Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Absorbenter från Bullerbekämparen (En allmän diskussion om absorbenter)

442 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Har du handlat absorbenter hos Bullerbekämparen efter att ha läst den här tråden? (119 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta
Bullerbekämparen Svenska AB Absoflex Palett (Övrigt) 0 9 (4) Inga priser

#101

Postad 03 juni 2009 - 17:37

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Kan tänka mig det.....

Du har ju säkert fått ett mycket tunnare lager färg på dina med sprutan.
Jag skulle hält färgen i munnen och nyst helt enkelt :lol: .

Aja man lär sig alltid nåt.

Känn dig nu inte skyldig om du gör det Chattras, det var inte lätt för dig att veta vad de menade på Flügger och hur jag skulle måla. :D

Det går väl alltid att ta bort höljet och klä in själv antar jag.

Redigerat av genstruktur, 03 juni 2009 - 17:43.


#102

Postad 03 juni 2009 - 17:45

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Jag känner mig inte speciellt skyldig eftersom jag bara förmedlat vad andra som utgett sig för att vara experter sagt. Hade jag dock själv sagt att detta skulle funka utan att ha snackat med någon annan hade jag kanske känt mig lite skyldig :D

#103

Postad 03 juni 2009 - 17:49

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag känner mig inte speciellt skyldig eftersom jag bara förmedlat vad andra som utgett sig för att vara experter sagt. Hade jag dock själv sagt att detta skulle funka utan att ha snackat med någon annan hade jag kanske känt mig lite skyldig :D


Det låter bra det! :lol:

#104

Postad 03 juni 2009 - 18:05

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Istället för att ta bort hela höljet hade jag nog tagit en kniv och testat att bara skära bort den målade framsidan. Då har du ju fortfarande baken täckt och behöver bara klä framsidan med tyg.

#105

Postad 03 juni 2009 - 19:32

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Jo det var ju faktist en bra ide´!

Skär ut målade sidan, smäller på ett tyg på den gamla målade sidan. Kör tyget utåt och den omålade vita innåt, det blir perfa det! Så som jag skulle gjort från början visade det sig :lol:


Skall jag bara hitta ett tyg som matchar min vägg. Har ni något tips får ni gära komma med det :D .

Redigerat av genstruktur, 03 juni 2009 - 21:15.


#106

Postad 04 juni 2009 - 18:07

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Då har man stått och blåst genom tyg idag i diverse olika affärer runt om i Göteborg som en annan pervo. Lite konstiga blickar har man allt fått! :P

Hittade ett tyg som luften passerade fint igenom. Snyggt var det dessutom, en gardin från Hemtex.
Så här jag skulle gjort ifrån början, man lär sig :( .


Tycker de passar in bättre än de gjorde när det var målade faktiskt, en winwin situation alltså.

Bifogad fil  Bild_532.jpg   663,91K   1 Antal nerladdningar

Målde sidan är utskuren....

Bifogad fil  Bild_518.jpg   1,06MB   1 Antal nerladdningar

Bara monteringen kvar efter jag bestämt mig vart de skall hänga....

Redigerat av genstruktur, 04 juni 2009 - 18:12.


#107

Postad 04 juni 2009 - 18:47

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Skönt att det löste sig tillslut för dig. Upplevde du att det "gamla" ljudet kom till baka när du satte på tyg istället och hur fäste du tyget på baksidan?

#108

Postad 04 juni 2009 - 19:21

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Skönt att det löste sig tillslut för dig. Upplevde du att det "gamla" ljudet kom till baka när du satte på tyg istället och hur fäste du tyget på baksidan?



Har faktiskt inte lyssnat så mycket än men det känns bättre. När jag stod där och porrade mig i affären med tyget så var det ganska lätt att andas igenom så det borde verkligen inte göra någon skillnad på ljudet tycker man.....

Sä här fäste jag, med häftpistol.

