Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gamla Philips-högtalare

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 juli 2019 - 19:52

Unregisteredc875fefe
  • Unregisteredc875fefe
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Hej!

Häromdagen när jag var i grovsoprummet såg jag två klassiska högtalare som såg riktigt fina ut. De är rätt gamla, har DIN-kontakter och matchade en trasig Philips förstärkare/skivspelare/tuner-kombo som såg ut att ha anor från sent 60 eller tidigt 70-tal. Förstärkarenhetens tonarm var knäckt och resten av den såg riktigt risig ut (den var kastad i bingen för elektronikskrot, högtalarna stod bredvid bingen). Högtalarna verkade hela så jag tog med dem hem.

 

Jag har ännu inte bestämt vad jag ska använda dem till. En tanke är att först klippa bort DIN-kontakten och sen koppla dem via min B&W Acoustitune baslåda (som inte används för tillfället). 

 

Men hur som haver, anledningen till att jag skapar denna tråd är att jag inte lyckas hitta någon information om själva högtalarna. Har googlat runt utan resultat och därför tänkte jag kolla om någon här har någon idé om huruvida det är något att ha, vet när de är tillverkade osv.

 

På baksidan av högtalarna står Philips 66 RH 418. Se bifogade bilder :)

Bifogad fil  front.jpg   399,45K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  back.jpg   116,93K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  cable.jpg   85,31K   0 Antal nerladdningar

 

Jag är tacksam för all information jag kan få om dessa högtalare :-).

 

PS. Hur ska man tolka en känslighet som beskrivs i watt :P DS.



#2

Postad 08 juli 2019 - 09:42

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Gammalt sätt att speca känsligheten, det krävs 1,2 W för 90 dB. Alltså knappt 90 dB per watt. Bara koppla in och testa...



#3

Postad 08 juli 2019 - 21:44

Unregisteredc875fefe
  • Unregisteredc875fefe
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Så om jag förstår dig rätt så ska jag tolka känsligheten på 1.2W som: 90dB/1.2W = 75dB/1W (detta känns väldigt lågt, för lågt...)?

 

Jag har redan testat koppla in dem: körde från förstärkaren till en B&W Acoustitune (som stått alltförlänge pga att jag inte haft några mindre högtalare de senaste åren) och från den till högtalarna och det låter... förvånansvärt bra! Visst är diskanten inte perfekt för finlir och basen något för klen (dock jäkligt tajt) för basdriven elektronisk musik, bristerna i diskanten beror helt klart på elementen i högtalaren men bristerna i basen beror mest på att de är för lättdrivna i förhållande till baslådan tror jag. Kombon fungerar dock utmärkt för 60-70tals pop/rock typ The Doors - LA Woman plattan låter mycket bra.

 

Summa summarum har de ett väldigt musikaliskt mellanregister och en något tråkig diskant. Jag kan inte riktigt uttrycka mig om basen i dem än då jag kör via en passiv subwoofer som ska ha ett bra delningsfilter (och passar högtalare med känslighet på 80-90dB). Jag återkommer när jag testat dem direkt mot förstärkaren. Jag misstänker att subwoofern inte gillar 4 ohm högtalare, men det är svårt att hitta specs som stödjer/motsäger detta...

 

Jag tar dock tacksamt emot information om högtalarna i sig då jag inte kunnat hitta något mer än det som står på baksidan:

PHILIPS 66 RH 418

Impedans    4   ohm;
Märkeffekt  20  watt;
Gränseffekt 30  watt;
Känslighet  1,2 watt;

Nr 3009

Typ tillverkningsår, recensioner osv. hade vart av intresse (-: .

 

Ha det gött sålänge

/Aarthas


Redigerat av Unregisteredc875fefe, 08 juli 2019 - 22:07.


#4

Postad 10 juli 2019 - 09:11

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Nä, om det krävs 1,2w för 90dB så ger en watt säg 88-89dB. En fördubbling av inmatad effekt ger 3dB extra. Bra känslighet alltså...





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.