Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

REW med XTZ room analyzer pro?

98 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 05 november 2018 - 21:32

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Jag föreslår att vi tar det en sak i taget.

 

Tryck på "All SPL"

Välj bara 1 högtalare (haka av bara 1 rett under bilden) , f.eks vänster front.

Tryck på "limits" uppe til höger och för in top-105, bottom-45 fra 20-20000hz

 

Lägg upp bilden. Nu blir det lättare att jobba vidare.

 

Pedagogisk hjälp:

Bifogad fil  spl.JPG   96,99K   1 Antal nerladdningar

 

 

När du sedan vet hur man visar riktig på limits och vi tar en högtalare i taget så kan du för samma högtalare lägga upp:
(med samma limit)

* spl & phase

* distortion

(med ny limit på justering av vilken frekvens vi visar - 10hz-500hz

* waterfall (tryck på generate)

 

 

 



#52

Postad 05 november 2018 - 21:52

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0

Bifogar enligt griffins önskemål.

Bifogad fil(er)



#53

Postad 05 november 2018 - 21:56

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0

Bifogar även resterande som jag antar jag tolkat rätt?

Bifogad fil(er)



#54

Postad 05 november 2018 - 22:18

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Bifogar enligt griffins önskemål.

Ser inte illa ut alls, är det med sub?



#55

Postad 05 november 2018 - 22:26

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Nä de är bara vänster fram nu.

#56

Postad 05 november 2018 - 22:31

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Bifogar även resterande som jag antar jag tolkat rätt?

Gällande distmätningen så hade jag gärna haft en bild med den fundamentala också som ref.

Även med db och en med %

 

Vattenfallet pekar på att du har ganska lång efterklang, kolla RT60 och du kan även titta på deacy, låt svepet vara kvar o ta bort alla bockar utom 20ms, 60ms och 80ms.

 

Du kan lätt dela av frontarna (om båda mäter lika i basen) vid 60-80hz :)

 

 

*edit*

På frkvensmätningen ser du att du har en dip vid 50hz, på vattenfallet har du en skarp förhöjning en bit i tid, slår vad om en pilsner att det är jord.

Det är inte ovanligt att det blir så med REW, har haft det själv tills jag byggde om elen i bion.

Det är inget man hör men det fångas upp på mätningar :)

 

 

*edit igen*

Kom ju på att man kan klicka på bilderna jue ;)

Distmätningen ser konstig ut, allt för mycket dist....

Decay kan berätta mer där !


Redigerat av johan b-lund, 05 november 2018 - 22:39.


#57

Postad 06 november 2018 - 00:55

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Detta var bra bilder korrekt nivå och fina limits som gör det tydligt. Distmätningen ser ut att ha en konstig skala, undrar om du kansje har en nyare version av REW.

Men fronten har troligtvis subben med sig också då man kör fullfrekvens. Om man ska börja tuna in subben så hade jag stängt av subben och satt frontarna til large i recievern, så mätt de var och en. Sen kan man se på både H och V sammtidigt. Då kan man börja fundera var man ska dela baserat på hur dom spelar. Har du Center så kan man ta en mätning av den också. Lagra dom.

Kör så flera mätningar med subben bara i olika fas och välj den fas där den mäter bäst.

Efter att man så valt en delning (som vi kan hjälpa til med) så testar man L, R och C som small med sub och fullfrekvenssvep så ser man hur bra integreringen blir.

Då har man bra basis för att se var eventuella dumma saker uppstår, f.eks om L eller R har en rak kurva vid 80 som large, men efter delning och mätning som small med sub så dippar den duktigt vid 80 ja då kansje man ska testa en annan delning, f.eks 100 och se hur det ser ut.

Vet inte om Johan håller med men så gjorde jag för att hitta rätt delning grovt.

#58

Postad 06 november 2018 - 05:02

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Detta var bra bilder korrekt nivå och fina limits som gör det tydligt. Distmätningen ser ut att ha en konstig skala, undrar om du kansje har en nyare version av REW.

