Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ Sub xx.17

1072 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1001

Postad 28 september 2019 - 21:32

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
En annan fråga är hva som använder i Spirit subarna.

I cinema och ICE använder dom ju toppsteg..

#1002

Postad 29 september 2019 - 20:00

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

  • 1 161 inlägg
  • 0

Vilka inställningar ska XTZ 12.17 ha som grund när man gör en rumskalibrering? Har en Onkyo RZ800 receiver.



#1003

Postad 29 september 2019 - 20:03

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Vilka inställningar ska XTZ 12.17 ha som grund när man gör en rumskalibrering? Har en Onkyo RZ800 receiver.


Jag rekommenderar Gain på 50%, om du har sub i front normal fase, eq använder jag inte..

#1004

Postad 29 september 2019 - 20:16

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

  • 1 161 inlägg
  • 0

Jag rekommenderar Gain på 50%, om du har sub i front normal fase, eq använder jag inte..

 

 

Var ställer jag in Gain? Hittar bara dessa fysiska inställningar: https://www.xtz.se/p...s/Sub17_Amp.jpg

 

Ska volymen stå på REF?


Redigerat av Meganeoman, 29 september 2019 - 20:19.


#1005

Postad 29 september 2019 - 21:26

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Var ställer jag in Gain? Hittar bara dessa fysiska inställningar: https://www.xtz.se/p...s/Sub17_Amp.jpg
 
Ska volymen stå på REF?


Jag rekommenderar 50% dvs klockan 12.

Jag hade länge på Ref, men mycket bättre med romkorreksjon på 50%

#1006

Postad 30 september 2019 - 07:57

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

  • 1 161 inlägg
  • 1

Vad är skillnaden på att välja ex. +5 på subwoofern i receivern och +5 på volymratten bak på subben?



#1007

Postad 30 september 2019 - 09:28

Unregistereda61f6864
  • Unregistereda61f6864
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Vad är skillnaden på att välja ex. +5 på subwoofern i receivern och +5 på volymratten bak på subben?

Det undrar jag också. Ska man inte ställa in subben så att rumskalibreringen ger ca +/-0 dB till subben? Så att man får en "lagom" signalnivå.

 

Men en skillnad som jag kan komma på är att en för låg utsignal från recievern kan göra att subben inte vaknar från standby lika lätt (vilket var ett problem med framförallt dom gamla slutstegen).



#1008

Postad 30 september 2019 - 09:29

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 1

Vad är skillnaden på att välja ex. +5 på subwoofern i receivern och +5 på volymratten bak på subben?

väljer du +5 på subben, så kan du spela på högt i receivern innan signalen förvrängs och låter illa, har du +5db i receivern istället så kan du spela lägre innan signalen klipper. Man ska eftersträva OM möjligt att Ha några db minus i receivern, förslagsvis ca -5 till -8db på LFE kanalen(sub out), sedan öka på Subbens volym(gain) tills man är nöjd.

Man ska också OM möjligt eftersträva att ha övriga kanaler inom +-3db för att undvika att någon kanal agerar bromskloss för högt du kan spela vs andra kanaler, exempel: har du +10db på bakkanalerna och -5db på front, så kommer de ju vara en nivåskillnad på 15db vilket motsvarar att receivern kommer att behöva arbeta mycket hårdare för att effekten till bakkanalerna ej ska börja förvrängas, och spelar du så högt att du når MAX på utsignalen på bakkanalerna, så spelar fram kanalerna bara på tomgång... Sen skiljer det givetvis vilka högtalare man har, känslighet osv, men i stora drag, OM de går försök hålla nivåerna inom rimliga gränser om du spelar så du maxar receivern, lyssnar du lågt kan de kvitta... samma gäller basen....



#1009

Postad 30 september 2019 - 09:35

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 1

exempelvis: receiver: -5db på sub, övriga kanaler inom +-3db........ Sen kan de ju som vissa nämner orsaka standbyproblem på subben om man har subbens utnivå på receivern så lågt, men det är ju ett annat problem, jag startar/stänger mina subbar manuellt, men visst måste man ha standby och de kräver hög utsignal, så blir det en kompromissfråga så klart, man får testa sig fram..


