Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Molntjänster / Backup ?

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 april 2016 - 11:32

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Hej
 

Jo jag har under tid funderat på om jag skulle köpa mig en extra HD och ha backup på mina foton osv på denna samt på min gamla ( så att man har 2 HD med backup fall den ena går sönder )

Men sedan började jag fundera på att detta kan ju kanske vara rätt jobbigt att hela tiden göra backupper på 2 st HD och att man kanske skulle kolla upp detta med molntjänster / Backup
 

Är det någon som använder sig av en sådan tjänst ?
Vilken tjänst är att rekommendera ( Dropbox osv osv ), samt hur pass säkra är dessa tjänster osv osv ?

Kan man vara riktigt säker på att man då aldrig kommer att förlora sina bilder ?
 

Tänkte på att det är ju absolut bra att kanske ta backup själv, men även köra backup utanför sitt hus....tex om det skulle börja brinna eller bli inbrott osv så har man alltid säkrat sina bilder.



 



#2

Postad 20 april 2016 - 12:31

-KungCarl-
  • -KungCarl-
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0

Går i liknande tankar :)

Har kikat runt lite och mitt val ser ut att bli en mix... hittade inte en tjänst som va bra nog för vad jag vill ha ut av mina filmer, bilder, mm iom jag både vill ha schemalagd back-up och ett enkelt (och kul) sätt o dela med mig av materialet oxå. Så jag tänker mig följande scenario:

1 - http://www.code42.com/crashplan/ - obegränsat med utrymme för $5.99/månad som kommer funka som back-up på "allt" (filmer, docs, bilder, mm). Schemalagd back-up från datorn hemma.

2 - tänkte även backa upp alla mina bilder till Google Photos i "high quality" då det då oxå är obegränsat med utrymme och troligtvis är bra nog för att dela lite album, klipp, animeringar med familj o vänner (finns ju lite kul funktioner där). Finns app som speglar mapp på datorn så det kan gå auto-magiskt.

3 - BOX för daglig-dags delning av data mellan mobil, hem-pc, padda, jobb-dator, vänner, mm. Data jag vill "föreviga" tankas över till mapp på hemdatorn som speglas mot crashplan (kan ju säga till crashplan att spegla BOX-mappen så blir det auto-magiskt oxå, även om de kanske blir dubbletter).

 

Ska du bara spegla data och vill ha native-filerna säkert så är kanske Crashplan (el. liknande) nåt att kolla på för dig. Nöjer du dig med en back-up i "OK" kvalitet så är ju Google Photos gratis och man får oändligt med utrymmet (äger man fortfarande sina bilder eller hamnar de i händerna hos Google?).

 

Så går mitt resonemang hittills, inte kommit till skott än men har fått bra recensioner av Crashplan från vänner.

Nån annan kanske har nåt super-bra tips som kan hjälpa oss båda här? :)


Redigerat av -KungCarl-, 20 april 2016 - 12:32.


#3

Postad 20 april 2016 - 13:23

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Molntjänster är nog både bra och säkra, men har inte använt annat än dropbox och inte den mängden data. Externa molntjänster blir ju ganska dyrt i längden för den mängden data.

Jag har skaffat två WD my cloud, nu har jag inte aktiverat någon automatisk back-up, men det ska gå. Jag har dessa på olika ställen så det finns en säkerhet i det. Jag använder inte dessa som enbart back-up utan HDD i användning, då jag kan streama film, bilder etc från dessa HDD till mobil, surfplatta och TV via appar. Verkligen smidigt. Fördelen är att väljer man den HDD som är i nätet man är i, så görs ju överföringen inom nätverket och behöver inte ut på nätet för att föra över data

#4

Postad 20 april 2016 - 20:02

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Que, har du dom på olika ställen i huset menar du ?

Det som jag är mest rädd för är ju att det tex skall börja brinna eller bli inbrott så därför skulle jag även vilja ha backup utanför hemmet så att säga.
Visst funderade jag på att skaffa en NAS och sätta den hos en kompis eller så, men även där kan det ju brinna eller bli inbrott eller annat.

Så att ha det hos någon större firma som har mer säkerhet runt omkring känns lite mer tryggt, även om man behöver ladda upp.

