Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Har jag blivit kabel-lurad?

59 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 november 2002 - 09:58

Unregistered7aedc556
  • Unregistered7aedc556
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0
Var inne och hämtade mina nya prylar igår och skulle då samtidigt köpa bla en koaxial-kabel till DVD´n (som jag läst bla här på forumet ska vara att föredra framför optisk) Tyvärr så var min kontakt sjuk så jag blev betjänt av en "hjälpreda".
När jag sa att jag skulle ha en Koaxial-digital kabel såg han litet undrande ut och började rota litet, slutatde med att han kom med en RCA-RCA kablel som han påstod vara en "koaxial-kabel", eftersom jag har ev. fått om bakfoten att det ska vara en specifik koaxial-digitalkabel så frågade jag undrande om han var säker på att detta var rätt kabel? Jodå den fungerade utmärkt till detta och "han hade en sådan hemma".
Så nu till frågan ärade forumsmedlemmar, är detta rätt kabel som jag har fått (dvs är en RCA-RCA kabel samma sak som koaxial?) eller blir det till att prata VERSALER i telefonen med vederbörande?

/ undrar Bloom

#2

Postad 13 november 2002 - 10:03

Unregistereda0143a19
  • Unregistereda0143a19
  • Forumräv

  • 816 inlägg
  • 0
Nja...det som utmärker en digital coaxial är att den ska ha en impedans på 75 Ohm.

Ofta är en digital coaxial betydligt tjockare än dom så kallade "laktrissnörena". Det på grund av att dom är skärmade.

MEN, en coaxial digital HAR en RCA-kontakt i vardera änden.

#3

Postad 13 november 2002 - 10:19

Unregistered9225c452
  • Unregistered9225c452
  • Veteran

  • 1 571 inlägg
  • 0
Exakt vad heter kabeln, så kan vi hjälpa dig om det är rätt eller inte.

#4

Postad 13 november 2002 - 10:23

Unregistered7aedc556
  • Unregistered7aedc556
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0
Ok. får ta och kolla det där med 75 Ohm.
Det var inga "lakritssnören" utan rejäla prylar med "guld-kontakter".
Det jag blev fundersam över var att det är "dubbelsladd" dvs 2 st kontakter i varje ända samt att det står på förpackningen RCA-RCA audiocable typ...
Ingen ide att stressa upp sig då eller?

Fick dessutom köpa högtalarkable av märket Montercable XP för 30:- metern var det något bra deal? (skulle fått kablar med i köpet men "hjälpredan" menade på att de kablar som jag skulle fått med kostade si och så och att jag till så fina prylar skulle ha riktiga kablar och drog av summan av gratiskablarna på monstercabeln istället. Låter säkerligen som jag är totalt korkad och lättlurad och mkt möjligt att så var fallet igår, en djävulsk dag på jobbet totalt slut när jag hämtade prylarna.)

#5

Postad 13 november 2002 - 10:31

Unregistered9225c452
  • Unregistered9225c452
  • Veteran

  • 1 571 inlägg
  • 0
Ojdå, är det två kontakter i varje ände så är du med stor sannolikhet lurad. Det ska bara finnas en kontakt i varje ände ungefär som den [url="http://"http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=100020"]här[/url] kabeln.

#6

Postad 13 november 2002 - 10:32

Unregistered7aedc556
  • Unregistered7aedc556
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0
Detta är vad som står på förpackningen:

PG (Phoenix gold´s?) A561XS 1.0M
Audio interconnected cable
Phoenix gold´s features & benefits

#7

Postad 13 november 2002 - 10:35

Unregistered33861
  • Unregistered33861
  • Lärjunge

  • 469 inlägg
  • 0
Gå tillbaka och byt.

#8

Postad 13 november 2002 - 10:39

Unregistered9225c452
  • Unregistered9225c452
  • Veteran

  • 1 571 inlägg
  • 0
Vad jag kan få fram så är det en audiokabel och inte äkta koaxial. Impedansen skiljer ganska mycket och det kommer ljudet också att göra. BYT!

