Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sub Yamaha YST-SW800 eller?

51 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 november 2004 - 16:54

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Jag funderar på en ny sub på max 6k, vad finns det där.
Främst för hemmabio men även musik.

Är Yamaha YST-SW800 värt pengarna eller finns det bättre.
Krav är snygg träfaner, liten max (H60,B40,D40) skall spela djupbas med kontroll.

Kom gärna med alternativ.

#2

Postad 07 november 2004 - 17:24

Unregistereda2499477
  • Unregistereda2499477
  • Beroende

  • 1 053 inlägg
  • 0
Med risk för att vara partisk. Jag har en sån, och det ÄR en enormt bra sub. Klarar att leverera riktigt djupbas i ett rum på 25kvm (mitt ex).

Fungerar bra till musik också.

#3

Postad 07 november 2004 - 18:44

Unregistered168c8572
  • Unregistered168c8572
  • Lärjunge

  • 472 inlägg
  • 0
Ace Bass är en snuskit bra subb som har fått bra kretik i flertalet tester. Levererar en bra och rapp bas som passar utmärkt till både musik och film. ~4800 :- på fyndbörsen.

/ Roefv

#4

Postad 07 november 2004 - 19:13

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

  • 659 inlägg
  • 0
Jag har en Ace Bass 2 från AudioPro, tycker den fungerar mkt bra. Men jag kan inte alls använde all kraft i den då jag bor i lägenhet. Men någon gång i framtiden kanske man kan ösa på. Kraft & djup har den så det räcker bra för mig... Den är iof svart (inte snygg direkt), men väldigt liten och kan gömmas bra bakom soffor el. liknande!

Redigerat av tsartiis, 07 november 2004 - 19:14.


#5

Postad 07 november 2004 - 19:34

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

  • 1 705 inlägg
  • 0
Hmmm, funderar lite på subbasar också, tänkte mig köra två stycken så småningom och eftersom jag redan har en pytteliten kan jag ju börja med en lite större och bygga vidare sedan. Acebass2 verkar intressant onekligen <_<

#6

Postad 07 november 2004 - 20:44

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0
Yst-Sw800 är som en bomb.. ;) när den detonerar så känns tryckvågen genom golv och väggar den slår stenhårt .
Enda nackdelen är att vid höga volymer blåser det storm ur basreflexen och allt vad det innebär <_<

#7

Postad 07 november 2004 - 22:19

Unregistered997
  • Unregistered997
  • Användare

  • 186 inlägg
  • 0
B&W ASW-600 kanske?
Postad bild
Är själv intresserad av en sån här. Finns även i svart. Kostar 5500:- på Hifiklubben. Kolla med roger.n här på forumet, han kanske kan fixa bättre pris ;)
Nån som lyssnat på den förresten? <_<

#8

Postad 08 november 2004 - 08:06

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Trevligt med så många svar. B&W:n verkar inte gå så lågt och Ace BAss2 verkar imponerande men verkar endast finnas i titaniumgrå.

Ser ut att luta mot en Yamaha ändå.

#9

Postad 08 november 2004 - 11:02

Unregistered31d98864
  • Unregistered31d98864
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0
ska sälja min sw800 om du e intresserad?

#10

Postad 08 november 2004 - 18:52

Unregistered997
  • Unregistered997
  • Användare

  • 186 inlägg
  • 0
Vad är det för färg? Ålder?

#11

Postad 08 november 2004 - 18:55

Unregistered997
  • Unregistered997
  • Användare

  • 186 inlägg
  • 0
Förresten, är det nån som vet varför de höjt priset på AceBass2? Kostade för bara några veckor sedan 4.700... :D

#12

Postad 09 november 2004 - 00:03

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Förresten, är det nån som vet varför de höjt priset på AceBass2? Kostade för bara några veckor sedan 4.700...  :)

På Fyndbörsen eller? Vad kostar den nu då?

#13

Postad 09 november 2004 - 11:43

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Jag säger så som jag har sagt i de andra SW800 trådarna.

Jag äger just en sådan o den har aldrig svikit mig i vad gäller kvalite eller ljudstyrka.
Är grymt nöjd med den.
Aldrig upplevt blåsljud ifrån porten även vid mycket höga volymer....

Du kommer inte bli besviken om du köper en sån.

