Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Var skall du resa?

681 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#501

Postad 06 mars 2018 - 06:36

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Nu satt jag och kollade lite och såg att i april i år kan jag få
motsvarande resa för runt 4000 kr!

Du kan, lite beroende på datum i april, få motsvarande resa för under 3000 kr, dock inte med SAS ;)
 

Detta är då i SAS Go Light, utan incheckat bagage. Med guldkort på SAS får jag dock ändå ta med två väskor,
men detta ska de tydligen ändra på från 7 maj.

Detta har (för min del) i princip varit den enda anledningen till att man förbilivit
trogen SAS, då det som oftast finns andra, billigare alternativ till samma destination.

Nu när de plockar bort denna förmån, kan man i resa med vem som helst, för SAS

har sänkt sig till samma nivå som alla andra, men är som oftast ändå dyrare än

konkurrenterna.


Redigerat av frollic, 06 mars 2018 - 10:49.


#502

Postad 06 mars 2018 - 10:07

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

letar boende i san francisco. Märker att det är betydligt dyrare där än i las vegas till exempel. Ska bara ha en övernattning nära flygplatsen och kollar man hotels.com så är det vanligast att hotellen kostar över 1000kr/natten. När jag letade i las vegas var det inga problem med att hitta samma typ av hotell för mellan 600-900kr/natten.

 

i SF ligger dom vanligen mellan 1200-1800kr/natten

visst går det att hitta billiga hostels och liknande men man ser med en gång tt det är stor prisskillnad.

 

någon som har tips på bra område nära flygplatsen i SF där jag kan kolla boende. Det ska vara ganska nära men framförallt smidigt att köra dit.

 

Vi bodde på ett enkelt hotell (men som hade parkeringsgarage) i östra SF (precis ovanför SF Zoo, ett par-tre hundra meter från Stilla Havet) som hette Mirage Inn and Suites. Vi checkade in 29 aug och checkade ut 1 september. Pris 3 088 kr för ett rum med två enkelsängar för tre nätter. Vet inte om de har rum med bara enkelsäng.

 

Visst, frukost var ju inte mycket att ha, men det kan man ju leva med, tycker jag. In till stan tog vi bilen om vi inte skulle stanna kvar i centrum, annars spårvagn/tunnelbana.



#503

Postad 06 mars 2018 - 17:20

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

...

Nu när de plockar bort denna förmån, kan man i resa med vem som helst, för SAS

har sänkt sig till samma nivå som alla andra, men är som oftast ändå dyrare än

konkurrenterna.

 

För mig som bor i Göteborg så är SAS på allt annat än inrikes flyg point-to-point totalt meningslöst och alltid ca 40-5% dyrare än BA, AF, KL, LH etc. Mest intressant är när LH code shares på SK metall blir billigare än att boka med SK...

Ex. vår resa till Malta i sommar: GOT-FRA-MLA-MUC-GOT med Air Malta (LH code share GOT-Tyskland) hade varit 50% dyrare med SK (GOT-ARN-MLA-ARN-GOT).

 

EK



#504

Postad 06 mars 2018 - 17:24

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Paris avklarat, vilken härlig stad! Ska absolut ta med frugan dit

#505

Postad 06 mars 2018 - 19:03

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 516 inlägg
  • 0

Du kan, lite beroende på datum i april, få motsvarande resa för under 3000 kr, dock inte med SAS ;)
 

Detta har (för min del) i princip varit den enda anledningen till att man förbilivit
trogen SAS, då det som oftast finns andra, billigare alternativ till samma destination.

Nu när de plockar bort denna förmån, kan man i resa med vem som helst, för SAS

har sänkt sig till samma nivå som alla andra, men är som oftast ändå dyrare än

konkurrenterna.

 

Vi måste vara gynna vårt svenska flygbolag, så vi får ha dem kvar! :)

 

Jag gjorde en sökning på flygstolen.se på de datum jag bokat och där började priserna strax över 4000 kr, då ingick dock ett incheckat bagage. De billigare alternativen hade dock resrutter med fler byten och på "sämre" ställen. Av de skäl jag angav ovan anser jag det som betydligt sämre att ha ett byte i USA, åtminstone på inresan.

