Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

proson stratego - vad tycker ni om dom?

56 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 februari 2003 - 15:40

Unregistered45a72c65
  • Unregistered45a72c65
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
är det någon som har köpt dom och vad tycker ni om dom

Lägger till lite på ämnesrubriken för ökad tydlighet. Läs mer [url="http://"https://www.minhembio.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28698"]här[/url] om varför det är så viktigt med en bra ämnesrubrik.
/preacher

#2

Postad 18 februari 2003 - 16:29

Erick
  • Erick
  • Beroende

  • 1 233 inlägg
  • 0
har inte lyssnat på just dom, men efter att ha ägt 2 par proson me dubbla 10 så säger jag köp nåt annat.. har svårt att tro att dessa kan låta bra.. [:)]

#3

Postad 18 februari 2003 - 16:40

Razorblade
  • Razorblade
  • Forumräv

  • 519 inlägg
  • 0
har åxå ägt proson
brukar låta hissade i diskanten
ha dålig upplösning samt dånig bas.
rekkomenderar inte proson oavsett modell
har ägt dom omtalade conquest 66 med men var missnöjd

#4

Postad 18 februari 2003 - 17:26

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0
Sök efter komponent, finns ingen medlem som har just den högtalaren än iallfall.. Men många andra e nöjda med Proson..

#5

Postad 18 februari 2003 - 17:49

Unregistered54235bc0
  • Unregistered54235bc0
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0
Oojoj.. måste vara allvarligt.
Den första jag sett som inte tycker om
Conquest 66. Alltså.. antingen är du extremt
kräsen eller så har du tinitus och waxproppar i öronen [:)]

Stratego ska ha riktigt bra filter, så jag
skulle tro att de låter bättre än de flesta andra proson
iaf. Det är ju en högtalare för BOM BOM spelande, så
det vore konstigt ifall de spelar speciellt djup bas.

Sök på forumet efter dem, proson själva har t.o.m.
kommenterat dessa högtalarna.

#6

Postad 18 februari 2003 - 17:51

Unregistered54235bc0
  • Unregistered54235bc0
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0
Ps: Sluta klanka ner på högtalare ifall ni inte hört dem själva, det är så tråkigt o meningslöst.

#7

Postad 18 februari 2003 - 19:18

Unregistered3416aad5
  • Unregistered3416aad5
  • Beroende

  • 1 133 inlägg
  • 0
Många av Prosons alla hgt i sitt "stora" sortiment anv oftast sig av samma element, det är bara lådans utseénde som skilljer dom åt.
Mod 5,1 & Reality 6 & Conquest har samma element enligt Fyndbörsen o Euronics samt Hanssons Tv som har service på Proson,JWS & Genexxa. (Hanssons Tv,ortens Proson säljare).

//Janne

#8

Postad 18 februari 2003 - 22:52

Unregistered13fb8943
  • Unregistered13fb8943
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Proson = Extremt enkla filter, Billiga element, låda gjord i porös spånskiva.
Man får ju vad man betalar för, men i denna prisklassen anser jag bara att det finns ett alternativ. Köp begagnat!

#9

Postad 18 februari 2003 - 23:29

Unregistered42750
  • Unregistered42750
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Gloomshadow
Proson = Extremt enkla filter, Billiga element, låda gjord i porös spånskiva.
Man får ju vad man betalar för, men i denna prisklassen anser jag bara att det finns ett alternativ. Köp begagnat!


Suck.... vad trött jag bli[V].... Ange gärna exakt vilken av Prosons högtalarmodell som är "gjord i porös spånskiva",
vad det är som gör deras filter så extremt enkla (jag antar att du med det menar extremt dåliga) varför du anser elementen vara billiga o.s.v. Jag själv kan inte uttala mig om varken filterkvalite eller klass på element eftersom jag inte sitter inne med kunskap om det, men finns det någon Prosonlåda som INTE är gjord i MDF?? Eftersom "Handla/Rekommendera" väl är till för goda råd, tips m.m.är det ju bra om kritik som framförs är konstruktiv, baserar sig på fakta och kunskap som kan vara till nytta för ev. spekulanter på de prylar som disskuteras.

robo

#10

Postad 18 februari 2003 - 23:34

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0
Det enklaste med Prosons filter är att man inte behöver diska, damma eller gå på promenader med dom, men det tycker jag enbart är positivt..

Sen finns det säkert Proson-lådor i spån, jag har dock inte sett nån än. Spån är väl f.ö ett ganska vanligt material även en bit upp i prissegmentet, så att döma ut nån högtalare bara pga det e rätt dumt.. Spån e f.ö bättre att bygga i än MDF för klåpare.

#11

Postad 19 februari 2003 - 13:00

Unregistered45a72c65
  • Unregistered45a72c65
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
alla har förutfattade meningar men jag undrade om någon köpt stratego högtalarna och vad ni tyckte om dom

#12

Postad 19 februari 2003 - 13:36

Unregistered13fb8943
  • Unregistered13fb8943
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Okej man kanske inte ska bli för kritisk [:D]
Men kolla in förhållandet Storlek - Pris och dessutom. tillverkade i Sverige. Detta omöjliggör någon större
kvalitet då tillverkningskostnaderna skulle skjuta i höjden. Men självklart,, Alla har vi olika ljudideal. Kan bara säga som så att jag har hört både genexxa, proson och Jws, och det är inget jag vill rekommendera till någon. Köp hellre begagnat eller en stativare Känns som om man kan få mer för pengarna i de fallen.
[:)]

#13

Postad 19 februari 2003 - 14:24

Unregistered74d8ea1e
  • Unregistered74d8ea1e
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Alltså, ärligt grabbar, nu får ni ger er...

