Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Godaste kaffebönorna till kaffemaskin

186 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 augusti 2017 - 19:30

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Hej,

 

Precis köpt en kaffemaskin från De'Longhi så nu går man ifrån att köpa bryggkaffet på ICA till att köpa hela bönor istället.

 

Köpte Jura Professional Coffee Blend när jag köpte maskinen och bara hunnit göra ett par koppar för att få till rätt styrka och värme på kaffet, men detta var gott, stor skillnad på bfyggmalet kaffe.

 

Men det finns ju 10 miljarder olika tillverkare, sorter osv

 

Vad rekommenderar ni att man ska prova?

 

JOHAN & NYSTRÖM verkar göra intressanta sorter

 

//Micke


Redigerat av fristil, 01 augusti 2017 - 20:07.


#2

Postad 01 augusti 2017 - 20:27

Lazy-1
  • Lazy-1
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Smaken är som bönan -- bara att prova sig fram.

Personligen gör jag helst espresso på bönor som inte heter något med espresso.

Kör ganska ofta på ICAs bönor som heter Java.

Men, vem vet, jag är kanske ensam om att gilla dom :-)

#3

Postad 01 augusti 2017 - 20:45

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Hela bönor är så mycket bättre än pulverkaffe/bryggkaffe oavsett vilka du väljer, jag kan inte dricka pulverkaffe längre då det är så blaskigt och känns som man dricker pulvret.

 

Som sagt så har varje tillverkare typ 30 olika kaffesorter så det är en djungel att hitta rätt, men så länge det inte smakar äckligt är mitt motto :D

 

Men jag gillar nog ändå Gevalias 100% Arabica bönor, eller Lavazzas espresso bönor.

Dock finns det säkert mycket finare bönor där ute :D


Redigerat av BioBerra, 01 augusti 2017 - 20:46.


#4

Postad 01 augusti 2017 - 20:58

Gonk
  • Gonk
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0
Grattis, första steget mot kaffenörderiet är taget. Själv har jag svårt för allt som finns att köpa, saknar färskheten. Sedan >10 år rostar jag allt kaffe själv. Började på plåt i vanliga ugnen och nu skissar jag på vilken den 3:e rostaren ska bli. Välkommen till www.riktigtkaffe.se Färska bönor finns hos tex www.rostakaffe.se

#5

Postad 01 augusti 2017 - 21:13

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Grattis, första steget mot kaffenörderiet är taget. Själv har jag svårt för allt som finns att köpa, saknar färskheten. Sedan >10 år rostar jag allt kaffe själv. Började på plåt i vanliga ugnen och nu skissar jag på vilken den 3:e rostaren ska bli. Välkommen till www.riktigtkaffe.se Färska bönor finns hos tex www.rostakaffe.se

 

Lite det där jag vill komma åt, ok, jag vill inte rosta själv, men sett att små företag skriver ut när de rostades, vilken grad de är rostade .. verkar vara en hel vetenskap, men jag tror inte Gevalia, Arvid osv levererar det bästa när man köper i sin loka matvarubutik



#6

Postad 01 augusti 2017 - 21:34

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Kan någon rekommendera en kaffemaskin till mig. Vill ha en som jag bara matar med hela bönor. Bensinstationerna har ju sådanna och det blir ju sjukt gott kaffe. Men dom känns dyra

#7

Postad 01 augusti 2017 - 21:44

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Kan någon rekommendera en kaffemaskin till mig. Vill ha en som jag bara matar med hela bönor. Bensinstationerna har ju sådanna och det blir ju sjukt gott kaffe. Men dom känns dyra

jag köpte denna idag + jura Professional Coffee Blend, men bara provat det och bryggt några koppar men jag måste säga att det är stor skillnad mot bryggkaffe och inte så mycket dyrare än mot en moccamaster .. nu gäller det bara att hitta rätt bönor

 

https://www.prisjakt...t.php?p=1641609



#8

Postad 01 augusti 2017 - 23:56

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 1

Hej,
 
Precis köpt en kaffemaskin från De'Longhi så nu går man ifrån att köpa bryggkaffet på ICA till att köpa hela bönor istället.
 
