Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gnälliga grannar under mig

70 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 november 2005 - 09:31

Mr_Nilzon
  • Mr_Nilzon
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag har ett problem som säkert många lägenhetshyrande har. Grannarna gillar
inte när jag blastar på med mina underbara RCLáre. Är det någon som har det
definitiva knepet till hur man motverkar ljudet/basen från att vandra ner i golvet
och ner till gnälliga grannar? Jag har hört en del. Ställa högtalarna på en matta
eller liknande kanske. Tacksam för hjälp!

Mvh
Johan

#2

Postad 18 november 2005 - 09:52

Unregisteredcc82d64c
  • Unregisteredcc82d64c
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0

Tjena!

Jag har ett problem som säkert många lägenhetshyrande har. Grannarna gillar
inte när jag blastar på med mina underbara RCLáre. Är det någon som har det
definitiva knepet till hur man motverkar ljudet/basen från att vandra ner i golvet
och ner till gnälliga grannar? Jag har hört en del. Ställa högtalarna på en matta
eller liknande kanske. Tacksam för hjälp!

Mvh
Johan

<{POST_SNAPBACK}>


Spikes kanske..
Svårt att säga något klart svar på detta. Beror på din vilym och hur känsliga de är. Anser du inte att det är högt, så starta upp och gå ner till grannarna och lyssna själv. Grannen kommer upp till dig och så vet ni båda hur det låter i båda lägenheterna.

Gjorde så när en granne undrade hur jag klarade av att spela så högt när jag bodde i lagenhet. Väl uppe hos mig så garvade han och tyckte att det inte var farligt. Nere hos honom var det dock lite störande. Med den vetskapen så kunde vi komma överens om att inte spela på efterfester mm.

#3

Postad 18 november 2005 - 10:02

Mr_Nilzon
  • Mr_Nilzon
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Tack för svaret!

Spikes har jag idag, du tror inte att det hjälper om jag sätter
en matta under båda. Sån där schysst IKEA matta som i princip
alla har under sina högtalare. Bra idé att ha en öppen konversation
med grannarna om detta. Precis som du säger så tycker jag själv
inte att jag spelar för högt :D

Jag spelar aldrig för högt efter 22 om jag inte har förvarnat trappen
om att det är fest på gång, så egentligen ska de ju inte klaga om jag
inte spelar sönder huset, vilket jag inte gör.

/ Johan

#4

Postad 18 november 2005 - 10:10

Unregistered168c8572
  • Unregistered168c8572
  • Lärjunge

  • 472 inlägg
  • 0
Hej !

Det endas om hjälper är att sänka volymen. Spela ingen rol om du har spikes eller kuddar. De bas toner som högtalaren genererar kommer hur det än är att vandra genom betongen till grannen.

Spikes och kuddar/mattor är mer för att dämpa de eventuella vibrationer som uppstår i högtalaren och dessa har inget med den bas som grannen kommer att höra.

MVH / Joakim

#5

Postad 18 november 2005 - 10:10

Unregisteredcc82d64c
  • Unregisteredcc82d64c
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0

Tack för svaret!

Spikes har jag idag, du tror inte att det hjälper om jag sätter
en matta under båda. Sån där schysst IKEA matta som i princip
alla har under sina högtalare. Bra idé att ha en öppen konversation
med grannarna om detta. Precis som du säger så tycker jag själv
inte att jag spelar för högt  :P

Jag spelar aldrig för högt efter 22 om jag inte har förvarnat trappen
om att det är fest på gång, så egentligen ska de ju inte klaga om jag
inte spelar sönder huset, vilket jag inte gör.

/ Johan

<{POST_SNAPBACK}>


Inte blir det bättre när man har hus, för då kommer en skittjurig dotter in i biorummet och med händerna för öronen säger att jag måste sänka för hon ska soooova!! :D

#6

Postad 18 november 2005 - 10:23

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0

Inte blir det bättre när man har hus, för då kommer en skittjurig dotter in i biorummet och med händerna för öronen säger att jag måste sänka för hon ska soooova!! :D

<{POST_SNAPBACK}>


Jag kan spela hur jag vill i mitt hus. Men om jag drar ner ljudet så fuckar jag på grannens traktor som står på dag och kväll de närmaste månaderna för att han, som enda granne i hela västsverige, har den kopplad till sin vedklyv. Så jag är faktiskt tvungen att dra på volymen för att inte bli tokig (brum, brum, tugg, tugg, brum, brum). Diseloset går dock tyvärr inte bli av med från denna bonde med miljöstöd från EU.

Då vet ni att oljud inte är ett storstadsproblem :P

Här på landet är det kanske lugnt någon vecka i juli om man har tur (har tre bönder omkring mig som turas om att kört hårt året runt så ut med stereon i trädgården, gäller här, men det kan också vara nice tillsammans med några pilsner).

Redigerat av ruva, 18 november 2005 - 10:26.


#7

Postad 18 november 2005 - 10:43

FreddanB
  • FreddanB
  • Forumräv

  • 651 inlägg
  • 0

Tack för svaret!