#14

Postad 09 november 2004 - 16:48

Unregistered31d98864
  • Unregistered31d98864
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0

Vad är det för färg? Ålder?

den e svart ca 3 år gammal

#15

Postad 09 november 2004 - 17:04

Unregistered40087
  • Unregistered40087
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0
Har också en sw800 funkar rätt ok till film men jag tycker inte den hänger med när det gäller musik.

#16

Postad 10 november 2004 - 09:25

Unregisteredd960be9a
  • Unregisteredd960be9a
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Jag har oxå Yamaha YST-SW 800, bra subba men jag gillade inte heller blåsljudet när man spelade högt. Så jag stoppade in en kudde i "blåshålet" och blev jag av med det problemet.

#17

Postad 10 november 2004 - 10:10

Unregistered168c8572
  • Unregistered168c8572
  • Lärjunge

  • 472 inlägg
  • 0
Verka ju som om YST-SW 800 braddas av blås ljud... inte bra, därför kan jag ju igen rekomendera Ace Bass 2 som inte har nån bas port och därmed inget blås ljud... bra va ;)

Redigerat av Unregistered168c8572, 10 november 2004 - 10:11.


#18

Postad 10 november 2004 - 11:07

Unregistered6c715edc
  • Unregistered6c715edc
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Har aldrig hört ngt blåsljud från min sw-800 och ändå har jag pressad den en hel del.

Tycker att denna subben har mycket bra kontroll när man spelar och låter bra till både musik och film. Kraften är enorm, har man den bredvid soffan så känns det nästan som om att man får stryk när den börjar pumpa ;)

Lyssnade på ace-bass 2 och tyckte den var rena skämtet, har alltid gillat audiopros basar men denna var hur dålig som helst. Jämförde den med 4st andra billigare subbor som lät mycket bättre.

Slavbasar är ngt som borde ha stannat kvar i 80-talet :lol:

#19

Postad 10 november 2004 - 13:00

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Har aldrig hört ngt blåsljud från min sw-800 och ändå har jag pressad den en hel del.

Tycker att denna subben har mycket bra kontroll när man spelar och låter bra till både musik och film. Kraften är enorm, har man den bredvid soffan så känns det nästan som om att man får stryk när den börjar pumpa ;)

Lyssnade på ace-bass 2 och tyckte den var rena skämtet, har alltid gillat audiopros basar men denna var hur dålig som helst. Jämförde den med 4st andra billigare subbor som lät mycket bättre.

Slavbasar är ngt som borde ha stannat kvar i 80-talet  :D

Du är den första vad jag sett som lyssnat på både SW800 och Ace Bass 2. Märligt att du tyckte Ace Bass 2 var så dålig i jämförelse, har ju fått utmärkta betyg från andra håll. :lol: Något med rummet och placeringen kanske?

Står fortfarande och väljer mellan dessa två subbar. Vad jag fått ut av diverse omdömen så låter det som SW800 går lite djupare och har lite mer kraft, medan AB2 är rappare till musik.

#20

Postad 10 november 2004 - 13:11

Unregisteredc9540265
  • Unregisteredc9540265
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Yamahan har sjunket under 5k strecket nu och kostar 4990kr på netonnet.

#21

Postad 10 november 2004 - 13:15

Unregistered1b42c15d
  • Unregistered1b42c15d
  • Forumräv

  • 951 inlägg
  • 0
SW800:an är en bra sub, leverar dock inget tryck eftersom den använder sig av en annan teknik vilket är lite synd, den har även tendens att leverera orealistisk bas emellanåt. Kompenserar man med ett par kraftiga frontar till denna sub så låter det mäktigt, då får man både tryck och en enorm djupbas.

#22

Postad 10 november 2004 - 13:35

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

  • 1 411 inlägg
  • 0

SW800:an är en bra sub, leverar dock inget tryck eftersom den använder sig av en annan teknik vilket är lite synd, den har även tendens att leverera orealistisk bas emellanåt. Kompenserar man med ett par kraftiga frontar till denna sub så låter det mäktigt, då får man både tryck och en enorm djupbas.

***hostar och sätter kaffet i halsen***


Inget tryck i Yamaha 800 subben ??? :lol: :D

Ang B&W, När jag lyssnade på subbar i somras tyckte inte de var så prisvärda, och först i blev B&W ASW675 blev intressant. Men 10kkr...

