Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Beg varor säljs som nya!

62 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 januari 2003 - 19:19

Unregistered05cb5177
  • Unregistered05cb5177
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Kom å tänka på en sak... onoff t ex har ju 30 dagars öppet köp, man får returnera varan om man inte är nöjd och får pengarna tillbaka (antar jag)... det innebär ju att när man går ner till affärn, och ska ha t ex en ny tv eller liknande så finns chansen att man får en tv som varit hemma en månad hos svettiga-leffe i bollmora... känns inte riktigt okej när man köper nya grejer och får begagnade...

var ju bara en vecka sen drygt som det stod om en som köpt en ny mobiltelefon en sån med kamera.. och det visar sig att den innehöll bilder på nån gubbes könsorgan... han hade alltså köpt kameran... plåtat sig själv näck... och lämnat tillbaka den... denna klart beggade mobil säljer sen vodaphone som ny....

det är väl fan inte okej?

så fort en vara tas upp ur kartongen och används är den ju begagnade och ska kosta därefter... jag har ingen lust att betala fullpris för grejer som gått ett antal varv ute bland folk... och hur noga är affärerna med att kolla att varan är i nyskick? uppenbarligen inte särskilt om dom missar nakenbilder osv...

jag gillar känslan av att jag får en splitterny produkt, det är en del av helhetsupplevelsen när man betalar dyrt för nya grejer att man får nåt som är garanterat oanvänt, direkt från fabriken...

jag gillar inte den här utvecklingen!

#2

Postad 19 januari 2003 - 19:32

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Ja, det låter lite sjukt. Öppet köp brukar inte gälla på mobiltelefoner pga abonnemang osv. Mobiler och spel är väl det enda som öppet köp inte brukar gälla på. En polare till mig försökte lämna tillbaka sin nya mobil till Siba, men det gick inte.

#3

Postad 19 januari 2003 - 19:32

Unregisteredff85eeb2
  • Unregisteredff85eeb2
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Minhembio.com ber Leif i Bollmora om ursäkt för föregående inlägg. Naturligtvis finns det ingen grund för uttalandet att det saknas deodorant i denna förort.

#4

Postad 19 januari 2003 - 19:38

Unregistered67729c20
  • Unregistered67729c20
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Zob
Minhembio.com ber Leif i Bollmora om ursäkt för föregående inlägg. Naturligtvis finns det ingen grund för uttalandet att det saknas deodorant i denna förort.


HAHAHA! [:)][:)]

#5

Postad 19 januari 2003 - 19:48

weezer
  • weezer
  • Forumräv

  • 706 inlägg
  • 0
<sarkasm och drygläge på> Kom du på det alldeles själv reko? [:)] <sarkasm och drygläge av>

#6

Postad 19 januari 2003 - 21:10

Unregistered3aa86ad0
  • Unregistered3aa86ad0
  • Användare

  • 166 inlägg
  • 0
Håller helt och hållet med reko.

#7

Postad 19 januari 2003 - 21:13

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0
En på jobbet köpte högtalare från Coop Power. och när han packade upp dem upptäckte han att de varit använda förut. Det var säkerligen också en öppet köp-produkt.

#8

Postad 19 januari 2003 - 21:22

Unregisteredac00df3f
  • Unregisteredac00df3f
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Jag kommer ihåg när jag köpte en Ericsson mobiltelefon på Onoff för en massa år sedan. När jag kom hem, såg jag att antennen var avbruten. Antennen var inte ens kvar i kartongen.
En annan gång när jag var inne i samma butik, stod det sur man framför mig i kön. Anledningen till att han var så sur var att telefonboken i hans "nya" mobiltelefon, som han hade köpt i butiken, innehöll en massa främmande namn och telefonnummer...
Undrar om de bara är otroligt dumma, eller om de bara helt enkelt skiter i att kolla prylarna innan de skickar ut dem i butiken igen? J*vla klåpare!!! [:)!][:D!][:(!]

#9

Postad 19 januari 2003 - 22:08

Unregistered2d4d02ee
  • Unregistered2d4d02ee
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
jag köpte en ericsson T65 förut och den hade massa telefonnummer i telefonboken, lämnade tillbaka den direkt. Det va den sista dom hade skyllde dom på.

