Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ultimata tableten under 2011?

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 januari 2011 - 07:40

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0
Funderar på att sälja bärbara datorn och införskaffa en tablet under 2011, men vad ska man köpa?

har givetvis några kriterier, vissa är ofrånkomliga, och andra är intressanta plus i kanten..

Ett måste:

Hyfsat snabb processor, bra minne, trådlöst nät, ljudkort, ljudutgång för hörlurar, möjlighet att plugga in 3g-modem, högtalare, web-kamera etc

Även flash är ett måste, samt möjligheten att kolla på film i tex både mkv/divX och mpeg2-kvalitet

Det får gärna vara android så att man kan ladda hem lite program och spela via market.

- Dock måste det gå att redigera och fixa med office-dokument - men det finns väl appar för det på android?


Gärna lång batteritid, helst omkring standard på 10 timmar (normalt för vanliga bärbara ligger ju kring 5-6h numera)


Vad som vore önskvärt är:

Usb-portar, så att man (om det går) kan connecta ett litet trådöst fysiskt tangentbord och använda det,
men också så man kan koppla in externa ubs-hårddiskar, och andra grejer.


Prisidé omkring max 4500kr

Tips?

#2

Postad 20 januari 2011 - 08:15

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0
Tablets har ett eget subforum under "Mobiltelefoni & GPS", jag flyttade denna tråd dit.

#3

Postad 20 januari 2011 - 08:32

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

Tablets har ett eget subforum under "Mobiltelefoni & GPS", jag flyttade denna tråd dit.


det missade jag, tackar ;)

#4

Postad 21 januari 2011 - 10:44

KingD
  • KingD
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Tjena najksorn.

Som svar på din fundering: Med de kraven du har kan du glömma allt vad iPad heter. Du får rikta in dig på en Androidplatta eller en Windowsplatta.

Personligen gillar jag de nya Androiderna som kommer/kommit ut. Jag funderade länge på en Archos 101 och beställde faktiskt en MEN avbeställde den när jag fick nys på Notion Ink Adam.

Den släpptes i dagarna och jag har följt utvecklingen på den en tid. Det verkar vara den optimala plattan och den möter dina krav med råge! Dessutom ligger den prismässigt väldigt bra till! Jag har lite nyttiga surftips om Notion Ink Adam för den intresserade...

Trevlig läsning!! :-)

#5

Postad 23 januari 2011 - 12:41

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

Tjena najksorn.

Som svar på din fundering: Med de kraven du har kan du glömma allt vad iPad heter. Du får rikta in dig på en Androidplatta eller en Windowsplatta.

Personligen gillar jag de nya Androiderna som kommer/kommit ut. Jag funderade länge på en Archos 101 och beställde faktiskt en MEN avbeställde den när jag fick nys på Notion Ink Adam.

Den släpptes i dagarna och jag har följt utvecklingen på den en tid. Det verkar vara den optimala plattan och den möter dina krav med råge! Dessutom ligger den prismässigt väldigt bra till! Jag har lite nyttiga surftips om Notion Ink Adam för den intresserade...

Trevlig läsning!! :-)



Tack för tipset! :)

Som sagt, jag har ingen förkärlek till apple, så en ipad är ju inte ett måste!

dock har jag svårt att kompromissa med bra batteritid, flash, möjlighet till 3g, wifi,
och gärna att man kan koppla in usb-enheter - kanske externt tangentbord om det fungerar?

och visst finns väl nån typ av office-program för android? så man kan läsa / redigera excel/word-dokument?


android har jag ju på htc desire, fast inte 3.0 givetvis.. men 3.0 lär bli klockrent till plattorna ;)

frågan är då, ska man vänta, ha lite is i magen till sommar, eller hoppa på tåget direkt?

#6

Postad 23 januari 2011 - 19:48

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
Är också intresserad av surfplatta/mobil med stor skärm, 7" eller större.
Troligtvis med Android men just nu känns inte Android färdig utvecklad, har bara 2.1 nu i X10 Mini (därför intresset för en större skärm)

Steget från 1.6 till 2.1 var inte direkt revoltionerande och kan inte tänka mig att 2.3 skulle vara det färdiga Android.
Jag ska i alla fall vänta tills Android 3.* innan jag hoppar på den stora vågen med Surfplattor.