Spikes har jag idag, du tror inte att det hjälper om jag sätter
en matta under båda. Sån där schysst IKEA matta som i princip
alla har under sina högtalare. Bra idé att ha en öppen konversation
med grannarna om detta. Precis som du säger så tycker jag själv
inte att jag spelar för högt  :D

Jag spelar aldrig för högt efter 22 om jag inte har förvarnat trappen
om att det är fest på gång, så egentligen ska de ju inte klaga om jag
inte spelar sönder huset, vilket jag inte gör.

/ Johan

<{POST_SNAPBACK}>


Spelar egentligen ingen roll om kl är 18:00 eller 21:45 man ska visa respekt för sina grannar iaf men förslaget om att starta stereon och sen gå ner till grannen och lyssna det är nog ett av de klokaste förslagen jag hört *applåder*

#8

Postad 18 november 2005 - 10:53

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Även om det inte finns några riktlinjer för det, skulle jag vilja sticka ut hakan och säga att bastoner är störande vid ett betydligt lägre ljudtryck i grannens rum än vad diskanten är. Hur som helst, mitt golv består av furuplankor och innan jag skaffade betongplattor att ställa högtalarna på så förstärkte golvet basen. Det lät för j-it redan här i mitt rum :D

#9

Postad 18 november 2005 - 17:18

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0
Det är otroligt svårt att dämpa lågfrekventa ljud, genom golvet till grannen. Tjocka mattor och basabsorbenter är väl modellen, eller möjligtvis tjocka ihoprullade sockor i basportarna.

Tror själv inte på att prata med grannarna, på förra stället bodde det några psykopater, som efter det att jag hälsat på dom ständigt ringde på dörren och klagade på den vansinigt höga ljudvolymen... Till saken hör att jag emellanåt inte ens hade stereon påslagen när de kom för att klaga, andra ggr hade jag inte ens varit hemma utan på jobbet.
Så skit i och snacka med grannarna om de inte verkar vara någorlunda normala...

Lycka till

Mvh
Passerati

#10

Postad 18 november 2005 - 18:52

Mr_Nilzon
  • Mr_Nilzon
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Det är otroligt svårt att dämpa lågfrekventa ljud, genom golvet till grannen. Tjocka mattor och basabsorbenter är väl modellen, eller möjligtvis tjocka ihoprullade sockor i basportarna.

Tror själv inte på att prata med grannarna, på förra stället bodde det några psykopater, som efter det att jag hälsat på dom ständigt ringde på dörren och klagade på den vansinigt höga ljudvolymen... Till saken hör att jag emellanåt inte ens hade stereon påslagen när de kom för att klaga, andra ggr hade jag inte ens varit hemma utan på jobbet.
Så skit i och snacka med grannarna om de inte verkar vara någorlunda normala...

Lycka till

Mvh
Passerati

<{POST_SNAPBACK}>



Jag har förstått det tyvärr och det där med psykopatiska grannar
som ballar ur efter att man har pratat med dem känner jag igen.
Så var min förra k*rring till granne. Efter att vi hade kollat ljud-
nivån i hennes lägenhet så började hon klaga oftare för inget ljud
alls. Outhärdligt var det och som sagt, ibland när inte ens jag spelade
så knackade hon på och bölade om att jag spelade för högt.

Vi får se vad som händer. Jag får väl hänga upp en skylt på dörren
som säger Hells Angels Crew eller något så håller de sig nog tysta :D

#11

Postad 18 november 2005 - 19:10

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0
Annars kan det funka om man är jäv***t otrevlig, när man träffar på grannarna. Har en bekant som praktiserar den metoden + att han passade på när grannarna kom hem (i trapphuset) efter att ha varit och handlat. Då klev han ut med gevären i högsta hugg (under älgjakten) och svor åt dom i trapphuset när han gick förbi dom till påväg till bilen. Han spelar hur högt han vill och han har per ryktesväg hört att grannarna bredvid, är rätt oroliga för honom. Han garvar alltid åt det och skiter i det fullständigt.
Och det har funkat bra det med... för honom

Mvh
:D Passerati

#12

Postad 18 november 2005 - 20:39

Unregistered8e483304
  • Unregistered8e483304
  • Lärjunge

  • 374 inlägg
  • 0
Tänkte passa på att blanda mig i lite då jag precis köpt nya högtalare som är betydligt kraftigare än mina andra.

På samma våning som jag är det bara en granne som jag har vägg direkt mot och det är en snubbe som jag känner bra så han är hellugn.
Dock har jag en granne ovanför, går ljudet mest nedåt eller? För går jag ner på våningen under så låter det en del. Vill ju inte knacka på och fråga om det är för högt i onödan =).

#13

Postad 19 november 2005 - 16:03

Unregistereda74ecb0c
  • Unregistereda74ecb0c
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0

Det är otroligt svårt att dämpa lågfrekventa ljud, genom golvet till grannen. Tjocka mattor och basabsorbenter är väl modellen, eller möjligtvis tjocka ihoprullade sockor i basportarna.

Tror själv inte på att prata med grannarna, på förra stället bodde det några psykopater, som efter det att jag hälsat på dom ständigt ringde på dörren och klagade på den vansinigt höga ljudvolymen... Till saken hör att jag emellanåt inte ens hade stereon påslagen när de kom för att klaga, andra ggr hade jag inte ens varit hemma utan på jobbet.
Så skit i och snacka med grannarna om de inte verkar vara någorlunda normala...

