Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Framtidsforskning - Bluray DÖD!?

312 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 03 mars 2009 - 11:06

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
Allt snack om nedladdning, streaming och film på SD-kort etc etc i HD är önskedrömmar. Ligger flera ÅR bort.

Blu-ray finns här IDAG!

#52

Postad 03 mars 2009 - 13:29

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Kanske att problemet med långsamma internetuppkopplingar snart bara är ett minne från forntiden? Tänker på 4G osv. Fast det tar ju ett antal år innan det är ordentligt utbyggt och priserna och kapaciteten är tillräcklig för att vara och varannan ska kunna sitta och tanka ner 25Gigs-filer titt som tätt. Men jag tror det är framtiden för snabba internetuppkopplingar, framförallt på ställen som tex USA.

#53

Postad 03 mars 2009 - 15:03

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

Kanske att problemet med långsamma internetuppkopplingar snart bara är ett minne från forntiden? Tänker på 4G osv. Fast det tar ju ett antal år innan det är ordentligt utbyggt och priserna och kapaciteten är tillräcklig för att vara och varannan ska kunna sitta och tanka ner 25Gigs-filer titt som tätt. Men jag tror det är framtiden för snabba internetuppkopplingar, framförallt på ställen som tex USA.

Tills dess är det en önskedröm. Det finns inte ens en tidplan. Visst blir hastigheten på nätet snabbare men det kommer samtidigt kosta att uppgradera infrastrukturen. Ett flertal internetoperatörer i USA har dessutom börjat införa nedladdningstak på sina abonnemang.

#54

Postad 03 mars 2009 - 16:02

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Allt snack om nedladdning, streaming och film på SD-kort etc etc i HD är önskedrömmar. Ligger flera ÅR bort.

Blu-ray finns här IDAG!


Precis njut av det som finns nu. :blink:

#55

Postad 03 mars 2009 - 16:28

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
För att Blu-ray ska dö ut krävs ett nytt bättre format som ger konsumenten mervärde.

Mycket talar om att det är UltraHD. Det krävs ju dock mycket högre upplösning och fler funktioner om konsumenten ska få mervärde, samt att då ska det kommas ihåg att konsumenterna betalar inte vad som helst.
Kommer det däremot alternativ i form av minneskort och liknande är det ju kanon!, konsumenten har ju förmågan att köpa det som är mest prisvärt.

Så länge filmbolagen kommer med alla nytitlar varje månad och lanserar gamla klassiker, kommer vi garanterat se snöbollseffekten av det hela. Det är oundvikligt. Det måste komma ner i pris!, och det gör det.

#56

Postad 04 mars 2009 - 09:08

Zamien
  • Zamien
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Finns det någon undersökning någonstans som tyder på att det konsumenterna helst av allt vill ha är högre upplösning eller bättre ljud? Vad är det som säger att en nedladdningstjänst måste ha jämförbar eller bättre kvalitet?

Själv skulle jag vara jättenöjd om jag kunde streama DVD kvalitet med DTS Sorround och jag har svårt att tro att majoriteten har större krav. Skulle se det som ett större framsteg med tillgång till väldigt mycket film i DVD kvalitet lätt och prisvärt över nätet än att se en Kubriks filmer, STAR WARS eller LOTR i ytterliggare en version med ännu högre kvalitet.

Jag ser hellre mer film i bra kvalitet än samma filmer igen med superkvalitet. Saknar fortfarande mycket släpp på DVD som fanns på VHS. Undrar när/om dom någonsin släpps på BD. Det känns otroligt ointressant om nästa generation skulle vara Ultra HD med ännu högre uppslösning och som skulle kräva 200" skärm för att uppskatta.

#57

Postad 05 mars 2009 - 07:16

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0
BlueRay är i stort sett redan döende. Det har redan släppts holografiska HiS spelare/skivor som lagrar 1TB (1000Gb) och mycket snart HvD spelare/skivor som lagrar 3,9TB (3900Gb). Räkna med att BlueRay är "inne" max ett år till kanske, om inte mindre.

Redigerat av e-lite, 05 mars 2009 - 11:40.


