Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kunskapsnivån hos Expert

122 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 05 september 2002 - 14:46

Unregistered6533a91b
  • Unregistered6533a91b
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
Då kanske man ska byta yrke och bli säljare på SIBA istället om nu lönerna är så höga[:D].

Denna ovilja att på ett bra sätt sälja produkter till konsumenterna är ju bedrägeri. Att lura i folk både det ena och det andra.

Jag blir arg varje gång jag "måste" går in i någon av dessa affärer och fråga om någonting. Men jag måste iof säga att de brukar vara bra på vitvaror. Sist så köpte jag ett kylskåp och han var fenomenal på att ange mått och volymer.[:D]
De kanske ska hålla sig till vitvarorna och lämna över hifi-prylarna till andra som vet vad dom håller på med.[:D]

#52

Postad 05 september 2002 - 17:18

Unregistered3411a2ec
  • Unregistered3411a2ec
  • Forumräv

  • 764 inlägg
  • 0
Jag litar i princip alldrig på försäljare, oavsett om det gäller korvar, bilar, slagborrar eller stereo prylar. I slut ändan är det pengar som de vill tjäna och det är mig som de vill tjäna pengar på. Jag försöker alltid skaffa mig en uppfattning om produkten/erna innan jag ens går till butiken. Om jag inte själv kan skaffa mig all nödvändig information eller helt enkelt inte kan tillräckligt mkt så vänder jag mig till släkt och vänner, eller kanske ännu bättre, forum som detta. Allt för att få ett objektivt tips/råd som möjligt. Ju dyrare en produkt är desto mindre litar jag på försäljaren. Tex bilar och båtar (begagnade) är ju riktigt knepiga att köpa pga den assymetriska informationen på marknaden.

En fråga som är ganska intressant är hur mkt ansvar kunden själv faktiskt måste ta när det gäller vad det är man eg. köper. Så länge försäljaren inte ljuger eller inte säger hela sanningen så tycker nog jag att man har sig själv delvis att skylla om man blir missnöjd med köpet.

Det största problemet är väl att vissa försäljare mer eller mindre ljuger, vilket är helt oacceptabelt, men samtidigt mkt svårt att bevisa efterråt när man kanske vill häva köpet.

Annars är min uppfattning att de flesta som handlar på alla dessa ställen överlag är nöjda (de har väl lägre krav och intresse än oss). Och dom av oss som inte gillar företagen kan ju helt enkelt hålla sig borta därifrån...

#53

Postad 05 september 2002 - 22:04

Unregistered3300a0e7
  • Unregistered3300a0e7
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Orkade inte läsa hela tråden MEN vill flika in med att det har hänt mig ett par ggr också. Var tex inne på att köpa en Onkyo reciever och var bara för skoj inne och pillade på en på just EXPERT och en säljare tog självklart kontakt med mig och jag började ställa frågor som bara blev mer och mer invecklade.[}:D] Stackarn visste knappt vart han skulle ta vägen till slut, han försvann redan när jag började prata PL2 med honom. Fattar inte att dom kan anställa så pass okunnig personal, jag tycker personligen att man bör ha ett intresse av tex hembio för att sälja hembiosaker. Men men, så är det inte tyvärr

#54

Postad 05 september 2002 - 22:15

Unregisteredd5c16aad
  • Unregisteredd5c16aad
  • Lärjunge

  • 391 inlägg
  • 0
Har varit inne i många lika dana affärer. Tills jag åkte ner tiil Vimerby till WWW.ultimate.se . jörgen är otroligt kunnig och trevlig. Kan svara på näst intill allt man frågar om. Hellt klart värt ett besök

Han är ju mest knäckt hela tiden och har alltid skinnväst. [:D][:D][:D]

#55

Postad 05 september 2002 - 23:41

Unregistered3411a2ec
  • Unregistered3411a2ec
  • Forumräv

  • 764 inlägg
  • 0
Säga vad man vill men SIBA gör iaf jäkligt roliga och ironisk (?) reklam, jag tänker på den där med killen utanför husvagnen som snackar duktigt med skit till folk på en parkering eller nått. Det är ju uppenbart för alla att han har noll koll (han ska ju i reklamen uppfattas som om han kommer från ett annat företag, nyteknik eller vad det står på husvagnen), och sen kommer klippet innefrån SIBA butiken där de säger att de kan hemmabio...

Ha ha ha ha ha, årets bästa reklam!

#56

Postad 06 september 2002 - 02:26

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
adf, Såklart man inte ska lita på säljare helt. Men vanliga personer gör inte som du och jag och läser in sig på det man ska köpa, dom räknar med hjälp av en "kunnig personal", något dom ej får på dessa ställen. man märker rätt snabbt att dom blir nervösa när dom upptäcker att jag inte är tappat bakom en vagn. Och som ni många vet så säger jag som jag tycker. [:D]

#57

Postad 06 september 2002 - 13:15

Unregistered3411a2ec
  • Unregistered3411a2ec
  • Forumräv

  • 764 inlägg
  • 0
nin:

så sant så sant, men många som handlar på på dessa ställena har ju klart mindre intresse osv. än oss här och blir oftast nöjd med det dom får, lyckligt oventande om att de blivit lurade(?)...

Kan ju hoppas att alla som har tänkt att handla på SIBA kikar förbi här först, för det var väl dom som hade med Minhembio i sin reklam. Då kanske vi kan rädda några förlorade själar...

Vilken tur man hade när historialäraren på gymnasiet envisades med att prata om källkritik i flera veckor!!!

#58

Postad 06 september 2002 - 16:46

Unregisteredbaa98e7f
  • Unregisteredbaa98e7f
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0
Då och då har kvällstidningarna bilagor om datorer. Jag anser att jag har en relativt bra kunskap om datorer iom att det varit mitt yrke i snart 20 år.

