Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Bio Atmosfär av MattiasBGD

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 oktober 2018 - 16:19

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2 068 inlägg
  • 0
Kommentarer till Bio Atmosfär av MattiasBGD

#2

Postad 06 oktober 2018 - 16:19

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0
Världsklass! Ska bli riktigt kul att se slutresultatet, 8 baskanaler såklart :-)

#3

Postad 07 oktober 2018 - 17:15

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2 068 inlägg
  • 0

Världsklass! Ska bli riktigt kul att se slutresultatet, 8 baskanaler såklart :-)

Tack blir kanske aldrig 8st men bygger 8st lådor så får 4st bli helmholtz avstämt till rummets problemfrekvens till att börja med.



#4

Postad 08 oktober 2018 - 09:15

TLA
  • TLA
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Spännande!!!

#5

Postad 16 oktober 2018 - 19:10

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Ska bli kul att följa, alltid kul att se hur man kan få till ett bra biorum på liten yta. Det är inte mycket allt leka med, en som vet! Mitt rum är på 11,5 m2... lycka till! Peter

#6

Postad 16 november 2018 - 12:39

Tribbe
  • Tribbe
  • Lärjunge

  • 293 inlägg
  • 0

Mycket spännande projekt, har själv ett litet rum likt ditt som jag vill göra om men ofta gett upp tankarna pga av storleken.



#7

Postad 16 februari 2019 - 22:32

kaffe-koko
  • kaffe-koko
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Snyggt jobbat! Ett bygge utanför ”boxen” .. roligt att se.

#8

Postad 05 mars 2019 - 17:48

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Blev läckert med det sneda mellan taket och väggen.

#9

Postad 09 maj 2019 - 07:00

Thompi9
  • Thompi9
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
va är det för produkter på sista bilden med högtalar elementen vore kul o veta

#10

Postad 09 maj 2019 - 16:12

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
Faital.
I like it 😃

#11

Postad 04 januari 2020 - 23:18

Frisk
  • Frisk
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Kul bygge! Roligt att se ett rum ritat av en akustiker också, det känns ganska ovanligt här på sidan även bland de som har väldigt hög ambitionsnivå. Ser Väldigt fint och trivsamt ut. Vad kommer sig symetrin på de halvtransparenta väggarna? Min akustiker gjorde en lite liknande lösning men poängterade i mitt fall att det väldigt gärna fick vara olika bredder på plank och spalter och även tjocklekar och former på planken, för att få variation i reflexerna. Ritningen sa bara tackningsgrad av väggen.

#12

Postad 05 januari 2020 - 13:43

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2 068 inlägg
  • 0
Tack Frisk,

Jag ändrade min text för att förtydliga att Jens inte ritat rummet men jag fick använda hans mönster. Det används egentligen bara till specifika ytor men jag tog mig friheten att köra de i hela rummet då jag inte har den ambitionsnivån att beräkna detta rummet med konsult.
Kommer däremot ta hjälp till det stora biorummet.

#13

Postad 20 januari 2020 - 11:13

kongo_fw
  • kongo_fw
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Riktigt snyggt!

#14

Postad 07 januari 2021 - 16:44

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
Wow, riktigt snyggt!

#15

Postad 13 januari 2021 - 01:00

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0
Verkar som om de flesta som bygger en biograf i källaren smäller upp reglar mot väggen. Fyller upp mellanrummet mellanreglarna med glasull och innerst sätter upp obs skivor så att hela konstruktionen blir lufttät.
Tycker att det borde finnas en risk för att man får in fukt i konstruktionen och att det efter några år kommer att bli en dålig lukt i biografen.
Själv har jag valt att behålla betongväggen på en del av salongen. Den delen av salongen som jag klätt med scenmolton och obs skiva har jag utrustat med slitsar så att luften kan strömma fritt in bakom obs skivorna. på väggen där jag har scenmolton direkt mot betongen har jag klätt med lösa lådor som jag fyllt med dämpande material så det inte låter som ett badrum.

#16

Postad 14 januari 2021 - 10:07

bjoeve
  • bjoeve
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Snyggt! Vad har du för färg på väggar och paneler?

#17

Postad 15 januari 2021 - 05:17

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2 068 inlägg
  • 0

Verkar som om de flesta som bygger en biograf i källaren smäller upp reglar mot väggen. Fyller upp mellanrummet mellanreglarna med glasull och innerst sätter upp obs skivor så att hela konstruktionen blir lufttät.
Tycker att det borde finnas en risk för att man får in fukt i konstruktionen och att det efter några år kommer att bli en dålig lukt i biografen.
Själv har jag valt att behålla betongväggen på en del av salongen. Den delen av salongen som jag klätt med scenmolton och obs skiva har jag utrustat med slitsar så att luften kan strömma fritt in bakom obs skivorna. på väggen där jag har scenmolton direkt mot betongen har jag klätt med lösa lådor som jag fyllt med dämpande material så det inte låter som ett badrum.