#58

Postad 05 mars 2009 - 07:31

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

BlueRay är i stort sett redan döende. Det har redan släppts holografiska HiS spelare/skivor som lagrar 1TB (1000Gb). Räkna med att BlueRay är "inne" max ett år till kanske, om inte mindre.

Precis. Jag ska sälja alla mina Blu-rays nu direkt och invänta Super Mega Holografiska Videospelaren som kommer i början av 2010? :blink:

#59

Postad 05 mars 2009 - 10:45

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
:P

#60

Postad 05 mars 2009 - 10:56

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
En efterträdare till Blu-Ray kommer vi självklart att få se, men det är många år tills det händer, i dagsläget med finanskriser så antar jag att många av de stora hård/mjukvaruutvecklare fokuserar på att förbättra det som finns (Blu-Ray) istället på att lägga stora summor pengar på att utveckla något nytt.

#61

Postad 05 mars 2009 - 11:02

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Konsumenterna styr marknaden. Blu-ray är inne MINST 3-5 år till. Knappast att 50% av befolkningen har köpt HD-DVD , sen förlorade dem kriget och köpt Blu-ray. Nu tvingas dem byta format igen om " max 1 år? " haha knappast =D

Det kan finnas 100 falt bättre teknik... men blu-ray är här för att stanna. Samma som hände med VHS & dess konkurent som var bättre. Men vhs fick endå genombrottet.


warner bros har gått över till CBHD eller va de nu heter, Kinas nya "blå-laser" format.
Men vem bryr sig? dem kmr ta sig ur där endå. För då måste dem släppa nya filmer på följande format:

DVD , Blu-ray & CBHD. för kostsamt och irriterande skulle jag tro.

Så räkna me att blu-ray är här för att stanna. Det e trots allt konsumenterna som styr marknaden. Inte filmbolag och kaxiga forskare som säger självsäkert att blu-ray är dött. Ingen verkar lyckas.. och vem vill ha ett litet chip o sätta i en låda lixom för se film? Man vill ha en fysisk SKIVA ... vi e inte utomjordingar ännu..
så konsumenterna styr!

#62

Postad 05 mars 2009 - 11:09

nipatriak
  • nipatriak
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

C Upp digital distribution är väldigt bra i teorin men har en väldig nackdel och det är den enorma bandbredden och uppkopplings hastighet detta skulle kräva. Både från distributörens sida och de enskilda användarnas sida. Vi snackar nu om något som är jämförbar i kvalité med blu-ray/hd dvd vilket kräver ~15-25Gb/film.

Så i framtiden skulle detta kunna komma men jag tror det tar många år till innan det kommer i närheten av fysisk försäljning.


Jag håller med C Upp om digital distribution. Att en Blu-ray ligger på 20 GB har snarare med kass komprimiering att göra och du skulle gott kunna gå ner till 6gb utan att det skulle vara någon kattastrof. Visst, det kommer alltid finna entusiaster som vill ha okomprimerat och därför kommer knappast Blu-ray dö ut men att år 2009 diskutera vilket fysikt medium som kommer ta över känns som att man stirrat sig blind på hur det alltid har fungerat. Jag tycker förvisso det är roligt att ha en fysisk kopia av mina favoritfilmer men det är runt 50% av alla filmer jag ser som jag vill ha kvar efter att jag sett dom och knappt var tionde som man vill ha stå i bokhyllan.

Men för att det ska slå hos svenssons så måste det komma en tjänst som folk kan använda, headweb tycker jag är en genial idé men dåligt utbud och dyra priser håller nog merparten av oss därifrån.

Prenumerationstjänster skulle kanske vara något, istället för traditionella filmkanaler så köper man en IP-box där man väljer filmer själv i deras utbud.

Jag tror att Blu-ray (eller något annat fysikt format) kommer existera sida vid sida med någon onlinetjänst.

#63

Postad 05 mars 2009 - 11:36

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Precis. Jag ska sälja alla mina Blu-rays nu direkt och invänta Super Mega Holografiska Videospelaren som kommer i början av 2010? :P


Vadå 2010? Finns ju redan ute... Formatet är tänkt att matcha de nya 1200p och 1600p TV-skärmarna.