Redigerat av hundrakg, 30 september 2019 - 09:35.


#1010

Postad 30 september 2019 - 10:01

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

  • 1 161 inlägg
  • 0

väljer du +5 på subben, så kan du spela på högt i receivern innan signalen förvrängs och låter illa, har du +5db i receivern istället så kan du spela lägre innan signalen klipper. Man ska eftersträva OM möjligt att Ha några db minus i receivern, förslagsvis ca -5 till -8db på LFE kanalen(sub out), sedan öka på Subbens volym(gain) tills man är nöjd.

Man ska också OM möjligt eftersträva att ha övriga kanaler inom +-3db för att undvika att någon kanal agerar bromskloss för högt du kan spela vs andra kanaler, exempel: har du +10db på bakkanalerna och -5db på front, så kommer de ju vara en nivåskillnad på 15db vilket motsvarar att receivern kommer att behöva arbeta mycket hårdare för att effekten till bakkanalerna ej ska börja förvrängas, och spelar du så högt att du når MAX på utsignalen på bakkanalerna, så spelar fram kanalerna bara på tomgång... Sen skiljer det givetvis vilka högtalare man har, känslighet osv, men i stora drag, OM de går försök hålla nivåerna inom rimliga gränser om du spelar så du maxar receivern, lyssnar du lågt kan de kvitta... samma gäller basen....

 

Oj det där var inte enkelt att förstå  :blush: kan någon förklara enklare?



#1011

Postad 30 september 2019 - 10:08

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Oj det där var inte enkelt att förstå  :blush: kan någon förklara enklare?

vi håller oss till enbart subben då :)

 

Det är bättre att ha lägre värde inne i receivern på LFE och skruva upp lite mer på subbens volym där bak...

exempel: receiver: -5db, subben volymratt där bak +5

 

På de viset undviker du att signalen låter illa om du spelar högt.

 

capice?



#1012

Postad 30 september 2019 - 10:15

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

  • 1 161 inlägg
  • 0

vi håller oss till enbart subben då :)

 

Det är bättre att ha lägre värde inne i receivern på LFE och skruva upp lite mer på subbens volym där bak...

exempel: receiver: -5db, subben volymratt där bak +5

 

På de viset undviker du att signalen låter illa om du spelar högt.

 

capice?

 

Ahh, ok nu hänger jag med, tack  :D

 

Vilka exakta inställningar hade ni på subben vid kalibrering?

 

Måste jag göra om kalibreringen igen nu då jag har + 5 på LFE inne i recivern och +-0 på subwoofern eller räcker det med att ändra till -5 i receivern och dra upp till + 5 på subben?


Redigerat av Meganeoman, 30 september 2019 - 10:19.


#1013

Postad 30 september 2019 - 10:16

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 1

Ahh, ok nu hänger jag med, tack  :D

sätt receivern värde på LFE till ett fast värde, låt säga -5db, sen glöm den biten, Sätt på film nu, spela på där du ligger på max lyssningsvolym ungefär, nu reglerar du enbart volymen på basen på ratten bak på subben tills du är nöjd, KLART!!


Redigerat av hundrakg, 30 september 2019 - 10:17.


#1014

Postad 30 september 2019 - 10:23

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Jag brukar reglera volymen bak på subben till filmer som är ganska normala i basen, på de viset har ju "justeringsmöjliheter" att ändra värdet i receivern några db hit o dit.

 

Alltså när du justerar in "normalvärdet på subbens volym där bak" välj en film som ligger ganska normalt i basen



#1015

Postad 30 september 2019 - 10:26

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

  • 1 161 inlägg
  • 0

Är det inte enklare att välja någon musik med regelbunden bas än film ?



#1016

Postad 30 september 2019 - 10:27

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 1

Ahh, ok nu hänger jag med, tack  :D

 

Vilka exakta inställningar hade ni på subben vid kalibrering?

 

Måste jag göra om kalibreringen igen nu då jag har + 5 på LFE inne i recivern och +-0 på subwoofern eller räcker det med att ändra till -5 i receivern och dra upp till + 5 på subben?