 

Det här var första gången jag köpte en biljett utan bagage och jag ringde SAS kundtjänst för att höra om jag ändå fick ta mina två extra bagage, och det fick jag. Efter 7 maj blir det som sagt ändrade regler för detta. Jag frågade då om jag inte skulle få ta extra bagage när jag har en biljett med bagage heller, men det sa de att jag skulle få. Jag frågade dock inte om det skulle bli någon minskning av antalet.

För mig är inte detta någon stor grej, jag köper i princip alltid biljetter med bagage. Vid tjänsteresor brukar jag försöka välja en avgång där tillägget för SAS Plus inte är så stort, då brukar resebyrån på jobbet acceptera det. Går oftast att motivera med möjligheten att boka om samt extra bagage, skönt med lite extra plats och mat; samt fler poäng.

 

Förra året när jag var till SF privat så uppgraderade jag till SAS Plus för poäng båda vägarna, riktigt bra komfort och service där på dessa flygningar. Ska försöka med det även denna gång, väljer jag ett annat (lågpris-) bolag har jag inte denna möjlighet alls.

 

En ändring av bagageregler enligt ovan ser jag inte som någon avgörande nackdel. Prioriterad incheckning, säkerhetskontroll och ombordstigning samt tillgång till lounger ser jag som de viktigaste förmånerna. Tjänsteresor utan dessa möjligheter suger!

 

För att upprätthålla dessa möjligheter så gäller det att hålla sig till samma bolag, eller åtminstone allians. Därför reser jag nästan bara med SAS, Lufthansa, Turkish, Thai och United. Tycker de funkar bra överlag, och även om de inte är billigast är priserna OK. Jag gillar även SAS nya koncept för mat och dryck med lite lokala produkter, som norsk gin och svensk whisky. :)

 

Så om man ser till helheten så tycker jag inte att de billigaste biljetterna alltid ger mest för pengarna, som med så mycket annat.

 

Det här med priser på biljetter är ju en riktig djungel och väldigt varierande. Det verkar som att SAS har hårdare konkurrens på OSL än sin "egna" nav ARN och CPH. Förra året kollade jag vad det skulle kosta att bara köpa biljetten CPH-SFO-CPH, den var då dyrare än med anslutningen från OSL!



#506

Postad 06 mars 2018 - 19:14

Wicce
  • Wicce
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Ska till Toscana i sommar. Har lite utflykter planerat som Pisa, Florens med mera. Någon som har tips på vad man inte får missa just i Toscana?



#507

Postad 06 mars 2018 - 20:12

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 516 inlägg
  • 0

Jag har inte varit i Pisa och i princip bara landat i Florens, för att åka vidare till Lucca. Första gången jag var där så bodde jag i Lucca (på Hotel Celide), men de andra två gångerna bodde jag där jag jobbade en bit norrut.

 

Lucca är en gammal fin stad med en ringmur kring den gamla stadskärnan. Jag har inte hunnit turista där direkt, men det ska finnas mycket att se i Lucca.

 

Jag kan dock rekommendera att ta en tur norrut i Lucca-dalen, där du bland annat hittar den så kallade Djävulsbron: https://en.wikipedia...della_Maddalena

 

Samhället där jag jobbat ligger ytterligare en bit norrut, c:a 45 min från Lucca, och heter Ponte All'ania. Det är flera små byar här som i princip hänger ihop, t.ex. Fornaci di Barga.

 

Hotellet som vi bott på ligger på motsatta sidan ån och heter Tre Castelli. Det har rätt enkel standard, men det är helt OK och priserna därefter. Har man tur funkar A/C:n på rummet någorlunda bra! :)

Restaurangen är riktigt bra och det är alltid mycket folk där, även här till rimliga priser. Det serveras dock ingen frukost, de öppnar inte förrän vid lunch. Finns ett café strax norr om där man kan äta frukost. När jag var där senast var det även svenska turister som bodde där. Ägarfamiljen är väldigt trevliga, men rätt dåliga på engelska; det finns dock en tjej som pratar rätt bra. Funkar bra att skicka e-post till dem om man vill boka.

