Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dirac fejk eller mina öron skit?

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 januari 2017 - 12:49

Unregisteredc8011fd5
  • Unregisteredc8011fd5
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Jag har följande uppsättning.

 

Förstärkare: Arcam 390

Frontar: Audiovector QR3

Center: Audiovector KC

Sub: Audiovector K-Sub

Surr: Audiovector K-X

 

Jag har laborerat en del med Dirac inställningar och tweakat kurvorna hit och dit. Och vad gäller hemmabioljudet så har jag inget att säga, men stereoljudet däremot.

 

Jag får uppfattningen att en del saker korrigeras korrekt med Dirac, dock tycker jag efter mycket labbande att skillnaden visar sig mest då jag spelar material som har sämre kvalitet på inspelningen (Vilket är logiskt). Vad som stör mig är att jag till en början tyckte att ljudet va märkbart bättre med Dirac än utan. Detta var tills jag märkte att den största skillnaden var ljudvolymen. Gick in och mätte med REW och såg att Dirac ökande leveln på samtliga högtalare markant (ca 10-15db). Kände då att jag blev lurad då ljudet självklart låter lite bättre om det blir högre, eller man får iaf det uppfattningen då allt plötsligt släpper loss så att säga.

 

Gick då in och manuellt ändrade level till 75db på samtliga högtalare då dirac var inkopplad och även då den inte var det. Vips så blev skillnaden inte alls så markant bättre med Dirac som utan. Kan till och med tycka att ljudet blev bättre i vissa fall utan Dirac.

 

Är Dirac fejk eller är det mina öron som ställer till det för mig? Har någon annan erfarenhet av Diracs vara eller inte vara? Eller är det jag som är så novis på Dirac att jag trollat bort mig i kurvorna?

 

Bifogar min kurva för frontarna.

 

Kan tillägga att jag har fronterna placerade som rekommenderats av Audiovector med 5-15 cm från vägg och en toe-in på 2-5 grader. Mitt rum är inte optimalt för placering av högtalarna men inte helt åt ****.



#2

Postad 21 januari 2017 - 18:43

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Har du uppdaterat All mjukvara i apparaten?

 

Med Dirac så ska nivån sjunka något, inte ökas eftersom det läggs en del EQ på förutom FIR filtret.

Så för att förhindra dist så sänks nivån.

Jag har bara erfarenhet av Pc versionen men utseendemässigt borde allt vara snarlikt.

Hur har du mätt och med stativ eller?

 

Den största skillnaden med Dirac är att ljudåtergivningen blir mer exakt.

Som att en sångare är placerad mitt i centrum och blåses inte upp storleksmässigt utan tvärtom nästan känns lite liten.

Skarpare linjer mellan Höger - Vänster - Stereo och Mono kan man säga.

 

 

Vilken kurva ska man då välja?

Något sånt här brukar vara ganska vanligt på LCR

23365b31_SynthesisEQCurve.jpeg



#3

Postad 22 januari 2017 - 14:04

Unregisteredc8011fd5
  • Unregisteredc8011fd5
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Tack för svar Johan

 

Jag har uppdaterat så jag har den senaste firmwear i förstärkaren och har även den senaste versionen av Dirac. Jag mäter med en MiniDSP mic (UMIC-1) och har den på stativ när jag mäter. Gör även detta mitt i natten för att få bort bakgrundsljuden. Vad jag har störst problem med gällande Dirac förutom att nivåerna på högtalarna höjs är att basljudet blir distinkt men tråkigt. Jag har skickat upp kurvan i basregistret rejält utifrån den rekommenderade kurvan, så nu är basen 90% ok. Saknar dock lite umfff i den fortfarande. Det andra är precis som du förklarar att rösten i sången blir väldigt precis. Kanske inte ska ses som ett problem, utan tvärtom och kanske är det en vanesak? Vad tror du?

