Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HIFI-Kabelutmaning, 5.000 - 30.000 kr gäller alla hifi-kablar!

1995 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1801

Postad 04 oktober 2019 - 11:38

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 2

Ehm... eftersom det verkar bli en fortsatt diskussion så kanske det skulle kunna skapas ännu en sån diskussionstråd innan min fina tråd blir avstängd (det har iaf blivit så i tidigare kabeltrådar, och det vill vi ju inte) =)



#1802

Postad 04 oktober 2019 - 11:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 1

Jag litar på Tee-Jay.

 

Jag litar på jultomten. Han levererar varje år. ;) 


Redigerat av Ageve, 04 oktober 2019 - 11:47.


#1803

Postad 04 oktober 2019 - 11:46

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 202 inlägg
  • 0

Eller fortsätter vi i en av de tidigare trådarna. Jag vet att det finns minst en som jag varit delaktig i och postat rätt djupgående resonemang till varför det är vetenskapligt osannolikt att någon människa kan höra skillnad.

 

Kan inte hitta den tyvärr. Sökningen på forumet verkar inte fungera på äldre trådar/inlägg



#1804

Postad 04 oktober 2019 - 12:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Ja, jag tänker att det kanske blir mer lämpligt med tanke på att den här tråden främst skulle handla om testet och inte så mycket kring diskussioner (vilket det såklart ändå blivit). 

 

Jag tycker att det hade varit kul om någon annan tar och gör ett test. Om det inte finns några kostnader för den personen så skulle testet heller inte behöva bli en vadslagning som mitt test blev tänker jag. Oavsett vad så kommer jag med spänning att följa den eventuella tråden. Även om jag valde att inte skriva mer här utan markera vad som är ok och inte så följer jag såklart alla diskussioner, och kan även diskutera kablar i andra trådar och sammanhang.



#1805

Postad 07 oktober 2019 - 09:53

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Sökningen på forumet verkar inte fungera på äldre trådar/inlägg

Oavsett ålder på inläggen så funkar det alltid mkt bättre att använda Google än forumets egna sök-skräp.



#1806

Postad 07 oktober 2019 - 15:43

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 3

Är det så enkelt somm här så borde det vara null problem.

Jag har samma kabel.

https://www.youtube....h?v=gglmQQQuTcE

Du kan väl starta en ny kabeltråd, typ "Den stora kabeltråden" och lägga in denna video från start, så har vi nåt att utgå från


Redigerat av Buddypresley, 07 oktober 2019 - 15:45.


#1807

Postad 27 maj 2022 - 11:15

fitnessrx
  • fitnessrx
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0
Någon som antog utmaningen? ;)

#1808

Postad 27 maj 2022 - 11:40

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 082 inlägg
  • 0

Tror inte att det blir någon utmaning särskilt från detta håll. Inom hembio har man andra premisser än vad Hi-Fi folk har.

Kort kan man säga att Hi-Fi folk lägger varenda krona på att det ska låta rent med hembio folk lägger varenda krona på att det ska låta häftigt.

 

En jag känner och som har våra värderingar följer Hi-Fi folk och allt de har för sig som att ha dyra och tjocka kablar som de har små stativ för att hissa upp från golven. Han försöker få in mer vett i deras påståenden och lösningar. Kolla på Youtube och High End Messe München så får nu se allt Hi-Fi folk har för sig som olika högtalarlösningar, nätdelar , Klass A förstärkare m.m.  Inget av det kommer någonsin att hamna i en hembio då de flesta är för stora eller ovanliga, vare sig det gäller högtalare, förstärkare, DAC eller nätdelar. En jag känner har en DAC för 200 000 kr.



#1809

Postad 28 maj 2022 - 01:19

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 202 inlägg
  • 0

Tror inte att det blir någon utmaning särskilt från detta håll. Inom hembio har man andra premisser än vad Hi-Fi folk har.

Kort kan man säga att Hi-Fi folk lägger varenda krona på att det ska låta rent med hembio folk lägger varenda krona på att det ska låta häftigt.

 

En jag känner och som har våra värderingar följer Hi-Fi folk och allt de har för sig som att ha dyra och tjocka kablar som de har små stativ för att hissa upp från golven. Han försöker få in mer vett i deras påståenden och lösningar. Kolla på Youtube och High End Messe München så får nu se allt Hi-Fi folk har för sig som olika högtalarlösningar, nätdelar , Klass A förstärkare m.m.  Inget av det kommer någonsin att hamna i en hembio då de flesta är för stora eller ovanliga, vare sig det gäller högtalare, förstärkare, DAC eller nätdelar. En jag känner har en DAC för 200 000 kr.

 

Jag är säker på att det är precis motsatt, i.a.f. på detta forum. De som har seriösa biorum har ofta lagt stora summor på att mäta och åtgärda sina rum/anläggningar för att det ska vara så nära referensljud som det går att komma. Många av de som har "musiklyssning" som huvudsaklig motivering brukar däremot syssla med ormolja. "hissa upp från golven" är väl ett ganska bra exempel på det? 



#1810

Postad 28 maj 2022 - 06:17

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Någon som antog utmaningen? ;)

Nej, utmaningen var aktiv i ca tre år och ingen antog den. Därefter så flyttade jag från Umeå till Kiruna och i samband med det så hade jag inte längre förutsättningar att hyra lokal och personal som skulle ta hand om det praktiska. Så ingen utmaning blev av :)

#1811

Postad 28 maj 2022 - 09:11

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Märkligt. De kabeltroende som hör rejäla skillnader hemma har inte någon förmåga alls att repetera detta i en blindtest. Skyller på fel förhållanden, kabeln har böjts och inte hunnit ligga till sig osv osv.



