Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

absorbentbygge

130 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 03 mars 2006 - 14:24

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 0

<_< ?
Tycker du att ljudet i rummet har förändrats på något sätt och isåfall hur ;) ?

<{POST_SNAPBACK}>


Självklart har ljudet påverkats, har bara inte haft tiden att reflektera detta :P . Det som direkt märks är att musiken känns närmare på något sätt i rummet. För att få bäsa prestanda till yta måste jag sätta upp något liknande på väggen mitt emot, men där har jag ett skåp i ena hörnet som begränsar.

Får klura lite på detta. Men tanken, bättre rumsklang, har uppnåtts...delvis :huh: .

Sen blev det sketasnyggt dessutom, men det är inget som jag går och grubblar över direkt ;)

//Lorryquai

#52

Postad 05 mars 2006 - 20:24

Unregistered96208dfb
  • Unregistered96208dfb
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Det blev ju riktigt snyggt!

#53

Postad 05 mars 2006 - 20:31

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 0
Tackar tackar <_< Hur går det för dig då?

//Lorryquai

#54

Postad 05 mars 2006 - 21:52

Unregistered96208dfb
  • Unregistered96208dfb
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
<_< vill helst inte ha den frågan.... Jag har kapat upp virke för ram för tre absorbenter, tyget jag har räcker inte runt hela så jag har skaffat lite billigt tyg för att klä baksidan med.

Det går riktigt sakta, tror det är det segaste jag gjort men jag har så mycket annat att trilskas med hemma.... Taksänkning i köket bl.a

#55

Postad 30 april 2006 - 09:55

ZIIC
  • ZIIC
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Postad bild Lorryquai :)

#56

Postad 30 april 2006 - 13:00

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 0
Thanx ZIIC!

Det visade sig att till och med morsan tyckte om detta (utan absorbentmaterialet förstås), så nu när jag flyttar hemifrån så har hon lagt en order på 3st "Lorry tavlor" :)

Sen har jag givetvis planer på att bygga fler nu när jag får min nya lya.

Hur går det för Holmertz då?

//Lorryquai

#57

Postad 01 maj 2006 - 12:04

piraya01
  • piraya01
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
Verkar som ni väljer tyg efter mönster, har inte tyget i sig egenskaper som kan göra det mer eller mindre lämpligt? (inget fel med det iofs. marimekko är ju snyggt :))

#58

Postad 02 maj 2006 - 22:12

InSane
  • InSane
  • Veteran

  • 1 838 inlägg
  • 0
Det blev riktigt snyggt när du fick upp dem på väggen. :)

#59

Postad 07 maj 2006 - 09:52

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

  • 783 inlägg
  • 0
Jag har köpt 8 st galleridukar (var enklare än att snickra ramar själv) som är 40 x 40 cm och jag kan inte bestämma mig vad jag ska fylla dem med, de är ganska djupa så jag får nog plats med 5-6 cm mineralull men är de färdiga absorbentplattorna bättre än att köpa isolering på byggvaruhus? Meningen är att de ska minska eko, har 4 st betongväggar med puts och just nu är det inte så mycket på väggarna, men även koncentrera ljudet till en begränsad yta eftersom själva lyssningsrummet är egentligen bara 2/3 av vardagsrummet.

Vad är det för mineralull man ska köpa, eller vad för andra plattor, material kan jag använda?


mvh Jonas.

#60

Postad 28 maj 2006 - 14:52

TrumJalle
  • TrumJalle
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Jag följde Lorryquais exempel och köpte dämpplattor av Erick (tack Erick!!). Jag hittade ett i mitt tycke snyggt tyg som jag drog runt ramen jag tillverkat och satte därefter i två 60x60cm-plattor bredvid varandra. Satte upp tavlan över soffan och resultatet blev såhär ungefär:
Postad bild

Både jag och tjejen är nöjda med både utseende och ljudförbättringen. Ska försöka övertala henne om att få tillverka två ramat till att sätta bakom högtalarna, än så länge är hon lite skeptisk för "...det finns väl ingen som har tavlor så långt ner på väggen?!!?" som hon säger.

#61

Postad 28 maj 2006 - 21:50

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

  • 848 inlägg
  • 0
Jag såg att någon avrådde från att använda glasull, men jag fick en hel del Isover över efter att jag isolerat taket och tänkte dämpa min nakna (tegel)frontvägg.