Ace Bass 2 mot 800- vore intressant att se fler kommentarer, jag uppfattade AB 2 som bäst i sin prisklass för ett par månader sedan, härligt musikalisk och bra till film.. men då testade jag inte 800 modellen.

Nåja. Själv har jag köpt en yamaha 315 pga brist på pengar, hade blivit Ace Bass 2 annars... Yamaha 315 låter torrt, distinkt och rent. Nedåt riktat element är bra, särskilt om man har barn! Står 60 cm från bakväggen, 80 från sidovägg. Delar vid 80hz. Fyller mitt allrum/biorum bra. Och fungerar fint till min musik

Låter 800 som en stor stark storebror till den är jag övertygad om att du blir nöjd även i ett stort rum; relativt placeringskänslig så flytta runt den ;)

mvh

...::: EDIT STAVFEL och sista meningen.

Redigerat av spacebot, 10 november 2004 - 14:00.


#23

Postad 10 november 2004 - 15:01

Unregistered1b42c15d
  • Unregistered1b42c15d
  • Forumräv

  • 951 inlägg
  • 0

SW800:an är en bra sub, leverar dock inget tryck eftersom den använder sig av en annan teknik vilket är lite synd, den har även tendens att leverera orealistisk bas emellanåt. Kompenserar man med ett par kraftiga frontar till denna sub så låter det mäktigt, då får man både tryck och en enorm djupbas.

***hostar och sätter kaffet i halsen***


Inget tryck i Yamaha 800 subben ??? :lol: :D

Ang B&W, När jag lyssnade på subbar i somras tyckte inte de var så prisvärda, och först i blev B&W ASW675 blev intressant. Men 10kkr...

Ace Bass 2 mot 800- vore intressant att se fler kommentarer, jag uppfattade AB 2 som bäst i sin prisklass för ett par månader sedan, härligt musikalisk och bra till film.. men då testade jag inte 800 modellen.

Nåja. Själv har jag köpt en yamaha 315 pga brist på pengar, hade blivit Ace Bass 2 annars... Yamaha 315 låter torrt, distinkt och rent. Nedåt riktat element är bra, särskilt om man har barn! Står 60 cm från bakväggen, 80 från sidovägg. Delar vid 80hz. Fyller mitt allrum/biorum bra. Och fungerar fint till min musik

Låter 800 som en stor stark storebror till den är jag övertygad om att du blir nöjd även i ett stort rum; relativt placeringskänslig så flytta runt den ;)

mvh

...::: EDIT STAVFEL och sista meningen.

fortsätt hosta :D

Om du tittar på konstruktionen så är det uppenbart varför det inte är något tryck eftersom elementet smäller ner i golvet istället för att flytta luft. Du kanske föredrar tryck i stortån själv gillar jag åsnesparken i bröstet :D

Redigerat av Unregistered1b42c15d, 10 november 2004 - 15:03.


#24

Postad 10 november 2004 - 17:39

gujjas
  • gujjas
  • Beroende

  • 1 465 inlägg
  • 0
we know dexa :lol:

jag har inte lyssnat på AB2 subben men däremot yammas subb som jag inte var nån sådär höjdare till musik för de pengarna däremot är den bättre till film men de är ju också vad jag tyckte då den faktiskt inte levererar något vidare dunk i bröstet utan får mer byxändarna att fladra! o de får jag ju så lätt med min älskning också som för övrigt kostar run 5 k ;)

#25

Postad 10 november 2004 - 22:03

Skyride
  • Skyride
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Spacebot:
Vad tyckte du om B&W 675 i somras??

#26

Postad 11 november 2004 - 03:46

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Om du tittar på konstruktionen så är det uppenbart varför det inte är något tryck eftersom elementet smäller ner i golvet istället för att flytta luft. Du kanske föredrar tryck i stortån själv gillar jag åsnesparken i bröstet  :)

Jaha,,eftera alla dessa lektioner om att basen ej går att rikningsbestämma så sätter du allt på plats med denna korta mening :D

Tack!

#27

Postad 11 november 2004 - 05:21

Unregisteredb6a3a8e3
  • Unregisteredb6a3a8e3
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Om elementet "smäller ner i golvet istället för att flytta luft" så är nog subben felkonstruerad å det grövsta. :)

#28

Postad 11 november 2004 - 05:46

Unregistereda2499477
  • Unregistereda2499477
  • Beroende

  • 1 053 inlägg
  • 0

Om elementet "smäller ner i golvet istället för att flytta luft" så är nog subben felkonstruerad å det grövsta.  :)

Eller så har han inte märkt att det sitter en basport på sidan :D

ps. Yamahan är lättplacerad som sub.