Bifogad fil  Bild_525.jpg   854,59K   1 Antal nerladdningar

#109

Postad 05 juni 2009 - 10:29

claeslund
  • claeslund
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
När det gäller diagrammet så symboliserar 1 på skalan att infallande ljud mot absorbenten helt absorberas. Dvs allt ljud mellan 500 - 4000 Hz uppslukas helt av absorbenten.
Att diagrammet faller på lägre frekvenser är pga att man måste komma upp i tjocklek för att ta lågfrekvent ljud.

Att måla absorbenten är inte speciellt bra eftersom absorbenten blir helt värdelös på högre frekvenser. Alternativet är att köpa absorbenter som är färdigmålade innan, alternativt köpa en Palett med tyg (finns i en hög med olika färger) som kostar en del mer. Eller som ni gjort innan, klä med eget tyg som är luftgenomsläppligt.

För Lågfrekvent ljud finns en produkt som heter Corner som man ställer i hörnen. Den är speciellt framtagen för 125 Hz men fungerar väldigt bra på 250 Hz också.

Redigerat av claeslund, 05 juni 2009 - 10:33.


#110

Postad 05 juni 2009 - 22:57

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

När det gäller diagrammet så symboliserar 1 på skalan att infallande ljud mot absorbenten helt absorberas. Dvs allt ljud mellan 500 - 4000 Hz uppslukas helt av absorbenten.
Att diagrammet faller på lägre frekvenser är pga att man måste komma upp i tjocklek för att ta lågfrekvent ljud.

Att måla absorbenten är inte speciellt bra eftersom absorbenten blir helt värdelös på högre frekvenser. Alternativet är att köpa absorbenter som är färdigmålade innan, alternativt köpa en Palett med tyg (finns i en hög med olika färger) som kostar en del mer. Eller som ni gjort innan, klä med eget tyg som är luftgenomsläppligt.

För Lågfrekvent ljud finns en produkt som heter Corner som man ställer i hörnen. Den är speciellt framtagen för 125 Hz men fungerar väldigt bra på 250 Hz också.


Du verkar välinsatt, bra! :)

Hos Bullerkbekämparen fanns det inte fler färger än vit, frågade om det. Kanske om man beställer direkt från Absoflex då?

Det skall gå att måla dem själv, säljaren på Bullerbekämparen ringde mig idag och sa att han inte glömt av mig. Han hade bara inte fått svar än på vad det är för färg, det är i alla fall är det inte den färgen jag använde :D .


Jess, den där Cornerabsorbenten verkar intressant dock började priset springa iväg om jag inte missminner mig. Hur ser kurvan ut innan 125hz egentligen, vet du det?

Skulle behöva nåt som dämpar lägre egentligen också, ungefär vid den Hz som sista noten i basslingan på Madonna - Drowned world/Substitute för love, den blir förstärkt.

Redigerat av genstruktur, 06 juni 2009 - 22:10.


#111

Postad 06 juni 2009 - 20:42

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Du verkar välinsatt, bra! :P

Hos Bullerkbekämparen fanns det inte fler färger än vit, frågade om det. Kanske om man beställer direkt från Absoflex då?

Det skall gå att måla dem själv, säljaren på Bullerbekämparen ringde mig idag och sa att han inte glömt av mig. Han hade bara inte fått svar än på vad det är för färg, det är i alla fall är det inte den färgen jag använde :D .


Jess, den där Cornerabsorbenten verkar intressant dock började priset springa iväg om jag inte missminner mig.
Skulle behöva nåt som dämpar lägre egentligen också, ungefär vid den Hz som sista noten i basslingan på Madonna - Drowned world/Substitute för love, den blir förstärkt.


Du måste mäta upp den tonen från Madonna-skivan. Jag har en känsla att du måste rejält upp i storlek på absorbenten för att absorbera toner under 80Hz.

Har du tur kanske cornerabsorbenten tar bort övertoner av den tonen från Madonna-skivan. Men det hjälper fortfarande inte mot riktigt låga toner.

#112

Postad 06 juni 2009 - 21:55

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Trebban: Jo det förstår jag med, ville bara ge ett exempel :P . Mmm får se om jag kan mäta det någon dag , hitta någon länk till någon grej på youtube som gick från ljusaste diskant ner till 5hz eller vad det var, borde märkas var problemet ligger. Får väl koppla in datorn till recievern och spela upp den någon dag, när jag orkar :unsure: .