#9

Postad 13 november 2002 - 10:43

Unregistered7aedc556
  • Unregistered7aedc556
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0
Dom ska få sina fiskar varma... Har tyvärr 7 mil dit så det blir att prata stora ord i telefonen till en början.

Någon som har en åsikt ang. Monstercablen? lurad även där eller?

#10

Postad 13 november 2002 - 10:50

Radiohandlarn
  • Radiohandlarn
  • Beroende

  • 1 219 inlägg
  • 0
30:-/meter för Monster XP var väl ingen speciellt bra deal det heller va? Det kan du ju få Supra Classic 4.0 för.

#11

Postad 13 november 2002 - 10:54

Unregistered9225c452
  • Unregistered9225c452
  • Veteran

  • 1 571 inlägg
  • 0
Vad jag kan hitta så kostar den mellan 40-50 kr per meter i USA. Jag är inte helt säker på dessa uppgifter. Vad köpte du mer för grejor? Det beror ju på om det är en bra rabatt eller inte. Dock tycker jag att det inte verkar så schysst av den nya säljaren.

Med tanke på hans miss om koaxialkabeln så vet han nog inte riktigt vad han håller på med.

#12

Postad 13 november 2002 - 10:58

Unregistered7aedc556
  • Unregistered7aedc556
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0
Suck...
Gårdagen gick helt åt **** ända sen jag klev in på jobbet 07:30 till det att jag gick och la mig... Hade det på känn att det skulle strula vid inköpet när jag körde dit...

#13

Postad 13 november 2002 - 11:04

Unregistered67fb9b50
  • Unregistered67fb9b50
  • Veteran

  • 1 665 inlägg
  • 0
Det där är med all säkerhet inte nån coax kabel... du får gå tillbaks o fråga "din försäljare" sen när han är tillbaka.

#14

Postad 13 november 2002 - 11:07

Unregistered7aedc556
  • Unregistered7aedc556
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0
Black Rob.

Problemet är att den säljaren/ägaren som jag hela tiden pratade med var sjuk så denna smurf var där istället och JA eller rättare sagt NEJ han hade inte riktigt koll på läget det märkte jag ganska snart.
Hade en bra deal på prylarna jag köpte, men vet inte om en del käkades upp av denna liraren. Jag ska ringa ägaren personligen på hans privata mobil och tala om läget, det finns även en tredje pryl som jag inte är nöjd med...

Det jag hade beställt? Onkyo 600E samt Jamo E850 paketpris: 9500:-

#15

Postad 13 november 2002 - 11:23

Unregistered9225c452
  • Unregistered9225c452
  • Veteran

  • 1 571 inlägg
  • 0
Ta och snacka med din säljare så får vi hoppas att att löser sig.

#16

Postad 13 november 2002 - 11:31

Unregistered69544261
  • Unregistered69544261
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
odar att det är den här kabeln det gäller http://www.phoenixgo...interconxs.html

#17

Postad 13 november 2002 - 11:33

Unregistered7aedc556
  • Unregistered7aedc556
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0
Tack Black Rob och alla andra inblandade för den snabba supporten!

/ Bloom

(annars lät anläggningen bra om någon undrade :-)

#18

Postad 13 november 2002 - 11:47

Unregistered0d4d9685
  • Unregistered0d4d9685
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Kul att det lät bra iaf:) Vart handlade du någonstans? Så man vet var man inte ska handla någon gång...

#19

Postad 13 november 2002 - 12:15

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by bloom
Black Rob.

Det jag hade beställt? Onkyo 600E samt Jamo E850 paketpris: 9500:-



Låter som du varit på Siba. Siba är relativt ensamma om att ha JAMO (visst, det finns andra som har det med). Och JA, de har numera även ONKYO i sitt sortiment. Bl.a. 600E (även 700 vet jag).

Kul förresten att du valde de högtalarna. Jag själv har ett par sådana. [:D] Hoppas att du blir nöjd.

#20

Postad 13 november 2002 - 12:32

Unregistered7aedc556
  • Unregistered7aedc556
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0
Hallå Petesapie.