Men jag har ingen erfarenhet av detta.
 



#5

Postad 20 april 2016 - 21:37

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
De är placerade i två olika hus, men de är också till för att kunna använda att streama material i respektive nätverk. Sedan utgör de ju en extra back-up också.

Har också en backup på arbetet, på vanlig HDD. Håller med dig att det är viktigt att ha sina filer någon annanstans. Kanske inte så viktigt att ha de precis senaste veckorna, men att man har många års filer på ett extraställe det har jag haft i en 10år nu. Som sagt så har jag inte börjat med någon automatisk backup, utan jag tar en extra kopia någon gång i veckan på en "rörlig HDD" som jag för över till mina back-up enheter regelbundet.

Eftersom du använder Mac så kan du ju se om du kan använda icloud, ser att mina telefoner, surfplattor mm gör någon back-up till icloud med har inte helt förstått hur det går till och vad det är. Verkar även som bilder jag tar med mobilen tex hamnar i en bildströmtjänst

#6

Postad 20 april 2016 - 22:09

ac1976
  • ac1976
  • Användare

  • 226 inlägg
  • 0

Jag kör CrashPlan dit jag backupar min dator och min nas. Som -KungCarl- skrevs har de ingen begränsning på hur mycket man får lagra samt att de tillåter nas, när jag skriver detta har jag 2.7Tb hos CrashPlan. Nackdelen är att det är mycket tidskrävande vid första backuren, kom ihåg att 2Tb tog runt 3 månader att skicka. Fast när väl det är gjort sköter sig CrashPlan av sig själv i bakgrunden. Känns bra att ha en komplett backup på nasen som inte står i huset, eller ens i närheten.

 

Kör även Droppox för att laga foton och annat viktigt. Mobilerna skickar automatiskt kort dit. Det jag gillar med Dropbox är att det är lätt att dela filer, massa appar stöder Dropbox samt snabbheten. Tyvärr erbjuder de bara 1Tb mot privat personer, därav CrashPlan. 

 

Bilder och mobilfilmer ligger även på iCloud, hamnar där av sig själv. En kul bonus är att jag får en skärmsläckare till tvn med alla mina kort rullande. 

 

Samt TimeMachine till en extern disk hemma vid datorn.

 

Känner mig säker :)



#7

Postad 21 april 2016 - 08:41

Unregistered37710561
  • Unregistered37710561
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0

Eftersom jag till naturen är lite lat och inte orkat krångla till det med diverse program hit och dit. Jag har gjort backup på det sättet att jag kör kopia till 2 olika externa HDD 2 gånger per år, en gång på nyårsdagen och gång runt midsommar, de externa har jag däremellan liggandes den ena i mitt klädskåp på jobbet och den andra ute i garaget där hemma. Jag har 2 stycken av den anledningen att man aldrig vet vad som kan hända då de ligger overksamma i ett halvt år. Samt att jag tar kopior enbart till nyår och midsommar eftersom det är lätt att minnas det då och jag har högst ett halvt år som kan gå förlorat, vilket jag anser mig kunna leva med.



#8

Postad 21 april 2016 - 09:55

-KungCarl-
  • -KungCarl-
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0

... Nackdelen är att det är mycket tidskrävande vid första backuren, kom ihåg att 2Tb tog runt 3 månader att skicka. ...

Wait.. what?! 3 månader? :o kontinuerligt uppladdande? Vad sitter du på för hastighet upp då?

Låter annars som du kör som jag tänker mig, förutom att vi har olika preferenser för vad för tjänster vi föredrar :)

 

För mig känns ju en automatisk molntjänst betydligt smidigare o säkrare än att rodda runt med externa hdd's man ska lämna iväg o fram med igen samt bara backa-upp x antal gånger per år. Risk det ej blir gjort heller, nej får väl få tummen ur o skaffa crashplan så kan jag rapportera om de går lika segt o tanka upp för mig oxå...

 

Har TS blivit klokare oxå?  :ph34r:



#9

Postad 21 april 2016 - 19:23

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Jag läser med nöje det ni skriver.....Som en del sagt är ju Dropbox bra, men ger inte mer en 1 TB tyvärr.
Detta med iCloud skall jag med kolla up, då jag är ny på detta med mac, har jag ingen susning vad det riktigt är eller innebär.

