Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

2st Rotel 1582 tror ni det räcker för mig?

46 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 juli 2021 - 11:02

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0
Hej

Nu har tyvärr ett av mina poa gått i sönder. Såg en film på kvällen, rejält häftigt och allt som de brukar. Men sen på natten kom ett distat ljud de smäller på distinkt och högt. Så jag antar de var tack o godnatt. Nu jagar jag annat!

Vet att 2 st Rotel 1590 skulle vara perfekt för mig men ändå ca 60 loppor

Så jag kolla lite på 2st 1582 och tänkte höra med er vad ni tror….de är ju 30 loppor.

Lite udda setup som kräver rejält med ström lite info
Bioanläggningen
4 st Al1002 i fronten (4ohms högtalare idag drivs i 2 Ohm av 2st poa 6600 i ca 20 år).

Eftersom nya förstärkare har skyddskretsar som bryter i 2 ohm….så behöver jag ha två för att ligga på mina 4 ohm.

På allt detta höjer en eq o börjar vid 100hz - 20hz vid Max 14,14,5 hissning. Detta gör sitt

Så vad tror ni?

Finns det något annat steg som kanske vore bättre ? Alla förslag är välkomna

Tack

#2

Postad 04 juli 2021 - 13:14

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Hej

Nu har tyvärr ett av mina poa gått i sönder. Såg en film på kvällen, rejält häftigt och allt som de brukar. Men sen på natten kom ett distat ljud de smäller på distinkt och högt. Så jag antar de var tack o godnatt. Nu jagar jag annat!

Vet att 2 st Rotel 1590 skulle vara perfekt för mig men ändå ca 60 loppor

Så jag kolla lite på 2st 1582 och tänkte höra med er vad ni tror….de är ju 30 loppor.

Lite udda setup som kräver rejält med ström lite info
Bioanläggningen
4 st Al1002 i fronten (4ohms högtalare idag drivs i 2 Ohm av 2st poa 6600 i ca 20 år).

Eftersom nya förstärkare har skyddskretsar som bryter i 2 ohm….så behöver jag ha två för att ligga på mina 4 ohm.

På allt detta höjer en eq o börjar vid 100hz - 20hz vid Max 14,14,5 hissning. Detta gör sitt

Så vad tror ni?

Finns det något annat steg som kanske vore bättre ? Alla förslag är välkomna

Tack

Det låter som Crown eller LAB med dsp hade suttit som handsken.



#3

Postad 05 juli 2021 - 11:15

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Hej

Nu har tyvärr ett av mina poa gått i sönder. Såg en film på kvällen, rejält häftigt och allt som de brukar. Men sen på natten kom ett distat ljud de smäller på distinkt och högt. Så jag antar de var tack o godnatt. Nu jagar jag annat!

Vet att 2 st Rotel 1590 skulle vara perfekt för mig men ändå ca 60 loppor

Så jag kolla lite på 2st 1582 och tänkte höra med er vad ni tror….de är ju 30 loppor.

Lite udda setup som kräver rejält med ström lite info
Bioanläggningen
4 st Al1002 i fronten (4ohms högtalare idag drivs i 2 Ohm av 2st poa 6600 i ca 20 år).

Eftersom nya förstärkare har skyddskretsar som bryter i 2 ohm….så behöver jag ha två för att ligga på mina 4 ohm.

På allt detta höjer en eq o börjar vid 100hz - 20hz vid Max 14,14,5 hissning. Detta gör sitt

Så vad tror ni?

Finns det något annat steg som kanske vore bättre ? Alla förslag är välkomna

Tack

 

Du menar att du höjer basen med 14 dB ?!



#4

Postad 10 juli 2021 - 20:36

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0
Ja precis höjer basen med ca 14db. Johan har du något bra förslag på ett sådant steg? Jag vill inte ha något som väsnas och har sig, jag kollade med detta innan. Men hur är de med distorsion o sånt med ett sånt steg det är ändå PA. Lite skeptisk men de är plan B

Plan A...jobbar jag på...har nämligen lämnat in steget till rehifi. Hoppas på att de kan laga det

#5

Postad 11 juli 2021 - 05:27

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Jag skulle gått på Emotiva  XPA-DR1 i ställer, Betydligt bättre pris och låter bra.



