Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fota bröllop

86 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 mars 2013 - 16:47

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Tjo!
Har precis fått mitt första bröllopsuppdrag. En kompis till min syster ska gifta sig.

Jag har ingen aning om vad som behövs för utrustning och vad man ska tänka på.

Jag vet att det är ett par här som har gjort det förr.
Jag behöver alla tips dom jag kan få när det gäller utrustning och vad man ska tänka på.

Jag vet inte om ja ska tacka ja än just pga att det troligtvis är väldigt svårt.

HJÄÄÄÄLP :)

#2

Postad 23 mars 2013 - 17:09

Unregistered2d8d729c
  • Unregistered2d8d729c
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0
Jag har fått frågan några gånger (eller 3, rättare sagt) jag har sagt nej varje gång.

Om man tar bröllopsbilder så ska man bra kort av deras viktigaste dag.

Min åsikt är att man inte ska försöka ta bra kort, allt kan alltid gå åt ****.

Sen är det såklart en fråga om vad dom förväntar sig, tror han heter Benny i förnamn http://www.ottossonphoto.com/ är bilder som du och jag inte kan ta i dagens läge, men om dom bara vill ha lite bättre bilder än vad iphone kan göra så ska du ta det...

Har som sagt tackat nej till 3 bröllop, men har fotat på ett av dom som typ andre-kamera-kille, dom hade ett proffs där också. Mina bilder blev bra, ibland mycket bättre än proffsets, mitt problem var timingen. Bild på ringarna när dom sätts på, kyssen, utgången, hade liksom ingen bra koll på var man skulle stå osv.

Redigerat av Unregistered2d8d729c, 23 mars 2013 - 17:11.


#3

Postad 23 mars 2013 - 18:01

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
http://trainingzone.se/

http://www.moderskep...rafera-brollop/

http://www.moderskep...llop-valkommen/

#4

Postad 23 mars 2013 - 18:10

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
http://www.moderskep...ch-gruppbilder/

#5

Postad 23 mars 2013 - 18:54

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Om du skall fota bröllopet bör du inte förvänta dig avslappnat kunna luta dig tillbaka och njuta festligheterna. ;) Om du gör det som ett jobb som kanske ger dig ”klirr i kassan” eller porfoliobilder kanske du vågar tacka ja till erbjudande att fotografera bröllopet. Men det är långt ifrån avslappnade att fotografera ett bröllop, speciellt om man aldrig gjort det tidigare(!). Och ”jobbet” tar heller inte slut efter fotograferingen eftersom en del av bilderna troligen behöver bildbehandlas.

Inför bröllopet jag fotograferade såg jag till att brudparet förstod riskerna med att jag som icke proffs fotar deras bröllop. T ex kan utrustning gå sönder vilket kan få väldigt tråkiga konsekvenser. Som en lugnande åtgärd här (för brudpar och fotograf) bör man ha de viktigaste prylarna i back up.

I mitt fall gick fotograferande nästan som planerat, bl. a. var jag riktigt nöjd med porträttbilderna och bilderna från ringutdelningen. Men efter vigselceremonin började brudparet lite väl hastigt att röra sig bort från altaren, så jag hann inte ställa in kontinuerlig AF på min Nikon D5000. Detta gjorde att de flesta av dessa bilder där brudparet rusade mot mig inte var 100 % i fokus. Nu i efterhand inser jag att jag borde ha tagit reda på hur länge de tänker stå vid altaren, samt hur snabbt de börjar röra sig bortåt… Hade också varit ett plus om jag fått se själva stället där själva vigseln skulle äga rum innan. En definitiv fördel är det om har möjlighet att öva med brudparet innan själva ceremonin.

Så innan du tackar ja till att vara första fotograf på bröllopet måste brudparet känna till riskerna eftersom du aldrig fotograferat ett bröllop. Och troligen är personer som skall gifta sig första gången också nonchalanta över svårigheter som han uppkomma - så i detta är det bättre att ha en erfaren bröllopsfotograf som kan ställa de rätta frågorna… :ph34r: ^_^ :)

#6

Postad 23 mars 2013 - 19:03

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
tack för alla bra tips. Brudparet vet om att jag inte är ett proffs och dom vet att jag aldrig fotat tidigare, dock så tror jag ändå inte att dom vet vilka svåriheter det är,, tex det med att fota dom när dom går mot dig,, i dunkelt ljus,, det är sjukt svårt utan proffsutrustning och erfarenhet.

men även om dom vet alla mina "brister" så vette fan om jag vill göra det.. stå där framme i kyrkan när hela salen är full i folk får mig ju att svettas redan nu. Jag har en j-vla press på mig.

tror nästan jag kommer tacka nej alltså.

