Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köptips ang. PS dvd-spelaren Philips DVD963SA?

134 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 november 2002 - 21:01

Unregistered20ec675f
  • Unregistered20ec675f
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Hej,

Jag är lite sugen på att köpa denna fina PAL-PR (progressive) spelare.

Är det någon som köpt den från något annat EU land och har några rekommendationer ? Tell me all !!!

Har kollat lite på dvforums osv.

#2

Postad 04 november 2002 - 21:12

preacher
  • preacher
  • Ont Geni

  • 1 238 inlägg
  • 0
Välkommen till forumet. För att maximera chanserna för svar och samtidigt minimera risken för ett översvämmat forum är en bra ämnesrubrik A och O. Jag har den här gången ändrat denna för ökad tydlighet, men tänk på detta i fortsättningen.

Se även tråden [url="http://"https://www.minhembio.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=17422"]Läs detta innan du postar![/url] för forumets diverse regler.

Edit: Dessutom finns det ju redan en [url="http://"https://www.minhembio.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16326"]tråd[/url] om denna spelaren.

#3

Postad 04 november 2002 - 21:16

wobert
  • wobert
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
o vilken är denna?

#4

Postad 04 november 2002 - 22:59

Unregistered20ec675f
  • Unregistered20ec675f
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by preacher
Välkommen till forumet. För att maximera chanserna för svar och samtidigt minimera risken för ett översvämmat forum är en bra ämnesrubrik A och O. Jag har den här gången ändrat denna för ökad tydlighet, men tänk på detta i fortsättningen.

Tack. Förmodligen blev det något fel då jag normalt sett aldrig glömmer att skriva ämne, jag skyller på tillfällig sinnesförvirring :) - Dessutom driver jag lite sajter själv (bla. www.alltombredband.com - så jag vet iaf. normalt hur man beter sig, men tack för påminnelsen :D

Se även tråden [url="http://"https://www.minhembio.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=17422"]Läs detta innan du postar![/url] för forumets diverse regler.

Edit: Dessutom finns det ju redan en [url="http://"https://www.minhembio.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16326"]tråd[/url] om denna spelaren.


Jo, har läst den tråden såg jag, men den handlade mest om pris och när den kommer till Svedala (vilket jag redan vet) - Jag var mer intresserad av prestanda och om nån redan sitter och myser med en sådan leksak

#5

Postad 05 november 2002 - 09:46

Senjin
  • Senjin
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
Tror att den testades i senaste Hifi & Musik.

#6

Postad 05 november 2002 - 10:47

Unregisteredf2fba0a7
  • Unregisteredf2fba0a7
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Någon som vet en butik i Stockholm som har den hemma?

#7

Postad 05 november 2002 - 20:45

Unregistered20ec675f
  • Unregistered20ec675f
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by PatrikM
Någon som vet en butik i Stockholm som har den hemma?


Lars Bengtsson vid ST:eriksplan har den hemma, 5995. Köpte en idag. Men dom fick bara 10 så dom tar säkert slut fort..

Skriver en review senare när jag hunnit testa den lite + att den blir lite inkörd. Progressive PAL funkar fint kan jag dock säga. Måste trimma lite dock.

#8

Postad 05 november 2002 - 20:47

Unregistered20ec675f
  • Unregistered20ec675f
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Senjin
Tror att den testades i senaste Hifi & Musik.


Jodå, den testades allt. Men det var ju egentligen SASCspelare dom testade, så så mycket vikt på att den hade progressiv PAL gjorde tyvärr inte. Sedan hade jag nog sett fram emot ett lite mer seriöst test faktiskt. Även om den blev bäst i Test.

#9

Postad 07 november 2002 - 11:22

Unregisteredc3ec442a
  • Unregisteredc3ec442a
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Finns en hel del att läsa om den i länken nedan. Jag har beställt en från Holland som jag kommer att få på måndag för 4790:-. Den kommer att levereras multi-reg och med PS PAL aktiverat. Ska tydligen vara en baggis att göra detta själv, men ändå.