#6

Postad 11 juli 2021 - 07:09

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Ja precis höjer basen med ca 14db. Johan har du något bra förslag på ett sådant steg? Jag vill inte ha något som väsnas och har sig, jag kollade med detta innan. Men hur är de med distorsion o sånt med ett sånt steg det är ändå PA. Lite skeptisk men de är plan B

Plan A...jobbar jag på...har nämligen lämnat in steget till rehifi. Hoppas på att de kan laga det

 

Distorsion o sånt är det sista du behöver bry dig om på LAB eller Crown, för det är PA.

Det viktiga är att det är 2 ohms stabilt i ditt fall.
För var 3dB Eq ökning fördubblas effektuttaget så vilket steg du än väljer får det svettigt.

 



#7

Postad 14 juli 2021 - 16:57

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0
Tack för alla svar ! Men verkar som mina Denon Poa 6600 får fortsätta svettas lite till, för de lyckades att fixa det.

Var en läckande transistor, samt nått motstånd som blivit rejält varmt….plus de löda om hela kretskortet…för de behövdes. Allt för 2800kr så jag är väldigt nöjd!

#8

Postad 06 september 2021 - 15:22

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0
Inte lika nöjd längre utan nu har jag plopp i basen. Så nu får de bli PA steg med rejält med effekt. Johan hade du något förslag på någonting? Vill ha med rca, och ingen fläkt som stör….sen rejält med effekt i 2 ohm så är jag nöjd

#9

Postad 06 september 2021 - 18:19

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Njao, fläktar går oftast att modda eller finns det olika fläktkurvor.
Jag brukar tex seriekoppla befintliga fläktar o då halveras rpm.

Jag hade tittat på Crown eller Qsc med dsp funktion :)

*edit*
Lab är också skitbra men är överlag lite dyrare.

*edit igen*
Jag använder bryggat Crown CDi 1000 med parallellkoppla 8ohms sub.
Inget störande fläktljud o med dsp


Redigerat av johan b-lund, 06 september 2021 - 18:30.


#10

Postad 06 september 2021 - 18:56

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0

Njao, fläktar går oftast att modda eller finns det olika fläktkurvor.
Jag brukar tex seriekoppla befintliga fläktar o då halveras rpm.

Jag hade tittat på Crown eller Qsc med dsp funktion :)

*edit*
Lab är också skitbra men är överlag lite dyrare.

*edit igen*
Jag använder bryggat Crown CDi 1000 med parallellkoppla 8ohms sub.
Inget störande fläktljud o med dsp

Tack för svar, 700 w i 2 ohm, Poat låg iofs runt 800. Input funkar de med lågnivå rca?

Kanske ett crown cdi 2000 hade varit bättre ?

Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 06 september 2021 - 18:58.


#11

Postad 06 september 2021 - 19:53

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Tack för svar, 700 w i 2 ohm, Poat låg iofs runt 800. Input funkar de med lågnivå rca?

Kanske ett crown cdi 2000 hade varit bättre ?

För lite headroom så varför inte :)
The Rock säljer dom annars är det nog lättare att hitta dom utomrikes.
Det är avskalad RCA som gäller och så får man koppla ihop 2 tåtar som vanligt.

CDi_backpanel_no_top_shadow_original.png

r412_9_image_xlr_vers_rca-2.png

För att komma åt alla DSP funktioner så måste du koppla ihop den med dator.
https://www.youtube....h?v=qBW-N-6-POA


Redigerat av johan b-lund, 06 september 2021 - 19:54.


#12

Postad 12 september 2021 - 11:00

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0
Är detta rätt? Har ett konstant brum, känns inte helt rätt iaf

Det är ett Crown CDI 4000

Bifogad fil(er)


Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 12 september 2021 - 11:06.


#13

Postad 12 september 2021 - 12:04

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Du använder XLR in med den kopplingen, har receivern XLR?
 

RCA - klipp bort ena kontakten och frilägg jord och skala försiktigt upp ledaren, dessa 2 får Aldrig komma i kontakt med varandra.
Ledaren ska in i plus och jorden i jord, sen byglar du ihop jord med minus

d32KQ0K.png

*edit*
Om det är kopplat med RCA in i receivern, då är alltså antingen jord eller minus kopplat till "sleeve" enligt inlägget ovan.
Du räcker det med att du byglar inop minus och jord på Crownen


Redigerat av johan b-lund, 12 september 2021 - 12:07.