Köpte Jura Professional Coffee Blend när jag köpte maskinen och bara hunnit göra ett par koppar för att få till rätt styrka och värme på kaffet, men detta var gott, stor skillnad på bfyggmalet kaffe.
 
Men det finns ju 10 miljarder olika tillverkare, sorter osv
 
Vad rekommenderar ni att man ska prova?
 
JOHAN & NYSTRÖM verkar göra intressanta sorter
 
//Micke

Jag kör med Lidl röda påse mörkrost espresso,75:- /kg helt perfekt,lika gott som tex Zoegas eller Gevalia.

#9

Postad 02 augusti 2017 - 00:04

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Bästa kaffet enligt mina smaklökar

https://kaffemaskine...febonor-1000g/#

#10

Postad 02 augusti 2017 - 04:51

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Kan någon rekommendera en kaffemaskin till mig. Vill ha en som jag bara matar med hela bönor. Bensinstationerna har ju sådanna och det blir ju sjukt gott kaffe. Men dom känns dyra

#11

Postad 02 augusti 2017 - 11:07

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Nej, jag kör en krups kvarn och maler bönorna med.

#12

Postad 02 augusti 2017 - 15:11

gundj
  • gundj
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Arvid Nordströms Amigas är favoriten just nu.

#13

Postad 03 augusti 2017 - 14:25

vilse
  • vilse
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0
Lämnade in min gamla Jura Impressa C5 (11 år) till en ny Jura E6. Fick 2k i inbyte. ;-)
Stabila maskiner.
Föredrar kaffe med ca 20% robusta bönor i.

#14

Postad 03 augusti 2017 - 15:05

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Hur bra är en sån här maskin? och blir det godare kaffe med en sån här jämfört med en vanlig kaffebryggare med kaffepulver?

 

http://www.rigtigkaf...3219rw-eq3.html



#15

Postad 04 augusti 2017 - 08:20

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Andreas,

Denna duger duktigt bra.

https://www.netonnet...-b/217038.9396/

Sitter samma kvarn och kompressor i 80% av modellerna i samma märke. Du betalar extra för mjölk och andra i mina ögon onödiga funktioner.

I min smak och inte glömma oändliga möjligheter att designa din egen smak. Sthlms bästa och mest hängivna kaffesäljare/butik är helt enkelt Solna Te&Kaffe i Solna Centrum. Detta slår ALL konkurrens. Många av Sthlms bästa barister köper hans blandningar och rostningar.

Redigerat av PML73, 04 augusti 2017 - 08:23.


#16

Postad 04 augusti 2017 - 08:57

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
När det gäller automater är Jura som fabrikat bra.

Vill du har gott kaffe så är en presskanna och valfri kvarn som maler grovt i det närmaste oslagbart i pris/prestanda.

Även jag kör Arvid Nordqvist Amigas för tillfället.

/R

#17

Postad 04 augusti 2017 - 10:12

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Andreas,

Denna duger duktigt bra.

https://www.netonnet...-b/217038.9396/

Sitter samma kvarn och kompressor i 80% av modellerna i samma märke. Du betalar extra för mjölk och andra i mina ögon onödiga funktioner.

I min smak och inte glömma oändliga möjligheter att designa din egen smak. Sthlms bästa och mest hängivna kaffesäljare/butik är helt enkelt Solna Te&Kaffe i Solna Centrum. Detta slår ALL konkurrens. Många av Sthlms bästa barister köper hans blandningar och rostningar.

 

 

läste faktiskt just om den i ett test och den verkar ju faktiskt bra. Att den dessutom är typ billigast på marknaden också är ju bra, men lite konstigt. 

jag skulle dock vilja ha en display också där jag trycker och väljer, bara för att det är coolt ;)

 

Vad menar du med att designa sitt eget kaffe?



#18

Postad 04 augusti 2017 - 15:01

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Andreas,

Någon som rostar kaffe har givetvis sin egen referens gällande smak och doft. Hen rostar då på ett sätt som kommer många tillags men kanske inte det absolut godaste just pga ekonomi och eller att folk inte vet hur sitt kaffe ska vara och inte vågar pröva något okänt. Utan smakar det gott så är det nog.