#10

Postad 19 januari 2003 - 23:06

weezer
  • weezer
  • Forumräv

  • 706 inlägg
  • 0
Ja men vad ska de göra? Sälja de returnerade exen med rabatt? Vem kommer det drabba i slutändan, jo oss konsumenter, i form av högre priser. Kulorna måste ju in någonstans, och det är där vi kommer in i matchen.

#11

Postad 20 januari 2003 - 00:03

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0
Hmm Men i ärligthetens namn vem ska stå för smällen butiken förlorar på att nån använder sin öppet köps rätt? De skulle ju bara leda till att butikerna får öka sin priser på nya varor och de vill nog ingen men visst skulle produkten kollas innan den packas och läss ut i affären på nytt. Sen så att mobiler inte skulle infattas av Ångerrätten e ju rent skitsnack. Likaså är de 2 års garanti på alla elektronikvaror även om de bara sägs 1 i affären..finns några fy mkt sällsynta undantag..så När de vill sälja en försäkring på 3 år köper man bara 1 år. Likaså om de inte vill ta tbax produkten är de idag (ändras för nåt år sen) affärens/tillverkarens uppgift att bevisa att de du påstår hänt inte har hänt om de vägrar ta tbax den.

#12

Postad 20 januari 2003 - 00:16

Unregisteredef7bf414
  • Unregisteredef7bf414
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
När min far skulle köpa en ny tvättmaskin av en ev välkänd elektronikkedja, som fritt översatt blir avpå, så dröjde det ganska länge innan försäljaren kom ut med den NYA tvättmasikenen på lastkajen. Min far stegade då in och frågade vad som tog sån tid. försäljaren svarade att tvättmaskinen måste packasin först. hmm... kommer inte tvättmaskiner färdigembalerade? tydligen inte. sen var det lite konstigt att det kom vatten ur en slang som halkade ner, men det var tydligen bara vatten efter testkörningen som butiken gör med alla NYA tvättmaskiner. lustigt att dom använder tvättmedel också.... tvättmaskinen var uppenbarligen inte ny som utlovat och försäljaren ljög ihop nått, men vid det här laget hade tålamodet förlängesedan runnit över så han fick köpet hävt och åkte till en annan butik istället.

#13

Postad 20 januari 2003 - 00:17

Unregistered6c6c2b97
  • Unregistered6c6c2b97
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
en på jobbet berättade att han hade fått en utbytes telefon för hans egen pajat en sån med digitalkamera

så hade puckona i affären glömt radera bilderna "det var bilder på manliga könsorgan

#14

Postad 20 januari 2003 - 00:22

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0
underligt att flera hört samma historia som bjorn men att de var någon på hans jobb som råkat ut för de....tralalala

#15

Postad 20 januari 2003 - 00:29

Unregistered6c6c2b97
  • Unregistered6c6c2b97
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
oj där ljööööööög jag han som sa det hade hört det sorry

#16

Postad 20 januari 2003 - 01:33

Unregistered05cb5177
  • Unregistered05cb5177
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
klart det är pinsamt om man får en kamera med nåns bilder på... såvida det inte är typ pamela anderson...eller förresten henne har man ju redan sett.. ja säg prinsessna medeleine då...
men grejen är ju att det är lika illa med telefonböcker och sånt... gillar inte själva ideen att jag får beggade grejer när jag betalar nytt... klart det är smidigt med öppet köp på 30 dagar osv... men jag skulle inte ge det om jag sålde grejer i nån affär... är det inte fel på grejerna får väl folk läsa på lite innan dom handlar... annars kan man ju springa och köpa grejer hela tiden... 30 dagar ps2 lagom till påsklovet... storbildstv lagom till fotbolls-vm osv.
det måste ju gå att sätta det där i system om man vill och är fräck...
och hur många turer kan en vara t ex ta?
vad säger att bara EN person haft det man köpt innan? kanske har varit 3-4 stycken... då är den ju egentligen MER begagnad än nåt man köper i gula tidningen...
ska vara uppmärksam mot sånt här i framtiden. nytt ska vara nytt!