Du hittar all info du behöver i tråden.

http://www.avsforum....20&pagenumber=1

#10

Postad 07 november 2002 - 19:23

Unregistered4eedd362
  • Unregistered4eedd362
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Holland ?


Vart beställde du den då ?? På nätet??

///Henric

#11

Postad 07 november 2002 - 21:04

Unregisteredc3ec442a
  • Unregisteredc3ec442a
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by hmj
Holland ?


Vart beställde du den då ?? På nätet??

///Henric


Nja, dom har visst ingen hemsida än, men jag kontaktade dom via mail.

Just till Sverige kan dom skicka mot postförskott. I min länk ovan kan du se att det är en hel del på AVSforum som beställt just där.

[url="http://"mailto:[email protected]"]Dom är snabba på att svara.[/url]

#12

Postad 07 november 2002 - 21:11

Unregistered20ec675f
  • Unregistered20ec675f
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by fjollon
quote:Originally posted by hmj
Holland ?


Vart beställde du den då ?? På nätet??

///Henric


Nja, dom har visst ingen hemsida än, men jag kontaktade dom via mail.

Just till Sverige kan dom skicka mot postförskott. I min länk ovan kan du se att det är en hel del på AVSforum som beställt just där.

[url="http://"mailto:[email protected]"]Dom är snabba på att svara.[/url]


Varför beställa dom från HOLLAND när dom finns regionsfria och med PS-PAL i SVERIGE ??? - Du kan köpa den för 4995 i Stockholm på LarsBengtsson, då slipper du få dom skeppade med bananbåten. Jag köpte min där i Tisdags.

/Anders

#13

Postad 07 november 2002 - 21:16

Unregisteredc3ec442a
  • Unregisteredc3ec442a
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Ja du, det är ju inte så lätt att veta. Speciellt inte när du skrev att den kostade 5995:- förra gången du berättade att du köpt den.

Hur är den då? Är du nöjd?

#14

Postad 07 november 2002 - 22:55

Unregistered20ec675f
  • Unregistered20ec675f
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by fjollon
Ja du, det är ju inte så lätt att veta. Speciellt inte när du skrev att den kostade 5995:- förra gången du berättade att du köpt den.

Hur är den då? Är du nöjd?



Sorry. Jag menade 5995. Hjärnsläpp. Tänkte helt fel.

Jag har inte hunnit testa så mycket ännu. Progressiv ger dock lite mer "smoth" bild. Känns som en trevligare filmupplevelse. Dock har min projektor (NEC VT45) egna inställningar för varje signaltyp. Det betyder att jag måste börja kalibrera om projektorn efter dvdspelaren, det tar ju lite tid (och ett par dvdskivor) innan man blir nöjd

#15

Postad 07 november 2002 - 23:44

Unregisteredc3ec442a
  • Unregisteredc3ec442a
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Ok, tänkte väl att det var något i den stilen. [;)]

Jag har sett i bruksanvisningen till spelaren att man har en hel del extra inställningsmöjligheter (Digital Crystal Clear) om man kör progressivt via komponent.

Nu är det så att jag inte har nån projektor utan använder mig av en Toshiba 50" bakprojektor som har komponent in. Dock visar den inte PS. Min fråga är om det bara är när man kör med PS som man kan använda inställningarna i Digital Crystal Clear, eller om de möjligheterna finns även vid interlaced visning? Det jag är mest intresserad av är "Chroma Delay" mao Y/C Delay Error justeringen.

Hade uppskattat om du kunde testat detta vid tillfälle. Det är iofs bara några dagar kvar innan jag får min egen, men man är ju som en unge dagarna före julafton... [;)]

#16

Postad 26 november 2002 - 09:01

Unregistered4eedd362
  • Unregistered4eedd362
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Hej !

Gick inte att beställa från holland jag mailade men de skeppade inte till sverigen?? Kan man få den maila deressen som du (fjollon) har till dem?

///Henric

#17

Postad 26 november 2002 - 12:31

Unregisteredc3ec442a
  • Unregisteredc3ec442a
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Visst!