 

Gällande basen så får jag en väldigt bumling bas utan Dirac, dock trevlig men i vissa låtar lite för dånande. Jag funderar på om detta är rummet i sig som orsakar detta, och Diracen korrigerar detta, därav den lite "tråkigare" basen.

 

Tänkte bifoga min Dirac mätning här, men kan för mitt liv inte komma på hur man bifogar bilder i detta forum.



#4

Postad 22 januari 2017 - 14:38

Unregisteredc8011fd5
  • Unregisteredc8011fd5
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Här är min Dirackurva

 

https://www.minhembi...c_id=497793.jpg



#5

Postad 22 januari 2017 - 15:15

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Du kanske skulle fråga dig vad exakt det är du vill uppnå genom att använda Dirac, och om det inte finns lämpligare sätt att uppnå det?

 

Dirac baseras ju på att uppmätt data ska jämföras med önskad data och på så sätt ta fram en korrigeringskurva både för fas och nivå.

 

För att resultatet ska bli bra måste man alltså ha en mätning som bara tar upp det ljud som behöver korrigeras. Tyvärr är det så att det ljud som oftast ställer till det är ljudet som rummet satt sin prägel på och inte det som kommer direkt från högtalaren. När man lyssnar hemma i en stereoanläggning kommer ljudet man hör ungefär lika mycket direkt från högtalarna och via rummet. Att mäta upp högtalare plus rum för att använda som underlag för hur enbart högtalarna ska kompenseras blir lite omvänt.

 

Med Dirac ändrar man alltså på hur högtalarna låter (som oftast låter som de ska) eftersom rummet låter fel.

 

För att det ska vara vettigt med någon sorts rumskorrigering före högtalaren i kedjan måste man se till att nästan bara lyssna på rummet, vilket betyder att man befinner sig i ett diffust ljudfält och att man inte riktigt kan höra var ljudet kommer ifrån, eller att man enbart hör högtalaren (sitta väldigt nära högtalarna i ett väldigt ljuddämpat rum). 

 

I basen fungerar det däremot ganska bra med korrigering före själva högtalaren i kedjan eftersom det mesta man hör är ljudet som tagit vägen om rummet, man skulle kunna säga att basljud i hemmiljö är diffusa.



#6

Postad 22 januari 2017 - 17:53

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Tack för svar Johan

 

Jag har uppdaterat så jag har den senaste firmwear i förstärkaren och har även den senaste versionen av Dirac. Jag mäter med en MiniDSP mic (UMIC-1) och har den på stativ när jag mäter. Gör även detta mitt i natten för att få bort bakgrundsljuden. Vad jag har störst problem med gällande Dirac förutom att nivåerna på högtalarna höjs är att basljudet blir distinkt men tråkigt. Jag har skickat upp kurvan i basregistret rejält utifrån den rekommenderade kurvan, så nu är basen 90% ok. Saknar dock lite umfff i den fortfarande. Det andra är precis som du förklarar att rösten i sången blir väldigt precis. Kanske inte ska ses som ett problem, utan tvärtom och kanske är det en vanesak? Vad tror du?

 

Gällande basen så får jag en väldigt bumling bas utan Dirac, dock trevlig men i vissa låtar lite för dånande. Jag funderar på om detta är rummet i sig som orsakar detta, och Diracen korrigerar detta, därav den lite "tråkigare" basen.

 

Tänkte bifoga min Dirac mätning här, men kan för mitt liv inte komma på hur man bifogar bilder i detta forum.

Har du micken riktad upp eller mot högtalarna?

Helst ska du ha den uppåt, fick du med 90 graders kalibreringskurva till den?

Om inte så googla hur du fixar det.

 

Om vi tar kurvan först så är min personliga mening att du höjer den för snabbt.

Lägg "knäböjen" vid 70hz istället för 125hz som du har nu.

Och kör du frontarna som Large eftersom dom går så djupt?