Dom ska ta kort först i kyrkan och sen kort ute vid ett ställe vid nåt vatten eller hav eller vad det var och rent spontant känner jag att jag nog skulle klara av utefotograferingen mycket bätttre då det inte är lika stor press och vi har mer tid på oss samt att vi kan komunicera samtidigt.
dessutom krävs det inte lika "smaskig" utrustning heller :)

#7

Postad 23 mars 2013 - 19:56

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Jag fotade min första bröllop förra året, och visst var jag riktigt nervös. Nu blev bilder ändå bra och brudparet var riktigt nöjd, men jag tyckte inte originalbilderna levde upp till de idéer som jag hade innan. Hade Patrics o Johans bilder i tankarna och man försökte använda korta skärpedjup mm, men allt kom inte på plats när det väl gällde. Sedan så är det nog också svårare när man känner partet och vill visa det bästa man kan. Jag kände mig inte bekväm i att både vara i kostym och utför fotografering i de vinklar jag ville. Det första jag skulle gjort var att ta av jackan och vara mer ledig när jag fotade och visa att jag jobbade eller var på fest. Sedan så skulle jag ta något mer safebilder, jag tog 90% av bilder på största öppningarna, och vissa serier satt inte skärpan helt perfekt och jag fick jobba en del i LR för att få upp skärpan. Tänk dig det som ett framförande, det är inte någon katastrof att man tar en paus för att andas, titta på bilderna i varje serie för att se att du ligger rätt.

Du ska nog utgå ifrån att du kan inte ta emot festen som en vanlig gäst, det blir inte den avkopplingen och feststämning, istället är man helt slut och det tar flera dagar att komma tillbaka, men jag hade nog ändå tackat ja igen.

Jag använde 12-24, 50/1,4 och 105/2,8 och två kamerahus samt en blixt.

Jag fotade i kyrkan, utanför kyrkan, bröllopsbilderna på paret i enskild tagning i en timme, sedan på mottagning i festlokalen samt i början av maten, så jag fick fotat alla borden från lite olika håll. Tog inga bilder under maten utan avslutade med bröllopsvalsen.

Hoppas jag inte avskräckt dig nu, det tar på krafterna men mina bilder som blev en bok har varit väldigt uppskattat så här i efterhand (10 månader) så var det ändå värt det.

Fotot var min brölloppresent så det bjöd jag på.

Redigerat av Unregistered124686ac, 23 mars 2013 - 19:58.


#8

Postad 23 mars 2013 - 21:17

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Håller med i det Peter skriver. Jag tycker det är bra om man kan fixa så man har 2 kamerahus, utifall att det ena helt sonika skulle få för sig att ge upp för dagen. Sen är det dessutom mycket smidigare att köra ett hus med vidvinkel och ett med tele istället för att byta objektiv.

Det är grymt kul att fota bröllop men som Peter säger, man är inte riktigt där som en gäst, du lär vara på helspänn hela tiden.

Timing är svårt under vigseln. Jag har gjort så att jag fotar lite inne i kyrkan innan de kommer in, sen fotar jag dem där framme och sen fotar jag dem rakt på när de byter ringar sen kan man få några snyftbilder på bruden. Sen går jag bort till portarna och väntar där typ tills de kommer och då har jag kameran redo på lite low light action tracking. :)

Under porträttsessionen och gruppbilder är det sjukt bra att variera blndare lite. Man kör Av (på Canon) och tar en bild på 2.8 och en på 5.6 typ. Eller snarare 3 av varje. För det är alltid så irriterande när man sitetr och går igenom bilderna och den bästa bilden är den där brudgummen tittar bort eller liknande. Man ska inte utgå från att man kan fixa det i PS när det handlar om tusentals bilder som ska gallras och redigeras och levereras.

Det bästa Peter skrev var nog ändå att man ska försöka ta det lugnt och andas. Säg att du ska titta lite så bilderna ser bra ut och om det är nåpgot du missat eller liknande. De kan gott stå och småprata lite i två minuter medan du kollar skärpa och inställningar.

En grej till. Skriv en lapp och sätt framför sökaren. Ändra ISO efter vigseln. Jag har fotat flera riskastningar i solljus med ISO 800. :)

#9

Postad 24 mars 2013 - 01:50

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Jag kan nog också tänka mig fotografera ett bröllop igen, men då vill jag inte vara där som gäst och fotograf, utan enbart fotograf med viss ekonimisk kompensation och med kontroll över i vilket format bilderna slutligen hamnar, så att bilder man kämpat med i PS plötsligt inte skickas till ett labb som drar på med extra mkt kontrast, färgmättnad och skärpa, något som kan sabba tidigare justeringar i PS. Oftast är det bara vi fotonördar som "vet" hur en bra print skall se ut, speciellt eftersom det oftast är vi som arbetat med bilden i PS framför en kalibrerad skärm. Den som slutligen får bilderna ser förmodligen mest på innehållet där ett visst ögonblick fångats, dvs. inte så mkt färger, bokeh, skärpa och komposition. ;)

#10

Postad 26 mars 2013 - 10:56

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Alla skriver att man inte kan räkna med att vara där som gäst.. trodde det var självklart. får man ett fotouppdrag sitter man väl inte bara och äter gräddtårta.
Jag Har aldrig träffat brudparet eller den släkten/vännerna som ska dit,, den enda jag känner som ska dit är min syster.