#1812

Postad 29 maj 2022 - 10:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

Glöm inte att kabeln måste spelas in. ;) 



#1813

Postad 29 maj 2022 - 11:58

Jonas_GBG2
  • Jonas_GBG2
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Tycker det är en rolig utmaning! Synd att det inte blev av. Har lite svårare att förstår all ironi o drivande med folk som vill köpa kablar. Kan inte folk få köpa vad de vill för sina surt förvärvade o skattade pengar?



#1814

Postad 29 maj 2022 - 12:45

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Är väl klart att folk får köpa precis vad de känner för inom lagens gränser för sina pengar. Jag skiter högaktningsfullt i det men kom inte och säg att de åstadkommer jesus pånyttfödelse och lura in massa nya personer i detta kvacksalveri.

Finns ju i mitt tycke lite roligare saker att spendera sina pengar på än en feelgood känsla över att ha snygga kablar men så kan man ju säga om allt så jag snackar inte skit om någons personliga kabelval utan accepterar att man prioriterar olika. Själv så kan röda viner och ost, fotboll och lite andra intressen kosta hårresande pengar för en annan person. Fri värld och gör vad fan du vill så länge du blir glad med det

#1815

Postad 29 maj 2022 - 12:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

Har lite svårare att förstår all ironi o drivande med folk som vill köpa kablar. Kan inte folk få köpa vad de vill för sina surt förvärvade o skattade pengar?

 

Kan bara tala för mig själv, men min kritik är riktad mot de som tillverkar och säljer kablar, inte kunder som köper de.

 

Ditt argument om surt förvärvade slantar är bra, för jag tror att de flesta vill ha valuta för sina pengar när de köper något.

 

Det finns ju t ex svart på vitt, från flera oberoende källor bevis på att Audioquest kablar för 100 000 kr eller mer, är sämre än billig standardkabel, dvs de plockar upp mer störningar, trots att de säger motsatsen i sin marknadsföring. Dessa skillnader är så små att de inte är hörbara, men det är hursomhelst en försämring man betalar för, helt i onödan.

 

Kan inte förstå hur sådan information kan tolkas som kritik mot enskilda individer, som inte har något med produkterna i fråga att göra.



#1816

Postad 29 maj 2022 - 19:01

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 1

Tycker det är en rolig utmaning! Synd att det inte blev av. Har lite svårare att förstår all ironi o drivande med folk som vill köpa kablar. Kan inte folk få köpa vad de vill för sina surt förvärvade o skattade pengar?

Den hade blivit av om någon av alla säljare av svindyra kablar som påstås göra underverk ställt upp i utmaningen och faktiskt visat att det stämmer. Nu lurar man folk och stoppar in batterier i nätkablar för 100.000.-? Jämför gamla tider och klumpar som skulle spara bensin genom att sätta dem på bränsleledningen. Rent bedrägeri men kanska också ok?



#1817

Postad 29 maj 2022 - 21:17

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 202 inlägg
  • 0

Tycker det är en rolig utmaning! Synd att det inte blev av. Har lite svårare att förstår all ironi o drivande med folk som vill köpa kablar. Kan inte folk få köpa vad de vill för sina surt förvärvade o skattade pengar?

 

Vem har sagt att man inte får köpa vad man vill för sina pengar? Jag har personligen sagt att det är upp till var och en vad de köper. Om det så är kristaller, homeopatiska läkemedel, eller "hifi-kablar" doppade i tårar av Jesus själv (eller en kombination av alla tre).

 

Jag kan faktiskt inte minnas att jag sett någon försöka stoppa någon att köpa en kabel i sig, bara sett försök att förklara det vansinniga i att tro att det skulle vara någon hörbar (till det bättre) skillnad för att de kostar 20x (eller mycket mer) än en annan kabel med fullt tillräckliga elektriska parametrar.

 

Tvärtom har jag sett många här tycka att det är ok att betala för "den sköna känslan" över att ha en huggormstjock kabel som levererats i en cederträlåda klädd med sammet och välsignad av påven. Minns jag rätt så har(hade) Zartok själv en "finkabel" av rang med just den motiveringen.

 

Jag har alltid gillat att detta forum varit lite mer sakligt och vetenskapsbaserat än många andra och att vi inte alla klappar varandra i ryggen över påstående som att kabeln låter "vanilj i mellanregistret och att basen är torr men ändå närvarande och omvårdande"  :blink:​ Jag uppskattar också personer som ibland går lite bananas, bara för att, även om de vet bättre :)



#1818

Postad 30 maj 2022 - 16:00

Jonas_GBG2
  • Jonas_GBG2
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 1

Ändå imponerande hur nära det är till tårar hos flera. För vad andra köper för kablar.



#1819

Postad 30 maj 2022 - 17:25

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 693 inlägg
  • 3

Det är ju inte det det handlar om. Oavsett ämne, om folk kommer och påstår saker utan grund i verkligheten så blir detta ifrågasatt. Jag kan inte gå inn i biltråden och säga att min nya bil har en massa egenskaper som inte stämmer - då ifrågasätter folk detta, samma i PC-tråden, konsol-tråden osv. och om du tänker efter så är det just så det måste vara, annars blir det igentligen ingen vits att läsa om folks upplevelser om dom bara hittar på saker.

 

 

//edit fixat stavning.