 

Alldeles i närheten finns en väldigt trevlig vingård som heter La Bottega del Fattore där man kan köpa såväl deras egna viner som en massa annat. Självfallet så får man provsmaka allt innan köp. Deras egna viner är riktigt bra och kostar bara några Euro per flaska, köper man sex flaskor så betalar man för fem! Riktigt roligt ställe att vara en stund och se hur lokalbefolkningen kommer in med stora krus för att få dem påfyllda och under tiden får sig ett glas medan de väntar. Öppnar dock inte förrän fram på eftermiddagarna.

 

I närheten så finns det även en grotta som heter Grotta del Vento. Jag har inte varit där, men det ska vara värt ett besök.

 

Jag har inte haft så mycket tid att turista när jag varit där, men det ska finnas mycket att se i Lucca-dalen. Om man är lagd åt det hållet så vet jag i alla fall att det finns många pappersbruk där! :)

 

På promenad längs vägen upp på berget andra sidan vägen vid Tre Castelli.

Bifogad fil  IMG_2789.jpg   371,8K   0 Antal nerladdningar

 

Promenad nere vid ån helt nära Tre Castelli.

Bifogad fil  IMG_2795.jpg   412,25K   0 Antal nerladdningar

 

La Bottega del Fattore med stamgäster på besök.

Bifogad fil  IMG_2815.jpg   319,1K   0 Antal nerladdningar

 

Prislistan, Pinot Grigion för €2,10 per flaska var riktigt bra!

Bifogad fil  IMG_2823.jpg   191,9K   0 Antal nerladdningar

 

Ett resmål en bit från de stora städerna och turistmålen, men med väldigt mycket charm och den rätta känslan av italiensk landsbygd.



#508

Postad 07 mars 2018 - 14:09

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Jag frågade då om jag inte skulle få ta extra bagage när jag har en
biljett med bagage heller, men det sa de att jag skulle få.
Jag frågade dock inte om det skulle bli någon minskning av antalet.

Den hade jag inte tänkt på, ska fråga nästa gång det bär iväg med SAS.

samt tillgång till lounger ser jag som de viktigaste förmånerna.

Jag har en lite annnan inställning - hinner man gå till loungen är man för tidigt
på flygplatsen ;)
 

Så om man ser till helheten så tycker jag inte att de billigaste biljetterna
alltid ger mest för pengarna, som med så mycket annat.

Naturligtvis inte, det hänger ju ihop med var (om man) byter, hur lång bytestiden är
etc ... men om dessa parametrar är jämförbara mellan SAS och någon annan, så väljer
jag den billigaste, lite beroende på prisskillnad.

#509

Postad 07 mars 2018 - 22:23

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 516 inlägg
  • 0

Angående loungen så är det klart att man kan tänka så, men jag föredrar att vara på plats i god tid. :)

 

Funkar det som det ska har jag två timmar i taxi till OSL, sen lägger jag på en halvtimme för ev. störningar i trafiken. Vid privat resa kör jag själv, då får jag lägga till en halvtimme till för att hinna parkera och ta bussen till terminalen.

Normalt kräver flygbolagen att man är på plats 1-2 timmar före avgång, vilket kanske kan minskas om man checkar in i förväg. Bagaget ska dock in och i syfte att öka chansen att det kommer med planet så är det bra att vara i god tid. Dessutom har jag ofta flera bagage och där en del kan innehålla verktyg och/eller mätutrustning som de ibland vill undersöka innan de lastar.

Om allt krånglar blir det kanske ingen tid i loungen, men går allt som det ska kan det bli någon timme innan det är dags att gå till gaten. Nån gång ska man äta, så då är det bra att passa på att göra det. Är det inte för tidigt på dagen kan man passa på att dricka lite gratis sprit också. 

 

Vid byten på flygplatser runt om i världen kan det lätt bli flera timmar väntan, då är det väldigt skönt att kunna sätta sig i lugn och ro för att äta, dricka eller bara koppla av. På väg hem från Nya Zeeland hade jag fyra timmar i Bangkok, då är det väldigt skönt att kunna ta en dusch i loungen. I en del lounger skulle man vilja ha mer tid, hos Turkish i Istanbul hann jag inte testa varken bilbanan, biljardbordet eller golfsimulatorn när vi var till Kairo förra sommaren. Bra mat var det där också, rekommenderar att ta den vägen om ni har möjlighet. 