Brudparet är medvetna om att jag aldrig gjort detta och att jag är amatör. Dom säger att dom inte är alls noga och att jag inte ska va så nervös.. dom vill bara ha några bilder vid själv akten, samt när dom går ut.. Sen ett par bilder utanför kyrkan och sen vid den där sjön.
dom insisterade verkligen så jag tackade ja till uppdraget nyss.

Vet dock inte vad jag ska använda för objektiv. Jag har ju
50mm 1.8
17-50 2.8
90mm 2.8
70-200 f/4

samt extern blixt.

samt en reflexskärm som kan va bra utomhus sen.
kommer också troligtvis ha med mig två st kamerahus samt 40gb minneskort vilket ger minst 1500 RAW-bilder

jag sa att jag egentligen inte hade perfekt utrustning för att fota inne i kyrkan men då sa dom att dom hade en kompaktkamera jag kunde låna som tog jättebra bilder i den kyrkan.. så då vet ni ungefär hur onoga dom är med bilderna :)

kyrkan var väldigt ljus sa dom och blixt var tillåtet ifall man ville.

sjukt nervös är jag.

#11

Postad 26 mars 2013 - 11:14

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Ett tips: Kör safe först och kreativt sen. Typ Tele 200/4 ger bra skärpedjup men ändå bra separation. Sen kan du gå närmare och köra lite 50/1.8 typ. 17-50 kommer vara fin i kyrkan. Du kan ta nån bild på dem innan de går in, med blixt upp i taket typ. Sen ta nån bild inne i kyrkan innan de kommer in. Typ vidvinkel för att få med arkitekturen. Ta nåt kort på prellen också kanske.

Tänk även på att alla inte är bokehnördar. Kör du 50/1.8 vid sjön så man bara ser den som ett ändå blurr kanske de blir besvikna. Ett tips är att träffa dem en månad innan och åka iväg till sjön och ta några provbiler. Det gör mycket för ditt självförtroende och gör att ni får känna av varandra lite.

Försök kombinera några f2.8 med f8 så du inte kör vidöppet hela tiden för att få kreativt tilltalande bilder men där bara en person är skarp t ex.

#12

Postad 26 mars 2013 - 11:28

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

...
Brudparet är medvetna om att jag aldrig gjort detta och att jag är amatör. Dom säger att dom inte är alls noga och att jag inte ska va så nervös.. dom vill bara ha några bilder vid själv akten, samt när dom går ut.. Sen ett par bilder utanför kyrkan och sen vid den där sjön.
dom insisterade verkligen så jag tackade ja till uppdraget nyss.
...

Då är du där som fotograferande gäst... ungfär så som det var för mig... Men som du nämnt själv blir det förmodligen inte så bara... Om du nu vet att du endast behöver "knäppa" ett par bilder vid själva akten och därefter kan börja inta lite starkare drycker är det ju lugna puckar. :)

17-50/2.8 samt 70-200/4 vr blir nog perfekt, om du orkar bära med dig alla dessa, annars räcker det säkert med 17-50mm

#13

Postad 26 mars 2013 - 11:34

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
tack för bra tips.
tror du alltså att 17-50 är bättre i kyrkan istället för 50mm 1.8 objektivet?
50mm kanske blir för tight där inne?

är det vettigt att använda blixt hela tiden inne i kyrkan? även när dom står framme med prästen? ska jag bara stå framme och fota en massa då?
det är mest i kyrkan jag är orolig för.. utomhusbilderna vid sjön är jag inte så orolig för,, där kommer jag blanda olika objektiv och olika bländaröppningar,, kommer även blanda helkropp och liten bländaröppning och rena porträttbilder med kort skärpedjup.
även bilder var för sig på dom.

Då är du där som fotograferande gäst... ungfär så som det var för mig... Men som du nämnt själv blir det förmodligen inte så bara... Om du nu vet att du endast behöver "knäppa" ett par bilder vid själva akten och därefter kan börja inta lite starkare drycker är det ju lugna puckar. :)

17-50/2.8 samt 70-200/4 vr blir nog perfekt, om du orkar bära med dig alla dessa, annars räcker det säkert med 17-50mm


som sagt så ser jag mig inte som en av gästerna eftersom alla är okända där för mig,, jag gör mitt jobb sen sticker jag.. kommer inte sitta med vid maten eller något.. och absolut inte hälla i mig sprit. :)

#14

Postad 26 mars 2013 - 11:51

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
:)

Det beror lite på var du får stå i kyrkan. Oftast har jag rört mig i utkanten av de främre raderna och fotat dem från sidan bakifrån så man får en glimt av brudens ansikte osv. Då funkar det bäst med tele och typ f3.2-4 för att få båda i fokus. Du måste alltså köpa ett 70-200/2.8 IS II. ;)

Jag har aldrig använt blixt i kyrkan, men övar man in en bra strategi för att ta en bild med blixt och sedan byta till utan blixt snabbt så kan man ju ta en två bilder var femte minut, typ om det händer nåt nytt. Så har man några typ ISO 400-800 bilder med blixt och lite längre slutartid typ 1/4-1/8s där bakgrunden är något underexponerad men ändå med. Sen tar man de andra bilderna med typ 1/30-1/125s och ISO runt 1600-3200. Jag har inte velat distrahera och heller inte vågat börja pilla iväg allt för långt från mina säkerhetsinställningar ifall nåt oväntat skulle hända. Men var beredd, för sist när jag fotade körde jag med VR och typ 1/25s ibland och fick ok resultat men sen bad prästen om ringarna och 5 sekunder senare satt de på fingrarna typ. Där hade jag velat vara med och fotat överräckandet av dessa med blixt eller snabbare slutartid för att fånga ringarna skarpa i prästens hand.