Är detta material skadligt att använda även om jag klär det med vadd och sedan häftar sammet* utanpå? Jag vet att det torkar och dammar med tiden, men tar sig partiklarna igenom två olika lager?

* Väggen kläs i svart sammet i syfte att absorbera ljusreflexer från projektorn om någon undrar.

#62

Postad 03 juli 2006 - 15:02

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 0
Kan tyvärr inte så mycket om Isover, men hur gick det då?

//Lorryquai

#63

Postad 03 juli 2006 - 15:31

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Hur kom du fram till var tavlorna skulle sitta? Var det estetiska eller funktionella kriterier?

#64

Postad 03 juli 2006 - 16:02

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 0
När jag bodde hos morsan så var tanken, först och främst anpassad för funktionellt bruk.
Men nu när jag har flyttat till en egen lägenhet där jag inte alls lider av de problem som jag hade hemma hos mor.

Just nu sitter dom uppe för ögats skull men dämpfunktionen sitter fortfarande i ramen.

//Lorryquai

#65

Postad 03 juli 2006 - 16:08

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Så det hade inte spelat någon roll var på väggen du hade satt dem? Och vad hette dämpmaterialet igen? Om man inte kan köpa av Erick, kan man få tag på det på typ beijers?

#66

Postad 08 juli 2006 - 20:49

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

  • 848 inlägg
  • 0

Kan tyvärr inte så mycket om Isover, men hur gick det då?

Bygget står helt stilla under sommaren och återupptas i mitten av augusti. Den aktuella väggen (som inramas av en kakelugn och en gigantisk spegel) är förövrigt drygt 2 meter bred och 4,2 meter hög, med takbjälkar på 3 meters höjd.

Duken (en ramspänd Euroscreen 84') ställde jag upp tillfälligt för att få en uppfattning om vilken dukhöjd som var lämplig. Lyckligtvis sammanträffade det med "1/3-regeln".

Är det fortfarande ingen som känner till om Isover är hälsovådligt när det torkar, även om den är inklädd med vadd och sammet?

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  vagg.jpg   33,56K   1 Antal nerladdningar


#67

Postad 09 juli 2006 - 14:14

Trekker
  • Trekker
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0
Jag tror att vadd kan fungera som grovfilter som stoppar större synliga partiklar, men är inget i närheten av ett mikrofilter. Så jag tror inte att du kommer få bort de hälsoskadliga mikropartiklarna med vadd. Man kanske ska ta och plasta in den eller omsluta med aluminiumfolie innan man sätter upp den?

Läs igenom denna pdf om hur man ska handskas med isoleringen.
http://www.isover.se...arbetsmiljo.pdf

Här nedan är lite info om byggvarudeklarationen för glasull, stenull m.m.
http://www.isover.se/sw455.asp

Angående frågan om man ska ha glasull eller stenull:
"Glasull från Isover ljudisolerar lika bra som stenull - men glasull väger bara hälften så mycket."

Här är lite tips om placering av ljudabsorbenter:

"Det bästa sättet att utnyttja ljudabsorbenter är att se till att det inte finns några parallella ytor där stående vågor kan studsa odämpat. Genom att fördela absorbenterna på så många ytor som möjligt istället för att bara sätta upp allt på samma vägg kan rummets medelabsorptionskoefficient ökas avsevärt. "

"Alla typer av stående vågor i ett rum utgår ifrån hörnen, därför är det essentiellt att angripa problemet just därifrån. I ett hörn är det flera ytor som samverkar, och därför fungerar absorbenterna effektivare då de kan absorbera såväl axiala, tangentiala som sneda moder. Även ur utrymmessynpunkt är det bäst att placera absorbenter i hörnen, då man lätt kan få ganska djup luftspalt bakom. På det viset kan absorbenten dimensioneras för att vara effektiv långt ner i frekvens, utan att man gör oacceptabla minskningar av golvytan."

Källa: http://66.249.93.104...e&ct=clnk&cd=10

Varför hålla på och krångla med hälsovådlig glasull? Varför inte köpa ljuddämpningsplattor från Biltema? De är rätt billiga men de dämpar väl lika bra, eller?

http://www.biltema.s...p?iItemId=83277
http://www.biltema.s...p?iItemId=93058

Redigerat av Trekker, 09 juli 2006 - 15:56.