#14

Postad 12 september 2021 - 12:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Förstår inte riktigt vad du menar där.

 

RCA-kablar har ju skärmen ihoplödad med minus, direkt i kontakten. En del RCA-kablar har skärmen lödad i ena änden, och inte inkopplad i andra, men minus är ju alltid jord i en RCA-kabel.

 

edit: Shield visas ju inkopplad på bilden ovan med.


Redigerat av Ageve, 12 september 2021 - 12:13.


#15

Postad 12 september 2021 - 12:17

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Förstår inte riktigt vad du menar där.

 

RCA-kablar har ju skärmen ihoplödad med minus, direkt i kontakten. En del RCA-kablar har skärmen lödad i ena änden, och inte inkopplad i andra, men minus är ju alltid jord i en RCA-kabel.


RCA har 2 ledare och XLR har 3, då byglar man ihop enligt bilder ovan.
Kvasi balanserade RCA har 3 ledare varav den 3 tredje bara är kopplad i 1 sida/kontakt.
TS bild har 3 ledare så antingen är det en XLR kabel eller kvasi balanserad RCA 

I båda fallen så ska minus kopplas ihop med jord enligt Crown bilden - OM receivern har RCA ut.
Från RCA till obalanserad XLR så används inte jord ensam utan tillsammans med minus.


Hänger du med :)


 



#16

Postad 12 september 2021 - 12:22

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

För att göra det lite enklare.

Säg att TS har klippt av en kvasi balanserad RCA kabel utan att veta om vilken sida skärm och minus var ihopkopplade.
Och säg att kontakten nu är borta då är jordkabeln på hans bild inte kopplad alls.
Om den finns kvar och är ihop kopplad i den andra RCA kontakten då är allt byglat som den ska.
I båda fallen kan han bygla ihop minus med jord på Crownen utan att något pajjar.


Redigerat av johan b-lund, 12 september 2021 - 12:24.


#17

Postad 12 september 2021 - 12:34

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Ja, det var det jag menade. Minus och shield ska vara samma, dvs är det redan det i andra änden av kontakten, så behövs väl ingen extra bygling i plinten.



#18

Postad 12 september 2021 - 12:47

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Ja, det var det jag menade. Minus och shield ska vara samma, dvs är det redan det i andra änden av kontakten, så behövs väl ingen extra bygling i plinten.

Prexis :)
 



#19

Postad 12 september 2021 - 12:59

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Yep.



#20

Postad 12 september 2021 - 13:12

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0
Men ökar jag gain så kommer brummet. Svagt brus är där hela tiden men de är nått som funnits lite innan, iofs lite mer nu. Men nivåerna blir inte rätt, så antar att de väl bara o köra tillbaka den. Den spelar inte illa iaf nått bra

#21

Postad 12 september 2021 - 14:32

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0
Provat nu och koppla förstärkare samt bluray slutsteg och lika mycket brum o brus ändå. Jag har kollat så de verkligen var jord med i de uttaget kopplat i köket och skruva av o såg att jordkabeln var ansluten, prova till och med två uttag för vara säker.

Verkar inte som de är ett jord problem iaf

#22

Postad 12 september 2021 - 16:07

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Eftersom där är brus och brum så känns det som att steget inte är riktigt friskt :(
Jag har noll brus i mitt eget CDi även om dom är kopplade till högtalare med 100dB i känslighet.



#23

Postad 15 september 2021 - 07:32

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0

Eftersom där är brus och brum så känns det som att steget inte är riktigt friskt :(
Jag har noll brus i mitt eget CDi även om dom är kopplade till högtalare med 100dB i känslighet.


Jag har lämnat tillbaka det nu. Blev så förbannat lack på allt strul så jag har sålt hela biosetupen. Nu tänker jag köra mitt hifi system som både bio och finlyssning.

Så nu är jag inne på rotel igen.

Jag har följande

Front JBL TI10k
Center JBL TI1K
Bakhögtalare JBL TI6k
(Kommer sälja master tik samt vanlig tik subbarna har 2 st velodyne dd18+ istället)
”Atmos” dali zensor 1

Lyssnar mest musik 80% emot 20% film

Jag tycker ett rmb 1585 hade varit perfekt, som driver alla högtalarna med bra kraft. Men de blir ju ”endast” runt 300 w i 6 Ohm med rotel 1585, och 1590 blir väldigt mkt mera.