#29

Postad 11 november 2004 - 07:15

Unregistered1b42c15d
  • Unregistered1b42c15d
  • Forumräv

  • 951 inlägg
  • 0

Om elementet "smäller ner i golvet istället för att flytta luft" så är nog subben felkonstruerad å det grövsta.  :)

Eller så har han inte märkt att det sitter en basport på sidan :D

ps. Yamahan är lättplacerad som sub.

Som om att den basporten skulle vara tillräcklig för att ge något tryck, har lyssnat på den här subben ett antal gånger eftersom en god vän äger en. Sedan så har tryck ingenting att göra med huruvida man kan riktningsbestämma basen eller inte. Den mullrar på bra 800:an men mycket mer är det inte.

#30

Postad 11 november 2004 - 18:56

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0
Dexa antagligen har din polare inte placerat yamman optimalt...
Jag vet att det är som dag och natt på hur man placerar den..
Rätt placerad i rummet så ger den bas så det räcker och blir över, jag kan berätta att när jag drog på med ambra Musik dvd 5.1 så skakade hela övervånigen och ungarna la sig på golvet och fick massage som dom sa :)
Men i vissa delar av rummet fanns det väldigt lite bas medans i andra så fanns det i överflöd.
mvh

#31

Postad 11 november 2004 - 19:01

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

  • 1 411 inlägg
  • 0

Spacebot:
Vad tyckte du om B&W 675 i somras??

Jag tyckte B&W var mycket bra; riktigt skönspelande gå till hifiklubben och provlyssna den mot tex Dali och de andra subbarna där. Jag skulle kunna tänka mig en sådan nån gång...

#32

Postad 18 november 2004 - 12:26

Unregistered49dbbe2f
  • Unregistered49dbbe2f
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Jag har faktiskt YST-SW800 till salu ifall någon är intresserad.

3700 kr i Sthm

Mvh

[email protected]

#33

Postad 18 november 2004 - 21:14

Kryckan66
  • Kryckan66
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Har aldrig hört ngt blåsljud från min sw-800 och ändå har jag pressad den en hel del.

Tycker att denna subben har mycket bra kontroll när man spelar och låter bra till både musik och film. Kraften är enorm, har man den bredvid soffan så känns det nästan som om att man får stryk när den börjar pumpa :)

Lyssnade på ace-bass 2 och tyckte den var rena skämtet, har alltid gillat audiopros basar men denna var hur dålig som helst. Jämförde den med 4st andra billigare subbor som lät mycket bättre.

Slavbasar är ngt som borde ha stannat kvar i 80-talet  ;)

Jag har en fråga ang slavbas, vad är det egentligen. Arbetar den bara mot de andra elementen då eller?

#34

Postad 19 november 2004 - 16:39

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
en slavbaskonsruktion är en kan man säga en konstruktion mellan sluten och basreflex. och själva slavbasen består bara av ett membran och ska fungera så att man får nått mitt i mellan sluten och basreflex.
alltså den fungerar som en basreflex men det finns inga risker för blåsljud

#35

Postad 19 november 2004 - 20:29

Unregisteredc4acd135
  • Unregisteredc4acd135
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0

Har aldrig hört ngt blåsljud från min sw-800 och ändå har jag pressad den en hel del.

Tycker att denna subben har mycket bra kontroll när man spelar och låter bra till både musik och film. Kraften är enorm, har man den bredvid soffan så känns det nästan som om att man får stryk när den börjar pumpa :)

Lyssnade på ace-bass 2 och tyckte den var rena skämtet, har alltid gillat audiopros basar men denna var hur dålig som helst. Jämförde den med 4st andra billigare subbor som lät mycket bättre.

Slavbasar är ngt som borde ha stannat kvar i 80-talet  ;)

Jag har oxå varit å lyssnat på Acebas 2, även ihop med Kapten K och jag kan tyvärr bara hålla med. Jag har alltid tyckt att AP verkar ha bra subbor för små pengar men Acebass2 var absolut inget som föll mig i smaken heller, blev väldigt besviken. Känns nästan som det måste varit fel på den jag lyssnade på, så mesigt lät den ;) efter allt som skrivits om den när den presenterades hade jag rätt stora förhoppningar....

