Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Redigerings"tävling"

59 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 23 november 2009 - 22:29

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Xray, säger du några valda ord så stänger vi denna omgång.

#52

Postad 24 november 2009 - 03:32

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Det har varit trevligt att få se olika redigeringstolkningar av egna fotografier. Dessa valdes kanske främst pga av att de långt ifrån perfekta - inte så ”kul” heller att ladda upp sina bästa bilder i så högupplöst format… :P

Den svart vita panorama tolkningen av Exporer 45 (bild 3, stadvy) var riktigt trevlig. Denna stadsbild gav ett lugnt intryck då den var i svart vitt. Men det kunde ha blivit ännu bättre om ytterligare redigering genomförts för att få bort lite av gråtonsskiftningarna i trädtopparna. Den version som Tolvardur bidragit av bild 3 var ganska snarlik min egen, där molnen framträdde på ett tydligt sätt. Jag tycker att Ques bidrag av denna bild hade riktigt bra ”tryck” i färgerna, samtidigt som bilden kändes ren och skarp i konturerna. Denna var också beskuren på ett sätt som funkade riktigt bra. Många av er valde att ha kvar fågeln som flög uppe i de blå, själv är jag lite allergisk objekt saker kan förväxlas som orenheter på sensorn… ;)

Ytterligare några kommentarer:

-Que :
Bild 1 (Vass - himmel): du kunde ha bearbetat uppkomst av skuggning (kromatisk aberation ?) i gränsområdet mellan himmel och skog till vänster i bilden.
Bild 2 (Brygga): kanske för mycket blå saturation, eftersom blå partier av himmelpartiet intill grenar är något missfärgade… Men du har lyckats att klona bort motljusreflexionerna på ett mycket fint sätt, själv kämpade jag med att försöka åtgärda detta genom att bl. a. använda blend mode lighten.

-Explorer 45:
Bild 1 (Vass - himmel): Du tog bort moln som var kraftigt överexponerade, som ju löste problemet snabb och effektivt. Men bilden ser kanske lite tom ut på denna sidan…

Thomassouth:
Bild 1 (Vass -himmel) Mängden bildbrus kunde ha minskas i de blå regionerna.

xxxxxxxx

Jag hade lite svårt att utse en vinnare i detta delmoment i redigerings tävlingen. Givetvis tycker jag att mina egna bidrag var bäst :) - eller åtminstone tycker jag att min bild nr 1 blev ganska fin. B) Men om jag nu skall välja någon som borde efterträda denna prestigefyllda tron, så borde det stå mellan Que och Explorer 45.

Men jag tycker nog att Que borde vinna denna gång pga hans fina bildbidrag nr 3 med stadvyn!

Redigerat av xray, 24 november 2009 - 03:33.


#53

Postad 24 november 2009 - 05:45

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Fin analys xray, jo jag tycker också dina bilder är bra B), du har fått till vassbilden bäst och de två andra ligger också bra till.

Jag tyckte att bryggan kändes bättre om man kunde följa den rakt ut, därför ändrade jag till stående bild. Jag fick som du, motljusreflexer i skogspartiet efter en del fix, eftersom det låg rakt fram i min bild, så var jag tvungen att göra något åt det, så jag flyttade därför ett trädparti som var utanför bilden till vänster och kopierade in det över området med reflexer, därefter fixade till övergången.

Kul iakttagelsen med fågel i statsbilden, jag tänkte först klona bort den men zoomade in och såg att det var ett godkänt objekt så den fick vara kvar.

Den första bilden över vassen, den var riktigt svår och jag gjorde nog 5 försök på olika sätt, det blev inte bättre än så.


Det är OK för vem som vill att lägga ut någon/några bilder för att få förslag för redigering. Det är också OK att det är flera som lägger ut under samma vecka, men max 3 bilder per person och max 6 bilder totalt per omgång.

Redigerat av Unregistered124686ac, 24 november 2009 - 05:52.


