Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Bio Campanaro - Project Corona av emifog

88 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 november 2020 - 22:40

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Kommentarer till Biograf Klockargården - Project Corona av emifog

#2

Postad 11 november 2020 - 22:40

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Ser mycket lovande ut. Bokmärkt!

#3

Postad 17 november 2020 - 08:50

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Kul! Nu är första paketet reglar köpta. Föst ut blir baffelväggen så jag kan få upp LCR + 2 basar och börja mäta mer exakt var raderna ska placeras.

#4

Postad 20 november 2020 - 07:36

Cahors
  • Cahors
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
blir intressant att följa.

#5

Postad 20 november 2020 - 17:16

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Ska bli kul och intressant att följa och vad hade SF för komentarer... du håller oss på halster! Kan den andra vara Ingvar Öhman....😆

#6

Postad 21 november 2020 - 11:53

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Jag kan dra det han sa, lägger upp en illustration. Tyvärr tror jag mitt rum är lite för smalt för den övningen. Får se när jag kommit lite längre

#7

Postad 21 november 2020 - 11:59

fejm
  • fejm
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Ser lovande ut! Blir intressant att följa

#8

Postad 22 november 2020 - 12:29

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Jag har lagt en bild på det jag kallar fiskfjällskonstruktion (SF metoden) med förklaring i mitt byggalleri.

#9

Postad 22 november 2020 - 13:30

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Är det två subbar? Varför inte centrera dem i höjdled? I teorin exiterar du då inte rumsnoden son hör till höjden.
(skulle även tipsa om att placera dem 1/4 in från sidoväggarna för att skapa en "oändlig" array, om det inte redan är det du gör)

Redigerat av jn82, 22 november 2020 - 13:30.


#10

Postad 22 november 2020 - 21:56

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Snyggt. Finns det alternativ för fler basar? Kan tänka mig du kommer vilja ha mer basar i framtiden (som alla andra).
Sen undrar jag om det är en stor basabsorbent bakom andra raden?

#11

Postad 23 november 2020 - 10:06

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
@MKarlsson74
Ja, jag har även en aktiv som jag kan flytta runt men framförallt kan jag ställa lådor i plattformen.

Ja, den väggen fyller en hel rad syften men ett av dem är basfälla.

#12

Postad 24 november 2020 - 20:17

ultrasound
  • ultrasound
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Gratulerar för biobygget, undrar dock om det är optimalt att dämpa väggar, blir inte efterklangen sämre.

#13

Postad 24 november 2020 - 23:55

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
@Ultrasound Jag är inte klar ;). Jag kommer sätta skivmaterial förutom ett band runt rummet i öronhöjd. Taket och golvet kommer vara hårdare och jag kommer använda diffusorer om det behövs. Teorin är; först döda, sen återuppliva. Nu har jag bara 3 av 13 högtalare online så jag håller också tummarna för att skapa en bra Atmos.

Platon var förresten ett stroke of genius; funkar grymt. Min oro är dock att de ska skallra när basarna kommer.

#14

Postad 25 november 2020 - 09:42

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Fint bygge!
Liksom karlsson är jag orolig för basmängden ;)
Lite sent att komma med men jag hade byggt en tjockare framvägg med utrymme för hembyggda basar. Kanke nåt för nederdelen, gör ju inget om den sticker ut lite?

#15

Postad 25 november 2020 - 10:04

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
@supernaut77 Jag kan sätta två till bakom duken men ännu coolare är att sätta en bakom vardera stol på främre raden. Den lådan blir flera kubikmeter stor så sätter jag bara reglarna lite smart så går det nog att få till. Kanske inte 18tummare men iaf 15. Jag har en tredje bas som jag ställa i plattformen som test. Det är en aktiv 10 tummare men det är ett test för att se hur skillnaden upplevs.

#16

Postad 25 november 2020 - 23:48

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 1
LoL,
Här väntas det inte ;)
Kommer bli hur bra som helst!


#17

Postad 27 november 2020 - 14:07

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

@supernaut77 Jag kan sätta två till bakom duken men ännu coolare är att sätta en bakom vardera stol på främre raden. Den lådan blir flera kubikmeter stor så sätter jag bara reglarna lite smart så går det nog att få till. Kanske inte 18tummare men iaf 15. Jag har en tredje bas som jag ställa i plattformen som test. Det är en aktiv 10 tummare men det är ett test för att se hur skillnaden upplevs.



