Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny svart duk: DNP SuperNova Screen

243 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
dnp Supernova Epic 2.40:1 132" (309,5x129) (Projektordukar) 1 (0) Inga priser
dnp Supernova Core Black Velvet 08-85 16:9 92" (204x115) (Projektordukar) 1 7,5 (1) Inga priser
dnp Supernova Core Black Velvet 08-85 16:9 100" (221x125) (Projektordukar) 1 (0) Inga priser

#51

Postad 25 april 2016 - 08:40

Morgan T
  • Morgan T
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Någon som vet något om denna filmduk och vad man kan räkna med för kvadratmeter pris för duken. Kan man måttbeställa duken utan aluminiumram. Räknar med att ha duken fastmonterad på väggen och ska ha en sammets mask runt duken. Eftersom jag har högtalarna till höger och vänster om duken och mitthögtalare både över och under duken för att få en mer diffus ljudbild i mitten bör duken inte var ljudtransparent för att ge bästa möjliga ljusreflektion och skärpa.
Tillverkas duken i Danmark eller är det något Asiatiskt land som väver duken. Finns det om så är fallet att få tag i duken under något annat tillverkningsnamn.

 

Da-Lite:s "Parallax" är en OEM duk av DNP.

/Morgan



#52

Postad 25 april 2016 - 08:41

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Då blir du nog nöjd med DNP:n för den har i princip inte någon sådan hinna, men ger samma fina ökning i kontrast.

De minus som DNP har är priset, att den bara fungerar bra i ramspänt och att den kräver mycket ljus, framförallt då vid större bildstorlekar.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#53

Postad 30 april 2016 - 15:30

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

  • 370 inlägg
  • 0

Da-Lite:s "Parallax" är en OEM duk av DNP.
/Morgan


Så du menar att parallax är samma som DNP, eller? Projecta har just tagit in parallax i sortimentet kanske är värt att byta upp sig ifrån HD 0.9 hmm

#54

Postad 02 maj 2016 - 09:48

Morgan T
  • Morgan T
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Så du menar att parallax är samma som DNP, eller? Projecta har just tagit in parallax i sortimentet kanske är värt att byta upp sig ifrån HD 0.9 hmm

 

Verkar så......  http://www.ravepubs....rallax-screens/

 

// Morgan T



#55

Postad 03 maj 2016 - 06:07

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

  • 370 inlägg
  • 0

Verkar så...... http://www.ravepubs....rallax-screens/

// Morgan T

Fast verkar konstigt att DNP bara skickar färdiga dukar medan dalite/projecta kan skicka dem rullar med parallax. Projectorcentral testade dem båda och kom inte fram till att det var samma duk, om än liknande värden. Skulle vara rätt kasst betyg ifall för testaren ifall det var "samma" duk. Iofs om man lusläser testet så är det jämnt skägg mellan dukarna..

Redigerat av Unregistered44335, 04 maj 2016 - 10:35.


#56

Postad 25 maj 2016 - 09:41

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlägg
  • 0

Hur fungerar denna duk med HDR material?

Har inte så bra koll på HDR och hur det fungerar.



#57

Postad 20 juli 2016 - 13:21

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Var förbi The Rock Hemmabio igår och tittade på DNP Supernova 08-85 duken. Tyckte besöket var väldigt givande, inte minst tack vare Marcus kunskap och sättet vi fick duken demonstrerad på och kan inte annat än att rekommendera andra att göra detsamma.

Använder idag en SR SolidPix i mitt ljusa men mörklagda vardagsrum och tycker det fungerar riktigt bra trots det vita taket, men utesluter inte att det blir en DNP i framtiden då den som många andra redan vittnat om är så gott som är helt fri från bieffekter jämfört med andra högkontrastdukar.



#58

Postad 20 juli 2016 - 15:58

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Var förbi The Rock Hemmabio igår och tittade på DNP Supernova 08-85 duken.

Visste inte det var du, kul! :)  Du får skriva ditt avatar-namn nästa gång så jag kan sätta ihop dig med verkligheten, ha ha.

 

/Marcus


Redigerat av Marcus_TheRock, 20 juli 2016 - 15:59.


