Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

No Time To Die (4K). Ljud och bild inte synkat!

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 januari 2022 - 15:32

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

  • 670 inlägg
  • 0

Kollade nyligen på svenska 4K Ultra HD versionen av filmen och märkte att ljud och bild inte synkade. Jag var tvungen att ändra 40 millisekunder på min förstärkare för att få det att synka. Någon annan som märkt detta?



#2

Postad 16 januari 2022 - 01:30

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

  • 352 inlägg
  • 0

Nej det har jag inte märkt. Däremot fungerade inte Dolby vision på filmen, min Panasonic UB820 spelare visade bara HDR 10. Alla andra filmer med Dolby vision så kör spelaren det som default, men det fungerar inte med denna film trots att det ska finnas Dolby vision.



#3

Postad 16 januari 2022 - 08:17

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Nej det har jag inte märkt. Däremot fungerade inte Dolby vision på filmen, min Panasonic UB820 spelare visade bara HDR 10. Alla andra filmer med Dolby vision så kör spelaren det som default, men det fungerar inte med denna film trots att det ska finnas Dolby vision.


Ja läste någonstans att de inte finns DV på den nordiska utgåvan. Dåligt …..

Redigerat av vinncent, 16 januari 2022 - 08:18.


#4

Postad 16 januari 2022 - 10:13

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

  • 352 inlägg
  • 0

Ja läste någonstans att de inte finns DV på den nordiska utgåvan. Dåligt …..


Okej det var synd, kanonfin bild på filmen annars i referensklass hade varit extra fint med Dolby vision också.

#5

Postad 16 januari 2022 - 11:58

KinoNiki
  • KinoNiki
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

Jag såg den svenska utgåvan igår. Upplevde inga problem med ljudsynk. Min TV (Sony) visade bilden i Dolby Vision, men det är en manuell inställning i spelaren (också Sony) så om det verkligen är det vet jag inte. Det såg dock väldigt bra ut. Tänkte särskilt på hur detaljrik bilden var även i mörka scener, som ute på havet under natten.

 

Dock kan man ju undra varför de trycker upp en egen utgåva för Norden. Det är ju tyvärr lite amatörernas cirkus och har alltid varit så.

 

EDIT: Baksidan visar Dolby Vision loggan men det betyder ju inte att det är så.

 

409684.jpg


Redigerat av KinoNiki, 16 januari 2022 - 12:04.


#6

Postad 16 januari 2022 - 12:30

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

  • 352 inlägg
  • 0
Jag såg också loggan på baksidan men som sagt behöver inte betyda att det finns med för det.

Sonys spelare är ju lite speciella med Dolby vision där man behöver slå på och av det själv i menyerna för annars blir allt Dolby vision ut från spelaren.

Panasonic väljer själv Dolby vision om det finns på skivan och prioriterar det framför hdr 10.

På alla andra Dolby vision filmer jag har fungerar det utan problem detta är första skivan som det inte fungerar med. Så något säger mig att den svenska utgåvan har något som inte stämmer.

#7

Postad 16 januari 2022 - 13:59

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Tydligen hade någon kollat infon på skivan å de fanns inte dv…. Så de har du inte sett iallafall 😁

#8

Postad 16 januari 2022 - 14:59

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

  • 352 inlägg
  • 0
Nej det är sant 🙂 Men bra att få det konstaterat från flera håll.

Är ju dock falsk marknadsföring av SF när det står Dolby vision på fodralet tycker man.

#9

Postad 16 januari 2022 - 15:38

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

40 ms motsvarar ganska precis en bildruta. Ligger bild före ljud eller vice versa? Det är mycket svårare att lägga märke till en så liten skillnad i praktiken än vad många tror, och så liten felfaktor kan lika gärna bero på något i ens systemet.

 

Jag har inte filmen i fråga men en snabbkoll på Blu-Ray.com påvisar att övriga utgåvor i Europa inte har undertexter på nordiska språk och det inger att skivan i den svenska utgåvan inte är densamma. Baksidan säger dock HDR10+, vilket inte tycks förekomma någon annanstans. Huruvida det finns på skivan framgår inte i den metadata som jag hittar. De utgåvor som är distribuerade av Universal har DV FEL däremot, vilket skulle kunna förbättra komprimeringen i färgkanalerna även om det är tveksamt om just denna film drar nytta av det.


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 16 januari 2022 - 15:47.


#10

Postad 16 januari 2022 - 17:53

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

  • 670 inlägg
  • 0

40 ms motsvarar ganska precis en bildruta. Ligger bild före ljud eller vice versa? Det är mycket svårare att lägga märke till en så liten skillnad i praktiken än vad många tror, och så liten felfaktor kan lika gärna bero på något i ens systemet.

 

Normalt sett ligger jag på +30 nu fick jag ställa förstärkaren på +70 på A/V sync för att det skulle bli bra. Jag upplevde det som att det var brutal skillnad mellan ljud och bild och jag märkte det direkt vid James Bonds skott i introt. 