I kyrkan kommer du ha lite tid på dig att testa dig fram i början när de står där, för då händer det inte så mycket. har du med ett extra hus skulle du ju kunna ha tele på den ena och normal på den andra. Och sen kanske ställa in den ena för blixt och den andra utan. Och köra typ macro och blixt på den ena eller nåt.

Ett annat tips är att ta av alla lock av objektiven så du kan byta blixtsnabbt. Så länge de ligger skyddade i väska.

#15

Postad 26 mars 2013 - 12:07

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
kan man inte bara låta blixten sitta på kameran hela tiden och sen bara sätta på den när man ska använda den?
man skulle väl kunna köpa en sån liten diffusor och sätta på den så ljuset inte blir så skarpt.

brukar man alltså behöva ställa iso på 1600-3200 för att få vettiga slutartider? även på bländare 2.8?
utan blixt alltså.

menar du att jag ska använda 70-200 inne i kyrkan? blir inte det väldigt tight?

#16

Postad 26 mars 2013 - 12:08

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

tack för bra tips.
tror du alltså att 17-50 är bättre i kyrkan istället för 50mm 1.8 objektivet?
50mm kanske blir för tight där inne?

är det vettigt att använda blixt hela tiden inne i kyrkan? även när dom står framme med prästen? ska jag bara stå framme och fota en massa då?
det är mest i kyrkan jag är orolig för.. utomhusbilderna vid sjön är jag inte så orolig för,, där kommer jag blanda olika objektiv och olika bländaröppningar,, kommer även blanda helkropp och liten bländaröppning och rena porträttbilder med kort skärpedjup.
även bilder var för sig på dom.



som sagt så ser jag mig inte som en av gästerna eftersom alla är okända där för mig,, jag gör mitt jobb sen sticker jag.. kommer inte sitta med vid maten eller något.. och absolut inte hälla i mig sprit. :)


Jag fotade ett bröllop för ett tag sedan, och använde huvudsakligen 50mm f/1.4 inne i kyrkan (på en Nikon D90 dvs. crop-format). Använde även kitobjektivet en del (18-105) för att kunna variera lite mer men de bilderna blev såklart inte alls lika bra. Hade bara tillgång till ett kamerahus så jag växlade objektiv, det var lite stressigt men funkade. EDIT: använde förresten 10-24 vidvinkelzoom för några bilder inne i kyrkan (från ingången) samt utvändiga bilder.

Har du möjlighet att köra dubbla minneskort så är det bra, ifall ett skulle krångla. Se till att formatera korten före användning (borde vara självklart, men lätt att glömma).

I den kyrkan var det tillåtet med blixt, så jag bombade på för fullt. Hörde att någon tyckte prästen såg lite irriterad ut ibland när det blixtrade, men jag tyckte det var viktigare för brudparet att de fick så bra bilder som möjligt än att prästen var nöjd. Har man en nyare kamera och ljusstark optik kanske det funkar att köra utan blixt men det vågade inte jag, ville inte riskera att sitta med enbart sönderbrusade bilder. Jag gick även runt lite och tog bilder från sidan etc., tyckte nästan det var lite väl påträngande själv men brudgummens mor drev på och tyckte att jag inte skulle bry mig om att vara överdrivet försiktig, så det hjälpte lite då det inte kändes som att det var mitt fel att jag störde, om man säger så. Samtidigt väntar sig väl folk att det springer omkring minst en fotograf på ett bröllop, men jag har hört att vissa präster inte tillåter blixt och knappt vill ha någon fotograf där alls. Lite synd kan man tycka, det är ju inte prästens stora dag så han borde foga sig efter brudparets (dvs hans kunds) önskemål.

Jag stannade kvar utanför kyrkan tills det var tomt och tog ett par bilder på själva byggnaden utan folk och bilar, det blev ett bra komplement till fotoboken som vi gav dem i present i efterhand. Tog även bilder inne i kyrkan innan folk gick in. Fotobok rekommenderas verkligen, lite blandade motiv och redigeringar. Blir riktigt snyggt. Jag använde Fotoklok men det finns många alternativ.

Jag hade inte kollat upp så mycket i förväg, och hade inga förväntningar på mig (alternativet var en släkting med kompaktkamera), men bilderna blev rättså bra enligt mig själv och superbra enligt brudparet och släktingarna. Brudparet hade tittat ut en naturskön plats att ta lite parbilder på, samt lite bilder på diverse familjekonstellationer vilket var positivt. Egentligen bör man nog reka alla platser i förväg, även kyrkan om möjlighet finns. Proffsen brukar nog även försöka vara med när brudparet går igenom ceremonin med prästen i förväg.