De där från absoflex dämpar till 125hz, de lär nog inte räcka som du säger.
Problemet är väl inte så stort, har en 5st låtar som jag upplever att basen inte blir bra på. Av 400skivor.....
Sen kanske man skulle märka att problemet färgar ljduet mer än man tror ändå i efterhand......

Upplever ändå att Palettabsorbenten tar bort en del av den "dåliga" basen på Madonnalåten te.x men det är kanske bara en 10% av det, finns mer att göra. Sämre har det absolut inte blivit....

Verkar vara svårt att dämpa bort bas och jag vet inte om jag är beredd att göra de inskränkningarna på mitt vardagsrum faktiskt, det skall gå att ha till annant än att det är bra ljud bara. :D

Skall börja med att montera mina Palett ordentligt och där jag är nöjd med dem. Sen får vi väl se om det blir mer absorbenter/basabsorbenter eller hur vi går till väga. Det hänger en del på hur mycket det kostar också. Det som jag gillade med Palett, det blev inte så dyrt och ganska snyggt.


I dagsläget är jag inte beredd att lägga ut flera tusen eller göra om mitt vardagsrum till en musikstudio utseendemässigt. Det får jag nog ha ett dedikerat rum för att göra......

Redigerat av genstruktur, 06 juni 2009 - 22:08.


#113

Postad 07 juni 2009 - 14:38

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
om dom är ca 10cm tjocka så dämpar dem ner till ca 125Hz :P

mina som jag gjort är 195cm X 1,1m och 10cm tjocka + att dem står ut ca 4-6 cm från väggen.
Dämpar ruskigt bra faktiskt... ;)

men ner till några 80Hz kommer man inte hur som helst....(inte rent praktiskt) jag håller på och klurar på basarbsorbent till mitt rum, ska antagligen bygga 3st. En stor som tar hand om problemet jag har mellan 35-60Hz och sedan så göra ytterligare 2st, fast ganska små, dessa stämmer jag av till ca 160Hz och kör bort en topp som jag har mellan 150-190Hz, ska testa lite med placering m.m. på dessa för att få bort en del av den toppen :D

så, ska du dämpa bas så ska absolut ha ordentliga basabsorbenter :unsure:

#114

Postad 07 juni 2009 - 17:02

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Jo det verkar vara så Dvd-ai.

Palett är 5cm + 5cm luftspalt.

Basabsorbenter får jag nog lägga på framtiden, kanske dyker in i din tråd framöver. Vem vet? :(


Haft mina palett lite mer ner mot golvet ett tag, kanske en 10cm över golvnivå, känns som de gör mer nytta om man flyttar upp dem till en ca 40cm över golvninvå. Är väl för att man redan har saker naturligt som dämpar vid den höjden, eller som Erik_a80 sa att absorbenter tar mer av takreflexen när den sitter högre upp?

Redigerat av genstruktur, 07 juni 2009 - 17:06.


#115

Postad 07 juni 2009 - 19:25

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Jo det verkar vara så Dvd-ai.

Palett är 5cm + 5cm luftspalt.

Basabsorbenter får jag nog lägga på framtiden, kanske dyker in i din tråd framöver. Vem vet? :(


Haft mina palett lite mer ner mot golvet ett tag, kanske en 10cm över golvnivå, känns som de gör mer nytta om man flyttar upp dem till en ca 40cm över golvninvå. Är väl för att man redan har saker naturligt som dämpar vid den höjden, eller som Erik_a80 sa att absorbenter tar mer av takreflexen när den sitter högre upp?