[url="http://"mailto:[email protected]"]Varsågod.[/url]

#18

Postad 26 november 2002 - 18:13

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Fick pris på den från Mediacheckpoint idag. 489 Euro vill dom ha. Med dagens kurs blir det ca 4400:-.

Funderar starkt på att låta dom skicka med en sån när dom skickar HS10:an...

Mattias.

#19

Postad 26 november 2002 - 20:15

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

  • 1 209 inlägg
  • 0
Klarar den RCE filmer samt PS PAL då!?

#20

Postad 26 november 2002 - 20:33

TM
  • TM
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0
489€! Det låter mycket bra, om jag bara kan reklamera min nuvarande spelare & få tillbaka pengarna...

Förresten studiox & fjollon (+ alla andra med Philips 963 DVD-spelare), blir spelaren varm efter uppspelning av en film? I synnerhet då på undersidan av spelaren och själva skivan. Jag har haft 3st olika Philips DVD-spelare och alla har blivit mycket varma, över 50 grader som mest, på undersidan under själva drivverket. Har returnerat flera av dessa spelare då de fick läsproblem och låste sig alltmer frekvent vid olika tillfällen. Trots att det rörde sig om olika Philipsmodeller (kan ha varit samma drivverk/avkodningsutrustning). Om 963 är sval slår jag till...

/TM

#21

Postad 26 november 2002 - 20:57

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Christian: Nej jag tror inte det men själv är jag endast ute efter Prog Pal hacket och det gör man väl bara med fjärren. På avsforum har det skrivits mycket om detta så det är nog inget problem.

Mattias.

#22

Postad 26 november 2002 - 23:01

dmr
  • dmr
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
mattiask:

Enligt uppgift skall regionsfixen försvinna om man kör
PA-PAL hacket, dvs PS-PAL måste fixas först. Regfixen
kan man inte klara själv [?](enl. Lars Bengtssons).

[:)]Det är en underbar spelare[;)]

#23

Postad 26 november 2002 - 23:23

d-boy
  • d-boy
  • Användare

  • 246 inlägg
  • 0
Det stämmer att PS PAL hacket måste fixas INNAN man gör den reg.fri. Och vem är det som har lärt upp pojkarna på Lars Bengtsson?
Jo, yours truly...[:)]

#24

Postad 26 november 2002 - 23:57

Unregistered20ec675f
  • Unregistered20ec675f
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by TM
Förresten studiox & fjollon (+ alla andra med Philips 963 DVD-spelare), blir spelaren varm efter uppspelning av en film? I synnerhet då på undersidan av spelaren och själva skivan. Jag har haft 3st olika Philips DVD-spelare och alla har blivit mycket varma, över 50 grader som mest, på undersidan under själva drivverket. Har returnerat flera av dessa spelare då de fick läsproblem och låste sig alltmer frekvent vid olika tillfällen. Trots att det rörde sig om olika Philipsmodeller (kan ha varit samma drivverk/avkodningsutrustning). Om 963 är sval slår jag till...


Jag har själv aldrig haft en Philipspelare men jag kan bekräfta att den blir *****ing warm* Jag trodde först det berodde på att den hade väldigt lite luft omkringsig (vilket iofs. är sant); men andra spelare som jag har (LD och min gamla Pioneerspelare) blir inte alls lika varm. Man måste nästan ta ut skivorna med grytlappar [:)]

#25

Postad 27 november 2002 - 00:18

Unregisteredc3ec442a
  • Unregisteredc3ec442a
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Tycker inte att min blir särskilt varm, inte upptill i varje fall. Har inte känt på den undertill. Jag har låtit den spela DVD oavbrutet i 24 timmar och den låste sig inte.

Reghacket kan man göra själv med många multifjärrar, bl.a. med Philips SBC RU880/00 som jag har själv. Behövde dock inte göra det då den var PS PAL och multireg när jag fick den.

Jo, den klarar RCE.

#26

Postad 27 november 2002 - 13:40

miol11
  • miol11
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
Jag får (förhoppningsvis) min 963:a på fredag!