Redigerat av Demon Slayer, 30 maj 2022 - 21:46.


#1820

Postad 30 maj 2022 - 21:26

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 2

Nja, vet inte om jag håller med där. Bytte ut kylpastan mot ormolja i min PS5, och nu är bilden i spel skarpare och mer realistisk.

 

https://www.etsy.com...eus-serpent-oil

 

 

(eller inte)


Redigerat av Ageve, 30 maj 2022 - 21:40.


#1821

Postad 31 maj 2022 - 15:32

Kullre
  • Kullre
  • Användare

  • 209 inlägg
  • 0

För att inte tala om flytet. Tack för tipset!

 

En på många sätt fascinerande tråd, tack för bump. ;)



#1822

Postad 07 juni 2022 - 23:21

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 1

Ändå imponerande hur nära det är till tårar hos flera. För vad andra köper för kablar.

Tror ingen bryr sig att någon lägger stora pengar på kablar. Det vissa ifrågasätter är när de påstår att dessa kablarna återger signalen och musiken bättre än vanliga adekvata kablar. Speciellt illa blir det om de ger nybörjare tips på dyra kablar som något som ger bättre återgivning.



#1823

Postad 08 juni 2022 - 16:40

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 3

Japp.

 

Tänk om någon gick in på ett bilforum, och frågade efter tips om hur man bäst servar motorns kylsystem i bruksbilen.

 

De objektiva:

Spola igenom systemet, byt vattenpumpen om den skramlar eller läcker, fyll på glykol och vatten med rätt blandning för optimal kylning, och för att förhindra att motorn fryser sönder. Lufta systemet enligt servicemanualen, och kontrollera så att kylare, slangar, värmepaket osv inte läcker när motorn har nått arbetstemp.

 

Autofilerna:

Köp extra fint vatten från Himalaya. Blanda i en skvätt antistat-medel som får motorn att varva bättre. Om vattenpumpen läcker, fyll på lite vatten då och då. Den minskade vattennivån kanske är mätbar, men den gamla pumpen ger bättre ljud i avgassystemet. Strunta i glykol. Det är bara mätnissar som håller på med fryspunkt osv. Det viktiga är att bilen går bra. Om du inte tror mig, provkör den!

 

 

Det är med andra ord närmare till skratt än tårar. ;)


Redigerat av Ageve, 08 juni 2022 - 17:01.


#1824

Postad 18 augusti 2022 - 10:19

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Bara lämnar denna här....

 

http://boson.physics...ts--Kunchur.pdf

 

Är inte aktiv här längre, så såg denna tråd några år försent. Hade gladeligen tagit vadet.



#1825

Postad 30 augusti 2022 - 21:10

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Bara lämnar denna här....

 

http://boson.physics...ts--Kunchur.pdf

 

Är inte aktiv här längre, så såg denna tråd några år försent. Hade gladeligen tagit vadet.

 

Tycks vara ett hot-topic.

https://www.audiosci...ur-video.36800/

 

Jo, hade varit intressant om någon tagit vadet och faktiskt prickat rätt i ett blindtest. Typ första gången i historien....



#1826

Postad 30 augusti 2022 - 23:37

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

Är inte aktiv här längre, så såg denna tråd några år försent. Hade gladeligen tagit vadet.

 

Ett vad om att höra skillnad på kablar i blindtest?

 

Ja, lycka till. Det lär du behöva, men var gärna lite källkritisk i fortsättningen.



#1827

Postad 31 augusti 2022 - 20:04

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Ett vad om att höra skillnad på kablar i blindtest?

 

Ja, lycka till. Det lär du behöva, men var gärna lite källkritisk i fortsättningen.

 

Källkritisk? Till IOSR? :D



#1828

Postad 01 september 2022 - 09:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 4

Källkritisk? Till IOSR? :D

 
Ja, givetvis.
 
Att det har publicerats beror troligtvis på att han är expert inom helt andra områden än ljudåtergivning. Har du läst det, och tittade du på videon jag länkade till?
 
Här är det senaste:
http://boson.physics...ts--Kunchur.pdf
 
Det första handlar om upplösning på ljud och att det beror på samplingsfrekvensen, vilket är helt galet fel. Samplingsfrekvensen avgör bandbredden som kan återges, i enlighet med Nyqvists samplingsteorem, inget annat.
 
Det andra handlar om skillnader mellan XLR och RCA. Man jämför alltså två olika signalvägar där den ena är balanserad och har högre signalnivå. Denna jämförelse var så dålig att den sågas i den länkade filen ovan.
 
0 rätt hittills alltså, och nu i det senaste handlar det enbart om mätbara skillnader, inte hörbara. Alla vet att mätbara skillnader kan finnas, oftast på väldigt låg nivå (-110dB eller lägre). Det är verkligen inget nytt, och det som kallas "tidsbaserade" fel fångas med IMD- och impulsmätning osv. Det går t om att göra med gratisprogram som RMAA.

 

Dessa mätningar är givetvis bara intressanta vid eller nära hörbara frekvenser, för det är där ljudsignalen finns, inte vid flera Megahertz där verkliga problem börjar (vid t ex analog videoöverföring, eller digital överföring med hög bandbredd).

 

Att hålla på med flera, tiotals eller t om hundratals Megahertz och visa på impulsskillnader med fyrkantsvåg osv, är klassiska knep från kabeltillverkare.

 

Extra dumt blir det när han inte ens anger vilka kablar han har mätt - ett stort fel eftersom det inte går att testa och verifiera hans slutsatser. Lägg därtill alla missförstånd om kapacitans osv.
 