#59

Postad 20 juli 2016 - 18:23

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Tror du misstar dig lite för det var alienrebel som var i kontakt med dig innan vårt besök och var han som satt på mittplatsen i soffan, jag själv satt till vänster om honom med ett mitella runt högerarmen. Hur som helst uppskattade vi båda besöket och kan tänka oss göra det igen.



#60

Postad 20 juli 2016 - 20:03

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlägg
  • 0

Ja det var ett mycket givande besök.

Äntligen fick man se DNP Supernova 08-85.

Gillade verkligen DNP duken. Upplevde inga bieffekter.

Även om React duken har blivit bättre så är det fortfarande för mycket som stör för att jag ska välja den före en vit duk.

 

Lite dämpad bild jämfört med en vit men trodde faktiskt att det skulle vara större skillnad.

Så det är ju ett plus för DNP att den inte slukar så mycket ljus.

 

Tyckte även att det var lättare att fokusera på själva filmen när man tittade på DNP.

Kändes som att det bara var bildytan som fanns i rummet eller hur man nu ska förklara.

Antar att det har med att en vit duk lyser upp mer i rummet.

 

Och precis som Dr. Zaius säger så kommer det bli fler besök på The Rock. Nästa gång åker MinHembio T-shirten på :)

Även om jag bor 50 mil från Lund så var det värt att sitta i bilen i 100 mil(ToR) för att få denna fina demo.

Så vill man få en riktigt bra demo av projektorer och dukar så tveka inte. Det är bara och åk.


Redigerat av alienrebel, 20 juli 2016 - 20:05.


#61

Postad 20 juli 2016 - 20:23

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Gött, då har jag koll på er båda nästa gång...hoppas jag:-o

Kul ni tyckte det var värt den långa åkturen och tack för ert tålamod när ni lyckades pricka in att komma samtidigt som killen som också hade kört långt för att kolla på projjar till sin mörka biogrotta. Men det blev ju ändå rätt bra, så fick ni kollat på lite av varje samtidigt.

/Marcus

#62

Postad 20 juli 2016 - 21:27

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

08-85 dukmaterialet är verkligen fantastiskt, blir fortfarande lika imponerad varje gång jag tittar på film och även om jag aktivt sitter och tittar efter bieffekter så är dom praktiskt taget omöjliga att se. Kanske vid nåt enstaka tillfälle har jag sett nåt som kan liknas vid shine men det är så obetydligt lite att de flesta hade troligtvis aldrig sett det. Jag upplever duken som i princip lika "ren" som en vanlig vit duk men med den stora fördelen att den ger en härlig kontrast även i ljusa miljöer.

 

Även om den kostar en bra slant så ångrar jag inte en sekund att jag valde DNP framför andra.



#63

Postad 02 augusti 2016 - 20:54

ESAFESA
  • ESAFESA
  • Forumräv

  • 750 inlägg
  • 0

Har med en sådan DNP duk på gång, ska komma upp i slutet av Augusti :) Ska bli spännande att se. 



#64

Postad 02 augusti 2016 - 23:32

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Mentos, kul att du delar med dig av dina intryck och ser framemot desamma från ESAFESA.

 

Efter att ha varit och sett denna duk med egna ögon är det svårt att inte imponeras av dess egenskaper och blir med stor sannolikhet en DNP 08-85 för mig med, men inte förrän senare i höst som tidigast.



#65

Postad 18 september 2016 - 19:26

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Tänkte i veckan ta och beställa en DNP Supernova Screen Core Black Velvet 08-85 på 92" i 16:9 formatet, som är tänkt att användas i mitt ljusa men mörklagda vardagsrum där det idag hänger en vit SR SolidPix duk. Har varit och är fortfarande väldigt nöjd SolidPix duken men ska bli kul att testa något nytt och bli av med dom värsta takreflektionerna och på köpet även få en förhöjd upplevd kontrast samt djupare svärta.

 

Kommer givetvis beställa duken från The Rock där jag tidigare i somras var och fick duken demonstrerad av Marcus, vilket jag kan rekommendera andra att göra som är intresserade av att se och uppleva DNP duken med egna ögon.



