Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Anthem Surroundförstärkare/Processor & Slutsteg 2020

384 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Anthem MRX 1140 (Surroundförstärkare) 1 (0) 46 490:-
Anthem MRX 540 (Surroundförstärkare) 1 8 (2) 22 490:-
Anthem MRX 740 (Surroundförstärkare) 1 4,5 (1) 34 490:-
Anthem AVM 70 (Surroundförsteg) 1 7,33 (2) 42 490:-
Anthem AVM 90 (Surroundförsteg) 1 (0) 74 490:-
Anthem MCA325 Gen2 (Slutsteg) 1 (0) 28 990:-
Anthem MCA 525 Gen2 (Slutsteg) 1 (0) 42 900:-
Anthem AVM 70 8K (Surroundförsteg) 1 (0) 52 490:-
2 relaterade trådar

#1

Postad 10 november 2020 - 22:21

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

Anthem är på gång att släppa en serie nya förstärkare, försteg och slutsteg för surround nu i december 2020. https://www.anthemav.com

 

Toppmodell som förstärkare är MRX 1140.

MRX-1140-front.png

The new lineup of MRX Receivers will include the 540, 740, and 1140 models.Anthem says that the MRX A/V Receivers are "about maximizing performance for the money". MRX Series Receiver channels can be assigned in many ways. Unused amplifier channels can be re-assigned to Bi-Amplify demanding front speakers, power surrounds, presence speakers, or a second zone (Available on MRX 1140 and MRX 740). Configure amplifier channels for your system's needs, then perfect the presentation with ARC Genesis. Stepping up to the MRX 1140 gets you DTS:X Pro for even better sound quality on DTS:X source material.

Building on the feature set of previous models, the MRX 540, 740 and 1140 now include:
  • Dolby Atmos, DTS:X Pro (MXR 1140 only) and IMAX Enhanced
  • Latest version of ARC Genesis Room correction.
  • Anthem Web User Interface.
  • All-New Electronics Platform, up to 15.2 channels, HDMI 2.0b, HDCP 2.2, hardware upgradeable to HDMI 2.1 (8K).
  • New Networking Platform with web-based setup and over-the-air updates.
  • Next-Generation Multi-core DSP Platform.
  • Modernized Design with high resolution front panel display.
  • Platform Agnostic Streaming with AirPlay2, Google Chromecast (Audio), Bluetooth v4.2, and Spotify Connect (coming soon!) and Roon (coming soon!).
  • Video support including 7 HDMI 2.0b inputs with 2 outputs and independent Zone 2 HDMI (except MRX 540).
  • eARC for seamless integration with smart TVs.
  • Pass-through of Ultra HD signals with Dolby Vision, HDR or Hybrid Log Gamma.
  • Redesigned and higher precision calibration microphone.
  • Amplifier re-assignment with up to 10 channels on MRX1140, 6 on MRX 740, and 4 on MRX 540.

 

Toppmodell av förstegen är AVM 90

avm_90_full.png

Anthem’s new AVM 70 and flagship AVM 90 A/V Processors bring all of today’s technologies into a single component.

New features include:

  • Dolby Atmos, DTS:X Pro and IMAX Enhanced
  • Latest version of ARC Genesis Room correction.
  • Anthem Web User Interface.
  • All-New Electronics Platform, up to 15.4 channels, HDMI 2.0b, HDCP 2.2, hardware upgradeable to HDMI 2.1 (8K).
  • New Networking Platform with web-based setup and over-the-air updates.
  • Next-Generation Multi-core DSP Platform.
  • Modernized Design with high resolution front panel display.
  • Object-oriented audio codecs with support for up to 15.4 channels. Including four independent subwoofer outputs with phase and distance delay.
  • Platform Agnostic Streaming with AirPlay2, Google Chromecast (Audio), Bluetooth v4.2, and Spotify Connect (coming soon!) and Roon (coming soon!).
  • Video support including 7 HDMI 2.0b inputs with 2 outputs and independent Zone 2 HDMI.
  • eARC for seamless integration with smart TVs.
  • Pass-through of Ultra HD signals with Dolby Vision, HDR or Hybrid Log Gamma.
  • Redesigned and higher precision calibration microphone.
  • MM Phono Stage.