Redigerat av e-lite, 05 mars 2009 - 11:37.


#64

Postad 05 mars 2009 - 11:41

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0

BlueRay är i stort sett redan döende. Det har redan släppts holografiska HiS spelare/skivor som lagrar 1TB (1000Gb) och mycket snart HvD spelare/skivor som lagrar 3,9TB (3900Gb). Räkna med att BlueRay är "inne" max ett år till kanske, om inte mindre.


:D du är en sann komiker :P

#65

Postad 05 mars 2009 - 11:43

skane
  • skane
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0

Vadå 2010? Finns ju redan ute... Formatet är tänkt att matcha de nya 1200p och 1600p TV-skärmarna.

He he he :P

#66

Postad 05 mars 2009 - 11:43

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0

Vadå 2010? Finns ju redan ute... Formatet är tänkt att matcha de nya 1200p och 1600p TV-skärmarna.


Och vart köper man dessa spelare? :P

Det är bara på provstadiet och har blivit försenat i fleraår och har än idag inte släppts:
http://en.wikipedia...._Versatile_Disc

"Optware planned to release a 200 GB disc in early June 2006, and Maxell planned one for September 2006 with a capacity of 300 GB and transfer rate of 20 MB/s[2] -- although HVD standards were approved and published on June 28, 2007, neither company has released an HVD as of January, 2009.[3]
"

Blu-Ray är här för att stanna, vare sig vissa vill eller ej :D

Redigerat av Svante Skoog, 05 mars 2009 - 11:47.


#67

Postad 05 mars 2009 - 11:45

skane
  • skane
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0

Och vart köper man dessa spelare? :P

I never ever land :D

#68

Postad 05 mars 2009 - 11:50

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Blu-Ray är här för att stanna, vare sig vissa vill eller ej :P


Klart det kommer stanna,vet inte varför vissa är så mot blu-ray ?

#69

Postad 05 mars 2009 - 11:51

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0
Också värt att veta:

"However, holographic drives are projected to initially cost around US$15,000, and a single disc around US$120–180, although prices are expected to fall steadily.[4] The market for this format is not initially the common consumer, but enterprises with very large storage needs."


Klart det kommer stanna,vet inte varför vissa är så mot blu-ray ?


Nej jag fattar inte heller. Dom kan väl köra sitt "download" så kan vi andra köra fysiskt som vanligt.
Jag vill ha bästa möjliga bild och ljud och det ger Blu-Ray. Inget annat duger. Och när storlekarna växer i hemmen så ökar även kravet på kvalitén på bilden.

Redigerat av Svante Skoog, 05 mars 2009 - 11:56.


#70

Postad 05 mars 2009 - 12:07

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0

En efterträdare till Blu-Ray kommer vi självklart att få se, men det är många år tills det händer, i dagsläget med finanskriser så antar jag att många av de stora hård/mjukvaruutvecklare fokuserar på att förbättra det som finns (Blu-Ray) istället på att lägga stora summor pengar på att utveckla något nytt.


Precis.
Det var många "experter" som runt 1997-1998 sa att DVD bara kommer att leva i några år (typ 5-6) då utvecklingen går så snabbt.
Här är vi idag 12 år senare och DVD lever fortfarande, och kommer att finnas i många år till.
Samma sak nu med BD.
Ett format tvär dör inte efter bara 2-4 år på marknaden för att bli utbytt mot ett nytt.
Marknaden och konsumenterna skulle inte palla med så snabba format byten :P
BD är den nya standarden som filmbolagen och utvecklarna lagt många år och MYCKET pengar på, och det är inget dom kommer tillåta att rinna ut i sanden.

#71

Postad 05 mars 2009 - 20:14

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Vadå 2010? Finns ju redan ute... Formatet är tänkt att matcha de nya 1200p och 1600p TV-skärmarna.

Ge dig, skämtet var inte kul ens första gången.