#66

Postad 20 september 2016 - 13:30

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Sådär nu är DNP duken beställd och ska bli mycket intressant att se hur pass stor skillnad den kommer göra.



#67

Postad 20 september 2016 - 14:53

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Sådär nu är DNP duken beställd och ska bli mycket intressant att se hur pass stor skillnad den kommer göra.

:) Då får vi hoppas Danskarna ställer undan ölbacken, lägger pölsen på hyllan och står beredda att bygga den som bara en Dansk kan :P

 

/Marcus



#68

Postad 29 september 2016 - 17:51

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Fick min DNP duk idag och är mycket nöjd så här långt. Blev väldigt imponerad av dukens egenskaper när jag var och demade duken på The Rock i somras men tycker nog den imponerar ännu mer här hemma och det helt utan bieffekter dessutom vad jag kan se på mitt kast och tittavstånd på ca 3.2 meter med 92" 16:9 duk.



#69

Postad 03 oktober 2016 - 20:13

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Har hunnit haft DNP duken några dagar nu och det där jag tidigare skrev om att den var helt fri från bieffekter var lite väl att ta i. Kan ana lite shine-effekt i enstaka scener men det är väldigt lite och få gånger det händer så det kan jag leva med och är fortsatt väldigt nöjd med duken.



#70

Postad 20 januari 2017 - 16:24

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

I jämförelse med reacten (2.1) slukar den mer/mindre ljus? (08-85)



#71

Postad 20 januari 2017 - 17:48

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

I jämförelse med reacten (2.1) slukar den mer/mindre ljus? (08-85)

Det beror lite på vart man mäter och hur långt ifrån projektorn är placerad eftersom de ger lite olika uniformitet av ljuset. Utmed kanterna ger 08-85 väldigt mycket mer ljus och därmed är den upplevda ljusstyrkan tillbaka högre på DNP. Mäter man precis på mitten så tror jag det är ganska jämnt.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#72

Postad 20 januari 2017 - 20:42

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Det beror lite på vart man mäter och hur långt ifrån projektorn är placerad eftersom de ger lite olika uniformitet av ljuset. Utmed kanterna ger 08-85 väldigt mycket mer ljus och därmed är den upplevda ljusstyrkan tillbaka högre på DNP. Mäter man precis på mitten så tror jag det är ganska jämnt.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Det låter bra, tack för svar :)



#73

Postad 23 maj 2017 - 15:45

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Hur är det med en w1070 och en DNP. Tänker på projektorns ljus "vinkel" om ni förstår. Funkar det med nämnda projektor?

Avståndet blir om du kör den i ytterläge exakt 1,5x dukbredden och det är vad DNP rekommenderar som minimiavstånd. Projektorn bör placeras max 10% över bildens ovankant, men jag brukar sträva efter att försöka komma inom bildens höjd. Med en W1070 tror jag du ligger på gränsen även där.

 

Så fungerar gör det absolut och du bör inte få några större bieffekter av den kombinationen. Sen tycker jag nog att en så bra duk är värd en bättre projektor, men det är ju en helt annan sak :) Men om du tex vill börja med att byta duken och senare uppgradera projektorn, så ska det gå fint!

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 23 maj 2017 - 15:46.


#74

Postad 24 maj 2017 - 10:23

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

I och med att DNP inte har dom kända bieffekterna som andra HC dukar har.

Det har de, men i mycket mindre skala...

 

/Marcus



#75

Postad 24 maj 2017 - 17:00

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Mitt kast och tittavstånd är på ca 1.57 x dukbredden och kan ana lite shine i enstaka scener, men det är väldigt lite och är inget som stör upplevelsen. Ljuset som reflekteras från duken upplevs som väldigt jämn över hela duken och finns inga tendenser till s.k. hotspotting vad jag kan se.



#76

Postad 28 maj 2017 - 22:14

ESAFESA
  • ESAFESA
  • Forumräv

  • 750 inlägg
  • 1

Tjena! 

Har brukat denna nu i ett halvår ungefär. (tog ett tag innan den kom upp) 

Jag har en JVC projje, inte så ljusstark och egentligen fel val för denna duk. 