Roger undrar om det är någon som har köpt dem och vad
de i sånna fall tycker.
Alla era gissningar och påhittade påståenden ger verkligen ingenting till diskussionen!
Har ni lyssnat och tycker något så skriv, annars kan ni låta bli...

Gloomshadow:
Du kan ju inte bara ta saker direkt ur luften och sen påstå att det är på något vis,
som inte alls stämmer!
För det första med "porös skånskiva", det finns ju ingen sanning i det alls.
Sen att de skulle vara tillverkade i Sverige? Det stämmer inte heller!
De är designade och konstruerade i Sverige, men sen tillverkade i Kina.
Så innan du skriver en massa påhitt så ska du nog kolla upp så att det stämmer...


MVH

#14

Postad 19 februari 2003 - 14:56

Unregistered13fb8943
  • Unregistered13fb8943
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Härmed pensionerar jag mig i denna fråga![:)]

Känns som om det är lite svårt att härleda produktionen till Kina när det klart och tydligt står att "fabriken" ligger i Falkenberg.

"JWS är, sedan många år, Sveriges största högtalartillverkare. Med en produktion på över 100 000 st högtalare per år. Fabrikerna finns i Falkenberg."

Detta urklipp är saxat från JWS/Genexxa/Proson's gemensamma hemsida.
Vad de i sådana fall menar med "fabrik" är ju i så fall tydligen en tolkningsfråga..

Angående det där med spånskiva i lådorna får jag väl backa, jag vet ju inte hur nya de Proson-lådorna jag lyssnade på var.

Gällande Elementen kvarstår jag vid min åsikt till 100%

Hursomhelst. Själva huvudsyftet med mina inlägg var inte att reta upp någon mobb utan snarare att ge min personliga åsikt i denna fråga. Och vid den kvarstår jag. Ska man lyssna på seriös hifi med en någerlunda objektiv återgivning av musik, då är varken JWS, Genexxa eller proson något bra val.

Punkt Slut!

#15

Postad 19 februari 2003 - 15:06

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0
quote:Hursomhelst. Själva huvudsyftet med mina inlägg var inte att reta upp någon mobb utan snarare att ge min personliga åsikt i denna fråga. Och vid den kvarstår jag. Ska man lyssna på seriös hifi med en någerlunda objektiv återgivning av musik, då är varken JWS, Genexxa eller proson något bra val.

Så du är en som avgör vad som är Hifi och inte alltså? Tungt ansvar. Seriös Hifi dessutom, var går gränsen? Är det en pris eller kvalitetsfråga? Om du testar att söka på alla som har Proson-grejor på denna sida och sen slår ett snitt på medelbetygen overall, är det då allas omdöme eller ditt som svajar? Självklart är jag fullt och fast medveten om att man kan få bättre grejor för mer pengar, men kan man nånsin få bättre grejor för samma pengar?

#16

Postad 19 februari 2003 - 17:52

Unregistered13fb8943
  • Unregistered13fb8943
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Återigen. Det var bara min personliga åsikt. Vi har alla olika ideal och krav på hur en bra anläggning ska låta. Ganska uppenbart då det finns så skilda märken som Martin Logan och Cervin Vega.

Och visst. Om jag bara hade lyssnat på t.ex. hårdrock eller death metal så hade kanske genexxa eller proson varit ett bättre val än mina nuvarande högtalare. Samtidigt ska man inte höja en högtalare till skyarna bara för att den är billig.
Att t.ex. lyssna på klassiskt på ett par Cervin är nog en av de hemskaste ljudupplevelserna jag haft. Och det där med åsikten av innehavarna. Man skulle ju kunna jämföra prosons status på detta forumet med t.ex. inställningen till proson på Hififorum.nu. Många användare på båda men olika kategorier av människor. Kan ju säga som så att på Hififorum har ju inte direkt Proson något bra rykte. Så det är ju inte bara jag som tycker såhär.

Och självklart kan du få bättre grejor för samma pengar. Om du köper begagnat...

Naturligtvis handlar detta om åsikter och självklart är det inte jag som sätter standard för vad som är bra ljud. Men då min åsikt kvarstår att man kan få tag i bättre grejor för ungefär samma pris har jag naturligtvis min självklara rätt att yttra detta.

Ska nog däremot vara lite försiktigare i min approach nästa gång.[:)]

#17

Postad 19 februari 2003 - 19:43

Unregistered42750
  • Unregistered42750
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Gloomshadow
Återigen. Det var bara min personliga åsikt. Vi har alla olika ideal och krav på hur en bra anläggning ska låta. Ganska uppenbart då det finns så skilda märken som Martin Logan och Cervin Vega.

Och visst. Om jag bara hade lyssnat på t.ex. hårdrock eller death metal så hade kanske genexxa eller proson varit ett bättre val än mina nuvarande högtalare. Samtidigt ska man inte höja en högtalare till skyarna bara för att den är billig.
Att t.ex. lyssna på klassiskt på ett par Cervin är nog en av de hemskaste ljudupplevelserna jag haft. Och det där med åsikten av innehavarna. Man skulle ju kunna jämföra prosons status på detta forumet med t.ex. inställningen till proson på Hififorum.nu. Många användare på båda men olika kategorier av människor. Kan ju säga som så att på Hififorum har ju inte direkt Proson något bra rykte. Så det är ju inte bara jag som tycker såhär.