#18

Postad 09 december 2020 - 07:19

Cahors
  • Cahors
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Kul att följa. Seriöst bygge.

#19

Postad 10 december 2020 - 16:44

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Kul att följa. Seriöst bygge.

 

Ja, ibland känner jag att det går lite till överdrift och det trots är så att ingen bio kan göra en dålig film bra. Men det är kul att bygga lite och jag skulle ljuga om jag sa att det inte är lite för att ha något snyggt att göra kompisar avundsjuka på ;) Inom kort tar jag lite hjälp av min byggare så jag får lite fart igen då tak och stora reglar är tungt att hantera. 



#20

Postad 15 december 2020 - 15:27

TLA
  • TLA
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Riktigt kul album, kör!!!

#21

Postad 15 december 2020 - 18:18

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Riktigt kul album, kör!!!


Tack! Jag kämpar på. Nästa programpunkt är storstädning 🤣

#22

Postad 19 december 2020 - 16:59

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Det här kommer nog bli bra ska bli kul att se färdigt. Och bra att du är nogrann med stålreglar mot betong.

#23

Postad 20 december 2020 - 16:41

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0
Vilket bygge, kommer bli fint.
fina grejer du har.
Hur stor bildyta har du på duken.

#24

Postad 20 december 2020 - 23:22

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Hej, tack för uppmuntran. Det ska nog bli bra! Lite i väntans tider på att en elektriker ska flytta en undercentral så att jag kan slägga upp en ny ingång till bion. Det kommer damma episkt så just nu kommer jag inte så mycket längre.

Duken blir i 2.35 knappt 160" och i 1.78 (16:9) lite över 170".

#25

Postad 21 december 2020 - 09:27

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Det här kommer nog bli bra ska bli kul att se färdigt. Och bra att du är nogrann med stålreglar mot betong.

 

Jepp, det är viktigt, Allt som är fast monterat i vägg, tak, golv har stålregel. Enklare installationer som plattformarna (de står "löst") har en form av syllpapp. Alltid kapilärbrytande mot källargrund. Därav också platon på insidan av väggen.

 

Det är att överdriva att bion är ytskiktsklar, bakdelen är inte det eftersom jag ska ta upp en dörr och flytta undercentraler. Det är dock inte så himla långt kvar och när man börjar sätta ytskikt och belysning kommer det snabbt bli snyggt...hoppas jag.



#26

Postad 15 januari 2021 - 08:58

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0
Snyggt! hur stor är duken ? kör du markduk som tyg ?

#27

Postad 15 januari 2021 - 21:38

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Snyggt! hur stor är duken ? kör du markduk som tyg ?

Nu var det ett tag sedan jag mätte så minnas knappt. 171" i 1.78 och 160 eller nått i 2.35.

Haha, japp...det är hemskt uselt. Det sitter markduk nu för att det inte ska damma från all rockwool. Sätter upp den riktiga duken när jag är klar med smutsigt jobb. Det blir två lager matt Spandex (vitt och grått).

#28

Postad 16 januari 2021 - 18:36

Beffa
  • Beffa
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Riktigt fint bygge! Är i startgroparna med biobygge och funderar på vilka mått lådorna som bland annat håller spotlights har?

#29

Postad 16 januari 2021 - 19:30

Unregistered971d8044
  • Unregistered971d8044
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

jäkla grymt bio du fixat!

Jag läser att du har en diffusor bakom absorbent. Det funkar ju inte eller? Diffusor måste sitta längst ut. Sen läser jag absorbent o sen 2 olika plattor utanpå. Tyvärr måste absorbent sitta längst ut. Ljudet studsar på plattorna även om du har hittat bra skivor som släpper igenom lite ljud.

Vad är det för basfälla du tänkte ha i taket?? Bas dämpar man bäst i hörnen där 3ytor möts eller där 2ytor möts. Med bastraps av någon modell. Jag köpte enkla i skum.


Redigerat av Unregistered971d8044, 16 januari 2021 - 19:38.


#30

Postad 16 januari 2021 - 19:50

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

jäkla grymt bio du fixat!

Jag läser att du har en diffusor bakom absorbent. Det funkar ju inte eller? Diffusor måste sitta längst ut. Sen läser jag absorbent o sen 2 olika plattor utanpå. Tyvärr måste absorbent sitta längst ut. Ljudet studsar på plattorna även om du har hittat bra skivor som släpper igenom lite ljud.