Hur hade ni gjort med min setup

1585 eller 1590

#24

Postad 15 september 2021 - 09:30

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Fan vad tråkigt att det blev så :(
Steget kan inte vara friskt, mitt eget CDi är tvärtyst.

 

Ti10K har så där lagom känslighet och ~300W borde räcka långt, det krävs ganska många mer W för att du ens ska uppleva att du spelar högre.

1585 är på pappret en arbetshäst men jag har inte hört något av stegen.

 

Och lägg ut subsen i Europa för du kan få ganska mycket för dom.



#25

Postad 15 september 2021 - 11:13

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0

Fan vad tråkigt att det blev så :(
Steget kan inte vara friskt, mitt eget CDi är tvärtyst.
 
Ti10K har så där lagom känslighet och ~300W borde räcka långt, det krävs ganska många mer W för att du ens ska uppleva att du spelar högre.
1585 är på pappret en arbetshäst men jag har inte hört något av stegen.
 
Och lägg ut subsen i Europa för du kan få ganska mycket för dom.


Ja visst är det så men också ägt allt i typ 20 år, så inte roligt längre när poa 6600 vill inte mer, o samt är de väldigt gamla nu.

Så du röstar på 1585? Det ska gärna finns lite effekt ”över” så de kan spela ut riktigt som det ska.

#26

Postad 15 september 2021 - 19:56

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Ja visst är det så men också ägt allt i typ 20 år, så inte roligt längre när poa 6600 vill inte mer, o samt är de väldigt gamla nu.

Så du röstar på 1585? Det ska gärna finns lite effekt ”över” så de kan spela ut riktigt som det ska.

Nu vet jag inte hur högt du spelar men Roteln är en långt mer modern historia än Denonen.
1590 är också ganska mycket dyrare, man kan ju göra ganska mycket med slantarna som blir över.

Jag "ogillar" av princip att 1585 är ett multikanal steg men på pappret specar det bra.
Kommer du bara använda 2 kanaler?

För dom engarna finns det en hel del att välja på



#27

Postad 15 september 2021 - 20:16

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0
Spelar alltid så högt som de, systemet jag sitter vid klarar av haha. Håller på för fullt just nu att dra alla kablar snyggt o koppla in allt.

1590 och 1585 kostar exakt lika mycket 28 000kr. Jag kommer prova köra denonen nu, om de är den du mena, så är inte den så gammal (denon x4100w). Ska givetvis köra på lugnt den fixar inte mer än 165 w i 6 Ohm, men de är nog mätt med endast 2 kanaler.

Rotel 1585 är 200 w kontunerligt i alla 5 kanalerna samtidigt i 8 0hm. Där måste väl bli kraft nog för att kunna spränga högtalarna väl.

Värt att tänka på är också, att ”nya” förstärkare idag är delade till 40 hz som bäst, när förstärkare vet att de finns en sub inblandat. Plus att bas signalen går till LFE. Detta spar ju slutsteget en del.

Kommer köra 2 kanal vid musik lyssning, men givetvis flerkanal med konserter, de spelar jag mycket.

Och film kör jag 2 kanal, haha nej givet flerkanal.

Fler får gärna skriva vad ni tycker är bäst för mig
5 kanal steg 1585
Eller 2 kanal steg 1590

#28

Postad 15 september 2021 - 22:06

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Ett förslag
Parasound Zonemaster 4 till center och surround.
Frontarna 1st Parasound Zonemaster 2350, max 1500w effekt på det steget.

Blir runt 36k
Eller få tag i en Parasound Halo A52+ den ligger på runt 37k.

Redigerat av Buddaz12, 15 september 2021 - 22:13.


#29

Postad 16 september 2021 - 12:48

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0
Pratat med en som säljer rotel stegen nu, han tyckte de var bättre med 5 kanal steget för mig 1585.

Men då tänkte han de var bäst att bi wire front högtalarna

Så de två basarna har ett egen kanal samt mellan disk sin egen kanal

Sen den kanalen som blir över tyckte han skulle Centern ha.

Han mena på jag får ju ut då dubbel effekt 2x400 i en front högtalare då?