En tydlig sak man märker, är det mörkt i rummet, så är det mörkt! Det jag menar med det är att duken nästan inte reflekterar något ljus alls, har vita väggar och tak, och rummet är verkligen mörkt! Nästan jobbigt ibland om man äter. Man får tända en lampa. 

Men bilden är knivskarp! Det är inte plasma, men inte långt ifrån. Det som är så skönt, är att duken är matt så inga reflektioner alls om man jämför med en TV (om man har lite ljus tänt) 

Det som dock gör sig tydligt är när man har lite ljus i rummet, då blir bilden snabbt sämre, men det beror på min projje, och jag visste att det skulle vara såhär. Dock är det inte lika dåligt som på min förra gråa duk. 

Skulle man haft en ljusstarkare projje (som jag ska köpa när denna går sönder helt) så skulle det nog se riktigt bra ut även om det var lite ljusare i rummet. 

----

Men överlag, bilden blir otroligt bra! Riktigt riktigt bra.. Man förundras över att det känns som man tittar på en bra TV. 



#77

Postad 02 oktober 2017 - 21:26

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Hej,

Jag är i köpartagen för en ny duk och projektor.

 

Jag var på Hemmabiodagarna i helgen och tittade på JVC X5500 och pratade samtidigt med deras representant.
Min första tanke var att bara köpa en ny projektor men har nu efter lite efterforskningar blivit intresserad av att även köpa en ny duk för att få så bra upplevelse som möjligt.
 

Jag har min nuvarande setup i ett rum med vita väggar och tak.

Jag kan kontrollera ljuset och när jag mörklägger kan jag inte se duken framför mig, det är med andra ord mörkt i rummet.

 
Jag upplever dock kontraster och svärta som undermåliga och jag blir mer och mer irriterad på att det är så lite detaljer i mörka scener, därav tanke på att köpa ett "konstrastmonster" som JVC X5500. Vidare lyses hela rummet upp i ljusa scener så det är stora svängningar mellan mörka scener och ljusa scener.
Efter lite grundligare efterforskningar står det klart för mig att duken behöver följa med i uppgraderingssvängen och jag har börjat läsa på om danska DNP Supernova med gain 0.8.
 

Min setup är som följer:

EPSON TW3600 med en KINGPIN VELVET 104tum - VIT GAIN 1.0
Det är 3,4 meter mellan lins och duk
 
Bilder på mitt vardagsrum finns här:
 
 
Nu till mina frågor,
-Är JVC X5500 ett bra val för att användas tillsammans med en DNP Supernova med gain 0.8 i ett rum utan ströljus men med ljusa väggar och tak?
Jag är orolig för att den inte ska vara ljusstark nog för duken i fråga?
 
-Vilken setup skulle du valt om du fick välja i liknande prisklass som jag nu är intresserad av?
 
 
 
ps,
Just nu har jag dammblobbar i min Epson så jag är inte speciellt intresserad av att köpa en till Epson på grund av deras bekymmer med damm, trots att de har höga lumen-tal.
 
ps 2,
Jag har fria tyglar, sambo approves, vad gäller att i övrigt göra enklare mörkläggningsarbeten såsom att täcka väggen där duken är placerad med Scenmolten om det så skulle behövas. Dock vill jag undvika det om jag kan.
edit: jag behöver åtminstone täcka den bakre väggen med scenmolten för att hantera blänk från de två rader av tavlor som hänger där. Jag planerar för att sätta upp tre skruvar på väggen och sedan ordna öljetter i tyget för att enkelt kunna sätta upp och ta ned tyget. Se bild på tavelväggen nedan, det är en veritabel spegelvägg *ler* 
 
 
ps 3,
Japp, jag ska tillbaka till Hemmabiobutiken i veckan eller till helgen för att prata med dem och även se på deras DNP Supernova och gärna då tillsammans med JVC X5500.

 

Bifogad fil(er)


Redigerat av arcspin, 03 oktober 2017 - 05:05.


#78

Postad 03 oktober 2017 - 00:02

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Hej arcspin!
En DNP i det rummet gör stor skillnad!
JVCn 5500 lär bli sagolik med en ny trevlig lekkamrat. Att bara köpa den och skjuta på den vita Kingpinen kommer däremot inte vara speciellt kul. Du lär se ett lyft men det lyftet är mil ifrån vad den projektorn kan prestera. Med en DNP ger du den schystare förutsättningar.