Lycka till

Mvh
Passerati

<{POST_SNAPBACK}>



Jag har förstått det tyvärr och det där med psykopatiska grannar
som ballar ur efter att man har pratat med dem känner jag igen.
Så var min förra k*rring till granne. Efter att vi hade kollat ljud-
nivån i hennes lägenhet så började hon klaga oftare för inget ljud
alls. Outhärdligt var det och som sagt, ibland när inte ens jag spelade
så knackade hon på och bölade om att jag spelade för högt.

Vi får se vad som händer. Jag får väl hänga upp en skylt på dörren
som säger Hells Angels Crew eller något så håller de sig nog tysta :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>


Jag hade ringt bostadsbolaget och klagat på henne..

Hon har ingen rätt att komma o klaga hela tiden bara för att det är hon som klagar.
Ring o säg att det dags att boka en plats på närmsta hem och att dom kan plocka upp henne när som.

#14

Postad 19 november 2005 - 22:42

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0
kan man hänga högtalare i tråd? Lite dum fråga kanske, men någon som prövat att hänga sina högtalare helt fritt i luften? Med hjälp av tråd alltså.

#15

Postad 20 november 2005 - 15:59

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0

hänga högtalare i tråd?

<{POST_SNAPBACK}>

Finns väl inga dumma frågor, bara de man inte ställer och istället går och grubblar på... :lol:

Vill minnas att diskussionen funnits här på MinHembio.com tidigare.
Men för egen del tror jag inte att det är någon hit. Nästan, oavsett vilka högtalare man nu råkar ha.
Till saken hör att flerbostadshus med ex sk tunna vägarm, t o m återger prat rätt tydligt genom ex vägg ... golv/tak osv.

Mvh
:rolleyes: Passerai

#16

Postad 20 november 2005 - 16:13

Unregistered4c178bf3
  • Unregistered4c178bf3
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
SKIT I DEM!!!
Alla lägenheter har väl en lag aatt man ska inte spela hög musik efter 22.00 eller nåt.
Kör järnet...Självklart ska man ta hänsyn men vafan, vad ska man göra??

#17

Postad 20 november 2005 - 16:38

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0

hänga högtalare i tråd?

<{POST_SNAPBACK}>

Finns väl inga dumma frågor, bara de man inte ställer och istället går och grubblar på... :lol:

Vill minnas att diskussionen funnits här på MinHembio.com tidigare.
Men för egen del tror jag inte att det är någon hit. Nästan, oavsett vilka högtalare man nu råkar ha.
Till saken hör att flerbostadshus med ex sk tunna vägarm, t o m återger prat rätt tydligt genom ex vägg ... golv/tak osv.

Mvh
:rolleyes: Passerai

<{POST_SNAPBACK}>


Skulle högtalarna då svinga fram och tillbaka om man spelade för högt?

SKIT I DEM!!!
Alla lägenheter har väl en lag aatt man ska inte spela hög musik efter 22.00 eller nåt.
Kör järnet...Självklart ska man ta hänsyn men vafan, vad ska man göra??

<{POST_SNAPBACK}>


Den lagen är borta, det står nu att man ska inte störa onödigt mkt.

#18

Postad 21 november 2005 - 19:54

Elfman
  • Elfman
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Tjena!!!

Flyttade till min nuvarande lägenhet i feb i år....
Hade flyttat klart o kopplade upp lillstereon dvs...en luxman LV 117
en pioneer 707 och ett par små Canton S.....

Ville ha ngt att lyssna på under uppackning odyl (alltså kl 16-19 ca).....kärringjäveln brevid
ringde på o gnällde som ********...hon sa att det ekade i hennes läg.....

Sagt o gjort så sa jag att jag ville lyssna i hennes lägh, för att se om det var som hon sa...
Väl inne hos tanten i övre medelåldern.......

För det första hörde jag inte ett smack.....för det andra så hade hon sin tv på så lågt att
jag sa till henne att "du måste ju ha alla program textade för du hör ju inte ens vad dom säger
speciellt inte svenska program" sen sa jag att du kan ju inte sitta o lyssna efter ljud
kl 17 en lördag kväll!!!

Fick iaf kommit överens med henne att inte spela högt efter 22 fre, lör.....men innan så får hon stå
ut........funkade gör bra......i ca 4mån.....sen började hon hammra i väggarna he he

Fick kopplat upp stor stereon Canton Rc-l, Pioneer DV-737, Vincent SV-388

Nu e hon så tyst o timid, så jag fattar noll....!?

Kanske hon bara ville markera!!!??

Har snackat med de andra grannarna, hon har tydl gnällt på alla, tom de som inte bor vägg
i vägg med henne......så det vete tusan vad det är med henne.....

Så jag spelar på.....tills securitas ringer på......lr att det kommer en lapp fr
hyresvärden......

Mvh Elfman

#19

Postad 21 november 2005 - 21:34

Unregistereda74ecb0c
  • Unregistereda74ecb0c
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
låter som tanten som klagade på att det lät för mycket ifrån parkeringsautomaten när folk la pengar i den...

tror det handlar många ggr om att dom är så ensamma att dom söker kontakt, hade du bjudit henne på en fika så hade hon säkert kommit på förfest sen och supit dig under bordet..

#20

Postad 22 november 2005 - 00:23

Elfman
  • Elfman
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Hej igen!!!!