Vad säger ni, finns de som menar att detta är ingen bra ide och man vinner inte speciellt mycket på det för mkt går till värme i delningsfiltret osv. Vad säger era erfarenheter?

Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 16 september 2021 - 12:49.


#30

Postad 16 september 2021 - 13:48

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Han mena på jag får ju ut då dubbel effekt 2x400 i en front högtalare då?

Vad säger ni, finns de som menar att detta är ingen bra ide och man vinner inte speciellt mycket på det för mkt går till värme i delningsfiltret osv. Vad säger era erfarenheter?

Sett en uträkning (lång och krånglig) som visar att det i slutändan inte blir mer effekt till högtalaren.

Delningsfiltret ändras inte på insidan på en normal högtalare byggd för bi-wire/amp. Så det "eldas" inte mer för att man tar bort byglarna mellan kontakterna.

Och enligt han med exemplet ovan så är det ändå inget problem eftersom det som filtreras bort inte utför något arbete, alltså förloras ingen hög effekt.

Länge sen jag läste detta så har tyvärr ingen länk. Det som kan vara fördel är att varje steg flyttar mindre luft (=arbete) om man har två, än om ett steg ska flytta all luft. Så det finns åsikter åt alla håll :rolleyes:



#31

Postad 16 september 2021 - 14:04

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0
Det är ju passiva delningsfilter i högtalarna… Möjligen ”ser” förstärkaren en annan impedans men annars blir effekten den samma som Rotel har specat. De frekvenser som inte går till elementen blir istället värme i filtret.

Riktig biamp = delningen sker innan förstärkning av signalen, dvs elementen får bara den information de ska ha.

Angående andra tips ovan, så jämförde Stereophile RB-1585 med bland annat ett Mcintosh steg för 166000kr, och värderade båda lika högt ljudmässigt. De testade med B&W 800D, som sjunker till 3 ohm som lägst.

#32

Postad 16 september 2021 - 15:34

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0
Pratat igen med hifi affären, och han håller inte med såklart med ovanstående. Utan menar alla element är för sig, och uppdelning av drivningen att ta 2 kanaler av steget är av fördel. Effekt mässigt menar han då att de blir mer än ett rotel 1590. Men menade ändå liksom att 1590 har mer vrid trots det i nätdel osv

Han hade kollat o gjort efterforskningar just på Jbl Ti10k nu i eftermiddes.

För min del så kan jag inte just detta.(jag är mer o mindre bara lite förvirrad just nu) Men det känns logiskt det att de går att dela upp, Jbl har ju tillverkat högtalaren så, hade de inte gjort ett piss skillnad så hade de aldrig gjort så, kan man tycka iaf.

Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 16 september 2021 - 15:36.


#33

Postad 16 september 2021 - 16:25

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

För min del så kan jag inte just detta.(jag är mer o mindre bara lite förvirrad just nu) Men det känns logiskt det att de går att dela upp, Jbl har ju tillverkat högtalaren så, hade de inte gjort ett piss skillnad så hade de aldrig gjort så, kan man tycka iaf.

Som sagt, många åsikter :)

För min del gjorde bi-amp skillnad på mina trögdrivna högtalare med bio-stärkare. Men då testade jag med det jag hade. När jag köpte nytt blev det 2 mono-stärkare som jag hängde på och det blev mycket bättre.

Om det är två kanaler du behöver, naturligtvis beroende på pris osv, så tror jag att det är bättre att lägga pengarna på ett bättre 2-kanals eller 2 monoblock än att börja med bi-amp. Min åsikt. :)



#34

Postad 16 september 2021 - 20:05

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

För min del så kan jag inte just detta.(jag är mer o mindre bara lite förvirrad just nu) Men det känns logiskt det att de går att dela upp, Jbl har ju tillverkat högtalaren så, hade de inte gjort ett piss skillnad så hade de aldrig gjort så, kan man tycka iaf.

 

De flesta högtalare har biwire-terminaler. Men problemet är att det sitter passiva delningsfilter i alla hifi-högtalare, dvs de tar fortfarande emot en fullregister-signal från förstärkaren, som sen filtreras, dvs det som inte blir ljud blir värme i spolar osv.