Jag har själv kört Stewarts Firehawk i över ett decennier med massor av olika projektorer. Nu senast en Sony vw95. Det funkar riktigt bra i en sådan miljö som du visar på dina bilder men jag får erkänna att DNPn är snäppet vassare på att höja kontrasten (eller kanske snarare att bibehålla mer av densamma).

Med vänlig hälsning, Jacob

#79

Postad 03 oktober 2017 - 05:10

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Tack Jacob för ett snabbt svar och en bekräftelse på att jag är på rätt spår.

Ska bli intressant att se hur väl Supernovan kan fokusera tillbaka ljuset och inte sprida upp det i taket som tycker lite förstör känslan i filmtittandet.

 

//Peter

 

ps,

Jag uppdaterade mitt inlägg med en bild på den bakre väggen som alldeles nyligen fått 10 stycken tavlor upphängda på sig. Dessa tavlor behöver täckas över, vid filmtittande, oavsett vad jag gör för inköp.

 

ps 2,

Quizz, Är det någon som ser vilken animeringsstudio som illustrationernas motiv kommer ifrån? *ler*


Redigerat av arcspin, 03 oktober 2017 - 05:13.


#80

Postad 03 oktober 2017 - 06:11

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Supernovan är den duken jag funderar att själv byta till från en React även om den inte gör bort sig hör hemma. Sköt själv en X7000 på den med riktigt gott resultat under samma förutsättningar som dig! Kolla även på Epsonen när du är iväg, tycker den ger mycket bild för pengarna😊Ett tips eftersom du verkar gilla kvalitet av bilden är att ha en svart vägg bakom duken! Förhöjer kontastkänslan👍 Vilket dukformat tänkte du köra på?

Redigerat av mcmike, 03 oktober 2017 - 06:13.


#81

Postad 03 oktober 2017 - 06:37

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Jag är också riktigt sugen på en Supernova, men priset tar verkligen emot. 120" som jag vill ha (bör ha, sitter precis under 4 m ifrån) kommer göra ett stort hål i mina CSN pengar.



#82

Postad 03 oktober 2017 - 06:50

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
God morgon,
Jo, jag funderar faktiskt på att hänga upp scenmolton på väggen där duken hänger.
Jag planerar att göra det enkelt och köpa en trälist som är lika lång som väggen och sedan snurra tyget ett varv runt listen och sedan helt enkelt borra upp listen högst upp närmast taken och låta tyget bara hänga utmed väggen.
Sen är det bara att flytta fram högtalare och duk.
Högtalarna funderar jag på att drapera med högtalartyg i svart för att få dem att smälta in i bakgrunden.

På väggen bakom där projektorn sitter behöver jag definitivt hänga upp tyg som enkelt kan tas ned, här tänker jag mig ett molten med ett par öljetter och några skruvar i väggen för att enkelt ta bort tyget då vi inte ser på film.

Jo, Supernovan kostar plenty men som en forummedlem skrev. Duken lär du ha i många år medans projektorn byts ut med jämna mellanrum.

Jag är lite pepp på att ta ett stort steg upp i kvalitet då jag hållit på med hemmabio sedan början av 90-talet.
Det är först nu jag kan börja realisera en, under omständigheterna, perfekt hemmabio.


Peter

#83

Postad 03 oktober 2017 - 06:53

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Jag är lite bränd av märket Epson då jag nu har en sådan och det är andra gången den får damm i linsen. Det är sjukt irriterande och jag kan inte sluta notera att de finns där i mörka scener.
Sedan läser jag på forum att även nyare modeller fortfarande har det problemet, inte alla så klar med en del och jag vill inte ha det problemet igen.
Epson har dock andra bra egenskaper som jag gillar.

Redigerat av arcspin, 03 oktober 2017 - 06:54.


#84

Postad 03 oktober 2017 - 09:36

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Supernovan är den duken jag funderar att själv byta till från en React även om den inte gör bort sig hör hemma.