Som sagt, hur var det med källkritiken? Lär dig lite mer innan du kritiserar de som påpekar uppenbara brister. Tror du att inget ifrågasätts inom riktig vetenskap? ;) 
 
Om du fortfarande inte tror på det jag skriver, så är här ett direkt citat från den länkade filen ovan:
 
Recently published work [1] proved psychoacoustic discernment of two analog cable pathways, demonstrating audibility of the smallest change in an audio chain up to that point. The work underscored the need to use an audio system of sufficient fidelity to avoid masking subtle differences, and emphasized the benefit of extended-duration listening that resembles audiophile auditioning. Those experiments compared a balanced-cable pathway with a single-ended (unbalanced) pathway, because this could be done without adding external switch boxes and wiring. However, that approach prevented distinguishing whether noise differences between pathways originated from the balanced-versus-unbalanced topology or the cables themselves. It also prevented studying TD (time-domain) effects, as this would have required (for the balanced cable) additional circuitry (differential amplifiers, etc.) which would have introduced its own signal alterations.


Redigerat av Ageve, 01 september 2022 - 10:56.


#1829

Postad 13 september 2022 - 08:12

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

 
Ja, givetvis.
 
Att det har publicerats beror troligtvis på att han är expert inom helt andra områden än ljudåtergivning. Har du läst det, och tittade du på videon jag länkade till?
 
Här är det senaste:
http://boson.physics...ts--Kunchur.pdf
 
Det första handlar om upplösning på ljud och att det beror på samplingsfrekvensen, vilket är helt galet fel. Samplingsfrekvensen avgör bandbredden som kan återges, i enlighet med Nyqvists samplingsteorem, inget annat.
 
Det andra handlar om skillnader mellan XLR och RCA. Man jämför alltså två olika signalvägar där den ena är balanserad och har högre signalnivå. Denna jämförelse var så dålig att den sågas i den länkade filen ovan.
 
0 rätt hittills alltså, och nu i det senaste handlar det enbart om mätbara skillnader, inte hörbara. Alla vet att mätbara skillnader kan finnas, oftast på väldigt låg nivå (-110dB eller lägre). Det är verkligen inget nytt, och det som kallas "tidsbaserade" fel fångas med IMD- och impulsmätning osv. Det går t om att göra med gratisprogram som RMAA.

 

Dessa mätningar är givetvis bara intressanta vid eller nära hörbara frekvenser, för det är där ljudsignalen finns, inte vid flera Megahertz där verkliga problem börjar (vid t ex analog videoöverföring, eller digital överföring med hög bandbredd).

 

Att hålla på med flera, tiotals eller t om hundratals Megahertz och visa på impulsskillnader med fyrkantsvåg osv, är klassiska knep från kabeltillverkare.

 

Extra dumt blir det när han inte ens anger vilka kablar han har mätt - ett stort fel eftersom det inte går att testa och verifiera hans slutsatser. Lägg därtill alla missförstånd om kapacitans osv.
 
Som sagt, hur var det med källkritiken? Lär dig lite mer innan du kritiserar de som påpekar uppenbara brister. Tror du att inget ifrågasätts inom riktig vetenskap? ;) 
 
Om du fortfarande inte tror på det jag skriver, så är här ett direkt citat från den länkade filen ovan:
 
Recently published work [1] proved psychoacoustic discernment of two analog cable pathways, demonstrating audibility of the smallest change in an audio chain up to that point. The work underscored the need to use an audio system of sufficient fidelity to avoid masking subtle differences, and emphasized the benefit of extended-duration listening that resembles audiophile auditioning. Those experiments compared a balanced-cable pathway with a single-ended (unbalanced) pathway, because this could be done without adding external switch boxes and wiring. However, that approach prevented distinguishing whether noise differences between pathways originated from the balanced-versus-unbalanced topology or the cables themselves. It also prevented studying TD (time-domain) effects, as this would have required (for the balanced cable) additional circuitry (differential amplifiers, etc.) which would have introduced its own signal alterations.

 

Jag hade gärna debaterat detta, men din attityd är riktigt tråkig och giftig. Detta är just den anledning till att jag lämnade detta forum. Dumt av mig att komma tillbaka och tro att det var förändrat. Tack och hej.



#1830

Postad 13 september 2022 - 09:29

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 4

Jag hade gärna debaterat detta, men din attityd är riktigt tråkig och giftig. Detta är just den anledning till att jag lämnade detta forum. Dumt av mig att komma tillbaka och tro att det var förändrat. Tack och hej.

Fakta och vetenskap kan ibland kännas tråkig och giftig



#1831

Postad 13 september 2022 - 10:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 2

Jag hade gärna debaterat detta, men din attityd är riktigt tråkig och giftig. Detta är just den anledning till att jag lämnade detta forum. Dumt av mig att komma tillbaka och tro att det var förändrat. Tack och hej.

 

?

 

Jag förklarade sakligt för dig vad som var fel i materialet du länkade till. Förstår att du inte gillar det, men det är inte mitt fel att tveksam information sprids på internet. Om ingen säger ifrån, så fortsätter det att spridas, och ibland gör det ändå det.

 

Istället för att uttrycka dig nedsättande om källkritik, så hade det varit bra om du faktiskt läste, och förstod det du länkade till, innan du länkade till det.

 

Kom inte med anklagelser som att jag och andra är anledningen till att du lämnar forumet, om den verkliga anledningen är att du har problem med att inte alla håller med dig. Kom med seriösa argument istället.


