Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalare lf och hf och banankontakter

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 juni 2019 - 08:19

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Tjenare.Har precis intallerat banankontakter på mina högtalare.
Först provade jag med endast förstärkaren. Jag tyckte ljudet blev hörbart sämre. Prova då att koppla om och satt banankontakter på alla kablar. Och gjorde om de första som kan ha blivit fel.
Kopplade i hf istället för lf och resultatet blev bättre. Nu fick jag lika bra ljud som jag hade innan utan banankontakter. Frågan är gör lf och hf någon skillnad igentligen.

Ville ha banankontakter sen ett tag tillbaka så otroligt smidigt. När man ska koppla om. Och brukar ibland ha med mig högtalarna på midsommarfester och så. Det underlättar det så Mycket. Insåg inte heller att högtalarna kan låta bättre i andra rum. Och i ett hus på landet hos mina föräldrar så spelar högtalarna hörbart bättre,
Har lyckats få det bättre hemma genom att flyttat högtalarna från bakväggen och sidoväggen. Samt lite inveckling mot lyssningpositionen, 2 meter i sidled och 2 meter till lyssningpositionen. Blir ändå inte som jag upplevde dom i andra rummet. Inte dåligt men inte exakt lika bra heller.

Vad är era erfarenheter skulle vara intressant att veta😎

#2

Postad 11 juni 2019 - 08:31

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 1
Har du kvar bryggan mellan LF och HF ska det inte spela roll var du kopplar in.

#3

Postad 11 juni 2019 - 14:52

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Så gott som alla rum medför unika förutsättningar ur något avseende. Måtten på rummet har stor betydelse liksom golv, tak och väggbeklädnad.
Möblering är ännu en faktor.

Precis samma sound lär du inte få till, men nu vet du att det finns en outnyttjad potential i dina högtalare som du kan jobba med att locka fram.
Förhoppningsvis kan du komma när det ljud du upplevde i huset på landet eller ännu hellre överträffa det.

Det finns massor av tips på hur man kan påverka akustiken och hur man kan jobba med placering av högtalare, men man bör komma ihåg att det skall gå att bo i bostaden och det skall gärna se vettigt ut också.

 


Redigerat av Blåtand, 11 juni 2019 - 14:54.


#4

Postad 12 juni 2019 - 10:37

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Så gott som alla rum medför unika förutsättningar ur något avseende. Måtten på rummet har stor betydelse liksom golv, tak och väggbeklädnad.
Möblering är ännu en faktor.
Precis samma sound lär du inte få till, men nu vet du att det finns en outnyttjad potential i dina högtalare som du kan jobba med att locka fram.
Förhoppningsvis kan du komma när det ljud du upplevde i huset på landet eller ännu hellre överträffa det.

Det finns massor av tips på hur man kan påverka akustiken och hur man kan jobba med placering av högtalare, men man bör komma ihåg att det skall gå att bo i bostaden och det skall gärna se vettigt ut också.

Akustiken kan man säkert jobba på men inte lätt när man bor i lägenhet. Har enorma betongväggar och taket går olika högt på vissa ställen i rummet och det kan spöka till lite i lägenheten. Flytta ut högtalarna från väggen gjorde sin del, diskant och mellanregister blev bättre, basen har mindre djup, men mindre bumlig, och tajtare. Har lagt en matta mellan högtalare och soffan. Hjälpte till en vis del. Tror inte det går att förbättra det mycket mer utan att riva halva lägenheten och bearbeta de enorma betengväggarna och sånt kostar massor med pengar, och ingen valmöjlighet i min lägenhet. Sitter 2 meter ifrån i lägenheten medan i huset satt man cirka 3 till 3,5 meter ifrån. Kanske behöver man sitta längre ifrån högtalarna. Men det finns där inte plats för i det rummet. Rummet är i princip lika långt på alla håll. 25 kvadrat meter ungefär med öppen planlösning kombinerat vardagsrum med kök.

Har hört att man inte ska högtalarna för mycket isär så det blir ett hål i ljudbilden. Men ha för nära varandra minskar stereo perspektivet. Ha en stor tv kan kanske vara på lite bekostnad av ljudet. Måste ha högtalarna runt 2 meter isär

Redigerat av Andreas3200, 12 juni 2019 - 11:03.