Crashplan ska jag med kolla upp :)
Vad kostar Crashplan och hur mycket får man ?

En sak är dock säker, någon sorts backup måste jag ha som ligger utanför hemmet, och det måste vara smidigt så att man inte "skiter" i att göra backup för att det är struligt.

Snabbt smidigt och enkelt :)


Redigerat av mstoltz, 21 april 2016 - 19:25.


#10

Postad 21 april 2016 - 19:57

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Testa du Crashplan och berätta. KungCarl gav en länk och skrev där uppe att det är obegränsat och $5/ mån. Ok pris.

Frågan är hur den lastar ner datorn, de anger att den inte gör det men min dator kan nästan stanna när den startar någon bakup av programfiler, som jag har till en extern HDD. Den verkar enbart göra backup när den är aktiv, dvs när man jobbar med datorn, för den ser inte ut att stoppa sleep mode vad jag kunde se. Bäst vore nog om NAS'n själv kunde göra en molnback-up då störde den inte datorn utan bara nättrafiken

#11

Postad 21 april 2016 - 20:52

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Jag är verkligen ingen expert på detta. Men jag kör Crashplan som molntjänst då den fungerar helt automatiskt och har bra rykte. Sedan har jag en extern HD där jag kör backup då och då på, typ mellan var annan och var fjärde månad, bberoende på när jag kommer ihåg och har tid. Den externa HD:n har jag i säkerhetsskåpet i huset vilket ger visst skydd mot stöld och brand. Dock inte 100%-igt såklart. 

 

Det man ska veta om med Crashplan är att första badkuppen kan ta rejält med tid även om man sitter på en blixtsnabb lina. Dessutom tar det evigheter att ladda ned en back up om olyckan är framme. Så den ska man verkligen se som last resort. Men som sådan fungerar den utmärkt. 

 

Jag fick en hårddiskkrasch en gång och tappade flera års bilder från dotterns uppväxt. Efter det är jag noga med att sköta back up. 



#12

Postad 21 april 2016 - 21:55

ac1976
  • ac1976
  • Användare

  • 226 inlägg
  • 0

Wait.. what?! 3 månader? :o kontinuerligt uppladdande? Vad sitter du på för hastighet upp då?

Låter annars som du kör som jag tänker mig, förutom att vi har olika preferenser för vad för tjänster vi föredrar :)

 

För mig känns ju en automatisk molntjänst betydligt smidigare o säkrare än att rodda runt med externa hdd's man ska lämna iväg o fram med igen samt bara backa-upp x antal gånger per år. Risk det ej blir gjort heller, nej får väl få tummen ur o skaffa crashplan så kan jag rapportera om de går lika segt o tanka upp för mig oxå...

 

Har TS blivit klokare oxå?  :ph34r:

Hehe, hastigheten upp är det inget fel på. Ligger på runt 130. Det är CrashPlan som är snigelsnabba. Fast deras låga pris och att tjänsten fungerar bra väger upp mot hastigheten. Helst skulle jag vilja lägga allt på Dropbox fast de erbjuder ju bara 1Tb. Visst har de företagsabonnemang på 5Tb men då är priset inte seriöst för en vanlig konsument. Håller tummarna för att de snart ska erbjuda mer lagring för en billig penning.   :)

 

Det som även är en fördel med moln backup är att samma fil sparas i flera versioner. Så om jag får in nått läskigt virus som ändrar innehåller i mina dokument fast inte raderar filen eller döper om filen kan jag alltid åka bakåt i tiden och läsa tillbaka en gammal version.

Ja, det kan man göra i TimeMachine oxå fast samma virus kan tugga i sig den i samma svep som datorn.

Att flytta runt usb hårddiskar skulle inte fungera för mig, för meckigt och jag vill ha backup minst 1 ggr veckan. 


Redigerat av ac1976, 21 april 2016 - 21:55.