#510

Postad 13 mars 2018 - 18:54

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

I sommar blir det bara en veckas semester med avkoppling eftersom vi splittar upp semestern med 1+1 vecka i vår och 2 veckor i vinter, sen är blir det ju bara en vecka kvar.

Väljer därför för första gången en "sol-charter" mitt i sommaren.

Bokade en enklare resa till Mallorca på 8 dagar, för typ 13000:-, när vi skulle gå vidare på sista steget på Tui för att slutföra, fick vi erbjudandet som benämndes som "prisvärt och bekvämt" att boka busstransfer för 3460:-.

Transfer vill vi ju egentligen boka via resebolaget men detta var ju helt orimlig på alla sätt och torde väl egentligen falla under det juridiska begreppet ocker. Det är förvisso cirka 90 minuter i bil til Cala Ratjada. En taxi för oss skulle kosta typ 1800:- både för utresa och hemresa och jag hittade även en busstransfer som borde funka för under 400:-.

Fy fasiken vad dåligt av Tui att ens försöka blåsa sina kunder på detta sätt.

Ska överväga att anmäla detta.

 

citat:

"För ocker döms också den som vid kreditgivning i näringsverksamhet eller i annan verksamhet, som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, bereder sig ränta eller annan ekonomisk förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen."

 

http://www.internetj....com/247-ocker/


Redigerat av hampestampe, 13 mars 2018 - 19:10.


#511

Postad 13 mars 2018 - 19:47

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Fast nu rann sinnet över lite snabbt! Ringde Tui och något är fel i deras system. Det som erbjudandet gällde var taxitransfer men det ska finnas även busstransfer. Så Tui ska återkomma med ett pris för detta, så snart de kan.

Ja, ja, lite dåligt var det i alla fall, får se vad "Svensson-transfer" landar på i pris.


Redigerat av hampestampe, 13 mars 2018 - 19:48.


#512

Postad 13 mars 2018 - 20:02

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Haha, när jag läste ditt inlägg så sneglade jag samtidigt på din avatar och skrattade lite smått :)



#513

Postad 13 mars 2018 - 21:08

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
... Alltså jag är inte så arg egentligen, jag bara ser väldigt, väldigt arg ut.
Har i princip inget mot dyra transfers heller, så länge priset kan motiveras av tjänstens faktiska värde.
Kanske skulle överväga att byta avatatar, har haft den sedan mitt medlemskap inleddes på forumet. Vill ju inte väcka obehag hos folk.

Redigerat av hampestampe, 13 mars 2018 - 21:09.


#514

Postad 23 mars 2018 - 20:45

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

London, Wembley och Spurs match igen! Slutet av april.

 

EK



#515

Postad 23 mars 2018 - 21:09

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

London, Wembley och Spurs match igen! Slutet av april.

EK


Fan vad kul. En av mina drömmar att få åka till England och kolla på premier league 😊

#516

Postad 24 mars 2018 - 10:13

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Impulsbokade en vecka i Grekland i maj med älsta grabben, charteroskuld (alltid vägrat charter...) men men blir nog bra...

#517

Postad 24 mars 2018 - 19:40

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Fan vad kul. En av mina drömmar att få åka till England och kolla på premier league

 

Det är något jag rekommenderar, t.o.m med min fru som inte är ngn fotbollsfantast tycker det är en upplevelse de gånger hon åkt med, vi såg Spurs-Stoke i december, lite kul att Stoke spelarna bodde på samma på hotel som oss, det blev ett antal selfies med Shaqari och den fd. Spurs legenden Peter Crouch, hur trevliga som helst, jag hade förväntat mig mer "verklighetsfrånvaro" och "distanserande". Dock vågade jag aldrig gå fram till Mark Hughes, han såg skräckinjagande ut de gånger jag såg honom på hotellet  :)

 

Nu kanske du håller på Arsenal och absolut inte kan tänka dig, men Spurs spelar ju på Wembley i år (90 000 stolar), så det går att få biljetter även till toppmatcherna. Jag har sån tur att Spurs är vårt lag.