Jodå det blev dessa till slut bla efter lite bollande med dig.
Nej det var inte siba, liten affär som inte har dessa som ordinarie sortiment. vill inte smutskasta någon här då den ordinarie var mkt tillmötesgående och bra service, fick både bra priser och snabb leverans 3-dagar.

By the way "pete" hur lång tid tog det att spela in dina 850? tyckte mina lät bra redan vid uppackningen.

#21

Postad 13 november 2002 - 12:48

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
bloom: he, he. okey. Fick dem efter ca 2 veckor. Köpte även E8 center och E8 sub. Jag är nöjd iaf. Tycker som du att de låt bra redan vid upppackningen. Om jag har spelat in dem eller inte vet jag inte. Tycker att de kanske låter lite bättre nu, men jag tror inte att de är "helt inspelade".
Nåja, de funkar bra iaf.

#22

Postad 13 november 2002 - 13:34

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Är det ingen här som vet att koaxial kabel är bra en betäckning på en typ av kabel som används i MÅNGA områden tex. till tv antenner?!

Kan lova att mer än 80-90% av alla dvd ägare i sverige inte har en så kallad korrekt digital kabel men det funkar utmärkt ändå (även om det funkar bättre med en riktig digitalkabel uppmätt till 75Ohm)!

Det finns dubbla signal kablar oxå för audio som är gjorda med koaxial kabel, som ändå kanske inte är det ultimata som digital kabel!

Om du nu ska byta kan du ju fråga om en Supra Trico istället , en prisvärd kabel för ca 400kr!

Angående Monster kabel så var det ett bra köp!

#23

Postad 13 november 2002 - 13:35

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

  • 1 119 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Black Rob
Vad jag kan få fram så är det en audiokabel och inte äkta koaxial. Impedansen skiljer ganska mycket och det kommer ljudet också att göra. BYT!


Var har du fått det ifrån Black Rob? Både kablar för analoga och digitala signaler är normalt av koaxial typ (mittledare med omslutande skärm) och har RCA kontakter. Båda typerna håller sig på 75 Ohm. Skillnaden är att analoga signalkablar oftast bara är kopparledare medan en riktig digitalkabel har försilvrade ledare för att ge bättre överföring av signaltypen.

Faktum är att bloom kan använda den kabeln han fick utan problem (han får riva isär paret till en och en) men en dedikerad digitalkabel lär göra jobbet marginellt bättre. Jag skulle rekommendera Supra eller QED eftersom de har bra kontaktdon och vettig kabelkonstruktion med bra skärm.

/Marcus

#24

Postad 13 november 2002 - 13:54

Unregistered7aedc556
  • Unregistered7aedc556
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0
Ähum...

Ehh... Nu ska vi se här om jag hänger med.
Så både en "riktig" koaxial-digitalkabel samt den "audio"kabel som jag fick med mig har 75 Ohm och fungerar med endast marginell skillnad i ljudkvalitét???

Följdfråga, om detta nu stämmer att det endast är marginell skillnad kan jag ju lika gärna behålla denna, dela på den och använda del nr 2 till den digitala utgången från CD istället? Är det en bra idé?

/ Bloom
(marcus=kabelskolan(kablar & kontakter)? i så fall tackar för intressant/lärorik läsning)

#25

Postad 13 november 2002 - 13:54

Unregistered9225c452
  • Unregistered9225c452
  • Veteran

  • 1 571 inlägg
  • 0
marcus:


Av det jag kunde hitta på internet så fick jag inte fram att det var en "äkta" koxialkabel. Märket Phoenix Gold är inget jag känner till och verkade vara av sämre kvalité och dessa lite udda märken brukar inte vara uppbyggda av koaxialkablar. + Att han hade fått en dubbel RCAkabel vilket gjorde att det kändes onödigt att riva isär den istället för att byta. Fast det är klart, har man sju mil att köra är det kanske inte så svårt val. Jag ber om ursäkt om jag har haft fel, men jag tvivlar inte på att t ex en Supra trico gör ett bättre jobb än den befintliga kabeln.

#26

Postad 13 november 2002 - 14:02

Unregistered7aedc556
  • Unregistered7aedc556
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0
Black Rob:

Kabeln som jag fick var visst av twisted pair dvs ingen koaxial. Fasen... får nog byta i alla fall...