#5

Postad 12 juni 2019 - 16:47

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Det finns lika många som skulle säga att brett isär är det man skall ha för musik, så absolut något att testa.
Mina erfarenheter är att ett lämpligt avstånd emellan varierar med rum och högtalarmodell. Mina Raidho för att nämna ett ex. vinner på ett relativt stort mellanrum. Allt ifrån en liksidig triangel till en där avståndet mellan högtalarna är hypotenusan.
Har du lite tå in på högtalarna så behöver de komma bra brett isär innan det blir ett tydligt hål i ljudbilden.
Har du center till en hemmabio uppkoppling så kan du också ha hyfsat brett isär.

 

I en hyresrätt är det främst möbler, textilier, placering som man jobbar med. Skulle man vilja gå ett steg längre så finns det en hel del akustikprylar att köpa som basfällor, diffusorer etc. Men kanske inte det man skaffar först utan när vanliga inredningsdetaljer inte löser problemen.



#6

Postad 18 juni 2019 - 08:30

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Jag ska mixtra lite så vad resultat blir. Tror 3-4 meter från högtalarna hade blivit mer optimalt. Men det går inte i mitt lyssningsrum rummet är nog inte mer än 3-3,5 meter från där mitt kylskåp står till väggen. 2 meter kan vara för nära. Kom ihåg när jag körde med mobilhögtalare innan jag köpte mitt första golvhögtalare och förstärkare. Där fick man sitta nära för annars blev ljudet väldigt platt. På mina golvhögtalare verkar det vara tvärtom sitter man för nära så blir ljudet inte lika bra, samt basen upplevs tunnare än på lite längre avstånd.

Angående om man ska koppla på hf och lf. Har det kopplat på hf det ska vara det bästa av vad jag hört. Säljaren på hifiklubben sa att det är viktigare att diskant/mellanregister blir mer påverkad när det blir ändringar med signalen. För skoj skull ska jag testa om det gör någon skillnad. Ska även testa metoden hf+ lf-. Som vissa har hävdat ge bättre ljud. Jag har väldigt svårt att tro det skulle göra någon enorm skillnad faktiskt. Kan kanske göra skillnad men jag tror inte speciellt mycket. Förstärkare kan göra skillnad men inte alltid. Men jag tror på att olika förstärkare kan låta olika. Tex rotel och nad. Men hur mycket förstärkarna påverkar beror säkert på hur bra högtalare man har. En bra allround golvhögtalare hittar man sällan under 10,000 kr.,

Snackade även med en säljare på hifiklubben han tyckte det var konstigt att b&w använder sig av mellanregister utan kontörelse.
Det verkar också vara talespolen som går åt pipan i mellanregistert när man spelar hög volym under längre stunder. Det fick ju jag uppleva. Basen går väldigt sällan av min egen erfarenhet. Sen var jag fel upplärd från början då jag trodde att effekt dödar högtalare. Visade sig vara tvärtom

Redigerat av Andreas3200, 18 juni 2019 - 08:31.


#7

Postad 18 juni 2019 - 09:28

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Snackade även med en säljare på hifiklubben han tyckte det var konstigt att b&w använder sig av mellanregister utan kontörelse.

Märkligt om Hifiklubben har så dålig koll, men de har ju blivit lite flummiga på sistone, med t ex artiklar om hur ljud smakar osv...

Konen rör sig visst, men har egentligen ingen kantupphängning. Konen ligger i en skumring för att vibrationer inte ska fortplanta sig till och från konen. Det är extra viktigt i mellanregistret, och när t ex kevlar används, eftersom det bygger på kontrollerade uppbrytningar. Röra sig mycket kommer den naturligtvis aldrig att göra eftersom den inte återger bas.

Har haft flera olika B&W-modeller i varierande prisklass med FST, och har aldrig haft problem trots att jag ofta spelar på rätt hög nivå.

Just nu kör jag med ett steg som vid mätning levererar 500w i 8 ohm och 900w i 4 ohm.

En för liten förstärkare börjar klippa/dista på hög nivå, och det ökar värmen i talspolen rejält. Sen ska man ju inte tro att man bara kan maxa volymkontrollen. Lite musik/ljudöra får man ha...