#11

Postad 16 januari 2022 - 18:05

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Låter spontant konstigt tycker jag. Dels att felet tydligen uppstått men också att det skulle vara så påtagligt. Kan rekommendera att kika på denna video för att få fram ett exempel om vilken skillnad 40ms latens har. Det är vanligtvis mycket mer subtilt än vad många tror.

https://www.youtube....h?v=7E_mi_xNYOk

 

Men om jag snubblar över filmen någon gång ska jag definitivt prova på min egna setup. :)



#12

Postad 16 januari 2022 - 18:43

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

  • 670 inlägg
  • 0

Kan det vara så att skillnaden är ännu större än 40ms men att jag upplevde det som okej när jag gjorde ändringen från +30 till +70? Igår tittade vi t ex på en annan film och då fick vi ändra till +30 igen då både jag och frugan upplevde det osynkat före det.



#13

Postad 16 januari 2022 - 23:54

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0

Kollade nyligen på svenska 4K Ultra HD versionen av filmen och märkte att ljud och bild inte synkade. Jag var tvungen att ändra 40 millisekunder på min förstärkare för att få det att synka. Någon annan som märkt detta?


Jag upplevde samma sak när jag såg filmen. Och Bond är ju väldigt tacksam på synken eftersom han skjuter ett skott från pistolen direkt i det klassiska introt med bländaren (heter det så?) av filmen. På den svenska upplagan började jag spontant skratta eftersom han brände av skottet rakt i benet och skrek "Såg ni, han sköt sig i benet!"
Kan kolla imorgon hur mycket jag plussade ljudet...
Mvh/rome

#14

Postad 17 januari 2022 - 07:45

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Jag upplevde samma sak när jag såg filmen. Och Bond är ju väldigt tacksam på synken eftersom han skjuter ett skott från pistolen direkt i det klassiska introt med bländaren (heter det så?) av filmen. På den svenska upplagan började jag spontant skratta eftersom han brände av skottet rakt i benet och skrek "Såg ni, han sköt sig i benet!"
Kan kolla imorgon hur mycket jag plussade ljudet...
Mvh/rome

Ingen kamerabländare....Insidan av en pistolpipa...därav benämningen "gunbarrel sequence"



#15

Postad 17 januari 2022 - 20:11

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0

Ingen kamerabländare....Insidan av en pistolpipa...därav benämningen "gunbarrel sequence"

 

F-n va' sämst jag är, det ser jag ju nu, ha ha ha...  :D


Kollade nyligen på svenska 4K Ultra HD versionen av filmen och märkte att ljud och bild inte synkade. Jag var tvungen att ändra 40 millisekunder på min förstärkare för att få det att synka. Någon annan som märkt detta?

 

Jag fördröjde ljudet 120ms, dvs 3 bilder.



#16

Postad 17 januari 2022 - 20:17

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0

Låter spontant konstigt tycker jag. Dels att felet tydligen uppstått men också att det skulle vara så påtagligt. Kan rekommendera att kika på denna video för att få fram ett exempel om vilken skillnad 40ms latens har. Det är vanligtvis mycket mer subtilt än vad många tror.

https://www.youtube....h?v=7E_mi_xNYOk

 

Men om jag snubblar över filmen någon gång ska jag definitivt prova på min egna setup. :)

 

Intressant! Det fick mig att prova på just Bond-rullen och Gun Barrel Sequence (korkad, men läraktig :blush: Tack vinncent!) och tyckte det var bra nog mellan 120ms och 200ms, så jag är nog egentligen ganska okänslig för dålig synk... Ignorance is bliss! 



#17

Postad 18 januari 2022 - 13:29

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Jag har personligen adderat 40ms fördröjning på min Oppo då min kringutrustning adderar viss latens med en framebuffer, som gör att bilden hamnar en bildruta efter ljudet, även om skillnaden är väldigt marginell mot 0ms. Höjer jag däremot fördröjningen till 100-120ms blir det tydliga problem med lipsync. Spears and Munsil har ett synktest på UHD som går bra att utvärdera mot. Är det väldigt svårt att identifiera ev fel går det att filma med höghastighetsläge på sin telefon exempelvis och se om tonen infaller rätt, men då hänger det på att kameran och ljudupptagningen är återigen i synk. :P

 

Intressant ändå att två har rapporterat om samma fel som uppenbarat sig tydligt. Är ordinarie Blu-Ray också drabbad måntro?



#18

Postad 31 januari 2022 - 10:42

Tomgot
  • Tomgot
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 0

Det verkar som om SF gått sin egen väg med den Nordiska utgåvan och inte bara tagit bort DV utan även klämt in den på en 66GB disk.

https://forum.blu-ra...=325137&page=81


Redigerat av Tomgot, 31 januari 2022 - 10:55.


#19

Postad 31 januari 2022 - 10:50

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Det verkar som om SF gått sin egen väg med den Nordiska utgåvan och tagit bort DV samt klämt in den på en 66GB disk.
https://forum.blu-ra...=325137&page=81


Japp som jag skrev den 16 januari 🙈🙈

#20

Postad 31 januari 2022 - 10:55

Tomgot
  • Tomgot
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 0

Japp som jag skrev den 16 januari

Jag ser ingenstans att du nämner att SF:s release är 66GB och den internationella är 100GB?

Men fine, jag ändrar.



#21

Postad 31 januari 2022 - 11:07

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Jag ser ingenstans att du nämner att SF:s release är 66GB och den internationella är 100GB?
Men fine, jag ändrar.


Pratar DV….



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.