Redigerat av Ageve, 13 september 2022 - 11:50.


#1832

Postad 13 september 2022 - 14:36

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

mera godis att förbättra ljudet med förutom kablar förstås.

 

Doepke DFS 2 F & 4 F Audio Grade Differential Switches

https://www.kempelek...ial-switch.html

 

Lite fina betyg:

https://www.monoands...ks-supreme.html

 

https://www.hifi-adv...reviews/doepke/



#1833

Postad 13 september 2022 - 14:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

Har nog aldrig sett en sida med så mycket reklam (första länken då ;) ).

 

Denna verkade iaf ingå i review-kitet:

https://www.kempelek...power-chip.html

 

Det är alltså ett kvantmekaniskt klistermärke som man sätter överallt där man vill få "renare" spänning.

 

Funkar på allt från säkringar till slutsteg. Helt fantastiskt.

 

Som om inte det räckte, fick de dessutom Gabriel-Tech chip (klistermärke), som tar bort elektromagnetiska fält.

 

https://www.kempelek...plications.html

 

Even the house fuse unit, the central heating system and your bed can be treated. Your entire living and working space can be delt with this way. Your car will become a nicer place to be when specific chips are put in place. A space with these chips adequately distributed will create a better sense of well being in general.

 

Om sidan är en parodi, så är den klockren. Men tyvärr verkar det inte så.


Redigerat av Ageve, 13 september 2022 - 14:54.


#1834

Postad 13 september 2022 - 15:23

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 202 inlägg
  • 2

Om sidan är en parodi, så är den klockren. Men tyvärr verkar det inte så.

Är den nog tyvärr inte trots att detta är dumt i klass med Audiofila USB-kablar och shakti-stenar.

 

Så länge det finns personer som ROBRUG så finns det (tyvärr) pengar att tjäna.



#1835

Postad 14 september 2022 - 15:34

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 2
Intressant att se att tråden fortfarande hoppar till liv igen då och då.

Själv så beslutade jag att få vidare från allt för ca fem år (?) sen nu, eftersom det inte blev någon utmaning under tre hela år.

Pengarna placerades aldrig där kakgluggen befann sig, vilket var tråkigt. Jag kanske själv skulle ha torskat, men eftersom jag tror på vetenskap och känner till rätt mycket om placebo så tror jag ju inte det.

Men som sagt, det här lämnade jag för många år sen. Har bytt stad två gånger sedan dess :D

#1836

Postad 26 september 2022 - 12:36

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Japp.

Tänk om någon gick in på ett bilforum, och frågade efter tips om hur man bäst servar motorns kylsystem i bruksbilen.

De objektiva:
Spola igenom systemet, byt vattenpumpen om den skramlar eller läcker, fyll på glykol och vatten med rätt blandning för optimal kylning, och för att förhindra att motorn fryser sönder. Lufta systemet enligt servicemanualen, och kontrollera så att kylare, slangar, värmepaket osv inte läcker när motorn har nått arbetstemp.

Autofilerna:
Köp extra fint vatten från Himalaya. Blanda i en skvätt antistat-medel som får motorn att varva bättre. Om vattenpumpen läcker, fyll på lite vatten då och då. Den minskade vattennivån kanske är mätbar, men den gamla pumpen ger bättre ljud i avgassystemet. Strunta i glykol. Det är bara mätnissar som håller på med fryspunkt osv. Det viktiga är att bilen går bra. Om du inte tror mig, provkör den!


Det är med andra ord närmare till skratt än tårar. ;)

Nej det är vel hällre så at dom objektiva använder nedslitna dekk, eller billigaste på marknaden, mens dom subjektive använder märke-Dekk...

Jag använder Supra på det mästa, och jag behöver inte råna banken för att köpa det, 200-500kr tycker jag är rätt ok pris för kablar tilvärkad i Sverige.

Dom som jobbar skal ju ha lön också....

Redigerat av Danke, 26 september 2022 - 12:37.


#1837

Postad 28 september 2022 - 18:54

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

Nej det är vel hällre så at dom objektiva använder nedslitna dekk, eller billigaste på marknaden, mens dom subjektive använder märke-Dekk...


Det är väl snarare precis tvärtom.

De subjektiva köper däck med brister eftersom mätningar och tester av prestandan "inte spelar någon roll". Sen försöker de lösa problemen med tweaks, som att t ex byta ut handskfacket till Furutech Glovetech Unobtainium. ;) 

De objektiva sorterar bort de däck som är ointressanta pga dålig prestanda, dvs de som presterar dåligt i tester av bromssträcka på olika underlag, väghållning, ljudnivå osv.
 

Jag använder Supra på det mästa


Det gör jag med.


Redigerat av Ageve, 28 september 2022 - 19:02.


#1838

Postad 28 september 2022 - 20:43

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Vi kan väl vara eniga om at Supra har rimliga och solida kablar till 200-500kr och doms Sverd patenterade high endish är häller inte dyra, ett tusen äller något och mäter bättre änn Nordost til flera 100k.

#1839

Postad 28 september 2022 - 21:03

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 693 inlägg
  • 0

Supras kablar och kontakter är helt fina, bra "spänn" så dom sitter fast, och s-video och andra kontakter man köper löst är bra gjorda för att löda och få ett stabilt resultat. Men jag klarar inte höra skillnad mellan Supra ply/Audioquests silverbelagda bananer och lampsladd med claes ohlsson stål? bananer.


Redigerat av Demon Slayer, 28 september 2022 - 21:03.