Men fronten har troligtvis subben med sig också då man kör fullfrekvens. Om man ska börja tuna in subben så hade jag stängt av subben och satt frontarna til large i recievern, så mätt de var och en. Sen kan man se på både H och V sammtidigt. Då kan man börja fundera var man ska dela baserat på hur dom spelar. Har du Center så kan man ta en mätning av den också. Lagra dom.

Kör så flera mätningar med subben bara i olika fas och välj den fas där den mäter bäst.

Efter att man så valt en delning (som vi kan hjälpa til med) så testar man L, R och C som small med sub och fullfrekvenssvep så ser man hur bra integreringen blir.

Då har man bra basis för att se var eventuella dumma saker uppstår, f.eks om L eller R har en rak kurva vid 80 som large, men efter delning och mätning som small med sub så dippar den duktigt vid 80 ja då kansje man ska testa en annan delning, f.eks 100 och se hur det ser ut.

Vet inte om Johan håller med men så gjorde jag för att hitta rätt delning grovt.

Jag tog Fellow på ordet, att suben var avstängd och BM var satt till Large ;)

 

Hur man går tillväga när man ska leta delning beror lite på vad ens receiver kan hitta på, jag kan Nada om den Fellow kör med.

Man kan använda timing funktionen till sub i ett sådant system som han har o jag hade gett det en chans som utgångspunkt.

Det kan som sagt skilja flera meter akustiskt mot fysiskt!



#59

Postad 06 november 2018 - 05:54

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Ja subben var avstängd i receivern och frontarna satt på large. Med timing antar jag du menar justers avstånd. Är de fasen man kollar då att de ligger nära varandra på grafen? Helst ihop.

#60

Postad 06 november 2018 - 09:15

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Var ställer du umiken? Den skal helst stå där man sitter (i mitten) i öronhöjd pekandes mot taket när man kör multikanal. Så är den en kalibreringsfil som du skal lägga in som heter xxxx90_deg.

 

Då har du ganska maffig bas i frontarna utan subb. Jag skulle hursomhelst köra mätningar:
* L, R, C var för sig utan sub som large

* Bara sub
* L, R, C var för sig som small med sub

Med dom mätningar kan man se lite fram och tilbaka hur subben integrerar och i första hand ser jag på SPL om det är några grova "fel".

 

Om subben står framme vid högtalarna så ska den oftast ha 0 i fas då kan du vänta med att mäta olika fas och håller med om att du istället kan se på timing, det ska finnas en guide på det här nånstans.... :ph34r:


Redigerat av Demon Slayer, 06 november 2018 - 09:16.


#61

Postad 06 november 2018 - 09:49

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Timing är busenkelt men du kan inte göra det på alla högtalarna om du inte kan routa om det.

 

Guide....

https://www.minidsp....ring-time-delay

Det du får göra är att aktivera BM så suben kommer in.

Sen använder du L som timing reference och så matter du av den högtalaren.

Dra ut sladdarna ur högtalare R, använd L som timing och mät.

Då har du bara mätt suben I tid jämfört mot din referens o I guiden så hittar du hur du ska tyda siffrorna.

 

För skojs skull testa med att ha alla avstånd på 0 men även det rätta fysiska avståndet, då ser du vilken skillnad det är mellan akustiskt o fysiskt avstånd.

Med rätt delning, rätt tidsjustering så brukar fasen trilla in rätt.



#62

Postad 06 november 2018 - 09:57

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Han kör ju HDMI, då kan man tajma alla högtalare. Atmos är dom enda jag inte klarar att varken tajma eller mäta. Orkar inte byta kabel upp dit men det hade vart otroligt intressant att se hur dom "presterar".

 

Men det med att dra ut sladden...jag körde bara L som timing referens och så mätte jag subben med LFE, det måste väl bli korrekt, så slipper man dra ut sladden också?