#72

Postad 05 mars 2009 - 20:39

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Ett av de stora problemen som motarbetat legal nedladdning i vårt land, säkert i många andra också är att det länge varit svårt för många att få tillgång till den bandbredd som behövts, detta problem är på väg att försvinna i vårt land iaf, ett annat problem har varit att de ställen som funnits att hyra film via nätet tex SF-anyware är den urusla kvaliten de levererat med sämre bild än dvd. Det är dessutom stor risk att filmen hackar, du kopplas ner, filmen hänger sig osv. Sånna saker ökar ju inte precis efterfrågan, särskilt när inte problemen blir lösta på relativt kort tid, dessutom är det svårt att veta var problemet ligger, kan vara hos servern, isp eller i din egen utrustning.
Köper du en film på ett fysiskt medium så är det antingen skivan eller din spelare som är kass, enkelt att testa och kom fram till var det brister.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 05 mars 2009 - 20:41.


#73

Postad 05 mars 2009 - 20:45

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Också värt att veta:

"However, holographic drives are projected to initially cost around US$15,000, and a single disc around US$120–180, although prices are expected to fall steadily.[4] The market for this format is not initially the common consumer, but enterprises with very large storage needs."


Vilka ska köpa diskar och spelare för det priset? Samma människor som avstår blu-ray för att det är för dyrt? ;)

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 05 mars 2009 - 20:46.


#74

Postad 05 mars 2009 - 21:19

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

Vilka ska köpa diskar och spelare för det priset? Samma människor som avstår blu-ray för att det är för dyrt? B)

Allt utom Blu-ray går att rättfärdiga för vissa. Oavsett pris eller hur korkat det än låter ;)

#75

Postad 05 mars 2009 - 21:56

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0
Ser framför mig hur en hög med "download" anhängare står med facklor och högaffel utanför en Blu-Ray fabrik och höjjer sin knutna näve: "CURSE YOU BLU-RAY!!! DAMN YOU TO HELL!!" B)

Herregud, varför hoppas dom på att Blu-Ray ska gå åt pipan när det kan samsas med DVD och Download? ;)

Redigerat av Svante Skoog, 05 mars 2009 - 22:08.


#76

Postad 05 mars 2009 - 22:01

passan1
  • passan1
  • Beroende

  • 1 019 inlägg
  • 0

Konsumenterna styr marknaden. Blu-ray är inne MINST 3-5 år till. Knappast att 50% av befolkningen har köpt HD-DVD , sen förlorade dem kriget och köpt Blu-ray. Nu tvingas dem byta format igen om " max 1 år? " haha knappast =D

Det kan finnas 100 falt bättre teknik... men blu-ray är här för att stanna. Samma som hände med VHS & dess konkurent som var bättre. Men vhs fick endå genombrottet.


warner bros har gått över till CBHD eller va de nu heter, Kinas nya "blå-laser" format.
Men vem bryr sig? dem kmr ta sig ur där endå. För då måste dem släppa nya filmer på följande format:

DVD , Blu-ray & CBHD. för kostsamt och irriterande skulle jag tro.

Så räkna me att blu-ray är här för att stanna. Det e trots allt konsumenterna som styr marknaden. Inte filmbolag och kaxiga forskare som säger självsäkert att blu-ray är dött. Ingen verkar lyckas.. och vem vill ha ett litet chip o sätta i en låda lixom för se film? Man vill ha en fysisk SKIVA ... vi e inte utomjordingar ännu..
så konsumenterna styr!

Skulle vilja kontra med att det inte är konsumenterna som styr i första taget.
Skulle vilja påstå att det är priset som styr konsumenten och producenten.

#77

Postad 08 mars 2009 - 23:11

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Visst, nya tekniker testas hela tiden och större skivor, högre upplösning på skärmarna och tv/spel i snygg 3D är inte alltför långt borta (se nvidia och pc-spel). Dock väntar jag personligen med att köpa en blu-ray spelare av den enkla anledningen att det känns som om nya, smarta funktioner släpps till spelarna varje halvår/år. Senast är väl sony med sitt trådlösa nätverk, låter bra men vad kommer här näst?

Dock skulle jag med nöje se en bred, legal, nerladdningsmarknad med filmer som släpps samtidigt som när de visas på bio eller i alla fall samtidigt som de ges ut på skiva. Jag vill ha dvd såväl som hd, kan låta det få ladda ett tag men med bra linor och ex. bittorrent teknik så behövs väldigt lite från "ägarna" för att vi köpare skulle få tag i filmen.