Han har massor av olika rostningar med flertalet bönor. Sedan givetvis även smaksatta varianter. Det är bara att blanda din favoritsmak. Tog mig 3 år att hitta hem i kaffedjungeln.

#19

Postad 04 augusti 2017 - 17:40

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Andreas,

Någon som rostar kaffe har givetvis sin egen referens gällande smak och doft. Hen rostar då på ett sätt som kommer många tillags men kanske inte det absolut godaste just pga ekonomi och eller att folk inte vet hur sitt kaffe ska vara och inte vågar pröva något okänt. Utan smakar det gott så är det nog.

Han har massor av olika rostningar med flertalet bönor. Sedan givetvis även smaksatta varianter. Det är bara att blanda din favoritsmak. Tog mig 3 år att hitta hem i kaffedjungeln.

 

 

aha jag förstår. Jag gillar att testa nya kaffesorter men börjar tröttna på vanligt filterkaffe nu, tycker inte jag får fylligheten som jag vill ha. 



#20

Postad 04 augusti 2017 - 18:07

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
Vad dricker du för kaffe? Espresso, vanligt kaffe?

Jag har varit nörd de senaste 20 åren, givetvis är det som med ljud, man gillar olika karaktär. Jag köper ofta Johan o Nyström FTO och ibland Isola till espressomaskinen. Vill jag ha bryggkaffe så JoN Welena. Sen har vi en lokal producent av kaffe som är duktig
Simonsrosteri.se och där blir det ofta Storgatan till espresso, har inte koll på bryggkaffe heter utan kan återkomma när jag kommer hem från semestern.

Lycka till och njut/ Mikael

#21

Postad 04 augusti 2017 - 18:33

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Vad dricker du för kaffe? Espresso, vanligt kaffe?

Jag har varit nörd de senaste 20 åren, givetvis är det som med ljud, man gillar olika karaktär. Jag köper ofta Johan o Nyström FTO och ibland Isola till espressomaskinen. Vill jag ha bryggkaffe så JoN Welena. Sen har vi en lokal producent av kaffe som är duktig
Simonsrosteri.se och där blir det ofta Storgatan till espresso, har inte koll på bryggkaffe heter utan kan återkomma när jag kommer hem från semestern.

Lycka till och njut/ Mikael

 

 

frågar du mig? 

i alla fall så dricker jag vanligt kaffe, men tar gärna en espresso om det erbjuds på ett cafe.   I Italien drack jag bara espresso, sjukt gott där. 

 

Men här hemma dricker jag vanligt bryggkaffe med en billig rusta-bryggare och brukar köpa zoegas-kaffe. Brukar testa lite olika varianter, men tycker inte jag känner så stor skillnad. Men har inte hittat någon med den fylligheten jag vill ha i alla fall



#22

Postad 04 augusti 2017 - 22:28

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

billig rusta-bryggare

Hittade felet....

Köp en maskin som maler bönor om du kommer att använda den mycket.

Annars köper du en bra kaffebryggare, t.ex. en Moccamaster eller någon annan som har godkänts av European Coffee Brewing Centre.

Så kan du komplettera med en kaffekvarn om du vill mala bönor själv.

Redigerat av qahwa, 04 augusti 2017 - 22:30.


#23

Postad 04 augusti 2017 - 23:57

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Köpte en Sage, The Oracle för 6 mån sedan.

Är bara så nöjd!

En riktig baristamaskin för ditt kök, lite dyr men vilken maskin!

#24

Postad 05 augusti 2017 - 08:37

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Hittade felet....

Köp en maskin som maler bönor om du kommer att använda den mycket.

Annars köper du en bra kaffebryggare, t.ex. en Moccamaster eller någon annan som har godkänts av European Coffee Brewing Centre.

Så kan du komplettera med en kaffekvarn om du vill mala bönor själv.

 

 

Fast en bra vanlig kaffebryggare + kvarn kostar ju en slant också. inte så mycket mindre än en helautomatisk espressomaskin. Lägger mer än gärna till dom pengarna för att få en sådan :)

 

Min syster har en moccamaster eller om det var en obh-norcida kanske. Den gör riktigt gott kaffe så bryggaren i sig gör nog mycket för smaken. 



