Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kalibrering av Tesla Model Y standard premium sound

Inga svar i detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 september 2022 - 12:57

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 0

Bilen har bra ljud, men det är på tok för mycket bas. Detta märks speciellt på radiokanaler som NRJ som i tillägg har sin egen bass-boost. Det är såpass att det grötar till ganska duktigt.

 

Kalibrering gjord med REW og signal generator för att skapa en WAV med timing referens. Den blir så uppspelad från usb i bilens mediaspelare.

 

Mikrofon satt mitt imellan framsätena, med själva sweetspot justerad via bilens gui til "lite bakom center" typ 1cm på skärmen.

 

REW startar mätning med ikryssat "wait for timing reference" och så är det bara att spela av filen.

 

 

Efter några timmar kommer jag fram till att detta är bästa kompromiss:

 

Bifogad fil  rewmåling.JPG   57,58K   2 Antal nerladdningar

 

Basen är fortfarande lite hög (men inte komiskt hög som den är som standard), men det går inte att sänka mer utan att sammtidigt få med sig dippen som redan är där. Som de flesta andra bilar justerar banden alldeles för bredt för att det ska gå att finkalibrera.

 

Diskanten rör jag inte då det säkert låter lite annorlunda när man kör så vi får se om ett tag om den behöver justering.

 

Så här blir justeringen, och omslutande ljud (loudness) på av.

 

Bifogad fil  Capture5.JPG   44,25K   4 Antal nerladdningar

 

 

Det blir lite mindre bas i baksätet med denna justering.


Redigerat av Demon Slayer, 27 september 2022 - 13:00.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.