Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Klipsch F1. Bra köp ?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Klipsch Synergy SF-1 (Golvhögtalare) 1 6,6 (4) Inga priser
Klipsch Synergy F-1 (st) (Golvhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
3 relaterade trådar

#1

Postad 18 maj 2008 - 14:28

Unregistered781d1224
  • Unregistered781d1224
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Hej V'änner.

Hade en budget på ca 4000kr och fick då tipset att köpa mig ett par Klipsch F1 högtalare för både film och musik.

Så frågan till er är.... har jag gjort ett bra köp eller skulle ni/du valt några nadra för denna summa pengar ?

#2

Postad 23 maj 2008 - 09:21

Unregistered781d1224
  • Unregistered781d1224
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Är det verkligen ingen på hela forumet som har dessa högtalare ?

#3

Postad 23 maj 2008 - 09:45

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
JAg har haft föregågaren till f1 d.v.s SF1.
Tycker att de är prisvärda.
/Simz

#4

Postad 23 maj 2008 - 10:59

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0
Klipsch har ju lite annorlunda karaktär på sina högtalare, nämligen lita hissad bas och diskant, medans mellanregistret är gaanska tillbakadraget. Om du gjort ett bra köp kan bara du avgöra. Tycker du om ljudet i dina högtalare (naturligtvis måste de spelas in en tid innan de låter som de ska) så har du ju gjort ett bra köp. Alla har olika smak och tycke och vissa älskar Klipsch, medans andra hatar dom.
Personligen tycker jag det är bra tryck i Klipsch högtalare, har lyssnat på F2 och F3, men jag själv blir snabbt lyssningstrött då diskanten är lite föör påträngande för min smak. Sitter ju horndiskanter i dem..

#5

Postad 24 maj 2008 - 11:06

The Man
  • The Man
  • Beroende

  • 1 049 inlägg
  • 0

Klipsch har ju lite annorlunda karaktär på sina högtalare, nämligen lita hissad bas och diskant, medans mellanregistret är gaanska tillbakadraget.


Där skulle jag vilja påstå att det nästan är tvärtemot. Iallafall så är mellanregistret inte på något sätt tillbakadraget. Tror det blir svårt att hitta några andra högtalare som är lika starka i just mellanregistret faktiskt. (nu talar jag främst för RF-serien)
Men som sagt, om du sen gjort ett bra val ang. F-1, så känner du väl själv om du gillar ljudbilden? jämtemot dina gamla högtalare somjag förmodar oavsett märke låter/ lät lite annorlunda. Till film kan du va mer än nöjd tycker jag, där är de helt suveräna. Till musik blir mer en smaksak. trots sin höga känslighet, dynamik osv finns det en del som hävdar att klipsch låter lite tama på lägre volymer, men dra på ordentligt ska du se att de verkligen vaknar till liv. Grymt kul blir det då att bara höja mer och mer.

#6

Postad 25 maj 2008 - 21:08

Unregistered781d1224
  • Unregistered781d1224
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Ok !

Tack för alla svar, även om vissa sa tvärt imot varandra !! ;)

Fick hem dom igår, och känner mig nöjd, och speciellt med tanke på att butiken som sålde dom till mig sa att dom skulle bli dubbelt så bra efter ca 100 timmars inspelning !! Så detta ska bli riktigt roligt !

#7

Postad 26 maj 2008 - 09:23

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0
Jag skulle också vilja säga att Klipsch har ett bra mellanregister, i alla fall vad gäller RF-serien.
Kul att du verkar nöjd, men att det skulle bli dubbelt så bra efter 100 timmars spelning ska du nog ta med en nypa salt alltså. Vilken butik var det du köpte de ifrån, HiFi-huset?

MVH Flingan

#8

Postad 26 maj 2008 - 19:22

Unregistered781d1224
  • Unregistered781d1224
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Jag skulle också vilja säga att Klipsch har ett bra mellanregister, i alla fall vad gäller RF-serien.
Kul att du verkar nöjd, men att det skulle bli dubbelt så bra efter 100 timmars spelning ska du nog ta med en nypa salt alltså. Vilken butik var det du köpte de ifrån, HiFi-huset?

MVH Flingan


Ja, det var hifi huset som rekommenderade dessa högtalare.

Hade inte kollat på dessa innan, men dom rekommenderade dessa varmt!

#9

Postad 26 maj 2008 - 20:49

The Man
  • The Man
  • Beroende

  • 1 049 inlägg
  • 0

Ok !

Tack för alla svar, även om vissa sa tvärt imot varandra !! :(

Fick hem dom igår, och känner mig nöjd, och speciellt med tanke på att butiken som sålde dom till mig sa att dom skulle bli dubbelt så bra efter ca 100 timmars inspelning !! Så detta ska bli riktigt roligt !