Hehe, jo det e ju ett lite större ingrepp på rummet helt klart, att hänga upp lite trevliga absorbenter e ju inget som behöver störa ;)
men en stor jäkla låda bakom soffan... :D
Ehhh, så farligt blir det nog inte för min del, jag dimensionerar absorbenten så att den täcks av soffan = den syns inte så mycket och blir bara som en distans mellan soffa och bak vägg.


men som sagt, det e något som man kan ta senare :D

gällande dina absorbenter och att få upp dem på väggen, jo det e som Erik_80 säger, och det gör väldigt stor snygga om man egentligen kan ha absorbenter hela vägen från golv till tak i stort sätt.
Jag har nästan så nu, när jag fåt upp mina på väggen så blir det ca 15cm spalt under och över bara, så det e ju nästan hela höjden på frontväggen.

Edit: Du bor i lägenhet med betong väggar va ?

Redigerat av DVD-ai, 07 juni 2009 - 19:26.


#116

Postad 07 juni 2009 - 20:46

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Njea jag tror inte det är betong i mina väggar faktiskt, kanske i någon av väggarna i vardagsrummet. När jag borrade upp tvn kom det rött ur väggen, kanske tegel? Golvet knakar under plastmattan när man går så det borde vara trä. Där gardinerna sitter är det nåt poröst, märkte det när jag borrade upp dem. Ut mot hallen däremot är väggen vlidgt hård, möjligt att den är bärande och betong på något sätt.


Det får faktiskt plats en Palettabsorbent till ovanför den andra på höjden uppmot taket, vem vet kanske blir 2 till :(. Kanske nästan skulle vara snyggare också, då är det all the way från golv till tak nästan och skulle se ut som någon form av enhet istället för som nu en "blaffa" mitt på bara. Annars blev jag väldigt nöjd med tyget jag köpte, kanske inte exakt samma färg som väggen men tonen i färgen går i samma som väggen och det gjorde faktiskt inte riktigt färgen jag målade först.

Funderar annars på taket, lite lättare att gömma, sen är de vita redan från Bullerbekämparen. Skulle vara enkelt, vad gör mest nytta tror du?

Såg i någon tråd att du länka till någon som gjort någon basmodul av hålrummet i sin soffa, har en sådan soffa :D .
Skulle vara perfekt, har tyvärr inte såmycket verktyg eller kunnande bara ;) .

Sen är jag arbetssökande snart, får försöka hålla i pengarna lite också tyvärr.

Redigerat av genstruktur, 07 juni 2009 - 20:53.


#117

Postad 07 juni 2009 - 20:54

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
helt klart bäst att satsa på att dämpa framväggen, strunta i taket så länge, det ska man helt inte dämpa heller... det ska diffusera av olika anlednignar.
2st på varandra skulle bli trevligt ;)

jo, att bygga basabsorbent i soffan hade jag också tängt, men jag struntar i det sålänge och kör en lösning med en egen låda.
men om det behövs så gör jag om soffan också !! :D

det e ju ganska smart, man har ju en massa tomrumm i soffan som inte är till någon nytta, och man kan få en helt dold absorbent :(

#118

Postad 07 juni 2009 - 20:58

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Ok, får väl tänka på om det är värt stålarna med fler absorbenter. Möjligtvis att man skulle kunna ha en bakom den blåa gardinen vid LF i mitt galleri också. Får väl se om Bullerbekämparen får nytt besök :( .

Känns verkligen som välinvesterade pengar annars och mycket mindre än om jag köpt ny elektronik som skulle matchat ljudförbättringen som blev, såg just en film och jag tycker rymden av ljudet har blivit myket större. Inte så platt längre och det är så tydligt numer.

Jo precis, sofflösningen är verkligen smart. Då märks den inte alls! ;)

Du får väl fundera på hur du skall göra dvd-ai!

Redigerat av genstruktur, 07 juni 2009 - 20:59.


#119

Postad 09 juni 2009 - 13:08

claeslund
  • claeslund
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Hej hopp igen!

Har bifogat ett mätprotokoll där även 63 Hz finns representerat.

Bifogad fil(er)



#120

Postad 09 juni 2009 - 17:51

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Hej hopp igen!

Har bifogat ett mätprotokoll där även 63 Hz finns representerat.



Är detta för Cornerabsorbenten?

Jobbar du på absoflex?