#36

Postad 19 november 2004 - 20:31

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0

Som om att den basporten skulle vara tillräcklig för att ge något tryck, har lyssnat på den här subben ett antal gånger eftersom en god vän äger en. Sedan så har tryck ingenting att göra med huruvida man kan riktningsbestämma basen eller inte. Den mullrar på bra 800:an men mycket mer är det inte.

Subwoofern är felplacerad i rummet, helt klart.
Inget snack om saken.

#37

Postad 20 november 2004 - 13:55

Unregistered1b42c15d
  • Unregistered1b42c15d
  • Forumräv

  • 951 inlägg
  • 0

Som om att den basporten skulle vara tillräcklig för att ge något tryck, har lyssnat på den här subben ett antal gånger eftersom en god vän äger en. Sedan så har tryck ingenting att göra med huruvida man kan riktningsbestämma basen eller inte. Den mullrar på bra 800:an men mycket mer är det inte.

Subwoofern är felplacerad i rummet, helt klart.
Inget snack om saken.

Subben har varit placerad från mitt i rummet till varenda hörn i hans lilla rum. Dessutom har ni missuppfattat min mening, jag talar inte om hur mycket bas suben ger utan hur mycket tryck den ger. Detta är två helt olika områden där YST-800:an ligger i lä gentemot en vanlig sub som har elementet riktat som en fronthögtalare. Jag faststår därför om det jag sade innan, den mullrar på bra men mycket mer är det inte. Du får ingen kick i bröstet av den vilket är synd, Kan ni som lyssnat på den säga att ni upplever fast och snärtigt tryck i bröstet? Jag talar nu inte om när man lägger sig på golvet och får någon slags mullrande massage för precis som jag sa, det känns i tåspetsen men inte i bröstet där det skall kännas.

Redigerat av Unregistered1b42c15d, 20 november 2004 - 13:56.


#38

Postad 21 november 2004 - 10:15

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0
Ok..jag tycker dexxa att den bas som du snackar om ska komma från frontarna det gör det från mina ialf...min subba är delad vid 40hz och det känns i hela kroppen om jag drar på ordentligt <_<
JAg kikade på dina Cervin dexxa hoho där kan vi snacka bas från frontarna :P

Redigerat av Unregistered96bcffe5, 21 november 2004 - 10:18.


#39

Postad 21 november 2004 - 10:28

Hedis
  • Hedis
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0

Yst-Sw800 är som en bomb.. <_<  när den detonerar så känns tryckvågen genom golv och väggar den slår stenhårt .
Enda nackdelen är att vid höga volymer blåser det storm ur basreflexen och allt vad det innebär  :P

Hehe

Jo iofs äger jag en 1500

Somsagt det blåser rejält ur porten vid höga volymer
Körde en bas test skiva och den flytta luft på ca 3-4meter avstånd ifrån basreflexen :(
Men det va en del flåsljud <_<

#40

Postad 21 november 2004 - 10:42

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Det känns som om ni killar inte hela tiden pratar samma språk.

Det som Dexa snackar om har inte så mycket med djupbas att göra. "trycket" som går förlorat (till viss del) ligger inte i det frekvensområde som många andra vill att subben ska hålla sej till, det ligger högre upp i frekvens. Skulle gissa på från 60-70Hz och upp till kanske så mycket som 150 Hz. Det är i detta frekvens-omfång de flesta PA-högtalare "peakar" och det är troligtvis också där som Dexas C.W. har sin peak också!

Yamaha SW1500 och 800 SKA INTE spela så högt upp i frekvens som krävs för att Dexa ska bli nöjd. Dessa subbor är inte konstruerade för att spela "högfrekvent" bas utan för att spela djupbas.

Inget snack om att BÅDE SW800/1500 och C.W. kan leverera tryck, men en yamaha låter inte som t.ex. en C.W.-subba...

Jag kan mycket väl tänka mej att det är ett helt annat klipp i t.ex. dexas C.W. högtalare än vad det är i yamahas SW800, men å andra sidan....

Det finns inte mycket "klipp" i en ton som ligger runt 30 Hz och lägre!
Har man en subba som är optimerad för att spela runt 30Hz så förlorar man oftast just det där klassiska "C.W. -klippet"!!!

Redigerat av Unregistered959, 21 november 2004 - 10:56.