Vad är det för basfälla du tänkte ha i taket?? Bas dämpar man bäst i hörnen där 3ytor möts eller där 2ytor möts. Med bastraps av någon modell. Jag köpte enkla i skum.

 

De stora absorbenterna har så klart inga skivor utan på sig. De kommer vara klädda/dold med tyg. Angående diffusorer så stämmer det att de mycket riktigt inte fungerar om de sitter längst bak om syftet är att sprida ljudet för att skapa rymd för lyssnaren. I mitt fall är detta inte mållet utan snarare att det mest högfrekventa ljudet som överlever 7cm rockwool och kanske till och med 14cm om de skull studsa i en rak betongvägg inte ska kunna göra det. Istället ska ljudvågorna passera genom 7-x cm (beroende på infallvinkel) och sedan sprida sig i diffusorn så att de får ett **** att ta sig ut igen. 

 

Basfällan i taket (samma teknik i golvet) blir rör/koner i den längd som rummets bredd och höjd. Dessa kommer ligga inne i de nedbyggda lådorna. Vetetusan om det funkar men enligt min akustiker ska de bli lite som dammsugare för vissa frekvenser. Min framflyttade bakvägg blir också en slags fälla då den sabbar för de längsta ljudvågorna. Dessa ligger dock runt 55-60Hz så jag är inte så bekymrad. Kul att höra att skumgummi funkar...Det är ju väldigt enkelt.


Riktigt fint bygge! Är i startgroparna med biobygge och funderar på vilka mått lådorna som bland annat håller spotlights har?

 

Tack, det börjar bli någonting nu! Kan verkligen rekommendera Hue-systemet. 

 

Jag byggde den 60cm eftersom det är standardbredd för takskivor (gips, plattor etc...). Sen orkade jag inte vänta på dem så smackade upp spåskiva istället. Det blir lika bra om man är noga med ventilation och värme så de inte börjar krumbukta sig. Har 8-tums atmoshögtalare så det var tur att jag gjorde lådorna stora nog. 



#31

Postad 16 januari 2021 - 20:21

Unregistered971d8044
  • Unregistered971d8044
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Ok då förstår jag.
Kanske inte skumgummi utan akustiskt skum kallas det. Men svårt att dämpa under 100hz. Där funkar ju din planer mkt bättre. Där du angriper vissa frekvenser! Kör på det blir grymt bra!
http://www.mh-audio....oustics/SG.html

#32

Postad 17 januari 2021 - 10:40

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Ok då förstår jag.
Kanske inte skumgummi utan akustiskt skum kallas det. Men svårt att dämpa under 100hz. Där funkar ju din planer mkt bättre. Där du angriper vissa frekvenser! Kör på det blir grymt bra!
http://www.mh-audio....oustics/SG.html

 

Bra länk, jag har gjort några liknande beräkningar. När jag sedan i praktiken testar frekvenser så är upplevelsen att det ändå är 80-100Hz man måste hantera. Jag kör med tre 10'' basar och de är helt enkelt för klena för att skapa ett problem på nästa nodfrekvens som är 58Hz. Jag har gjort lite tester med rymdfärjor som startar och liknande och det är sånt massivt buller att en nod hit eller dit inte spelar någon roll. 

Det trista med LF-akustik är att det blir lite gissningslek tills alla möbler, mattor, ytskikt är på plats och när jag är där i mitt bygge så kommer det vara lite för sent att sätta in extra basfällor. Jag har "sparat" ett hörn som kan användas men hoppas inte det behövs.

 

Om det behövs ska jag ändå testa med skum, För att ta bort min eländiga 85Hz resonans behöver jag dock en meter material så jag jag hoppas att basfällorna kan göra jobbet.



#33

Postad 17 januari 2021 - 10:51

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Bra länk, jag har gjort några liknande beräkningar. När jag sedan i praktiken testar frekvenser så är upplevelsen att det ändå är 80-100Hz man måste hantera. Jag kör med tre 10'' basar och de är helt enkelt för klena för att skapa ett problem på nästa nodfrekvens som är 58Hz. Jag har gjort lite tester med rymdfärjor som startar och liknande och det är sånt massivt buller att en nod hit eller dit inte spelar någon roll. 

Det trista med LF-akustik är att det blir lite gissningslek tills alla möbler, mattor, ytskikt är på plats och när jag är där i mitt bygge så kommer det vara lite för sent att sätta in extra basfällor. Jag har "sparat" ett hörn som kan användas men hoppas inte det behövs.