Vilken version av ReAct är det du har mcmike? Jag är mest inne på att köpa en ramspänd ReAct 124" men är som sagt sugen på Supernovan. Prisskillnaden är väldigt stor så jag har lite svårt att motivera mig att köpa en Supernova, det skiljer trotts allt ca 12000 kr mellan dem i den storlek jag vill ha.

 

Det är svårt det här, båda är så pass dyra att det tar emot för mig att investera i dem men om jag ändå ska investera i en duk jag ska ha i många många år är det kanske lika bra att investera ordentligt. Just nu har ju även Hembiobutiken en rätt fin rabatt på dem båda så gäller att passa på innan tionde oktober.



#85

Postad 03 oktober 2017 - 10:05

Wicap
  • Wicap
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0

För de som tycker DNP är lite för dyrt så säljer http://www.dreamav.c...a_parallax.html projecta parallax som är samm material som DNP Core 08-85. Fördelen som jag ser det är att parallaxen har mindre tjock ram, bara sex cm.

 

Jag valde själv mellan DNP och react nu nydligen men då vann react'en då priset på react'en med frame vision light blev rätt billigt. Så du lät jag priset avgöra. Rätt sur på mig att jag snålade idag :) Kruxet var att där jag var på demo så hade de ingen DNP core 08-85 förutom en testbit så det blev  sjukt svårt att tänka sig till ifall det skulle fungera i min sits(måste använda lensshift så pass mycket att duken hamnar utanför projektorlinsen, vilket inte fungerar med materialet).

 

Jag har tokvita sidoväggar och jag har förstått så är react'en bättre på sidoljus, men shine är rätt illa alltså.



#86

Postad 03 oktober 2017 - 10:21

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

För de som tycker DNP är lite för dyrt så säljer http://www.dreamav.c...a_parallax.html projecta parallax som är samm material som DNP Core 08-85. Fördelen som jag ser det är att parallaxen har mindre tjock ram, bara sex cm.

 

Jag valde själv mellan DNP och react nu nydligen men då vann react'en då priset på react'en med frame vision light blev rätt billigt. Så du lät jag priset avgöra. Rätt sur på mig att jag snålade idag :) Kruxet var att där jag var på demo så hade de ingen DNP core 08-85 förutom en testbit så det blev  sjukt svårt att tänka sig till ifall det skulle fungera i min sits(måste använda lensshift så pass mycket att duken hamnar utanför projektorlinsen, vilket inte fungerar med materialet).

 

Jag har tokvita sidoväggar och jag har förstått så är react'en bättre på sidoljus, men shine är rätt illa alltså.

Jag har också vita väggar runt om och måste ha projektorn takmonterad så DNPn kanske helt enkelt inte är ett alternativ för mig heller.



#87

Postad 03 oktober 2017 - 10:34

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Det är svårt det här, båda är så pass dyra att det tar emot för mig att investera i dem men om jag ändå ska investera i en duk jag ska ha i många många år är det kanske lika bra att investera ordentligt. Just nu har ju även Hembiobutiken en rätt fin rabatt på dem båda så gäller att passa på innan tionde oktober.


Hej, Jo det är helt klart mycket pengar. Jag satsar på en 100 tum duk så priset blir mer humant då.
Japp, det finns en viss tidsperiod att förhålla sig till. Det vet naturligtvis handlarna och jag faller rätt in i deras köpfälla. 😁

Men som forummedlemen esafesa skrev till mig vad gäller att duken kommer hänga med fler år än projektorn, det kan löna sig i längden att satsa på en riktigt bra duk och under tiden så har jag en riktigt bra bild.

Lycka till med beslutet!

#88

Postad 03 oktober 2017 - 10:44

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Som lite kuriosa med dukars överlevnad kontra projektorers så har jag sedan jag köpte FireHawken i början på 2000-talet (runt 2003 om jag kommer ihåg rätt) har jag haft följande projektorer:

Infocus 4805
Optoma H79
Samsung H710
Samsung A800B
Infocus IN83
Projection design M25
Sony VW 90
Panasonic AE3000
Sony VW 95

Och dussinet fler har varit hemma på test.