#41

Postad 22 november 2004 - 01:24

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Det känns som om ni killar inte hela tiden pratar samma språk.

Det som Dexa snackar om har inte så mycket med djupbas att göra. "trycket" som går förlorat (till viss del) ligger inte i det frekvensområde som många andra vill att subben ska hålla sej till, det ligger högre upp i frekvens. Skulle gissa på från 60-70Hz och upp till kanske så mycket som 150 Hz. Det är i detta frekvens-omfång de flesta PA-högtalare "peakar" och det är troligtvis också där som Dexas C.W. har sin peak också!

Yamaha SW1500 och 800 SKA INTE spela så högt upp i frekvens som krävs för att Dexa ska bli nöjd. Dessa subbor är inte konstruerade för att spela "högfrekvent" bas utan för att spela djupbas.

Inget snack om att BÅDE SW800/1500 och C.W. kan leverera tryck, men en yamaha låter inte som t.ex. en C.W.-subba...

Jag kan mycket väl tänka mej att det är ett helt annat klipp i t.ex. dexas C.W. högtalare än vad det är i yamahas SW800, men å andra sidan....

Det finns inte mycket "klipp" i en ton som ligger runt 30 Hz och lägre!
Har man en subba som är optimerad för att spela runt 30Hz så förlorar man oftast just det där klassiska "C.W. -klippet"!!!

Mmm hade också tänkt påpeka det. Det där typiska "discodunket" som känns i bröstet hörde jag någon säga kan ligga på uppemot 80 Hz.

Själv blev jag lycklig ägare till en SW800 i onsdags då jag fick alexidjungeln att komma hit med sin. :o Har inte hört så väldigt många subbar tidigare och framförallt under helt olika förhållanden, så det är lite svårt att jämföra. Men om jag inte blivit så himla imponerad av de lite billigare subbar jag hört, t.ex. Dali SW12, Canton AS 25 och Audio Pro Sub Focus, så är jag däremot imponerad av den här! Icke att jag ser film utan den mer. :)

Fick dock rejäla blåsljud när jag pressade den, kändes lite oroväckande får jag säga. Fast då var det dock ingen normal användning precis utan snarare maxvolym och hög delningsfrekvens, blåste full storm i basreflexporten. :rolleyes: Vid normal användning hörs inget blåsljud alls ens vid hög volym.

Har inte hunnit experimentera så mycket med den än, men blev förvånad över hur snabbt jag fick den att spela fint tillsammans med mina Dali 808. Den fyller ut fint i de nedre registerna där frontarna inte orkar med längre. Delar vid 40-50 Hz, ska som sagt experimentera mer senare.

Redigerat av Frux, 22 november 2004 - 01:32.


#42

Postad 22 november 2004 - 01:53

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Jaha, så nu är både Ace Bass 2 och Yamaha YST SW-800 dålig, eller vad? :)

#43

Postad 22 november 2004 - 02:04

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Nej Camridge det är dom inte, Frux skriver att han är helnöjd med sin 800.

#44

Postad 22 november 2004 - 03:12

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
jonasprivate

Ok, men vilken är bäst av dom i så fall? Är själv en som funderar om det, och jag är verkligen vilsen.


Är själv en av dom som e skeptisk med "Slav"

#45

Postad 22 november 2004 - 03:16

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Jo jag vet ditt dilemma,men personligen skulle jag inte köpa någon av dessa 2.
Men som sagt det är MIN åsikt.

#46

Postad 22 november 2004 - 03:28

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
jonasprivate

Vad skulle du köpt köpt för samma pris i så fall?

#47

Postad 22 november 2004 - 03:32

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Förlåt är lite trött nu missade priset :)
Ja då skulle jag köpa Audio Pro ACE-BASS 2

#48

Postad 22 november 2004 - 19:27

Unregistered1b42c15d
  • Unregistered1b42c15d
  • Forumräv

  • 951 inlägg
  • 0
Vet inte om jag kan hålla med om ovanstående då jag hört subbar i de högre prisklasserna som både levererat djupas och ett relativt bra tryck. Dock aldrig så kraftfullt som hemma hos mig men det kan man inte förvänta sig heller, men tryck det gav dom.

EDIT; kanske behöver tillägga att jag nu inte syftar på ett "disco-dunk" tryck utan vid exempelvis explosioner och andra effekter i filmer.

