Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sågning av minhembio.com på MacWorlds forum.

62 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 27 mars 2003 - 20:19

Unregistered3af9d06e
  • Unregistered3af9d06e
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0
Efter att fått både se gängor delas ut och själv fått en släng av sleven i vissa butiker skulle jag bara vilja säga att säljare är allt för mänskliga. Det finns rena skitstövlar och det finns trevliga säljare. Tyvärr verkar jag ha svårt att hitta rätt på direkten och gått på en och annan nit. Men jag går bara på en nit en gång så det lönar sig inte i längden.

Jag tycker dock att detta forumet är den bästa info källan just därför att folk är så oeniga för det mesta. Man får reda på både bra och dåligt. Det är helt ok att butiksägare är inne och promotar sina prylar bara de talar om vem de är. Då får man ju en synpunkt till bara. Aldrig fel.

Jag tar i princip alla omdömmen med lite salt och det är nog det enda rätta.

Just nu är jag lite "mellan affärer" skulle man kunna säga så första säljaren som verkar rätt schysst kan nog räkna med att sälja en sub i 10000 klassen typ och så småningom en proj till mig. Utgår från att det finns fler som jag så det lönar sig nog att vara trevlig;)

#52

Postad 27 mars 2003 - 23:46

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
En talspole som går sönder har utsatts för hög effekt. Dvs en talspole som klarar 50 W kontinuerligt och utsätts för 60 W kommer att gå sönder. Detta gäller oftast diskanter. 50 W diskanteffekt är mycket stark volym, och inte många kan lyssna vid dessa nivåer.

Har man en för klen förstärkare, som kan leverera 20 Watt kontinuerligt kommer man inte kunna levera mer än 20 Watt. Klarar diskanten det kontinuerligt kommer den inte att gå sönder.

Har man dock en förstärkare på 60 Watt och vrider upp den på max finns risken att elementet går sönder. Har man diskantrik musik kommer mycket energi till diskanten. Basen kommer att klippa, garanterat, vilket leder till kompression (sinustonerna i basen "går i taket" och plattas ut). När basen klipper det genereras vissa övertoner, men dessa övertoner är låga i nivå i diskantregionen. Dock kommer musiken fortfarande innehålla starka högfrekventa toner, vilket leder till att talspolen i diskanten blir varm. Oftas går högtalare sönder på fester o dyl, då man kanske är lite bedövad på om det låter bra eller inte. Om förstärkaren klipper lite då och då brukar tolereras när man är lite på lyset :).

Musik som är komprimerad kan få samma effekt, typ vissa radiostationer. Där komprimeras dynamiken så man kan spela på en hög nivå utan att man störs av kraftiga dynamikutrbrott. Då kan man höja volymen utan att det "låter för högt", men likadant här, diskanten kan nås av mycket högre nivåer.

#53

Postad 28 mars 2003 - 00:11

Unregistered8052adf6
  • Unregistered8052adf6
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
--> Thomas A

Tack för den redogörelsen. Den var mycket bra. Självklart är delningsfiltret i högtalaren också av avgörande betydelse. De högtalare som vi utan tvekan har fått in mest av för reperation av element är Proson/JWS/Genexa. Jätte bra högtalare för den som inte vill spendera för mycket pengar. Men delningsfiltret består av en konding till diskanten och en 5w resistor till mellanregistret och ingenting till basen. Då jäklar händer det grejer om man råkar spela för högt. Om man nu inte lägger så mycket pengar på högtalaren så har man troligen inte betalat allt för mycket för förstärkaren heller utan det kan nog vara en variant som klipper skapligt lätt också.

Eller kan det vara så att dessa högtalare handlas av folk som oftare tenderar att annordna fester och spelar lite för hårt? Ja, det låter jag vara osagt. De är i alla fall överrepresenterade i våra beställningar av reservellement, tyvärr.

Ju billigare elektronik och högtalare desto försiktigare ska man vara. Det är nog det slutliga rådet jag kan ge. Så länge det inte låter illa brukar det gå bra.