Om jag inte fattat det helt fel så är det inte samma skala på Palett och Cornerabsorbenterna(den här m2 Sabine?), han prata nåt om det på bullerbekämparen....

Exakt hur "bra" är ca 1.5 m2 sabine egentligen vid 63hz?

Redigerat av genstruktur, 09 juni 2009 - 17:54.


#121

Postad 10 juni 2009 - 06:24

claeslund
  • claeslund
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Är detta för Cornerabsorbenten?

Jobbar du på absoflex?

Om jag inte fattat det helt fel så är det inte samma skala på Palett och Cornerabsorbenterna(den här m2 Sabine?), han prata nåt om det på bullerbekämparen....

Exakt hur "bra" är ca 1.5 m2 sabine egentligen vid 63hz?


Hej!

Detta är för Cornerabsorbenten.

För att beräkna en produkts ljudabsorberande egenskaper används begreppet absorberande yta (m2 Sabine). Vid beräkning av den mer bekanta absorptionskoefficienten, divideras den absorberande ytan (m2 Sabine) med den faktiska ytan (m2). För ett vanligt slätt undertak råder oftast inga tveksamheter om hur stor denna area är (ett undertak på 2x5 meter är 10 m2.. osv).

För Corner är är det inte lika självklart vilken yta som är den "faktiska ytan". Vi skulle kunna använda skivans synliga framsida: 1,2x0,6= 0,72 m2. Detta skulle i så fall innebära att absorptionskoefficienten för Corner/63 Hz:
1,42/0,72=1,97. Avrundat till "praktisk absorptionskoefficient" blir 1,95, vilket är en synnerligen hög absorptionskoefficient...

Och ja, jag jobbar på Absoflex. Tycker dock att ni ska handla hos Bullerbekämparen då de är väldigt duktiga och hjälpsamma (och släkt : - )

#122

Postad 10 juni 2009 - 11:26

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Låter bra cleaslund,får tacka för infon!

Jorå, inga problem att handla på Bullerbekämparen. Bara bra att veta vem man pratar med, du verkade så insatt ;) .

Redigerat av genstruktur, 10 juni 2009 - 11:28.


#123

Postad 13 juni 2009 - 14:06

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Ok, jag kan bara böja mig och erkänna att jag kapitulerat :D. Har nu skurit bort mina målade sidor och klätt med svart tyg istället, det va fan så mycket bättre bara att erkänna att man gjort fel :D

#124

Postad 13 juni 2009 - 14:51

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Ok, jag kan bara böja mig och erkänna att jag kapitulerat :D. Har nu skurit bort mina målade sidor och klätt med svart tyg istället, det va fan så mycket bättre bara att erkänna att man gjort fel :D



Jasså, det blev inte bra trots allt?
SKar du bort på vinst eller förlust eller märkte du att ljudet ändå blev sämre efter en stunds lyssnande?
Är svårt att "bevisa" hur det låter med olika prylar etc. Själv trodde jag att jag blivit galen för den där underbara känslan av musiken infann sig inte efter jag målat absorbenten, hur mycket jag än försökte. Det skulle ändå gå att måla den lixom. Det lät plattare och ljudet hade inte samma rymd och briljans längre, sen vill man inte riktigt erkänna att något som skulle bli en förbättring av ens anläggning istället blivit en försämring.

Äsch ibland blir det fel, är väl bra att kunna erkänna det. :lol:
Lite därför jag fortafarande har kvar mitt galleri där det blev fel, så att andra kan se att det inte alltid blir som man tänkt sig.


Tog nu bort allt om att måla absorbenten i 1a inlägget, kan lägga till info igen om Bulerbekämparen hör av sig med deras färg.

Redigerat av genstruktur, 13 juni 2009 - 15:02.


#125

Postad 14 juni 2009 - 19:08

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Det var väl mera att när jag äntligen hade lite tid att göra en ordentlig kontroll märkte jag att efterklangen klart försämrades efter det att jag målade. Så det var bara att slita fram kniven och skära :D. Så nu är det precis som jag vill ha det, nästan så att det känns som om det slår lock för öronen när man kommer in. Fast på ett bra sätt och inte överdämpat.