Jo, bättre blir de, men dubbelt så bra ska du absolut ta med en nypa salt :) När mina RF35 var nya lät de lite hårdare och kargare i ljudet skulle man kunna säga. Det är väl helt enkelt basen i första handsom fått lite mer värme med tiden. Men grattis till ett bra köp!

#10

Postad 27 maj 2008 - 08:58

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Ja, det var hifi huset som rekommenderade dessa högtalare.

Hade inte kollat på dessa innan, men dom rekommenderade dessa varmt!


Kul att du är nöjd!
Har själv lyssnat på F2 och tyckte om dessa, frånsett att jag blev lite lyssningstrött efter ett tag.. Men det varierar ju från person till person hur känslig man är.
Kunde tänka mig att det var hifihuset som rekommenderade dem :P
Hifihuset verkar gilla Klipsch starkt :)

#11

Postad 28 maj 2008 - 14:19

Unregistered781d1224
  • Unregistered781d1224
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Klipsch har ju lite annorlunda karaktär på sina högtalare, nämligen lita hissad bas och diskant, medans mellanregistret är gaanska tillbakadraget. Om du gjort ett bra köp kan bara du avgöra. Tycker du om ljudet i dina högtalare (naturligtvis måste de spelas in en tid innan de låter som de ska) så har du ju gjort ett bra köp. Alla har olika smak och tycke och vissa älskar Klipsch, medans andra hatar dom.
Personligen tycker jag det är bra tryck i Klipsch högtalare, har lyssnat på F2 och F3, men jag själv blir snabbt lyssningstrött då diskanten är lite föör påträngande för min smak. Sitter ju horndiskanter i dem..


Måste säga att jag börjar tycka det samma...

Funderar på att byta till ett par Black Diamond v2 i stället !!

Någon som har något att säga pm det ?

#12

Postad 28 maj 2008 - 18:59

The Man
  • The Man
  • Beroende

  • 1 049 inlägg
  • 0

Måste säga att jag börjar tycka det samma...

Funderar på att byta till ett par Black Diamond v2 i stället !!

Någon som har något att säga pm det ?


Finns väl en hel del att säga om det :( För det första är det en helt annan högtalare (Black Diamond) med en annan ljudbild. Så första frågan är ju vad du gillar för typ av ljud, vill du t.ex. ofta spela högt och intensivt eller ofta mer tillbakalutat. Dina behov avgör ju vilka högtalare som passar just dig bäst.
Vad gäller Klipsch så verkar du vad jag föstått inte gett dem en riktigt chans ännu, för speciell länga har du väl inte haft dem? Sen påverkar förstärkeriet en hel del hur både bas och framförallt diakanten kommer utmärka sig. Själv tycker jag att desto "mörkare" förstärkaren är i klangen till Klipsch, desto bättre.


Dock återigen.. att Klipsch skulle ha en hissad bas + diskant och samtidigt ett tillbakadraget mellanregister förstår jag mig inte på. har visserligen inte hör mycket uttav F-serien. Kan iallafall säga som så att RF-serien, där får du rejält med mellanregister. Så kanske nått att kolla på, lite bättre på allt än den lite enklare F-serien.
Men gillar du inte ljudet alls från första början ska du givetvis satsa på ett par andra högtalare.

#13

Postad 29 maj 2008 - 10:43

Unregistered781d1224
  • Unregistered781d1224
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Jag är verkligen så långt bort man kan komma då det gäller högtalare och ljud-expert. MEn jag tycker dom låter lite "vassa". Som någon skrev här i forumet innan så blir jag snabbt lyssnings trött.

Sen kanske jag inte riktig har gett dom en chans, man jag har låtåt dom stå på i alla fall nästan 60 timmar och spelat in sig, och provat dom till både film och musik.

Så det lutar åt några andra högtalare.

Black Diamond var jag sugen på redan innan Hifi-huset rekommenderade F1:orna. så det lutar åt dom.

Jag vill på peka att jag inte tycker F1 är dåliga högtalare, dom absolut bästa jag har haft tidigare i mitt liv, men ljudbilden är inte riktigt för mig.

Jag var på El-giganten och lyssnade på ett par Energy högtalare och gillad då mer vad jag hörde.

Så kanske dom ?

#14

Postad 29 maj 2008 - 11:52

Jinglerack
  • Jinglerack
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
I den prisklassen skulle jag nog gå in på Hi-fi klubben och kolla på lite Dali Concept, annars så har Yamaha ganska många bra högtalare i den prisklassen.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.