Fortfarande hänger FireHawken på väggen (även om jag numera har en vit ljudtransparent nere i det andra biorummet) och fortfarande står den sig förbannat bra i dagens konkurrans.

Så att en dukinvestering varar betydligt längre än en projektorinvestering skriver jag verkligen under på!!!


Med vänlig hälsning, Jacob

#89

Postad 03 oktober 2017 - 11:33

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Det är svårt det här, båda är så pass dyra att det tar emot för mig att investera i dem men om jag ändå ska investera i en duk jag ska ha i många många år är det kanske lika bra att investera ordentligt. Just nu har ju även Hembiobutiken en rätt fin rabatt på dem båda så gäller att passa på innan tionde oktober.


Så resonerar jag också numera, om man planerar för att använda det en lång tid framöver är det bättre att hosta upp lite extra för nåt bättre istället för att snåla och sen ändå uppgradera senare för att man vill ha det där bättre.
DNP är dyr men värt de extra pengarna om du frågar mig. Finns ingen bättre duk för ljusa vardagsrum som jag sett i alla fall.

#90

Postad 03 oktober 2017 - 12:15

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Wicap nämnde att man inte ska ha projektorn ovanför duken med Supernovan. Mina förutsättningar är i så fall inte så bra. mitt rum är 6 m långt (3,7 m brett) och det är öppen planlösning, jag hade därför tänkt ha projektorn i taket en liten bit bakom soffan. Hur långt ner måste jag få projektorn för att det ska kunna fungera med Supernovan?

 

Bifogad fil  22217880_10211981758593639_490020329_o.png   624,04K   1 Antal nerladdningar


Redigerat av Hays, 03 oktober 2017 - 12:16.


#91

Postad 03 oktober 2017 - 12:59

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Vilken version av ReAct är det du har mcmike? Jag är mest inne på att köpa en ramspänd ReAct 124" men är som sagt sugen på Supernovan.


2.1! Jag är ju även jag egentligen otroligt nöjd trots lite shine i de extremt ljusa scenerna. Ingenting som stör mig idag, därför lite svårt att motivera mig själv :) Men hade jag idag köpt min första högkontrastduk, så skulle de bli en DNP..

Prisskillnaden är väldigt stor så jag har lite svårt att motivera mig att köpa en Supernova, det skiljer trotts allt ca 12000 kr mellan dem i den storlek jag vill ha.


Det var inte så stor prisskillnad, gäller det 2:35:1 duk då? :)


Det är svårt det här, båda är så pass dyra att det tar emot för mig att investera i dem men om jag ändå ska investera i en duk jag ska ha i många många år är det kanske lika bra att investera ordentligt.


Som redan nämnt, en billig kostnad ändå om man tänkt köra länge med Projektor :)

. Just nu har ju även Hembiobutiken en rätt fin rabatt på dem båda så gäller att passa på innan tionde oktober.


Tack för tipset gällande DNP! Eller inte :)

Jag är lite bränd av märket Epson då jag nu har en sådan och det är andra gången den får damm i linsen.


Det är lite synd ja, men då de inte har sluten optik så finns risken. Jvc har sluten så där känns det mycket säkrare :)

Epson har dock andra bra egenskaper som jag gillar.


Sett till prestandan och den prisnivån den ligger på ger den mer än väl valuta för pengarna utifrån nedan projektorer :) Sitter själv en sitts vad som ska inköpas igen, kul hobby iallafall :rolleyes:

Epson Tw-3200
Epson TW 9000
Epson Tw-6600
Epson Tw-6600W
Sony HW40
Sony HW45
Jvc X35
Jvc X55
Jvc 500
Jvc 7000
Epson Tw-9300

Vill inte räkna ihop vad detta har kostat mig :D

Redigerat av mcmike, 03 oktober 2017 - 13:11.


#92

Postad 03 oktober 2017 - 13:08

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Det var inte så stor prisskillnad, gäller det 2:35:1 duk då? :)

Euroscreen ReAct 3.0 124" 21500 kr
DNP Supernova Core 08-35 35800 kr

Så nog är det en rätt stor prisskillnad ändå, men ser man det till hela livslängden så är det små saker så det lutar helt klart ändå åt en Supernova för mig om nu inte mitt rum ställer till massa problem så att jag inte kan ha den trotts allt :(



#93

Postad 03 oktober 2017 - 13:18

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Det är ingen fara att ha den ovanför men ju kraftigare vinkel desto sämre blir det.