#126

Postad 14 juni 2009 - 20:20

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Ok chattras, bra att det ordna sig för oss båda då! :D

Själv har jag haft en hifiintresserad kompis på besök idag, körde ett tag med absorbenterna på. Tog bort dem efter en stunds lyssnande och det tog inte lång tid förän han sa att ställ du tillbaka dem, låter mycket bättre med dem där. För övrigt han som var med mig vid första besöket hos Bullerbekämparen, så nu är han gött sugen på att handla! :D

Road mig själv med att flytta lite högtalare efter han gått idag.

Provade att dra ut dem 1dm till från bakväggen men ja, tyckte lite av den skrikiga diskanten kom tillbaka av det.Mitt rum är inte så brett så jag sitter ganska nära högtalarna som det är så det finns inte så mycket att spela på i djupled tyvärr. Så det blev tillbaka en bit in mot väggen igen. Man märker när man håller på och flyttar runt högtalarna hur mycket bara några centimeter hit eller dit gör för ljudet, skumt egentligen.

Nu har jag flyttat FL ungefär 1dm utåt mot sidoväggen, alltid haft den lite närmare för jag har velat dölja min väggkontakt med alla sladdar men jag tror den kan döljas av absorbenten jag sätter upp snart istället. Får lida lite för ljudbilden :blink: . Tror det blev bättre faktiskt, lite bredare ljudbild och nu är det också exakt samma avstånd till mitten för båda högtalarna vilket borde vara bra.

Spikade även upp mitt 3ggr vikta täcke för att agera absorbent :(. Nu när FL står lite närmare väggen tänkte jag att det är nog bra, lär märkas när jag tar ner täcket i alla fal om det behövs en absorbent även där.


Bifogad fil  Bild_538.jpg   738,56K   0 Antal nerladdningar


Bifogad fil  Bild_537.jpg   651,14K   0 Antal nerladdningar

Frågan är väl om inte en eventuell absorbent nästan skulle behöva sitta i fönstret, lite nära högtalaren nu kanske?
Går inte att ha i fönstret givetvis enligt min mening, har ett element nedanför fönstret så där är nog inte heller en optimal palcering, är nog enda stället för en absorbent tyvärr :blink:.

Bifogad fil  Bild_442.jpg   690,07K   0 Antal nerladdningar

Bild hur det ser ut i den delen av rummet.



Nu få det vara bra med trixandet för idag, jag blir nästan snurrig efter ett tag märker jag. Svårt att komma ihåg hur det lät innan man började så det är bäst att inte göra för många förändringar på en gång har jag märkt.

Tips och ideer mottages fortfarande! :P

Redigerat av genstruktur, 14 juni 2009 - 23:02.


#127

Postad 15 juni 2009 - 10:39

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Fan vad bisarrt, den där lilla flytten på 7cm utåt av FL gjorde att det här problemet jag hade med vissa basHz försvan till säkert 80% i alla fall....det är inte mycket man behöver flytta runt direkt.

Körde precis lite dubbeltramp, satana vad de hade blivit tajta nu. Satt som kulsprutor i bröstet :) .

Det här börjar utvecklas till ett samtal med mig själv, iofs. slutar alltid mina trådar så ;) .

Redigerat av genstruktur, 15 juni 2009 - 11:56.


#128

Postad 15 juni 2009 - 15:02

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
jo, vist e det fantastiskt kul att fiffla med akustiken, så sjukt stora skillnader med så lite pengar som insatts, dessa förändringar får man inte med några kablar inte... :)
och inte med några nya CD spelare heller, klant med stärkare för den delen... ;)
Nej, akustiken är A och O om man vill ha vettigt ljud. Det är underbart när man verkligen inser detta och man känner sig så nöjd då... :blink:

#129

Postad 15 juni 2009 - 15:23

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Jo det är konstigt att det inte pratas om det mer i media och affärer, fast det är klart då får de inte sålt sina dyrare modeller av högtalare, kablar och annat. I alla fall är de nog rädda för det. Klart har man köpt nya bättre högtalare OCH fixat lite med akustiken blir det ännu bätre såklart men köper man bara de nya högtalarna kanske man fått en lika stor förändring med bara ett par absorbenter istället och de gamla högtalarna, som kostar ett par hundralappar jämfört med kanske 100000:-.