Och självklart kan du få bättre grejor för samma pengar. Om du köper begagnat...

Naturligtvis handlar detta om åsikter och självklart är det inte jag som sätter standard för vad som är bra ljud. Men då min åsikt kvarstår att man kan få tag i bättre grejor för ungefär samma pris har jag naturligtvis min självklara rätt att yttra detta.

Ska nog däremot vara lite försiktigare i min approach nästa gång.[:D]


När du lägger fram dina åsikter som du nu gjort i dina senaste inlägg i den här frågan har du i alla fall full respekt från min sida[:)] Tyckte nog att du var lite väl kategorisk och också lite dåligt "påläst" vad gäller Prosons nuvarande högtalarutbud.
Vad gäller HIFI-forum så har jag också upptäckt att Proson (eller ägare till deras produkter!) inte står särskilt högt i kurs. Lite av ett hatobjekt faktiskt. Det verkar ju också vara de som har råd att lägga stora pengar på sina anläggningar och som haft sitt intresse en längre tid som kommit till slutsatsen att Proson nog bara är skräp.

Om jag skulle ha råd att köpa högtalare för säg 20.000 innebär ju inte det att allt annat under den prissumman är ett dåligt köp för någon annan.
Jag har en känsla av att det ibland gärna "skryts" lite med hur dyra grejor man har råd med och med automatik förkastar både ägare och tillverkare av mer budgetbetonad utrustning.
Skulle tro att de stora flertalet som idag har ett utvecklat hifi-intresse/kunnande startad sin "karriär" med just prisvärda och bra budgetprylar för att med tiden och växande intresse "byta upp" sig både pris och kvalitetsmässigt. Det är ju det som är lite av tjusningen med att ha ett intresse. Att upptäcka nya saker och lära sig mer.

Det gör man ju bäst också med hjälp av andra som kommit längre i sitt intresse och som vill dela med sig av sina erfarenheter och sitt kunnande på ett ödmjukt och givande sätt. Att då som jag (och andra) vara ägare till i detta fall Prosonprodukter (som vi dessutom är väldigt nöjda i nuläget) och gång på gång i detta och andra forum mer eller mindre "idiotförklaras" och i förtäckta ordalag hånas är INTE roligt. Det gagnar inte någon och kan säkert göra att många tappar lusten för detta förnämliga intresse som ju hifi/hembio ändå är.

Jag skulle vilja se lite mer välvilja, ödmjukhet, hjälpsamhet m.m. gentemot varandra i detta forum. Jag gick med i detta forum med stor glädje och entusiasm men börjar känna mig aningen "utstött" och nedvärderad. Och det bara för att jag valt ett högtalarmärke som inte faller alla i smaken. Det är förb.... tråkigt och borde verkligen inte vara så!

Nä... nu skall jag sluta pladdra och hoppas att roger.n till sist får svar på sin fråga.... inte fick han det av mig i alla fall[:D]
...men min erfarenhet av Proson är ändå att de låter riktigt bra är välbyggda och är prisvärda.

robo

#18

Postad 19 februari 2003 - 20:49

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0
Kan ju bara tillägga att jag tycker att Gloomshadow definitivt ska lyssna på sakerna innan han förkastar dom, en sak e om man har lyssnat och sen lägger fram sin personliga åsikt om det men det suger om man bara vräker ur sig för att "man ju minsann hörde en sån som lät si och så för 10 år sen".

Jag har haft betydligt dyrare högtalare än de jag har nu, kanske är jag inte jättekräsen heller men jag har haft förmånen att både jobba i studio där det finns fina saker samt provlyssna en hel del både dyra och billiga högtalare. Jag tänker inte såga någon produkt här, däremot kan jag ha vissa saker som jag inte gillar personligen men ha full respekt för att andra gillar som t.ex Cervin-Vega.

Prisvärdhet är inget att förkasta, speciellt när man rör sig i prisklasserna 2-10.000 kronor.. Audio-Pro som tidigare var ett märke som knappast gick att hitta annat än på OnOff har ju fått en i mina ögon lite märklig status-skjuts pga några skapliga högtalare. Jag jämför inte Proson med några Dynaudio Contour, Kef Reference, Canton Ergo eller nåt annat dyrt. Möjligtvis med Audio Pro's Ego, och Focus-serie som jag definitivt tycker är överprissatt och överreklamerad.

#19

Postad 19 februari 2003 - 22:17

Unregistered42750
  • Unregistered42750
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by BengtO
Kan ju bara tillägga att jag tycker att Gloomshadow definitivt ska lyssna på sakerna innan han förkastar dom, en sak e om man har lyssnat och sen lägger fram sin personliga åsikt om det men det suger om man bara vräker ur sig för att "man ju minsann hörde en sån som lät si och så för 10 år sen".

Jag har haft betydligt dyrare högtalare än de jag har nu, kanske är jag inte jättekräsen heller men jag har haft förmånen att både jobba i studio där det finns fina saker samt provlyssna en hel del både dyra och billiga högtalare. Jag tänker inte såga någon produkt här, däremot kan jag ha vissa saker som jag inte gillar personligen men ha full respekt för att andra gillar som t.ex Cervin-Vega.