 

Han du pratade med har nog missuppfattat det hela, och blandat ihop det med aktiv delning, dvs delning i förstärkaren, innan signalen förstärks. Passiv biamping ger definitivt inte dubbla effekten iaf.

 

Det kan bli hörbar skillnad pga olika laster, men inte nödvändigtvis bättre...

 

Två trådar på faktiskt, om biamping. Du kan rekommendera de till honom.  ;)

https://www.faktiskt...pic.php?t=25957

https://www.faktiskt...&hilit=biamping

 

Ingvar Öhman sammanfattar det:

 

Dubbel så dyrt och lite sämre, ingen vidare bra ide.

...

Bi-wiring är helt enkelt en dålig ide, Bi-amping är en fasansfullt dålig ide. Ännu sämre trots att det dessutom tillkommer en stor kostnad.

...

För en förstärkare så är det ofta bättre att driva en hel högtalare än en halv, eftersom en halv ger en mera reaktiv last där strömmen levereras med stor fasvridning. Även integrationen påverkas av att signalen delas upp i två halvor. De två halvorna av högtalaren som är konstruerad för att drivas av exakt samma signal, får två något olika signaler om man använder Bi-wire, och ännu mera så om man Bi-ampar. Det betyder att ljuden från högtalarens element inte kommer att summera som konstruktören tänkt.

...

Jag vill nog påstå att Bi-amping är nästan så dumt som det kan bli. Det hamnar någonstans mellan meningslöst och svagt försämrande (objektivt sett, talar inte om att ingen kan gilla färgningen) till kostnaden av en extra förstärkare. 

Delar man aktivt (i ett register där det är meningsfullt att göra det) så använder man i varje fall förstärkarna på så vis att summan av dem kan skapa ett maxljudtryck som motsvarar den fyrdubbla effekten, men Bi-amping ger inga sådana fördelar. 


Redigerat av Ageve, 16 september 2021 - 22:03.


#35

Postad 17 september 2021 - 06:24

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0
Ja tack för er allas svar. Nån biamp blir det inte iaf. Satt och spela igår och lidandet tar inte slut, de plopp jag beskrev tidigare i denna tråd, som jag trodde kom ifrån Poa 6600. Har erfarit nu att de kom inte ifrån Poa 6600, utan från en velodyne dd18+

Suck alltså, verkar som elementet är helt kass i den, och för att göra de ännu värre gick garantin ut för 1 månad sen.

Som sagt spela igår, och nu spelar jag i ett mycket större rum än tidigare hifi rum utan sned väggar osv.

Ljudet ifrån denon x4100w är inget annat än förvånansvärt bra måste jag säga, väldigt besviken på effekten bara, den mäter 165 w i 6 ohm och de är inga lur watt inte, utan de är uppmätt på samma sätt som roteln.

Detta räcker definitivt inte, denonen har en så energi stapel som visar, hur mycket effekt lämnar den. Igår tog jag de VÄLDIGT LUGNT, även om tydligen frun tyckte att aja de var ändå rätt högt.

Så höll den 75 % av kraften, och då snackar vi endast i stereo, konsert eller liknande kändes inte ens lönt att testa.

Förstärkaren efter igår kväll, blev sinnesjukt varm de är så du håller inte handen på den i mer än nån sekund.

Gick fram till högtalaren o ja visst de är bra mycket högre än vad man tror i soffan. Rummet har en enorm påverkan.

Men överdriver nog inte om jag spelar ”normalt” dubbelt så högt, så jag börjar bli osäker på att rotel 1585 är bra för mig.

Jag tror jag bestämt mig nu…..

Att de blir ett svart rotel 1590. Men måste laga velodynen med….

#36

Postad 17 september 2021 - 08:11

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 1
Att påstå att du får mer effekt med bi-amp är helt felaktigt.
Ett slutsteg har inte en ”pott” watt som fördelas ut till de frekvenser som begär det. Den skickar ut effekten över hela arbetsområdet.
Så använder du bara 20-2000Hz på en 200W slutsteg, så får du inte ”resterande” effekten från 2000-20000Hz tillgodo också.

Därmed inte sagt att det inte kan låta bättre om man tycker om färgningen som olika slutsteg ger. Ex, en klass-D-förstärkare för basen för att få mycket effekt, och en klass A i diskanten med betydligt lägre effekt, men bättre ljud. Därför tillverkas högtalarna så, för att ge slutkunden ett val.
Men att tro att två identiska slutsteg skulle ge ett annat ljud jämfört med att bara använda ett, är att lura sig själv.