 

EK



#518

Postad 25 mars 2018 - 17:42

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Det är något jag rekommenderar, t.o.m med min fru som inte är ngn fotbollsfantast tycker det är en upplevelse de gånger hon åkt med, vi såg Spurs-Stoke i december, lite kul att Stoke spelarna bodde på samma på hotel som oss, det blev ett antal selfies med Shaqari och den fd. Spurs legenden Peter Crouch, hur trevliga som helst, jag hade förväntat mig mer "verklighetsfrånvaro" och "distanserande". Dock vågade jag aldrig gå fram till Mark Hughes, han såg skräckinjagande ut de gånger jag såg honom på hotellet  :)

 

Nu kanske du håller på Arsenal och absolut inte kan tänka dig, men Spurs spelar ju på Wembley i år (90 000 stolar), så det går att få biljetter även till toppmatcherna. Jag har sån tur att Spurs är vårt lag.

 

EK

 

 

trevligt med lite selfies med spelarna :)

 

Arsenal är mina ärkerivaler, jag är chelsea fan :)

Jag är dock inte supermegaultranoga så jag tror jag skulle tycka det var kul oavsett vilka lag jag såg :)

 

Liverpool hemma vore kul att se och höra när som sjunger, det är nog mäktigt :)



#519

Postad 08 maj 2018 - 13:16

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Impulsbokade en vecka i Grekland i maj med älsta grabben, charteroskuld (alltid vägrat charter...) men men blir nog bra...


Eller så kan man fortsätta vägra charter... förstår inte varför människor utsätter sig för denna typ av självskadebeteende.... Flyg med minimalt med plats (även om man ”uppgraderar”), kass service, boskapstransport till hotellet, solstolsockupanter, ouppfostrade skitungar...

Nästa resa bokad och inte charterhell denna gång.

#520

Postad 08 maj 2018 - 13:19

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 248 inlägg
  • 0

Eller så kan man fortsätta vägra charter... förstår inte varför människor utsätter sig för denna typ av självskadebeteende.... Flyg med minimalt med plats (även om man ”uppgraderar”), kass service, boskapstransport till hotellet, solstolsockupanter, ouppfostrade skitungar...

Nästa resa bokad och inte charterhell denna gång.

Charter är inte så dumt för att hålla ner priset. Hemligheten är att välja ett lägenhetshotell som inte är så barnvänligt och viktigast av allt - inte erbjuder All Inclusive. Då slipper man det värsta. Se sen till att inte äta på ställen med bilder på maten, så hittar man också de bättre restaurangerna.

 

Nästa vecka bär det av till San Francisco, inte charter. :P



#521

Postad 08 maj 2018 - 13:26

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
* Lägenhetshotell - Check
* Inte All inclusive - Check
* Restaurang utan bilder på maten - Check

Tro mig, försökte göra min hemläxa innan jag bokade :) Men ja, åker man lite off season så kan man komma billigt undan men är ändå inte värt det.

Oxå bokat USA, kombination västkust och östkust samt Florida.

#522

Postad 08 maj 2018 - 13:29

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Charter är inte så dumt för att hålla ner priset. Hemligheten är att välja ett lägenhetshotell som inte är så barnvänligt och viktigast av allt - inte erbjuder All Inclusive. Då slipper man det värsta. Se sen till att inte äta på ställen med bilder på maten, så hittar man också de bättre restaurangerna.

Nästa vecka bär det av till San Francisco, inte charter. :P


Härligt. Startar också min roadtrip i SF senare i sommar. Vart ska du? Eller blir set bara SF ?

#523

Postad 08 maj 2018 - 13:49

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 248 inlägg
  • 0

Härligt. Startar också min roadtrip i SF senare i sommar. Vart ska du? Eller blir set bara SF ?

Jag ska dels gå på Maker Faire, söder om stan. Sen bär det av mot stan och vidare upp norrut för att hälsa på lite släkt och vänner som bor i trakten. Så ganska koncentrerat runt Bay Area denna gången, väldigt löst planerat. Om tid finns kanske jag hyr en bil och kör till Yosemite över en dag/natt.