Har ingen brådska heller, då jag använder min snart 3 år gamla Eee PC 701 7" skärm och Ubuntu10.10 kopplad med blåtand till en J20i Hazel mobil.

Behöver dock en laddare till datorn och en usb-sladd för laddning av Hazeln

Största nackdelen med 701/Hazel kombon är att 701 är just en dator och inte riktigt har batteri tid och funktionen att stå på passning och snabbt komma igång med saker som en mobil gör.


Tror nog på att en Surfplatta med Wifi och 3G/4G kommer att köpas snart nog men vill ha ett bättre Android först

Gunda

#7

Postad 25 januari 2011 - 12:13

DonRon
  • DonRon
  • Lärjunge

  • 289 inlägg
  • 0
Personligen är jag inne på att köpa mig en Asus eee Slate EP121 när den kommer.
Den verkar ha grym bra potential.

http://www.youtube.c...h?v=LapWmlYoIyg

#8

Postad 26 januari 2011 - 12:07

corlija
  • corlija
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Motorola XOOM kan vara ett alternativ

#9

Postad 27 januari 2011 - 09:57

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

Personligen är jag inne på att köpa mig en Asus eee Slate EP121 när den kommer.
Den verkar ha grym bra potential.

http://www.youtube.c...h?v=LapWmlYoIyg


Verkar både snabb och med övrig bra prestanda

medföljer verkligen blåtands-tangentbordet?

den ultimata lösningen kan tyckas.. blir denna eller "notion inc adam"

beror ju lite på pris / batteritid också, batteritiden bör iaf överstiga 8h för att det ska bli köp..
och priset helst inte överstiga 5000kr

sedan är ju val av OS en smaksak.. android 3.0 eller windows? hm, både har ju för och nackdelar..

varför går det egentligen inte att köra dubbla OS? med android kommer man åt market, och med win allt annat!

fler utmanare?

#10

Postad 28 januari 2011 - 00:06

DonRon
  • DonRon
  • Lärjunge

  • 289 inlägg
  • 0

Verkar både snabb och med övrig bra prestanda

medföljer verkligen blåtands-tangentbordet?

den ultimata lösningen kan tyckas.. blir denna eller "notion inc adam"

beror ju lite på pris / batteritid också, batteritiden bör iaf överstiga 8h för att det ska bli köp..
och priset helst inte överstiga 5000kr

sedan är ju val av OS en smaksak.. android 3.0 eller windows? hm, både har ju för och nackdelar..

varför går det egentligen inte att köra dubbla OS? med android kommer man åt market, och med win allt annat!

fler utmanare?


Tror den kommer kosta med än 5000:- då man kollar på hårdvaran och storleken på skärmen, men jag kan ha fel.
Vet inte många tablets förutom asus:en som kan spela upp 1080p film samtidigt som man öppnar och redigerar tunga högupplösta bilder i photoshop.

Då jag själv inte är något större fan av Android så kommer jag satsa på denna, allt blir så mycket lättare och man slipper begränsningen av apps.

edit: den finns att förbeställa på amazon nu såg jag för $969 och tangentbord ingår.
"Includes Digitizer Pen; Folio Case; Bluetooth Keyboard"

Redigerat av DonRon, 28 januari 2011 - 00:12.


#11

Postad 28 januari 2011 - 16:46

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Motorola Xoom ser ju riktigt trevlig ut. Att Google dessutom har använt denna tab som utvecklingsplattform gör ju inte saken sämre.

#12

Postad 20 februari 2011 - 19:32

hobb
  • hobb
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Samsungs Galaxy Tab 10.1 måste väl vara med (högst?) på listan. Förvånad över att det inte finns en tråd för denna än.

Det största minuset jag ser med denna är att den inte har en micro-USB för laddning (+ mhl). Jag överväger starkt att bojkotta allt som har proprietära laddningskontakter. I övrigt verkar den vara snäppet bättre på allt jmf med xoom och övrig konkurrens just nu.