The AVM 90 also comes with upgraded audio circuitry, four independent subwoofer outputs and a 32-bit AKM AK4499EQ DAC with 768kHz sampling capability.

Har inte sett några svenska priser än, men i USA har vi:

$3,499 - AVM70 Pre/Pro

$6,499 - AVM90 Pre/Pro
$3,699 - MRX1140 AVR
$2,699 - MRX740 AVR
$1,599 - MRX540 AVR

 

Ingen större skillnad på framsidorna. :)

 

Finns redan en massa att läsa t.ex. här:

https://www.audiohol...mrx1140-740-540

https://www.audiosci...w-models.17049/

 

En film här: https://youtu.be/okv2dGVVcpY (förstår inte varför jag inte lyckas få in den i inlägget denna gång...)

 

 

Tråden för den förra generationen finns här: https://www.minhembi...howtopic=325962



#2

Postad 11 november 2020 - 01:21

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Väldigt snygga, sugen blir man :)



#3

Postad 23 november 2020 - 14:05

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

Såg just att HembioConsult lagt upp lite priser på förstärkarna nu: https://www.hembioco...lverkare/anthem

Står även att de ska komma i januari 2021.

 

MRX 540 - 20 990 kr

MRX 740 - 31 990 kr

MRX 1140 - 43 990 kr

 

Hittar inga priser på förstegen än, men med hjälp av detta kan man väl gissa något så när med hjälp av priserna i första inlägget. :)



#4

Postad 23 november 2020 - 14:48

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Då borde AVM 70 kosta lite mindre än MRX1140 i Sverige och AVM90 skulle kosta ca. 75-80ksek här, medan den kostar 55ksek i USA.

 

Hyfsat stor prisskillnad mellan USA och Sverige kan man konstatera, typ. 35-40%



#5

Postad 26 november 2020 - 11:11

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Nya AVM 70 och 90 finns med pris på hembiobutiken nu: https://www.hembiobu...-anthem-avm-90/



#6

Postad 26 november 2020 - 14:14

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

Tackar! Då skriver jag dem med här, lär väl som vanligt vara samma överallt.

 

AVM 70 - 41 990 kr

AVM 90 - 73 990 kr

 

Rätt stor skillnad, som diskuterats en hel del i trådarna jag länkade till i första inlägget.

För egen del känns AVM 70 helt klart intressant, i god konkurrens med Monoprice Monolith HTP-1.



#7

Postad 26 november 2020 - 14:41

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Vad får man på rak arm för mervärde i AVM70 jämfört med MRX 1140. Är det enbart potentiellt renare signal eller finns det mer att hämta?

Det blir en del pengar med separata delar och då ska det ju helst vara värt det. Om 1140 är en AVM70 plus interna steg är det för mig lockande att driva fyra takhögtalare och två bakre surround med interna steg och satsa på externt steg till de fem viktiga RCL och surround.

#8

Postad 26 november 2020 - 16:01

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Tror ni att man kan ta bort mini-dsp på basen med Anthems förbättrade ARC?

#9

Postad 26 november 2020 - 17:13

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

Vad får man på rak arm för mervärde i AVM70 jämfört med MRX 1140. Är det enbart potentiellt renare signal eller finns det mer att hämta?

Det blir en del pengar med separata delar och då ska det ju helst vara värt det. Om 1140 är en AVM70 plus interna steg är det för mig lockande att driva fyra takhögtalare och två bakre surround med interna steg och satsa på externt steg till de fem viktiga RCL och surround.

 

Jag tror inte man får något mervärde alls. Behöver man förstärkning till några kanaler till är det nog mervärde i att köpa receivern.

 

För min del så är det dock det att jag aldrig haft en integrerad förstärkare, bara separata försteg och slutsteg. Jag har redan slutsteg för ett par kanaler till och det passar bättre hos mig att ha separat enheter.