 

Till hur ljudbilden ändrar sig, det är själva grejen med FIR filter :)

Filtret arbetar med att impuls signalen ska bli så bra som möjligt och rummets påverkan ska maskeras/försvinna.

Lyssnar man sedan på musik med medvetna fasfel som Infected Mushroom eller Roger Waters Amused to Death så hör man Omedelbums vad fasäkta (nästan iaf) återgivning är.

Sen har dom säkert adderat en massa annat bla PEQ.

Mer om ämnet: https://sv.wikipedia...ignalbehandling)



#7

Postad 22 januari 2017 - 19:20

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Glömde,

Hur högt du spelar ska inte göra Stor påverkan till hur det låter.

Förutom om du har mätt in väldigt lågt, jag ligger lite under Ref nivå när jag mäter in.


Redigerat av johan b-lund, 22 januari 2017 - 19:21.


#8

Postad 22 januari 2017 - 20:09

Unregisteredc8011fd5
  • Unregisteredc8011fd5
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Du kanske skulle fråga dig vad exakt det är du vill uppnå genom att använda Dirac, och om det inte finns lämpligare sätt att uppnå det?

 

Dirac baseras ju på att uppmätt data ska jämföras med önskad data och på så sätt ta fram en korrigeringskurva både för fas och nivå.

 

För att resultatet ska bli bra måste man alltså ha en mätning som bara tar upp det ljud som behöver korrigeras. Tyvärr är det så att det ljud som oftast ställer till det är ljudet som rummet satt sin prägel på och inte det som kommer direkt från högtalaren. När man lyssnar hemma i en stereoanläggning kommer ljudet man hör ungefär lika mycket direkt från högtalarna och via rummet. Att mäta upp högtalare plus rum för att använda som underlag för hur enbart högtalarna ska kompenseras blir lite omvänt.

 

Med Dirac ändrar man alltså på hur högtalarna låter (som oftast låter som de ska) eftersom rummet låter fel.

 

För att det ska vara vettigt med någon sorts rumskorrigering före högtalaren i kedjan måste man se till att nästan bara lyssna på rummet, vilket betyder att man befinner sig i ett diffust ljudfält och att man inte riktigt kan höra var ljudet kommer ifrån, eller att man enbart hör högtalaren (sitta väldigt nära högtalarna i ett väldigt ljuddämpat rum). 

 

I basen fungerar det däremot ganska bra med korrigering före själva högtalaren i kedjan eftersom det mesta man hör är ljudet som tagit vägen om rummet, man skulle kunna säga att basljud i hemmiljö är diffusa.

 

Du har helt rätt i att jag bör fundera på vad jag vill åstadkomma med Dirac. Och det är klart att jag faktiskt åstadkommer vad gäller basen vad jag vill, skulle vilja ha lite mer umff i basen, men det är som du påpekar rummet som i mitt fall ställer till det vad gäller basen. Drar jag upp basen eller kör helt utan Dirac så får jag en bas som går runt i rummet och blir s*tan så jobbig för öronen. Så detta är nog vad jag vill åstadkomma. Vad jag gillar med att köra utan Dirac är att jag får en bredare bild av sången. Nu blir den lite liten eller lite för direkt. Jag får känslan av att rösten kommer från centern och inte från någon som står framför mig om du förstår vad jag menar. Kanske är detta någonting man kan avhjälpa med Dirackurvan, men tyvärr är jag för novis för att få till det.

 

Tack så jättemycket för vettiga åsikter



#9

Postad 22 januari 2017 - 20:19

Unregisteredc8011fd5
  • Unregisteredc8011fd5
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Har du micken riktad upp eller mot högtalarna?

Helst ska du ha den uppåt, fick du med 90 graders kalibreringskurva till den?

Om inte så googla hur du fixar det.

 

Om vi tar kurvan först så är min personliga mening att du höjer den för snabbt.

Lägg "knäböjen" vid 70hz istället för 125hz som du har nu.