#13

Postad 04 mars 2011 - 20:03

didjital
  • didjital
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0
Xoom helt klart. Galaxy Tab verkar inte ha mycket att sätta emot, och iPad2 är specad sämre på det mesta.

#14

Postad 05 mars 2011 - 13:36

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Tja på er. Sitter o undrar om jag ska köpa en tablet.
Intresset väcktes nu när ipad sjunkit i pris, tänkte jag kunde köpa en sån.
Men eftersom jag inte har nåt annat i macväg så är jag orolig över kompabiliteten med mitt system. Användningsområde för mig vore egentligen att ha en tablett som morgontidning, tv-tidning, allmän slösurf i soffan, styra min pc (byta låtar o låtlistor i Spotify, streamar idag från pc-ps3-receiver).
var nära att köpa en ipad idag, men så fikc jag lite kalla fötter, då jag inte läst på alls om tablets. Är egentligen inte för låsningen i apple.

Acer 500 ser nice ut också. frågan är väl mest när det gäller appar osv. kanske det finns bättre o felr appar i appsotre än market som är anpassade till en tablett?
Sen tänkte jag jag kunde se på foton och inspelade videos med videokamera på paddan. men formatet på det jag har på datorn är *.mts. men sånt kanske man inte kan spela upp med Apple? vill inte lägga mycket mer än 4 000 spänn.
Ska man satsa på en prissänkt ipad, eller köpa en androidplatta av nåt slag som ändå inte känns b eller plastig?

#15

Postad 05 mars 2011 - 22:41

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

  • 1 892 inlägg
  • 0
Såg lite video på Android honeycomb för tablet, OJ vad Apple ligger efter här :/. Lite ovanligt för att vara apple men just nu är det endast priset som talar för en iPad 2. Själv hoppas jag på att dom gör ordentliga förändringar på gränsnittet iom iOS 5 för iPaden.

Tycker att google gjort det riktigt snyggt med appstore, webbläsaren, widget osv... allt verkar flyta på ordentligt också. Om de integrerade google books med alla dom massvis inskannade böcker som finns (dom flesta gratis)... så ser vi stor potential här.

Nackdelen med Android är väl att google inte granskar programmen som läggs upp, så det öppnar för oseriösa att ladda upp virus. Läste nyligen att det var ett par tio tusen som blev drabbade av detta i Sverige.

#16

Postad 11 mars 2011 - 20:34

hobb
  • hobb
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Xoom helt klart. Galaxy Tab verkar inte ha mycket att sätta emot, och iPad2 är specad sämre på det mesta.


Ja han tyckte Samsungen var lite väl tjock jämfört med iPad2, men nu är det ju så att Xoomen är 20% tjockare och väger 20% mer än galaxyn... Så då är väl Xoom helt ute ur leken då? Eller hur tänkte du?

Jag ser inget som talar för Xooom förutom standard USB (och kanske mini-HDMI).

#17

Postad 11 mars 2011 - 21:37

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Ja han tyckte Samsungen var lite väl tjock jämfört med iPad2, men nu är det ju så att Xoomen är 20% tjockare och väger 20% mer än galaxyn... Så då är väl Xoom helt ute ur leken då? Eller hur tänkte du?

Jag ser inget som talar för Xooom förutom standard USB (och kanske mini-HDMI).



För vissa tex mig är ipad/ipad2 alltid ute ur leken. Xoom verkar helt klart vara ett alternativ

Såg lite video på Android honeycomb för tablet, OJ vad Apple ligger efter här :/. Lite ovanligt för att vara apple men just nu är det endast priset som talar för en iPad 2. Själv hoppas jag på att dom gör ordentliga förändringar på gränsnittet iom iOS 5 för iPaden.

Tycker att google gjort det riktigt snyggt med appstore, webbläsaren, widget osv... allt verkar flyta på ordentligt också. Om de integrerade google books med alla dom massvis inskannade böcker som finns (dom flesta gratis)... så ser vi stor potential här.