#10

Postad 28 november 2020 - 23:30

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Anthem AVM 70 beställd. En bra blackfriday :rolleyes:


Redigerat av Audio One, 28 november 2020 - 23:32.


#11

Postad 29 november 2020 - 09:42

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

Anthem AVM 70 beställd. En bra blackfriday :rolleyes:


Var hittade du BF pris på den om man får fråga?

#12

Postad 29 november 2020 - 10:38

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

Roligt Audio One! Blir intressant att höra vad du tycker om den, framåt slutet på januari. 



#13

Postad 29 november 2020 - 11:34

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Var hittade du BF pris på den om man får fråga?

Ja det du, bara för jag beställde blackfriday innebär inte ett bra pris eller?  :D


Ja det du, bara för jag beställde blackfriday innebär inte ett bra pris eller?  :D

Å andra sidan får man inte lite rabatt på en sak som kostar så mycket som 41000, så har man ju otur



#14

Postad 29 november 2020 - 11:37

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Man pratar om att det inte finns några marginaler på tv appatater, men kolla på black friday. Finns alltid marginal.

Dock är ju frågan hur det blir med dessa maskiner i framtiden då AKM fabriken brunnit ner? Kommer det finnas tillgång till dessa?



#15

Postad 29 november 2020 - 12:37

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Ja det du, bara för jag beställde blackfriday innebär inte ett bra pris eller? :D


Vad är det där för j*vla attityd att svara med? Om du fick ett bra pris från någon affär så säger man väl var för att hjälpa andra.

#16

Postad 29 november 2020 - 17:06

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Vad är det där för j*vla attityd att svara med? Om du fick ett bra pris från någon affär så säger man väl var för att hjälpa andra.

Vadå hjälpa? Jag har min lokala handlare som jag köper saker av för xxxxx antal 1000.

Klart man kan få ett bättre pris då.



#17

Postad 29 november 2020 - 18:03

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Då hjälper det väl alla att berätta om denna trevliga handlare? De uppskattar säkert positiva referenser.
Sen är det väl standard att få ett par procents rabatt på alla de dyrare märkena om man tar sig till sin handlare och frågar.

#18

Postad 01 december 2020 - 18:03

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 1

Vad får man på rak arm för mervärde i AVM70 jämfört med MRX 1140. Är det enbart potentiellt renare signal eller finns det mer att hämta?

Det blir en del pengar med separata delar och då ska det ju helst vara värt det. Om 1140 är en AVM70 plus interna steg är det för mig lockande att driva fyra takhögtalare och två bakre surround med interna steg och satsa på externt steg till de fem viktiga RCL och surround.

Det är väl i förstahand ljudkvalitén som skall bli bättre av att man separerar slutsteg med tillhörande trafo från finliret i försteget.
I bland brukar man bjuda på någon extra funktionalitet och möjligen mer påkostade komponenter.

 

Framgår möjligen av specen om där är några avgörande skillnader.

 

Men det tar mer plats och blir bra mycket dyrare så det är frågan om ambition och krav.

Tror valet är av större betydelse om man har höga krav på tvåkanalsljudet av den enkla anledningen att man är mer känslig för ljudkvalité i två kanaler än vad man är i en anläggning med många kanaler.   

 



#19

Postad 12 december 2020 - 17:48

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 671 inlägg
  • 0

Är det någon som fått hem de nya produkterna? Särskilt intresserad av AVM70!



#20

Postad 19 december 2020 - 17:38

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Nä dom kommer bli försenade till Mars eller längre....



#21

Postad 20 december 2020 - 09:24

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 671 inlägg
  • 0

Ja, det talas om branden i AKM:s fabrik (tror jag det var). Undrade om någon hade hunnit få ett ex dessförinnan. Ser också att det är rejäla leveranstider på de ställen som säljer dem.

 

Börjar bli riktigt sugen på en ny processor i 40-50’ klassen och denna ser intressant ut. Dock så är jag nyfiken på Dirac och det har vi ju inte här. Är det någon som har erfarenhet av ARC och kan ge ett utlåtande?