Dessa bilagor läser jag med mycket nöje och de ger mig många skratt. OK, det var värre i slutet på 90-talet men...

Sen slog mig tanken: Hur proffsiga är deras andra bilagor som vill förmedla tips om bilar, trädgården eller rent av hemmbio? Än värre: hur mycket av all information i dessa tidningar kan vi lita på.

Jag vill inte spåra ur tråden här, men det skulle vara otroligt intressant att få höra era kommentarer till vad ni läser i kvällstidningsbilagorna om hemmbio och DVDer av sk experter.

Staffan

#59

Postad 06 september 2002 - 17:53

Unregisteredc00c89cc
  • Unregisteredc00c89cc
  • Lärjunge

  • 343 inlägg
  • 0
Oj, jag visste inte att försäljare kan tjäna 20 000 i månaden för detta (talar då om lågrpriskedjorna). Ingångslönen för min mor som läkare var ca 17000/mån, detta efter 5,5års blod, svett och tårar på Uni.
Trodde att lönen låg närmare 12000 eller dyl....

#60

Postad 31 december 2002 - 03:09

Unregistered0e7aa5c7
  • Unregistered0e7aa5c7
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Ingångslönen äro ca 13000.
Bara så att ni vet :D

#61

Postad 31 december 2002 - 04:18

Unregistered238954f7
  • Unregistered238954f7
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Min lokale Expert handlare är faktiskt väldigt kunnig!! De har 4 anställda som var och en har ett eget brinnande intresse för sina produkter. Butiksägaren (och vän till mig) har ett brinnande Hemmabio och HIFI intresse och det e inte mycket han inte kan inom detta områda...vidare finns det anställda som kan det här med TV och Video, en som kan mobiler OSV. Jag ahr alltid fått ett mycket proffsigt bemötande där vilket gjort att jag har köpt min TV (Panasonic 28"), min 2 kanalare (HK 650) och min gamla DD reciever (Yamaha RX-V495a) där...mycket kompetent personal. Dock så är det nog väldigt olika från butik till butik vilken personal de anställer.......

#62

Postad 31 december 2002 - 06:49

bjarne
  • bjarne
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0
quote:Dock så är det nog väldigt olika från butik till butik vilken personal de anställer.......Japp! Dom är vad dom heter:...Janne, Anita, Kalle, Jesper, Camilla och Jörgen...
[:D]/bjarne

#63

Postad 31 december 2002 - 10:30

Unregistered0ff54576
  • Unregistered0ff54576
  • Forumräv

  • 733 inlägg
  • 0
Ett tips när man går in i en affär är att kolla in sortimentet.[:D]
Hänger det en plasma på väggen, QED och Supra finns bland kablarna och i hembiohörnan står det kanske en Marantz och HK dessa exempel är från min lokale Expert handlare.

Kunnig och intresserad personal omger sig inte med endast ett standard sortiment.

//Birdie

#64

Postad 31 december 2002 - 11:43

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0
Hos min lokala Expertbutik kan jag inte klaga på varesig kunskap,service eller priser.
I området hemmabio så har de en otroligt kunnig kille som jag jämt pratar med om jag vill ha hjälp.Har aldrig varit med om att nån där har börjat svamlat om något de inte vet ett dyft om utan de säger vilken man ska prata med för att då få den bästa servicen/hjälp.

#65

Postad 31 december 2002 - 11:56

Unregisteredb2d719db
  • Unregisteredb2d719db
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
Saxat ur mitt senaste besök hos expert i Kista:
"Hej , har ni projektorer?"
"Ja . vad vill du ha?"
"Philips Garbo Matchline"
"Ok, den kan vi beställa och den kostar 25:000:-"
"...och det är alltså Matchline vi pratar om då?"
"Eh!!...det finns bara en Garbo och den kostar 25:000:-"
"Nä...det finns två modeller..."
"Nä , det finns bara en och den kostar 25:000:-"
"...tack för kaffet..."
Vi är vad vi heter...[:D][:)]

#66

Postad 31 december 2002 - 19:48

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Några diskussioner jag haft med Expert-personal:

"RCE-säkrar ni DVD-spelarna när ni regionsbefriar dem?"
"Vad är RCE? Vi har moddat spelare i tre år och inte hört talas om den beteckningen!"
"RCE innebär... (förklaring)"
"Vet ni om det blir säkrat för detta (hoppas att de förstått vad jag menade)?"
"Nej."

Annan diskussion (angående en Konica digitalkamera):

"Tar den CF Typ II?"
"Vadå, menar du om man kan ha två kort i den?"
"Nej, CF Typ II är (förklaring)."
"Jaha, jag ska ta fram kameran och kolla."
(Lite senare)
"Nej, jag hittar inget om det (på kameran) så det har den inte."

En kompis köpte en digitalvideokamera av Expert - med totalt misshandlat batteri. Expert hävdar vid felanmälan: "ja det måste skickas till Sony bla bla bla" och de har en nonchalant inställning.

Annan diskussion:

"Man kan ju inte jämföra med Tyskland, det är ju en annan marknad bla bla" (angående deras priser).

En annan säljare sade: "Tyskarna åker till oss och handlar för vi är så billiga!"

Jo, Expert är helt enkelt lysande.

Expert - med rätt att döda batterier.
Expert - Vi är INTE vad vi heter.
Expert - För att okunskap lönar sig.

#67

Postad 31 december 2002 - 20:47

Unregistered38aaaed3
  • Unregistered38aaaed3
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by bamsebasen
Varför inte ha en butik utan säljare. Typ ett stort lager där man kan gå omkring och titta på apparaterna. Sen knappade man in apparatens kod på en dator och så kom den ut på ett band efter betalning. Säljare som de på Expert, Siba och de andra varuhusen har ju lön för jobbet som de inte kan. Lägg det som rabatt istället.