Prisvärdhet är inget att förkasta, speciellt när man rör sig i prisklasserna 2-10.000 kronor.. Audio-Pro som tidigare var ett märke som knappast gick att hitta annat än på OnOff har ju fått en i mina ögon lite märklig status-skjuts pga några skapliga högtalare. Jag jämför inte Proson med några Dynaudio Contour, Kef Reference, Canton Ergo eller nåt annat dyrt. Möjligtvis med Audio Pro's Ego, och Focus-serie som jag definitivt tycker är överprissatt och överreklamerad.




BengtO skriver ang. högtalare att jämföra med Proson...

"Möjligtvis med Audio Pro's Ego, och Focus-serie som jag definitivt tycker är överprissatt och överreklamerad."

En fullt relevant jämförelse tycker jag. Jag har själv lyssnat till dessa högtalare och tycker att de låter och "uppför sig" mycket likt några av Prosons högtalare (Reality 666 och Conquest 6030 t.ex) Tycker alltså inte att den ena egentligen varken är sämre eller bättre än den andra. Men sedan har vi ju då det som jag kallar prisvärdhet... och då vinner Proson en seger i mina ögon...ja eller egentligen öron [:)]. Jag ser heller ingen skillnad i ren byggkvalitet av låda m.m. visserligen har väl Audio Pro dyrare komponenter i sina lådor, men som sagt det är ju inte alltid så att ett högre i sig pris ger mer välljud för pengarna.

robo

#20

Postad 19 februari 2003 - 22:23

Unregistered84296e74
  • Unregistered84296e74
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Gloomshadow:
Conquest 66:orna är byggda i MDF. Filtren är av bra kvalité.
Elementen är byggda i kina i samma fabrik som Audio Pro.
Fabriken där dom sätter ihop högtalarna ligger i Falkenberg.
Men deras element tillverkas på annat håll som med så många
andra. Min H/K 690 är exempelvis tillverkad i Taiwan.

Min åsikt om Proson Conquest 66 är att det är riktigt sjysst ljud.
Har inte lyssnat på bättre högtalare i den prisklassen!

Jag har inte högtalare som penisförlängare så det behöver inte
heta Dynaudio och kosta 30000kr.

#21

Postad 19 februari 2003 - 23:51

Unregistered13fb8943
  • Unregistered13fb8943
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Altair:
Om man har högtalare som penisförlängare så är man nog helt fel ute. Känner inte så många brudar det skulle imponera på. Men om något skulle fungera så är det väl en högtalare av denna typen. Bas gillar ju de flesta.[:)][:D][:D]

Måste bara säga att det måste vara världens bästa märke då. Bra element, jättebra filter och lådor i Mdf (tjocklek?)
och dessutom till ett så bra pris. Hifivärlden är revolutionerad, ska nog säga till alla som sitter på quad, audiovector, martin logan, Carlsson och monitor audio att sälja sina högtalare. Det är ju proson som gäller.[^]

Skämt åsido. När man hör om penisförlängare och sånt kan jag ju inte låta bli.

#22

Postad 19 februari 2003 - 23:52

Unregistered13fb8943
  • Unregistered13fb8943
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
De är säkert bra för sit pris (även fast det inte är min stil), men de ska inte överskattas...

#23

Postad 20 februari 2003 - 09:03

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0
Absolut inte, det finns f.ö en viss likhet mellan Proson/JWS/Genexxa och ett märke som jag tror du har helt andra åsikter om, nämligen Sonab som en viss Stig Carlsson var med och ordnade med.. Billiga högtalare som sattes hop i Sverige med varierande resultat..

#24

Postad 20 februari 2003 - 10:51

Unregistered40863e2a
  • Unregistered40863e2a
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
-Kan ingen vara så vänlig att springa och köpa ett par av dessa högtalare och testa, så vi får slut på denna "givande", inte helt nya debatt...[:)]

-jag tycker lite rynd om roger, han vill ju bara ha svar på en enkel fråga....


/Danne...

#25

Postad 20 februari 2003 - 12:38

Unregistered07b67224
  • Unregistered07b67224
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Jag hade förmodligen köpt dom om det inte varit så att man vill provlyssna först och ha nåt att jämföra med. Ska försöka provlyssna på dessa om de har de hemma när jag ska få hämta mina beställda högtalare.

Och bara för att det heter Proson behöver det inte vara "skit" för det. Kan hålla med om att de tidigare Genexxa/JWS/Proson inte var speciellt mycket, bl. a med det att de blandade spånplatta och MDF, och riktiga skitfilter. Och i vissa skräckexempel nån enstaka konding som delning.

Men dagens högtalare av Proson byggs enbart av MDF och riktiga filter, det kan ingen annan säga nåt om. Bara på sista året så har det blivit en helt annan kvalité på både byggnationen och filterkomponenterna.

#26

Postad 20 februari 2003 - 14:02

Unregistered13fb8943
  • Unregistered13fb8943
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Bengt0:

Att de var tillverkade i sverige är nog det enda som Stig carlssons (eller rättare sagt sonabs) 70-talsserie har gemensamt med Genexxa/Jws/Proson. Hur kan du ens jämföra dessa? Det övergår totalt mitt förstånd. Byggkvaliteten var fruktansvärt överlägsen i sonablådorna oavsett om det gäller Oa 12, 14 ,116 eller 2212. Elementen var betydligt dyrare. (att t.ex. sätta i nya originalelement i ett par Oa 14 går loss på ca 2500kr) Dessutom så var knappast filterna i dessa högtalare enkla utan innehöll högklassiga åldersbeständiga komponenter. Oa 116 togs till exempel emot av svenska hifikritiker som den första svenska High End Högtalaren! Oa 14 blev en mycket vanlig högtalare som man fortfarande stöter på lite överallt i svenska hem.
Dock var det till största delen företaget sonab som höll på med dessa högtalarna och de skulle förmodligen blivit bättre om Stig själv fått kontrollera tillverkningsprocessen. Av tidigare modeller som t.ex. Oa 5 såldes dessutom byggsatser och det är kanske där man kan uppnå "varierande resultat" har nämligen aldrig hört ett par Oa 14 som låter annorlunda än ett annat par med samma element.