#37

Postad 17 september 2021 - 10:45

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Ja tack för er allas svar. Nån biamp blir det inte iaf. Satt och spela igår och lidandet tar inte slut, de plopp jag beskrev tidigare i denna tråd, som jag trodde kom ifrån Poa 6600. Har erfarit nu att de kom inte ifrån Poa 6600, utan från en velodyne dd18+

Suck alltså, verkar som elementet är helt kass i den, och för att göra de ännu värre gick garantin ut för 1 månad sen.

Som sagt spela igår, och nu spelar jag i ett mycket större rum än tidigare hifi rum utan sned väggar osv.

Ljudet ifrån denon x4100w är inget annat än förvånansvärt bra måste jag säga, väldigt besviken på effekten bara, den mäter 165 w i 6 ohm och de är inga lur watt inte, utan de är uppmätt på samma sätt som roteln.

Detta räcker definitivt inte, denonen har en så energi stapel som visar, hur mycket effekt lämnar den. Igår tog jag de VÄLDIGT LUGNT, även om tydligen frun tyckte att aja de var ändå rätt högt.

Så höll den 75 % av kraften, och då snackar vi endast i stereo, konsert eller liknande kändes inte ens lönt att testa.

Förstärkaren efter igår kväll, blev sinnesjukt varm de är så du håller inte handen på den i mer än nån sekund.

Gick fram till högtalaren o ja visst de är bra mycket högre än vad man tror i soffan. Rummet har en enorm påverkan.

Men överdriver nog inte om jag spelar ”normalt” dubbelt så högt, så jag börjar bli osäker på att rotel 1585 är bra för mig.

Jag tror jag bestämt mig nu…..

Att de blir ett svart rotel 1590. Men måste laga velodynen med….

 

 

Du bör nog kolla med Godwill om ni kan dela på kostnaden, 1 mån efter garantins slut är Murphys så det förslår.

Och antagligen så är inte elementet billigt heller.



#38

Postad 17 september 2021 - 10:49

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 1

Att påstå att du får mer effekt med bi-amp är helt felaktigt.
Ett slutsteg har inte en ”pott” watt som fördelas ut till de frekvenser som begär det. Den skickar ut effekten över hela arbetsområdet.
Så använder du bara 20-2000Hz på en 200W slutsteg, så får du inte ”resterande” effekten från 2000-20000Hz tillgodo också.

Därmed inte sagt att det inte kan låta bättre om man tycker om färgningen som olika slutsteg ger. Ex, en klass-D-förstärkare för basen för att få mycket effekt, och en klass A i diskanten med betydligt lägre effekt, men bättre ljud. Därför tillverkas högtalarna så, för att ge slutkunden ett val.
Men att tro att två identiska slutsteg skulle ge ett annat ljud jämfört med att bara använda ett, är att lura sig själv.

Otroligt att många fortfarande tror att det är så, att en säljare tror det är bara dumt.....
*s*

Just att böja återgivningen dit man vill är nog den enda fördelen jag kan se med bi-amp.
Och helst med aktiva filter.


Redigerat av johan b-lund, 17 september 2021 - 10:51.


#39

Postad 17 september 2021 - 12:27

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Otroligt att många fortfarande tror att det är så, att en säljare tror det är bara dumt.....

 

Det är bara en av många hifi-myter som hänger med år efter år.

 

Denna är värre. ;) 

https://www.hifiklub...aqtbirdzsc4,0a/



#40

Postad 28 september 2021 - 18:45

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 1
Nu är ett Rotel 1590 i svart beställt. Det tror jag kommer passa min setup, och i framtiden köpa 1585 o driva resten med, om man nu skulle ha ett behov av det.

#41

Postad 28 september 2021 - 23:10

Ted_B
  • Ted_B
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Det kommer nog bli suveränt med ett 1590. Bra val.



#42

Postad 29 september 2021 - 07:40

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0
Just nu ser det ut så här, för servon var kass på velodyne dd18+. Kan vara bra för er alla att veta att den går att fixa.

Men nu skall jag jämföra ljudet mellan dessa JBL TIK emot dd18+.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 29 september 2021 - 07:40.


