Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalare lf och hf och banankontakter

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 juni 2019 - 08:19

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0
Tjenare.Har precis intallerat banankontakter på mina högtalare.
Först provade jag med endast förstärkaren. Jag tyckte ljudet blev hörbart sämre. Prova då att koppla om och satt banankontakter på alla kablar. Och gjorde om de första som kan ha blivit fel.
Kopplade i hf istället för lf och resultatet blev bättre. Nu fick jag lika bra ljud som jag hade innan utan banankontakter. Frågan är gör lf och hf någon skillnad igentligen.

Ville ha banankontakter sen ett tag tillbaka så otroligt smidigt. När man ska koppla om. Och brukar ibland ha med mig högtalarna på midsommarfester och så. Det underlättar det så Mycket. Insåg inte heller att högtalarna kan låta bättre i andra rum. Och i ett hus på landet hos mina föräldrar så spelar högtalarna hörbart bättre,
Har lyckats få det bättre hemma genom att flyttat högtalarna från bakväggen och sidoväggen. Samt lite inveckling mot lyssningpositionen, 2 meter i sidled och 2 meter till lyssningpositionen. Blir ändå inte som jag upplevde dom i andra rummet. Inte dåligt men inte exakt lika bra heller.

Vad är era erfarenheter skulle vara intressant att veta😎

Postad 11 juni 2019 - 08:31

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Mästare

• 3 882 inlägg
  • 1
Har du kvar bryggan mellan LF och HF ska det inte spela roll var du kopplar in.

Postad 11 juni 2019 - 14:52

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 2 771 inlägg
  • 0

Så gott som alla rum medför unika förutsättningar ur något avseende. Måtten på rummet har stor betydelse liksom golv, tak och väggbeklädnad.
Möblering är ännu en faktor.

Precis samma sound lär du inte få till, men nu vet du att det finns en outnyttjad potential i dina högtalare som du kan jobba med att locka fram.
Förhoppningsvis kan du komma när det ljud du upplevde i huset på landet eller ännu hellre överträffa det.

Det finns massor av tips på hur man kan påverka akustiken och hur man kan jobba med placering av högtalare, men man bör komma ihåg att det skall gå att bo i bostaden och det skall gärna se vettigt ut också.

Redigerat av Blåtand, 11 juni 2019 - 14:54.

Postad 12 juni 2019 - 10:37

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0

Så gott som alla rum medför unika förutsättningar ur något avseende. Måtten på rummet har stor betydelse liksom golv, tak och väggbeklädnad.
Möblering är ännu en faktor.
Precis samma sound lär du inte få till, men nu vet du att det finns en outnyttjad potential i dina högtalare som du kan jobba med att locka fram.
Förhoppningsvis kan du komma när det ljud du upplevde i huset på landet eller ännu hellre överträffa det.

Det finns massor av tips på hur man kan påverka akustiken och hur man kan jobba med placering av högtalare, men man bör komma ihåg att det skall gå att bo i bostaden och det skall gärna se vettigt ut också.

Akustiken kan man säkert jobba på men inte lätt när man bor i lägenhet. Har enorma betongväggar och taket går olika högt på vissa ställen i rummet och det kan spöka till lite i lägenheten. Flytta ut högtalarna från väggen gjorde sin del, diskant och mellanregister blev bättre, basen har mindre djup, men mindre bumlig, och tajtare. Har lagt en matta mellan högtalare och soffan. Hjälpte till en vis del. Tror inte det går att förbättra det mycket mer utan att riva halva lägenheten och bearbeta de enorma betengväggarna och sånt kostar massor med pengar, och ingen valmöjlighet i min lägenhet. Sitter 2 meter ifrån i lägenheten medan i huset satt man cirka 3 till 3,5 meter ifrån. Kanske behöver man sitta längre ifrån högtalarna. Men det finns där inte plats för i det rummet. Rummet är i princip lika långt på alla håll. 25 kvadrat meter ungefär med öppen planlösning kombinerat vardagsrum med kök.

Har hört att man inte ska högtalarna för mycket isär så det blir ett hål i ljudbilden. Men ha för nära varandra minskar stereo perspektivet. Ha en stor tv kan kanske vara på lite bekostnad av ljudet. Måste ha högtalarna runt 2 meter isär

Redigerat av Andreas3200, 12 juni 2019 - 11:03.

Postad 12 juni 2019 - 16:47

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 2 771 inlägg
  • 0

Det finns lika många som skulle säga att brett isär är det man skall ha för musik, så absolut något att testa.
Mina erfarenheter är att ett lämpligt avstånd emellan varierar med rum och högtalarmodell. Mina Raidho för att nämna ett ex. vinner på ett relativt stort mellanrum. Allt ifrån en liksidig triangel till en där avståndet mellan högtalarna är hypotenusan.
Har du lite tå in på högtalarna så behöver de komma bra brett isär innan det blir ett tydligt hål i ljudbilden.
Har du center till en hemmabio uppkoppling så kan du också ha hyfsat brett isär.

I en hyresrätt är det främst möbler, textilier, placering som man jobbar med. Skulle man vilja gå ett steg längre så finns det en hel del akustikprylar att köpa som basfällor, diffusorer etc. Men kanske inte det man skaffar först utan när vanliga inredningsdetaljer inte löser problemen.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2019 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.