Nu är som sagt sonabs 70-talsserie aningen omodern framförallt i jämförelse med 50 serien som stig tillverkade under 80-talet. Betydligt stabilare lådor och dyrare element har banat väg för en ny era av högtalare. dessa högtalare är unika i sin konstruktion och har knappast några kvalitativa brister. Tillverkas för övrigt i Skillingaryd i småland av en kille som heter John Larsen. Baselementet utgörs av Scan speaks kultförklarade 7" kolfiberelement (Scan-Speak 18W/8545). Diskantelementet (i .3 serien) Utgörs av en silkesdome från vifa, specialutvecklad för carlsson av Ingvar Öhman (LTS).
Filterna är heller inga billiga grejer och ett komplett uppgraderingskit för ett par Oa51 eller 52 går lös på 8000:-
(2basar, 2diskanter, filter och internkablage)

Följaktligen, att påstå att dessa olika märken skulle spela i samma liga är bara löjligt, det är en omöjlig ekvation. Och visst, 70-tals serien var "ganska" billig. Men ändå inte i närheten av vad JWS/Genexxa/Proson stod för.

#27

Postad 20 februari 2003 - 15:21

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0
Jaja, nu rabblar du modeller av Sonab som jag absolut inte har för avseende att jämföra med JWS/Proson/Genexxa.. Jag menar de Sonab-serier som flitigt såldes av Onoff/City Stormarknad osv under sent 80 och fram till mitten av 90-talet.. Jag har själv ägt ett par 2-vägare

http://www2.blocket..../837143.htm?l=0

#28

Postad 20 februari 2003 - 15:58

Unregistered13fb8943
  • Unregistered13fb8943
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
De lådorna du talar om hade Stig Carlsson inget med att göra (tack och lov för det) Och sonab hade inte varit något alls om det inte varit för att stigs 70-talsserie blev så framgångsrik.

Av dessa nya modeller har jag ingen erfarenhet men tror nog att sonab har gått ner sig ganska kraftigt. Var de inte nära att kursa ett tag?

#29

Postad 20 februari 2003 - 23:04

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0
Vet ej, men jag antar att du fattar vad jag menar iallafall. Allt är inte som det alltid varit, vissa saker blir bättre och andra sämre.. Säljs inte OA-serien fortfarande förresten? I vilket namn e det, Carlsson eller?

Oavsett så tror jag inte att man hittar mycket bättre högtalare än de som t.ex Proson tillverkar för samma pengar i samma storlek och kategori. Mycket möjligt att det går att göra fynd begagnat som du säger, mycket möjligt.

Men om man tar detta paket som exempel http://www.fyndborse...ter!Prodnr=3194 så tror jag nog det är svårt att hitta något mycket bättre för 3495:-

#30

Postad 21 februari 2003 - 00:05

Unregistered13fb8943
  • Unregistered13fb8943
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Den enda Oa-högtalaren (Carlsson Ortho Acoustic) som fortfarande säljs för tillfället är Oa52.2 och 52.3. Snart kommer det en modell till som heter Oa60. Dock lite osäkert när och man ska veta att det inte var Stig själv som utvecklade denna högtalare, han är ju som bekant död sedan ett par år tillbaka. De som har tagit över vidareutvecklingen är ljudtekniska sällskapet (LTS)

Högtalarna säljs under namnet Carlsson och marknadsförs av John Larsen i Skillingaryd.

Mer info finns att hämta på www.carlssonplanet.com

Nä du har rätt. Man får inte många carlssonhögtalare för de pengarna. Inte i dagens läge [:)]

#31

Postad 26 februari 2003 - 02:33

Unregistereda5d1ec56
  • Unregistereda5d1ec56
  • Lärjunge

  • 267 inlägg
  • 0
quote:Skulle tro att de stora flertalet som idag har ett utvecklat hifi-intresse/kunnande startad sin "karriär" med just prisvärda och bra budgetprylar för att med tiden och växande intresse "byta upp" sig både pris och kvalitetsmässigt. Det är ju det som är lite av tjusningen med att ha ett intresse. Att upptäcka nya saker och lära sig mer.

Det gör man ju bäst också med hjälp av andra som kommit längre i sitt intresse och som vill dela med sig av sina erfarenheter och sitt kunnande på ett ödmjukt och givande sätt. Att då som jag (och andra) vara ägare till i detta fall Prosonprodukter (som vi dessutom är väldigt nöjda i nuläget) och gång på gång i detta och andra forum mer eller mindre "idiotförklaras" och i förtäckta ordalag hånas är INTE roligt.