#68

Postad 09 juli 2006 - 17:31

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

  • 848 inlägg
  • 0
Tack för ditt utförliga svar!

"Det bästa sättet att utnyttja ljudabsorbenter är att se till att det inte finns några parallella ytor där stående vågor kan studsa odämpat. Genom att fördela absorbenterna på så många ytor som möjligt istället för att bara sätta upp allt på samma vägg kan rummets medelabsorptionskoefficient ökas avsevärt. "

Lyckligtvis är Parallella ytor mitt minsta problem :-) Jag bor på vinden i ett 1800-talshus där de tjocka tegelväggarna är kraftigt snedställda och snedtaket är brutet i tre vinklar. Dessutom bryter nog sex rejäla takblälkar också upp ljudet lite grann. Bak och sidoväggar ska också få sitt, men i något mindre omfattning. Kakelugn, hörnsoffa, garderob och badrum finns i mina hörn.

Varför hålla på och krångla med hälsovådlig glasull? Varför inte köpa ljuddämpningsplattor från Biltema? De är rätt billiga men de dämpar väl lika bra, eller?

Anledningen var att jag fick en hel del 150-millimeters glasull över och tänke dra nytta av den. men det är inget måste. Priset är inte så viktigt då det "får ingå i den allmänna hembiokonkursen"* :-)

*Sedan april har HD-DLP, HD-DVD, Velodyne DD och Pioneer LD S9 tillkommit så nu har jag infört köpstopp när det gäller dyra hembioprylar.

#69

Postad 09 juli 2006 - 18:06

Trekker
  • Trekker
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0

*Sedan april har HD-DLP, HD-DVD, Velodyne DD och Pioneer LD S9 tillkommit så nu har jag infört köpstopp när det gäller dyra hembioprylar.

<{POST_SNAPBACK}>


:) Härligt! Har HD-DVD spelare börjat säljas i Sverige? Eller menar du HD filmer?

Redigerat av Trekker, 09 juli 2006 - 18:07.


#70

Postad 09 juli 2006 - 20:58

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

  • 848 inlägg
  • 0

Härligt! Har HD-DVD spelare börjat säljas i Sverige? Eller menar du HD filmer?

Jag köpte min via import, och skrev tidigare några rader om den här. Men nu är vi lite OT.

Återkommer om en dryg månad med byggbilder.

#71

Postad 29 oktober 2006 - 21:37

MullBenkt
  • MullBenkt
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0
Som försäljare av Isover och Roxull kan jag nämna att om man täcker glasfiberullen med polyestervadd så hindrar man damm från att tränga igenom.

Stenullen är väldigt smulig att jobba med.

Sen rekommenderar jag hellre markskivor som är hårdare och har således ett bredare frekvensomfång där det dämpar/absorberar.

Vanlig väggisolering (i en panelabsorbent) är alldeles för porös för att över huvud taget absorbera något under 1000hz

#72

Postad 30 oktober 2006 - 22:43

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Vanlig väggisolering (i en panelabsorbent) är alldeles för porös för att över huvud taget absorbera något under 1000hz

<{POST_SNAPBACK}>


Skulle vilja påstå att det beror på vad man har framför mineralullen ;)

Någon frågade tidigare i tråden om inte tyget man klär panelen med har någon inverkan...

Det har den! Ett tyg som exempelvis är "tätare" kommer att minska absorbtionen vid höga
frekvenser. Sammetstyger lämpar sig väldigt väl (mjuk yta, lagom tät).
Att klä en absorbent med exempelvis skin är rätt värdelöst... :)

Sen kan man även tänka på att panelabsorbenter som placeras i främre delen av rummet (den del
där högtalarna står) kanske inte ska dämpas allt för djupt i frekvens.
Detta för att basen måste kunna "komma ut" därifrån och inte absorberas innan den når lyssnaren.
Att dämpa effektivt nedåt 300-400 Hz kan vara rätt lämpligt (säg en 180 mm tjock panelabsorbent).
Man bör även tänka på att en panelabsorbents absorbtion även påverkas av dess yta.