#17

Postad 20 januari 2003 - 01:35

Unregistered05cb5177
  • Unregistered05cb5177
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
och om du jobbar/jobbat på onoff, siba, elgiganten eller liknande.. någon? så är det här en bra tråd att komma och berätta hur det kan gå till =)
hur pass vanligt är returer på öppet köp egentligen, dvs hur stor uppskattningsvis är det att man får en beggad vara?
vore också intressant att sammanställa nån slags överblick över vilka varor som går sönder mer än andra... det heter ju att man ska ha garanti och känna sig trygg osv.. men för min egen del så har faktist det mesta funkat och jag har sluppit returnera grejerna... kan tänka mig att vissa saker är det oftare returrätt på... tex mobiltelefoner är ju folk missnöjda med... så där är nog chansen till och med ganska stor att man får nåt som varit ute förut, åtminstone på många modeller...

#18

Postad 20 januari 2003 - 02:17

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlägg
  • 0
Intressant tråd. Iofs handlar jag inte på Siba och OnOff, men att de återlämnade "öppetköpprylarna" självklart måste säljas igen var något jag aldrig tänkt på...

#19

Postad 20 januari 2003 - 02:31

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Kanske döpa om returräten till "30 dagars öppet kön" ?

Det löser väl det mesta.

#20

Postad 20 januari 2003 - 02:38

Unregistered70e461d9
  • Unregistered70e461d9
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Intressant, kände en gång en Leffe i bollmora...

#21

Postad 20 januari 2003 - 03:40

Unregistered6533a91b
  • Unregistered6533a91b
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
Jag köpte en gång en Ericsson 768 på ett sådant varuhus. Kom hem och fick se att någon hade lagt in en massa nummer i telefonboken. Jag åkte ner till butiken och kunde kvittera ut ett nytt batteri plus ett headset. Men ingen ny telefon.

Efter det har jag bara köpt begagnade telefoner...

#22

Postad 20 januari 2003 - 08:47

tampen
  • tampen
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Brorsan köpte en extra handkontroll till PS2 på OnOff och när vi började spela såg vi att ytan var helt glatt och smutsig och knapparna var väldigt nötta. Oj vilket misstag sa de på butiken... säkert.

/Samuel

#23

Postad 20 januari 2003 - 09:24

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Rätta mig om jag har fel, men brukar man inte rekommenderas att handla från "seriösa" HiFi-handlare där man får låna hem t.ex. högtalare för att prova dem?
Vad är skillnaden?
Gillar inte heller Siba, OnOff, EG etc., men det här är ju faktiskt i grund och botten en servicefråga. Jag ser hellre att jag har returrätt än att jag är helt säker på att få helt nya prylar. Dessutom tror jag inte att det ingår i deras regelverk att ta tillbaka prylar som blivit misshandlade på ena eller andra sättet...

#24

Postad 20 januari 2003 - 10:06

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Detta förekommer i många konsumentproduktområden...

#25

Postad 20 januari 2003 - 10:19

Cirkus
  • Cirkus
  • Lärjunge

  • 390 inlägg
  • 0
Rätta mig om jag har fel, men brukar inte Siba, Elgiganten med flera sälja de returnerade varorna till reducerat pris i fyndavdelningen? Eller är det bara de returer där det är uppenbart att det handlar om returnerade varor?

Jag köpte en receiver på Siba för ett och ett halvt år sedan, en Yamaha RX-V595RDS tror jag det var, billig var den iaf, 3500kr. Jag frågade då självklart om jag kunde få prova den i affären, men nej det gick inte, men ta hem den och prova hemma och är du inte nöjd så lämna tillbaka den sa säljaren. Jag tog hem den, hanterade den varsamt och lämnade sedan tillbaka den. Hade det inte varit för att tejpen på kartongen var bruten hade det varit omöjligt att se att den inte var ny. Den skulle jag inte ha något emot att köpa som ny, men för ärlighetens skull bör det framgå att det är en returvara och priset bör vara reducerat en del. Butikerna använder öppet köp som försäljningsargument och då skall det självklart kosta dem lite också, och inte bara köparen. 10% avdrag på priset tycker jag är rimligt.