#13

Postad 21 april 2016 - 22:04

ac1976
  • ac1976
  • Användare

  • 226 inlägg
  • 0

Testa du Crashplan och berätta. KungCarl gav en länk och skrev där uppe att det är obegränsat och $5/ mån. Ok pris.

Frågan är hur den lastar ner datorn, de anger att den inte gör det men min dator kan nästan stanna när den startar någon bakup av programfiler, som jag har till en extern HDD. Den verkar enbart göra backup när den är aktiv, dvs när man jobbar med datorn, för den ser inte ut att stoppa sleep mode vad jag kunde se. Bäst vore nog om NAS'n själv kunde göra en molnback-up då störde den inte datorn utan bara nättrafiken

 

Beroende på hur mycket du lagrar hos CrashPlan avgör hur mycket minne deras klient använder. Just nu på min Mac tar CrashPlan knappt 1Gb minne. Jag har inte märkt att den skulle slöa ner datorn. Det går att ställa in tider för backup, te.x bara köra på natten, eller att CrashPlan pausar när cpu kraft behövs av andra appar.



#14

Postad 22 april 2016 - 06:44

-KungCarl-
  • -KungCarl-
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0

Skaffade Crashplan igår och håller nu på att tanka upp 122GB, ska ta 11.5 dagar estimerade appen... så typ 122kb/s (räknade jag rätt?) tankar jag upp med. Börjar förstå de där 3 månaderna nu :P men ja, priset väger väl upp det :) men med den hastigheten så "måste" jag kunna tanka från NAS:en o den jag har idag (DNS-323, som är ap-slö så borde skaffa ny oavsett) stödjer ej Crashplan utan massa fippel. Så ny NAS borde inhandlas nu oxå (tips på 4-bay?), thanks Obama!

 

Och nej, märkte ej av Crashplan på burken, trots att den är lika gammal som StarCraft 2 nu...

Man får 30 dagar gratis så testar det o ser hur det funkar :)

 

Men... kan man inte tanka upp data o sen göra sig av med på datorn? Det är ren o skär spegling som gäller? Vad händer om man börjar flytta runt data på sin hemdator/NAS, ser Crashplan det som att man tar bort de o så ska den tanka upp allt igen från ny mapp?



#15

Postad 22 april 2016 - 06:53

Unregistered37710561
  • Unregistered37710561
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0

Pröva att återställa något från programmet så länge allt fungerar så du vet hur det är innan din dator verkligen pajar. Har hört om folk som kört alla världens backuplösningar för att den dagen de verkligen behöver nåt inse att det inte går att återställa på det sätt de tänkt sig.



#16

Postad 22 april 2016 - 10:46

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Tror återställning är en annan sak och kan inte göras via en automatisk back-up. Jag håller faktiskt på att starta en sådan säkerhetskopia nu. Det är någon typ av kopia som är till för att bygga upp om datorn tex windows hänger sig. Har lagt min säkerhetskopia på en extern disk, och när den kopiering görs så står världen stil, ingen mening att göra något.

#17

Postad 22 april 2016 - 12:03

ac1976
  • ac1976
  • Användare

  • 226 inlägg
  • 0

Skaffade Crashplan igår och håller nu på att tanka upp 122GB, ska ta 11.5 dagar estimerade appen... så typ 122kb/s (räknade jag rätt?) tankar jag upp med. Börjar förstå de där 3 månaderna nu :P men ja, priset väger väl upp det :) men med den hastigheten så "måste" jag kunna tanka från NAS:en o den jag har idag (DNS-323, som är ap-slö så borde skaffa ny oavsett) stödjer ej Crashplan utan massa fippel. Så ny NAS borde inhandlas nu oxå (tips på 4-bay?), thanks Obama!

 

Och nej, märkte ej av Crashplan på burken, trots att den är lika gammal som StarCraft 2 nu...

Man får 30 dagar gratis så testar det o ser hur det funkar :)

 

Men... kan man inte tanka upp data o sen göra sig av med på datorn? Det är ren o skär spegling som gäller? Vad händer om man börjar flytta runt data på sin hemdator/NAS, ser Crashplan det som att man tar bort de o så ska den tanka upp allt igen från ny mapp?