#25

Postad 05 augusti 2017 - 08:58

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Andreas,

Bryggkaffe kan aldrig likna espresso. Det beror helt enkelt på två olika processer för att framställa en kopp. Espresso har väldigt liten syra och kaffe i från bryggare har mycket syra. Detta kan inte kompenseras för.

Jag kan dricka tio koppar espresso på en dag utan problem men en kopp brygg/kokkaffe sabbar magen direkt.

#26

Postad 05 augusti 2017 - 09:17

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Andreas,

Bryggkaffe kan aldrig likna espresso. Det beror helt enkelt på två olika processer för att framställa en kopp. Espresso har väldigt liten syra och kaffe i från bryggare har mycket syra. Detta kan inte kompenseras för.

Jag kan dricka tio koppar espresso på en dag utan problem men en kopp brygg/kokkaffe sabbar magen direkt.

 

 

nej så är det nog. är ingen stor kaffekännare men så fort jag beställer en espresso ute så tycker jag ALLTID att den smakar bättre än vanligt kaffe, och det finns säkert bra och dåliga espresso också :)



#27

Postad 05 augusti 2017 - 09:39

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Skratt.

Klart det finns usel espresso. Speciellt de där extremt billiga bönorna på Lidl t.ex. de än inte roliga, alls. Men jag måste ju prova på för att veta.

Sedan så finns extremt dyrasande bönor. Men det behöver inte vara bra för det. Bara det att Asien köper nästan 90% av produktionen och då drivs priset upp.

#28

Postad 05 augusti 2017 - 09:41

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Skratt.

Klart det finns usel espresso. Speciellt de där extremt billiga bönorna på Lidl t.ex. de än inte roliga, alls. Men jag måste ju prova på för att veta.

Sedan så finns extremt dyrasande bönor. Men det behöver inte vara bra för det. Bara det att Asien köper nästan 90% av produktionen och då drivs priset upp.

 

 

jag menar när man köper en espresso på ett cafe eller liknande. 



#29

Postad 05 augusti 2017 - 09:56

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Alla oseriösa vill ta genvägar

#30

Postad 05 augusti 2017 - 10:28

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Alla oseriösa vill ta genvägar

 

 

ja men det var inte heller det som var min poäng :P

 

Det jag menar är att oavsett vilken kvalitet det är på en espresso så verkar det ändå godare än valfri kopp bryggkaffe . 

Eller så är det så att jag lyckats få väldigt bra espresso varje gång jag beställt :)



#31

Postad 05 augusti 2017 - 10:52

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Fast en bra vanlig kaffebryggare + kvarn kostar ju en slant också. inte så mycket mindre än en helautomatisk espressomaskin. Lägger mer än gärna till dom pengarna för att få en sådan :)

Min syster har en moccamaster eller om det var en obh-norcida kanske. Den gör riktigt gott kaffe så bryggaren i sig gör nog mycket för smaken.


2500-3000 kr för bryggare ock kvarn.

Men det låter som att du gillar espresso mer än bryggkaffe, så då ska du nog satsa på en sån maskin ock köra espressobönor.

Eller så köper du en Mokabryggare som ett budgetalternativ.

#32

Postad 05 augusti 2017 - 10:56

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Milsvid skillnad på Mokkamaster och espressomaskin.

Redigerat av PML73, 05 augusti 2017 - 10:57.


#33

Postad 05 augusti 2017 - 11:10

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
Att mala bönorna innan bryggning ger alltid bäst smak. Men som sagts så finns det inga genvägar. Dock kan man kanske nöja sig med på en mellan nivå, Philips har en bryggare med in byggd kvarn för 1500-2000 och det är nog ett stort steg upp jämnfört med Rustabryggaren.
De automatiskta kaffemaskinerna i det billigare segmentet tycker jag inte gör särskilt gott kaffe oavsätt espresso eller bryggkaffe.

#34

Postad 05 augusti 2017 - 11:20

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

2500-3000 kr för bryggare ock kvarn.

