningsgardiner osv. :D :ph34r: :P
Man borde ju kunna rolla allting svart, alltså både väggar och tak, eventuellt nån mörk bild/fond tapet på någon vägg om det blir för
dystert. Men jag gillar svart och tycker det är snyggt, och de bilder jag sett på hemmabio rum här som varit helt svarta (utom golvet) har varit riktigt snygga!

När/om du gör rummet så mörkt, vilket så klart är optimalt i projektorsammanhang så tänk på att projektorns förmåga att släcka sitt ljus(för att göra svärtan svart) blir oerhrört viktig och om du nu, som du läst dig till, valde en modell som hade lite dålig svärta så går ekvationen inte riktigt ihop.

Personligen tycker jag inte att TwXX på något sätt har taskig svärta. De är snarare väldigt bra i sin klass, men det är klart med ett helt optimalt rum så finns det mycket kvar att hämta. De lite billigare projektorerna på marknaden passar absolut bäst ihop med högkontrastdukar i ej optimala rum, där de får hjälp i svärtan.

Jag hade nog tipsat om den utgående Panasonic AE4000 som säljs för inte många kronor mer än TW3600 och den klarar sig en hel del bättre i riktigt mörka rum. Men även TW3600 är en fin projektor.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#9

Postad 26 september 2011 - 17:13

Baldy68
  • Baldy68
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0


den skillnad som finns ligger i förmågan att släcka sitt eget ljus, och där är storebror en smula bättre.

När/om du gör rummet så mörkt, vilket så klart är optimalt i projektorsammanhang så tänk på att projektorns förmåga att släcka sitt ljus(för att göra svärtan svart) blir oerhrört viktig och om du nu, som du läst dig till, valde en modell som hade lite dålig svärta så går ekvationen inte riktigt ihop.

Personligen tycker jag inte att TwXX på något sätt har taskig svärta. De är snarare väldigt bra i sin klass, men det är klart med ett helt optimalt rum så finns det mycket kvar att hämta. De lite billigare projektorerna på marknaden passar absolut bäst ihop med högkontrastdukar i ej optimala rum, där de får hjälp i svärtan.

Jag hade nog tipsat om den utgående Panasonic AE4000 som säljs för inte många kronor mer än TW3600 och den klarar sig en hel del bättre i riktigt mörka rum. Men även TW3600 är en fin projektor.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Hmm, nu blir jag förvirrad, :unsure: läste någonstans att man skulle märka TW3600 bättre kvalitet i ett mörkare rum, men inte märka så stor skillnad i ett ljusare icke optimalt rum. Jag trodde att ju svartare rum jag hade desto mindre ljus reflekteras tillbaka på duken och därför blir svärtan mörkare, men jag kanske blandar ihop med kontrast? Eller är inte det lite samma sak? :blink: Nu låter det på dig som att TW3600 gör sig bättre i ett icke optimalt rum än i ett helt mörklagt! Hur är det möjligt? :o

#10

Postad 26 september 2011 - 17:48

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0


Hmm, nu blir jag förvirrad, :unsure: läste någonstans att man skulle märka TW3600 bättre kvalitet i ett mörkare rum, men inte märka så stor skillnad i ett ljusare icke optimalt rum. Jag trodde att ju svartare rum jag hade desto mindre ljus reflekteras tillbaka på duken och därför blir svärtan mörkare, men jag kanske blandar ihop med kontrast? Eller är inte det lite samma sak? :blink: Nu låter det på dig som att TW3600 gör sig bättre i ett icke optimalt rum än i ett helt mörklagt! Hur är det möjligt? :o

Du har förstått kontentan men missat lite av hur liten skillnaden är mellan TW3200/TW3600 och hur de presterar mot andra maskiner.

Om vi jämför enbart TW3200 mot TW3600 så har TW3600 en bättre förmåga att släcka sitt eget ljus och kan därmed prestera en bättre svärta när rummet så tillåter. Skillnaden är dock väldigt marginell, men i ett riktigt mörkt rum så går skillnaden både att mäta och se.