Finns egentligen hur mycket som helst att skriva i ämnet, och då har jag ändå bara provat en enda gång än så länge. Kommer definitivt att tacka ja om någon mer frågar i framtiden.

EDIT: var beredd med kort slutartid när det börjas kastas ris, om du vill ha kornen skarpa. Jag har några bilder med jättekort slutartid och några med aningen längre så man ser rörelseoskärpan på riskornen.

Redigerat av MartinP666, 26 mars 2013 - 12:13.


#17

Postad 26 mars 2013 - 12:21

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Apropå riset så kan det vara snyggt om man ser rörelsen i dem tycker jag. :-)

Vilket objektiv du ska ha beror så klart helt och hållet på hur långt ifrån du kommer stå. Det kan vara bra att fråga prästen när du kommer dit om det går bra att du rör dig fritt och även kanske tar någon bild med blixt. Då slipper du känna dig påträngande.



#18

Postad 26 mars 2013 - 12:40

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
enligt min syster så är det ok att använda blixt där. kyrkan är inte heller speciellt stor så jag kommer ganska nära. Så jag funderar på att inte mixtra för mycket utan göra det väldigt enkelt för mig genom att enbart använda mitt 17-50 inne i kyrkan,, både med och utan blixt.

då behöver jag inte tänka på att byta objektiv och sånt.. kan ju va bra att ha så lite som möjligt att tänka på första gången.
tror dessutom att brudparet skiter i ifall jag använder ett och samma objektiv,, tror inte dom ser skillnad på bilderna ändå :)

#19

Postad 26 mars 2013 - 12:56

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Exakt. Kör så.

#20

Postad 26 mars 2013 - 12:58

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Har aldrig fotat bröllop och kan inget om det men en sak som jag läst i liknande trådar är att det kan vara en stor fördel i kyrkan om din kamera har ett tyst läge för att inte störa för mkt.

#21

Postad 26 mars 2013 - 13:00

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
ett tyst läge som att det inte piper när jag fokuserar? slutaren är väl svårt att få tyst på?

#22

Postad 26 mars 2013 - 13:07

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Det brukar vara att spegeln fälls upp tystare och fälls ner igen först när du släpper avtryckaren.

#23

Postad 26 mars 2013 - 13:07

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

ett tyst läge som att det inte piper när jag fokuserar? slutaren är väl svårt att få tyst på?


Tyst läge innebär oftast att just upp/nedfällning av spegeln ger lite mindre ljud.
Edit: Puck2a

Redigerat av Sgart, 26 mars 2013 - 13:07.


#24

Postad 26 mars 2013 - 13:09

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
ok har aldrig sett ett sådant läge i kameran, men jag ska se.. finns det några nackdelar med det?
brukar du använda det läget johan?

#25

Postad 26 mars 2013 - 13:16

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Har inget sånt läge på min antika kamera. :)

#26

Postad 26 mars 2013 - 13:18

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

ok har aldrig sett ett sådant läge i kameran, men jag ska se.. finns det några nackdelar med det?
brukar du använda det läget johan?


Själv har jag aldrig känt behovet av att använda den men jag vet att vissa naturfotografer också fotar med sånt läge för att inte dra åt sig onödigt mkt uppmärksamhet.

Har ett sånt läge i min d5100 och har även i D600. En nackdel är ju om du vill köra seriebildtagning vilket ju inte går (tror jag) med den. Å andra sidan kan jag tänka mig att det är rätt jobbigt att höra ett hithat-liknande smatter i kyrkan när man säger sina löften XD

#27

Postad 26 mars 2013 - 13:34

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Jag har saknat ett sånt läge när jag fotat bröllop.

#28

Postad 26 mars 2013 - 13:47

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Ok ska se om jag hittar ett sånt läge annars får jag köra på som vanligt.

Johan står du konstant och fotar i kyrkan från början till slut? Eller hur gör du?


#29

Postad 26 mars 2013 - 13:58

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Brudparet eller nån av dem brukar finnas i något rum i kyrkan innan vigseln börjar, jag tar nåt kort där.
Tar sedan nån bild på kyrkans interiör, typ vidvinkel.
Fotar gästerna innan vigseln, när de pratar och letar platser och väntar på brudparet.
Jag går fram och väntar in brudparet och fotar dem när de kommer mot altaret.
Sen fotar jag dem vid altaret. Närbilder av när de tittar på varandra, bilder på dem med gästerna i bakgrunden. Bilder från sidan och rakt bakifrån.
Tar nåt kort på den som spelar om de har livemusik.
Tar kort på dem när det snyftas.
När de byter ringar.
När det händer något.
En stund efter de bytt ringar känner jag mig nöjd och smyger bort mot dörrarna och tar några kort på kyrkan med dem i slutet och sen väntar jag på att de ska vara klar och komma gående mot mig så jag kan fota dem när de går ut.
Sen går jag ut och väntar på att de ska komma ut, tar nån bra plats så man har bra sikt. Egentligen skulle det nog vara optimalt om man hade nån liten trappstege med sig eller en pall och kunde kliva upp så man hamnar en meter över alla och kan köra med tele och få med gästerna som förgrundsbokeh typ. Då får man dessutom helt annorlunda stuk på bilderna än alla andra som antagligen kör typ mobil och kompaktkamerabilder med vidvinkel-normal.