Redigerat av Unregistered1b42c15d, 22 november 2004 - 19:28.


#49

Postad 23 november 2004 - 23:51

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Nu förstår jag ärligt talat inte VAD det är du pratar om???

En subba skapar ljudvågor.
De ljudvågor som subbor skapar kan variera i frekvens inom ett avgränsat område.

Såvida du inte pratar om det tryck som subban pressar mot golvet (enligt tyngdlagen) så antar jag att det är ljudtryck du pratar om!

Ljudtryck beror på ljudvågors amplitud.

Om en subba har ett element som spelar mot golvet eller rakt mot en lyssnare, så har det ingen som helst betydelse för de ljudvågor som elementet genererar så länge ljudvågorna är AVSEVÄRT mycket längre än avstånds skillnaden mellan två olika elementplaceringar på en låda.

Det betyder i klartext att för låga frekvenser så spelar det ingen som helst roll om elementet är riktat mot golvet eller ej, när det gäller hur kraftigt ljudtryck som subban skapar.

Det som däremot kan variera med olika elementplaceringar är HUR övertonerna sprids.
Övertoner är de som ligger högre upp i frekvens. Säg t.ex. att man låter en subba återge en 30Hz ton. De harmoniska övertonerna hamnar då på multiplar av 30, nämligen 60, 120 o.s.v. ...

Om elementet är riktat mot golvet så dämpas dessa övertoner mer än om elementet hade varit riktat mot lyssnaren. Ibland så är det just dessa övertoner som ger en upplevelse av "klipp", men det har inte mycket med att göra med den ursprungston som skickades till subban. Förvisso så ökar det summerade ljudtrycket om subban spelar med väldigt kraftiga (och många övertoner), men det har inget med kvalitativ bas att göra (så länge man anser att kvalitet är detsamma som HIFI)...

När jag byggde min subba så valde jag att rikta drivern mot golvet, just med avsikten att dämpa dessa övertoner ytterligare. Min tanke var att på så sätt få ett sub-bas ljud som är renare och dessutom en subba som blir mer lättplacerad!

Det är ju trots allt denna form av distorsion (som övertonerna egentligen är), som många gånger avslöjar var en subba står.

De enda övertoner till bastoner jag VILL höra, är de som var med på inspelningen. Dessa övertoner tar mina övriga högtalare hand om och på så sätt så får jag dessutom också en känsla av riktning på bas-ljuden, men i detta fallet så blir riktningen den som avsågs när ljudet en gång mixades...

För min del handlar det om HIFI.

Var och en får själv välja vilket "ljud-stuk" dom gillar...

#50

Postad 24 november 2004 - 10:24

Unregistereda2499477
  • Unregistereda2499477
  • Beroende

  • 1 053 inlägg
  • 0
En sub fungerar bäst när den inte hörs - utan bara känns. Precis som det är tänkt att fungera. I alla fall fungerar min YST-SW800 så - och det rejält.

Har man "blås-ljud" eller andra skumma effekter, så är subben felplacerad, alternativt, fel inställd. Det sistnämda är ganska vanligt.

Ett tips kan vara att man inte ställer volumen på MAX på subben (det är riktigt tokigt att göra det - börja med klockan 12), utan om man har en kalibrering av nått slag, skiva eller om stärkaren har, så dra upp subben på en referensfilm (ex Haunting R1, U-571 R1, eller Gladiator (valfri region), så drar ni upp subben precis så mycket tills det börjar låta ansträngt. Då drar man ner lite under det.

Ställ sedan delningsfrekvens i förstärkaren + på subben (den skall INTE stå på max som många föreslår - då blir det kaka-på-kaka delning). Och det vill man inte ha. Om förstärkaren är satt att dela vid 80hz, så skall även subben stå på 80hz, inget annat. Allt för att sammarbeta på samma delningsfrekvens.

Sedan en sak till. Oerhört vanligt fel som massor med folk gör. De sätter db-kompensation på MAX (allt ifrån +10 - +12db på sub-utgången). Det kan fungera med en trögdriven subb, men låter oftast i slutändan hemskt illa, med blåsljud och spruket tryck (låter krackligt) som resultat.

Ni har lyckats när katapulterna i Gladiator känns, eller när banket på dörren i Haunting ruskar om byxbenen, eller när porslinet i köket hos grannen står och hoppar på dennes diskbänk :wub:

Lycka till!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.