 

 

Det stämmer att CrashPlan är en spegling av din hårddisk, raderar du filen från datorn försvinner den från CrashPlan. Efter ett tag iallafall, annars vore det ingen vidare bra backup. ;) Börjar du flytta runt filer så behöver du ladda upp dem på nytt. Dock finns det en funktion dit du kan peka var filerna ligger nu. Te.x om du köper en ny Nas där du lagrar filerna med samma filstruktur som den gamla så slipper du ladda upp allt på nytt.

 

Tänk på att välja bort vissa mappar som du inte vill ha backade. Har du en download mapp för tornets är det ett het tips att välja bort den. Torrents filer ändrar innehåll hela tiden medan de fylls på. Kör du backup på en sådan mapp sitter du snart på 5000st olika versioner av samma fil. Tar plats och framför allt tid.



#18

Postad 22 april 2016 - 12:14

ac1976
  • ac1976
  • Användare

  • 226 inlägg
  • 0

Pröva att återställa något från programmet så länge allt fungerar så du vet hur det är innan din dator verkligen pajar. Har hört om folk som kört alla världens backuplösningar för att den dagen de verkligen behöver nåt inse att det inte går att återställa på det sätt de tänkt sig.

 Jag har provat att återställa från CrashPlan, fungerar utmärkt fast det tar tid. Mycket tid. Gissar att återställa min Nas skulle nu ta runt 4 månader. Så det är bra att ha ytterligare en backup lokalt hemma i huset för filer man inte vill vänta en sommar på att få tillbaka.

 

Tänk även på att man måste ha en fungerade dator för att kunna återställa från CrashPlan. Pajar hårddisken på datorn måste jag alltså först byta disk, återställa os och ta hem CrashPlan klienten. Det är därför jag oxå kör TimeMachine. När jag nyliggen byte disk så startade jag upp datorn med den helt tomma disken i. Bootdrivrutiner hämtades automatiskt från internet och några minuter senare fick jag upp lite olika val. Återställa os eller från backup.

 

Valde en backup från nån timma bakåt, skulle kunna tagit från igår eller julafton. Nånn timma senare var datorn igång och allt var återställt till precis innan jag byte disk. Grymt smidigt! Nackdelen är att en sådan backutlösning kan ätas upp av ett virus, därav CrashPlan.


Tror återställning är en annan sak och kan inte göras via en automatisk back-up. Jag håller faktiskt på att starta en sådan säkerhetskopia nu. Det är någon typ av kopia som är till för att bygga upp om datorn tex windows hänger sig. Har lagt min säkerhetskopia på en extern disk, och när den kopiering görs så står världen stil, ingen mening att göra något.

Låter som Windows motsvarighet av TimeMachine, fast jag kan använda datorn medan backup görs. ;)



#19

Postad 22 april 2016 - 13:17

-KungCarl-
  • -KungCarl-
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0

Det stämmer att CrashPlan är en spegling av din hårddisk, raderar du filen från datorn försvinner den från CrashPlan. Efter ett tag iallafall, annars vore det ingen vidare bra backup. ;) Börjar du flytta runt filer så behöver du ladda upp dem på nytt. Dock finns det en funktion dit du kan peka var filerna ligger nu. Te.x om du köper en ny Nas där du lagrar filerna med samma filstruktur som den gamla så slipper du ladda upp allt på nytt.

 

Tänk på att välja bort vissa mappar som du inte vill ha backade. Har du en download mapp för tornets är det ett het tips att välja bort den. Torrents filer ändrar innehåll hela tiden medan de fylls på. Kör du backup på en sådan mapp sitter du snart på 5000st olika versioner av samma fil. Tar plats och framför allt tid.

Touché :P

Ok, ja men då ska jag skapa mig lite vettig struktur på NAS:en innan jag börjar tanka upp där. Hoppades lite att jag skulle kunna sitta på jobbet o skicka upp filer till Crashplan som jag sen tar bort från jobb-datorn, men får ta det via BOX eller mobilen då typ. Eller..?! med en ny NAS så kopplar jag upp mig till den direkt o slänger in det där, BAFF!!