#27

Postad 13 november 2002 - 14:09

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

  • 1 119 inlägg
  • 0
Hej!

Kabeln är uppbyggd av två mittledare och mylarfolieskärm, med andra ord en semibalanserad kabel precis som Supra.

Funkar!!

http://store6.yimg.c..._1715_318832264

/Marcus (Kabelskolan, Kablar&Kontakter etc)

#28

Postad 13 november 2002 - 14:23

Unregistered7aedc556
  • Unregistered7aedc556
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0
Marcus:

Då kan jag i alla fall behålla kabeln då :-)
Vad tror du/ni om att ta den andra mellan CD/Recivern? (borde funka där också eller?)

/ Bloom
(känner sig semi-intelligent på detta område)

#29

Postad 13 november 2002 - 14:27

Unregistered2956b483
  • Unregistered2956b483
  • Forumräv

  • 967 inlägg
  • 0
bloom (& marcus & alla andra) >> En analog signalkabel behöver inte ha en impedans 75 Ohm. Där brukar man väl normalt säga att det viktiga är att kapacitansen är så låg som möjligt? En digital kabel däremot bör absolut ha 75Ohms impedans. Båda typerna är vanligtvis koaxialkablar. Det är med andra ord inte säkert, även om det är fullt möjligt (kanske t.o.m. troligt), att din kabel bloom, är rätt för digital överföring. För att detta inte skall gnaga dig sömnlös tycker jag att du skall gå tillbaka och byta. Jag skulle i alla fall ha gjort det.

#30

Postad 13 november 2002 - 14:37

Unregistered8488b754
  • Unregistered8488b754
  • Lärjunge

  • 447 inlägg
  • 0
Hej !

Lite ny på det här med skillnader på olika kablar som skickar digitala signaler, kan det vara skillnad på två olika koaxiala kablar på någon meter, ljudskillnad mellan optiska och koaxiala "omvandlare" i DVD'n kan jag fårstå. Min fråga är om det kan bli så mycket fel på en digital signal så ljudet försvinner eller förändras på 1 meter "tvåledare".

Läste för ett par år sedan om en person som skickade DVD ljudet över en oisolerad trådgalge och det lät bättre än sin optiska kabel pga. sin optiska "omvandlare" i DVD'n :-)

//John

#31

Postad 13 november 2002 - 15:09

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0
JohnH. För att inte starta ännu en kabeldebatt så kan jag bara med 100% säkerhet säga att det iaf TEORETISKT kan skilja på kabel och kabel vid digitala överföringar.
Det viktiga är att den håller rätt impedans, och som skalman säger så är det inte lika viktigt för en kabel avsedd för analoga signaler, därför bör man undvika att använda dem.
Det är inte så att ljudet "försvinner" alla ettor och nollor kommer fram om det inte är en rent defekt kabel. Det som kan påverka ljudet är HUR de kommer fram.
Den teoretiska och fina fyrkantsvågen som man ser i vissa beskrivningar av digitalt ljud existerar inte i verkligheten, och då kan DACn tolka signalen fel.


Och snälla ni som envisas med att sätta likhetstecken mellan koaxialkabel och digitalkabel, sluta med det. Nästan alla lågnivåkablar är koaxialkablar, t.o.m. "lakritssnören".

#32

Postad 13 november 2002 - 15:26

wobert
  • wobert
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
blackrob: Phoenix Gold är ett rätt så känt märke.. iaf i bilstereokretsar.. hifi klubben förde deras sortiment förr i tiden iaf..

tänkte om du ville veta bara.. =)

#33

Postad 13 november 2002 - 16:00

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Loco.spk
.
Det är inte så att ljudet "försvinner" alla ettor och nollor kommer fram om det inte är en rent defekt kabel. Det som kan påverka ljudet är HUR de kommer fram.
Den teoretiska och fina fyrkantsvågen som man ser i vissa beskrivningar av digitalt ljud existerar inte i verkligheten, och då kan DACn tolka signalen fel.