Kul inlägg!!!
Supa mig under bordet....ja ja

Det mest roliga var att jag fick 3 flång nya baden baden
stolar av henne,( man är nog lite charmig iaf)
knepig tant i alla fall...... :)

Ha de`

Mvh Elfman

#21

Postad 22 november 2005 - 10:26

Slingshot
  • Slingshot
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Undvik ställa baslåda vid en vägg, absolut inte i ett hörn. Filtrera bort ljupbas om du kan. Ställ högtalarna på de dyra högtalarkuddarna som Hifiklubben har. Det går att få ner basen som slår igenom till andra lägenheter, genom att se till att man får mycket basljud i luften och lite i väggarna och golvet.

Rent lagligt är man rökt om man stör sina grannar med högt ljud. Lägenheter i Sverige är inte byggda för att ljudisolera mellan i någon större utsträckning, ingår inte i byggstandarden. Var ngn professor på KTH som skrev en artikel om det för några år sedan.

Man vill ju inte vara en idiot. Festa gör man bäst (och minst patetiskt) på ett sjysst uteställe.

Ni kanske ska sälja ert ljudjunk och köpa ett par hörlurar från Grado, hehe :o

Skämt åsido, hade en granne som under tre månaders tid lyssnade på Haddaway varje kväll kl 12. Var inte en sådan människa, då kommer du återfödas som en trampolin på tjockholmen.

Dessutom låter det skit i lägenheter när man drar på för högt, särskilt när man lyssnar på musik. Om ni nu inte har äggkartonger på väggarna... ? :D

#22

Postad 22 november 2005 - 22:42

Elfman
  • Elfman
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Hej igen!!!

Har vikt anpassade dämpkuddar under högtalarna,
samt diverse basabsorbenter (dock egen tillverkade).
Sen har jag tjocka gardiner som kan dras ut under lyssnings
sessioner + mattor givetvis......alltså har jag nästan gjort allt man skulle kunna kräva
av mig som hyresgäst.....till saken hör den att ingen annan har
klagat.....

Sen bor jag på nedre botten, alltså ingen under mig,
så jag spelar på med ett stort :o ....

Hoppas att jag inte snodde din tråd.....
när du egentligen bett om råd......
Men det får gå.....
Spela på....

Mvh Elfman

#23

Postad 22 november 2005 - 22:55

Elfman
  • Elfman
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Läs den här killens filosofi om spikes kontra kuddar.
Ganska matigt faktiskt.....

http://www.kennethshem.se hoegtalarskroenor.html

#24

Postad 29 november 2005 - 01:27

DulcimeR
  • DulcimeR
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0
Tur att inte alla har griniga grannar iaf.


Jag har själv många ggr spelat musik i stil med Slipknot, Korn och Rammstein kl.04.00 på morgonen, och då med min Harman/Kardon AVR630 sammankopplad med ett par CAV Fi-II och varit nere på 0db på receivern.... DÅ kan jag tala om att det är högt, som tur är har man vid det laget supit skallen av sig såpass att man inte fattar att det är för högt. Skulle jag spela så vid nyktert tillfälle skulle jag förmodligen bli döv! Och ärligt talat, så kan jag inte förstå mina grannar som INTE säger nått om det.... för det skulle jag nog fan själv gjort! ;)

Som tur är så händer det inte ofta, inte så sent och inte så högt iaf. Men att jag spelar högt i min lgh är jag allmänt känd för men ändå aldrig någon som klagar! Så nu vågar man väl aldrig flytta härifrån med rädsla för att aldrig kunna få spela som man själv vill igen! :)

Det har hänt en eller två ggr MITT PÅ DAGEN dock att grannen ovan kommit ner och bett mig sänka, då har jag tackat honom för att han kommer ner och säger till mig så jag vet när det blir för högt. (man ska egentligen vara tacksam för det då han istället likagärna skulle kunna ringa hyresvärden o klagat) Så, sålänge man kan klara av det på egen hand grannar sinsimellan så är det väldigt bra. Och spelar man högt IBLAND är det en sak, men gör man det JÄMT så kan det bli störande....

Tack o hej!

#25

Postad 04 december 2005 - 10:28

Greggegorius
  • Greggegorius
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Jag har också tur för jag bor i en lägenhet på bottenplan med endaste en halvdöv vägg i vägg mot köket och en som bor ovanför. Sedan är fastigheten rätt så nybyggd (1986) så jag har fött för mig att isoleringen är bättre jämfört med äldre fastigheter.

Fast nu har jag ingen jätteanläggning men ska däremot köpa ett rejält hemmabiosystem. Vad tror ni om ljudspridningen upp genom taket?

#26

Postad 04 december 2005 - 17:48

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0
Hmm, det är knepigt det där, har själv en granne som festar nästan varje helg innan utgång och det är helt ok när dom håller sig på "rätt" nivå, brukar aldrig klaga för det ger ju mig en möjlighet att titta på film lite högre.
2 gg har jag vart o sagt att dom får sänka ljudet, den ena gången juckade dom volymen upp o ner på en söndag kväll :( :angry: , den andra kunde jag höra hela texten :(
Har också en äldre gubbe som granne, han är näst intill döv, han låter tv:n vråla utav helsike runt 22-03.00, tills jag gick över o fråga om han kan sänka ljudet från 22:00 på vardagar o tills nästa morgon, det var alls inga problem, jag fråga han också om jag störde han med film tittande men han hade inget hört :blink:

Så mitt tips är att ta det lugnt o fråga hellre än gör folk piss offed, för om nån skiter i vad jag ber om så ringer jag stör jouren tills dom e vräkta, det e heller ingen vits att d######s då jag ger igen med samma mynt, så try the peacefull way fírst...