Sen glider jag runt och tar några teleporträtt på gästerna utanför kyrkan medan de vimlar omkring. Tar några gruppbilder.

Försöker knäppa mycket kort, men även störa så lite som möjligt. Det viktigaste är inte att de får bra kort utan att de får en minnesvärd upplevelse. Korten kommer sekundärt. man vill inte vara den som förstörde hela vigseln med en smattrande kamera. Men när de förklaras man och hustru och därefter kan man dra av några extra skott för att fånga stunden.

Redigerat av overhard, 26 mars 2013 - 13:58.


#30

Postad 26 mars 2013 - 14:07

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
https://www.dropbox....hpnm/XU2NwsOuEc
Där är ett bröllop jag gjorde i September. Där bad de mig att fotografera gästerna istället för dem när de gick ner mot altaret.

#31

Postad 26 mars 2013 - 14:15

Vapo
  • Vapo
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0
Jag vill minnas att vid vårt bröllop var vi och rekade i kyrkan med prästen å så ett par veckor innan.
Det ultimata för dig borde ju vara att hänga med brudparet då, så att du kan provfota lite för att få ett hum om hur ljuset faktiskt är.
Annars är kyrkorna oftast öppna på helgerna ändå. Kanske kan vara där efter en gudstjänst och snällt be om att få dröja kvar för att reka och provfota.

#32

Postad 26 mars 2013 - 15:08

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Kyrkan ligger ca 15 mil bort så jag hinner inte åka dit förrän dan före. Men det är ju bättre än inget i alla fall. Då kan jag ju se vad för inställningar dom krävs i allafall

Tack för infon Johan om hur du lägger upp det. Det hjälper mycket.

Ska även gå igenom dina bilder för att få lite inspiration

Tack för infon Johan om hur du lägger upp det. Det hjälper mycket.

Ska även gå igenom dina bilder för att få lite inspiration

#33

Postad 26 mars 2013 - 15:41

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
OKOK! :)

#34

Postad 26 mars 2013 - 15:43

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
:)
:)

#35

Postad 26 mars 2013 - 18:18

Unregistered2d8d729c
  • Unregistered2d8d729c
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0
Johan, du får köpa typ en billig m43-kamera med vikbar display och en olympus 45mm f1.8 som backup-hus, snabb af, bra skärpa, schysst bokeh och du kan springa runt med kameran över huvudet på alla men ändå se exakt vad du gör. Borde gå att få den kombon för dryga 3000-lappen beggat :)

Eller så får du dra nästa bröllop i Stockholm, då finns allt att tillgå gratis...

#36

Postad 26 mars 2013 - 23:39

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

https://www.dropbox....hpnm/XU2NwsOuEc
Där är ett bröllop jag gjorde i September. Där bad de mig att fotografera gästerna istället för dem när de gick ner mot altaret.


himla fina och bra kort johan. duktig du.
kul också med lite inspiration så man inte bara står och "skjuter" samma bilder hela tiden. Du har bra variation tycker jag.

hur nervös var du första gången? (som du fotade ett bröllop alltså) :P

Om du fick göra om något från den gången , vad skulle det vara då? gjorde du några stora misstag liksom som du kan berätta som jag kan tänka på. :)

#37

Postad 27 mars 2013 - 06:48

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Här har du mina tabbar
https://www.minhembi...=224356&st=6324

Det är i inlägg 6324 och längre ner på sidan finns några bilder

Redigerat av Unregistered124686ac, 27 mars 2013 - 06:51.


#38

Postad 27 mars 2013 - 07:15

wahlstrm
  • wahlstrm
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
70-200 2.8 med stabilisering och ISO 3200, så funkar det rätt bra i kyrka utan blixt.
Dubbla kameror är nästan ett måste, man förlorar viktig tid och kan missa många bra bilder medan man byter objektiv.
50 1.2 eller 35 1.4 är bra att ha, förutsatt att du kör fullformat.
Kör du cropsensor så får du ha med dig något kring 20mm istället.

#39

Postad 27 mars 2013 - 08:16

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Ante: Tack för berömmet! Mitt första bröllop var ett utomhusbröllop där de gifte sig på en brygga och sedan hade en bjudning i föräldrarnas trädgård. Jag var med och skulle fotografera, men var även med som gäst. Jag kände dem hyfsat bra innan men kände ingen där så det gick bra att fotografera till största del och ta del av maten osv när tillfälle gavs. Jag var inte nervös alls den gången för jag kände att förväntningarna på mig var ganska låga. Jag hade min D90 och 18-105 + 50/1.8 = ingen värstingutrustning och det syns i bilderna där jag använde kitobjektivet. Men ibland behövdes lite mer vidvinkel och det var det enda jag hade.
Jag fotade själva vigseln, lite mingel, när de kom till festen, några tal, maten, gruppbilder osv.