Vore riktigt smidigt att kunna "hyra" en film via nätet, och se en stund senare utan lagg, avbrott eller annat. Dock är den industrin inte direkt villig att testa nya vägar utan endast den illegala marknaden tycks kunna erbjuda sådana lösningar tyvärr.

Personligen tycker jag det är ganska genant att en mångmiljardindustri som filmen inte kan erbjuda sina kunder samma sak som ett par privatpersoner kan "snicka ihop" på en kväll med en persondator.Så länge det är så kommer vi att få leva med våra plastskivor och usla donwload-tjänster, så personligen satsar jag nog på skivorna. Även om man vill så gärna, finns det inget att göra utom att köpa sin film eller strunta i att se den (tills den kommer på "rätt" framtidsformat).

#78

Postad 09 mars 2009 - 02:21

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 454 inlägg
  • 0
Varför vänta på att köpa en Blu Rayspelare? Det är ju NU man vill se bra filmer av HD-kvalitet, inte i framtiden. Nu har jag i och för sig inte många Blu Rayskivor än, men mina HD DVD förgyller mina filmkvällar och att då gå över till DVD-standard skulle kännas futtigt på min 90" duk.

#79

Postad 09 mars 2009 - 07:03

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Och vart köper man dessa spelare? :)

Det är bara på provstadiet och har blivit försenat i fleraår och har än idag inte släppts:
http://en.wikipedia...._Versatile_Disc

"Optware planned to release a 200 GB disc in early June 2006, and Maxell planned one for September 2006 with a capacity of 300 GB and transfer rate of 20 MB/s[2] -- although HVD standards were approved and published on June 28, 2007, neither company has released an HVD as of January, 2009.[3]
"

Blu-Ray är här för att stanna, vare sig vissa vill eller ej ;)



Jag är inte emot blueray alls, tvärtom. Jag har varit blueray användare i snart 7 år, då jag fick min första "beta" blueray spelare hösten 2002. Det var då DVD-användarna skrattade åt oss som pratade om blueray. Ingen fattade vad det var eller varför det skulle behövas. Det är samma anti-utvecklings-människor idag som hånar HiS/VHD. Varför är ni så emot utveckligen? Blueray är ett bra format, men det börjar bli gammalt nu och nya bättre format tar över. Det är bara att acceptera.

#80

Postad 09 mars 2009 - 07:08

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Vilka ska köpa diskar och spelare för det priset? Samma människor som avstår blu-ray för att det är för dyrt? :)


Men vadå, den första DVD-spelaren som släpptes på marknaden kostade 300.000 SEK, och den första BlueRay spelaren kostade runt 150.000 SEK. Så är det alltid.

#81

Postad 09 mars 2009 - 07:20

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Skulle vilja kontra med att det inte är konsumenterna som styr i första taget.
Skulle vilja påstå att det är priset som styr konsumenten och producenten.



Många Faktorer finns i spelet på marknaden ...

Pris
Plats
Produkt
Påverkan

( 4 p ... Det blev ju nästan som sällskapsresan :) )

#82

Postad 09 mars 2009 - 12:05

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0
Att tillverkarna skulle överge Blue-ray är som att slänga alla investerade pesetas i sjön då de med all säkerhet har flera år kvar innan de skördat pay-offen. Tekniker som CD och DVD har marginaliserats så tillvidare att "alla" kan erbjuda dessa format "billigt" och därmed tjänas det mindre pengar per tillverkad skiva. Alla stora tillverkare tar fram liknande format och hoppas på att just deras blilr standard (de slipper omarbeta, kan tjäna licenspengar, drar nytta av att vara först, etc.) Är osäker på exakt hur långa cyklarna är, men jag tror som några varit inne på tidigare att Blue-ray kommer få sin boost i år eller kanske nästa. Debatten är ju väldigt lik den som var kring DVD för 6-8 år sedan om jag inte minns helt fel..