Redigerat av Ageve, 18 juni 2019 - 09:30.


#8

Postad 18 juni 2019 - 11:23

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Märkligt om Hifiklubben har så dålig koll, men de har ju blivit lite flummiga på sistone, med t ex artiklar om hur ljud smakar osv...

Konen rör sig visst, men har egentligen ingen kantupphängning. Konen ligger i en skumring för att vibrationer inte ska fortplanta sig till och från konen. Det är extra viktigt i mellanregistret, och när t ex kevlar används, eftersom det bygger på kontrollerade uppbrytningar. Röra sig mycket kommer den naturligtvis aldrig att göra eftersom den inte återger bas.

Har haft flera olika B&W-modeller i varierande prisklass med FST, och har aldrig haft problem trots att jag ofta spelar på rätt hög nivå.

Just nu kör jag med ett steg som vid mätning levererar 500w i 8 ohm och 900w i 4 ohm.

En för liten förstärkare börjar klippa/dista på hög nivå, och det ökar värmen i talspolen rejält. Sen ska man ju inte tro att man bara kan maxa volymkontrollen. Lite musik/ljudöra får man ha...

Jag har lite olika åsikter om hifiklubbens personal. En del verkar bra men vissa andra fall kan man nästan undra varför dom jobbar i en ljudbutik. Tycker det är lite synd att det inte finns många andra ljudbutiker i Skåne i samma utsträckning som hifiklubben.

Mina 683or hade bränd talespole i mellanregistret när vi felsökte dom, bytade ut båda dessa och problemet var löst. Hur det blev så vet jag faktiskt inte. De har gått på rätt höga volymer ibland i timmar. Kan det vara för Man spelat komprimerad musik. Har aldrig spelat över gränsen. Har aldrig hört dom distat eller så även när jag spelade högt. Nad c375bee bör väl inte vara för klen. Enligt någon såljare sa han till och med att den var bättre än nya c388 för tröga laster.

Men man är sugen på att uppgradera förstärkaren. Hade man haft råd. Så hade jag gärna testat rotel ra1592 eller typ Musical fidelity m6si. Vissa säger roteln är bra vissa säger den är för ljus. Men beror det inte på vilka högtalare den ska driva och vilken klang högtalarna har. Jag är orolig för hur den driver högtalarna i drivet och så. Nad verkar ha en aning dämpad diskant. Sen om man jämför rotel ra1592 och nad c375bee rakt av kommer det göra någon större skillnad för ett par b&w 683. Har du någon erfarenhet av rotelljudet. Har hört att det ska skilja en del mellan rotel ra 1572 och 1592. Kan bara jämföra min nad med en Annan stereoförstärkare Cambridge audio azur 851 tror jag den hette. Den var ljusare i klangen men saknade det drivet naden kunde leverera. Gillade hur toppen lät med detta. Men det måste väl vara möjligt med nadens driv och ändå få den mer detaljerade toppen som Cambridge audio hade. Rotel ra1592 bör väl ha lite av den mixen. Hade varit kul att testa. Det har man ju sagt redan sedan något år tillbaka. Men man får försöka spara lite och komma till skott någon gång. 25k är den säkert värd men tjänar inte så bra på det jobb jag har idag. Ett annat problem är att väldigt få butiker säljer dom i Skåne

Redigerat av Andreas3200, 18 juni 2019 - 11:26.


#9

Postad 18 juni 2019 - 15:34

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Malmö Hificenter säljer Rotel iaf, men de har kanske inte de i lager.

 

Bränd talspole kan som sagt lika gärna orsakas av distorsion i insignalen (när förstärkaren eller insignalen klipper). Talspolen värms upp och till sist smälter limmet. Vanligast är dock att diskanten ger upp först, men alla element går att spela sönder såklart...


Redigerat av Ageve, 18 juni 2019 - 15:35.


#10

Postad 19 juni 2019 - 05:57

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Malmö Hificenter säljer Rotel iaf, men de har kanske inte de i lager.

Bränd talspole kan som sagt lika gärna orsakas av distorsion i insignalen (när förstärkaren eller insignalen klipper). Talspolen värms upp och till sist smälter limmet. Vanligast är dock att diskanten ger upp först, men alla element går att spela sönder såklart...