#27

Postad 27 november 2002 - 19:13

Unregisteredf3fe05f8
  • Unregisteredf3fe05f8
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Jag hade en 963:a hemma över natten för att testa den (skall skaffa en progressive-spelare eller en HTPC). Progressivesignalen som den matade var kanon och spelaren levererade en mycket stadig och behaglig bild. Vad jag kunde bedöma var allt mycket bra UTOM:

1) Layouten och funktionerna på fjärren.

Den var inte sann, när jag fick min Pioneer DV-646 funkade allt intuitivt direkt och då hade jag inte haft någon DVD innan. Så har det även varit med andra DVD:er jag haft för test, men Philipsen var helt och hållet oduglig. Jag var tvungen att tända och kolla på knapparna för att kunna styra den, och trots detta var den helt värdelös och ologisk. Vissa funktioner hittade jag aldrig (som bild för bild bakåt). Det var som att få en gammal Ericsson-mobil när man kört moderna Nokia i flera år. Som tur är har jag en multifjärr som jag kommer att använda så då kan man ju i alla fall lösa de värsta layoutmissarna. Dock undrar jag fortfarande om vissa viktiga funktioner ens fanns på fjärren (jag orkade inte kolla i bruxen). Totalt underkänt, men som sagt går att lösa till stor del.

2) Värmen.

Jag trodde att jag fått en spelare som det var fel på. Jag hade den stående på en avstängd DVD spelare och när jag lyfte bort Philipsen var den undre (avstängda) enheten så varm att jag tänkte att det måste varit kortslutning i mitt testex. Tills jag läste vad ni skrivit här trodde jag alltså inte att det stod rätt till, men nu måste jag råda alla som funderar på denna maskin (inklusive mig själv) att kolla detta. Om det här exet var representativt så blir spelaren varmare än jag skulle acceptera från en Receiver. Jag som tänkt ha DVD-spelaren på min receiver tills vidare skulle aldrig kunna köra den här på det sättet. Det skulle vara stekhett vid luftintagen på receivern. Detta är med andra ord en konstruktionsmiss som gör att jag verkligen kommer att tänka mer än en gång innan jag beställer en 963.

#28

Postad 28 november 2002 - 11:05

TM
  • TM
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0
Värmen skall komma från avkodningschipet (STI-någonting, Mpeg-2-avkodare), som sitter under drivverket inuti spelaren. Jag har mätt upp temperaturen med en digital inne & ute termometer. Med hjälp av utetermometer-delen (som sitter på en sladd) har jag kunnat ta reda på att det är just på detta ställe som merparten av all värme alstras (> 50 grader). Värmeutvecklingen verkar vara helt slumpmässig, då spelaren kan nå topptemperaturer när man spelar en vanlig CD-skiva. Så det varkar inte vara kopplat till hur stor belastning det är på chipet. Har provat att spela en film efter att spelaren varit kall/avstängd, temperaturen har då gått upp till max. Sedan när jag spelat om samma film direkt efter har temperaturen sjunkit en aning (4 - 6 grader eller mer). Så det verkar heller inte finnas någon koppling till hur länge spelaren varit påslagen eller igång. Detta problem har jag observerat på mina samtliga Philips DVD-spelare (4 st, olika modeller) som jag haft i min ägo. Dom tre första spelarna fick jag lämna tillbaka då de fungerade sämre & sämre (slumpvisa låsningar). Den spelare jag har idag (DVD 957) har fungerat längst, dock har även den blivit lika varm under hela tiden. Nu har även den börjat få problem. Den piper till av sig själv (kvitteringspip som man får när man trycker på fjärren/knapparna), utan att man tryckt på några knappar och ibland utan att det är någon skiva i spelaren. Den hoppar ur filmen vid kapitelbytet (Skönheten & Odjuret R2) mellan kap. 19 - 20, då hamnar man i discmenyn och får manuellt starta om filmen från kap. 19. Detta problem inträffar alltså bara när man sett filmen från början.