 

Annars är Emotiva rmc1-l intressant eller arcam av40. Det som gör mig lite tveksam om dessa är alla rapporterade buggar och även för arcam en tveksam mätning. Så antar att Emotiva ligger lite bättre till här. Dock så tittar jag mycket på film och vill att det ska fungera utan en massa strul och det finns en del funderingar just om detta. 



#22

Postad 20 december 2020 - 11:59

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

Tråkigt med förseningar för Anthem!

 

För alternativ till AVM 70 så kan kanske den här tråden vara av intresse: https://www.minhembi...howtopic=340629



#23

Postad 20 december 2020 - 12:40

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Ja, det talas om branden i AKM:s fabrik (tror jag det var). Undrade om någon hade hunnit få ett ex dessförinnan. Ser också att det är rejäla leveranstider på de ställen som säljer dem.

Börjar bli riktigt sugen på en ny processor i 40-50’ klassen och denna ser intressant ut. Dock så är jag nyfiken på Dirac och det har vi ju inte här. Är det någon som har erfarenhet av ARC och kan ge ett utlåtande?

Annars är Emotiva rmc1-l intressant eller arcam av40. Det som gör mig lite tveksam om dessa är alla rapporterade buggar och även för arcam en tveksam mätning. Så antar att Emotiva ligger lite bättre till här. Dock så tittar jag mycket på film och vill att det ska fungera utan en massa strul och det finns en del funderingar just om detta.


Emotiva ska vara extremt buggig vad jag hört så den skulle jag hoppa över.

#24

Postad 20 december 2020 - 19:41

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 671 inlägg
  • 0

Mycket pekar mot att Anthem kan vara ett bra alternativ. Vill gärna se att den inte är buggig också innan ev köp. Får avvakta glada ägare helt enkelt!



#25

Postad 20 december 2020 - 21:11

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Skulle jag köpa ett nytt försteg idag hade jag köpt ett Monolith HTP-1 som kostar 4000 dollar men tyvärr så får man ju beställa från USA då, nr 2 på min lista skulle vara en Anthem AVM70.

#26

Postad 20 december 2020 - 21:20

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

Det var ungefär det jag försökte säga med att hänvisa till den andra tråden! :)



#27

Postad 20 december 2020 - 22:49

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Mycket pekar mot att Anthem kan vara ett bra alternativ. Vill gärna se att den inte är buggig också innan ev köp. Får avvakta glada ägare helt enkelt!

 

Tänker göra det samma, ganska värdelöst att köpa en så dyr produkt utan att inte lyssna på den rejält. Och se vad den går för.



#28

Postad 21 december 2020 - 10:26

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 671 inlägg
  • 0

Id och Erik, tack för er input. Kikade på monolith i andra tråden och den ser mycket intressant ut. Den har det mesta jag vill ha och med möjlighet till uppgradering av Hdmi så är den sannolikt framtidssäker. Det som talar emot är just att man behöver köpa direkt från us. Kommer vänta in Anthem och lyssna på den. Kanske t.o.m. kan får till ett hemlån senare i år så jag kan lyssna in ordentligt. Det enda jag spontant saknar med Anthem är Dirac. Men ARC kanske är tillräckligt bra?



#29

Postad 21 december 2020 - 14:01

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0

Jag gillar Anthem mer och mer. 

Jag var på väg att köpa en Arcam AV40 tidigare i år men vågade inte, så valde Marantz 7705 istället.
Känns som bästa valet helst i efterhand för Arcam och mjukvaran funkar ju fortfarande inte.

 

Dom har haft problem med deras nya streamer med pga mjukvaran. 

Så kollat mycket på vad jag ska uppgradera till och nya Anthem AVM90 + MCA steg verkar stå på listan så 

hoppas någon hinner testa innan så man får lite feeling om hur dom är.
 



#30

Postad 21 december 2020 - 14:44

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

Dirac Live verkar vara ett bra system och det är ju lite extra roligt att det är svenskt! Det verkar dock vara med varierande framgång som det implementerats i olika förstärkare. Jag tror det var på detta forum jag nyligen läste någon som uttalade något med andemeningen att det egentligen inte funkade lika bra på någon förstärkare som det gör med en miniDSP.