Ändra inget mer än som du säger: sänk lite i receivern och höj bak på subben, behövs inga nya kalibreringar..

Så precis som du säger, sätt -5db i receivern och öka lite på subben tills du är nöjd, lyssna med egna öron hur, inte alltid värdet på kalibreringen är lagom för just dig,



#1017

Postad 30 september 2019 - 10:32

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 1

Är det inte enklare att välja någon musik med regelbunden bas än film ?

fast de beror på, visst är musik lättare att ställa in, men film spelar djupare och toppar mycket kraftigare oftast.. jag gillar och ställa in allt på en film där de smäller till lite då och då... men egentligen är de inte de viktigaste, så länge du lägger dig på ca -5db i receivern, och justerar till en standardnivå sedan med subbens volym där bak, så kommer de bli bra

 

Det är därför jag menade, välj film och/eller musik där det är lagom hög bas jämfört med dialog och annat ljud, justera subben efter det, sen kan du bara gå in på receiver och ändra LFE efter behov..

 

Som exempel: när jag lyssnar på actionfilm med mycket bas så har jag -7db i receivern, musik ca -5db, men om filmen har klen bas( en drama) kan jag höja receivern LFE till kanske -3db, 

 

Så länge du ligger på minus värde i receivern så klarar du dig från förvrängning av signalen ut från receiverns sub out..

 

Så jag ligger på ungefär -7db upp till -2db i receivern, då täcker jag allt jag lyssnar på, film, musik, tal, youtube, netflix osv osv..


Redigerat av hundrakg, 30 september 2019 - 10:39.


#1018

Postad 30 september 2019 - 10:41

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 1

vet ej om du hänger med, men hela tanken med detta är att du ska kunna justera basens nivå inne i receivern från gång till gång beroende på vad du lyssnar på, istället för att springa fram o tillbaks till subben och justera, utgångsvärde: -5db i receivern..



#1019

Postad 30 september 2019 - 11:47

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Det eneste jag ville seja är att jag inte föredrar REF, möjligtvis funkar det ok på stereo...

På musik och film med Avr och romkorreksjon, så funkar det bästa her och flera har sagt detta sätta knotten på 50% mitt på och låta receiver sätta nivå i korreksjon.

Jag justerar inget mer på detta, går aldrig bak och justerar.

Redigerat av Danke, 30 september 2019 - 11:48.


#1020

Postad 30 september 2019 - 11:52

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

  • 1 161 inlägg
  • 0

Gjorde en NY kalibrering nu och tycker Onkyon RZ800 sätter lite konstiga värden!

Hade volymen inställd på 0 på subben.

 

 

RESULTATET

+7 LFE sub (avståndet till subben enligt kalibreringen var 7,5m men i verkligheten 3 m)

200hz crossover på frontarna som är stora Infinity BETA 50 med dubbla 8 tummare


Redigerat av Meganeoman, 30 september 2019 - 11:53.


#1021

Postad 30 september 2019 - 12:13

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Gjorde en NY kalibrering nu och tycker Onkyon RZ800 sätter lite konstiga värden!

Hade volymen inställd på 0 på subben.

 

 

RESULTATET

+7 LFE sub (avståndet till subben enligt kalibreringen var 7,5m men i verkligheten 3 m)

200hz crossover på frontarna som är stora Infinity BETA 50 med dubbla 8 tummare

 

Hur upplever du basen nu, 200hz är för högt... sätt den till 80hz.

 

höj på subben, och sänk basen i receivern till -5db


Redigerat av hundrakg, 30 september 2019 - 12:23.


#1022

Postad 30 september 2019 - 12:52

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

  • 1 161 inlägg
  • 0
Funderar på att stänga av onkyos egna Audessey calibrering och ställa in allting själv?