#26

Postad 20 januari 2003 - 11:00

Unregisterede5458e74
  • Unregisterede5458e74
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Jag håller med, reducerat pris och info om hur begagnad varan är...

Om någon sänder en insändar till t.ex. metro eller nån anna stor tidning, så kan vi få fler folk att förstå, å då måste det hände något hos de där elektronik-jättarna ... [:)]

#27

Postad 20 januari 2003 - 11:16

Radiohandlarn
  • Radiohandlarn
  • Beroende

  • 1 219 inlägg
  • 0
I min butik har jag löst det så att om folk vill köpa något på öppet köp (som inte är en lagstadgad rätt) som får dom ta demoexen som står i butiken. Vill kunden ha varan så får han om han vill byta dessa mot en ny i kartong. Vill kunden inte ha varan så är det bara att ställ upp demoexen igen.
Det blir lite mer jobb med packande av varor men det är schysstare mot kunderna tycker jag.

Sedan har jag skrivit detta flera gånger förut men jag tar det igen. Man har bara rätt till 6 månaders garanti + 2 års reklamationsrätt från köptillfället. Med reklamationsrätt menas att kunden måste kunna bevisa att felet fanns redan vid köptillfället. Dom flesta butiker (alla?) lämnar dock 12 månaders garanti.

#28

Postad 20 januari 2003 - 12:46

Unregistered8ad5ba5d
  • Unregistered8ad5ba5d
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Du betalar för en ny produkt och förväntas få det också, enkelt och helt självklart eller! Är förpackningen bruten och produkten använd så är den begagnad!

Sen att kedjorna inte talar om det är ju självklart. Kolla produkten i affären och kräv att få en ny om du misstänker att den är använd!!!!!!!!

#29

Postad 20 januari 2003 - 13:03

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by reko

var ju bara en vecka sen drygt som det stod om en som köpt en ny mobiltelefon en sån med kamera.. och det visar sig att den innehöll bilder på nån gubbes könsorgan... han hade alltså köpt kameran... plåtat sig själv näck... och lämnat tillbaka den... denna klart beggade mobil säljer sen vodaphone som ny....


*LOL* Vilka sjuka typer det finns ...

I övrigt - ingen nyhet. Ruggigt tråkigt. Själv skulle jag både dubbel och trippelkolla prylarna och sedan gå tillbaka med dem om jag misstänker minsta lilla. Om butiken sedan ger mig nya varor eller rabatt är en förhandlingsfråga.

#30

Postad 20 januari 2003 - 13:34

Radiohandlarn
  • Radiohandlarn
  • Beroende

  • 1 219 inlägg
  • 0
hifisnubben, du måste kolla grejerna innan du betalar.
Annars kan butiken påstå att det är du som gjort att den ser begagnad ut.

#31

Postad 20 januari 2003 - 15:21

Unregistered4fc92859
  • Unregistered4fc92859
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Jobbar på en större kedja som tillämpar 30-dagars returrätten. Produkten ska vara i perfekt skick och med alla tillbehör osv. Det viktigaste är att den ska vara i säljbart skick, annars tar vi inte emot den igen. Sedan har den nya köparen samma garantier och rättigheter som hade kommit med en "helt ny" produkt. Dvs, SKULLE det finnas en repa eller något annat som gör att kunden inte upplever det som en produkt i nyskick, så byter vi eller fixar det, alternativt gör avdrag på priset. Det är alltid en avvägningsfråga och det handlar om att få nöjda kunder. Det är alltid bättre att få lov att testa hemma. Om kunden tar sitt ansvar och är försiktig med produkten de första veckorna, kan han eller hon alltså utvärdera en produkt ordentligt och ändå göra en retur.

Sätter folk det i system är vi givetvis mer noggrann när vi kontrollerar returvaran. I princip kan vi säga att det är kört om produkten har fått en minirepa eller om lådan och tillbehören ser det minsta "slafsiga" ut. 30-dagarsregeln är en tjänst som är individuell och som företaget väljer. På internet tror jag man har 14-dagars returrätt oavsett, men det är inte samma regler för köp i butik.