Bra inlägg.
Men hur låter det när en DAC tex tolkar en mängd bitar fel slumpmässigt i tiden? Knäpper det till eller förlorar man sterebild, djup, diskant?

De digitala ljudsignaler från DVDfilm är ju dessutom encodad. dvs den måste decodas. Om det tolkas nåt fel däri borde det bli tydliga missljud eller?

#34

Postad 14 november 2002 - 18:10

Unregistered8488b754
  • Unregistered8488b754
  • Lärjunge

  • 447 inlägg
  • 0
Hej !

Apropå den här klädgalgen så hittade jag ett forum som hade lite mera info, har själv läst hela testen och sett bilderna för några år sedan, kul inlägg iallafall. [:(]

"About 3 months ago, a team on another forum ran a 2 hour test where they connected a DVD Player to a Pre/Pro using a piece of coat hanger wire. The results after 2 hours of continuous operations – not a single error do to waveform degradation or timing inaccuracy. They made these measurements using equipment supplied by Dolby. Therefore, don’t get caught up in the marketing hype. Use a 75-ohm coax cable; it is less expensive than fiber (TOSLink). In fact, if you happen to have one of those cheap RCA/RCA cables (i.e., the ones with the yellow plugs on each end) lying around, this will work as well as a $100 cable and probably as well as a good grade of coat hanger wire."

#35

Postad 14 november 2002 - 18:51

Bosco
  • Bosco
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
En kabel som passar till digital överföring är anpassad till mycket högre frekvenser än en vanlig signalkabel, den har ungefär samma egenskaper som en compositvideo-kabel.

#36

Postad 14 november 2002 - 19:04

Unregistered0e01b726
  • Unregistered0e01b726
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Vitsen med en coaxial-kabel är just att skärma bort störningar från magnetfält och dylikt som kan inducera strömmar i kabeln (störa den signal som ska gå i den). Magnetfält uppstår bland annat när man skickar ström genom kablar (tex högt.kablarna som brukar vara rätt nära digitalkablarna i en hemmabioanlägg.). När man skickar digitala signaler vill man absolut inte att några andra strömmar, "signaler", än de som skickas från källan skall komma fram. Då en signal passerar genom coaxialkabeln störs den inte men när den träffar kontakten i tex recivern uppstår en reflekterande puls som färdas tillbaks samma väg som signalen kom. Genom att stämma av dielektriket ( isoleringen i mellan skärm och ledare) samt längden av kabeln (ej så viktig vid korta avstånd) så kan man släcka ut alla störande reflexer. Därför är det viktigt att ha en DIGITAL (avstämd) coaxialkabel vid överföring av digitalasignaler. Dessutom har digitala coaxialkablar en försilvrad (eller annan bra ledare för högfrekventa vågor) mittledare för att signalerna ska kunna gå så lätt som möjligt (digitala signaler har väldigt höga frekvenser som färdas på ytan av innerledaren, därav försilvringen. Medans analoga signaler har lägre frekvenser som färdas inne i ledaren). Sedan är de upp till var man (eller kvinna) att lyssna och tycka om det är någon skillnad. Men jag anser att man ska ha en anpassad digitalcoaxialkabel mellan DVD-spelaren och Recivern. För att eliminera alla eventuella fel som DAC:arna kan göra pga störda insignaler.

#37

Postad 14 november 2002 - 22:19

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Men marcus>> Audio koax. kablar har väl ändå 50 ohms motstånd?
Kompositvideokablar och kablar för digital koax. överföring har väl 75 ohm?
Den kabel som här har inhadlats torde väl då ha 50 ohm... Eller?

#38

Postad 15 november 2002 - 12:30

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
Yo.. jag trodde tråden dog eftersom ingen skrev nåt på en hel dag efter mitt senaste inlägg :-}
Så jag skapade en ny tråd om digitalöverföring i teknikforumet.. Mig spelar det ingen roll var ni skriver.. men bara så ni vet :(

#39

Postad 15 november 2002 - 16:37

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Om det nu är så att ohm:en spelar ngn roll, och om det nu är så att jag minns rätt, att audio-koaxer har 50 ohm, så är ju inte de kablar som Bloom har köpt lämpliga att använda.
Min personliga erfarenhet är dock att det inte hörs någon som helst skillnad.