Jag har varit på hificenter i Malmö för ett tag sedan de hade inte någon rotel inne vid tillfället. Även ljudupplevelser har rotel. Butiken verkar ha flyttat till Malmö. Tycker dock det är brist på ljudbutiker i mindre städer som Lund och Kristianstad. Och här finns hifiklubben i båda dom städerna medan nästan endast Malmö i Skåne har Andra ljudbutiker som hificenter och ljudupplevelser.

Ja hur talespolen gick före något annat har fått mig en tankeställare. Höga volymer under längre stunder ska väl vara problem för spolen i mellanregistert.

Provade de olika metoderna att koppla lf och hf. Inga metoder gjorde någon skillnad som jag misstänkte.

#11

Postad 20 juni 2019 - 14:41

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Angående specen på s2 modellen som är 52 hz i frekvensomfång. Det låter lite underspecat för högtalarna upplever basen mycket djupare än så. Så i det här fallet anser jag dom specat 683 s2 i bra underkant

#12

Postad 20 juni 2019 - 16:17

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0
De vanliga 683 är specade betydligt djupare, men jag vet inte hur s2 spelar i basen.

edit: Har lite olika B&W, bland annat 683 och de spelar faktiskt rätt djupt för storleken. Har 685 s2 också, men inte golvarna. S2 har iaf bättre spridning i diskanten. En trevlig stativare för pengarna.

Båda är en bra bit efter 804s ljudmässigt såklart, men bra för pengarna de kostar/kostade, framförallt dynamiken och den låga disten där många ”billiga” högtalare brister rejält.

Redigerat av Ageve, 20 juni 2019 - 16:50.


#13

Postad 20 juni 2019 - 16:45

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

De vanliga 683 är specade betydligt djupare, men jag vet inte hur s2 spelar i basen.

Ja det stämmer. Kan inte riktigt jämföra dom 2 då jag aldrig hört dom samtidigt. Jag är medveten att s2 inte går lika djupt. Men ännu djupare än 52 hz. Åtminstående i mitt rum. Basen är rätt rapp och tajt. Ingen jordbävningsbas naturligtvis. Men det går att få hyffsad tryck i en del musik.

#14

Postad 20 juni 2019 - 16:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0
Ja, specen är ju utan rumspåverkan. Tror jag har sett en mätning som visar att det finns en del bas men det hamnar under -3dB.

#15

Postad 21 juni 2019 - 14:46

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Ja, specen är ju utan rumspåverkan. Tror jag har sett en mätning som visar att det finns en del bas men det hamnar under -3dB.

ja det finns defentivt gånger man kunnat önska mer bas. Men rummet gör gigantiskt skillnad för 683orna. Är just nu ute på midsommar ute vid ett hus på landet. Och här spelar 683orna bättre i basområdet helt klart upplevs djupare, som man ser verkligen vad rummen gör får påverkan på högtalarna. I den mindre golvarna 684 s2 fanns där absolut ingen bas att snacka om. Oavsett rum tyckte jag. 683 s2 är en mycket roligare högtalare att spela på än lillebror. Vissa upplever b&w högtalare som instängda och loudness känsla. Vet inte vad folk fått det ifrån. Har aldrig upplevt dom som instängda.

Trevlig midsommar😎

#16

Postad 24 juni 2019 - 07:12

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Har du några erfarenheter med förstärkaren rotel ra 1592, hur låter den jämfört med nad c375bee. Det är just den och mf m6si som är de 2 intressantaste i prisklassen 20-30k så att spara i hop till några av dessa 2 skulle vara något att testa kanske. Roteln har gått om funktioner har jag sett man har både dac och och även blutooth inbyggt. Vissa hävdar att rotel är för ljusa eller saknar tyngd i basen. Kan dock inte utala mig om det, eftersom jag bara hört ra1592 vid ett tillfälle. Vissa rekommenderar naim över märken som rotel och mf. Men tycker effekten verkar snål. Don kör även med dom gammla högtalarskruvarna, väldigt snålt med funktioner. Tycker de verkar köra lite överpriser. Detta blir som sagt en framtidtänkt förstärkare uppgradering. Hur mycket det lyfter b&w högtalarna är ju frågan.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.