Att vissa användare redan är inne på nästa teknik är intressant och följer ett välbeskrivet mönster av Geofrey A. Moore i boken "Crossing the Chasm." De första grupperna köpare är nytänkare och visionärer som gärna tar sig an beta-versioner etc för att de är entusiaster. De flesta andra har dock varken kontakter eller pengar (150 kSEK) att ägna sig åt sådan hobby varför "den breda massan" inte börjar köpa förrän det massproduceras och är allmänt använt (beskrivs också bra i boken..)

#83

Postad 09 mars 2009 - 12:10

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0
Jo, en sak till: diskussionen kring att överge fysisk media til förmån för nedladdnignsbar är intressant och jag tror nog att det på lång sikt nog kommer vara ett betydande alternativ. Denna horisont ligger nog tyvärr längre fram än blue-ray's livslängd av flera skäl (hoppas jag får fel dock!!) Som några varit inne på är vi i Norden typ längst fram när det gäller bandbredd. Var i silicon valley för lite sedan och blev trött på att mina mobilsamtal ständigt bröts pga att näten alltid är byggda så att kapaciteten understiger efterfrågan (tvärtom i Sverige med mobiltäckning i hela landet) Ni fattar analogin hoppas jag..

Vidare är ju film- och mediabranshen bakåtsträvare av skäl som jag nämnde i mitt tidigare inlägg: de vill ha avkastning på sina investeringar..

#84

Postad 09 mars 2009 - 19:11

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0

Jag är inte emot blueray alls, tvärtom. Jag har varit blueray användare i snart 7 år, då jag fick min första "beta" blueray spelare hösten 2002. Det var då DVD-användarna skrattade åt oss som pratade om blueray.


Blu-Ray menar du eller?
Och vad hade du för nåt att se på den då?
De första BD filmerna släpptes inte förrän 2006 :)
Hade du FullHD redan då? ;)


Men vadå, den första DVD-spelaren som släpptes på marknaden kostade 300.000 SEK, och den första BlueRay spelaren kostade runt 150.000 SEK. Så är det alltid.


Öh är du HELT från vettet eller :blush: haha
De första DVD spelarna somkom ut på marknaden 1997 låg ungefär runt 6000-10000.
Och de första BD spelarna som kom ut 2006 låg i samma prisklass som när DVD var nytt.

Tror du verkligen att dom skulle släppa ett nytt format på marknaden med DOM priserna ;) hahaha

Redigerat av Svante Skoog, 09 mars 2009 - 19:21.


#85

Postad 09 mars 2009 - 19:31

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0
från wikipedia

"The first consumer devices were in stores on April 10, 2003. This device was the Sony BDZ-S77; a BD-RE recorder that was made available only in Japan. The recommended price was US$3800.

LÅNGT från 150.000 :)

#86

Postad 09 mars 2009 - 19:38

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0

Det är samma anti-utvecklings-människor idag som hånar HiS/VHD. Varför är ni så emot utveckligen? Blueray är ett bra format, men det börjar bli gammalt nu och nya bättre format tar över. Det är bara att acceptera.


Blu-Ray har officellt bara funnits på marknaden i 2 1/2 år.
VHD är som sagt bara på provstadie och lär inte släppas än på länge efteralla förseningar.
Och det är främst gjort för DATA och inte ett nytt filmformat :)

#87

Postad 09 mars 2009 - 22:19

Unregisteredf2c3ef7e
  • Unregisteredf2c3ef7e
  • Lärjunge

  • 333 inlägg
  • 0
Citerar från e-lites sida:

"NAD M55 Digital Disc Player
M55 Disc Player. Underbar multi-discspelare. Jag var ute efter en riktigt bra maskin som kan spela DVD utan att kompromissa förmycket på uppspelning av CD-skivor. M55 är en mycket bra lösning på detta och spelar CD/SACD med en helt underbar ljudupplösning och detaljrikedom. Med den senaste mjukvaran är den även en av de få DVD-spelarna på marknaden som fixar uppskalning av DVD till 1080P. Till BlueRay uppspelning tänkte jag eventuellt köpa en playstation3. (2009-02-08 17:52:08)"


jokkmokkswe säger :)

#88

Postad 09 mars 2009 - 22:29

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0
HAH!!