#63

Postad 06 november 2018 - 10:09

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Bifogar även resterande som jag antar jag tolkat rätt?

 

Nu ser jag felet på distmätningen. Du har tryckt i settings på "plot normalized to fundamental" bara klicka bort den haken så får du upp db til vänster istället.

 

Men strunta lite i dist nu och se till att tajma alla högtalare och sen mäta alla utan sub och så alla med sub så kan vi börja se på hur det ser ut. :)   (tajma alla, men du behöver inte mäta flera än L,C,R,LFE til att börja med) från linken som johan linkade så ser man väldit bra under "tabulate your results" vad du ska se efter, men såvida du inte har en minidsp nano så kan du inte lägga in det som dom beskriver. Bara lär dig var du ser hur mycket fel den är i tid, f.eks 0.9m då kan du justera detta rätt i förstärkaren.


Redigerat av Demon Slayer, 06 november 2018 - 10:09.


#64

Postad 06 november 2018 - 10:10

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Man har inte kunna göra det med REW innan ?!

Men går det är det Perfekt! (win10?)

 

Att bara ta LFE fungerar så man får nuffrorna :)



#65

Postad 06 november 2018 - 10:40

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Nu förstår jag inte problemet. Left blir timing-referens, sen kan man mäta alla högtalare som vanligt då man har asio och kan f.eks välja center, eller surround-Left osv, och då vil den kjöra ett pip från left och så svep i den högtalare man valt. Då får man en tid.

 

De skriver ju också i guiden:

"To measure the remaining speakers, the measurement signal needs to be routed to the other channels. The simplest way to do this is to use the Routing tab in the nanoAVR-BM plugin, which will be described below. Alternatively, you can use the method of routing to different HDMI channels described in our app notes Using the UMIK-1 and REW with HDMI output - Windows "

 

Jag har känslan av att det är nått med basen du tänker på, men sålänge man korrigerat den via LFE (kanal 4) så borde det funka att bara köra alla kanaler rundt om.



#66

Postad 06 november 2018 - 10:57

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

REW kan inte växla mellan kanalerna om man kör med Asio och timing. (mig veterligen)

Jag har aldrig lyckats med det för där blir synkfel när den ska byta kanal.

 

Fungerar det som sagt så är det Super :)



#67

Postad 06 november 2018 - 11:20

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Ja det brukar bli lite strul. Jag måste stort sätt starta-snabbt stoppa-och så starta igjenn varje gång jag byter kanal. Den kan vara lite jobbig, ibland måste man reloada hela programmet också.....



#68

Postad 06 november 2018 - 22:59

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Hej,bifogar lite kort från mobilen då jah kände fe vsr snabbast när ja satt o strula förut. Jag löste lite angånde time delay men av någon knasig anledning blir alla mina högtalare negativa förutom subben?

Jag väljer ju HDMI 1 i både output och referens o sedan fortsätter ja med att bara byta kanal på output hela vägen förutom med lite strul att jag får göra om mätningarna ibland osv pga referensignalen inte spelar som den ska alla gånger.

Vad jag läst bör ju alla i fram vara positiva och de i bak negativa? Mikrofonen körs med 90 degree filen och står riktad mot taket på lyssningsplats.

Nu tycker jag dock mina andra kurvor ser mer rätt ut efter ha mätt med akustisk referens. Hade ingen referens innan alls.

Jag hoppas ni inte spyr på mig men förstår ikte varför jag får knasiga värden:)

Bifogad fil(er)



#69

Postad 07 november 2018 - 05:05

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Referensen ska ju vara noll

Om sedan någon får minus då står den närmare micken än referensen och suben kommer alltid stå längre ifrån akustiskt om den fysiskt står på samma linje.

Tex så står alltid en center närmare än L/R

 

Men att du ska ha 0,5met i skillnad mellan L/R låter lite mycket, fram med måttbandet.

