Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Behöver nytt slutsteg. Nån med erfarenhet av iNuke?

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 januari 2017 - 22:06

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Eftersom mitt förra slutsteg började knasa sig så behöver jag hitta ett nytt för att driva min basshaker Earthquake Q10b. Den är på 8 ohm och specad till att tåla upp till 1000 watt RMS. Den behöver såklart inte riktigt så mycket effekt för att funka ok men ju mer effekt desto bättre kontroll blir det över den. Hoppas på lite mer slaglängd än vad jag fått tidigare också.

 

Förstärkaren behöver gå djupt medan välljud känns helt onödigt i det här fallet. Budgeten är nånstans runt 3000-4000 kr. 

 

Jag funderar på denna. Antagligen tillräcklig effekt och DSPn hade varit perfekt för att tämja resonansfrekvenser och tweaka återgivningen.

 

Den angivna effekten är självklart rejält saltad men av det jag läst så verkar iNuke ändå ge mycket för pengarna i verkligheten. Men jag får väldigt blandade omdömen när jag läser på på nätet. De är avsedda för PA och har en fläktkylning som är otroligt högljudd. Så folk byter ut fläktarna med olika moddar vilket jag också tänkt göra, men en del har i slutändan fått problem med värme så att steget har stängt av sig. Samtidigt verkar några kunnat köra dem fläktlöst och med skalet avtaget bara!

 

Funderade på iNuke 6000DSP först eftersom jag eventuellt kommer köra två skakare i framtiden, men den modellen verkar ha haft mest problem, medan 3000DSP haft lite mindre.

 

Det kom en smygrevision av serien 2015 som ska ha fixat en del av värmeproblemen och ljudnivå, men jag blir inte klok på hur mycket. Jag känner att det är svårt att sålla bland infon som sagt.

 

Någon med erfarenhet av iNukes? Ljudnivå, pålitlighet? Andra alternativ?



#2

Postad 20 januari 2017 - 07:36

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Jag har kört en Inuke 3000DSP i ca 3 år. Utan fläktmodd låter det väldigt mycket. Så man måste byta ut fläkten (3000DSP har 1 fläkt, 6000DSP har 2). Jag använder en tyst fläkt från Noctua.

 

Jag har inte haft några värmeproblem (den har aldrig stängt av sig). Jag driver den dock inte så hårt, har limiter på 350W / kanal eftersom att mina element inte tål mer enligt spec.

​För att driva basshakers tror jag det är ett utmärkt val.



#3

Postad 22 januari 2017 - 20:15

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Ok tack för input!

 

Har dammsugit nätet de senaste dagarna och i slutändan känns det som Behringer/iNukes verkar ha för skakig kvalitet. De måste fläktmoddas direkt och efter det verkar man få hålla tummarna att exemplaret man fått håller mer än ett halvår. Jag är rätt petig med ljudnivå och jag kan liksom se framför mig hur jag aldrig lyckas få den tillräckligt tyst för att inte vara irriterande.  :mellow:

 

Så det fick bli en Crown XLS 1502 som är rätt tyst direkt ur lådan, hoppas att det räcker med att sätta den runt hörnan utanför biorummet bara. Fortfarande ett "budgetmärke" men de verkar ha lagt några spänn extra på ljudnivå och byggkvalitet. Får väl se om det hjälper.  B)

 



#4

Postad 23 januari 2017 - 23:49

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Har haft en inuke 6000dsp i 1 år snart och den är fläkt moddad...Den har gått väldigt hårt och jag är imponerad helt klart över hur mkt stryk den tål och vilken kontroll den har (kör ingen limiter) 

 

Inuke är massa effekt för pengarna med inbyggd och nivå matchad dsp även om siffrorna är en aning saltade.


Redigerat av robert293, 23 januari 2017 - 23:53.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.