 

Om det behövs ska jag ändå testa med skum, För att ta bort min eländiga 85Hz resonans behöver jag dock en meter material så jag jag hoppas att basfällorna kan göra jobbet.

 

Helmholtz, kvartvågsrör eller panelabsorbent känns givet här.

Sidan som länkades i förre inlägget har kalkylatorer för två men inte för kvartsvågsrör.

Jag har en sådan liggande någonstans


Redigerat av johan b-lund, 17 januari 2021 - 10:53.


#34

Postad 17 januari 2021 - 11:11

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Helmholtz, kvartvågsrör eller panelabsorbent känns givet här.

Sidan som länkades i förre inlägget har kalkylatorer för två men inte för kvartsvågsrör.

Jag har en sådan liggande någonstans

 

Det är Heimholtz jag tänkt bygga i plattformen, det finns även plats i lådorna i taket men blir j***gt bökigt.

Kvartsvågsrör: Skulle det räcka tror du med vanliga gjutrör? Gillar idén med dem då jag kan pilla in rör lite varstans men framförallt ha 3 stycken ståendes i ett hörn avstämda för mina elakaste frekvenser.

Frågor:
Kan de stå på golvet eller ska det vara öppna i båda ändar?

Är det lämpligt att fylla dem med något?

Är de lämpligt att klä in dem med något mattliknande?

 

Till saken hör att jag inte har enorma basproblem och hade kunnat tänka mig att fixa det med EQ även om det såklart inte är önskvärt. Tror dock det kunde vara snyggt med några elegant designade rör. 



#35

Postad 19 januari 2021 - 08:13

TON1
  • TON1
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Ser riktigt bra ut, hur stor är duken?

#36

Postad 19 januari 2021 - 09:05

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Ser riktigt bra ut, hur stor är duken?

 

Tack Ton1! Det blev riktigt bra även om det är en del fix kvar kring kanterna. Jag kunde såklart mätt den igår när allt var färdigt men just då hatade jag den där duken så det blev inte av. Jag vill minnas att den är 160 tum i 2.35:1 och 170 tum i 16:9. I 16:9 är bilden från golv till tak vilket nästan känns bisarrt däremot skapar det ett fotpallsproblem/tåspetsproblem så jag vet inte hur ofta jag kommer köra i full size. Planen är att bygga en liten bit vägg som jag kan fälla upp/ner i underkant för att maska av bilden.



#37

Postad 19 januari 2021 - 15:17

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0
Vad blev det för spandex tyg och vart beställde du ?


#38

Postad 19 januari 2021 - 15:33

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 1

Vad blev det för spandex tyg och vart beställde du ?

 

Beställde från Spandexhouse i New York. 

Produkterna heter MMT-01 (vit) och MMT-04 (grå). 8 dollar per 90cm (då är den 58 tum bred) plus frakt 40 dollar. Kom på 4 dagar, beställde torsdag och kom måndag. Imponerande stretch och slitstyrka. 

 

Lite lärdomar:

 

Duken är jätteenkel att sätta upp om man gör rätt, vilket jag inte gjorde. Tog en genväg och gjorde först kryss och sedan snygga hörn. Det blev helt uppenbart rätt snart varför man inte ska göra så (man måste hela tiden jobba från mitten på sidorna i ungefär samma takt. Det gick att lösa men tog säkert 2timmar längre för mig. 

 

Kontentan är att jag har en alldeles utmärkt 170'' akustisk transparent duk för ungefär 800kr där hälften är frakt. Ramen byggde jag av glespanel för någon tia vilket jag inte heller rekommenderar. Det skulle funkat bättre om jag slipade och spacklade skruvhålen. Att det blev en knottra här och där längs kanten (mindre än knappnålar) har absolut ingen betydelse för bildkvaliteten dock.

 

Gör jag om den här ramen så kommer jag 

1) Köpa planhyvlat virke som jag fräsen en mjuk kant på

2) Försöka montera ramen liggandes

3) Montera tyget på rätt sätt.

 

Jag har nu satt på det grå tyget, det kommer få vara så tills det går sönder eller jag vill ha mer ljus. Tror dock inte det behövs och för ljudets skull är jag lite emot att ha två lager tyg.



#39

Postad 21 januari 2021 - 11:43

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

Stort tack för svar. Det blev jättemaffigt och riktigt snyggt. Precis så som jag skulle vilja ha det.