 

Arcam har har haft sitt ARC länge och utvecklat mycket, om det är bättre eller sämre än Dirac vet jag inte.

 

Mitt nuvarande försteg (Meridian G68ADV+HD621) har Meridians system MRC, vilket jag inte använder. Jag har istället fått hjälp att utföra mätningar i mitt rum och ställt in EQ:n manuellt.

 

Med ett nytt försteg så skulle jag kanske testa automatisk rumskorrigering, men det är inte avgörande för mig vilket system man använder. Det viktigaste är hur bra det funkar för övrigt och hur det dagliga användandet funkar. PEQ som kan justeras manuellt är också viktigt, i fall jag inte vill använda automatisk rumskorrigering.



#31

Postad 21 december 2020 - 14:52

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0

Dirac Live verkar vara ett bra system och det är ju lite extra roligt att det är svenskt! Det verkar dock vara med varierande framgång som det implementerats i olika förstärkare. Jag tror det var på detta forum jag nyligen läste någon som uttalade något med andemeningen att det egentligen inte funkade lika bra på någon förstärkare som det gör med en miniDSP.

 

Arcam har har haft sitt ARC länge och utvecklat mycket, om det är bättre eller sämre än Dirac vet jag inte.

 

Mitt nuvarande försteg (Meridian G68ADV+HD621) har Meridians system MRC, vilket jag inte använder. Jag har istället fått hjälp att utföra mätningar i mitt rum och ställt in EQ:n manuellt.

 

Med ett nytt försteg så skulle jag kanske testa automatisk rumskorrigering, men det är inte avgörande för mig vilket system man använder. Det viktigaste är hur bra det funkar för övrigt och hur det dagliga användandet funkar. PEQ som kan justeras manuellt är också viktigt, i fall jag inte vill använda automatisk rumskorrigering.

Det jag gillar med ARC ( i alla fall dom nya) är att du kan ställa in vilken frekvens den ska jobba med.
Så vill du bara ha hjälp med 300hz och neråt så funkar det :)



#32

Postad 21 december 2020 - 14:54

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Jag gillar Anthem mer och mer. 

Jag var på väg att köpa en Arcam AV40 tidigare i år men vågade inte, så valde Marantz 7705 istället.
Känns som bästa valet helst i efterhand för Arcam och mjukvaran funkar ju fortfarande inte.

 

Dom har haft problem med deras nya streamer med pga mjukvaran. 

Så kollat mycket på vad jag ska uppgradera till och nya Anthem AVM90 + MCA steg verkar stå på listan så 

hoppas någon hinner testa innan så man får lite feeling om hur dom är.
 

Du gjorde helt rätt angående AV40n köpte själv en sådan för ett år sedan men jäklar vilken buggig produkt lämnade tillbaka den och köpte en Yamaha CX-5200 istället väldigt nöjd med den sen så kör jag med Anthem ett MCA 525 sjukt bra steg har ett järngrepp om högtalarna.



#33

Postad 21 december 2020 - 16:00

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 671 inlägg
  • 0

Dirac Live verkar vara ett bra system och det är ju lite extra roligt att det är svenskt! Det verkar dock vara med varierande framgång som det implementerats i olika förstärkare. Jag tror det var på detta forum jag nyligen läste någon som uttalade något med andemeningen att det egentligen inte funkade lika bra på någon förstärkare som det gör med en miniDSP.

 

Arcam har har haft sitt ARC länge och utvecklat mycket, om det är bättre eller sämre än Dirac vet jag inte.

 

Mitt nuvarande försteg (Meridian G68ADV+HD621) har Meridians system MRC, vilket jag inte använder. Jag har istället fått hjälp att utföra mätningar i mitt rum och ställt in EQ:n manuellt.

 

Med ett nytt försteg så skulle jag kanske testa automatisk rumskorrigering, men det är inte avgörande för mig vilket system man använder. Det viktigaste är hur bra det funkar för övrigt och hur det dagliga användandet funkar. PEQ som kan justeras manuellt är också viktigt, i fall jag inte vill använda automatisk rumskorrigering.