#1840

Postad 29 september 2022 - 06:48

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Supras kablar och kontakter är helt fina, bra "spänn" så dom sitter fast, och s-video och andra kontakter man köper löst är bra gjorda för att löda och få ett stabilt resultat. Men jag klarar inte höra skillnad mellan Supra ply/Audioquests silverbelagda bananer och lampsladd med claes ohlsson stål? bananer.


Ok, hva typ högtalare har du?

#1841

Postad 29 september 2022 - 09:05

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 693 inlägg
  • 0

Ok, hva typ högtalare har du?

Monitor Audio Gold 300. Men testade också massa kablar på mina Infinity kappa.



#1842

Postad 29 september 2022 - 12:05

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Monitor Audio Gold 300. Men testade också massa kablar på mina Infinity kappa.

Ok stor skillnad här när jag bytade från billiga Argon silver med Argon bananer till Xtz 500 kr ferdig terminerade star quad. Jag tror det är Beldon på lisens.

Då dom produserar Star Quad rimligt.

Jag har Xtz 99.26, med samma diskant som Monitor Platinum, samt norska Seas woofers från Moss i Østfold.

Men inte alla hör skillnad. Dom jag hör skillnad på är rimliga högtalarkablar.

Dom hemgjorda Argon vär ljusare, och hade mer diskant. Xtz/Beldon har mycket mer dynamik och detaljer i bas, samtidigt är den detaljerad i toppen utan att ha siblanter.

Redigerat av Danke, 29 september 2022 - 12:06.


#1843

Postad 29 september 2022 - 15:43

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 1

Ok stor skillnad här när jag bytade från billiga Argon silver med Argon bananer till Xtz 500 kr ferdig terminerade star quad. Jag tror det är Beldon på lisens.

 

Det gör nog större skillnad om man äter en banan före lyssningen. Lite socker och näring gör humöret bättre vilket gör ljudupplevelsen bättre med. ;)

 

Har också hört skillnad på kablar, många gånger. Jag erkänner dock att det var inbillning/förväntanseffekt, vilket många har så svårt att göra, som om det var någon slags prestige. De tror att öronen/hörseln är ett perfekt instrument isolerat från övriga sinnen, vilket det såklart inte är.

 

Ta gärna lite tid till att kolla på dessa klippen, så inser du nog att hörseln påverkas av övriga sinnen.

 

1. Kände inte igen första låten (hade såklart hört låten men inte sett videon innan) och hörde därför ingen sång. Kollade sen på originalet tre gånger, och efter det sjöng pianot varje gång. Hjärnan använder alltså ljudminnet i kombination med synen för att tolka det man lyssnar på.

 

https://www.youtube....h?v=w40XcUP5KrI

 

2. Här hörde jag sången direkt, eftersom jag kände igen låtarna direkt (även den som är med i exemplet ovan denna gången). Här räckte det alltså med ljudminnet och låtnamnet för att höra sång som egentligen inte finns i inspelningen.

 

https://www.youtube....h?v=ZY6h3pKqYI0

 

3. Klassiskt exempel på hur hörseln påverkas av vad man ser. När man inte ser något, blir det alltid "ba ba ba", vilket då motsvarar dubbelblind lyssning på t ex olika kablar. Skillnader som hjärnan hittar på baserat på andra sinnen, försvinner helt enkelt:

 

https://www.youtube....h?v=G-lN8vWm3m0

 

4. Fler liknande exempel:

 

https://www.youtube....h?v=yKR2pGwavqE

 

 

Något som är helt separat från allt ovan, är att man såklart kan träna upp sin hörsel, både rent musikaliskt och när det gäller att höra distorsion och andra fel. Min erfarenhet är att de största kabelförespråkarna ofta är de som har svårt att höra stora fel i ljudet, t ex hög THD eller IMD, komprimerad dynamik osv. Självsäkerheten finns där, men kanske inte alltid kunskapen/erfarenheten. ;)


Redigerat av Ageve, 29 september 2022 - 15:47.


#1844

Postad 29 september 2022 - 17:10

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Det gör nog större skillnad om man äter en banan före lyssningen. Lite socker och näring gör humöret bättre vilket gör ljudupplevelsen bättre med. ;)

 

Har också hört skillnad på kablar, många gånger. Jag erkänner dock att det var inbillning/förväntanseffekt, vilket många har så svårt att göra, som om det var någon slags prestige. De tror att öronen/hörseln är ett perfekt instrument isolerat från övriga sinnen, vilket det såklart inte är.

 

Ta gärna lite tid till att kolla på dessa klippen, så inser du nog att hörseln påverkas av övriga sinnen.

 

1. Kände inte igen första låten (hade såklart hört låten men inte sett videon innan) och hörde därför ingen sång. Kollade sen på originalet tre gånger, och efter det sjöng pianot varje gång. Hjärnan använder alltså ljudminnet i kombination med synen för att tolka det man lyssnar på.

 

https://www.youtube....h?v=w40XcUP5KrI

 

2. Här hörde jag sången direkt, eftersom jag kände igen låtarna direkt (även den som är med i exemplet ovan denna gången). Här räckte det alltså med ljudminnet och låtnamnet för att höra sång som egentligen inte finns i inspelningen.