Håller med alldeles. Du har så rätt. Det jag tror det handlar om är nog att de som har passerat "proson" stadiet har upplevt vad mycket mer det finns att beta av utanför stängslet. Om du så "bara" lägger dubbla pengen mot exempelvis ett par proson conquest 66, vilket inte är en astronomisk summa, på dina nästa högtalare ska du nog bli varse att det kommer att bli ett totalt annat ljud i din skälla. Kraven och de personliga "referenserna" växer ju med ditt intresse som sagt. Och det kan nog lätt bli så att de som har (liksom jag) bytt upp sig från en ren instegs/första anläggning/högtalare till en fin budget variant får ett rejält kliv uppåt i ljud-hierarkin. Det upplevs ju som natt och dag i somliga fall. När man då sedan går ytterligare ett kliv uppåt (liksom jag), vilket inte behöver vara alltför stort, så upplevs samma fenomen. Har man då kommit en bra bit upp på stegen så vet man ju detta, medans de som är på steg 1 fortfarande vidhåller att det minsann är "riktiga" grejor de har!!!... benhårt. Och så är konflikten igång... [xx(]

Vill man vara nöjd för evigt är det bästa och säkraste sättet att bara stänga in sig med sina "preferenser" av vilket slag de vara månde, och aldrig aldrig se sig om efter annat eller bättre på något vis. För när man en gång har öppnat sinnena är det kört. Och så fortsätter det för de flesta som är någorlunda fanatiska... [:)]

Man kan bara konstatera att de som har relativt simpla anläggningar bara har gott att se fram emot om intresse finns, och om det inte gör det så är det ju toppen, då de redan är nöjda!

Sedan vill jag också påpeka att man trots allt , för den relativt billiga pengen ett par PQ 66 kostar, inte får allt för mycket kött på benen, jämfört med fetare stekar. Räkna på vad sagda dyra MDF kostar. Folie/fanér eller/och 7 lagers pianolack. Eventuella spikar och dylikt. Kontaktdosor och kablage invändigt, samt dämpmaterial. Basport/ar. Sedan har vi 3st element till på köpet. Av vilken kvalitet låter jag vara osagt då jag antar att det är uppenbart för den som har en aning hum om vad element kostar. Delningsfilter som är olika beroende på hur invecklade (många komponenter) de är, och beroende på vad för komponenter som används. Lägg därtill på vad det kostar att frakta och bygga högtalarna, vad mellanhänderna respektive butiken högtalarna hamnar i tar ut för att kunna livnära sig på sagda produkt utan att behöva ge bort den...

Jag kan jämföra med de högtalarna som jag har planer på att bygga, där skulle bara materialkostnaden för ett par kosta runt 8-9000:-... Då snackar vi kvalitet... Undra sa flundra vad ett par liknande kan kosta färdiga från leverantör?...

Summa sumarum - Det finns mycket mer att hämta när det gäller kapacitet hos högtalare. Men väldigt prisvärda är till exempel PQ 66 garanterat, och ger nog väldigt bra ljud för pengen. För mellan 4000-5000:- får man helt enkelt en högtalare som fungerar utmärkt (med nuvarande referencer). Om man då som jag köper ett par Högtalare för 6000:- som är listade runt 9000:- (Heco Argon 50) så kan jag, trots att jag inte har lyssnat på PQ, säga att jag nog inte skulle byta för alla PQ i småland. Och jag kan nästan garantera att skillnaden ljudmässigt skulle få den mest ihärdiga anhängaren att byta fot. Ändå är steget inte så långt, och jag kommer nog själv med största sannolikhet snart ta ett ytterligare... [:D)]

Rocka på!

- pickAdoll -

#32

Postad 26 februari 2003 - 12:07

Unregistered74d8ea1e
  • Unregistered74d8ea1e
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Jag har lyssnat på en hel del olika högtalare i alla prisklasser, bl.a. på Arken mässan i GBG, från billiga till de dyraste som kostade upp mot miljonen, och jag kan helt ärligt säga att jag ALDRIG kännt att "Wow" vilket bra ljud... [:)] Det enda jag kännt är att jag är GLAD över att jag inte lagt ut en massa pengar i onödan.
Visst det kanske är så att dyrare låter bättre, men kan verkligen inte hålla med om att det skulle vara så mycket bättre att allt billigt blir dåligt i jämförelse.

Men som jag förstått, att om man nu har ljud som sitt största intresse, vad skulle då hända om man bestämde sig för att vara nöjd? Då har man ju inget kvar...
Så jag förstår att alla letar efter större, dyrare, bättre och allt vad det kan vara, även om skillnaderna är egentligen väldigt små...

Nu har jag varit på Factory-outlet i falkenberg och lyssnar på Proson Stratego högtalarna. Jag tycker de låter mycket bra och de är verkligen prisvärda.
Ska man ha ett par högtalare som låter bra att lyssna på musik med och även hemmabio, så finns det enligt min åsikt finns det ingen anlendning alls att lägga mer pengar.[:D]

MEN, som sagt, har man det som största intresse att leta efter det PERFEKTA ljudet, så blir man ju ändå aldrig nöjd... [:D]

MVH

#33

Postad 26 februari 2003 - 19:21

Unregistereda5d1ec56
  • Unregistereda5d1ec56
  • Lärjunge

  • 267 inlägg
  • 0
quote:MEN, som sagt, har man det som största intresse att leta efter det PERFEKTA ljudet, så blir man ju ändå aldrig nöjd...

Självklart blir man nöjd när man hittar det ljud man själv tycker är perfekt [:))] Alla kanske inte håller med om det, men det är ju ointressant, för du är nöjd.