Men ingen av dem är perfekta för det kolsvarta rummet, eftersom ingen av dem kan släcka sitt ljus lika bra som en del andra dyrare maskiner. Tex Panasonic AE4000, som jag nämnde, är i grunden en dyrare maskin som är bättre på just det. Den är inte på något sätt perfekt, men en hel del bättre, i dagsläget för inte så stor merkostnad. En tillverkare som är mästare på just detta är JVC, men de ligger en bra bit över denna prisklass.

Huruvida TW3600 är tillräckligt bra för dina behov, har jag ingen aning om. Men då är vi två, för det vet ju inte du heller... ;)

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#11

Postad 26 september 2011 - 18:29

Baldy68
  • Baldy68
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Ok, jag förstår att ingen av dem är perfekta! Men det jag blev förbryllad över är att det låter som att jag får sämre bild med TW3600 om jag skulle mörklägga mitt rum än att inte göra det!?

#12

Postad 26 september 2011 - 18:53

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Ok, jag förstår att ingen av dem är perfekta! Men det jag blev förbryllad över är att det låter som att jag får sämre bild med TW3600 om jag skulle mörklägga mitt rum än att inte göra det!?

Så är det förstås inte, du får alltid en bättre bild med ett mörkare rum. Men desto bättre rum desto lättare avslöjas en bristande svärta.

Med så fina förutsättningar så är därför inte TWxx det absolut bästa valet, men de är bättre än Optoman som du nämnde inledningsvis.Det är dock inte på något sätt ett dåligt val, men allt hänger ju på hur höga krav som du har. Personligen hade jag letat efter en begagnad JVC HD1/HD100/HD750 som brukar kunna gå för de pengarna. Men då är det inte nytt förstås, och det är ju värt en del.

Det blir otroligt mycket lättare att förklara allt det här när man samtidigt kan visa skillnaderna. Därav förslaget från tex CallMeNobody, att du kunde ta en tur till en vettig butik som kan visa skillnader och förklara. Det finns ett flertal sådana i vårt avlånga land, man behöver inte åka ända ner till oss i Lund. Tyvärr finns det alltför många butiker som visar projektorer UTAN att berätta och förklara helheten, de bör man undvika.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Redigerat av Marcus_TheRock, 26 september 2011 - 18:54.


#13

Postad 09 oktober 2011 - 11:43

Baldy68
  • Baldy68
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Ursäkta att jag inte varit här på ett tag, men de få tillfällena jag har fått tid över har jag ägnat åt att testa projjen och göra om mitt vardagsrum totalt. Jag har inte hunnit mörklägga än, men däremot har jag spacklat, slipat och rollat en vägg i den mattaste vita takfärg jag hittade på Bauhaus.

Resultatet är över förväntan! Vilken fantastisk bild! Jag har tittat på konsertfilmer och spelat PC spel mest. Svärtan är inte så dålig att det stör upplevelsen i mörka scener. Men jag skall mörklägga rummet och se hur stor skillnad det blir.

Jag köpte mattsvart färg som jag skall rolla alla väggar, tak och lister med, får se om jag köper nån mörkgrå/svart matta att täcka över parketten med oxå.


Men nu är frågan hur mycket och vad jag förlorar jag på att projicera bilden på väggen istället för duk? När jag kommer hem skall jag fota bilder och ladda upp här så kanske nån kan se vad jag går miste om. Tanken var att köpa duk senare för runt 5000:- men det visar sig.

Helst skulle jag vilja ha en ramspänd duk som är ca: 3,15 meter bred eftersom det är så stor bild jag kan få :-D Men då skulle jag vilja kunna fälla upp den i taket när den inte används. Men då är frågan om en så stor ramspänd duk kan förvaras liggande i ramen utan att den säckar ihop eller så?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.