Expert borde byta namn till "De okunniga" istället.[:)]

[url="http://"https://www.minhembio.com/show.asp?user=bamse"]Mitt paradis[/url]

så har dom det ungefär på netonnet i Borås

#68

Postad 01 januari 2003 - 03:37

Unregisteredc00c89cc
  • Unregisteredc00c89cc
  • Lärjunge

  • 343 inlägg
  • 0
Är i Finland för tillfället och kan meddela att Expert har minst lika "hög" kunskapsnivå här.

Iaf vandrade in till butiken och fick väl vänta en 5 min innan en ung försäljare kom fram.
Han stod visst och lyssnade intressant på en äldre försäljare och dess förklarinar till en kund, när kunden vandrat iväg och den äldre försvunnit ut på lagret eller dyl, tog han sig tid med mig.
Iaf, började först fråga om han talar svenska, vilket han generat uttrycker lite hackigt att han tyvärr inte gör utan vi fortsatt vår konversation på engelska, vilket fungerade ok

Ok, iaf så hade butiken ngn form av mellandagsrea (kan inte finska så bra så jag visste inte riktigt vad skyltarna sade utan antog detta[:)]). Eftersom jag är på jag efter ett set med Black Diamond ev. Blue Diamond tittade jag just på dessa högtalare (kan nämnas att butiken i princip endast sålde Audio Pro så det var ju smidigt för mig tänkte jag, personalen borde väl i sådana fall kunna sortimentet någorlunda väl).

Iaf, stod och försökte avgöra om det var värt att skaffa en Aventek 6 högtalare istället för en Blue Diamond och försökte pressa säljaren på lite info. Iaf så tror jag att han missförstod mig ngt och började istället titta bakpå högtalaren för att finna modellbetäckningen, vilket inte gjorde mig så mycket mera klok än att jag fick bekräftat att jag verkligen stod och såg på ett par Aventek 6 högtalare och ett par BD [xx(]. Jaja tänkte jag, struntar väl i detta och drar hem för att lusläsa nätet istället och bad istället om att få veta priset på dessa bumlingar.
Tydligen så gick inte heller detta för sig alldeles för smidigt och snabbt utan jag fick vänta i 5-10min på att denne unge man skulle ut på kontoret för att kolla i sina pärmar. Fick reda på priset men ville naturlitvis även veta priset för en Center och Surroundhögtalare, och fick då vänta ytterligare 5-10min för denna info.

Jaja, intressant ändå att man tydligen kan kränga högtalare till ett värde av 12k utan att veta ens vad de har för modellbetäckning, vågar inte ens gissa vad dessa försäljare vet om spec. eller annan info...

Iaf, önskar Er alla ett Gott Nytt År!!!!

#69

Postad 02 januari 2003 - 03:52

Unregistered33192
  • Unregistered33192
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0
Var inne med min fru på expert för att få tag i en undervattenskamera. Vi bad att få se de modeller som hade blixt och fick till svar "Blixt? Är ni tokiga det blir ju kortslutning om man kör med blixt under vattnet!", alltså fick vi då gå till en riktig affär och köpte då en med blixt.
Jo, de är verkligen vad de heter!

#70

Postad 02 januari 2003 - 05:02

Unregistered32857
  • Unregistered32857
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Kan bara tillägga att det finns personer som inte bara är dumma utan de tycker de är jättesmarta när de verkar tro att allt en säljare säger är ren och skär lögn.. Men det är ju deras förlust..

#71

Postad 02 januari 2003 - 05:09

Unregistered2f405cf3
  • Unregistered2f405cf3
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Intressant Topic…
Kan till en början erkänna att jag är en så kallad ”expert”. I alla fall på torsdagar och fredagar då jag praktiserar på en expertbutik via skolan (går sista året på handel). Kan säga att innan jag började ”jobba” på expert hade jag exakt samma inställning till expert som er, och den är inte bättre nu. MEN jag har förståelse varför!
För det första är det inte lätt att kunna allt om allt. Personligen kan jag ”mycket” om hembio, ministereos och bärbart ljud då jag har ett intresse för dessa prylar. Jag kan ge svar på de frågor som ställs och även ge information om vad t ex prologic2 (som jag lärt mig mycket om på detta eminenta forum) är på ett hembio system. Något som en ”normal” svensson inte har en aning om.
Men kommer det en kund och frågar om kameror är jag helt såld. Vet i stora drag vad de olika optikerna är och kan förklara lite lätt på ytan vad som skiljer de olika formaten åt och grundläggande funktioner. Varför är det så? Jo, jag har inte ett intresse för dessa prylar. Och utbildningen ska man få med hjälp av kataloger/kollegor. Och med tanke på att där jag jobbar har vi ~20 videokameror, ~5 systemkameror, ~15 vanliga kameror och ~15 digitalkameror så finns det inte en chans att kunna allt om alla kameror. Så kommer det in ett proffs på kameror (som ni är på hembio) så har jag inte en chans att förklara exakt hur Fujifilms super-CCD plattor är uppbyggda. Säger sig själv. Men som kund vill man ju veta det…
Vad gör jag åt det, jo, jag vidardirigerar dem till en kollega som har ett intresse för digitalkameror och vet allt om Fujifilms ccd-plattor som är utformade som blablabla…
Likaså gör han när någon kund vill köpa en stereo, han dirigerar dem till t ex mig. Sen vet jag av egen erfarenhet att det inte alltid går till så då man förlorar ”sälj”. Jag som bara ”praktiserar” där bryr mig inte men de fast anställda vill ju sälja för så mycket som möjligt och ”prackar” på kunderna produkter…
Med andra ord, bästa säljaren är han som kan ljuga mest. Visst, har kollegor som kan typ allt om varorna i vårt sortiment. MEN när han får en fråga han inte vet nått om säger han inte ”Jag ska kolla upp det” utan säger att ”Så är det, bla bla” Han ljuger med andra ord…