 

https://www.youtube....h?v=ZY6h3pKqYI0

 

3. Klassiskt exempel på hur hörseln påverkas av vad man ser. När man inte ser något, blir det alltid "ba ba ba", vilket då motsvarar dubbelblind lyssning på t ex olika kablar. Skillnader som hjärnan hittar på baserat på andra sinnen, försvinner helt enkelt:

 

https://www.youtube....h?v=G-lN8vWm3m0

 

4. Fler liknande exempel:

 

https://www.youtube....h?v=yKR2pGwavqE

 

 

Något som är helt separat från allt ovan, är att man såklart kan träna upp sin hörsel, både rent musikaliskt och när det gäller att höra distorsion och andra fel. Min erfarenhet är att de största kabelförespråkarna ofta är de som har svårt att höra stora fel i ljudet, t ex hög THD eller IMD, komprimerad dynamik osv. Självsäkerheten finns där, men kanske inte alltid kunskapen/erfarenheten. ;)

 

Nja, jag stresstestar nya grejer med musikalbum som är rejelt mycket diskant i eller bas... En referanse skiva jag brukar testa ofta är Glenn Goulds Goldbergvariations, och Gunnhild Sundli med albumet "Tankerop" Det är soloalbumet till det norska folkmetal bandet Gåte.

 

Den sistnemda kan ha siblanter, och ett myller av triangler, xylofoner och andra ljusa instrument och synth.

 

Det är iallafall så jag har tränat mej upp på å höra skillnad, spesifik musik och instrumenter, och hur det är mixat ihop...

 

Det är inte tvekan här om att silverkablana till Argon låt ljusare men också hadde en snävre ljudbild... XTZ var lite mindre detaljerad i kroppen, men hadde mycket större ljudbild, fortfarende detaljerad, och definerad bas....

 

Men jag aksepterar att inte andra är lika nerd, eller lyssnar på varierad musik... Inte alla kann höra sånt häller, det finnas även dom som inte hör skillnad på CD spelare, Förstärkare och Dacs,  utan att jag kann fatta hur dom inte hör sånt... Vi har alla olika formåga att lyssna på musik och ljud.


Redigerat av Danke, 29 september 2022 - 17:17.


#1845

Postad 29 september 2022 - 19:13

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

Men jag aksepterar att inte andra är lika nerd, eller lyssnar på varierad musik...


Men du accepterar inte dina egna brister. Titta gärna på klippen ovan som sagt. Att du upplever en skillnad när du byter kablar beror på att du vill höra / förväntar dig en skillnad.

 

Inte alla kann höra sånt häller, det finnas även dom som inte hör skillnad på CD spelare, Förstärkare och Dacs,  utan att jag kann fatta hur dom inte hör sånt... Vi har alla olika formåga att lyssna på musik och ljud.

 

Ja, exakt, inte alla hör lika bra som du - standard argument från kabelförespråkare. Av någon anledning försvinner denna förmåga alltid, utan undantag vid dubbelblind lyssning. ;)

 

Hörbar skillnad mellan CD-spelare, förstärkare osv kan finnas. Det finns dessvärre en del produkter som är dåliga, och därför mäter dåligt.

 

Angående dina exempel på musik, så utgår jag ifrån att du med Goldberg Variations menar inspelningen från 1981, inte den från 1955 som låter mindre bra. ;)

 

Det andra albumet (Tankerop) lät ok, men komprimerad dynamik.

 

Några låtar jag brukar testa högtalare, lurar osv med. Blandad ljudkvalitet för att få fram brister och fördelar (alltid originalutgåvan/bästa versionen i lossless, såklart):

 

Jesse Cook - That's Right och andra halvan av Fragile (två låtar i en)

Sarah McLachlan - Angel

Eva Cassidy - Ain't No Sunshine

Diana Krall - Temptation

Kenny G - Sentimental

Alison Krauss - River in the Rain

Alison Krauss - Simple Love

Toto - I Will Remember

Adele - Make You Feel My Love (Royal Albert Hall)

Celine Dion - A New Day Has Come (Obs: Låt 15/16 beroende på utgåva, inte radio-mixen)

Dixie Chicks - Never Say Die

Donald Fagen - Kamikariad

James Taylor - You've Got a Friend (live, från albumet One Man Band)

Jennifer Warnes & Leonard Cohen - Joan of Arc

John Williams - Jurassic Park Theme

Katie Melua - Spiders Web

Mark Knopfler - Golden Heart

Nils Lofgren - Big Tears Fall (Acoustic Live)

Papa Doo Run Run - Good Vibrations (California Project, Telarc)

Stanley Clarke Band - Campo Americano

The Aristocrats - Flatlands

Vince Gill - Whenever You Come Around

Wilson Phillips - Release Me


Redigerat av Ageve, 29 september 2022 - 19:15.


#1846

Postad 29 september 2022 - 21:00

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 693 inlägg
  • 0

Ok stor skillnad här när jag bytade från billiga Argon silver med Argon bananer till Xtz 500 kr ferdig terminerade star quad. Jag tror det är Beldon på lisens.

Då dom produserar Star Quad rimligt.

Jag har Xtz 99.26, med samma diskant som Monitor Platinum, samt norska Seas woofers från Moss i Østfold.

Men inte alla hör skillnad. Dom jag hör skillnad på är rimliga högtalarkablar.

Dom hemgjorda Argon vär ljusare, och hade mer diskant. Xtz/Beldon har mycket mer dynamik och detaljer i bas, samtidigt är den detaljerad i toppen utan att ha siblanter.

Jag körde Audioquest Bedrock fram och supra bak ganska länge, men efter byte til Monitor Audio så köpte jag nya kabler från Blue Jean Cable, ett ställe som jag menar har bra kvalitetskablar for HDMI osv utan att vara överdrivet dyra. Köpe nya för att få korrekt längd efter en flytt och ville då ha riktig diameter, bra terminering, spadar istället för bananer osv.