#1023

Postad 30 september 2019 - 13:10

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Funderar på att stänga av onkyos egna Audessey calibrering och ställa in allting själv?

gör det, jag har gjort de i mitt biorum, allt manuellt och lyssnat mig fram, supernöjd..

viktigaste är bara att LFE i receivern har negativa värden...  sen kan du ställa de andra nivåerna som du behagar


och 80 hz mellan front o sub så klart



#1024

Postad 30 september 2019 - 13:22

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

  • 1 161 inlägg
  • 0
Så fastän frontarna är så stora så ska de delas på 80hz?

Ska Phase matching bass vara på i receivern?

Redigerat av Meganeoman, 30 september 2019 - 13:42.


#1025

Postad 30 september 2019 - 13:42

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Så fastän frontarna är så stora så ska de delas på 80hz?

jag tycker det, inte ska din sub spela så högt upp, den presterar bättre om den får klippa vid 100hz eller lägre.. prova, kommer låta bättre också tror jag



#1026

Postad 30 september 2019 - 13:52

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 1

Ska Phase matching bass vara på i receivern?

stäng av allt lull lull, ingen dgital korrigering alls, hoppa över  kalibrering och nollställ allt, börja med alla basic inställningar manuellt, ta tid på dig ett par dagar, lyssna dig fram... dina öron är din bästa vän...

 

så länge du bara har en sub, så är det bästa att lyssna sig fram och placera subben om de går på olika ställen,,, har du fler subbar då blir de värre...

 

det är ju alltid bäst och mäta mäta, sen lyssna, ställa om lite, ändra, mäta och lyssna, men kan man inte mäta så får man lyssna bara...

 

Prova, 80 hz delning, -5db på LFE i receivern, resten ställer du manuellt och lyssnar..

Börja med phase=0 grader på subben också, bak på subben


Redigerat av hundrakg, 30 september 2019 - 13:56.


#1027

Postad 30 september 2019 - 14:48

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

  • 1 161 inlägg
  • 0

Vet att subben levererar men den drunknar i ljudet av resten av högtalarna, vet inte vad jag gör för fel  :(

 

Har receivern på -5 LFE

Subbens volym på ca. +6

Stängt av digital korrigering

Mätt avståndet till ALLA högtalare och lagt in det i receivern.

Ställt alla högtalare på crossover 80hz

Subbens LFE på 80hz



#1028

Postad 30 september 2019 - 15:10

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

 

Subbens LFE på 80hz

 

Menar du ratten bak på sub så ska den vara på max om man delar i förstärkaren. Är det nån inställning i förstärkaren så höj till 120hz. LFE kanalen går högre än 80 så även om övriga delas där så ska sub gå högre.

Testa oxå att ha front som large eller large + extra bass. Har man stora frontar är det inte självklart att köra dom som small som låter bäst.



#1029

Postad 30 september 2019 - 15:41

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Funderar på att stänga av onkyos egna Audessey calibrering och ställa in allting själv?


Det är ganska normalt att romkorreksjon missar på delfrekvens Hz och small och large.

Nivå etc stämmer som regel bra...

Wire error/out of phase är ochså ofta normalt..

Man måste dubbelt kolla resultat, jag tycker fortfarande att mycket av romkorreksjon är bra, men man måste kolla resultat.

#1030

Postad 30 september 2019 - 15:48

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

  • 1 161 inlägg
  • 0
Finns ingenstans man kan välja small eller large på Onkyon! Utan man kan bara välja hz.

#1031

Postad 30 september 2019 - 15:56

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 1

Finns ingenstans man kan välja small eller large på Onkyon! Utan man kan bara välja hz.

 

Kollade manualen, finns ett "full band" som val. Samma sak som Large



#1032

Postad 30 september 2019 - 15:58

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 1

bak på subben:

 

Switchar

SUB EQ: REF

LOW PASS: OFF

 

Vred

CROSSOVER: MAX(160hz)

PHASE: 0

VOLUME: som du önskar



#1033

Postad 30 september 2019 - 17:04

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

  • 1 161 inlägg
  • 0

Läst på många ställen att man ska ställa alla högtalare på small utom subben men vad innebärr small på en Onkyo har bara Full band eller hz att välja på!

 

Vad är small lika med?



#1034

Postad 30 september 2019 - 18:00

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 1

Läst på många ställen att man ska ställa alla högtalare på small utom subben men vad innebärr small på en Onkyo har bara Full band eller hz att välja på!