Redigerat av Unregistered592cec63, 04 december 2005 - 17:49.


#27

Postad 04 december 2005 - 18:32

olof.persson
  • olof.persson
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
helt OT men väl värt att berätta

en kompis var på en stilla fest där dom satt o snackade o spelade kort
då kommer grannen upp för o klaga o märker att det inte var så hög volym. när han står där o pratar så blandar en kille korten *frtsch*
då påpekar grannen att det kanske var det ljudet han hörde!? förmodligen...

nåväl... i övrigt instämmer jag i att en öppen dialog är viktigt. själv fick jag klagomål på inga grunder alls, och frågade då alla som bodde kring mig om de hade hört något men ingen vågade erkänna. rätt säker dock på vart det kom ifrån (mycket riktigt två psykopatiska tjejer som bodde under mig som antingen kivade jävligt mycket eller hade Ultimate Fighting matcher hemma... nåt fel var det på dom iaf.

#28

Postad 04 december 2005 - 20:31

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Jag själv spelar på ganska rejält. Jag bor nu i en lägenhet på andra våningen. Till saken hör att ganska nära huset så går en järnväg (Kanske 150 m från balkongen, fågelvägen). Denna är inte så störande som man kan tro, anledningen är att jag tror dem lagt ner lite krut på isoleringen i lägenheterna eftersom dem redan innan visste att järnvägen gick där.
Jag har själv provat att dra på lite för att sedan gå ut och lyssna i trapphuset (Ligger en lägenhet bort, loftgång...). När det för min del är bra högt (55-60 på min RSP-1066+RMB-1066+Beta50, handfat i badrum, och diskbänk i köket spelar med...) så låter det NADA i trapphuset, ingenting heller när man står precis utanför ytterdörrn. Men när man öppnar.... då formerligen FORSAR ljudet ut!!!! heheh

Frågan är kan detta vara en garanti för att man inte stör??

Ingen har klagat eller så..
Vad tror ni?
//Loofy

#29

Postad 05 december 2005 - 16:39

Elfman
  • Elfman
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Hej!!

Tur att man inte har Hux-Flux som
granne, då hade man nog varit vräkt för länge sen :P

Slappna av!!!

Mvh Elfman

#30

Postad 05 december 2005 - 16:55

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0
Jag är avslappnad, just nu :P men ska du också upp fyra på en måndag morgon skulle du nog inte heller vilja höra eminem mm dunka halva natten...

Och visst, fattar man inte att man bor i ett hyreshus med andra människor då e det bara o flytta till en villa, tält eller what ever :D

Hmm, var la ja min bazooka nu ?? här ska det rensas bland grannar :D B) :D

Redigerat av Unregistered592cec63, 05 december 2005 - 17:00.


#31

Postad 05 december 2005 - 17:30

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
ja det är tur man bor i lägenhet med massiva väggar och har snälla tanter som grannar:)
har canton rc-l jag med, jag tycker inte det låter ut direkt, sänk volymen istället....

Redigerat av Unregistered46a10d28, 05 december 2005 - 17:32.


#32

Postad 06 december 2005 - 23:52

Elfman
  • Elfman
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Hej igen!!

Självklart skulle jag inte vilja höra på
eminem halva natten, det vore som att
få naglarna utdragna med tång!!!

Men det jag menar är att man inte måste
vara så militant, man måste ge och ta
så funkar ju allting..........

Play on....!

Mvh Elfman

#33

Postad 20 december 2005 - 16:36

Mr magic
  • Mr magic
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Som jag förstår är det genomhörningen som du har problem med, inte basen i ditt egna rum.
Det finns ett företag som heter vibratec som gör jävligt bra vibrationsdämpare som används mkt när man bygger rum i rummet som man gör i stora biosalar och musikstudios. kan vara ett alternativ. Det där med basabsorbenter dämpar bara ljudet hos dig inte vibrationerna som letar sig ner till grannen. vi använder endel stomljudsdämpande mattor när vi ljudisolerar maskiner ibland men tror inte att det räcker för din del.
/Patric

#34

Postad 03 juni 2007 - 14:20

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Har fått klagomål av min granne mitt emot, på samma våningsplan alltså 2 ggr. Båda gångerna har det varit ganska högt iofs. Det funkar bra än så länge, jag hara varit trevlig o sänkt ljudet. Tänkte ändå om man kunde göra något åt saken, skulle det hjälpa att sätta 2 sådana där ljudabsorbenter ovanför frontarna tror ni? Tydligen har han sin säng på andra sidan den väggen som frontarna står.


Har för närvarande ganska mycket möbler, gardiner, matta o annat dylikt så mer möbler blir det inte i v-rummet, vad tror ni. Kör även med spikes(om det nu hjälper mot det).


Tacksam för svar, Genstruktur.