Sen att folk på siba har en årslön på 400,000: - kanske stämmer med tanke på att de får provision på det de säljer. På expert får man inte någon provision alls och kan med andra ord bara drömma om de pengarna. Då jag jobbar extra får jag 60, 80kr/timmen på vardagar och 50 % OB på helger. Med andra ord en PISS lön. Jobbar jag på BurgerKing får jag 74, 50kr/timmen och 100 % OB. ”Topp säljaren” på den butik jag jobbar på har en årslön på 200,000kr och då jobbar han en massa extra.
Den lönen lockar ju inte många duktiga säljare och eftersom företaget måste ha folk anställs folk utan säljkunskaper som inte har produktkunskap. = Bygget består utav en massa kakor i era ögon (som är riktiga ”experter” på t ex hembio) som inte kan mycket i era ögon, MEN i en normal svensson ögon är de jätte duktiga som kan en massa svåra ord som de läst i katalogerna. Typ Flatscreen, DBB(dynamite bass bost [:)]) och scart. De ”prackar” på kunderna produkterna de igentligen inte vet någonting om…

Summa summarum; Att jobba på expert är verkligen ingen dans på röda rosor, man förväntas kunna allt om allt. För att få den kunskapen får man ingen hjälp av ”ledningen” utan de ska man lära sig själv. Med tanke på den minimala lön man får och att man inte får någon som helst provision på det man säljer så förstår jag varför en del inte är så taggade på att lära sig allt om allt.
Men är man, som jag, en kille som gillar att ge kunder en bra service och har ett ”samvete” som gör att man inte kan ljuga så gör man det bästa av saken (låter som jag är en ängel men jag gillar just kund kontakten). Sen att jag enbart är här för att skolan placerade mig här är en annan sak. Siktar på en lite bättre karriär som säljare än på expert, men på vägen dit är detta en riktigt bra erfarenhet…

Over and out.


Ps. Detta inlägg kan vara ”flummig” skrivet men jag hoppas få dispens då klockan är 04.09 och hjärnan är allt annat än på topp.ds

#72

Postad 02 januari 2003 - 05:42

Unregisteredf13dd624
  • Unregisteredf13dd624
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Det finns bra och det finns dåliga butiker. Det finns bra och det finns dåliga säljare...
Vilken butik man än kommer till finns det alltid något att klaga på...

Men däremot är nog Expert det företag man kan klaga mest på..
När jag dagarna innan jul var ute och julhandlade på expert i Kista så blev jag till en början mycket nöjd med butiken.... Där har dom satsat lite på kvalitet när det gäller hembio m.m...
Så efter att ha köpt det jag skulle kände jag mig riktigt nöjd...... men det skulle ju ändra på sig...

Väl på julafton när presenterna har delats ut öppnas då paketet från mig... I paketet ligger det en DVD-spelare... som bör vara helt ny... När den senare tas upp för inkoppling upptäcks der att det inte ligger någon fjärr med.... då blir man ganska frustrerad.. efter att ha tagit bort skyddshöljet om varan hittar man två feta klistermärken... På den ena står det följande:

Expert Kista: Luckan stänger ej igen, stannar halvägs och så ett datum då den är skickad på service.

På den andra lappen står det:
Tekno Center, Norrköping.
Fel återgärdat åter till Expert Kista..... och så ett datum....

Egentligen hade det inte gjort något om det nu hade varit så att jag hade köpt denna produkt till mig själv, då kunde jag bar h gått och bytt den.. Men när man nu ger bort något så känns j*vligt pinsamt när detta sker.....

JAG KOMMER ALDRIG MERA HANDLA HOS EXPERT!!!!!

#73

Postad 02 januari 2003 - 11:53

Unregistered33192
  • Unregistered33192
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0
Var inne på SIba en gång för att inhandla ett 5.1 högtalar paket, de hade en del uppkopplat med diverse förstärkare vilket de tydligen sålde som färdiga hembiopaket. De jag var intresserade av var kopplade till en mindre Pioneer receiver, 10 cm till höger satt min egen yamaha 620 kopplad till ett par kassa yamaha högtalare. "Kan man möjligtvis få höra dessa högtalare fast kopplade till 620:en därborta? Nähä det gick inte för sig. Säljaren tyckte istället att jag skulle tänka bort Pioneeren och tänka hur de skulle låtit med 620:en istället... Fanns även ett par Pioneer högtalare i 10000:- klassen, nähepp gick inte att provlyssna alls tydligen, oj var inte ens lönt för "Nej dehär kan du inte köpa för det är bara beställningsgrejor". Jahapp tydligen är jag inte kapabel att handla beställningsvaror heller... Min kommentar till att ett av de uppställda högtalarna hade bumlig bas möttes med "Jag har en polare som har dem hemma, låter skitbra där, är bara rummet här som påverkar och gör att basen låter så". Ett påstående som jag vanligtvis skulle kunna hålla med om, men lokalen ifråga är ju för tusan 2000kvm helt ÖPPEN yta, hur tusan kan det rummet gör basen bumlig och instängd??
Hade även en polare som blev rekommenderad av Siba att köpa optiska toslink kablar med guldplätering för ljudet skulle bli så mycket bättre sa de...