Bra tips där med monteringen. Det verkar som att spandexworlds tyger är lite mera stretchiga osv än de svenska varianterna man kan köpa. De görs väl säkert i samma fabrik nånstans. Men det är inte utan att efter att ha läst hundratals sidor om spandex i amerikanska forum så verkar den vara extra stretchig o bra.



#40

Postad 21 januari 2021 - 13:26

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Stort tack för svar. Det blev jättemaffigt och riktigt snyggt. Precis så som jag skulle vilja ha det.

Bra tips där med monteringen. Det verkar som att spandexworlds tyger är lite mera stretchiga osv än de svenska varianterna man kan köpa. De görs väl säkert i samma fabrik nånstans. Men det är inte utan att efter att ha läst hundratals sidor om spandex i amerikanska forum så verkar den vara extra stretchig o bra.

 

Det blev awesome! Jag skulle nog rekommendera alla att bygga en duk själv. Då får man precis som man vill. Tex vill jag inte ha "svarta kanter" utan en skarp kant på duken. Jag kommer istället fånga ljus som hamnar lite utanför bakom duken. 

 

Om du vill köpa i Sverige så kanske dessa kan vara bra alternativ:

 

https://eventgross.s...textil/stretch/



#41

Postad 21 januari 2021 - 22:31

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Skitnajs! :)
Rekommenderar också alla att bygga egen duk. j*vla fantasipriser på AT-dukar.

Såg att du körde med ett lager. MississippiMan på avsforum har hållt på att laborera med olika material, färger och kombinationer i många år och han rekommenderar starkt vit över svart för bättre kontrast och klipp i bilden.
Ljudet behöver du inte oroa dig över vid två lager. Inga som helst problem.
Men det viktigaste är att du är nöjd! Kanonbra jobbat!

Såg att det pratades basfällor m.m. här. Vill tipsa om "Home Theater Gurus" på youtube. Episode 8 och sedan 7. (Men alla ep. är bra på sina områden sedan) Om du följer det till en kostnad av några tusenlappar, så kommer du aldrig titta på lösningar som kräver orimligt stor plats för att vara effektiva igen.
Bästa investeringen jag har gjort någonsin ljudmässigt.


#42

Postad 22 januari 2021 - 08:30

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Skitnajs! :)
Rekommenderar också alla att bygga egen duk. j*vla fantasipriser på AT-dukar.

Såg att du körde med ett lager. MississippiMan på avsforum har hållt på att laborera med olika material, färger och kombinationer i många år och han rekommenderar starkt vit över svart för bättre kontrast och klipp i bilden.
Ljudet behöver du inte oroa dig över vid två lager. Inga som helst problem.
Men det viktigaste är att du är nöjd! Kanonbra jobbat!

Såg att det pratades basfällor m.m. här. Vill tipsa om "Home Theater Gurus" på youtube. Episode 8 och sedan 7. (Men alla ep. är bra på sina områden sedan) Om du följer det till en kostnad av några tusenlappar, så kommer du aldrig titta på lösningar som kräver orimligt stor plats för att vara effektiva igen.
Bästa investeringen jag har gjort någonsin ljudmässigt.

 

Grymma tips! Tack! Nu satte jag upp det grå tyget (mest för att det kändes minst värdefullt). Igår installerade jag min nya Blu-ray så har ni verkligen testat duken med bra input. Jag har själv svårt att se uppenbara brister. Jag är relativt duktig på ljud men jag är långt mer än nöjd med bilden så jag avvaktar modifikationer. Dessutom, bara vetskapen att denna rätt enorma duk kostade typ 800spänn (och då är typ 300kr tyget jag inte ens använder) gör mig lycklig. Det är inte mycket i hemmabiobygge som är billigt men detta blev bra (precis som mina DIY-absorbenter). 

Absorbera och sprida ut MF/HF är dock inte superkomplicerat. Fånga bas däremot känns knepigt så jag ser fram emot lite tips från the gurus.

Tack för uppskattande ord, det är sjukt peppande med alla positiva kommentar. Allt bygge i den här bion är inte superglamoröst, det har varit många kliande och stickiga timmar med svett och blod.



#43

Postad 22 januari 2021 - 15:15

MrLogan
  • MrLogan
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Hej Måste ge en eloge till en trevlig kommande bio :) jag håller själv på och planerar min och tyckte stolarna du har eller skall köpa såg intressant .. men jag ser inte vad det är för några eller så är jag bara blind ..