Gör gärna om det med Java o så om L/R ger dig samma värde.

 

Det ser även ut som om du har en massa energi neråt på alla kanaler, jag hade fysiskt stängt av suben när jag mätte.

På min gamla receiver så gick BM in även oberoende om högtalarna stod på Small eller large när jag körde hdmi från dator.



#70

Postad 07 november 2018 - 07:09

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0

Jag ska kolla på det! Vet att det är helt galet i mätningen men kom också på nu på morgonen att avstånden är ställda i receivern och antar de ska vara på noll nu?=)

 

Jag är helt hundra på att mina basar inte är med då jag gick fram igår o kände på dem vid en mätning men jag klipper steget till basarna nästa gång o ser vad som händer för jag håller med om att nivåerna är väldigt höga långt ner i frekvens från små högtalare.


Redigerat av Fellow88, 07 november 2018 - 07:09.


#71

Postad 07 november 2018 - 07:24

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag ska kolla på det! Vet att det är helt galet i mätningen men kom också på nu på morgonen att avstånden är ställda i receivern och antar de ska vara på noll nu?=)

 

Jag är helt hundra på att mina basar inte är med då jag gick fram igår o kände på dem vid en mätning men jag klipper steget till basarna nästa gång o ser vad som händer för jag håller med om att nivåerna är väldigt höga långt ner i frekvens från små högtalare.

Hahaha :)

Jo avstånden I receiver ska vara på noll.

 

Att stänga suben helt är mest för säkerhets skull.

Och kör ett snabbt pass på L/R med Java och jämför värdena på L/R med asio, också för säkerhets skull.

 

Har man satt upp grejerna symetriskt så borde L/R vara max 10cmifrån varandra och center lite längre närmare.

Suben kan stå flera meter bort beroende på rummet.

 

Ang submätningen, har du lågpass filtret på, den faller väldigt snabbt.

Lågpass ska alltid vara av för BM tar hand om filtreringen :)



#72

Postad 07 november 2018 - 10:34

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Tror min subb "står" nästan dubbelt så långt bort i recievern som den gör irl.

 

L ser ut att vara korrekt mätning och visning. Men välj 1/6 smoothing. (det måste väljas från "all spl"-tabben, det funkar inte från "spl & phase"-tabben.

 

Så fort du fått til att köra utan subb så ta skjärmdumpar av L, R, C som large, + LFE utan filter.



#73

Postad 07 november 2018 - 22:28

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0

Nu har jag fått till den mätningen och uteslutit basen helt:)

 

Men angående time alignement, plockar ni värdena som står i mm och för in i era receivers/försteg eller hur gör ni? Såg de fanns en räknetabell men förstod jag det rätt att jag då ska sätta subben på noll och sen lägga plus allt annat?

 

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  All SPL.jpg   87,49K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  Dist.jpg   113,1K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  GD.jpg   126,67K   0 Antal nerladdningar


#74

Postad 07 november 2018 - 23:17

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Oj, det blev lite många färger på en o samma gång!

Du vet att man kan ändra färg för lite mer tydlighet ;)

 

Sub avstånd,

Helt korrekt, den står längre ifrån akustiskt alltså måste dom andra högtalarna fördröjas för att det ska spela rätt i tid.

Man får tänka omvänt helt enkelt eftersom du tgår från en högtalare som får värdet noll.

Om du tycker det är knepigt posta siffrorna så hjälper vi dig :)

Utan aktiv korrigering kommer du aldrig få riktigt bra fas men det kommer upplevas som tightare.

Hur långt ifrån var suben mot referensen?

 

Val av delning

Lite svårt att se, men 90hz ser ut att passa som utgångspunkt.

 

Dist

ser ut som att dina diskanter delar vid 2Khz

Och vad i hela friden händer vid 90hz o 300hz på VS !?