#74

Postad 02 januari 2003 - 12:38

Unregistered55c9380c
  • Unregistered55c9380c
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0
Känner bara att jag måste ställa mej upp och försvara "min" Expert-butik nu.

Alla Expert-butiker har inte okunnig personal.

Här i Halmstad har vi en "riktig" HiFi/Stereo/TV-butik,
Ljudcenter, som har hållt på med att sälja ljud och bildprylar i 25 år. Trevliga killar som vet vad de pratar om och en ambition att alltid hjälpa kunden på bästa vis.

Denna butik har ganska nyligen gått med i Expert.
Vad jag har förstått, så är detta för att kunna köpa in prylar till lite vettigare priser, än vad du kan som fristående firma.
Den enda skillnad som egentligen märks därinne, är kanske att sortimentet har utökats på kamera och telefonsidan.

//Maths

#75

Postad 02 januari 2003 - 16:28

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Var på 3 st expertbutiker idag med en kompis som fårr presentkort på 2000:- i julklapp, vi letade efter en sony dvd spelare som han kollat in, frågade första butiken:

klarar den svcd och är den regionsfri? .. svar ... Ja den har s-vhs men den går inte att göra regionsfri på annat sätt än att löda om den......

butik 2: Den klarar inte av att spela s-vcd och den går inte att göra regionsfri.

butik 3: självklart spelar den svcd och jag kan göra den regionsfri men jag måste skicka iväg den o det kan ta några veckor o sen kostar det kanske 5-600.

Efter allt detta tog jag med min vän till en lite mera seriös affär... där var svaren, ja den klarar svcd och vi fixar den regionsfri på 1 min om du väntar.

Det är så man ramlar baklänges vilka okunniga idioter som jobbar på alla "stormarknader"

#76

Postad 02 januari 2003 - 20:36

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0
Självklart e det grymt ojämnt, har själv pysslat med ljud och bild ganska länge och blev för 3-4 år sen mycket förvånad när min tjej kom hem och sa att hon fått jobb på dåvarande City Stormarknad i Barkarby.. Höll på att garva ihjäl mig då jag visste att hennes intresse och kunskap om/för elektronik inte direkt var stor.. Hon och hennes polare hade sett nån annons i tidningen och gick dit och pratade med platschefen och saken var biff..

De fick vad jag vet överhuvudtaget inte någon teknisk utbildning på olika standarder, det enda som skedde var att de fick nån snabb genomgång när nån ny produkt kom om det var större skillnader mot vanliga apparater.. Första gången jag träffade hennes chef så frågade jag om han visste om en S-VHS-maskin hade bättre bild och ljudkvalitet än en Sony Digital Betacam-bandare, och det var han säker på att den hade.. Då e det inte så konstigt att det blir galet lixom..

Men dom hade ruskigt dålig lön, långa arbetsdagar typ 8-20 minst.. Det enda dom kunde tjäna lite extra var ju på dom otroligt bra och billiga tilläggsförsäkringarna.. Tjejen stannade 2,5 månad, och sen ersattes hon av någon annan som säkert är lika nollställd på TV/Hifi.. Men ibland är det självklart duktiga och intresserade människor som jobbar, men otroligt sällan på de större kedjorna..

#77

Postad 02 januari 2003 - 20:38

Cirkus
  • Cirkus
  • Lärjunge

  • 390 inlägg
  • 0
Jag fick mig ett ganska gott skratt häromdagen då jag läste en platsannons I GP för ett nytt Elgiganten-varuhus. Här är några citat från annonsen för deltids- behovsanställningar säljare, kassa, lager:
"...ge våra kunder den bästa servicen...", "Det viktigaste är att du har viljan och kvaliteten inom dig för att skapa nöjda kunder och bra resultat.", "Hos El-Giganten ser vi till att alla kunder blir nöjda till 100%."
(Annonsen finns även på Elgigantens hemsida under "Lediga jobb").

Oj oj oj, tänk om de faktiskt lyckas få tag på folk som matchar platsannonsen. Då blir det till att handla på El-Giganten i fortsättningen... (obs ironi).

#78

Postad 03 januari 2003 - 00:50

Unregistered33192
  • Unregistered33192
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0
Men om nu dessa kedjor både vill ha outbildad personal och hålla ett bra ansikte så förstår jag inte varför de inte skapar en global faq databas där säljarna kan gå in och se viktiga detaljer över de modeller som de får frågor om. Det verkar som om dessa människor anser att det är bättre att stoppa huvudet i sanden än att ta tillfället i akt och lära sig någonting nytt.

#79

Postad 03 januari 2003 - 01:29

Unregistered6180568d
  • Unregistered6180568d
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
Jag tycket att Expert både byta namn till Idiot.
Då skulle de kunna ändra sin slogan till:
Idiot, vi är vad vi heter.

Det känns faktist som att man får utbilda dessa plantor varje gång man är där.

#80

Postad 03 januari 2003 - 01:40

Unregistereda3b1b087
  • Unregistereda3b1b087
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
..glider in ..

Har läst igenom tråden och tappat den! Vad är det ni inte får förklarat när ni ställer era frågor på stormarknaderna? Är det bra bild? ja/nej!

Som jag tycks se så vet ni redan svaren på alla era frågor. Och nivån på frågorna ni vill ha svar på är ungefär så här: Hur många meter svhs kan jag använda tills det blir dålig bild? Hur många plana 32 tums rör går det åt för att bygga en ishall?

Vissa verkar ha satt i system att knalla in i affärer och fråga en massa strunt bara för att få vara med på denna tråd.