#54

Postad 28 mars 2003 - 21:06

Unregistered3af9d06e
  • Unregistered3af9d06e
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0
Daär satt den. Spiken i kistan Tomas A!

Nu blir det väl lite segare att påstå att forumsfolket är okunniga Spooky :) ?

#55

Postad 30 mars 2003 - 17:25

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Thomas A
En talspole som går sönder har utsatts för hög effekt. Dvs en talspole som klarar 50 W kontinuerligt och utsätts för 60 W kommer att gå sönder. Detta gäller oftast diskanter. 50 W diskanteffekt är mycket stark volym, och inte många kan lyssna vid dessa nivåer.

Effekt och volym/dB är kanske inte riktigt samma sak.
Men jag förstår vad du menar. :)
quote:
Har man dock en förstärkare på 60 Watt och vrider upp den på max finns risken att elementet går sönder.
...finns risken att förstärkaren levererar oren signal varvid elementen tar skada, menar du säkert :D

spooky, jag fick inte svar på min fråga om varför större element kräver högre effekt.

Jag försvara absolut inte proson, jws, genexxa men antalet reperationsobjekt måste också ställas i relation till antalet sålda enheter, men det var kanske det du menade egentligen...
Vad kostar det förresten att byta ett diskantelement på tex en prosonhögtalare hos dig?

#56

Postad 31 mars 2003 - 01:36

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
Nja jag menar inte oren signal, jag menar kompression, ej oren signal. Musik innehåller mycket mer energi i bas/mellaregister än vad den innehåller diskant. Så när man vrider upp förstärkaren kan signalen börja klippa. Om en 100 Hz signal klipper får man övertoner. Dessa övertoner att få en specifik fördelning, ex en 100 hz fyrkantvåg:

1 harmonic---100 Hz---100 Watt
3rd harmonic---300 Hz---11.12 Watt
5th

#57

Postad 31 mars 2003 - 01:49

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
Nja jag menar inte oren signal, jag menar kompression. Musik innehåller mycket mer energi i bas/mellaregister än vad den innehåller diskant. Så när man vrider upp förstärkaren kan signalen börja klippa. Om en 100 Hz signal klipper får man övertoner. Dessa övertoner att få en specifik fördelning, ex en 100 hz fyrkantvåg:

1 harmonic---100 Hz---100 Watt
3rd harmonic---300 Hz---11.12 Watt
5th harmonic----500 Hz---4 Watt

.
.
13 harmonic---1300 Hz----0.589 Watt.

Om diskanten delas vid 2-3 kHz kommer diskanten alltså få väldigt lite energi från klippningen av signalen i sig (under 1 watt). Det är en myt att "oren" signal är orsaken till förstörd diskant. Det är helt enkelt för hög effekt från den existerande diskantenergin i musiken. Att man kan spela så högt i sig, beror på att musiksignalen klipper (komprimeras). Om den inte skulle göra det, skulle man aldrig kunna vrida på så högt, därmed "är det bättre" med starkare förstärkare.

Det är bättre förklarat med bilder i

http://www.rane.com/pdf/note128.pdf


Thomas

#58

Postad 31 mars 2003 - 11:04

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
Thomas A:
Aha, det här känner jag igen. Jag förstår vad du menar nu.

Spooky nämnde billiga delningsfilter som en bov i dramat.. vad säger du om detta?

#59

Postad 31 mars 2003 - 13:02

Unregistered8052adf6
  • Unregistered8052adf6
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
--> FeindflugX

Kräver och kräver, det beror ju förstås på hur ellementen är konstruerade. Men generellt vill jag nog säga att en högtalare med stora ellement låter bättre om den får en kraftfull föstärkare som står för matningen än en klen. Men det finns egentligen inga regler vad det gäller detta heller. Det är ju bara att prova sig fram. Det är ju olika för olika förstärkare och högtalare också egentligen. Ta Lavardin IS t ex. Den är specad till 2x30 watt RMS i 8 ohm. Men den driver på det mesta ändå och den låter riktig bra.