#524

Postad 14 maj 2018 - 18:31

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
En liten roadtrip till Norge inplanerad i augusti när semestern börjar. Blir nog stavanger och lysefjorden med obligatorisk besök till Preikestolen. Sen kanske stanna nån natt i Oslo på hemvägen.

#525

Postad 14 maj 2018 - 19:31

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Kom precis hem från Sicilien. Det var fint men skönt att komma hem.

Bifogad fil  1ED8D1CE-FAD3-4A74-AA33-98682315BE26.jpeg   191,88K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  2CC39387-6F5E-4183-A04C-BD5D2A612A96.jpeg   131,8K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  6A491CF2-FAA0-4EAB-ABD4-8942E88CF616.jpeg   183,15K   0 Antal nerladdningar

#526

Postad 03 juni 2018 - 10:52

Mr_Ozzy
  • Mr_Ozzy
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Jag och tjejen ska till Estepona den 9e juni i en vecka för att bara vila ut efter ett tungt år med husbyggande.
Någon som har några sköna tips på vart man kan söka sig om man vill bort lite från dom största massorna av människor? Tips på någon trevlig vinprovning?

#527

Postad 01 juli 2018 - 16:16

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Blir en förlängd helg i Marrakech i feb nästa år. 



#528

Postad 01 juli 2018 - 16:25

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 0
Inbokad resa till Vietnam i nästan 3 veckor över jul och nyår. Blir Ho chi minh city och Phu Quoc.

#529

Postad 04 juli 2018 - 13:12

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Pga svenska valutans fria fall så blir det nog ingen USA-resa i år. Men två veckors sol i Alcudia med lite vandring och besök på vingårdar kan göra gott för själen.



#530

Postad 21 juli 2018 - 10:00

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Är det någon som bokat resa med, eller har andra erfarenheter av, MyPlanet?
www.myplanet.se

#531

Postad 21 juli 2018 - 12:14

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Rhodos kring 8e sept.
All inclusive.
En vecka.
Skön avslutning av semestern

#532

Postad 22 juli 2018 - 10:42

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Inbokad resa till Vietnam i nästan 3 veckor över jul och nyår. Blir Ho chi minh city och Phu Quoc.

Där var jag för 10 år sedan, du har verkligen något att se fram emot. Hade gärna åkt tillbaka för att se hur Phu Quoc utvecklats. När vi var där var det oerhört primitivt, nu förstår jag det som att det hänt otroligt mycket saker där?

Ho chi Minh City var också en fantastisk upplevelse!

Ska tillbaka till Vietnam nästa vinter, men då till Nha Trang och kanske Hanoi.

Redigerat av Kamui, 22 juli 2018 - 10:42.


#533

Postad 22 juli 2018 - 17:51

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
En snabbtur till Berlin i augusti, kunde inte motstå priset för flygbiljetten där tur&retur slutade på knappt 300kr.

#534

Postad 23 juli 2018 - 05:57

htiawe
  • htiawe
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0

Har börjat planera upp semestern så gott jag kunnat. 

Åker till Ungern nästa vecka för att se F1, vidare till Krakow och Tallinn veckan därefter och sedan en snabbis till Belgien.



#535

Postad 24 juli 2018 - 16:08

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
+ För skön semesterresa. Tot 7500km genom Polen, Ungern, Tjeckien, Tyskland och Danmark. I år delade vi upp distanser till max 6tim körning förutom hemresan 2700km som delades på två körningar 1500+1300. Piggare än någon annan resa. Grymt bra fixat med roadservice och boende av damen. Massor av mat och dryck i bil.

- Glömde dock fem exklusiva korvar hos en släkting. Lär inte se dem någe mer... Skratt

Redigerat av PML73, 24 juli 2018 - 16:10.


#536

Postad 26 augusti 2018 - 23:06

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

ni som är ute och flyger ofta, hur ofta väger och mäter dom handbagaget?

 

måttet på handbagaget får vara 56x45x25 cm

 

min fotoryggsäck klarar lätt 56cm och den klarar även 45cm men den fixar inte 25cm utan snarare 28-29cm

det borde väl inte vara så petnoga? gick ju bra förra året.

 

Står också att det får väga 23kg. Låter sjukt mycket för ett handbagage tycker jag. Brukar det inte få väga max 8-9kg? 