#35

Postad 08 juni 2007 - 09:06

Unregisteredcbde469c
  • Unregisteredcbde469c
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Det där med störande ljud är riktigt knepigt. Har själv lite prylar som jag vill bränna på med ibland för visst är det gött att kunna fläska på! B)
Min granne känner troligen samma sak fast han har lite problem med att begränsa sig... Jag har absolut inget emot när man vill spela men man behöver väl inte fläska alltid?! Hela dagen, varje kväll, varje dag... Just basdunk är extremt svårt att begränsa och det transporterar sig otrevligt lätt genom de flesta väggmaterial. I längden blir det rätt tråkigt att lyssna på andras basdunk så använd er av sunt förnuft och empati för andra människor så tror jag att skadeverkningarna kan minskas.
Blir lite störd när en moderator mer eller mindre uppmuntrar till vapenhot för att man ska få dra på. :) Det ser inte särsklit bra ut och är absolut inget att rekommendera! De flesta grannar går det att resonera med och de sk "psykfallen" är mer undantag än regel.
Avslutningsvis så spela på för guds skull och njut av era anläggningar men gör det inte varje dag och visa hänsyn till grannskapet så löser det sig!

PEACE!

#36

Postad 08 juni 2007 - 18:30

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Håller med dig Flaxter om att man kommer långt med sunt förnuft och lite empati. :) Om du nyss flyttat in i en lägenhet och misstänker att den är lyhörd kan det vara en god idé att starta lite lugnt med lyssnandet, dvs. så att dina grannar har möjlighet att vänja sig lite och för att det första intrycket inte blir allför negativ… Lägenheter är ju oftast dåligt ljudisolerade och i vissa extrema fall kan man till och med höra grannarnas samtal. B) Om nu ljudisoleringen är så extremt dålig behöver du för all del inte leva i extrem tystnad, som en ”kyrkråtta”. Men bor man i hyreslägenhet skall man vara väl medveten om närheten till grannarna. Genom att inte föra oväsen på nätterna och inte ha rockkonsert i sin lägenhet varje kväll, kommer med största sannolikhet att lyckas även om man drar på stereon lite extra ibland… ;)

#37

Postad 24 februari 2008 - 20:50

Unregistered4e6af80a
  • Unregistered4e6af80a
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0
Hittade en gammal tråd med folk som har liknande problem som mig, med liknande menar jag att grannar klagar, jag bor dock i hus, grannarna som klagar har sitt hus ca 25 meter från mig och han har gått ihop med en på andra gatan med ca 30 meter från mitt hus. Vad gör man åt sånna, Största anledningen för mig med hus är att jag sa kunna spela når jag vill och hur högt jag vill, nu är det inte så högt man kan tro, saken är den att mina 2 barn ligger och sover gott på övervåningen.. Vad finns det för regler när man bor i hus, nån som vet?

#38

Postad 24 februari 2008 - 21:18

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

Hittade en gammal tråd med folk som har liknande problem som mig, med liknande menar jag att grannar klagar, jag bor dock i hus, grannarna som klagar har sitt hus ca 25 meter från mig och han har gått ihop med en på andra gatan med ca 30 meter från mitt hus. Vad gör man åt sånna, Största anledningen för mig med hus är att jag sa kunna spela når jag vill och hur högt jag vill, nu är det inte så högt man kan tro, saken är den att mina 2 barn ligger och sover gott på övervåningen.. Vad finns det för regler när man bor i hus, nån som vet?


Att spela hur högt du vill och när du vill är PRECIS det du inte kan göra när du bor i hus. I princip samma regler gäller för hus som för hyresrätter likaväl som kollektiv. Och störande av ordning kan leda till böter minst sagt.
Det är samma sak som att klippa gräset sent eller mitt i natten.
Eller kanske mecka med bilen och startandes av en V8 mitt i natten i villaidyllen :D

Frågan är ju då vad det kan leda till i slutändan, men en vräkning är ju milt uttryck ur hyresrätt om man blir tvungen och leva med grannosämja bland villor. Sälja huset? :)

#39

Postad 24 februari 2008 - 21:31

Unregistered4e6af80a
  • Unregistered4e6af80a
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Hittade en gammal tråd med folk som har liknande problem som mig, med liknande menar jag att grannar klagar, jag bor dock i hus, grannarna som klagar har sitt hus ca 25 meter från mig och han har gått ihop med en på andra gatan med ca 30 meter från mitt hus. Vad gör man åt sånna, Största anledningen för mig med hus är att jag sa kunna spela når jag vill och hur högt jag vill, nu är det inte så högt man kan tro, saken är den att mina 2 barn ligger och sover gott på övervåningen.. Vad finns det för regler när man bor i hus, nån som vet?


Att spela hur högt du vill och när du vill är PRECIS det du inte kan göra när du bor i hus. I princip samma regler gäller för hus som för hyresrätter likaväl som kollektiv. Och störande av ordning kan leda till böter minst sagt.
Det är samma sak som att klippa gräset sent eller mitt i natten.
Eller kanske mecka med bilen och startandes av en V8 mitt i natten i villaidyllen :D

Frågan är ju då vad det kan leda till i slutändan, men en vräkning är ju milt uttryck ur hyresrätt om man blir tvungen och leva med grannosämja bland villor. Sälja huset? :)

Jo det finns säkert regler, men var, har letat mycket på nätet men inte hittat något, det som finns gäller lägenheter och där skiljer det sig från kommun till kommun, antar att det enda man kan vara rädd för är nån stämningsansökan om störande om ordning men då gäller ju ord mot ord, så det lär dom inte komma så långt med om man gämför med deras vinkelslip en söndagsmorgon eller åkgräsklipparen med trasigt avgassystem på sommaren som används så fort gräset har vuxit över green nivå för att han ska visa att han har råd med en sån, gärna beskära träden med motorsåg med, även om dom lika gärna går att klippa med sax men han har ju en husqvarna 242 att visa upp...