Inte så många bilder från just den vigseln, men några blandade från olika bröllop jag gjort.
http://fornfoto.se/w...ss/?page_id=659



70-200 2.8 med stabilisering och ISO 3200, så funkar det rätt bra i kyrka utan blixt.
Dubbla kameror är nästan ett måste, man förlorar viktig tid och kan missa många bra bilder medan man byter objektiv.
50 1.2 eller 35 1.4 är bra att ha, förutsatt att du kör fullformat.
Kör du cropsensor så får du ha med dig något kring 20mm istället.

Om man är proffs vill säga. :) Det går rätt bra med de grejerna Ante har också.

Redigerat av overhard, 27 mars 2013 - 08:16.


#40

Postad 27 mars 2013 - 08:27

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Här
https://www.dropbox....d0f1/C_sDALlj1Y
är några bilder från första bröllopet. De var rätt duktiga att bjuda på sig själva. De är båda "lajvare" och tycker om teater så det blev rätt många roliga kort. Några av bilderna föreställer en ring de fick i gåva av en smed. Det var alltså inte deras vigselring. :)

#41

Postad 27 mars 2013 - 08:43

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Här
https://www.dropbox....qi6g/ioKqCLzXv1
är några från mitt tredje bröllop. Då hade jag D700, D90, 35/1.8 (dx), 50/1.4, Tamron 90/2.8, 17-35/2.8-4, 70-300-4.5-5.6VR. Några av bilderna i kyrkan är tagna med 70-300. Det blev brusigt och så men funkade. Nu har jag bara plockat några blandade bilder lite snabbt så några av dem kanske inte är justerade riktigt osv.

#42

Postad 27 mars 2013 - 10:21

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0

70-200 2.8 med stabilisering och ISO 3200, så funkar det rätt bra i kyrka utan blixt.
Dubbla kameror är nästan ett måste, man förlorar viktig tid och kan missa många bra bilder medan man byter objektiv.
50 1.2 eller 35 1.4 är bra att ha, förutsatt att du kör fullformat.
Kör du cropsensor så får du ha med dig något kring 20mm istället.

'

sry men lol?
det enda jag fick ut var om du inte har ca 100 000 slantar att hosta ut i hårdvara är du körd ungefär

#43

Postad 27 mars 2013 - 10:32

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
tackar för det. har tänkt lite på inställningarna på kameran inne i kyrkan.. det är det jag mest oroar mig för.
kör man mycket vidvinkel så behövs ju inte jättelånga slutartider (om dom står still) :)

men tex när dom är på väg in i kyrkan och jag står i gången och ska fota dom när dom är på väg mot mig,, så behöver jag ju snabba slutartider.. Jag antar att det bara är den största bländaröppningen som funkar då? samt höja upp iso?

nu är ju inte min kamera bäst på höga iso tal utan dom blir brusiga ganska fort, men jag antar att det är bättre än suddiga bilder i alla fall.
men jag kanske ska köra med blixt där för att underlätta.

'

sry men lol?
det enda jag fick ut var om du inte har ca 100 000 slantar att hosta ut i hårdvara är du körd ungefär


jag tror inte han har läst tråden och vet riktigt att detta är första gången och brudparet är medvetna om det och att jag är amatör och att dom inte kräver proffsbilder. :)

#44

Postad 27 mars 2013 - 10:37

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Här har du mina tabbar
https://www.minhembi...=224356&st=6324

Det är i inlägg 6324 och längre ner på sidan finns några bilder


ja det är nog sjukt mycket att tänka på och säkert lätt att man missar något. men kollar man på dina bilder så tycker jag dom är riktigt bra ändå.
Det gäller nog att ta så många bilde som möjligt inne i kyrkan. då blir förhoppningsvis några bra i alla fall :)

#45

Postad 27 mars 2013 - 10:43

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0
Det lilla jag läst runt så är det viktigaste egentligen att direkt sätta förväntningarna hos paret dvs säga exakt vad du verkligen kan leverera. Vi har ju alla sett dina bilder och vet att det kommer bli prima. Men lägg ändå ribban några snäpp lägre bara för att va säker.

För har du väl satt förävntningarna på rätt nivå kan du ju själv slappna av mer och indirekt kommer du säkerligen kunna ta än bättre bilder och kanske tom våga experimentera lite.

#46

Postad 27 mars 2013 - 10:54

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Det lilla jag läst runt så är det viktigaste egentligen att direkt sätta förväntningarna hos paret dvs säga exakt vad du verkligen kan leverera. Vi har ju alla sett dina bilder och vet att det kommer bli prima. Men lägg ändå ribban några snäpp lägre bara för att va säker.