BUSTED!!! :) :)

#89

Postad 09 mars 2009 - 22:33

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Jo visa mig den spelaren som kostade 300.000. :) :)

Redigerat av jonasprivate, 09 mars 2009 - 22:34.


#90

Postad 10 mars 2009 - 07:41

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0
Okej... Jo jag ser ju på svaren i denna tråden vad det är för typ av människor som jag försöker diskutera med. Nu förstår jag varför ni inte greppat riktigt...

"Bluray kom 2006..." Eller hur :) Jag vet inte i vilken underutvecklad del av världen ni bor i då, men här kom det iallafall sent 2002. http://sv.wikipedia....ki/Blu-ray_Disc

Att jag inte har någon spelare nu betyder ju inte att jag inte haft flera olika.. Jag förstår inte hur det gör mig "busted" ? :)

Eftersom att diskutera i denna tråd är som att gå tillbaka till lekis och bråka om spannen och spaden, så drar jag mig ur nu. Passar på att anmäla några inlägg här.

#91

Postad 10 mars 2009 - 08:25

Gavva
  • Gavva
  • Forumräv

  • 598 inlägg
  • 0
Helt seriöst!? Får man fråga vad du hade för tv när du körde din "beta" blu ray 2002?? Nu ser jag att du sitter på en Andersson Y90...

#92

Postad 10 mars 2009 - 08:46

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Helt seriöst!? Får man fråga vad du hade för tv när du körde din "beta" blu ray 2002?? Nu ser jag att du sitter på en Andersson Y90...


Okej, eftersom du frågar seriöst, så får du ett seriöst svar. Det var en Toshiba bluray brännare/spelare i 5'25" format till datorn. Jag fick den på test genom ett betatest och utvecklingsföretag som jag frilansade för på den tiden. Skärmen som jag körde på var inte en "TV" utan en 26" viewsonic datorskärm med separata BNC's (den tidens komponent-anslutning) med en upplösning på 1400x1050 (var ju varken widescreen eller "HD-standard på den tiden, men det skulle motsvara 1050p om det fanns). Med spelaren/brännaren fick jag 5 tomma skivor och 5 skivor med blandat data/spel/film. Inget av filmmaterialet var 16:9 eller 16:10 och standarden 720p/1080p fanns inte, men materialet var extremt högupplöst. Mitt uppdrag då var att testa användbarheten, prestanda och funktionalitet. Enheten kostade då runt 24.000.- Efter det tog det ett bra tag innan jag rörde en bluray spelare igen :)

#93

Postad 10 mars 2009 - 08:48

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0

"Bluray kom 2006..." Eller hur :) Jag vet inte i vilken underutvecklad del av världen ni bor i då, men här kom det iallafall sent 2002. http://sv.wikipedia....ki/Blu-ray_Disc

Att jag inte har någon spelare nu betyder ju inte att jag inte haft flera olika.. Jag förstår inte hur det gör mig "busted" ? :)


Ja vart fick du tag på denna beta spelare då? ;)
Ja BD har existerat sen 2002 men inte fan fanns det nåt att använda spelaren till utanför japan iallafall eftersom HDTV kanaler inte existerade här. Och några filmer existerade heller inte förrän 2006.

Och nu har du plötsligt haft flera stycken? ;)
Och vad hade du för HDTV skärm 2002 som du kunde utnyttja denna spelare på då? :P

Redigerat av Svante Skoog, 10 mars 2009 - 08:49.


#94

Postad 10 mars 2009 - 08:54

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0
Och FYI, jag har även idag en 24-tumms LCD från samsung med 1200p standard med upplösning på 1920x1200. Inte dyr alls faktiskt, runt 4500.- Dock finns det ju även paneler ute med 1600p och upplösning 2560x1600.

Ja vart fick du tag på denna beta spelare då? :)
Ja BD har existerat sen 2002 men inte fan fanns det nåt att använda spelaren till utanför japan iallafall eftersom HDTV kanaler inte existerade här. Och några filmer existerade heller inte förrän 2006.