Du har lite andra val än jag i den nyare versionen, ska plocka ner den i morgon så ska du få lite nuffror att justera så kanske vi kan reda ut vad det beror på.

Typ så här föredrar jag dist skalan

2QAAmT7.png

 

 

GD

Ser ganska typiskt ut, romsmoder/utsläckningar syns ganska tydligt


Redigerat av johan b-lund, 07 november 2018 - 23:18.


#75

Postad 07 november 2018 - 23:28

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Tack, ska fixa med färgerna, mätningarna är sparade så:) Haha, ja jag vettefan faktiskt men de ör en bipol/dipol valbar konfig som sitter på en rätt kal vägg men.

Subbarna står enligt bild.
De jag tycker är konstigt är att ja behöver vrida på SÅ rejält mer på vänster sub i behringern, typ 10 hack på vredet kontra 3 hack på höger men antar de bero på hörnplaceringen av höger bas?

Justerar ni basen till 75db i rew också? Tycker den blir så tyst då?

Bifogad fil(er)



#76

Postad 08 november 2018 - 04:33

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Det låter lite mycket i skillnad, fast du har en öppning till vänster...

Är du orolig, byt plats på dom o se vad som händer, du har ju REW så du kan mäta dig fram ;)

 

Menar du LFE kanalen?

Den borde alltid hamna 10db över, men det kan du inte reellt se om du inte sätter högtalarna på small.

Se bild på andra sidan.

 

Du kan även lägga in en House curve i REW att ha som mål för hur du vill att det ska vara.

Har du PEQ i Behringern o vilken minidsp har du?



#77

Postad 08 november 2018 - 06:08

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0

Ja, öppningen är tyvärr illa, 2x2meter ut i hall med trapphus.

Ja jag har peq och minidsp 2x4 men jag får det inte att lira med minidspn. Så fort jag sätter in den så blir kurvan konstig tycker jag och basen mer eller mindre försvinner.



#78

Postad 08 november 2018 - 06:45

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Ja, öppningen är tyvärr illa, 2x2meter ut i hall med trapphus.

Ja jag har peq och minidsp 2x4 men jag får det inte att lira med minidspn. Så fort jag sätter in den så blir kurvan konstig tycker jag och basen mer eller mindre försvinner.

2x4 kan vara lite knepig när det gäller känsligheten.

På kortet finns en liten brytare där man kan ändra den, se manualen på deras sida :)

Så har man den I "fel" läge o maxar ingång/utgång I mjukvara o det fortfarande är för tyst då får man ändra den.

Kolla också så inget I mjukvara är igång som Inte ska vara igån så klart.

Vilken mjukvara har du, finns lite olika att välja på.

 

Också att komma ihåg är att den har 7ms fördröjning, tror det var 7 iaf.

 

*edit*

Kom på, 2x4 med balanserade in/utgångar är bättre I det avseendet.

Så har du otur så kommer det inte att räcka att ändra känsligheten.

Alt får du maxa slutsteget......

 

Balanced

IN: 4Vrms / 1.8Vrms (jumper–selectable)
OUT: 2Vrms / 4Vrms (jumper-selectable)

 

RCA

IN: 0.9Vrms / 2Vrms (jumper–selectable)
OUT: 0.9Vrms


Redigerat av johan b-lund, 08 november 2018 - 06:53.


#79

Postad 08 november 2018 - 11:13

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Jag kan hjälpa til med minidsp. Jag har 2x4hd.

Föreslår:
1. Dela på 90. Sätt alla som small.
1.5 Nolla Peq på subben i förstärkaren och ev. Minidsp om de är på nu.
2. Lägg upp spl på bara L,R front og LFE. Strunta i dist och dom andra grejjerna nu, men lägg gärna ut vattenfall på LFE 10hz-300Hz.
3. Så ska jag visa guide hur du gör med minidsp

Jag tycker det ser ut som att du har sjukt bra potensial för att få til en super fin baskurva.