Givetvis får det heller inte handla om produkter som slits direkt vid användning, hygienprodukter eller liknande. Då gäller inte returrätten. Om ni får ett paket som är öppnat, så fråga gärna säljaren varför. Ofta är den kanske demad i butiken (visad personligen för kund - inte utställd på display) eller så har vi gjort en DVD-spelare regionsfri tex. En produkt som stått i butik en längre tid och körts (receiver eller motsv.) säljs givetvis inte som "ny". Den blir fyndvara till nedsatt pris. Som sagt, fråga alltid säljaren om ni är det minsta tveksamma. Av mig får ni iaf ärliga svar! ;-)

#32

Postad 20 januari 2003 - 16:14

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Radiohandlarn
hifisnubben, du måste kolla grejerna innan du betalar.
Annars kan butiken påstå att det är du som gjort att den ser begagnad ut.


Det skulle jag iofs göra troligen göra om jag inte skulle handla på Siba, Elgiganten, Onoff (eller något annat "latjo ställe"). Då kan man komma tillbaka och hävda deras vanliga ångerrätt om de trilskas.
Mitt handlande blir oftast privat/begagnat, men då jag handlar i butik blir det på "Stormarknaderna" (klockradio, vidoband osv) eller hos butiker jag vet att jag kan lita på. (Det har ALDRIG varit problem hos dem hittills, peppar, peppar.)

#33

Postad 20 januari 2003 - 16:38

Unregistered3aa86ad0
  • Unregistered3aa86ad0
  • Användare

  • 166 inlägg
  • 0
Det är lite svårt läga det här faktist..

#34

Postad 20 januari 2003 - 17:00

Unregisteredd35fadb9
  • Unregisteredd35fadb9
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Var inne och kollade på projektor på Elgiganten i örebro och frågade ang Panasonic PT-AE100. Alla som fanns inne var returer som hade lagats på garantin.
Projektorer borde tillhöra kategorin "produkter som slits direkt vid användning" då lamptiden är begränsad. Säljaren skulle dock sälja dessa till nypris vilket inte lät så lockande.

Magnus 77 : vad tycker du att skälig rabbatt är att få ?

#35

Postad 20 januari 2003 - 17:19

Unregistered4fc92859
  • Unregistered4fc92859
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Många butiker har ett såkallat "uppackatpris". Det varierar från produkt till produkt och säljaren har det förmodligen inte i huvudet. Tyvärr för konsumenten är avdraget inte stort alls. På en TV kan det tex handla om max 100-200 kronor.

Ett demopris är lägre än så, men ofta är det upp till butikschefen eller motsvarande att göra det avdraget - säljaren får inte själv ge någon demorabatt.

Jag har mycket svårt att uppskatta ett skäligt avdrag för en projektor som varit inne på lagning. Jag känner heller inte till marginalen på en enskild vara. Ofta är den mycket lägre än vad många kunder tror. Kanske 300-500 kronor rabatt är någonting att föreslå. Problemet är att butiken förmodligen säljer den projektorn lätt till fullpris ändå, och hellre väljer att vänta än att ge dig ett lägre pris. Om du istället för rabatt prutar med något tillbehör till den projektorn kan du kanske få en bättre affär. Mycket av detta är individuellt för säljaren, butiken och kedjan som helhet. Känn av säljaren, var trevlig och uppriktig i ditt resonemang och var beredd på att lägga upp pengarna direkt, så sätter du lite press på säljaren att ge dig en bra affär. Som jag skrev tidigare - du tar ingen större risk med själva produkten- garantin är densamma, och väljer du till en plusförsäkring är du ju helförsäkrad oavsett vad som händer.

Om du gör en matematisk beräkning på hur mycket lamptidens minskning i kronor blir, kommer du nog se att om den förre kunden kört projektorn i 100 timmar, så påverkar det priset marginellt om man bara ser det matematiskt. Den stora grejen är väl att projektorn inte varit 100% hel från fabrik, vilket du kan påpeka. Risken finns ju att det är ett måndagsex som det kan bli mer problem med. Det är nog där du ska sätta in stöten när du pratar om priset. Även om du får fel åtgärdade genom garantin, innebär det ju besvär att köra projektorn till butik och vara av med den ett tag.