Du bläddrade nog lite snabbt jag har 50mm luftspalt, stenull och fiberduk som andas. Vid dom två fönsterna är det ventilationsgaller i fönsterbrädan för luftspalten.

Redigerat av MattiasBGD, 15 januari 2021 - 05:18.


#18

Postad 16 januari 2021 - 18:43

Lambo6304
  • Lambo6304
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Snyggt och bra jobbat.

#19

Postad 16 januari 2021 - 19:57

Unregistered971d8044
  • Unregistered971d8044
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Wow snyggt & bra gjort! Mera info om högtalare gillar jag.

#20

Postad 21 januari 2021 - 16:13

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2 068 inlägg
  • 0
Kommer mer info när dom byggs klart

#21

Postad 05 februari 2021 - 22:45

ssoep
  • ssoep
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Läcker bio!
Du lär kunna trycka på rejält.
En fråga:
Hur fungera dina Tham 15 med musik?
När du spelar musik saknar du något i de lägre registren?
Är på G att bygga två Tham jag också till min musikanläggning.



#22

Postad 07 februari 2021 - 14:38

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0
Snyggt jobbat Mattias och … genomtänkt. Jens Eklund är en klippa som akustiker och väldigt duktig så i.o.m. bredbandiga panelabsorbenter lär dom fylla funktionen OK även i ditt rum.

En tanke om takmolnet; det kan vara ide’ att ha det T-format, -stapeln på T:et i framändan nära fronthögtalarna. Beror på höjd över golv samt c-c-avstånd mellan elementen och hur lobningen kan bli upp mot taket. Kolla med Xdir i Tolvan.com http://www.tolvan.co...=/xdir/xdir.php för delningsfrekvensen och i vilken vinkel loben upp / nedåt hamnar beroende på typ av filter. Rikta in frontarna och lys med laserpekare tvärs över rummet och spänn upp en snörstump mellan ändpunkterna för vardera frontarna. Tejpa dit motsvarande snörstump i taket direkt ovanför. Använd en smygvinkel + laserpekare vid högtalarbaffeln och ställ in 30, 45, 60 grader etc och sätt en tejpbit på taket eller snöret. (Går ju också att göra ”på papper” men det kan vara mer praktiskt med några tejpbitar i taket när man planerar för takhögtalare, spotligths och kabeldragning.)

I min källare är det lågt i tak, så då funkar det inte bra med dom branta vinklar som Dolby förespråkar för Atmos-högtalarna. Har i stället kört kablagedragning enligt Auro-3D tänk eftersom jag har hög prio på musik samt att Auro-3D-installation funkar väl för Atmos-spår och är ”i princip” identiskt med DTS-X Pro i uppställningen. Enklare rent praktiskt dessutom om man har betongtak. Diu kan PM:a om du vill ha dokumention för skillander mellan Auro-3D och Atmos.

#23

Postad 09 februari 2021 - 18:38

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2 068 inlägg
  • 0

Läcker bio!
Du lär kunna trycka på rejält.
En fråga:
Hur fungera dina Tham 15 med musik?
När du spelar musik saknar du något i de lägre registren?
Är på G att bygga två Tham jag också till min musikanläggning.


I mitt rum saknas det inte mycket med THAM delar 40Hz men har 2st slutna 15" bakom soffan som tillför ytterligare balans och fysik speciellt till film.

#24

Postad 09 februari 2021 - 18:42

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2 068 inlägg
  • 0


Tack

För min del är ju alla rör dragna och hålen utfrästa för 7.2.4 just nu ska förstora hålen när mina DIY är klara.
Fick till de rätt bra med alla vinklar enligt Atmos men visst det är tight och precis på håret.. Skulle evetuellt va lite mer över huvudet för Atmos men dom sitter i en bra vinkel iaf.

Hade ju takmolnet uppe i tidigt skede men kändes som lock för öronen skulle ju kunna testa ditt förslag att montera dom som ett T. Är ju många fler strålningspunkter nu jämfört med då.

Redigerat av MattiasBGD, 09 februari 2021 - 21:37.


#25

Postad 23 mars 2023 - 15:16

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Gammal tråd men provar ändå att fråga. Är det MK LCR950 som du har som frontar och center?

 

Om ja, hur kom du fram till hur mycket du skulle vinkla in dessa (toe in) och hur nöjd är du med dem?

 

Tittar själv på dessa monterade i baffelvägg men enligt leverantören räcker det att vinkla in dem några få procent (typ max 5 grader). Mina planeras sitta ca 27 grader från lyssningspunkten som är ca 2,7m från centern.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.