Men det låter som att du gillar espresso mer än bryggkaffe, så då ska du nog satsa på en sån maskin ock köra espressobönor.

Eller så köper du en Mokabryggare som ett budgetalternativ.

 

 

du får en riktigt bra helautomatisk espressomaskin för 3000kr (om man litar på olika test och folk som testat den) och det är överkomligt tycker jag. 



#35

Postad 05 augusti 2017 - 11:51

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Skall bara slå ett slag för Pennybridge Roasters.



#36

Postad 05 augusti 2017 - 20:07

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0

du får en riktigt bra helautomatisk espressomaskin för 3000kr (om man litar på olika test och folk som testat den) och det är överkomligt tycker jag.

Jag har inte smakat på någon i den klassen som jag tycker gör gott kaffe, men det är utifrån mina referenser. Har väl druckit från en handfull märken. 3000 kr är överkomligt absolut!

#37

Postad 05 augusti 2017 - 20:51

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Milsvid skillnad på Mokkamaster och espressomaskin.

Ja, den ena gör gott bryggkaffe och den andra (förhoppningsvis) god espresso ☺, men det är även milsvid skillnad på en billig bryggare och en Moccamaster och då jämför man samma sak, bryggkaffe.

Med det sista menade jag en Mokabryggare https://sv.wikipedia...ki/Mokabryggare

Redigerat av qahwa, 05 augusti 2017 - 20:51.


#38

Postad 05 augusti 2017 - 20:56

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

du får en riktigt bra helautomatisk espressomaskin för 3000kr (om man litar på olika test och folk som testat den) och det är överkomligt tycker jag.


Det är inte riktigt min erfarenhet när det gäller "billiga" maskiner men jag kan ju haft otur när jag blivit bjuden hemma hos folk. En polare testade 3 st innan han till slut gav upp ock köpte en Jura.

#39

Postad 06 augusti 2017 - 01:45

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Helautomatisk espressomaskin för 3k som är riktigt bra?
Extremt tveksamt.
En bra espressokvarn går ju på 2500kr bara den..
Kring 8 får du en skaplig manuell espressomaskin+kvarn.
Men det är såklart olika beroende på krav.
Många köper ju snorbilliga kapselmaskiner med svindyra kapslar och tycker det blir gott kaffe

#40

Postad 06 augusti 2017 - 06:56

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Jag har en Jura Impreza F8, galet trevligt maskin.
Men även en mokkamaster + wilfa-kvarn för "vanligt kaffe".
Tycker den kombon fungerar bra.

Bönor köpte jag mkt från riktigtkaffe förr, men av ren lathet (och delvis snålhet) blir det oftast Arvid N från stormarknaden nuförtiden.

Monsun Malabar och Bourbon Jungle är rätt trevliga sorter att pröva.

#41

Postad 06 augusti 2017 - 09:23

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Helautomatisk espressomaskin för 3k som är riktigt bra?
Extremt tveksamt.
En bra espressokvarn går ju på 2500kr bara den..
Kring 8 får du en skaplig manuell espressomaskin+kvarn.
Men det är såklart olika beroende på krav.
Många köper ju snorbilliga kapselmaskiner med svindyra kapslar och tycker det blir gott kaffe

 

 

som sagt så har jag bara läst tester och vad folk har skrivit om den. 

här är den jag pratar om testvinnare

https://konsumentmag...pressomaskiner/



#42

Postad 06 augusti 2017 - 11:20

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0
Som vanligt med tester och personers omdömen, allt beror ju på vilka maskiner som ingår i testerna och preferensramarna hos de som ger omdömen.

Men jag ska inte uttala mig om espresso, jag föredrar stora muggar bryggkaffe ☺.

Jag hoppas du blir nöjd med ditt val, oavsett vad det blir.

#43

Postad 06 augusti 2017 - 15:09

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Bäst är väl om man testat före så man vet att man är nöjd, då spelar det ju ingen roll om man är ensam om det :-)

#44

Postad 06 augusti 2017 - 15:52

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Bäst är väl om man testat före så man vet att man är nöjd, då spelar det ju ingen roll om man är ensam om det :-)

 

 

ja det hade varit bra. känner dock ingen med espressomaskin.  Men det känns inte som att kaffet kommer smaka äckligt om jag köper en espressomaskin och gör kaffe på nymalda bönor. 