Att bygga en 45 mm tjock panelabsobent som är mindre än 1 m2 gör inte speciellt stor nytta,
och dämpar framförallt inte mycket under 2000 Hz.

Basaborbtion lämpar sig ofta (beror förstås på hur rummet fungerar akustiskt) bättre att göra i bakre
ändan av rummet.

Det många dock inte tänker på är att korta ner efterklangstiderna i sina rum... Det gör väsentlig
skillnad för ljudet.

#73

Postad 30 oktober 2006 - 23:16

Unregistered220336e8
  • Unregistered220336e8
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Edit: ändrade frågan lite...

<Niklas H>
Intressant.
Instämmer lite om tyg också...

Sen kan man även tänka på att panelabsorbenter som placeras i främre delen av rummet (den del
där högtalarna står) kanske inte ska dämpas allt för djupt i frekvens.
Detta för att basen måste kunna "komma ut" därifrån och inte absorberas innan den når lyssnaren.

Jag försöker alltid ta till mig så mycket som det bara går, så att man gör rätt själv ;)

Men, huh? Jag förstod inte detta riktigt? Du verkar ha koll på detta så jag måste fråga lite...

"Når fram till lyssnaren?"
Är det inte typ så att låga frekvenser får mer gasliknande egenskaper som bara strävar tryckutjämning med all kringvarande luft? Därför sprids de omni-riktat?...
Med detta i åtanke så har jag fått uppfattingen att det optimala vore att absorbera lägsta basen maximalt överallt, men främst rumsresonanser och därefter kompensera via basens totala ljudnivå så att lyssningspositionernas nivå är rätt...
Dvs att en "utopiskt" optimal miljö när det gäller bas skulle vara ett oändligt rum (alla dimensioner) samt tillräckligt med potential i högtalarna för det avsedda lyssningsavståndet.

Så till kärnfrågan...
Vill man inte enbart ha första tryckvågen (direktljudet) av basen, snarare än de som återkopplas pgr av rummet, i motsats till de högsta frekvenserna som ju i diffuserad form endast skapar ökad rumsupplevelse ...i bästa fall (eller njae, bortsett från otäcka reflektioner då förstås)?

Är det bara jag som är virrig nu igen? (oops :) måste lära mig att aldrig ställa en ledande fråga)

Redigerat av Unregistered220336e8, 31 oktober 2006 - 20:53.


#74

Postad 23 december 2006 - 10:34

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

  • 414 inlägg
  • 0
Finns det någon som byggt en hel dämpvägg med reglar och allt? Dvs gått lite längre än att "bara" hänga upp väggabsorbenter? Beskrivning över materialval och byggnation skulle vara mycket intressant att ta del av. Gärna en bild eller två också..

#75

Postad 29 december 2006 - 14:26

mattek
  • mattek
  • Veteran

  • 1 627 inlägg
  • 0

Finns det någon som byggt en hel dämpvägg med reglar och allt? Dvs gått lite längre än att "bara" hänga upp väggabsorbenter? Beskrivning över materialval och byggnation skulle vara mycket intressant att ta del av. Gärna en bild eller två också..

<{POST_SNAPBACK}>


precis vad jag funderat på att göra men vet inte om det är bra att dämpa så mycket kan det bli för dämpat, gör jag det så blir det väggen bakom frontarna den är ca 3,5 * 2,2 m så det blir närmare 8 m2 dämpning har en liten nisch bredvid öppna spisen så 120 mm skivor skulle passa bra för att fylla ut.
om man dämpar hela väggen räcker det eller ska man även fundera på akustiktak
OT är ine på att byta ut mina qln mot ett par pip och det är väl därför jag börjat fundera på dämpning

Redigerat av mattek, 29 december 2006 - 14:27.


#76

Postad 30 december 2006 - 08:35

Hell-man
  • Hell-man
  • Lärjunge

  • 250 inlägg
  • 0
Såg att bla. Molle M efterlyste någon som dämpat en hel vägg.
Svaret är: självklart. Har 2 motstående väggar som båda fungerar som absorbenter.
Du kan hitta lite mer info om detta i mitt galleri.