Redigerat av Demon Slayer, 08 november 2018 - 11:16.


#80

Postad 08 november 2018 - 22:02

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Ska absolut fixa de griffin. Hann inte i kväll dock men återkommer med mätningar.

#81

Postad 11 november 2018 - 12:41

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

För att trigga dig lite med minidsp. Du kan laga filter direkt i rew och importera i minidsp.

 

Bifogad fil  s2.JPG   26,67K   0 Antal nerladdningar

 

Mörkorange är mätning och gul är predicted om du lägger in denna fil i minidsp.

 

 

Nu ska det sägas att du oftast inte kan justera så bra, men som sagt, en liten morot bara.



#82

Postad 11 november 2018 - 13:05

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Justerar ni basen till 75db i rew också? Tycker den blir så tyst då?

 

Jag justerar inte den så alls. Det jag brukar göra är att få til en så fin spl kurva som jag kan, då ser jag ju både var basen börjar/slutar och hur den spelar genom hela frekvensen och då har du ju volym också.

 

Hur jag gör:

* Jag ställde förut in den via ett svep av L eller R som small med sub och justerade enbart sub frekvensen med minidsp. Men efter att jag blitt lite mer säker på REW så kör jag nu direkt från LFE men det kan bli lite fel om man inte vet vd man håller på med. En av de svåra sakerna är ju just att den kommer spela 10db högre i film, men ska funka i musik också.

1. Jag mäter då L ellr R som small med sub ett fullfrekvens-svep. Subben står på 0 i recievern, och 0 på sig själv, smt jag har suddat alla peqs i minidsp och i förstärkaren.

2. Nu har jag en kurva som är helt ren så som subben spelar i mitt rum. (OBS, min subb har en puckel som är gigantisk där den står nu, så jag rekomenderar att testa svepet när allt är på 0 med låg volym och så gradvis öka tills du har -20 på recievern, om du gör detta med en gång hemma hos mig så kommer subben klippa och man riskerar faktiskt att den kan slå inni sig själv)

3. Jag använder EQ i rew för att skapa en kurva som jag gillar. (använder bara kutt och inga gains på frekvenser)

4. Jag mäter både LFE och L, R och C för att se hur det blev.

5. Om kurvan är fin men lite låg så kan du öka volym på subben.

 

 

Så hur man nu vil ha sin kurva är väldigt individuellt. Jag personligen gillar flat frekvens-respons med en ökning av ca +6db i lågbasen.

Baserat på det så hade min perfekta kurva idag sett ut ungefär såhär:

 

Bifogad fil  bas.JPG   81,31K   0 Antal nerladdningar

 

Grön är front.

Röd är subben i musik.

Blå är subben i film (LFE)

 

Här ser man då att den har (röd) ca +6db i basen gjentemot resten av kurvan (Grön) när jag har recievern på -20 som är sånn vanlig lyssningsvolym för mig i musik.

 

Då vil den automatiskt få den blå kurvan i film. Men nu ljuger bilden lite och man kan ju aldrig få så spikrak kurva, men som sagt detta är min preferens idag och då något jag jobbar emot, även om min reella kurva har massa spikar osv så följer den detta generellt.

 

//edit/ Jag kan ju berätta om anledningen til att jag gillar just den kurvan. Jag vil inte ha någon höjning av basen alls innan 100hz om det går, för jag tycker att röster och basgitarrer blir för påtagliga då. Min sub spelar basgitarrer väldigt detaljerat och utmejslat så om det är lite ökning för tidigt så sitter jag och bara fokuserar på den underbara basen men tappar helheten. Även mansröster och piano och en del andra saker spelar från subben.

 

Konkret vad jag menar, lyssna på Lisa Ekdahl - öppna upp ditt fönster från Tidal med lite volum, jag tror den är lite esktrem i basen för den låten får sjukt mycket bas om jag har för överdriven kurva.