#54

Postad 24 november 2009 - 10:32

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Tack för de fina orden xray. B) Kanon bra analys av denna omgång. Håller med dig om att din nr 1 var riktigt fin (den var min favorit bland ettorna).

Grattis que! :P Det blev en värdig vinnare tycker jag.

#55

Postad 30 november 2009 - 20:45

torvaldur
  • torvaldur
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Jag postar en bild, som egentligen är skräp, men som kanske kan bli något med lite redigering. Tyckte hursomhelst den var rätt kul att leka med. Tyvärr finns den inte i raw pga vid tidpunkten extrem platsbrist på minneskortet. Däremot finns två jpeg-exponeringar.
Bifogad fil  thumb.jpg   50,3K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMG_.zip   7,94MB   3 Antal nerladdningar

#56

Postad 30 november 2009 - 22:02

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Lägger ut en första test, så får jag se senare om det går att göra något bättre av denna hopplösa bild ;)
Bifogad fil  IMG_0937_forum.jpg   1,09MB   0 Antal nerladdningar
Tog den mörkare bilden och gjorde den i två lager. I ett lager så drog jag himlen mot gult och lite efterbelyst i träden. Det andra lagret blev gräsmattan som jag lättade upp skuggor och justera ljuset. Sedan tonade jag ihop dessa lager

#57

Postad 05 juli 2010 - 13:09

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
Länge sedan det tävlades i den här tråden.
Hade nedanstående två bilder i porträtt-tråden och fick en del förslag om redigering av dem, kom då att tänka på den här tråden någonstans i hjärnvindlingarna.
Två bilder med 1280 pixlars bredd här nedan. Sedan en zip-fil med två fullstora jpegar (hade tyvärr inte RAW påslaget den gången).

Bifogad fil  DSC02531_Linjeman_1280.JPG   412,24K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSC02530_linjeman_balanserar_1280.JPG   533,49K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Liten_linjeman.zip   5,62MB   4 Antal nerladdningar

#58

Postad 07 juli 2010 - 13:50

Thomassouth
  • Thomassouth
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Här är mitt försök:
Postad bild

Vad jag har gjort:

Beskurit
Rätat upp
Ändrat levels
Shadow/highlights
Black & white
Ökat kontrasten för att göra den lite mer dramatisk
Klonstämpeln för att ta bort lite pill
Mörkat ner kanterna (Oval markering-> invert - >modify ->feather 150px -> brightness -30)
Skärpt upp

Tror jag fick med allt. 10 minuter tog det ungefär!

#59

Postad 07 juli 2010 - 15:50

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
/edit. gjorde om, såg inte att orginalfilen fanns tillgänglig. :D

Bifogad fil  DSC02530_copy.jpg   769,89K   0 Antal nerladdningar


Adobe Photoshop CS4

levels: lågdager 3 - mellannivå 1,07 - högdager 250
crop + lutning
kloning + "burntool" (ovanför stängslet)
saturation: green +15/yellow +15
color balance: midtones: red+10 / green-5 highlights: green-7
Unsharp Mask: 50% radie: 1 pixels "threshold": 2 levels
bilsförminskning > 1100 x 736 pxl
contrast: 4
(klonade bort en mörk fläck till höger i gräset)
Unsharp Mask: 40% radie: 0,5 pixel "threshold": 0 levels
Canvas size: "black" -8 pixlar.

Redigerat av Velodynamic, 07 juli 2010 - 16:53.


#60

Postad 03 augusti 2010 - 12:59

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
Åter i stan efter semestertrippen och det fanns en massa ny internet i sladden hemma. inte så mycket nytt i den här tråden dock. Dags att kora en vinnare så att en ny redigeringstävling kan dra igång.

Och vinnaren är...
... Thomassouth!
För den dramatiska känslan som skapats med tämligen subtila medel.

Gillade även bidraget från Velodynamic, men det hamnade på sista plats :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.