#44

Postad 22 januari 2021 - 15:30

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Hej Måste ge en eloge till en trevlig kommande bio :) jag håller själv på och planerar min och tyckte stolarna du har eller skall köpa såg intressant .. men jag ser inte vad det är för några eller så är jag bara blind ..

 

Tack, vad kul att höra! 

Jag kan bespara dig några månader av letande. Tycker just soffa har varit grymt svårt. 

 

Jag har beställt från en firma som heter Deluxe Deco. De bygger på beställning utan mellanhänder från fabriken så du får bättre priser. Den modell jag har beställt (4mån lev tid tyvärr) heter Paramount + och är i svart läder. Kruxet som har varit är att de inte ställer i Sverige och UK är numer ganska värdelöst att handla från. Jag har därför gått genom deras polska kontor, men de har varit mycket trevliga och samarbetsvilliga. De har fått betalt så håller tummarna för att det inte är ett sjukt välstrukturerat scam haha. 



#45

Postad 22 januari 2021 - 20:16

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Hej.

Snyggt rum villet märke är det på recliner ?

#46

Postad 23 januari 2021 - 10:56

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Hej.

Snyggt rum villet märke är det på recliner ?

 

Hitta soffan var inte lätt. Jag har skrivit lite om det nedan men märket är Deluxe Deco.



#47

Postad 25 januari 2021 - 13:13

ultrasound
  • ultrasound
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
vilket projekt , gratulerar redan,
fråga, hur nöjd är du med emotiva slutsteget, varför just detta steg ?

#48

Postad 25 januari 2021 - 14:27

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

vilket projekt , gratulerar redan,
fråga, hur nöjd är du med emotiva slutsteget, varför just detta steg ?

 

Tack, roligt med så många positiva kommentarer. Bion blir grym! Redan nu utan att ha akustikjusterat varesig med YPAO, DSP eller fixat golv, tak och bakre vägg så är den...mesemerizing, i brist på bra svenkt ord.

 

Jag har en 11.2 kanalig receiver med 9 förstärkta kanaler men för att få 4 atmoskanaler krävdes alltså minst ett stereoslutsteg (eller två mono för att vara exakt tror jag). Jag kunde så klart gått på just ett sådant och lyfta över 2 godtyckliga kanaler. Slutsteg är dock relativt kraftfulla så rimligen skulle jag då lyft över L och R. Det skulle dock varit hål i huvudet att inte ha alla tre fronter på samma pjäs varför det blev ett trekanaligt. 

 

När jag sökte slutsteg letade jag egentligen efter Rotels 3-kanaliga RB-993. Jag har en hifinördig kompis med väldigt fin Rotelanläggning. Jag hittade dock inte detta och letade alternativ och kanske också ett som var mindre hifi och mer bio. Läste lite reviews och valde Emotiva (jag hade också snackat mycket med en kille som hade ett 5-kanaligt Emotivaslutsteg så hade fått bra känsla för det). 

 

Hur nöjd är jag? Ja, idag är jag absolut nöjd. Det har med mycket god marginal tillräckligt med juice i sig för mitt rum. Nu kvarstår en del fix med akustik, jag kommer dämpa bakväggen, sätta akustikpaneler i taket och lägga matta samt ställa möbler på golvet. Jag är övertygad om att slutsteget kommer orka driva bion även efter det MEN jag tror ett hemmabiodämpat rum på 30m2 (2.3m i takhöjd) är gränsen om man vill spela utan att den går för fullt. Än så länge har jag i princip bara spelat chromecast och Airplay så det är möjligt att insignalen är av lägre effekt än om jag hade kört CD/BD.

 

Läser man utvärderingar av mitt slutsteg så får det i allmänhet väldigt fina betyg men vissa har klagat på en märklig respons någonstans i HF-registret. Detta har jag inte alls upplevt och då har jag kört både svepande frekvenstest och bio/musik. 

 

Långt svar men lite för min egen dokumentation också och kanske någon annan som är intresserad.



#49

Postad 11 februari 2021 - 06:25

gamut
  • gamut
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
spännande och snyggt bygge! :-)

#50

Postad 11 februari 2021 - 14:06

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

spännande och snyggt bygge! :-)

Tack, det blir bra! Vissa saker blir bättre andra inte riktigt som man tänkt sig...man lär sig





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.