#36

Postad 20 januari 2003 - 18:05

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

  • 1 036 inlägg
  • 0
På elgiganten brukar dom sälja återlämnade varor med rabatt. I alla fall där jag bor!

#37

Postad 20 januari 2003 - 18:44

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0
Rätt intressant de radiohandlaren skrev....visste inte att de egentligen bara är 6 månaders garanti...där ser man..men de jag mena med 30 dagars öppet köp (Fast de skrev jag inte förstås) var att de finns nån form av obiligatorisk ångerrätt..eller returrätt på 1 vecka eller nåt....men visst....de e ju mkt upp till affären...eller enbart en jevla massa upp till affären att kolla alla produkter som kommer in att dom verkligen är i nyskick igen om dom släjer dom som nya..tabbar som beskrivits här e ju för jäkliga men givetvis kan affären inte rabbatera sådan produkter (som jag först beskrev alltså inte de som e kassa). Men sen som radiohandlaren skrev, kunden ska påvisa att de var fel på produkten från början efter 6månader/1 år...vad jag förståt skall det inte vara alltför svårt...vet inte hur det är med elektronik men med kläder är de inga problem, skor osv.

#38

Postad 20 januari 2003 - 18:54

Radiohandlarn
  • Radiohandlarn
  • Beroende

  • 1 219 inlägg
  • 0
Nej andreas81a m.fl. Det finns ingen lagstadgad rätt till ångervecka eller öppet köp när du handlar från en butik.
Däremot gäller det om du får besök av t.ex. en dammsugarförsäljare som kommer hem till dig.
Sedan har jag för mig att man även har en s.k. ångervecka om man handlar från en svensk internetbutik som inte har en fysisk butik.

#39

Postad 20 januari 2003 - 19:05

Unregisteredd3b609c4
  • Unregisteredd3b609c4
  • Forumräv

  • 846 inlägg
  • 0
Man har 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen om jag inte har fel.

#40

Postad 20 januari 2003 - 19:12

Cirkus
  • Cirkus
  • Lärjunge

  • 390 inlägg
  • 0
Jag får en otäck känsla av att en del butiker som erbjuder öppet köp försöker äta kakan och ha den kvar. Först använder man öppet köp i sin marknadsföring för att locka till sig kunder, och ibland även som ursäkt för att inte behöva demonstrera grejerna i butiken. Sen säljer man i en del fall dessa begagnade varor till fullt pris utan att ens tala om att de är begagnade. Jag har handlat en del på öppet köp, och ibland funderat över hur det kan löna sig, men har då tänkt att den ökade försäljningen nog väger upp att man måste sälja de begagnade varorna billigare. Och sen visar det sig att en del köpt dessa varor i tron att de var nya! Jag höll på att ramla av stolen när jag hörde det först.
Anser butiken att det inte är något fel på den returernerade varan och att man bör betala fullt pris för den så är det ok, om man skriver så på prislappen: "Felfri returnerad vara, fullt pris". Annars är det bedrägeri och om jag någonsin får en begagnad vara när jag trott mig köpa en ny så tänker jag driva det så långt det går om jag får stöd av konsumentvägledaren.
Skulle jag inte få rätt så öppnar det upp dörren för nya "skojiga" former av bedrägeri. Jag kan t.ex. backa vägmätaren på bilen eftersom jag inte tror att köparen kommer att betala så mycket som jag tycker bilen är värd annars osv.

Det finns nog en anledning till att få välrenommerade hifibutiker inte erbjuder öppet köp: De kanske helt enkelt inte anser att bedrägeri är ok.

#41

Postad 20 januari 2003 - 20:01

PsyCor
  • PsyCor
  • Veteran

  • 2 402 inlägg
  • 0
Ang. att köpa "använd" projektor.