 

Eller tror du det finns en risk att min rusta-bryggare för 149kr och gevaliapulver gör bättre kaffe?



#45

Postad 06 augusti 2017 - 16:20

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Det finns nog en överhängande risk att du inte blir nöjd när du jämför med espresson du dricker på café. Har en Melitta-automat och den gör inte lika gott (brygg)kaffe som min presskanna eller lika god espresso som min gamla Gaggia halvautomat.

En billig automat riskerar att bara bli bättre på att vara automatisk och inte göra godare kaffe än andra betydligt billigare lösningar.

Moccamaster + kvarn landar på drygt 2 tkr. Bodum presskanna + kvarn landar på knappt tusenlappen. Jag räknar med en kvarn för runt femhundra som duger till brygg och press men inte espresso. Ska du göra bra espresso behövs helt andra grejer. T.ex. sån utrustning de har på bättre cafeer :)

/R

Redigerat av zephir, 06 augusti 2017 - 16:23.


#46

Postad 06 augusti 2017 - 17:00

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

ja det hade varit bra. känner dock ingen med espressomaskin. Men det känns inte som att kaffet kommer smaka äckligt om jag köper en espressomaskin och gör kaffe på nymalda bönor.

Eller tror du det finns en risk att min rusta-bryggare för 149kr och gevaliapulver gör bättre kaffe?


Tyvärr måste du nästan göra ett val.
Mycket gott brygg/presskaffe eller espresso/latte osv..

Extremt få om en någon billig klarar av båda, knappt ens dyrare automatiska.

Är de espresso du vill ha så kanske du klarar sig med en för några 1000..Finns ju även lite bättre såna med kapslar.

Allt beror ju på vilka krav du har, hur mycket du tänkt nörda ner dig, hur mycket pengar du vill lägga ner.

Jag köpte en manuell espressomaskin+kvarn för ca 8k som är skapliga grejor för den budgetmedvetna.
Tyvärr använder jag bara kvarnen pga att maskinen stått för länge.

Så här i efterhand skulle jag ha satsat på en automatisk maskin som klarar allt å istället gått upp det dubbla i pris

#47

Postad 08 augusti 2017 - 13:55

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Kompakt Rocket espressomaskin

 

 

Är det någon som har denna/testat den.

 

https://www.kitcheno...in/?faerg=53213


Redigerat av ROBRUG, 08 augusti 2017 - 13:56.


#48

Postad 08 augusti 2017 - 14:23

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Kompakt Rocket espressomaskin
 
 
Är det någon som har denna/testat den.
 
https://www.kitcheno...in/?faerg=53213


Kolla in riktigtkaffe.se
Där finns allt du kan tänkas vilka veta :-)

#49

Postad 08 augusti 2017 - 15:14

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Själv så ledsnade jag på vanligt bryggkaffe för x antal år sedan. Kapselmaskinerna började bli riktigt populära så vi bestämde oss för att skaffa en maskin.

Provdrack både kapslar och automatiska kaffemaskiner. Tillslut ledsnade frun och bestämde att vi skulle köpa en Jura ena9 när vi provdrack den i butiken. Kostade ca 10.000kr.

Vi har nu haft den någonstans runt 8år och använder den dagligen.

Har några kompisar som har lite billigare maskiner och svårt att sätta orden men det är som det fattas lite djup ungefär som dricka folköl av en god orginal starköl.

Vi köper bönor på mataffären blir oftast ibland Gevalia och Löfbergs lila men oftare Zoegas och Gustavs Bergs vilka jag tycker har de godaste bönorna.

#50

Postad 08 augusti 2017 - 16:00

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Gällande priser så gäller inte alltid dyr=bättre. Dock kan det vara klasskillnad inom relativt samma prisklass.

Jag har två maskiner en philips för runda 4.500kr och en Saeco för runda 15.000kr. Givet är att den dyra gör långt bättre espresso. Däremot har svärfar en Delonghi som idag kostar 3.000kr och knäcker min Philips.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.