Ta C-Quence som ställde en liten alu mot väggen och plöjde igenom en massa frågor som han redan visste svaret på! Vem orkar hålla på med sånt? Kunder röstar med fötterna, knallar ut och kommer inte tillbaka. Om stormarknaderna skulle vara genomruttna borde folk som handlat inte komma tillbaka. Blir man dåligt bemött berätta man det för minst 10 personer (är man inloggad här blir det ett par tusen[:)]) så det borde ju sprida sig. Köper jag en bil finns det ju inte en sportslig att jag knallar till en bilhandlare med dåligt ryckte, trots att priserna är generösa!

Lite av vad jag försöker säga är att gnäll inte tryggt framför datorn utan meddela berörda att dem har gjort/sagt fel. Ett litet epost till butikschef räcker!

#81

Postad 03 januari 2003 - 03:09

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Som svar till "nyll1"...

Hade inte tänkt lägga mig i debatten...för jag tror själva poängen har kommit fram....

På en el-stormarknad så inser man ju att det blir svårt att kunna allt inom alla områden...känns liksom att man åker dit för att köpa det man redan bestämmt sig för, pga att priset ibland kan vara ok...man väntar sig ingenting av säljarna...

Själv har jag vart på Expert i min lilla stad ett par gånger....första gången behövde jag en lite längre scartkabel till min DVD... de sålde nåt som verkade som "noname"...kunde inte se tillverkare eller nåt alls så jag blev tveksam..."fullkopplad? va e de? skärmad?" "Vi har sålt dem ett par år och de ÄR bra det vet vi..."
Nåväl....pga det var bråttom köpte jag den och det var ingen hit...skuggbilder & inte så bra bild.
Får väl skylla mig själv som trodde de kunde.Synd bara att jag blev med den kabeln rätt länge innan jag fattade att byta. Kunde själv inte så mycket mer efter att ha fått en DVD-spelare i julklapp ett par dagar innan.(kan bara tillägga att bilden blev 1000% bättre med en riktigt scart).

Sen behövde jag ett litet mellanstycke med RCA i ena ändan och S-video i andra(skulle köra trådlöst från dator till teve): Nej, det finns inga sådana kontakter. Det går inte ens tillverka, då signalerna inte är kompatibla....dock visste jag att det gick då jag fuskat ihop en koppling via en S-video/scartomvandlare...så jag proppsade på men Experten gav sig inte: "helt omöjligt, förstår du om inte signalen går kombinera så görs inga såna kontakter". Så jag gav mig därifrån...
Ett par dagar senare hjälpte jag svägerskan att koppla in sin dator till sin teve. Hon drog iväg på stan och skaffade en kontakt på min order, och kom tillbax med två då säljaren(INTE Expert) blev osäker.
En av kontakterna var exakt den jag behövde. Tillochmed den svägerskan inte behövde så jag fick den.

Det är självklart att det alltid finns folk med brinnande intresse som kan mer...men någon sorts miniminivå borde det vara om man kör med "vi är vad vi heter". Den som inte kan måste kunna få hjälp, tekniken har kommit såpass långt att gemene man nog behöver hjälp när man kommer till affären. Har själv avstått från att gå dit och säga min mening(troligen kommer de isåfall tycka att jag är en besservisser?). Enda åtgärden är att inte handla där mer.

#82

Postad 03 januari 2003 - 09:53

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
OK, så här ligger det till...

Jag frågade säljaren vilken modell en TV-apparat hade, eftersom detta inte framgick av prislappen på något sätt (eller på TV-apparaten för den delen - och ja, jag vet att det oftast inte står på själva TV-apparaten, men då borde det åtminstone stått på prislappen så jag hade sluppit ställa en så "dum" fråga, eller...?).
Syftet med min fråga var alltså att få veta vilken modell det var - en fråga jag inte kunde svaret på, m.a.o...

När säljaren sedan istället rekommenderade en Sony-TV (som jag inte visste någonting om), så blev jag så klart intresserad av att få veta huruvida dom tre scart-ingångarna (som framkom under diskussionen) klarade av RGB eller ej - en fråga som jag heller inte kunde svaret på.
Säljaren borde ju ha då sagt att han kunde kolla upp det istället för att informera mig om något som denne tydligen inte visste speciellt mycket om, eller...?

Hur som helst, om ni har läst genom hela tråden så skrev jag att jag inte var ute efter att trakassera säljarna, utan ville ha svar på ett par frågor som jag inte själv kunde svara på...

Men som sagt, en småkuslig upplevelse dock... [:)]

#83

Postad 03 januari 2003 - 11:44

Unregistered33192
  • Unregistered33192
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0
Dessutom måste man tänka på alla de "svenssons" eller mindre insatta som blir blåsta på sina pengar pga dåliga rekommenadationer av dessa säljare. Har en släkting som köpte en svindyr samsung spelare för "den var ju framtidssäker"... Visst den kanske har bättre bild än 990:- spelarna, men han sitter ju med en 17" TV !

Sedan så vill man ju själv vara säker på att få bra hjälp då man inhandlar sådant som inte har den minsta aning om, vitvaror t.ex, helt hopplöst att försöka läsa sig till vilka tvättmaskiner som är bra etc.

#84

Postad 07 januari 2003 - 01:40

Unregistereda3b1b087
  • Unregistereda3b1b087
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Håller helt med om att det är skillnad mellan säljare och säljare och vikten av det man får höra av säljaren är sant. Förstår dock att sälja är en konst. Det är skillnad mellan att expediera och att sälja. Vissa säljer bruna högtalare som låter bra, andra säljer samma högtalare fast då handgjorda med virke från Kon-Tiki! [:(]

Sen vet ju alla att man får det man betalar för, och att svenssons blir pålurade videos/tv-apparater från höger till vänster tror jag inte så mycket på ...2990:- tv från elgiganten, typisk Svensson tv, blir man pålurad en sån? har jag aldrig blivit. Märk väl att många som inte är insatta är ute efter det billigaste och vi vet ju alla vad billigt innebär.