 

Vad är small lika med?

small= 80 hz på alla högt



#1035

Postad 30 september 2019 - 18:36

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 693 inlägg
  • 0
Just avstånd til sub stämmer oftast inte 1:1

Jag justerade in min subb manuellt med avståndsreglaget i recievern och mätte med separat mät mikrofon och REW tils den matchade i tid med frontarna. Subben står sirka 3.5m fysiskt från sweetspot och jag hamnade på 9.55meter i yamahan så jag skulle ställa denna tillbaka til 7.5m om jag vore deg.

Detta värde beror inte bara på hur långt bort den fysiskt står men också hur många ms delay själva subben har i sig själv genom sin elektronik och skiljer mellan subbar. Avståndet du får är bara millisekunder skrivet i meter så det är lite förvirrande men om du inte har separata mätsystem så ställ den på 7.5 som autokalibreringen menar, den brukar inte vara så dålig på just detta. Dom andra högtalarnas värden stämmer oftast bättre med fysiskt avstånd men detta beror på att dom inte har innbyggd förstärkare och ev. annat som en aktiv sub har.

Redigerat av Demon Slayer, 30 september 2019 - 18:43.


#1036

Postad 01 oktober 2019 - 05:52

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

  • 1 161 inlägg
  • 0
Har nu - 5 på LFE inne i receivern och fastän jag provade max volym bak på subben så rör sig konen knappt nånting! Vad beror det på?

#1037

Postad 01 oktober 2019 - 07:18

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Har nu - 5 på LFE inne i receivern och fastän jag provade max volym bak på subben så rör sig konen knappt nånting! Vad beror det på?

märker du att volymen på subben fungerar då?  den borde spela på hyffsat bra med max på subben där bak även med -5db på LFE i receivern, hur ställde du de övriga högtalare runt om, 0 db?



#1038

Postad 01 oktober 2019 - 10:52

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

  • 1 161 inlägg
  • 0
Resterande högtalare håller sig kring 0 db. Jo märker att det händer något när jag vrider på volymen på subben men väldigt lite 🤔

#1039

Postad 01 oktober 2019 - 11:16

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Resterande högtalare håller sig kring 0 db. Jo märker att det händer något när jag vrider på volymen på subben men väldigt lite


Har du Spotify eller Tidal?

Testa purple Lamborghini, Suicide Squad Eller Massive Attack Angel.

Hz80, volumratt kl 12 eller efter tycke.

Romkorreksjon, kolla att Sub har rett avstånd och typ lik nivå somm domm andra högtalare.

På dessa låter ska Sub värkligen flytta luft och element.

#1040

Postad 01 oktober 2019 - 12:01

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

  • 1 161 inlägg
  • 0
Provade men konen rör sig knappt med de inställningarna och de låtarna 😣

Enda gången subben låter kraftigt är vid nivåkalibrering!

#1041

Postad 01 oktober 2019 - 12:06

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Provade men konen rör sig knappt med de inställningarna och de låtarna
Enda gången subben låter kraftigt är vid nivåkalibrering!


Kann du fota, settings på meny skärm, och bild av subs panel?

Värkar som sub funkar och det är något med inställningarna...

#1042

Postad 01 oktober 2019 - 12:26

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

skummt, ja menar, den borde spela på bra...... måste vara nåt i receivern då som spökar.. nån inställning

 

gör en nivåkalibrering då igen , och ändra värdene efter det sen vart du vill ha dom,..


Redigerat av hundrakg, 01 oktober 2019 - 12:27.


#1043

Postad 01 oktober 2019 - 13:24

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

  • 1 161 inlägg
  • 0
Fattar inte varför kalibreringen alltid väljer att sätta frontarnas crossover till 200hz??

Trots dess storlek, Infinity Beta 50 med dubbla 8"

#1044

Postad 01 oktober 2019 - 13:56

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Fattar inte varför kalibreringen alltid väljer att sätta frontarnas crossover till 200hz??
Trots dess storlek, Infinity Beta 50 med dubbla 8"

Inte bry dej med detta. Kalibrering blir ofta förvirrad av rum högtalare etc.