En bild fårn själva monteringen:
Postad bild

Jag tycker att resultatet i mitt fall blivit helt lysande.
Har dock inte mätt upp frekvensgång mm i rummet, men den viktigaste faktorn av alla stämmer och det är att det låter förbaskat bra. Skillnaden mot innan jag gjorde dessa absorbenter är som natt och dag. Så ett billigare/enklare sätt att upg. sin ljudanläggning tror jag inte går att göra.
Och just när man kör 5, 6 eller 7 . 1 ljud så är ett överdämpat rum inte särskilt kritiskt. Akustiken skapas då ändå via inspelningen och låter helt underbart.

#77

Postad 30 december 2006 - 16:24

mattek
  • mattek
  • Veteran

  • 1 627 inlägg
  • 0
Hell-man ser ut som du använde vanlig rockwool, vet vad skillnaden blir om man använder markplattor som andra verkar använda
men det ser bra ut precis så där jag hade tänkt mig att göra

Redigerat av mattek, 30 december 2006 - 16:24.


#78

Postad 30 december 2006 - 16:37

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

  • 414 inlägg
  • 0
Markplattor har jag också hört ska vara optimala för rumsakustiska åtgärder. Surfade runt lite och upptäckte att det finns en utförlig artikel om dämpväggsbyggen i MoLT nr 1-2002. Ska se om den inte ligger och dräller nånstans..

Tjusigt bygge förresten, hell-man!

#79

Postad 30 december 2006 - 17:00

mattek
  • mattek
  • Veteran

  • 1 627 inlägg
  • 0
Molle hittar du den kan du väl lägga upp artikeln eller pm:a den till mig

#80

Postad 30 december 2006 - 17:04

Hell-man
  • Hell-man
  • Lärjunge

  • 250 inlägg
  • 0
Tack för dina fina ord. :D

Det jag använt är Isover glasull.
Använde detta då jag hade en del över efter isolering av diverse väggar.
Markplattor är mer kompakta och kan säker ha mer dämpande effekt på lägre frekvenser.

Viktigt att tänka på när man gör en hel vägg som absorbent är att regla upp en extra regel utanpå isoleringen så att du får en luftspalt mellan väggens beklädnad och isoleringen. Det är annars mycket svårt att få väggen slät för isoleringen har en viss förmåga att bukta ut lite granna. :D
Men med luftspalten så blir det rakt o fint och ser ut som en helt vanlig och slät vägg. :D

Lycka till med era ev. byggen.

#81

Postad 30 december 2006 - 22:09

mattek
  • mattek
  • Veteran

  • 1 627 inlägg
  • 0
Hell-man, jag antar att du använde svart tyg som du spände upp på väggen var det inte svårt att få det att bli slätt
kanske man ska leta efter tyg med lite stretch i
när tyget suttit ett tag finns det risk att det börjar bli hängit
hur gör man med rengörning en tygvägg borde suga åt sig lite damm, kan man dammsuga väggen
lite funderingar innan jag vågar börja med bygget

#82

Postad 30 december 2006 - 23:42

YOU
  • YOU
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0

Hell-man, jag antar att du använde svart tyg som du spände upp på väggen var det inte svårt att få det att bli slätt
kanske man ska leta efter tyg med lite stretch i
när tyget suttit ett tag finns det risk att det börjar bli hängit
hur gör man med rengörning en tygvägg borde suga åt sig lite damm, kan man dammsuga väggen
lite funderingar innan jag vågar börja med bygget

<{POST_SNAPBACK}>


kolla hell-mans galleri !! Själv tyckte jag han åstakom något RIKTIGT BRA!!!


Mvh YOU

Redigerat av YOU, 30 december 2006 - 23:42.


#83

Postad 31 december 2006 - 10:25

Hell-man
  • Hell-man
  • Lärjunge

  • 250 inlägg
  • 0
Körde först ett svart tyg typ stretch för jag hade samma tanke som dig.
men det visade sig väldigt svårt att få ett sådant töjbart tyg rakt o snyggt samtidigt som det ska vara spänt. Givetvis gick det, men det var allt annat än smidigt. :rolleyes:

Kollar du mitt galleri så ser du att jag övergett stretchtyget för att istället använda mig av nålfitsmatta (tunnare form av heltäckningsmatta) denna var mycket enkel att fästa upp just för att den ej töjde sig. Bara att kapa till i exakt rätt mått och sedan passade den utan exter.
Jag limmade vanligt vägglim på samtliga reglar och häftade fast mattan på dessa med häftpistol tills limmet torkat. Sedan var det bara att pilla bort häftklammen. :(
Väggen är därefter snygg o slät & lätt att hålla ren, antingen torkar man av den med trasa eller så dammsuger man den helt enkelt.