 

Johan kör sin från 200 sirka, och det passar säkert han i hans rum med de monstrena han har och möjligheten til dämpning. Det kan ju gott vara just en viss frekvens som får en puckel i mitt rum som skapar denna lite överdrivna känsla här, så man måste testa sig fram.


Redigerat av Demon Slayer, 11 november 2018 - 13:21.


#83

Postad 11 november 2018 - 13:30

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Oberoende på om man tittar på LFE eller basen (med BM igång) så är det inte ovanligt att det som passar till film inte fungerar till musik

LFE är inaktiv vid musik men man boostar gärna basen för bättre Umpf, jag har alltid haft två olika inställningar.



#84

Postad 12 november 2018 - 22:30

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Vet inte om jag är på rätt spår men verkar finnas bra respons ner till 20hz.
Men lite ovan med ljudet och inte hunnit testat så mycket. Har haft helt annan puckel innan så nu k början känns de som de saknas dynamik?

Bifogad fil(er)


Redigerat av Fellow88, 12 november 2018 - 22:47.


#85

Postad 13 november 2018 - 00:06

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Det är vanligt när man börjar få mer jämn respons. Jag tyckte basen försvann helt först men det var bara för den var 30-40db för hög innan.

Men du har lite mer att tuna. Jag skulle vilja be dig om att mäta bara l och r och c, strunta i surrounderna en stund, men försök att få l, r, c att mäta runt 80db. På bilden så ligger dom rundt 90 nu.

Testa med bara f.eks L och sänk volymen lite mellan svepen tils den ligger rundt 80db och så mäter du alla igenn och postar (men skippa surrounderna). Sätt alla i small och dela på 90 först.

När du mäter LFE kan du välja att bara svepa 10-500.

Redigerat av Demon Slayer, 13 november 2018 - 00:10.


#86

Postad 13 november 2018 - 12:03

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Är de viktiga vilken nivå jag mäter på eller att jag mäter på den nivå jag normalt lyssnar? Jag har volymen på 75 och referens är väl 82 men mina högtalare ligger då på mellan -8 till -9 i receivern.

Subben ligger på nollan så jag har lite problem med nivåerna tycker jag att matcha.

Redigerat av Fellow88, 13 november 2018 - 12:03.


#87

Postad 13 november 2018 - 14:03

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Nej det är inte viktigt, om det där är normal volum så er det ok. Men legg ut L, R, C som small med sub.
I bilden ovan är det utan sub.

#88

Postad 14 november 2018 - 22:21

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0

Nu har jag kört en sväng med kurvan som ni önskat. Insett att ett HP filter har stört min bas rejält av någon anledning så nu är det justerat.

 

Skickat med de andra kurvorna och för mig är de lite stopp nu. Ingen aning vad jag bör gå vidare med eller inte:P

Bifogad fil(er)



#89

Postad 14 november 2018 - 23:12

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Jag är på jobbresa nu, men om du lagrat dom här mätningarna, kan du posta "all spl" från 10-20000? Sätt smoothing på 1/6, ser nästan ut som du kör 1/3 nu?

 

Jag tycker det ser väldigt bra ut.

 

Men har du någon form av eq eller filter på basen? Så som jag brukar göra så:

1. mäta allting direkt efter recieverns kalibrering men med med nollad subb. (detta har du gjort)

2. sätta crossover (detta har du gjort, om den skal tunas tror jag johan måste svara på men då vil han nog se fas för bara sub ellre 1stk front+sub tror jag, det blir svårt att tolka fasen med så många högtalare på samma gång, samma med GD, dessa ska man igentligen se en och en.)

3. sätta timing (detta har du gjort)

4. lägga på en eq via rew och importera i minidsp.....här är jag osäker om du gjort det eller inte, det ser nästan för bra ut för att vara utan eq, men om det är det så bör man se vattenfall på 10-500 och så kan man testa lägga på en justering och så se och höra skillnaden.