#40

Postad 16 november 2002 - 10:04

Unregistered57457b8b
  • Unregistered57457b8b
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
Hej,

Arioch: Du KAN ju iofs använt koaxial kablar med 50 ohms karakteristisk impedans. Det vet jag inget om. Dock finns skillnader mellan "riktig" coax och vanlig skärmad kabel.

KARAKTERISTISK IMPEDANS

Alla kablar har resistans, kapacitans och induktans, vilket ger en impedans.

Det vi normalt diskutterar när vi använder termen impedans / ohm, i dessa sammanhang, är karakteristisk impedans. Detta är en materialkonstant och är oberoende av längden. Mer om detta nedan.

Även om vanliga skärmade kablar också är av koaxial konstruktion är inte där det primära att få en bestämd karakteristisk impedans. P.g.a materialval och tillverkningsprocess.

"Riktiga" koaxiala kablar finns huvudsakligen i 2 varianter:

50 ohm:: Används främst inom mätinstrument och (amatör)radio, samt oftast inne i RF kretsar. Dessutom i ethernet (den som använder just koaxialkablage).

75 ohm:: Används för video / sattelit / TV antenner / Digitala ljudsystem. Det sistnämbda gäller dock inte den proffesionella varianten av digitala ljudledningar (AES/EBU). Där använder man 110 ohm.

Vanliga skärmade audiokablar ligger (enligt beldens produktkatalog) på 40-70 ohm.

MATCHNING

När man vill överföra en signal från en sändare till en mottagare vill man oftast matcha ingångsimpedansen/utgångsimpedansen med kablaget. Detta för att undvika reflektioner vid mottagaren. Dessa reflektioner går tillbaka mot sändaren och påverkar, i vårt fall, kommande bitar.

Vid vanliga audiosignaler är detta inte möjligt, dels för att en utgångs impedans ligger typiskt på några kohm och en ingång på 50 kohm. Dels är bandbredden "Ingenting" (20Khz).

Däremot vill man ha låg kapacitans på signalkablage. Detta för att undvika att kabelns kapacitans ihop med utgångens impedans blir ett lågpassfilter (och alltså dämpar höga frekvenser).

Koaxiala kablage har låg kapacitans, därför lämpar sig ex RG-62 så bra till vanliga signaler. Typiskt är kapacitansen hos 75 ohms kablar lite längre än 50 ohms kablar. Dock är 93 ohms kablarna ännu bättre ... [;)]

För högtalarsammanhang är det induktansen man vill ha låg. Kapacitansen påverkar inte lika mycket. En högtalar har en ingångsimpedans av 4-8ohm. Helt andra spelregler.

TRANSMISIONSLEDNINGAR

När det hela börjar bli trickigt är när vi närmare oss vad man kallar transmisionsledningar.

Signaler med höga frekvenser blir helt enkelt kinkiga att få fram utan massa problem. Detta hänger samman med frekvensen och längden på ledningen.

I vårt fall med digitala bitar underlättar det om man har fått fram en hel bit från sändaren till motagaren innan sändaren ändrar tillstånd

Nu blir det viktigare med anpassningen. Nu behöver vi koaxialkablar för dess fina egenskap med lika impedans oavsett längd.

Det finns en regel som säger att om längden på kabeln (eller mönsterkortsbanan) är större än 1/4 våglängd, behöver vi bry oss om transmisionsledningar och dess effekter.

Vid audio har vi 20kHz, vilket ger en våglängd på 10km och vi ser att vi inte behöver bry oss.

Vid 10Mhz (typiskt för våra användningsområden) blir våglängden 21m. D.v.s allt under 5m i längd är utom mänsklig fara.

10Mhz skulle jag dock inte klassa som speciellt hög frekvens. Det är bara "krokig" likspänning. Det hela haltar lite iom att S/PDIF är en fyrkantsvåg (åtminstånde innan den passerar den olinjära transformatorn på utgången). I dessa beräkningar är det nämligen stig/falltider som måste beaktas.