 

Bra tips o kul o höra om erfarenheterna av återställning oxå. Bugar o bockar, hoppas mstoltz oxå blivit klokare på kuppen :)

 

Hoppas jag inte hi-jackar tråden helt nu, men NAS måste ju ses som back-up  :rolleyes:

Synology? Qnap?

Nån som ha nån rekommendation, plats för 4 diskar minst...



#20

Postad 22 april 2016 - 14:00

ac1976
  • ac1976
  • Användare

  • 226 inlägg
  • 0
Det finns en del trådar om att köra CrashPlan klienten lokalt på Nasen, man behöver alltså ha igång en dator. Har ingen egen Nas värd namnet så har inte testat själv. Du får googla.

4 diskar, många. :) Köra 3 +1?

#21

Postad 23 april 2016 - 07:21

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Oj va många svar sen senast :)

Så ...vad jag då förstår så om man använder crashplan så är det som en spegling av sin egen dator ?
Samt backar den upp allt i din dator automatiskt och körs i bakgrunden ?

Det jag var mest ute efter var att man själv väljer När och Vilka filer man vill backa upp.
Precis som om man har en extern som man lägger över filerna på....

Detta med TimeMaschine vet jag inte så mycket om hur det fungerar ? 



#22

Postad 23 april 2016 - 08:50

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Lite om TimeMachine
https://support.appl.../sv-se/HT201250

Ser ju ut som att det är något snarlikt som den säkerhetskopia som jag gjorde i windows igår. Det ser ut som det är en säkerhetskopia av hela den interna hdd som TM gör, vet inte hur min säkerhetskopia ser ut från Windows 7 om det är enbart Windows eller allt, det tog typ 6-7timmar igår (min interna disk är på 250GB, så kanske hela?)

Undrar om inte flertalet klarar sig med typ TimeMachine och en NAS som står hemma. Har för mig att skaffar man en NAS med två lösa diskar i, så kan man sätta den andra som en spegling och då borde man kunna få ut en kopia som man kan ha som säkerhetskopia på annan plats, kan man ju göra en gång i månaden tex.

Vet sedan inte vad som händer när man sätter tillbaka den gamla backup-disken 2 mån gammal då, sätter man den på platsen för spegling så kan man ju verkligen hoppas att den tar form som mastern och inte tvärs om. Samt hur snabbt den bygger upp en ny spegling?

Att man sedan smidigt kan nå sin NAS från olika APPs för att streama bilder etc snabbt inom det interna nätverket är ju en klar fördel. Jag kör all min filmvisning, bildvisning och musik mm via NAS och dess APPs nu och det fungerar bra med de WD my cloud jag har.

Att ha en externt moln där det kan ta 3 månader att göra återställningen är ju inte användbart, det kan ju troligen enbart användas som en sista utväg för att hitta den sista rest som man ev missat med sina egna back-ups. Så frågan är om det är värt det för att om kanske 15 år utnyttja den möjligheten?

Intressant var detta att Synologys verkar erbjuda gratis molntjänst till deras NAS, om detta stämmer så verkar det vara en utmärkt lösning att både ha något internt och externt
https://www.nikka.se...-for-hemmabruk/

Ny uppdatering, sökte på gratis molntjänst och det verkar inte så lovande vad jag kan se, det jag hittade var att Synology hade ett avtal med Symform för gratis lagring men det ser ut som att endast får detta om man erbjuder plats på sin egen NAS :(

Redigerat av Unregistered124686ac, 23 april 2016 - 09:57.


#23

Postad 21 juni 2016 - 09:49

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

  • 640 inlägg
  • 0

Börjar bli lite less på alla dessa hårddiskar och usb-minnen för lagring. Så det jag behöver tips om är bästa och helst billigaste backupen av gamla bilder samt dokument och skolarbeten och liknande grejer. Får gärna vara smidigt att dela med sig av vissa album till föräldrar och vänner. Vilken tjänst tror ni passar mitt behov, 100 gb tror jag skulle räcka gott ganska länge. Har ca 30 gb med bilder just nu. Använder Google ganska mycket just nu. Dock har jag Windows phone och PC. (har inga problem att betala lite per månad bara det fungerar bra och finns på många ställen ifall man bli typ Mac ägare eller köper en Android telefon osv...)