Fast påstå en massa osanningar borde vara brottsligt.(kanske är det det?) "Vi kan data", fast man inte kan ett smack.

#85

Postad 29 maj 2003 - 19:41

scheer
  • scheer
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
[?] För att försvara säljar (som jag själv är) så är det svårt att hålla reda på alla produkter, men man ska kunna grunderna om ALLT, men mer specifikt så kan man brista på vissa produkter. Men å andra sidan går allt att sälja till rätt kund,,de e bara ljuga på lite å ge lite rabatt.

#86

Postad 30 maj 2003 - 11:44

Unregistered143f0141
  • Unregistered143f0141
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
Nå ... grundproblemet i tråden är ju att säljaren, oavsett vilken butik det varit, kacklade om något han inte visste om. Det är ju rent och rakt lurendrejeri. Om nu C-Quence inte hade vetat om det han visste och säljaren uttryckligen sagt att funktioner på prudukten finns så hade C-Quence blivit allvarligt besviken när han kommit hem om köpet gått igenom.

Det är sanslöst att det finns en så utspridd låg kunskapsnivå på säljarna i kedjorna. Än värre att säljarna kläcker ur sig smörja som de inte vet ett dyft om för att ta en chans att kränga produkter.

Värre kommer det bli allt eftersom HI FI produkterna närmar sig datorbranchen i utveckling. Nya modeller - nya funktioner i allt raskare takt.

#87

Postad 30 maj 2003 - 15:01

jhh
  • jhh
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Jobbar själv extra på en dessa kedjor och kan hålla med om att kunskapsnivån på en del säljare är ganska låg. Även om man är säljare på en viss typ av varor så blir det ofta så att man måste hjälpa kunder med andra typer av varor vilket gör att det blir en ruskigt många olika prylar att hålla koll på.
Personligen skulle det aldrig falla mig in att lura någon eller prata en massa om något som jag inte kan något om, då är det bara att säga att man inte vet eller att man kan ta reda på det åt kunden. Dock så är kunskapsnivån hos merparten av kunderna inte speciellt hög så trots att jag inte kan speciellt mycke om t ex videokameror kan jag ändå oftast svara på kundernas frågor. Hade kunderna däremot varit experter på det de skulle köpa hade nog säljarnas kunskaper också varit högre.

En del i problemet tror jag är att eftersom vi jobbar med provision vill säljarna sälja så mycket som möjligt, vilket betyder hinna med så många kunder som möjligt och sälja på dem grejer med hög provision, försäkringar, krediter osv. Detta är dock den del av dessa kedjors grundläggande affärside, sälja stora volymer, försäkringar och krediter krävs för att tjäna pengar.

Personligen bryr jag mig inte så mycket om detta då jag bara jobbar extra och inte är så beroende av min lön. Därför tycker jag det är roligare att prata med och hjälpa kunderna till det dom verkligen behöver, informera om hur saker och ting fungerar och hur det ska användas för att få bäst resultat även om jag kanske får mindre i provision på grund av detta då jag lägger ned betydligt längre tid per kund. Det ger mig dock mer att känna att man hjälpt någon än några extra kronor i lön.
Hade man däremot jobbat heltid så hade man väl fått försöka bli som de andra säljarna för att få hyggligt betalt...

#88

Postad 30 maj 2003 - 15:44

Unregistered8b534d22
  • Unregistered8b534d22
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0
jag skulle vilja tilläga att stormarknaderna aldrig kommer att ändra sig pga att det är inte experter som oftast handlar där, dom går hellre till hifiklubben ultimate eller bestsound, det är mest svensson o compani som går till siba o eg och därför kan dom ljuga o överdriva varornas prestanda hur mycket som helst för att svensson kommer ändå inte höra nån skilnad på sina audio pro högtalare o klockradion på nattduksbordet.

#89

Postad 31 maj 2003 - 03:03

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by C-Quence


Denna hade säljaren själv och sa: "Det finns knappt en bättre TV på marknaden."




LOL [:D] En säljares mest använda ord när han/hon försöker sälja en produkt:

"" En sådan har jag själv""

#90

Postad 31 maj 2003 - 07:17

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

  • 2 360 inlägg
  • 0
Underbart att vara egen =D ?
´Just det...

#91

Postad 31 maj 2003 - 10:24

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Jag var inne i en Expertbutik och började diskutera med en säljare angående Bose. Hon ville dema en anläggning (Lifestyle 35 tror jag det var) för 39.990 kronor. Jag frågade om den tog DVD-A och lite sådant (för att höra hur de skulle motivera priset). Nej, det gjorde den ju inte.

Sedan kom det riktigt intressanta: säljaren började berätta att Bose Videostage 5 kan mixa om en stereosignal till 5.1. Jag sade då att det är de inte ensamma om, Dolby Prologic II, Logic 7 och DTS Neo:6 är tre andra varianter på det temat. Det var inte populärt. Säljaren hade inte hört talas om det utan började tala om 5 CH Stereo. Det tog ett tag att förklara vad Boses "unika finess" innebär och att den inte är unik.[:D]

Det var förövrigt i samma affär som jag hade kameradiskussionen angående CF Typ II.

#92

Postad 01 juni 2003 - 00:28

Unregistered8559ee9f
  • Unregistered8559ee9f
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Ni är ju riktigt töntiga.. Fan snackar ni om! Bara för att man inte surfar hembio info hela dagarna betyder inte att man inte är en bra Säljare!
Att vara säljare innebär att kunna styra en person dit man vill, Exempel: Säljaren i Expert Rekomenderade Sony Tv:n, Varför? kanske lite extra mycket provis på den produkten!
Eller hade just den i lager den dan!
Ni är en grupp hifi nördar som en rätt så okunnig säljare inte skulle kunna sälja på så mycket, men den känns så jäkla skönt när jag som Säljare har omkring 20-30 kunder per dag som köper produkter som jag har styrt in mig på. Just för att jag har den varan i lager, eller extra provis på den varan!