#43

Postad 05 november 2021 - 12:53

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0
Hej igen, passar på att skriva lite mer i min tråd här. Lite effektproblem igen, och vill gärna ha era åsikter vad ni hade gjort. Spelar mycket nu med mitt nya rotel 1590, där finns inga problem alls utan de är riktig bra.

Men centerkanalen samt bakhögtalare o ”atmos” högtalarna. Här är problemet! I mitt förra system körde jag en JBL 120ti samt al-1000 som bak kanaler och exakt samma atmos som idag, då fungera de utan problem

Men de jag har idag är väldigt mycket tungdrivet för min Denon x4100w.

Man ser på energi stabeln att den ligger nära max, och varm blir den, något alldeles sjukt……spela några konserter typ i 5-6 timmar igår samt såg transformers 4.

Den klarar det men man kan inte hålla handen på den så varm den är, och hela chassit bågnar av värmen. De är knappt man tror det, men så är det nu.

Jag är mest rädd för film, t.ex transformers och där är extremt mycket surround, allt är hur häftigt som helst, men att de ska komma ett skott nått som tar min diskant på grund av effektbrist, de hade varit tråkigt.

Fick min rotel 1590 varm också, så jag är inte känd för att mesa med volymen.

Min lösning på detta var ett Rotel 1585, men vad hade ni gjort ? De är rätt svårt för mig att få plats med ett sånt as till steg till hehe

Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 05 november 2021 - 12:56.


#44

Postad 05 november 2021 - 13:32

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Jag kommer med en lite annan lösning på ditt dilemma. Ett försteg tx i mitt fall Marantz 7706, finns andra också men den blir knappt ljummen till skillnad mot reciver. En annan fördel är att man kan köra balanserat mellan försteg o slutsteg och då vinner man bl upp till 6 DB i dynamik. Bra för dig som kör riktigt loud. För att inte tala om ljudkvalitén är bättre. Men budgeten medger inte det kanske med både försteg o slutsteg.

#45

Postad 05 november 2021 - 14:54

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0

Jag kommer med en lite annan lösning på ditt dilemma. Ett försteg tx i mitt fall Marantz 7706, finns andra också men den blir knappt ljummen till skillnad mot reciver. En annan fördel är att man kan köra balanserat mellan försteg o slutsteg och då vinner man bl upp till 6 DB i dynamik. Bra för dig som kör riktigt loud. För att inte tala om ljudkvalitén är bättre. Men budgeten medger inte det kanske med både försteg o slutsteg.


Tack för svar! Varför inte ett försteg blir varmt är ju endast för den inte har några slutsteg. Jag satt precis faktiskt och läste i hemmabiotidningen om deras test på emotiva rmc-1.

Vinner 6db i dynamik där förstår jag inte riktigt vad du menar, de är möjligt att ingångsnivån är lite högre på xlr. Det har ju inget med dynamiken att göra, eller förstår jag dig helt fel.

Vilket slutsteg hade du föreslagit då?

#46

Postad 05 november 2021 - 17:02

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Precis ingångsnivån blir högre med xlr o då tjänar man en del DB. Förutsatt inte det distar när du kör hög volym, om det gör det kan man sänka utgångsnivån på försteget. Och möjligt slutsteget blir lite mindre ansträngt. Ja Emotiva mc-1 är ingen dålig maskin även om mjukvaran är diskutabel enl man läst men kanske funkar nu. Eftersom du har ett rejält slutsteg till frontkanalerna så behöver du inte så stor effekt till resten förutom Centerkanalen, den vill man ju ska matcha frontarna. Ett exempel är Emotiva BasX A3 med 3x150 watt som du kör med Centern o bakkanalerna där du avlastar recivern en del men slutstegen ligger väl på ändå så värmen består om du då behåller Denon recivern. Jag kör Rotel D8100 med 8x100 watt till allt utom LCR. Enda nackdelen med den modellen är kylfläkten som kan höras om man är känslig för det. Men det finns ju flera andra tx Emotiva mm.

#47

Postad 05 november 2021 - 18:17

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0
Emotiva BasX A3 Var ju ett bra billigt alternativ, men den är lite för klen, de kommer inte göra någon större skillnad de 25 watten den ger mer emot min denon.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.