Vi satt och snacka om det jag och polaren igår. Jag äger inga dyra högtalare, kostade mig 6000:- för 5år sedan eller vad det var. Undrar om jag hade fått lika stor förbättring av ljudet om jag lagt 12000:- på ett par nya högtalare istället och skitigt i absorbenterna.......det kan man bara gissa iofs. Absorbenterna kostad mig 800:- ungefär. Per krona lär det gett mer i alla fall. Riktigt kul att jag fortfarande kan pumpa ur mer välljud ur mina gamla Dali i alla fall :) . Gillar det där lite, att får ut max av saker man köpt till hifiparken. Hur långt kan man gå så att säga.


Är ännu mer nöjd med ljudet nu när jag flyttade ut FL en lite bit mot sidväggen. Har nu upptäckt ett annat problem med det, basen blev bättre helt klart och ljudet likaså MEN upptäckte just att om Hihaten ligger i FL blir den lite enerverande på högta volymer. Gissar på att det är fönstret som spökar, satte en kudde i fönstret och det hjälpte...får jag hitta en lösnig på det också. Kanske att vinkla in den lite?
Skall även kolla om det hjälper att byta plats på några av gardinerna tänkte jag, den ena som hänger vid FL är det en massa hål i och släpper nog igenom väldigt mycket diskant.

Slutar väl med att jag har högtalarna som ni rekommenderade i början av tråden, invinklade. Var kanske inte redo för det ljudet då ;) .

Skall laborera vidare med det.....

Redigerat av genstruktur, 15 juni 2009 - 15:41.


#130

Postad 15 juni 2009 - 17:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Jätte kul att du e nöjd :)

jo, experimentera på !
det e bara att köra hårt och se vart man hamnar i slutet..;)

jo, in vinklade ger ju fördelen med mindre jobbiga sidoreflexer som sabbar...

#131

Postad 16 juni 2009 - 10:57

claeslund
  • claeslund
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Håller helt med att man lägger alldelles för mycket pengar på själva utrustningen när man har ett rum som är dåligt (akustiskt sett). Ingen skulle väl köpa en Ferrari och dra ut på en traktorstig?

Kul att ni får till det så bra. Alltid svårt med hur ljud beter sig i ett rum...

#132

Postad 16 juni 2009 - 21:26

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Cleaslund: Så du är hifiintresserad ?



Japp det är svårt och ett djäfla massa pillande(speciellt när man är så petig som jag), har flyttat och lyssnat som en galning ikväll. Nu får grannarna vila :lol: .


Verkar ändå som en toe in är att föredra tror jag, fick jag bita i det sura äpplet :blink: .
Börjad med lite toe in och ökade mer och mer, ett tag tyckte jag nästan diskanten blev värre och tänkte lägga ner toe inprojektet. Sen kom jag till "rekommendationen", då man anar utsidan på högtalaren och då blev det helt plötsligt mycket bättre. Tror faktiskt inte jag tappat någonting av mitt gamla ljud på detta sätt, lite osäker på avståndet mellan LF/FR ännu bara, känns som basen blir bättre/sämre på vissa avstånd.

Får undersökas mer imorgon! Bifogar bild om någon är intresserad fortfarande :) .

Bifogad fil  Bild_547.jpg   711,08K   3 Antal nerladdningar


Edit: Kom på iden att fan min tv är ju som en glasruta, jag slänger över ett täcke. Usch då, en djäfla miss att ha en tv där kan jag säga......fast vad fan skall man göra :P .

Edit 2: Sitter mer och mer och funderar på att åka till Bullerbekämparen igen, köpa 2 likadana till och sätta ovanpå de andra. Får man dämpat från golv till tak och det ser nog mer stilrent ut, hoppas på annu bättre ljud såklart ;) . Kan jag säkert få byta/köpa mina för långa byglar också till de första absobenterna :D .