Bifogad fil(er)



#537

Postad 27 augusti 2018 - 03:22

htiawe
  • htiawe
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0

Jag har aldrig varit med om att de lagt sig i handbagaget och då lämnar jag landet i snitt varannan månad. Det är med BRA, Norwegian, SAS, Lufthansa, LOT, Finnair och några andra. Ryanair, Wizzair och andra lågprisflyg lär nog vara mera restriktiva.

 

 

ni som är ute och flyger ofta, hur ofta väger och mäter dom handbagaget?

 

måttet på handbagaget får vara 56x45x25 cm

 

min fotoryggsäck klarar lätt 56cm och den klarar även 45cm men den fixar inte 25cm utan snarare 28-29cm

det borde väl inte vara så petnoga? gick ju bra förra året.

 

Står också att det får väga 23kg. Låter sjukt mycket för ett handbagage tycker jag. Brukar det inte få väga max 8-9kg? 


Redigerat av htiawe, 27 augusti 2018 - 03:23.


#538

Postad 27 augusti 2018 - 06:30

Deep9
  • Deep9
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0

Var i Malaysia och Borneo 2v i aug. Helt ok men Vietnam och Kambodja har mer att erbjuda. Något hela Sydostasien verkligen måste ta tag i är nerskräpningen. Fy fan för all plast. Tråkigt och deprimerande.


Redigerat av Deep9, 27 augusti 2018 - 06:30.


#539

Postad 27 augusti 2018 - 07:47

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 0

ni som är ute och flyger ofta, hur ofta väger och mäter dom handbagaget?

 

måttet på handbagaget får vara 56x45x25 cm

 

min fotoryggsäck klarar lätt 56cm och den klarar även 45cm men den fixar inte 25cm utan snarare 28-29cm

det borde väl inte vara så petnoga? gick ju bra förra året.

 

Står också att det får väga 23kg. Låter sjukt mycket för ett handbagage tycker jag. Brukar det inte få väga max 8-9kg? 

 

Handbagage kan vara olika för olika bolag så flyger man med olika dit och hem kan det vara värt att kolla så det passar båda bolagens regler ifall de skulle välja att väga/mäta.

 

För mig skulle jag säga att 1 på 10 så gör dom någon kontroll men har aldrig varit petnoga på centimetern.



#540

Postad 27 augusti 2018 - 08:02

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Jag har aldrig varit med om att de lagt sig i handbagaget och då lämnar jag landet i snitt varannan månad. Det är med BRA, Norwegian, SAS, Lufthansa, LOT, Finnair och några andra. Ryanair, Wizzair och andra lågprisflyg lär nog vara mera restriktiva.

okej, det låter ju bra. :)

 

Handbagage kan vara olika för olika bolag så flyger man med olika dit och hem kan det vara värt att kolla så det passar båda bolagens regler ifall de skulle välja att väga/mäta.

 

För mig skulle jag säga att 1 på 10 så gör dom någon kontroll men har aldrig varit petnoga på centimetern.

 

 

jag har bokat resan med finnair och åker med dom mellan göteborg och helsingfors. Sen är det british airways som flyger från helsingsfors till san francisco.

så var det förra året också, så jag antar att finnair anlitar dom på något sätt. Vet inte riktigt hur det funkar :)

 

Men i mailet från finnair står det att handbagaget får väga 8kg och på BB hemsida står det 23kg

stor skillnad. 

Men det är ju större plan till SF så det är väl därför. Men 23kg låter ändå sjukt mycket. Det är ju lika mycket som den incheckade väskan.



#541

Postad 27 augusti 2018 - 08:41

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Podgorica i Montenegro om några veckor, ska bli kul, då landskapet tydligen ska vara väldigt vackert.

Plötsligt går vårt flyg dit från Malmö istf Skavsta ... undrar hur Wizzair tänkt där, avbokningen är ju gratis iaf.

#542

Postad 30 augusti 2018 - 21:05

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Fan vad irriterande. Mitt helt vanliga visakort funkar bara ibland här i USA.
Vet inte vad som är problemet. Butikernas maskiner står bara och tuggar lite och sen står det canceled.