Nackdelen med Android är väl att google inte granskar programmen som läggs upp, så det öppnar för oseriösa att ladda upp virus. Läste nyligen att det var ett par tio tusen som blev drabbade av detta i Sverige.


Virusproblemet löser man ju med avg eller dr webb lite båda gratis på market, och slöar inte ner telefonen eller tableten

#18

Postad 11 mars 2011 - 22:11

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0
Finns det inga vettiga tablets med vettigt OS?, tex win7, ipads och android 3 duger ju inte för seriöst bruk

#19

Postad 12 mars 2011 - 10:59

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Finns det inga vettiga tablets med vettigt OS?, tex win7, ipads och android 3 duger ju inte för seriöst bruk


Vad är det du saknar då? de win7 tablets jag testat är mer som bärbara datorer och har batteritid och vikt därefter.

#20

Postad 12 mars 2011 - 19:54

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0

Vad är det du saknar då? de win7 tablets jag testat är mer som bärbara datorer och har batteritid och vikt därefter.


Allt, ipads etc är ju leksaker.

#21

Postad 12 mars 2011 - 20:16

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Allt, ipads etc är ju leksaker.



Du skulle inte kunna motivera det lite, det är ingen ersättare till dator, men som sagt i princip omöjligt att ersätta en dator och samtidigt ha vettig bateriförbrukning och vikt. Har provat galaxy tab en längre tid och hittade inget jag inte kunde göra med den som jag kan göra med en dator, ska väl vara att rendera film då, men det är ju inget jag skulle använda min netbook eller laptop till heller :)

#22

Postad 12 mars 2011 - 22:51

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0

Du skulle inte kunna motivera det lite, det är ingen ersättare till dator, men som sagt i princip omöjligt att ersätta en dator och samtidigt ha vettig bateriförbrukning och vikt. Har provat galaxy tab en längre tid och hittade inget jag inte kunde göra med den som jag kan göra med en dator, ska väl vara att rendera film då, men det är ju inget jag skulle använda min netbook eller laptop till heller :)


Jag vill tex kunna köra cygwin, androids sdk, diverse bat-filer etc. Finns inget till ipad eller android.

#23

Postad 12 mars 2011 - 23:04

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Jag vill tex kunna köra cygwin, androids sdk, diverse bat-filer etc. Finns inget till ipad eller android.


Cygwin vet jag inte vad det är. Batfiler låter ju inte som nått man behöver köra på en surfplatta. Som sagt låter mest som att du är ute efter en fullfjädrad dator, tex en sån här

#24

Postad 12 mars 2011 - 23:28

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Jag vill tex kunna köra cygwin, androids sdk, diverse bat-filer etc. Finns inget till ipad eller android.


Köp en laptop

#25

Postad 12 mars 2011 - 23:50

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0

Köp en laptop


Nej, frågade efter en komptent tablett, inte laptop

#26

Postad 13 mars 2011 - 18:53

Hampuz
  • Hampuz
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Tror inte det finns någon tablet som uppfyller de kriterierna som du söker.

Redigerat av Hampuz, 13 mars 2011 - 19:11.


#27

Postad 13 mars 2011 - 19:56

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Nej, frågade efter en komptent tablett, inte laptop



Hittade några w7 plattor när jag sökte på prisjakt, bla kollade jag en som dustin har i lager så det finns en del, jag vet dock inte prestandan på dem, för mig räcker en androidplatta, lite surf, remote och sånt.

#28

Postad 13 mars 2011 - 20:51

DampWall
  • DampWall
  • Lärjunge

  • 390 inlägg
  • 0

Nej, frågade efter en komptent tablett, inte laptop


http://www.swedroid....ead.php?t=35835 inte jag som säljer ska jag säga direkt.

OnTopic så anser jag att ipaden verkar fetast när det gäller out of the box experience, men med lite pill och krav på att kunna pilla mycket så lär xoom eller galaxy tab 10.1 ge den en rejäll match, kanske har Blackberry slagit huvudet på spiken med sin Playbook (om dom lyckas implentera android appar så lär den sopa gatan med allt)

Redigerat av DampWall, 13 mars 2011 - 20:53.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.