För har du väl satt förävntningarna på rätt nivå kan du ju själv slappna av mer och indirekt kommer du säkerligen kunna ta än bättre bilder och kanske tom våga experimentera lite.


problemet är bara att jag är sjukt självkritisk och är oftast missnöjd med mina bilder.. vill alltid få dom lite bättre liksom.
dock så är paret mycket väl medvetna både om att jag aldrig gjort det förr och att jag har grov prestationsångest :D

slappna av och ta det lugnt bara säger dom till mig,, dom verkar liksom inte va noga alls med hur bilderna blir,, men det spelar ändå ingen roll för mig då jag vill va bra och vill leverera bra bilder som JAG är nöjd med.

men som sagt så är det mest inställningarna inne i kyrkan jag är nervös för.

Någon som vet jur bilderna blir om man använder en extern blixt i kyrkan? blir det väldigt platt? även om man riktar blixten högt upp?
ska man köpa en sån där liten duffusor kanske?

#47

Postad 27 mars 2013 - 11:03

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Rätt inställd AF funktion är bra :rolleyes: - detta fick jag erfara då paret började rusa mot mig efter vigselceremonin (hann inte byta från statisk AF-S). I efterhand tippsade Overhard att ha kameran på kontinuerlig AF och välja AF lock för den programerbara knappen.

Autoiso är en annan funktion som är bra så att slutartiden hålls på rätt hastighet. Om din kamera har möjlighet att ampassa iso för brännvidd också är det ett plus. Hos äldre Nikon system går det i alla fall att välja högsta iso som kameran får använda (med äldre Canon var detta inte möjligt).

Om det finns ljuskällor i bakgrunden som kan ändra kamerans exponeringsmätning vid olika kompositioner är det säkert bäst att ha kameran på manuell exp.mätning (fast här bör givetvis autoiso vara avstängd).

Fotografera i Raw så går det att justera vitbalans och ha bättre kontroll över brusreduktion och skärpesättning. För högiso bilder brukar jag använda Topaz Denoise, något som gör att min Nikon D5000 ger väldigt bra resultat upp till iso 1600. Men har du en nyare version som t ex D7100 funkar den säkert utmärkt upp till iso 3200.

#48

Postad 27 mars 2013 - 11:09

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Rätt inställd AF funktion är bra :rolleyes: - detta fick jag erfara då paret började rusa mot mig efter vigselceremonin (hann inte byta från statisk AF-S). I efterhand tippsade Overhard att ha kameran på kontinuerlig AF och välja AF lock för den programerbara knappen.

Autoiso är en annan funktion som är bra så att slutartiden hålls på rätt hastighet. Om din kamera har möjlighet att ampassa iso för brännvidd också är det ett plus. Hos äldre Nikon system går det i alla fall att välja högsta iso som kameran får använda (med äldre Canon var detta inte möjligt).

Om det finns ljuskällor i bakgrunden som kan ändra kamerans exponeringsmätning vid olika kompositioner är det säkert bäst att ha kameran på manuell exp.mätning (fast här bör givetvis autoiso vara avstängd).

Fotografera i Raw så går det att justera vitbalans och ha bättre kontroll över brusreduktion och skärpesättning. För högiso bilder brukar jag använda Topaz Denoise, något som gör att min Nikon D5000 ger väldigt bra resultat upp till iso 1600. Men har du en nyare version som t ex D7100 funkar den säkert utmärkt upp till iso 3200.


massa nikon termer som jag inte förstår,, jag kör canon jag :)
vad är statisk fokus?
vad är kontinuelig fokus med af lock för något?

jag gillar inte auto iso då den ALLTID väljer ett väldigt högt iso tal,, även om det är ljust.
fota i raw gör jag alltid .

#49

Postad 27 mars 2013 - 11:16

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0
Vad säjer prästen om blixt? vissa präster har ganska många regler och förordningar har jag läst..
Blixt och slutarprio brukar fungera bra tycker jag, det närmaste bröllpsfoto jag kommit är festen efteråt och den var i en mörk bygdegård och med blixt i taket och lite längre slutartid så blev bilderna ändå ok tycker jag då sensorn hinner samla på sig lite ljus.

Modigt att fota bröllop, tänkte på det senast igår att det vore en rolig utmaning!

#50

Postad 27 mars 2013 - 11:35

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

massa nikon termer som jag inte förstår,, jag kör canon jag :)
vad är statisk fokus?
vad är kontinuelig fokus med af lock för något?

jag gillar inte auto iso då den ALLTID väljer ett väldigt högt iso tal,, även om det är ljust.
fota i raw gör jag alltid .

Det kan ju inte vara så lätt att förstå för en som håller till på "den andra sidan"... :P

Statisk fokus är då en viss specifik fokuspunkt inte ändras efter fokusering då shutter button är halvt nertryckt, detta även fast motivet flytter sig bort eller närmare (under tiden shutter knappen är halvt nertryckt). Vid kontinuerlig fokus fortsätter kameran att fokusera även då motivet rör sig i djupled (då shutter knappen hålls nertryckt).

Med AF lock låses fokus, dvs under tiden denna funktion är aktiverad sker ingen ny fokusering, även då avståndet till fokuspunkten ändrats.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.