Min hamnar ofta på 120hz helt fel här med, tror jag har sett högre ochså.

Justera ner till 80hz och testa.

Kolla volumnivå på sub i Avr ochså min står omlag på likt nivå som högtalare. Detta funkar mycket
bra här.


Nu har ju jag bara small och large då och sub Hz.

Jag tror faktiskt du har en fördel, for det är fördel att kunna justera alla högtalare individuellt i Hz och inte bara Small/large.

Redigerat av Danke, 01 oktober 2019 - 14:01.


#1045

Postad 01 oktober 2019 - 14:05

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Kolla här..

Samma som ditt issue.

Inte nåt att bry sej om.

Onkyo 200hz

https://www.avforums...eakers.2114833/


Kalibrering är bara ett hjälpmedel, mätning osv.

Resultat måste du alltid anpassa efter eget tycke och råd...
Jag använder THX standard, och det är 80hz

Redigerat av Danke, 01 oktober 2019 - 14:09.


#1046

Postad 01 oktober 2019 - 16:56

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

  • 1 161 inlägg
  • 1

Äntligen löst  :D visade sig att jag tydligen hade gjort en felkoppling för ett tag sedan + att jag hittade rätt inställningar till slut! :lol: Tack för alla tips och råd!

 

XTZ subben levererar mycket gött nu  :wub:



#1047

Postad 02 oktober 2019 - 13:33

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Äntligen löst  :D visade sig att jag tydligen hade gjort en felkoppling för ett tag sedan + att jag hittade rätt inställningar till slut! :lol: Tack för alla tips och råd!

 

XTZ subben levererar mycket gött nu  :wub:

och vi får inte veta vad du gjort för fel? :blink:

 

kan ju hjälpa andra som läser tråden senare om de har samma problem 



#1048

Postad 12 oktober 2019 - 17:21

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

  • 1 161 inlägg
  • 0

fast de beror på, visst är musik lättare att ställa in, men film spelar djupare och toppar mycket kraftigare oftast.. jag gillar och ställa in allt på en film där de smäller till lite då och då... men egentligen är de inte de viktigaste, så länge du lägger dig på ca -5db i receivern, och justerar till en standardnivå sedan med subbens volym där bak, så kommer de bli bra

 

Det är därför jag menade, välj film och/eller musik där det är lagom hög bas jämfört med dialog och annat ljud, justera subben efter det, sen kan du bara gå in på receiver och ändra LFE efter behov..

 

Som exempel: när jag lyssnar på actionfilm med mycket bas så har jag -7db i receivern, musik ca -5db, men om filmen har klen bas( en drama) kan jag höja receivern LFE till kanske -3db, 

 

Så länge du ligger på minus värde i receivern så klarar du dig från förvrängning av signalen ut från receiverns sub out..

 

Så jag ligger på ungefär -7db upp till -2db i receivern, då täcker jag allt jag lyssnar på, film, musik, tal, youtube, netflix osv osv..

 

Vad står då volymen bak på subben på?



#1049

Postad 12 oktober 2019 - 17:26

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

liter förbi kl 12, ser ej bak vart de står....

 

nu får du berätta vad felet var hos dig ju?



#1050

Postad 12 oktober 2019 - 17:58

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

  • 1 161 inlägg
  • 0

Oj sorry, lite osäker dock på vad felet egentligen var men ska försöka: Hade 5.0 tidigare och bestämde mig för att bi-wira frontarna sedan köpte jag utomhushögtalare och kopplade in dom och då tror jag att jag skippade bi-wiring men glömde ta bort de kablarna utan avaktiverade bara bi-wiring i receivern. Sedan skaffade jag subben och när jag då körde kalibreringen så blev någonting galet. Exakt vad vet jag inte tyvärr.

 

Men nu har jag gått igenom alla kablar bak på receivern och dubbelkollat att allt är rätt m.m.

Men har fortfarande lite problem med att receivern kör ca. +8 på subben vid kalibrering när volymen står på 0 bak på subben.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.