Kunde inte skrivit det bättre själv! Har följt både Emotiva och Arcams trevande arbete att implementera Dirac. Nu verkar Emotiva fått till det till sist och en vän till mig har demat för mig. Renheten i ljudet, detaljerna och placering av surround är riktigt bra. Har lyssnat utan korrigering också och skillnaden jag upplever är att detaljer kommer fram mer med Dirac. Så någon typ av magi utför det som inte har med rena avstånd, nivåer eller eq att göra. Men ARC kan ju också göra jobbet!
 

Jag värdesätter också vardagligt användande högt. Det är bland det viktigaste och peq använder jag idag och gillar. Nu verkar ju ARC ha möjlighet till target curves, så man kan få till motsvarande eq. Men åter, det är viktigt att grejerna fungerar, kommer inte klara av buggar då riggen går dagligen och att vänta på en ev ny fw om ett halvår eller så är inte acceptabelt. Sitter kvar ett tag till med nuvarande prylar som fungerar. Är även sugen på ett tredje slutsteg. Kanske bli i kombo med en ny processor längre fram. 



#34

Postad 21 december 2020 - 16:44

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag har försökt hitta info om hur ARC arbetar men där är inte mycket att gå på.

Ett STORT minus för Dirac är att dom inte lägger press på tillverkarna föralla maskiner med Dirac är extremt buggiga.

Plus med Dirac är att det är ett FIR filter för det behöver inte vara svårare än så.

 

Pc versionen för Dirac har fungerat klockrent sedan dag 1.



#35

Postad 22 december 2020 - 16:22

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 671 inlägg
  • 0

Dirac hade varit något att se fram emot, men det får inte vara på bekostnad av vardagsduglighet. Oavsett, blir spännande att läsa upplevelser och omdömen om de nya Anthem när de väl dyker upp. Är psykologiskt inställd på att köpa ny processor först kommande höst, så det är ingen brådska. 



#36

Postad 22 december 2020 - 21:10

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0

Du gjorde helt rätt angående AV40n köpte själv en sådan för ett år sedan men jäklar vilken buggig produkt lämnade tillbaka den och köpte en Yamaha CX-5200 istället väldigt nöjd med den sen så kör jag med Anthem ett MCA 525 sjukt bra steg har ett järngrepp om högtalarna.

Kul att höra att du är nöjd med steget, min handlare kunde få tag i  MCA 325 Gen 2 

Sedan frågan hur det blir med steg och receiver och proc närmaste månaderna för fabriken som gör bl.a dacarna brann väll ner nu?



#37

Postad 02 april 2021 - 10:21

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Nu har en del maskiner börjat rulla ut här i svedala. Är det någon här på MHB som handlat och kan ge lite intryck?

#38

Postad 02 april 2021 - 10:32

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Har en liggande beställning på AVM70 och MCA525 Gen. 2. Slutsteget väntas komma under april medan försteget lär dröja till maj/juni.

#39

Postad 02 april 2021 - 11:52

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 463 inlägg
  • 0
Jag är grymt imponerad av nya 740. Kollade på bio hos en vän igår som fått in den :).
Väldigt bra ljud för pengen...väldigt bra ljud.

Jag har alltid gillat Marantz och Denons prisklasser för pris/prestanda men har man råd med en Anthem så är det enormt med ljud per krona.
En vinnande modellserie helt enkelt

#40

Postad 02 april 2021 - 12:09

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 671 inlägg
  • 0

Intressant att höra. Jag är sugen på en AVM70 så Saturnus, du får jättegärna återkoppla när du fått din!



#41

Postad 02 april 2021 - 13:14

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Yes, det gör jag gärna. Enheterna ska in i biorummet där ett gäng Arendal 1723s-högtalare behöver uppdaterad drift! Har även lagt en order på två subwoofers, 1723 1V. Leverans i slutet av maj. Inget är som väntans tider!

#42

Postad 02 april 2021 - 14:02

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Bra där, Intressant fortsättning sen.

#43

Postad 03 april 2021 - 20:11

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 1

Jag har en AVM 70 hemma i min lägenhet som jag nu använt sedan 25 januari.