Självklart måste man ställa det i relation till antal sålda enheter. Men även om jag gör det så blir det samma resultat i det här fallet. Vi tar inget betalt för jobbet det tar att byta ut en diskant i t ex proson, genexxa eller JWS. Däremot har jag för mig att själva ellementet är förhållande vis dyrt. Nu är jag inte helt säker men jag tror den gick på 250 spänn. En 10" bas kostade i alla fall 400:-

#60

Postad 31 mars 2003 - 13:50

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
Om man fortsätter å prata om diskanten så är en konding i serie = 6 dB filter. Det finns då en risk att man kan få för höga nivåer av lågfrekventa signaler, men det beror också på var delningsfrekvensen ligger.

Mellanregistret hade inget filter vad jag förstod (endast ett motstånd?). Om motståndet ligger i serie är det en dålig konstruktion - försämrar dämpningen och gör att högtalaren låter bumligt. Om det inte finns något filter så finns det risk också att mellanregistret bottnar mekaniskt och går sönder. Ingen baffelkompensation verkar det finnas heller. Jag vet inte hur dessa högtalare mäter, men det skulle vara intressant att se en sådan mätning...

T

#61

Postad 31 mars 2003 - 16:30

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Thomas A
Om man fortsätter å prata om diskanten så är en konding i serie = 6 dB filter. Det finns då en risk att man kan få för höga nivåer av lågfrekventa signaler, men det beror också på var delningsfrekvensen ligger.

Mellanregistret hade inget filter vad jag förstod (endast ett motstånd?). Om motståndet ligger i serie är det en dålig konstruktion - försämrar dämpningen och gör att högtalaren låter bumligt. Om det inte finns något filter så finns det risk också att mellanregistret bottnar mekaniskt och går sönder. Ingen baffelkompensation verkar det finnas heller. Jag vet inte hur dessa högtalare mäter, men det skulle vara intressant att se en sådan mätning...
T

ah, jag såg inte att det var 3-vägs vi tala om. men ok.. jag förstår här vad du menar i vilket fall. tackar.

#62

Postad 31 mars 2003 - 16:53

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by spooky
Kräver och kräver, det beror ju förstås på hur ellementen är konstruerade. Men generellt vill jag nog säga att en högtalare med stora ellement låter bättre om den får en kraftfull föstärkare som står för matningen än en klen. Men det finns egentligen inga regler vad det gäller detta heller. Det är ju bara att prova sig fram. Det är ju olika för olika förstärkare och högtalare också egentligen. Ta Lavardin IS t ex. Den är specad till 2x30 watt RMS i 8 ohm. Men den driver på det mesta ändå och den låter riktig bra.

Ok, men vad är det då som gör att denna låg-effektsförstärkaren klarar av stora element bättre än andra låg-effektsförstärkare?
sorry om jag är jobbig. jag vill bara ha det lite mer konkret om det går. :)


quote:
Vi tar inget betalt för jobbet det tar att byta ut en diskant i t ex proson, genexxa eller JWS. Däremot har jag för mig att själva ellementet är förhållande vis dyrt. Nu är jag inte helt säker men jag tror den gick på 250 spänn. En 10" bas kostade i alla fall 400:-

Dyrt i förhållande till ljudkvalitet menar du?
För 250 spänn blir väl ungefär bara 10% av nypriset av högtalarna? billigt jämfört med andra eller? Du kanske kan några exempel att jämföra med?

#63

Postad 31 mars 2003 - 20:12

Unregistered1d36b31d
  • Unregistered1d36b31d
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0
Att "amatörer" på olika forum ger dåliga råd sker likaväl av försäljare i branchen.
Det vet alla, att om provisionen är bättre på ett alternativ eller högt lagersaldo, så pratar *vissa* försäljare för den produkten, och jag är absolut säker på att flera personer gjort felköp pga försäljare än "Kalle Anka" på forumet. Sådeså.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.