/TM

#29

Postad 28 november 2002 - 14:40

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Jag letar efter en "ersättare" till min nuvarande Pioneer DV-717 eftersom jag är ute efter en progressive scan spelare. Ersättaren bör vara minst likvärdig Pioneer DV-717 vid CD/DVD-uppspelning.
Kan Philips DVD963SA vara svaret på min fråga - den är klart billigare än det ~ 15.000 kr vilket jag kan vara beredd att gå upp till?
Inläggen om värmeutvekling är dock lite oroande...

#30

Postad 28 november 2002 - 15:10

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
...eller skulle kanske en Macab ProV kunna vara en lösning på min strävan efter progressiv bild?

#31

Postad 28 november 2002 - 15:18

dgordon
  • dgordon
  • Forumräv

  • 671 inlägg
  • 0
Jag har lånat hem en 963:a i dag.
Har ännu bara testat med RGB på VW10:an.
Men jag säger bara.. bilden!! Wow - den är ju helt suverän! [;)][:0][8D]
CD och MP3 låter helt ok det med, dock tyckte jag det var mer drag i NAD:s T562, som jag också har testat i veckan.

Jag tänkte testa PS PAL i kväll... [8D]
Enligt vad jag läst kommer regionsfriheten att försvinna då.. men, det går väl att fixa med fjärren efteråt?!

#32

Postad 28 november 2002 - 16:14

miol11
  • miol11
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
Har fått hem Min 963:a.
Tittat en bra stund på VE
Info om mina intryck kommer!!

#33

Postad 28 november 2002 - 18:43

dgordon
  • dgordon
  • Forumräv

  • 671 inlägg
  • 0
Jag har haft min på hela dan nu och visst blir den lite varm men inte het - jag kan hålla i den utan problem.
PAL Progressive Scan funkar utmärkt, min VW:10:a visar 575/50.
Men, sedan jag gjorde den regionsfri igen verkar det som om Progressive Scan lampan på fronten lyser hela tiden.. konstigt.

#34

Postad 28 november 2002 - 21:11

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Någon som testat DVD963SAs CD-uppspelningsförmåga?
Hur låter den jämfört med en renodlad CD-spelare (eller Pioneer DV-717, för den delen) och i vilken CD-spelar-prisklass hamnar den i sånt fall (om det går att säga, d.v.s.)?

#35

Postad 29 november 2002 - 11:13

miol11
  • miol11
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
Fick min 963:a igår som sagt. Köpt hos Hembiobutiken.

Här kommer lite av mina första intryck.....
Jag har bara koncentrerat mej på bilden (kommentarer ang ljudet kommer senare) i det här skedet Jag använder H/K DVD25:an som jag lånade hem i helgen som referens

Först lite om värmen............Den blir varm!!! Jag la en termometer ovanpå, temp ca 29
och under DVD:n, över 40 grader (Skalan slutade där).
Så nu har jag ställt den på några "gamla" högtalarkoner jag hade över, för att i alla fall leda bort lite av värmen därunder.
Om det här är ett problem, eller kommer att bli ett problem längre fram kan jag inte svara på.
(Funderingar på att borra några lufthål finns dock)

Fjärren är Ok men inte bra. Svårt att navigera med i mörkret, naturligtvis nåt som man lär sej med tiden. Men jag tänker i alla fall använda en annan fjärr.

Menysystemet/inställningarna funkade dock bra.

Filmer:
Använde Video Essentails, Lost in space, Femte elementet (alla NTSC) som referens-dvd
Jag försökt "tweaka" bilden optimalt med VE (finns mycket bra, svåra/provocerande partier på discen för få en uppfattning vad DVD:n Klarar och inte klarar.

Proj: SIM2 HT-200
En proj som fått oförtjänt dåligt rykte i Sverige. Fel inställt gammal programvara kopplad med komposit eller s-video så förstår jag (den obefogade) kritiken. läs Tex. bigscreen
Men med (bra) komponent-kablar ny programvara bra bildkälla tex HTPC eller en DVD med progressiv-utgång så är det en proj som ger en mycket bra bild.