Så jag kör inte lampkabel altså, men Audioquest med sina ärgade silverbananer ligger numera i källaren. Bilder på Blue Jean Cable i mitt galleri.



#1847

Postad 29 september 2022 - 21:16

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Blue jeans är säkert bra, orsaken till att jag använder Supra är att dom är rimliga och kortrest från Hembiobutiken.

Relaterad till svaret ovan, jag testade fram och tillbaka, placebo-priset var inte ett tema då båda var omlag lika dyra summerad.

Jag är klar över placebospöken, men när man jämför Tankerop och lite annan musik och slår fast vad som ändrats så tycker jeg inte det är fel fasit. Det var mycket som ändrades med Xtz/Beldon.

Båda plus och minus, men klart mer plus iom det större ljudbild.

Och 1981 ja har bättre ljudkvalitet, men 1955 är den bästa framförningen musikalsk.

Tankerop är komprimerad ja, men jag låter inte DR bestämma hvad jag lyssnar på m undantag av dom som är helt tokiga komprimerad...

#1848

Postad 05 oktober 2022 - 20:58

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Tar man sitt hifi-intresse det minsta seriöst så väljer man såklart en Audioquest Dragon Balanced 1 meter för 11.900 USD. Då slipper man den hemska degradering som en meter vanlig kopparkabel modell proffs för ett par hundralappar ger.

 

https://www.theabsol..._eid=40871c47bd

 

(ironi.....)


Redigerat av Brinke, 05 oktober 2022 - 21:04.


#1849

Postad 06 oktober 2022 - 01:15

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

OBS: Glöm inte att en kabel på den nivån kräver inbränning.

 

Det är nog läge att investera i en Cable Cooker, och med tanke på din ambitionsnivå med en kabel i den prisklassen, så är det lika bra att gå direkt på Anniversary Edition HI-POWER Premium Plus. Den kostar bara 21400kr så det är småpengar i sammanhanget.

 

https://www.thecablecooker.com/faqs/

 

Incremental Cooking-and-listening tests are advised to determine the “best” Cooking time for a particular cable. Speaker cables that have been in a system for some time might only need 24 to 36 hours of conditioning. Again, this is recommended on a periodic basis, performing what we call a “recharge”. Cooker owners are advised to do this on a consistent basis to maintain optimal system performance. Conditioning is not a one-time phenomenon.

...

Over-Cooking can reduce the performance, at least temporarily. The characteristics of this are a reduced or diminished soundstage and a dull, lifeless quality to the music. If this situation occurs, merely letting the cables physically rest, and settle, then putting them back in the music system to play for a few hours brings them back to their optimal performance level. Over-Cooking does NOT do any damage to the cabling whatsoever. Again, incremental Cooking-and-listening tests are highly recommended to avoid over-Cooking one’s cables.

 

"Recommending this product is a no-brainer."

"There is no question that the Cooker works as advertised, and no denying the extraordinary sonic benefits of fully breaking in audio cables." - Enjoythemusic.com

 

"Let me be blunt: Anyone who claims there isn’t a clearly audible difference between virgin and properly conditioned cables, at least from out of the bunch I tested, is clearly hard of hearing." - Sound Stage

 

"Remarkable sonic improvements were noted in all treated cables, be they of interconnect, AC power cord—or even the Sound Application AC line conditioner persuasion."

"This is one accessory that no self respecting or group of audiophiles should be without!" - Positive Feedback

 

Om det inte räcker, så har de även ett antal kundrecensioner här:

https://www.thecable...er.com/reviews/

 

Every single aspect of sound is far better and, more to the point, the MUSIC is transformed!

...
WOW, WOW,WOW, and HOLY MOLY! The effect of the Cable Cooker is absolutely terrific!
...
Well, there is now more of everything. The stage has gotten wider and more populated. There is new music in old music. More detail without being bright.
...
I must say IT IS IS A MUST HAVE for any serious music listener from an audio – gear!
...
After 2 weeks of burning the wires of Crossover and the capacitors the sound became true Hi-End !
...
what it does is a true revelation. It is truly magical!!! It is one of the most cost effective upgrades in all of audio.
...
the music now sounds more open, transparent and fluid with better imaging.
...
I am happy to report that the cable cooker was just magical!! How you do it, I do not know. What amazes me is how can ANYONE buy cables and not buy the Cooker.
...
No audiophile should carry on listening without pre-cooking their cables. It is as simple as that for me!!!
...
we can’t fathom how other people refuse to acknowledge or try the Cable Cooker. If they haven’t used a Cable Cooker, they do not know how a cable truly performs.
...
The Cooker is perhaps the best single thing I’ve ever used in hi-end audio! I’m completely thrilled with it
 
 
Vad väntar du på? Beställ från TV-Shop idag, och få en dammsugare på köpet.
 
Allt ovan måste ju vara sant, för någon har sagt det, och de har säkert guldöron. ;)

Redigerat av Ageve, 06 oktober 2022 - 17:47.


#1850

Postad 08 oktober 2022 - 09:32

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Att man klarat sig utan, obegripligt :lol: . Intressant att man inte ens försöker sig på någon förvirrad förklaring till vad inbränningen gör i teorin, det är bara bra för ljudet helt enkelt. Placebo i en liten burk....


Redigerat av Brinke, 08 oktober 2022 - 09:33.




1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.