#84

Postad 31 december 2006 - 11:11

mattek
  • mattek
  • Veteran

  • 1 627 inlägg
  • 0
tackar hell-man då känns det som jag skulle våga mig på det här, så snart en helrenovering av köket är klar så drar jag igång

#85

Postad 01 januari 2007 - 00:16

YOU
  • YOU
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Absorbenter rockar!! Gott Nytt År!!!

#86

Postad 16 januari 2007 - 21:39

Unregisteredc6b76c48
  • Unregisteredc6b76c48
  • Lärjunge

  • 393 inlägg
  • 0
Här ska också byggas så fort jag målat klart i hallen.

Hur många av er använder er av mätinstrumet för att kolla? Man kanske klarar sig utan? Hur skiljer sig "tubetraps" till skillnad från de "tavlor" ni har tillverkat här?
Kan vi inte fixa ihop en klistrad tråd där vi sammlar länkar till massa sidor om absorbenter, vad man ska tänka på, hur man bygger osv?

Så börja länka de sidor ni känner till, så spara jag alla och skickar ett pm till en mod på forumet.

#87

Postad 16 januari 2007 - 22:11

MackeNo1
  • MackeNo1
  • Lärjunge

  • 302 inlägg
  • 0

stenull
Varför hålla på och krångla med hälsovådlig glasull? Varför inte köpa ljuddämpningsplattor från Biltema? De är rätt billiga men de dämpar väl lika bra, eller?

http://www.biltema.s...p?iItemId=83277
http://www.biltema.s...p?iItemId=93058

<{POST_SNAPBACK}>



Nån som vet om det funkar lika bra med biltemas ljudämpningsmattor som med stenull? Verkar lite smidigare att jobba med, billiga är dom också....

#88

Postad 18 januari 2007 - 12:31

Unregisteredd8164c2a
  • Unregisteredd8164c2a
  • Lärjunge

  • 440 inlägg
  • 0
Ligger på en 60-70st takplattor i tjockleken 3cm ca & 50x50cm ungefär som jag hade tänkt göra mig av med ! någon intreserad ? dra då ett PM.
Kan försöka dra upp lite bilder sen.

#89

Postad 20 januari 2007 - 12:41

Alfredo
  • Alfredo
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Nån som vet om det funkar lika bra med biltemas ljudämpningsmattor som med stenull? Verkar lite smidigare att jobba med, billiga är dom också....

<{POST_SNAPBACK}>


Det gör det inte.. Mineralull har helt andra egenskaper som du får mycket svårt att hitta i andra material.. Det finns ju skumplast akustikskivor (Auralex mfl) Men då blir det helt andra pengar.

http://www.saecolleg...rial/index.html
Under absorbers hittar du ABSORPTION COEFFICIENT CHART. Mkt praktiskt när man ska tillverka absorbenter.

Peace out!

/Alfredo

#90

Postad 26 januari 2007 - 23:02

Znurf
  • Znurf
  • Lärjunge

  • 316 inlägg
  • 0
Jag är sugen på att göra två tavlor så som ni har gjort typ, men min fråga är, om man vill ha ett motiv, tex en poster eller bild istället för tyg, går det? Eller förstör det bara? De är ju mycket hårdare, de jag vill använda är nog ungefär som att ha en träskiva istället för tyg spännt över, går det ens (hjälper det)?

#91

Postad 29 januari 2007 - 19:29

bono82
  • bono82
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0
tog mig äntligen tid att införskaffa tyg (ikea, som vanligt) och klädde 2 av mina Ecophon akustiktakplattor (köpte av stigmata hör på forumet) :ph34r:

nålade fast tyget på 5-10min, och som en person med noll kunskap om tyger och dyl. tyckte jag det blev helt ok, hörnen ser man lite veck men får se om man orkar fixa till det.