Men även om du bara äger och har åkt Saab 99 från -82 så är du ju fortfarande medveten om att det går Audi RS2or på vägarna men omedveten om vad att äga en sådan innebär. Även om du inte har kört en så transporterar ju din Saab dig ju dit du vill, Och ofta kan man inte ens fatta att folk lägger ner så mycket pengar på en sådan bil, förrän du har kört en själv! En medelväg är ju en kompromiss som alla kan leva med, om man inte är fanatisk vill säga. Att säga att äga/köpa en RS2a är onödigt, för din Bruna Saab funkar lika bra, är att vägra inse fakta. Att påstå att alla Bruna Saab 99 från -82 är skit är ju lika fel det, det finns ju massor av folk som älskar sina Saabar. Och som sagt, ska du transportera röven till och från arbetet så behövs ju inget annat. Du fattar sensmoralen?

När man är nöjd så är man verkligen nöjd. Men om du trallar in i en lägenhet i vilken någon bor som har mycket bättre ljud, och öronen är rensade, så blir det ju faktist ALLTID och gällande allting så att man blir lite mer medveten om att det faktist går att få just så bra ljud/grejor. Vilket också får till följd att man höjer ribban en aning för vad som egentligen är bra.

Att säga att det inte är skillnad på ljud i högtalare och komponenter från steg A - Ö är att ha skygglappar för ögonen. Stegen är större i början, och tonar ut mot slutet. Sedan finns det ju olika karaktärer på sakerna också vilket koplicerar det ytterligare om alla ska/vill vara överrens om en perfekt lösning.

#34

Postad 02 april 2003 - 16:19

Unregisterede959f3fd
  • Unregisterede959f3fd
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
jag har också funderat om jag ska köpa en stratego!! Men jag har inte hört stratego !!!!! men om nån har hört den kan ni väll medela mig vad ni tyckte om den ???? min kusin har ett par proson/jxs dom är mycket bra bas och bygg kvalite . de kostade 1500 kr de kunde lika gärna kostat det dubbla !!!!! så proson kommer alltid finnas i mit hjärta!!!!!!!!!!!!!!

#35

Postad 02 april 2003 - 16:34

Unregistered54f3d098
  • Unregistered54f3d098
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
dom är mycket bra bas och bygg kvalite

[;)]

HAR mycket bas, ja.

Bygg kvalité, ja, dvs om jordklotet är platt.

#36

Postad 02 april 2003 - 17:00

Unregisterede959f3fd
  • Unregisterede959f3fd
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
jappp!!!! de va de med dubbla 12 i bakrunden!!!!

#37

Postad 02 april 2003 - 17:10

Unregistered54235bc0
  • Unregistered54235bc0
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0
jisses, alla de här utropstecken han skriver, de gör mig blind!... xo/

[;)]

#38

Postad 02 april 2003 - 17:18

Unregisterede959f3fd
  • Unregisterede959f3fd
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
klagar du på mina !!! ?????

#39

Postad 02 april 2003 - 17:20

Unregistered54235bc0
  • Unregistered54235bc0
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0
Nej, du får väll uttrycka dig så om du vill... :oP
Jag bara påpekade att jag blir blind av dem.. xo(

#40

Postad 02 april 2003 - 20:09

Unregisterede959f3fd
  • Unregisterede959f3fd
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
OK jag ska försöka sluta !!!!!!! (roligt)

#41

Postad 02 april 2003 - 21:35

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
Någon som sett mätningar på en Prosonhögtalare? Direktljudtonkurva, spridning, distorsion, vattenfall?

Jag skulle gärna vilja se en sådan.


Thomas

#42

Postad 03 april 2003 - 09:43

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0
Nån som sett såna mätningar på nån annan högtalare för 2-3000:-?

#43

Postad 03 april 2003 - 21:18

Unregistered8b534d22
  • Unregistered8b534d22
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0
Jag ville bara tilläga en sak om det där med att alla har en invidiuell smak om vad som är
bra!

jag ägde för ett tag sen ett par Infinity sm152 or som jag gillade skarpt, dom hade allt tyckte jag
stark pondus kraftig bas bra upplösning samt len diskant,

men sen hörde jag polarens Mirage 290´s och blev helt såld dom var verkligen bättre på allt förrutom basen då infinityna hade ändå varsin 15" bas men annars oj. och som tur så var han kåt på mina så vi bytte plus att jag fick en papp i mellan.

sensmoralen i denna historia är att jag ändrade uppfattning bara sådär från ett par dunka dunka burkar till ett par basfattiga monitorer,

#44

Postad 13 april 2003 - 03:46

Unregistereda5d1ec56
  • Unregistereda5d1ec56
  • Lärjunge

  • 267 inlägg
  • 0
japp, det var precis en sån vändning jag hade i åtanke...