Duken jobbar med att ignorera ljus utanför vissa vinklar och bara kasta tillbaka det som kommer framifrån. *grovt förenklat

Det gör Reacten och FireHawken med men inte lika bra och med mer bieffekter.

 

Som ren kuriose så tog jag ett par bilder på Hembiodagarna på DNP-duken.

Jag har satt en spott på DNP duken som skickar ljus snett uppifrån vilken den då alltså inte bryr sig så mycket om, medan den vanliga vita 1.0 gainsduken bakom tar såklart jättestryk av detta.

Inte en demonstration för att visa hur bilden blir för har man spottar riktade på duken bör man nog inte fundera vidare på projektorlösning...

Utan bara ett sätt att visa hur duken faktiskt jobbar.

En bild är en bild så läs inte ur för mycket ur dem. De är inte alltid helt verklighetstrogna, men här är iaf de jag tog med mobilkameran, inget trix i photoshop eller liknade såklart!

 

 

Bifogad fil  DNP Höger.jpg   92,53K   2 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  DNP Vänster.jpg   80,33K   1 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  DNP Kaleidescape.jpg   153,27K   1 Antal nerladdningar

 

 

MVH

/Jacob

 

 

 



#94

Postad 03 oktober 2017 - 13:21

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Ber om ursäkt för de vridna bilderna. Hittar inte hur jag kn snurra dem - eller rättare sagt de är snurrade rätt på datorn, men blir ändå konstiga när jag lägger upp dem.

 

MVH

/Jacob



#95

Postad 03 oktober 2017 - 13:29

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Euroscreen ReAct 3.0 124" 21500 kr
DNP Supernova Core 08-35 35800 kr
Så nog är det en rätt stor prisskillnad ändå, :(

Men en 124" 2:35:1 för 35800kr tycker jag är ett bra pris idag mot vad de har kostat👍Ska gå ut och kolla när jag kommer hem😊

Redigerat av mcmike, 03 oktober 2017 - 13:30.


#96

Postad 03 oktober 2017 - 13:30

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Hur långt ner måste jag få projektorn för att det ska kunna fungera med Supernovan?

 

En generell rekommendation från DNP är max 10% över ovankanten.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#97

Postad 03 oktober 2017 - 13:33

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Men en 124" 2:35:1 för 35800kr tycker jag är ett bra pris idag mot vad de har kostatSka gå ut och kolla när jag kommer hem

Ja, det låter "billigt": Borde snarare ligga runt 45-50.000kr enligt riktprislistan om det inte är någon special-deal, demoduk eller något.

 

Kanske kan Jacob reda ut det där som numera jobbar hos distributören...?

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 03 oktober 2017 - 13:35.


#98

Postad 03 oktober 2017 - 13:54

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Har ingenstans skrivit att det är 2.35:1, har inte sett till det formatet på DNP dukarna. 

 

120" 16:9 är Supernovan, det är ReActen som är 124" också i 16:9. Jag och sambon ser mer på serier än film och många nyare filmer är ju 16:9 så det känns mer rätt för mig att köpa en duk i det formatet. Däremot är 2.35:1 så jäkla mycket coolare och ser bättre ut på väggen men tappar så mycket 16:9 storlek om jag skulle köpa en duk i det formatet.



#99

Postad 03 oktober 2017 - 14:00

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Har ingenstans skrivit att det är 2.35:1, har inte sett till det formatet på DNP dukarna


Utgick från det när du citerade mitt inlägg bara😊Såg att 120"/16:9 kostar 30490kr👍

Redigerat av mcmike, 03 oktober 2017 - 14:00.


#100

Postad 03 oktober 2017 - 14:03

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Har ingenstans skrivit att det är 2.35:1, har inte sett till det formatet på DNP dukarna. 

 

Ok, det förklarar det hela och då stämmer priserna också :) (Jag har även lagt upp 2.35:1 i vår webshop)

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.