 

Om du inte har eq på nu så kan man då försöka lägga en eq via rew och skapa en kurva som ger sakta ökning i basen från 100hz til ca 30 eller 25, då blir det lite mer tryck. Jag tror du kansje kan öka subvolymen några snäpp, men det är viktigt att veta om du har nollat alt av peq i recievern på subben och om du nollat allt på subben i minidsp. och jag måste se "all spl" i sin helhet (10-20000) för att ge tips på det.


Redigerat av Demon Slayer, 14 november 2018 - 23:17.


#90

Postad 15 november 2018 - 20:38

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Fattar att det är jobbigt när jag ber om nya bilder hela tiden, det var därför jag skrev lite mer hur min process är ovanför.

Om du tar för vana att lagra mätningar med dagens datum som namn på "batchen" så kan du ladda dom för att ta ut spesifika förfrågningar utan att mäta om.

#91

Postad 15 november 2018 - 21:18

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Nej nej, de äe ingen fara. Har svårt o hinna allt med barn o fru som vill ha sin tid med:)

#92

Postad 15 november 2018 - 21:41

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Kjänner til den.



#93

Postad 10 december 2018 - 18:16

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Nej nej, de äe ingen fara. Har svårt o hinna allt med barn o fru som vill ha sin tid med:)


Hur går det, har du fått til EQ på subben via minidsp? Sista mätningarna såg ju ganska bra ut.

#94

Postad 18 december 2018 - 11:20

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Oberoende på om man tittar på LFE eller basen (med BM igång) så är det inte ovanligt att det som passar till film inte fungerar till musik

LFE är inaktiv vid musik men man boostar gärna basen för bättre Umpf, jag har alltid haft två olika inställningar.

 

 

Hur går det, har du fått til EQ på subben via minidsp? Sista mätningarna såg ju ganska bra ut.

 

Lite OT :)

De säljer XTZ Room Analyzer II pro för 1500kr nu. Är det värt priset för lite rumskalibrering?

Tänker att man använder den intensivt i början för att sedan lägga den i något hörn.

Eller rekomenderar ni u-mik1 och REW i stället?



#95

Postad 18 december 2018 - 11:41

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

Lite OT :)

De säljer XTZ Room Analyzer II pro för 1500kr nu. Är det värt priset för lite rumskalibrering?

Tänker att man använder den intensivt i början för att sedan lägga den i något hörn.

Eller rekomenderar ni u-mik1 och REW i stället?

Ja, man ska väl bara behöva den när du installerar systemet, om du inte ändrar något är det inget du använder var dag.

 

Jag skulle rekommendera REW + umik istället (och en minidsp ifall du vill göra någon korrigering och inte bara mäta)



#96

Postad 18 december 2018 - 13:13

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Lite OT :)

De säljer XTZ Room Analyzer II pro för 1500kr nu. Är det värt priset för lite rumskalibrering?

Tänker att man använder den intensivt i början för att sedan lägga den i något hörn.

Eller rekomenderar ni u-mik1 och REW i stället?

Umik alla dagar i veckan!!



#97

Postad 18 december 2018 - 13:38

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Ringde högtalarshopen och frågade om de hade en umik inne, vilket de hade.

Frågade om jag beställde direkt om de kunde skicka idag.

Om ordern kom in så skulle de nog hinna.

2 minuter efter ordern är lagd så ringer de upp mig och säger att de ska till Lund så de kan komma förbi med micen till mitt hus redan ikväll.

Vilken service!  :o

Nu är mellandagarna räddade  :ph34r:

 

Lita på att jag kommer fråga om er hjälp snart  :rolleyes:

 

Kanske kan sälja den när jag är färdig och få tillbaka lite kosing.



#98

Postad 18 december 2018 - 14:34

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Börja med den här:
https://www.dropbox....ersion.pdf?dl=0



#99

Postad 18 december 2018 - 15:02

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Nerladdad! Tackar





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.