#40

Postad 28 februari 2008 - 02:57

Unregistered866066c7
  • Unregistered866066c7
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Vi får se vad som händer. Jag får väl hänga upp en skylt på dörren
som säger Hells Angels Crew eller något så håller de sig nog tysta :)


Jag hade tänkt föreslå att bygga en liten platå med nytt golv innehållande absorbenter under hela vardagsrumsdelen där du lyssnar på musik med även absorbenter på väggar, men iden med hells angels skylten var nog bättre. Det skulle nog dessutom vara billigare att leja hells angels som beskydd på riktigt också.

#41

Postad 04 mars 2008 - 23:27

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlägg
  • 0
Vad säger ni om en granne som drar igång vinkelslipen klockan 1:30 på natten?

Hehehe...dom är helt sjuka där jag bor, vaknade över vad fan håller han på med, tydligen sätter grannen in ett nytt kök men han behöver väl inte jobba på natten under en vardag heller...

#42

Postad 05 mars 2008 - 00:31

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
JAg har grannar i hyreslägeneht som dammsugar med munnstycket uppfällt ni vet plastbit rätt dragandes i parkettgolv mitt i natten hela natten.
Festande hela natten med skrik man kan höra sången.
Grannen brevid tror han kan sjunga och spela synt med en massa baslådor dygnet runt (seriöst dygnet runt) och skrika över synten samtidigt. Igår slog han itu sitt badrum med verktyg.

...Grannar alltså....försök sitta och kläm en kabel till denna grannens skrik över falskspelande...det går fan inte.

Har sagt till dem men det hjälper fan inte och hyresvärden bryr sig inte. Jag får börja spela rejält jag med tror jag så de fattar att man inte kan göra så här. Helt sjukt. Och efter jag läst om husgrannar blir min illusion om att en dag få lugn och ro och välja att kunna spela högt ibland samt välja när jag får ta det lugnt krossad...

Vad är det med människorna nuförtiden?

#43

Postad 05 mars 2008 - 15:35

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlägg
  • 0
Häll en burk surströmming genom deras brevlåda när de inte är hemma eller sover så ska dom få se på lukt i flera veckor hemma.

#44

Postad 05 mars 2008 - 16:33

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Det värsta med äldre lägenheter är att dom ofta är så himla lyhörda, jag kan höra när min granne nyser, eller pratar riktigt högt i telefonen, visst det går inte urskilja ord men det är rätt störigt. Känns som man inte kommer bo i lägenhet hela livet iaf, kommer förmodligen skaffa villa när jag är runt 30 och inte har några skulder i övrigt. Men tills dess får man leva med att man har sina grannar väldigt tätt inpå, sen finns det ju något som heter vett och etikett tycker man. Jag kan acceptera att någon har fest till klockan 00.30 på en Lördagnatt, men klockan 00.00 på vardagar så ska det vara tyst, kliver man upp 6.45 varje morgon så behöver man få sova klockan 23.00.
Ibland åker jag bort till mina släktingar och sover över på helger för att få extra lugn och ro, det finns inget skönare än att vakna upp efter en riktig god sömn.

#45

Postad 15 december 2008 - 17:41

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Blev kompis med grannen under mig när jag flyttade in och han delar mitt musiintresse. Han var även och såg till min katt när jag var bortrest. Han märkte då att ljudet från dem underifrån lät mer än jag ner till dem. Så i vårat hus går tydligen ljudet mes uppår (och åt sidan då om man skall tro min klagande granne bredvid). Nu har min kompis under mig flyttat och idag flyttade ett annat par in. Jag ber nu till gud att de inte är några sådana som skall klaga stup i kvarten. Kan inte bestämma mig om man skall dra på lite extra nu i närmaste framtiden eller bara köra som vanligt. Givetvis komemr jag inte dra på på sen kväll eller natt utan mer på eftermiddag/dagar.

Ja just det förrsten, så d###### gött. Det ringde på dörren för en 3v, satt och kollade på tv med helt resonlig volym. Öppnar dörren och där står min klagande granne från vägg i vägg. - Du tar och sänker musiken lite va, sa han. Kändes så d###### gött att säga att, DU det är inte jag som spelar! Nej det märker jag ju nu sa han. Han blev helt stissig och började gulla med min katt och grejjer och var nästan trevlig, nåt han aldrig är annars. Hade själv hört basdunk ett tag och det kom förmodligen från lägenheten ovanför mig. Han verkade dock inte gå upp och klaga där inte! Kan bero på att de ovanför mig är lite skumma. Man kanske borde vara lite "skum" själv också :) . Kändes ändå skönt för nu kanske min granne inser att det finns faktiskt fler som spelar musik än jag.