Rent hypotetiskt kan en person köpa en projektor och låta den stå på dygnet runt i 30 dagar. Det blir 720 timmar. Om en budget LCD projektor har använts 720 timmar så är det ju nästan en tredjedel av totalet.
Så självklart så borde man ha en rejäl rabatt på återlämnade projektorer, tror inte OnOff eller någon av de stora butikerna kollar hur länge en projektor använts vid återköp.

#42

Postad 20 januari 2003 - 20:05

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0
hupp nu lärde jag mig något igen. Men distansavtals lagen? vad innebär det då som antwar beskrev?

#43

Postad 20 januari 2003 - 20:08

Unregistered1ab34e40
  • Unregistered1ab34e40
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Inte bara radio tv butiker som luras,
köpte en Siemens micro trådlös tel
på JME Data när jag skulle använda
den låg redan tel nr i tel boken.

#44

Postad 20 januari 2003 - 20:13

Unregistered4fc92859
  • Unregistered4fc92859
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Psycor - du har rätt...

#45

Postad 21 januari 2003 - 02:45

Unregistereda3b1b087
  • Unregistereda3b1b087
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
[quote
10% avdrag på priset tycker jag är rimligt.
[/quote]

..hehe, 10%? då ryker säkert butikens avans på produkten.

#46

Postad 21 januari 2003 - 08:45

Cirkus
  • Cirkus
  • Lärjunge

  • 390 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by nyll1
..hehe, 10%? då ryker säkert butikens avans på produkten.

Det är möjligt, men allt som köps på öppet köp lämnas ju inte tillbaka. Vad är det som är konstigt med att man förlorar pengar på en vara som lämnas tillbaka? Butiken lägger ju ner en mängd pengar på andra marknadsföringsåtgärder som också måste bära sig. T.ex. så får jag varje vecka hem tunga reklamblad från OnOff, Siba och Elgiganten. De är nog inte gratis att dela ut.

Antag att 10% av det som köps på öppet köp lämnas tillbaka. Om man då tvingas till 10% avdrag på priset när man skall sälja dessa begagnade varor så måste det vägas upp med att man totalt sett säljer fler varor än utan öppet köp. Jag förutsätter faktiskt att en butik eller tom en butikskedja är kompetenta nog att räkna på vad öppet köp kostar dem och om det lönar sig.

Om de kommer fram till att öppet köp inte lönar sig om de måste sälja de begagnade varorna billigare, så har jag ett förslag: Erbjud öppet köp, men lägg på ett påslag som motsvarar genomsnittsförlusten på alla returer på motsvarande varor. Om man ex. köper en TV för 6995kr så kan man t.ex. få öppet köp om man betalar 7195kr. 200kr mellanskillnad skall då täcka de låt säga 10% av TV-apparaterna som returneras, och de begagnade apparaterna kan då säljas för 200*10=2000kr lägre pris. Då borde de inte vara svårsålda. Jag hade med en sådan här betalningsmodell valt öppet köp i en del fall och avstått i andra fall. Betydligt ärligare än det bedrägeri vissa butiker verka syssla med nu iaf.

#47

Postad 21 januari 2003 - 10:08

Unregistered23ffc882
  • Unregistered23ffc882
  • Användare

  • 226 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Arioch
Rätta mig om jag har fel, men brukar man inte rekommenderas att handla från "seriösa" HiFi-handlare där man får låna hem t.ex. högtalare för att prova dem?
Vad är skillnaden?


Skillnaden är att på seriösa hifibutiker får du låna hem DEMOEX och prova, och när du sedan bestämt dig så lämnar du tillbaka DEMOEXET och får en helt NY OUPPACKAD vara. Demoexen har de seriösa hifibutikerna för att låna ut till folk, men dom säljer helt nya grejer. De flesta seriösa hifi butiker har inte öppet köp alls, just därför att dom vill garantera sina kunder nya varor. T ex the rock i lund. Du får låna demoex tills du bestämt dig, och sen köper du en ny vara utan öppet köp. När butiken sen ska göra sig av med demoexet så säljer dom oftast dom till kraftigt reducerade priser och informerar om att det är just ett demo ex.