 

HJÄLP :)


Redigerat av Unregistered03303df7, 21 juni 2016 - 09:50.


#24

Postad 21 juni 2016 - 11:05

ac1976
  • ac1976
  • Användare

  • 226 inlägg
  • 0

Börjar bli lite less på alla dessa hårddiskar och usb-minnen för lagring. Så det jag behöver tips om är bästa och helst billigaste backupen av gamla bilder samt dokument och skolarbeten och liknande grejer. Får gärna vara smidigt att dela med sig av vissa album till föräldrar och vänner. Vilken tjänst tror ni passar mitt behov, 100 gb tror jag skulle räcka gott ganska länge. Har ca 30 gb med bilder just nu. Använder Google ganska mycket just nu. Dock har jag Windows phone och PC. (har inga problem att betala lite per månad bara det fungerar bra och finns på många ställen ifall man bli typ Mac ägare eller köper en Android telefon osv...)

HJÄLP :)


Dropbox

#25

Postad 19 augusti 2016 - 10:48

knobloch
  • knobloch
  • Guru

  • 4 023 inlägg
  • 0

Börjar få slut på utrymmet på min Apple Time Capsule (som alltså är en router/hårddisk). Brukar köra trådlöst när jag redigerar då det känns smidigt.

 

Jag funderar på att koppla in en extern disk i min Time Capsule så att jag även kommer åt den trådlöst, det ska tydligen vara möjligt. Har dock noll koll på vad man ska köpa. Vilka märken är pålitliga? Har haft WD förut vilket inte har strulat, men annars då. Seagate? Några märken man bör undvika?

Någon som har lite mer koll och som rentutav kan tipsa om en specifik modell? Tänker mig en storlek i spannet 3-6 Tb kanske.. Max 2000 spänn.

 

Det viktiga är att det är bra kvalitet som inte strular. Behöver inte vara mobilt då den endast ska stå inkopplad i TC:n. 

Helst ska den inte väsnas för mycket heller. :)
 



#26

Postad 12 januari 2022 - 11:35

shanew
  • shanew
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Skaffade Crashplan igår och håller nu på att tanka upp 122GB, ska ta 11.5 dagar estimerade appen... så typ 122kb/s (räknade jag rätt?) tankar jag upp med. Börjar förstå de där 3 månaderna nu :P men ja, priset väger väl upp det :) men med den hastigheten så "måste" jag kunna tanka från NAS:en o den jag har idag (DNS-323, som är ap-slö så borde skaffa ny oavsett) stödjer ej Crashplan utan massa fippel. Så ny NAS borde inhandlas nu oxå (tips på 4-bay?), thanks Obama!

 

Och nej, märkte ej av Crashplan på burken, trots att den är lika gammal som StarCraft 2 nu www.omegle.site...

Man får 30 dagar gratis så testar det o ser hur det funkar :)

 

Men... kan man inte tanka upp data cps test o sen göra sig av med på datorn? Det är ren o skär spegling som gäller? Vad händer om man börjar flytta runt data på sin hemdator/NAS, ser Crashplan det som att man tar bort de o så ska den tanka upp allt igen från ny mapp?

Beroende på hur mycket du lagrar hos CrashPlan avgör hur mycket minne deras klient använder. Just nu på min Mac tar CrashPlan knappt 1Gb minne. Jag har inte märkt att den skulle slöa ner datorn. Det går att ställa in tider för backup, te.x bara köra på natten, eller att CrashPlan pausar när cpu kraft behövs av andra appar.


Redigerat av shanew, 07 september 2022 - 06:49.


#27

Postad 13 februari 2022 - 10:52

midsommarfiraren
  • midsommarfiraren
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Jag videofilmar mycket och eftersom jag har en Sony videokamera så filmar jag i XAVC S så blir ju filerna väldigt stora. Jag har helt valt bort "molnet" och sparat allt på vanliga mekaniska hdd. Har väl ett drygt 100-tal 3.5" hdd men satsat mest på 1TB diskar eftersom det oftast är dom som anses vara bäst och blir minst fel på. Min favorit är Western Digital WD1001FALS (Caviar Black) som är superb. Molnet och SSD är inte aktuella för mig.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.