Varför hör man då skillnad? Ja som påpekats många gånger innan så är det inte bitfel etc. man får problem med, utan andra bekymmer i den mer analoga domänen ... där ex. jitter är en sak. Dock med dagens återklockade DACar är detta ett mindre problem. I DD och DTS sammanhang ett ännu mindre problem.

På min högst personliga lista över uppgraderingar ligger nog digitalkabeln på plats 472729473. Finns mååånga saker innan den. Ex. vettiga mönsterkort, ytmonterade kort, muta inte med en sketen trissa, bort med AC kopplingar ...

Det blev en lång historia, men förhoppningsvis glädjer det någon. Och som vanligt ... jag hör ingen skillnad, detta är enbart teoretiska / vetenskapliga påpekanden.

#41

Postad 16 november 2002 - 16:00

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Oj, tackar... Orkade bara läsa hälften.
Är det en korrekt slutats jag drar då att audio-koaxer/vanliga skärmade kan ligga mellan 50 och 70 ohm utan att det påverkar ljudet? ...men att digital koax skall vara 75 ohm?
Pratade med en gammal räv i videobranschen med teknisk inriktning som sade att det där med 75 ohm på videokablage är ganska oväsentligt och att han minsann aldrig hade sett ngn skillnad.
Är allt detta prat om motstånd m.m. i kablar/kablage bara säljsnack?

#42

Postad 16 november 2002 - 17:49

Unregistered57457b8b
  • Unregistered57457b8b
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
Hej,

Ja. Audiokablar kan man med varm hand lämna där hän i detta avseende.

Videokablar är avhängigt av frekvens / avstånd. VGA kablar, med mångfald bandbredd mot vanlig video och S-video, kan tom jag se skillnader på om impedansen skiljer för mycket.

Måttliga längder på videokablar har jag aldrig sett något problem med.

Koax kablar under 5m borde det inte ens teoretiskt vara något problem med oavsett impedans.

Försilvrad innerledare var för mig något nytt. Jag kan inte se någon större skillnad på koppar / silver i ledningsförmågan.

Alla buggar och tidstjuvar i DSP programvaran för avkodningarna, borde vara ett mångfalt större problem. Bara för att ta ett exempel.

Däremot kan man vara lite skeptisk till tjockleken på försilvringen. De kablar jag sett har elektrolytisk plätterníng av silver, vilket innebär en typisk tjocklek av 2-5 um. Inträngningsdjupet (skin depth) för 10 MHz i silver är 25 um och koppar ännu mer. Det innebär att signalen skall ta sig igenom det intermetalliska skicktet silver / koppar och det känns ju, rent spontant, sämre än ren koppar.

Jag har dock bara räknat och spekulerat på detta sedan imorse. Det enda jag i arbetet har plätterat är dessutom nickel och guld.

Det skadar ju dock aldrig att vara skeptisk. Alla företag på marknaden finns för att tjäna pengar. Nästan alla fabrikanter har nu insett att de flesta genomskådat effekthysterin. Nu väntar jag med spänning på att vi lämnar strömkapaciteten därhän och ger oss på slewrate. Ett klart underskattat begrepp som dessutom spelar roll. [;)]

Men men detta är bara teorier som fascinerar mig. För att bilda sig en egen uppfattning skadar det inte att se och lyssna.

Själv ser jag knappt skillnad på komposit video och S-video. Lite mer nu med projektorn, än innan med 32" vanlig TV.

En klar skillnad, om än liten, dock på progressiv komponent och vanlig video.

#43

Postad 17 november 2002 - 12:34

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Tlovskog: Damn! Vilken villa du har!! Blir grymt avundsjuk. Jäklar vad mycket tid du lagt ner på ditt hem och hembio. Skulle blir glad om jag hade en 100-del av de pengarna du lagt ut på ditt hus. [;)]

Nåja, greds ska du ha i alla fall. Och jag som har tänkt att komplitera min Pronto med X10. He, he..... får en att tänka om då man ser ditt hus....