Duk:
DIY-greyhawk med den på forumet "legendariska" X073 (skall dock målas om till en ljusare grånyans)

Nå hur var bilden?
När man kopplar om till progressive mode känns som att plocka bort ett filter framför linsen
Allt blir bättre! Djupet i bilden, färgerna. Men framför allt SKÄRPAN ökar markant!!
Jag rekommenderar alla att låna hem en PS-Scan DVD tex 963:an och koppla till sin proj.
Chansen/risken att ni inte lämnar tillbaka den är stor ;-)

Hur står den sej mot H/K:n?
Bilden är enligt mej minst lika bra, eller bättre än H/K:n. Skillnader finns säkert men då måste jag i alla fall jämföra dom sida vid sida för att kora en vinnare.


MEN koppla in DCDi:n på Philipsen så är det inget snack längre. 963:an är då klart bättre spelare.
Det är bara att kolla "snutten" på VE med den klassiska amerikanska vajande flaggan (Samma bild som Farudija själv brukar använda i reklamen)
DCDi:n funkar!!! och den gör det dessutom bra.
För mej är valet enkelt Philipsen ger en klart bättre bild. Och det är det primära för mej.

Ps
Såg dock en del svårförklariga fenomen i början på VE som förvånade mej mycket
(Nåt som inte drabbade H/K:n)
ska forska vidare på vad det kan bero på, fenomenet dök dock aldrig upp på rent film MTRL

Jag tittade lite på PAL också dock inte kritiskt men det verkade funka (lika?!) bra.

#36

Postad 29 november 2002 - 11:27

Unregisteredc3ec442a
  • Unregisteredc3ec442a
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by miol11
Så nu har jag ställt den på några "gamla" högtalarkoner jag hade över, för att i alla fall leda bort lite av värmen därunder.

Har du kvar magneterna på konerna?

Skapar inte det störningar?... Bara en tanke. [;)]

#37

Postad 29 november 2002 - 11:58

miol11
  • miol11
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
Ha Ha..........Ok natuligtvis menar jag koner avsedda att placeras UNDER högtalarna ;-)

#38

Postad 29 november 2002 - 12:10

Unregisteredc3ec442a
  • Unregisteredc3ec442a
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
LOL, tänkte väl att det var ett ganska konstigt val av underlägg.

Själv har jag en elvisp under min 963:a. [;)]

#39

Postad 29 november 2002 - 12:33

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Ingen som testat dess CD-återgivning?

#40

Postad 29 november 2002 - 13:15

miol11
  • miol11
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
Jag tänkte göra en kort test ikväll eller imorgon.
Jag är nyfiken på hur/om uppsamplingen funkar och hur den står sej mot
min Rega Planet. Och Alpha10:an interna D/A.

H/K:an testade jag mycket kort mot Alpha 10:an,
Den var chanslös. Den lät mycket bra, och kunde kanske matcha Regan, men jag jämnförde dom aldrig)

#41

Postad 30 november 2002 - 01:02

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Fick svar från Philips idag att dom har en 1 årig världsgaranti som gör att jag kan lämna in en Philips produkt köpt var som helst för garanti rep i sverige.

Hmm... 4400:- ska dom ha för en från MCP.... blir lite sugen! [;)]

Mattias.

#42

Postad 30 november 2002 - 11:58

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0
Hej,

Har kört DVD963SA mot min VW11HT och kan bara säga att bilden inte kan bli mycket bättre. Speciellt PAL-PS gör bilden mycket lugn men skarp och klar.

Ett problem som dök upp var dock att jag var tvungen att öka sub-nivån till max (+6 dB) och dessutom öka 6 dB till på förstärkaren när jag körde med 5.1 analog från spelaren till förstärkaren. Har någon annan märkt motsvarande problem eller kan det vara ett nytt problem med den nya firmware med slutsiffra 10?

#43

Postad 30 november 2002 - 12:22

Unregisteredc3ec442a
  • Unregisteredc3ec442a
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Jag har samma "problem" med subnivån. Det var jag som tog upp det på AVS-forum, och fick svaret att många nya spelare har nivån för subben ställd 10dB lägre av någon anledning. När det gäller SACD så ligger subben på normal nivå.