Jag hade problem i början med få ARC Genesis att fungera men efter lite efterforskningar så har jag fått det att fungera som jag vill.
ARC Genesis är dock inte färdigutvecklat, det märks när jag gör kalibreringar och sedan kontrollerar dessa med REW men med lite justeringar efteråt så blir resultatet ändå bra.
 
I övrigt så fungerar AVM 70 utan anmärkning, den startar och stänger av snabbt och utan problem. Den är snabb att byta källa och det går att välja om det ska visas en OSD på bildvisaren eller bara på displayen. Tyvärr går det inte att helt stänga av den blåa ljusdioden på AVM 70 vilket har gjort att jag behövt tejpa över den vid filmvisning. Det lär komma en FW som fixar det då det i deras manual står att det ska gå att helt släcka den blåa ljusdioden.
 
Jag kommer ifrån en Marantz SR-7011 med separata slutsteg (XTZ A2-300) och det blev en påtaglig skillnad i ljud mellan Marantz och Anthem. Separationen och detaljrikedomen är helt klart bättre med Anthem. Centerkanalen är detaljerade vilket gör att dialogen framträder tydligt.
Just nu behöver det dock göras efterjusteringar (i alla fall för mig) för att kunna tämja basen som ARC lägger på för mycket av.
 

Kolla in denna bild som bättre beskriver Anthem room correction i mitt rum:


https://photos.app.g...TLwxN59HEH22ZT9


Den övre grafen är utan ARC Genesis kalibrering, den mittersta grafen är med ARC Genesis kalibrering (notera hur mycket bas det blev) och den understa grafen är med egna justeringar efteråt + en extra subbas som jag placerat bakom soffan.

Jag hade denna subbas (Q Accustics) i min uppsättning i sovrummet som jag nu flyttat in i biorummet och den stödjer nu upp min två SVS SB-2000.
https://www.qacousti...-subwoofer.html


Redigerat av arcspin, 03 april 2021 - 20:14.


#44

Postad 03 april 2021 - 22:36

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Intressant läsning och att ARC Genesis höjer basen till skillnad mot Audyssey som alltid sänker dito. Men blir ändringar med kommande FW möjligen. Musik i stereo, hur låter den jämfört med Marantz 7011 tycker du?

#45

Postad 03 april 2021 - 23:26

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0
Har börjat fundera på att uppgradera till en mrx740.

Har nu en Mrx510 som jag är nöjd med men saknar earc samt HDR och dolby vision.

Borde väl bli lite bump i ljudet av ett sånt byte också?

#46

Postad 04 april 2021 - 05:41

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Hoppas man blir lika nöjd som den här killen. Han var inte helt glad i sin förra video, men sen fick Anthem någorlunda ordning på firmware och ARC. Återstår för Anthem att implementera utlovad individuell automatisk fasjustering av dubbla subwoofers. Kanske kan man då pensionera sin MiniDSP?

https://www.youtube....h?v=SZhL7FclwiA

#47

Postad 04 april 2021 - 07:03

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag har en AVM 70 hemma i min lägenhet som jag nu använt sedan 25 januari.

Jag hade problem i början med få ARC Genesis att fungera men efter lite efterforskningar så har jag fått det att fungera som jag vill.
ARC Genesis är dock inte färdigutvecklat, det märks när jag gör kalibreringar och sedan kontrollerar dessa med REW men med lite justeringar efteråt så blir resultatet ändå bra.
 
I övrigt så fungerar AVM 70 utan anmärkning, den startar och stänger av snabbt och utan problem. Den är snabb att byta källa och det går att välja om det ska visas en OSD på bildvisaren eller bara på displayen. Tyvärr går det inte att helt stänga av den blåa ljusdioden på AVM 70 vilket har gjort att jag behövt tejpa över den vid filmvisning. Det lär komma en FW som fixar det då det i deras manual står att det ska gå att helt släcka den blåa ljusdioden.
 