#44

Postad 17 november 2002 - 20:28

Unregistered285e28ab
  • Unregistered285e28ab
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Black Rob: Inget smutskastande av Phoenix Gold tack! [;)!]De är väldigt respekterade inom sitt område, dvs bilstereo och framför allt slutsteg. De gör bland annat monstersteg som är stabila neråt 1/4 - 1/2 Ohms belastning. Iofs vet jag inte så mycket om deras kablar, dom kanske inte är lika state-of-the-art.

/Hans

#45

Postad 17 november 2002 - 22:15

Unregistered285e28ab
  • Unregistered285e28ab
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Inget illa menat förstås.[;)]

/Hans

#46

Postad 18 november 2002 - 00:06

Unregistered9225c452
  • Unregistered9225c452
  • Veteran

  • 1 571 inlägg
  • 0
Det är ingen fara. Bilstereo kan jag inget om därför har jag troligtvis inte stött på det tidigare. Sen måste jag säga att namnet inte klingar bra. Det i samband med att jag aldrig hört talas om det gjorde att jag skrev som jag gjorde.

#47

Postad 18 november 2002 - 11:00

Unregistered7aedc556
  • Unregistered7aedc556
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0
pssst... *viskar" för det första vill jag tacka för alla som har brytt sig om denna topicen. Måste bara få skjuta in en liten om än pytteliten bagatell. Det är visserligen väldigt intressant att läsa dessa debatter om ohm-tal hit eller dit, en liten pyttepyttepyttepyttepytte-liten bagatatell har dykt upp för undertecknad dock:
JAG FÅR INGET SOM HELST LJUD VIA NÅGON AV MINA DIGITALINGÅNGAR ÖVERHUVUDTAGET... BAH!... (ursäkta vredesmodet)

Sorry... kunde inte låta bli, börjar nästan bli komiskt för en annan som inte ens får något som helst ljud överhuvudtaget via vare sig koaxial eller optiska ingångar...

Ska ta och göra ett populärt blind-test av både coaxiala - optiska - analoga - digitala - verbala - a..la kablar att stränga om min gamla trä-banjo med som jag sen ska utrusta med både dämpfötter och slipade kanter. Denna ska jag sedan placera ovanpå en tubetraps stoppad med vänsterfotade-tubsockor och granitblock i ett globformat rum av tibetansk-plysh. Sedan återkommer jag i ett A-Ö test om vilket Ohm-tal som passade bäst till "den långa färden"-introt...


/Bloom "bitter? javisst!"
Sorry för att jag avbröt diskussionen förresten...

#48

Postad 19 november 2002 - 11:57

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
se till att strumporna är vita annars kommer ljudet att färgas

#49

Postad 20 november 2002 - 09:10

Unregistered7aedc556
  • Unregistered7aedc556
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0
Svar på om jag blivit kabel-lurad = JA

Gick igenom hela min anläggning igår och det visade sig att den i topicen omtalade kabeln EJ fungerade som "digital-coaxialkabel". Inget "fel" på kabeln i sig då den fungerar utmärkt på de analoga in och utgångarna, men kopplar man in den på coaxialen så hörs det absolut nada...
Har nu provat med andra helt vanliga "lakrits-snören" och dessa fungerade utmärkt vilket styrker uttalanden om att vanligt rca-kabel fungerar ypperligt som "digital-coaxialkabel". Men i och med denna förhållande till lakritssnören lite dyrare "rca-kabeln" så raseras ändå denna tes. Det ÄR tydligen skillnad på kabel och kabel.


/ Bloom

#50

Postad 20 november 2002 - 15:03

Unregistered7aedc556
  • Unregistered7aedc556
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0
Även om det kanske är ett avslutat kapitel så kan jag inte låta bli att spekulera i varför kablen inte fungerade coaxialt men analogt. Men ett gammalt lakritssnöre klarade bedriften.
Kan det ha att göra med att kabeln var sk "Twisted pair" (stod så på förpackningen i alla fall) Att tvinningen då fungerar som ett slags filter av det högfrekventa som resulterar i en flaskpropp varpå inget ljud kommer fram? Kollegan på jobbet satt och filosoferade över detta men jag hängde nog med bara till hälften...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.