När jag körde analogt ut hade jag subben i movieläge inställd på max (+6dB) och i SACD läge hade jag den -4dB. Sen drog jag också upp den 4dB på min reciever och då blev allt som det skulle vara. På sistone har jag dock kört digitalt ut med bra resultat.

Det är alltså samma sak med den äldre firmwaren, och ska tydligen vara så.

Edit: Kan tillägga för dom som funderar på att köpa spelaren att man har olika inställningar för subnivån när det gäller film och SACD. Man behöver alltså inte ändra nivån varje gång man går från film till SACD, utan detta görs en gång bara.

#44

Postad 30 november 2002 - 13:31

miol11
  • miol11
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
C-Quence:
Testade CD ljudet lite kort imorse.
963:an låter rätt OK (förmodligen bättre än 717:an)
Provade med även "uppsampligen" 96 och 192 men spontant märkte jag ingen (större) skillnad.
Testade den även mot Regan skillnaderna var små.
Men med digitalutgången kopplad till Arcamen så var skillnaden väldigt stor.
Den inbyggda D/A:n i Alpha 10:an är helt enkelt jä..igt bra!!
Därför känns det onödigt att testa ljudet vidare för mej.
Jag kommer fortsättningsvis använda Rega:n som transport precis som vanligt.
En konstig sak märkte jag dock jag kunde inte snabbspola?! Konstigt med DVD funkar det utmärkt.

#45

Postad 30 november 2002 - 13:46

Unregisteredc3ec442a
  • Unregisteredc3ec442a
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by miol11
En konstig sak märkte jag dock jag kunde inte snabbspola?! Konstigt med DVD funkar det utmärkt.

Håll nere "spår+" eller "spår-" en sekund så snabbspolar den på CD. Trycker du en gång till så ökar den farten.

#46

Postad 30 november 2002 - 19:45

miol11
  • miol11
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
fjollon:
[:I]...............Tackar!!

#47

Postad 30 november 2002 - 20:11

miol11
  • miol11
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
Problem igen!!
Hoppas det går att lösa lika enkelt......

Tittade på VE (igen) och i början visar dom nån sorts bruksanvisning.
När följande händer, bilden får vertikala streck på mitten tvärs över bilden!!!
Kollade några snuttar på StarwarsII idag, tänkte kolla lite mer seriöst på PS-PAL
Vad händer strecken återkommer!!!! har justerat allt i menyn?!, Fått ner tendenserna MEN problemet kvartstår dock.
Är det nån som har nåt tips?!

Ps
Såg två filmer igår inte en antydning till strecken, inte heller i avsnitten jag såg av Femte Elementet, Lost In Space och inte eller i Video Montagen i VE.

#48

Postad 01 december 2002 - 14:07

miol11
  • miol11
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
Fixat!!
Tyckte att jag testat allt MEN, när jag ställde Video Shift två "snäpp" till vänster försvann problemet med "strecken"

#49

Postad 01 december 2002 - 19:38

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Nu sitter man här med beslutsångest, hahah...
Denon DVD-2800MKII: reg- och PS PAL-firmware snart här/finns redan, men är CD-uppspelning bättre än Pioneer DV-717 (jag har ingen aning, nämligen)?
Philips DVD963SA: prisvärd spelare med Faroudjas DCDi (FLI2310) samt enkel reg- och PS PAL-remote hack, men värmeutvecklingen oroar.
Pioneer DV-757Ai: halv-ful design (ja, det spelar roll [:I]), ingen PS PAL-mod (än) och förmodligen dyr när den väl anländer.

#50

Postad 01 december 2002 - 22:54

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

  • 1 036 inlägg
  • 0
Jag börjar oxå bli sugen på en philips efter att ha läst denna tråd. Jag fyller snart år och jag har flaggat för att jag vill ha en i present...
Har iofs inte talat om att den kostar drygt 5 och ett halvt tusen, men men, hon är ju ingen snåljåp så vi får väl se.

/Pappegojjan



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.