jag har nu varit och lyssnat på lite nya grejor. bla B&W cm2 (runt 8.5k) & cm4 (runt 14.9k) med NAD steg och CD. och DM602 s3 (runt 5.7k) stativare med Denon 2 kanalsstärkare (17k)och classé CD (25k) och dyrkabel á la millions... 602:orna hade med den kringutrustningen inte mycket som tilltalade mig jämfört med mina högtalare som jag har hemma (Argon 50 - kostade 6k, listpris runt 9k) . Inte ens mot mina stativare (Argon 30 - kostade 3.3k, listpris runt 4.5k) tyckte jag dom var särskildt prisvärda. CM4:orna lät däremot faktist skitbra. de är väldigt neutrala och med torr och analytisk karaktär. mina Argon 50 var enligt min mening helt klart dessas like, fast unset varmare färgad ljudbild och med en något mer detaljerad och nyanserad diskant. annars förvånandsvärt lika som sagt. i denna jämförelse kan man ju slå fast att jag inte vinner något alls enligt min mening, på att byta upp mig till ett par högtalare som kostar nästan det dubbla(enligt listpris, eftersom hi-hi klubben inte prutar och mina argon kostade 6k så blir det ju 150% upp), jag föredrar snarare dom jag har. Det lustiga i den här historien är att jag då på hi-hi klubben tittade i en liten pärm med utklipp ur diverse tidningar, där bla CM4 var testade. i dom utklippen kostade CM4 7,5-8000,- (kommer inte ihåg exakt) och inte 14,900,- som det stog på lappen på högtalarna... hahaha säger man då (eller så gråter man) . CM4 låg alltså förr på under vad mina Argon 50 är listade för idag, och hi-hi har höjt priset på cm4 med nästan 100%!!!. hi-hi klubben har monopol på B&W i sverige, så dom saltar på notan lite... summan av kardemumman är att priserna inte betyder allt, det fattar vem som helst. men man måste vara realistisk när det gäller pris/prestanda. kollar man då i kategorier/prisklasser mellan steg 1-5 och 5-10, 10-20, 20-50, 50-100> så är det nog så att mest prestanda-för-pengen är att hämta i en uppgradering i steget från kategori 1-5 upp till > 5-10 tror jag iaf...

Ride on...

#45

Postad 13 april 2003 - 15:27

Unregistered54f3d098
  • Unregistered54f3d098
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
pickAdoll:

Är du säker på att priset var per par inte styck? Tvilar väldigt starkt på att CM4 skulle kosta 7000, då i princip varenda ställe i Europa säljer dem för mellan 13 000 och 15 000 kr.

Däremot är det skumt att de kostade 14 999, då priset är på 13 999 kr på hemsidan. Om dom höjer CM4 till 14 999 så funtar jag helt seriöst på att skicka avföring på posten till dem.

#46

Postad 13 april 2003 - 17:51

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0
pickAdoll: Det var inte möjligtvis Hifi & Musik du såg priset i? De hade ett stort högtalartest med högtalare upp till 8000 kr och hade fått fel prisuppgift på CM4 som givetvis vann testen. I ett senare nummer haglade felrapporterna in då de egentligen kostade 12000 kr. Dock har de ju höjts en aning sedan dess alltså, för jag är ganska säker på att det var just 12000 kr de kostade då, för ungefär ett år sedan.

#47

Postad 13 april 2003 - 18:52

Unregistereda5d1ec56
  • Unregistereda5d1ec56
  • Lärjunge

  • 267 inlägg
  • 0
ja det kan nog stämma. annars är det ju en extrem ökning som är lite väl tilltagen enligt min mening, men säkert ingen omöjlighet med tanke på att dom har monopol. man har sett liknande på andra håll. men som sagt, priset var nog fel i testet. 14.9,- stog det på lappen vad jag minns. tog med mig 7 cds och satt och lyssnade rätt länge och hade inga förväntningar och var opartisk och objektiv, hade inget annat för mig och det är bara 100m till hi-hi klubben ,) jag antar att dom precis har sänkt dom iom att dom har gjort lite generella prissänkningar alldeles nyss. annars kanske jag såg tomtar och troll. men jag läste testet i klipp-boken alldeles innan jag lyssnade, och störde mig på det när jag lyssnade och kollade prislappen. så jag tror med största sannolikhet att det stämmer. var ca 3v sen.

#48

Postad 13 april 2003 - 19:08

Unregistereda5d1ec56
  • Unregistereda5d1ec56
  • Lärjunge

  • 267 inlägg
  • 0
har förresten lyssnat på lite vincent stärk SV-S233 och CD-S3 på mirage OM-7 här i dagarna. har även lyssnat på Thule (vet ej modell) stärk och CD, också på OM-7... det var fina grejor vill jag lova. jag gillar vincents helt oslagbara design/kvalitet (?) och det lät väldans bra! men tyckte då att thule lät snäppet bättre faktist vill jag minnas, fast det var vid 2 skillda tillfällen så jag måste göra en riktig lyssning igen, med egna skivor och mer tid. var bara och droppade in ett par låtar med thulen, medans jag lyssnade lite längre på vincent grejorna. inte så konstigt kanske att thule lät bättre heller när den kostar så mycket mer... runt 50k har jag för mig för thule grejorna, så man måste ju vara rättvis i sin bedömning... men trevligt lät dom båda 2, och vincent vinner på design =) snart kommer även deras hembio receiver hit till s-vall, det ska bli kul att lyssna på den klunsen... ska även lyssna på marantz sr-7300 och sr-8300 i dagarna... dem tror jag på!

#49

Postad 13 april 2003 - 22:20

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0
pickAdoll: Chansen är nog stor iaf att det var det där testet där stod fel, för det blev minst sagt en läsarstorm sedan. Men de har ju trots allt höjts 3000 kr sedan dess ändå. Min sambos far har ett par Mirage OM-7, de är väldigt trevliga. Kanske lite fattigare i basen än vad jag är van vid med mina Canton RC-A (inte så konstigt...) men vilket mellanregister! Underbart! Diskanten är aningen snäll kanske, men som sagt, återigen mina egna preferenser.

#50

Postad 13 april 2003 - 23:29

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0
Undra hur intresserad författaren till inlägget är av de senaste 10 inläggen.... Kan nån moderator/administrator månne fixa så att varje tråd som har "Proson" i topic automatiskt märks "OT" eller nåt i den stilen..



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.