/Genis

#46

Postad 27 december 2008 - 07:20

Redbullen
  • Redbullen
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Rolig tråd detta så jag måste dela med mej lite också hehe

Har haft grannar som skickar små fina post-it lappar genom brevinkastet till 70åriga gubbar som hotat med kniv...
Och detta har inte varit pga att jag fört liv för jag har ingen nämnvärd anläggning som spelas högt hemma, utan mer psyk grannar som troligen inte har någon fritid utan måste sura hela tiden...

Man han som tar 1a platsen är iallafall den 70åriga gubben som bankade på min dörr vid 14-15 tiden en lördag för att jag dammsög och skulle hämta kniv om jag inte slutade....noteras bör att denna gubben också driver en begravningsbyro, det resulterade i att gubben blev vräkt direkt och fick flytta ifrån den lägenheten han bott i ca 30 år :)

2a platsen är mamman som inte visste vart oljudet kom ifrån utan chansade och gav mej skiten hehe
Jag var inte ens hemma när detta häde hänt så jag vet inte hur hon hade tänkt sej, men det kom fram att han som bodde mitt emot mej hade någon slags musikverkstad hemma.
Allting ordnade upp sej efter att jag gått ner till henne och med ganska så välslipad trut för klarat för henne att hon ska ge fan i att ge folk skit för något dom inte har gjort, och kolla upp lite mer vart oljudet kommer ifrån.

Har haft fler " Goda Grannar " men vill inte sabba denna tråden helt...

//Peter

#47

Postad 29 december 2008 - 04:17

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Kniv plus begravningsbyrå. Jo nu förstår man hur han fick kunder.


Ha ha... :D

#48

Postad 30 december 2008 - 20:37

Blueie
  • Blueie
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Har inte haft några speciella problem med grannar angående musiklyssnande, förutom då de faktiskt har haft anledning att klaga *host*.

Dock för ungefär 3 år sedan bodde jag i ett kollektiv med 5 pers. Vi hade lånat 2 st dansmattor från en kompis, och utan att en enda gång tänka på det så dansade vi fram till kl 2-3 på natten i över en månad, varje natt. Lägenheten under oss var ett kollektivt äldreboende, med 4 st 65+ pensionärer. En natt kom en anonym lapp in i brevinkastet där dom undrade vad i H***lvete! vi höll på med hela nätterna..., och att vi MÅSTE sluta annars skulle vi åka ut =x

Vi slutade dock, men jag undrar hur dom faktiskt orkade stå ut i en månad med 5 pers hoppande på golvet till kl 3 på natten...

#49

Postad 30 december 2008 - 20:48

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Har inte haft några speciella problem med grannar angående musiklyssnande, förutom då de faktiskt har haft anledning att klaga *host*.

Dock för ungefär 3 år sedan bodde jag i ett kollektiv med 5 pers. Vi hade lånat 2 st dansmattor från en kompis, och utan att en enda gång tänka på det så dansade vi fram till kl 2-3 på natten i över en månad, varje natt. Lägenheten under oss var ett kollektivt äldreboende, med 4 st 65+ pensionärer. En natt kom en anonym lapp in i brevinkastet där dom undrade vad i H***lvete! vi höll på med hela nätterna..., och att vi MÅSTE sluta annars skulle vi åka ut =x

Vi slutade dock, men jag undrar hur dom faktiskt orkade stå ut i en månad med 5 pers hoppande på golvet till kl 3 på natten...


Jag hade kört in en stridsvagn i eran lägenhet och satt eld på mattorna med en eldkastare.
Skämt åsido. Det är lätt att glömma att golvet är en annans tak som det brukar sägas.

#50

Postad 30 december 2008 - 20:54

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Att spela hur högt du vill och när du vill är PRECIS det du inte kan göra när du bor i hus. I princip samma regler gäller för hus som för hyresrätter likaväl som kollektiv. Och störande av ordning kan leda till böter minst sagt.
Det är samma sak som att klippa gräset sent eller mitt i natten.
Eller kanske mecka med bilen och startandes av en V8 mitt i natten i villaidyllen :D

Frågan är ju då vad det kan leda till i slutändan, men en vräkning är ju milt uttryck ur hyresrätt om man blir tvungen och leva med grannosämja bland villor. Sälja huset? :P

Jo det finns säkert regler, men var, har letat mycket på nätet men inte hittat något, det som finns gäller lägenheter och där skiljer det sig från kommun till kommun, antar att det enda man kan vara rädd för är nån stämningsansökan om störande om ordning men då gäller ju ord mot ord, så det lär dom inte komma så långt med om man gämför med deras vinkelslip en söndagsmorgon eller åkgräsklipparen med trasigt avgassystem på sommaren som används så fort gräset har vuxit över green nivå för att han ska visa att han har råd med en sån, gärna beskära träden med motorsåg med, även om dom lika gärna går att klippa med sax men han har ju en husqvarna 242 att visa upp...


Jag gissar att reglerna är allmänna. Hos oss gäller ingen byggnation efter 22.00. Förr gällde även att ingen fick duscha väldigt tidigt. Men det är inte så störande med ett avlägset tjut i vattenledningar.

Alltså, startar man upp en V8 mitt i natten är man väldigt hänsynslös. Jag skulle ha svårt att acceptera en störd nattsömn. När det gäller fester så tror jag en allmän uppfattning är väl att man ska säga till i förväg och att man ska hålla sig till en fest per månad. När det gäller hyreshus vill säga...

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 30 december 2008 - 20:55.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.