Nu är problemet bara upphängningen. 2 av de ska upp på väggen bilden är mot, som är betong..

jag fundera på att göra som jag gjorde med mina tidigare tavlor som jag spännt tyg över frigolit, att limma fast 2 träbitar på baksidan och ha ett snöre mellan de. det enda jag är rädd för är att det inte ska hålla, dessa väger ändå lite mer.


Någon som har några förslag?

Bifogad fil(er)



#92

Postad 03 februari 2007 - 22:02

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Bygg en träram runt dem, sen kan du sätta en ståltråd som du hänger på, eller ett tjockare snöre.

Är själv klar med mina absorbenter nu, de kostade ~350:- att göra de så man kan komma ganska billigt undan. Bilder här Mina absorbenter

#93

Postad 06 februari 2007 - 09:06

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

  • 406 inlägg
  • 0

Nu är problemet bara upphängningen. 2 av de ska upp på väggen bilden är mot, som är betong..

XB-krok:
http://www.clasohlso....aspx?id=386782

#94

Postad 06 mars 2007 - 18:39

Unregistered8486563b
  • Unregistered8486563b
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
Eftersom jag har ganska tomma väggar så gjorda jag ett gäng jag med, ser lite roligare ut nu.


De är fyllda med stenull bakom tyget.

Postad bild

Redigerat av Unregistered8486563b, 06 mars 2007 - 21:03.


#95

Postad 20 mars 2007 - 22:02

cygnes
  • cygnes
  • Användare

  • 219 inlägg
  • 0

Glasull är inte det bästa materialet rent hälsomässigt. Skadligt för lungorna.

//Lorryquai

<{POST_SNAPBACK}>


det rårder väl delade meningar om det, en del menar att stenull är värre , använder man det nån gång så ska vi nog inte överdriva hälsoriskerna, och när det väl sitte rpå plats inpackat i tyg så är risken hos båda minimal, men vi ska inte glöma vad vi sa om asbest för några år sedan ...

#96

Postad 05 april 2007 - 16:39

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0
Ok, nu lånar jag tråden. Är ute efter att skapa mig lite absorbenter så behöver lite tips/vägledning.

De två första ska sitta bakom mina RS1:or på en redan bra akustisk vägg. (tegel, spån, och dubbel gips) Tänkte mig ha dem 650x400x45mm passar då bra in bakom dem storleksmässigt.
Tänkte mig en ram som är gjord av träreglar, detta underlättar när man häftar tyget. Vad ska jag lämpligen använda som dämpning i den stenull, vägg isolering ? Ska hällst inte vara allt för dyrt.

Tänkte mig sedan 3st 500x500x45 som ska sitta bakom soffan. Den väggen är det enkelgips och ingen isolering i. Samma här, vad ska jag använda för dämpmaterial? Dessa dänkte jag klä med ett vitt tyg som jag sedan målar ett lämpligt mönster på. Ska jag tänka på något speciell när jag väljer tyg?

#97

Postad 10 april 2007 - 08:56

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Stenull är väl att rekommendera om du inte vill att det ska vara för dyrt och det funkade bra för mej och verkar har fungerat bra för andra också.

Välj inte ett allt för tjockt tyg, för du vill att ljudet ska tränga in igenom tyget för att dina absorbenter ska dämpa. När jag gjorde mina så valde jag det billigaste svarta tyget de hade och det fungerade hur bra som helst och det var lättarbetat, blev inge konstiga väck eller så.

#98

Postad 10 april 2007 - 14:05

InSane
  • InSane
  • Veteran

  • 1 838 inlägg
  • 0
Själv tänkte jag använda Biltemas Ljuddämpningsplattor bakom mina ramar från IKEA (som jag inte hittar länken till ;) ), blir inte så dyrt att testa om det fungerar eller inte.

#99

Postad 12 april 2007 - 13:03

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Har för mej att jag läste här någonstans om biltemas ljuddämparplattor och att de inte var så bra, men är inte helt säker.

#100

Postad 15 april 2007 - 06:51

InSane
  • InSane
  • Veteran

  • 1 838 inlägg
  • 0
Säkerligen bättre än inget :blink:
Men jag ska sätta upp ett akustiktak till att börja med & se hur långt det räcker, man vill ju inte överdämpa rummet.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.