#48

Postad 21 januari 2003 - 10:21

Unregistered23ffc882
  • Unregistered23ffc882
  • Användare

  • 226 inlägg
  • 0
som slutsats kan man alltså säga att om man går till en seriös hifihandlare så blir man inte lurad som man blir på siba/onoff/elgiganten. Min erfarenhet är också att om man har en bra realtion till sin favorit hifihandlare så får man en bra rabatt + bra inbytespris ifall man vill uppgradera. Handlaren känner också till vad man gillar och har lättare att tipsa om prylar han tror kommer att passa en. Man har även tillgång till en hel del mycket bra märken som inte säljs alls på siba/onoff/elgiganten, t ex Lavardin och Amphion.

Jag handlar själv aldrig på elgiganten/onoff/siba. Jag tycker dom är för oseriösa, har dåliga produkter/märken och jag gillar inte butikskonceptet helt enkelt.

#49

Postad 21 januari 2003 - 11:14

Unregistered4fc92859
  • Unregistered4fc92859
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Akhenaton:

Jag kan inte argumentera med dig om du tycker Sony, Yamaha, Pioneer och Panasonic är dåliga märken och erbjuder dåliga produkter. Tycker du så. får du göra det, även om jag tycker du har mycket fel. Jag kan heller inte säga att du ALDRIG blir lurad hos de större elektronikkedjorna.

Vad jag däremot kan säga, är att du blir lurad minst lika mycket hos de "seriösa" handlarna. Skillnaden är att säljarna är mer pålästa och skickliga. Har de en bra deal med H/K, så är H/K bäst, osv. När det gäller de "tunga" grejorna vet du, om du tänker efter, att du betalar mycket för att du köper din produkt i en renodlad Hi-Fi affär, samt att säljaren är kunnig. Det är inte produkten i sig du lägger pengarna på, utan allt det du får på köpet.

De stora butikerna erbjuder BRA PRISER. Du får sedan tyvärr ge avkall på en del annat, bland annat ett sortiment av vassare apparater. Jag tycker bara att du ska vara medveten om att det är samma "ordbajs" du får höra när du köper en microstereo för 1200:-, som när du tittar på en McLaren för 60.000. SKillnaden är att du tror blint på vad din duktige säljare säger, eftersom han sålt bra grejor till dig tidigare. Att du sedan får en bra produkt och alltid är helnöjd är inte så konstigt. Du har betalt kanske dubbelt så mycket pengar (och då blir det bra grejor!) och även blivit så övertygad av produktens förträfflighet av en kunnig person, att produkten låter 3 ggr så bra...

Jag tycker du är kategorisk och förolämpar de säljare som försöker erbjuda bra service på de stora elektronikkedjorna. Jag hävdar att de kan en hel del om produkterna de säljer. SKillnaden är att de inte kan så mycket om den djupare tekniken som produkten bygger på, samt att de inte kan referera till riktigt tunga grejor i sina jämförelser.

Jag tycker du jämför McDonalds med en 5-stjärnig restaurang. De konkurrerar på olika villkor. Min poäng är att du blir mätt på båda och kommer billigare undan på McDonalds. Maten och servicen är emellertid bättre på den andra restaurangen. McDonalds är inte oseriösa för det, och du blir förmodligen mer lurad (ekonomiskt) på den andra restaurangen, men du bryr dig inte, för maten och servicen var så god.

#50

Postad 21 januari 2003 - 11:37

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Grymt bra sagt Magnus77! Håller med till punkt och pricka. Såklart att man kanske gillar Hifi-klubben bättre än Siba/El-giganten/OnOff/Expert, men det är ju en visst "klasskillnad" mellan dessa butiker.

Glöm inte bort att vissa "mindre bra" märken (ursäkta uttrycket [:D]) även finns på Hifi-klubben.
Jag skulle tex aldrig gå in på Hifi-klubben och köpa en värsting Thomson-video då den finns på tex. El-giganten för, låt säga, för nästan halva priset under någon rea. Kan inte tänka mig att de ena butiken kan SÅ mycket mer än den andra då det gäller dessa, lite mindre tekniska, grejer. Finns det så mycket "att veta om videon"? Svårt att förklara, men ni kanske förstår.......



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.