Borde det inte funka typ överallt?

#543

Postad 31 augusti 2018 - 06:55

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Fan vad irriterande. Mitt helt vanliga visakort funkar bara ibland här i USA.
Vet inte vad som är problemet. Butikernas maskiner står bara och tuggar lite och sen står det canceled.

Har du någon obskyr bank, typ ICA eller liknande ?
Vet av erfarenhet att det kan vara lite si och så med deras kort, iaf i andra delar av världen.

/k

#544

Postad 31 augusti 2018 - 07:22

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Vid resor är ett kreditkort från någon av de större kreditkortsbolagen oslagbart, vid USA kör jag alltid Amex och det fungerar överallt.

#545

Postad 31 augusti 2018 - 07:24

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 248 inlägg
  • 0

Fan vad irriterande. Mitt helt vanliga visakort funkar bara ibland här i USA.
Vet inte vad som är problemet. Butikernas maskiner står bara och tuggar lite och sen står det canceled.

Borde det inte funka typ överallt?

Är det ett klassiskt betalkort, eller kreditkort?

Jag hade vissa problem med mitt gamla Visa-betalkort, men om man valde credit, istället för debit i kassan så fungerade det i stort sett alla gånger.



#546

Postad 31 augusti 2018 - 07:33

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

Eller så kan man fortsätta vägra charter... förstår inte varför människor utsätter sig för denna typ av självskadebeteende.... Flyg med minimalt med plats (även om man ”uppgraderar”), kass service, boskapstransport till hotellet, solstolsockupanter, ouppfostrade skitungar...

Nästa resa bokad och inte charterhell denna gång.

Charter behöver inte vara så. Har precis varit en vecka på Korsika (frukost och middag) med familjen som varit något helt annat än Ving komplexen. Bara en sådan sak som att personal från hotellet hade öppet barnklubbhuset mellan 9-10 så vi föräldrar kunde dricka kaffet i lugn och ro men ändå se barnen. Samma på middagen varje kväll. Ibland hade barnen egen temamiddag och ibland var det filmvisning så vi kunde njuta av våran trerätters. Tror aldrig vi satt kortare än 90 minuter. Annat än hemma då middagen är över på en kvart. Runt 20 barn på hotellet så ingen fårskock direkt.

Redigerat av Fisher_king, 31 augusti 2018 - 07:49.


#547

Postad 31 augusti 2018 - 08:46

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 677 inlägg
  • 0

Är det ett klassiskt betalkort, eller kreditkort?
Jag hade vissa problem med mitt gamla Visa-betalkort, men om man valde credit, istället för debit i kassan så fungerade det i stort sett alla gånger.

Står det inte på dörrarna eller fönstren vad för kort de accepterar?

#548

Postad 31 augusti 2018 - 09:11

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 248 inlägg
  • 0

Står det inte på dörrarna eller fönstren vad för kort de accepterar?

Absolut.

Men i många terminaler (eller som fråga från kassörskan) kan man välja om kortet är ett debit eller credit card. spontant om man har ett betalkort så tänker man debit, vilket inte fungerar något vidare med våra betalkort, även om de tekniskt sett är debit-kort.



#549

Postad 31 augusti 2018 - 14:19

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Det är ett vanligt visakort utan kredit från sparbanken.

Eftersom det inte är ett kreditkort så måste jag väl välja debit eller ?
Men den kanske har nån inbyggd kredit ändå?

Ibland dock så finns ju inte ens den valmöjligheten. Men har märkt att i dom mindre butikerna/ mackarna längs vägen så funkar det sämre där.

Hr annars ett vanligt Mastercard kreditkort som får agera som reserv 😊

#550

Postad 31 augusti 2018 - 14:48

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Har du någon obskyr bank, typ ICA eller liknande ?
Vet av erfarenhet att det kan vara lite si och så med deras kort, iaf i andra delar av världen.

/k

Har ICA och har aldrig haft problem, det man måste göra är att gå in på sina sidor och aktivera köp från världsdelen man är i. Annars kan man bara göra köp i Sverige.

 

Nog om det.

 

Åker till Mallis med jobbet i slutet av september, det blir min semester för i år :-D

 

//Micke





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.