Och kör du frontarna som Large eftersom dom går så djupt?

 

Till hur ljudbilden ändrar sig, det är själva grejen med FIR filter :)

Filtret arbetar med att impuls signalen ska bli så bra som möjligt och rummets påverkan ska maskeras/försvinna.

Lyssnar man sedan på musik med medvetna fasfel som Infected Mushroom eller Roger Waters Amused to Death så hör man Omedelbums vad fasäkta (nästan iaf) återgivning är.

Sen har dom säkert adderat en massa annat bla PEQ.

Mer om ämnet: https://sv.wikipedia...ignalbehandling)

Hej. Jag har micken riktad upp mot taket och har tagit hem kalibreringskurvan för 90 grader. Jag har fronterna på Large.

 

Ok så du rekommenderar att jag ordnar till baskurvan, och jag håller helt med dig på den punkten. Du verkar kunnig i detta, har du nått tips på vart jag ska sätta delningsfrekvensen utifrån denna kurva? och har du tips på vad jag skulle kunna göra med kurvan för att få en lite bredare bild på sången. Jag har testat att ha mycket, lite och mellan vad gäller toe-in, men jag tycker inte att det ger något resultat gällande sången. Jag har även testat att flytta isär högtalarna. De står idag med 2.10m mellanrum och jag har ca 2.70m till sweetspot. Vet att det inte är optimalt, men flyttar jag fram soffan mer ser det för****igt ut hehe.

 

Jag gillar ljudbilden vad gäller musiken och det blir otroligt fint att lyssna på jazz, piano och typ sådan musik. Men just sången får jag känslan av att den kommer från centern och är en ganska snäv ljudbild på. Vet du om det går att fixa i Dirac, eller är det kontentan av att jag använder Dirac och rummet inte är optimalt för att köra utan?



#10

Postad 22 januari 2017 - 20:24

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Har du provat att flytta ut högtalarna från väggen mer än rek?
Samt hur låter det om du kör subben samt delning frontar vid 80 hz?

#11

Postad 22 januari 2017 - 20:48

Unregisteredc8011fd5
  • Unregisteredc8011fd5
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Har du provat att flytta ut högtalarna från väggen mer än rek?
Samt hur låter det om du kör subben samt delning frontar vid 80 hz?

 

Hej. Rekommendationerna är 5-15cm på dessa, men jag har testat att putta ut dem successivt fram till 40 cm, tyvärr utan något resultat. Jag har även provat att dela från 80-120hz. Men du har en bra poäng där och jag ska mixtra lite mer med det och återkommer om resultat. Tack för tipset.



#12

Postad 22 januari 2017 - 21:36

Unregisteredc8011fd5
  • Unregisteredc8011fd5
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Ok. Problemet löst. Tack vare er kom jag ju på att jag bara behöver låta Dirac korrigera det område jag har problem i (Basen) och sedan låta resten vara okorrigerat. Då fick jag till den breda sångbilden jag eftersökt. Tack för alla idéer och tips till mig.


Redigerat av Unregisteredc8011fd5, 22 januari 2017 - 22:04.


#13

Postad 23 januari 2017 - 14:06

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

En lite udda lösning men varför inte :)

 

Det du upplever är ett signum för impulsreglerande system.

Tänk att du sitter o lyssnar på närfältsmonitorer i en akustikreglerad studio, där får du ungefär samma effekt.

Allt beroende på hur musiken är mixad.

 

Att justera storleken på mätningen eller att köra med micken fram är det som påverkar mätning och uträkningen mest.

Tyvärr faller mick-justering bort för dig för Arcam kan väl bara ha en lagrad justering?

På Pc kan man lagra ett par tre stycken.

 

Storleksmässigt kan du välja fåtölj men mäta en store yta eller tvärtom.

Det är lite trial and error tyvärr.

Kurvan du sen väljer påverkar bara det tonala, inte impulsjusteringen.

För det krävs det att man mäter igen.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.