Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bänkskiva i Trä - hur behandlar jag en "sliten"?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 juni 2019 - 19:20

Alezman
  • Alezman
  • Lärjunge

  • 450 inlägg
  • 0

Hej, 

 

Har en säkert skrattretande enkel fråga, men jag har tyvärr inga nära familjebekanta eller vänner att rådfråga...

 

Jag har en 'vanlig' bänkskiva i trä som är kanske 5 år gammal. Den är märkbart sliten/missfärgad på områden jämte diskon och jämte spisen (gissningsvis har all vatten/rengöring på dessa intensiva områden tagit ut sin rätt). 

 

Kan jag köpa någon "olja"/"beläggning" som gör att jag får samma nyans överallt och tillbaka (vad jag gissar är) de skyddade egenskaperna som jag har brutit ned av mitt vardagliga användande.? 

Vore toppen om ni svarar med förutsättningen att jag har tummen mitt i näven. :) 



#2

Postad 01 juni 2019 - 20:21

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 952 inlägg
  • 0

Är det en skiva i massivt trä eller en beläggning?



#3

Postad 02 juni 2019 - 03:49

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Om det är en massiv skiva, typ limträ, så fram med slipmaskinen och slipa ner översta lagret. Har du allt för djupa repor så får du fundera på att fylla i dessa med typ lämpligen en blandning av trälim och sågspån innan du slipar färdigt sista omgången slipning. Därefter olja in , betsa eller lacka ytan. Vilken metod du använder beror på vilken egenskap du vill åstadkomma. Lack ger ofta en hårdare ytan ofta med ljusare nyans än om du tar klarlack. Med bets + lack kan du få den nyans du önskar samt en hård yta. Olja ger en något mer naturlig yta som du dock måste göra rent och olja in periodvis för att skydda träet.

Alternativt kan du försöka få loss skiva och lämna in den till ett snickeri som kan planhyvla den. Ofta brukar bänkskivor och dylikt vara limmade så de går att få loss med lite våld. Använd stämjärn och kofot + lämpligt mått av våld. Kolla även så att den inte är skruvad underifrån. Om den är skruvad så lossa dessa först... :) Snickerier brukar ofta även ha utr för sprutlackering så du får en jämnare och hårdare yta än om du gör det själv.

Är det en fanerad skiva så ör det bästa att köpa en ny på IKEA. Såga till lämpligt mått och limma eller skruva dit den.

Redigerat av Hoggeman, 02 juni 2019 - 04:04.


#4

Postad 02 juni 2019 - 11:34

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Jag har en kanontips til ytfinish. Liberon Finishing oil. Det är en olja, men den beter sig som lack. Läggs på i fina stryk just som lack (annars blir det fult), luktar när man lägger på, har 8 timmar härdningstid mellan stryken, behöver 3-4 stryk så ett **** ett par dagar, men ytan du sitter kvar med är sjukt fin, otroligt stryktålig mot vatten repor och annat plus at den är helt godkänd för kontakt med mat.

Den blir ganska blank om man inte torkar av det sista laget noga, men den blir oavsett lite blank men det går att buffa ned med en torr ny disksvamp med grön sida.

Lack kommer bara börja flassa, bets kommer bara bli borta efterhand som du måsre "diska" och torka av skivan och ingen annan olja som går att köpa i sverige vad jag vet sitter i år efter år efter år.


Det största problemet tror jag är dessa mörka områdena då dom säkert är ruttet trä pga vatten och smuts i övergångarna. Personligen fogade jag alla dessa med silikon, det var ett **** men man slipper detta problem. Lyft ur spishällen som är den enklaste att bara få bort och se om det blir bättre av att sandpappra på området. Jag har en känsla av att det inte kommer gå bort.

Dom nya i massivt trä kostar som guld oavsett var man köper så när jag bytte så tog jag en med 3mm faner, det fungerar helt fint. Hade aldrig i livet trott att jag skulle ha annat än massivt, men 9-tusen mot 3-tusen var ett enkelt val där och då.

Redigerat av Demon Slayer, 02 juni 2019 - 11:34.


#5

Postad 02 juni 2019 - 12:06

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Denna kniv jag lagade har fått 2 stryk med finishing oil, den ska så sandas med 1200 papper och få ett stryk til. Går som sagt att buffa av glansen något och på en bänkskiva blir det riktigt OMG direkt efter men med buffing och så lite användning blir det riktigt bra.

Bifogad fil  1.jpg   684,6K   0 Antal nerladdningar

#6

Postad 23 juni 2019 - 20:26

Alezman
  • Alezman
  • Lärjunge

  • 450 inlägg
  • 0

Tack för era svar - och ledsen för mitt sena svar!

 

 

Skulle någon kunna ge konkreta tips på slippapper/kloss/olja på t.ex. bauhaus.se / hornbach.se ? :) Vore hjälpsamt.  Den är 1.4 m x 60 cm så jag tror att jag klarar det utan maskin. 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.