Och nu har du plötsligt haft flera stycken? :P
Och vad hade du för HDTV skärm 2002 som du kunde utnyttja denna spelare på då? ;)


Läs ett steg ovanför ditt inlägg... :)

Och "HD film" har man rent teknikst kunnat framställa sedan 80-talet. All film inspelad på 35mm film kan sedan spelas in i vilken digital upplösning du sedan vill. Det har bara inte funnits något större behov eller användingsområde för det. Läs gärna på lite om film och filminspelning innan du slänger ur dig felaktigheter. http://en.wikipedia....wiki/35_mm_film

Redigerat av e-lite, 10 mars 2009 - 09:11.


#95

Postad 10 mars 2009 - 09:02

Gavva
  • Gavva
  • Forumräv

  • 598 inlägg
  • 0
Men vänta nu! Du säger att "Det var en Toshiba bluray brännare/spelare i 5'25" format till datorn"

Toshiba utvecklade ju hd-dvd och har inget med blu ray att göra. :)

#96

Postad 10 mars 2009 - 09:11

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0

Det var en Toshiba bluray brännare/spelare i 5'25" format till datorn.


Skumt då Toshiba ALDRIG har haft nåt med Blu-Ray att göra överhuvudtaget :)

http://en.wikipedia....isc_Association

Samt att jag skulle vilja veta vad du hade för dator som orkade driva Blu-Ray 2002 :P

PLUS att de första Blu-Ray inspelarna på den tiden var stora som gamla VHS spelare på tidigt 80-tal :)

Läs denna artikel:

http://www.pcworld.c...lue_lasers.html

"Toshiba, which is one of the few major consumer electronics companies not behind the Blu-ray format, unveiled in public for the first time a prototype of its new Advanced Optical Disc."

Artikeln är från 2002 ;)

Redigerat av Lurvas, 10 mars 2009 - 09:42.


#97

Postad 10 mars 2009 - 09:49

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Såg att ni haft en underhållande natt här..
Har nu rensat upp lite så att tråden än håller sig till ämnet.
Vänligen fortsätt med det.

Och då de flesta verkar ha missat det så har vi regler på forumet.
Läs gärna ALLT under kapitel 3 innan ni fortsätter diskussionerna här inne.

Regler på Minhembio.com

Redigerat av Darth Tojayz, 10 mars 2009 - 09:50.


#98

Postad 10 mars 2009 - 11:21

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0

Och "HD film" har man rent teknikst kunnat framställa sedan 80-talet. All film inspelad på 35mm film kan sedan spelas in i vilken digital upplösning du sedan vill. Det har bara inte funnits något större behov eller användingsområde för det. Läs gärna på lite om film och filminspelning innan du slänger ur dig felaktigheter. http://en.wikipedia....wiki/35_mm_film


Jo, jag VET att man kan scanna in alla filmer som gjorts på t.ex. 35mm till 8k upplösning m.m. och självklart har HD funnits i Japan sedan slutet av 80-talet. Men det har inget att göra med diskussionen om din FANTASI "BD spelare" ;)
Det är DU som ska läsa på innan du kommer med en massa "historier" on Blu-Ray brännare :P haha

2002 så fanns iallafall inga blu-ray brännare av Toshiba, då Toshiba ALDRIG haft nåt med BD att göra .
Men kom gärna med fler ändringar på din historia och fantasier för dom är ruggigt underhållande att läsa :)

Jag har massvis av bilder och info om de PROTOTYPER som fanns i form av gigantiska maskiner från 2002-2003.
Inget man kopplade till en hemmadator direkt :)

Redigerat av Svante Skoog, 10 mars 2009 - 11:47.


#99

Postad 10 mars 2009 - 11:54

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
De första blu-ray spelarna släpptes i Japan 2004 för konsumenterna.

#100

Postad 10 mars 2009 - 11:56

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0
E-lite, du har målat in dig i ett hörn :)
Är det inte bättre att du erkänner att du hade fel angående HVD istället för att du brer på med en massa fantasier och lögner?

DETTA är vad Toshiba höll på med när du hade din "Toshiba BD brännare" :)
http://www.computerw...articleId=81095
"Advanced Optical Disc"

Redigerat av Svante Skoog, 10 mars 2009 - 12:02.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.