#93

Postad 01 juni 2003 - 00:46

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

  • 1 117 inlägg
  • 0
Du är precis en sådan person som gör att säljare på de stora kedjorna blir så avskydda.

#94

Postad 01 juni 2003 - 01:10

primoo
  • primoo
  • Lärjunge

  • 494 inlägg
  • 0
3G
kanon 3G, då vet vi hur det funkar i din affär, vilken är det förresten, så man slipper handla där ?
Snacka om att sätta kunden i centrum? Visst provision är ju en grej, men det skall väl inte gå ut över kunderna. Så om en kund som inte kan så mycket kommer in, så kan du "lura" på lite vad tycker du tjänar mest på ? Inte vad kunden egentligen vill ha ?

#95

Postad 01 juni 2003 - 01:11

Unregisteredc1c61fe5
  • Unregisteredc1c61fe5
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0
3G: Då bekräftar du ju bara vad inläggen i tråden handlar om: Att en "bra" säljare bara ska sälja så mycket som möjligt även om det innebär att man i princip ljuger kunden rätt upp i ansiktet.

Jag har full förståelse för att man inte som säljare kan lära sig allt om alla produkter som exemepelvis Expert, Siba eller Elgiganten säljer. Men man har rätt att kräva att inte bli lurad. Om en säljare inte kan svara på en fråga så är det bättre att han säger det än att han/hon ljuger ihop ett svar, eller ännu hellre frågar någon annan säljare som kanske kan svara på frågan.

Sen kan man ju tycka att de som jobbar på dessa ställen borde kunna ha någon form av yrkesstolthet, om man jobbar med att sälja TV-apparater hela dagarna borde man kunna bemöda sig om att lära sig något om dem även om man kanske inte är intresserad av ämnet.
Kunderna skulle tjäna på det och kanske även affären, man vill ju att kunderna ska bli nöjda så att de kommer tillbaka, eller hur?

#96

Postad 01 juni 2003 - 06:00

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

  • 2 360 inlägg
  • 0
1: 3 G är antingen en väldigt ung herre som precis eller nyligen börjat jobbai branchen säg max något år.

2: Ute för att provosera för skoj skull eller inte har en aning om vad säljare i denna branchen innebär.

Det hörs att han inte jobbar på någon seriös butik och gör han det så fattar jag inte hur det är möjligt då om jag skulle ha den inställningen där jag jobbar skulle jag inte bli långvarig..

Nej väx upp och försök ta reda på vad kunden behöver inte hur mycket bonus du får så blir allt bättre.
Då kommer du även efter ett tag att bygga upp en kundkrets som sedan litar på dig och ditt omdömme vilket gör att du får mer försäljning då du inet når bara förstagångs köparen utan även den som har vunnit nytt intresse.

Dock så tvivlar jag en sekund på att om man vill byta upp sig så skall det naturligtvis finnas vettiga produkter också med möjlighet att demas med det som kunden är sugen på...

#97

Postad 01 juni 2003 - 11:54

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
3G är en person som gått Siba Serviceutbildning.

Nej, en säljare ska vara intresserad och kunnig om de produkter han eller hon säljer. Har butiken många kategorier varor är det nödvändigt med säljare som är specialister på respektive område.

#98

Postad 01 juni 2003 - 23:18

Unregistered8559ee9f
  • Unregistered8559ee9f
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Nä jag är inte allvarlig.. Vart lite sur bara för att det har hänt att kunder "spelar" framför säljarn att man inte kan så mycket om tex Hemmabio just för att testa säljarens kunskap. Det är inte så lätt att kunna alla produkter och tyvärr är det så att leverantörerna inte satsar tillräckligt mycket på produktutbildningar för återförsäljarna. Det bästa är ju egentligen att söka info själv på tex nätet.

Visst finns det mycket idiot säljare på typ El-Giganten, Siba, Power men det finns även grymt kunniga säljare som kan svara på nästan alla frågor rörande en viss produktkategori.

Men tyvärr hittar man nästan bara dom i seriösare butiker som anställer kunnig personal, och inte "Precis gått ut handelsprogrammet tror att dom kan sälja säljare"
som de flesta gör idag i brist på personal.

#99

Postad 02 juni 2003 - 07:53

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

  • 2 360 inlägg
  • 0
3G: Vet vad du menar, det finns alltid personer som vill "roa" sig men det fina med att om man har det som intresse,hobby och arbete är att man blir rätt överjävlig på det =D.

Sedan är det också så att det finns många fällor, och jag har precis som alla gjort några fel iform av att nämt något och kunden har tagit det ordagrant iform av att han/hon tror att så är det...
Det får man passa sig för, säg inget som du inte kan stå för.

Bättre att du verkar vara okunnig än att du bekräftar det.

Sen måste man sätta sig in i vad man säljer, jag kan dessutom inte sälja något om jag inte tror eller har förtroende för konceptet.
Det tror jag beror på att man själv har höga krav på både produkter samt service.


Sedan skall jag inte säga att man har svar på alla frågor, långt ifrån speciellt alla funktionsfrågor i form av olika kombinationer.

Det man gör då är att tar reda på det och så vips så har både kunden + jag lärt oss något nytt varje dag =D

#100

Postad 02 juni 2003 - 10:47

Unregistered143f0141
  • Unregistered143f0141
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
Första säljregeln är att aldrig babbla om saker man inte vet någonting om.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.