Jag kommer ifrån en Marantz SR-7011 med separata slutsteg (XTZ A2-300) och det blev en påtaglig skillnad i ljud mellan Marantz och Anthem. Separationen och detaljrikedomen är helt klart bättre med Anthem. Centerkanalen är detaljerade vilket gör att dialogen framträder tydligt.
Just nu behöver det dock göras efterjusteringar (i alla fall för mig) för att kunna tämja basen som ARC lägger på för mycket av.
 

Kolla in denna bild som bättre beskriver Anthem room correction i mitt rum:


https://photos.app.g...TLwxN59HEH22ZT9


Den övre grafen är utan ARC Genesis kalibrering, den mittersta grafen är med ARC Genesis kalibrering (notera hur mycket bas det blev) och den understa grafen är med egna justeringar efteråt + en extra subbas som jag placerat bakom soffan.

Jag hade denna subbas (Q Accustics) i min uppsättning i sovrummet som jag nu flyttat in i biorummet och den stödjer nu upp min två SVS SB-2000.
https://www.qacousti...-subwoofer.html

Att det aldrig blir hundra direkt med rumskorrigering är inte så konstigt.

Man blir presenterad en simulerad kurva.

Ju fler mätpunkter/större yta ju mer brukar det slå.



#48

Postad 04 april 2021 - 08:32

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Jo, det är fler än jag som behöver tämja basen efter det att ARC Genesis varit framme och justerat nivåerna.

 

Jag ligger lite lågt med att göra fler mätningar då jag tror Anthem snart kommer skicka ut en ny FW uppgradering.

Det är dock inga problem att ta en redan gjord mätning och justera ytterligare i ARC Genesis.

https://anthemarc.co...ust-targets.php

 

 

Det finns bra "post-processing" inställningar där jag använder mig av "Movie" som jag tycker komprimerar ljudet till bättre överlag nivåer för mig som bor i lägenhet.

Det är en skillnad i ljudbilden mellan på och av "post-processing", där av ger en mjukare ljudbild och på ger en mer skarp ljudbild, svårt att beskriva i ord...

 

Att lyssna på musik i stereo är helt klart mer detaljerat än jag upplevde det med min förra Marantz och här använder jag ingen "post-processing".

 

""

Dolby Audio Post Processing (Main Zone Only)

Select “Music”, "Movie", "Night" or “Off.” Dolby Volume makes content with significant differences in volume easy to listen to by analyzing it and intelligently adjusting two things—level and frequency response. It does this continually without causing pumping and breathing artifacts that are common with traditional dynamic range compressors. In doing so, the volume setting is taken into account, as is our hearing’s declining sensitivity to the lowest and highest frequencies relative to the midrange as their levels drop. The result is that the perceived frequency response remains constant while making quieter parts of the content more listenable.

""

Så de möjligheterna som jag uppskattade med Marantz återfinns även hos AVM 70.


Redigerat av arcspin, 04 april 2021 - 08:32.


#49

Postad 04 april 2021 - 08:49

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

 Att lyssna på musik i stereo är helt klart mer detaljerat än jag upplevde det med min förra Marantz och här använder jag ingen "post-processing".
 
""
Dolby Audio Post Processing (Main Zone Only)
Select “Music”, "Movie", "Night" or “Off.” Dolby Volume makes content with significant differences in volume easy to listen to by analyzing it and intelligently adjusting two things—level and frequency response. It does this continually without causing pumping and breathing artifacts that are common with traditional dynamic range compressors. In doing so, the volume setting is taken into account, as is our hearing’s declining sensitivity to the lowest and highest frequencies relative to the midrange as their levels drop. The result is that the perceived frequency response remains constant while making quieter parts of the content more listenable.
""
Så de möjligheterna som jag uppskattade med Marantz återfinns även hos AVM 70.

Okej! Nu blev jag väldigt glad. Trodde detta skulle bli en ”trade-off” jämfört med de japanska märkena. Använder detta till stor nytta i mina nuvarande anläggningar.

#50

Postad 04 april 2021 - 10:32

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Ser lovande ut men väntar till höstmörkret med ev inhandlande och grotta ner sig i Anthem bubblan. Nu börjar en årstid med mycket andra aktiviteter.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.