Redigerat av genstruktur, 17 juni 2009 - 00:49.


#133

Postad 17 juni 2009 - 07:28

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Jo, haha toe-in är det som gäller ;)
ca 47* ska det vara i vinkel, alltså ca avstondet mellan högtalarna multiplicerat med 1,18 så får du avstondet från ditt huvud till centrum mellan högtalarna.

Jo, köp 2st till du, det blir också bättre om man ser till att dämpa hela vägen upp till taket, och som sagt snyggare :P

Sedan så ser inte ljudvågorna väggen eller TV'n som så olika... bara det att TV'n hamnar längre ut än väggen och ger tidigare reflektioner än väggen runt om kring...
Alltså, du behöver inte, och ska inte täcka över TV'n med något för du vill ha ett mellanrum mellan absorbenterna på frontväggen.
Man ska inte dämpa hela frontväggen för det ger sällan optimalt resultat..


claeslund: Gillar din liknelse... den är bara så jäkla sann... och det bästa är att dom flesta inte inser detta och verkligen vägrar att förstå.
Har hört många anläggningar för sammanlagt 20k som spöat snläggningar för flera hundra tusentals kronor eller mer... (för att ta dom extremaste exemplen)
just för att dom har lagt någon tusing på rummet... :blink: (i ett obehandlat rum så går det inte att få till bra ljud, Pungt...! (såklart min väldigt subjektiva upplevelse... :)))
Så... det viktigaste, efter att man skaffat vettiga högtalare, är att lägga tid på rummet, då får man mycket väljud för pengarna !

#134

Postad 17 juni 2009 - 12:53

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Japp tror det får bli 2till, here i come! ;)

ca 47* ska det vara i vinkel, alltså ca avstondet mellan högtalarna multiplicerat med 1,18 så får du avstondet från ditt huvud till centrum mellan högtalarna.

Jo det är 230cm mellan högtalarna x 1.18 vilket ger 271.4cm och jag har 270cm till sweetspot från centrum mellan högtalarna, ca plus/minus några centimeter.

Har nog nästan alltid haft det för jag har lyssnat mig fram till att det låter bäst, mätt ut det lite mer exakt nu när jag fått reda på "formeln" bara.

DVD-ai jag vet inte men jag tycke det lät bättre med tvn övertäckt, ljudet blev större på något sätt. Alltså det var mer ett test, vill ju ha min tv där :P .
Tänkte också på det, man skall inte dämpa hela väggen. Står inte tv för odämpade yta mellan högtalarna så att säga, att absorbenterna skulle hamna får "långt in" kanske inte är något att oroa sig för? Reflektionen i tv borde ju bli större nu även när jag har toe in så att säga, det är ändå en stor glasyta?


47grader säger du?
Ja märkte att det blev svårare att mäta så att högtalarna stod likadant jämför med när de stod rakt. Fick sätta upp tejpbitar i golvet :) , så jag hade nåt att mäta efter. Körde med spegeln igår igen och det känns som absorbenterna kan stå kvar på samma ställe även med toe in.

Redigerat av genstruktur, 17 juni 2009 - 15:03.


#135

Postad 17 juni 2009 - 20:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Låter bra det :D

det du ska utgå från är att du precis ska kunna skymta utsidan på högtalarna :P
du behöver inte vara så petnoga för det varierar ju med var du har huvudet.... :P

#136

Postad 17 juni 2009 - 20:41

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Låter bra det :P

det du ska utgå från är att du precis ska kunna skymta utsidan på högtalarna :P
du behöver inte vara så petnoga för det varierar ju med var du har huvudet.... :D

Jepp nu skymtar jag dem precis, innan var de nog lite för "rakt på".

Jo det är klart man sitter lite olika ibland men i djupled sitter jag alltid "samma", tillbakalutad i soffan när jag finlyssnar. Tycker det är stor skillnad på klangen i ljudet att flytta 5cm fram eller tillbaka i djupled faktiskt :D . Så jag optimerar det för finlyssning/filmkväll ensam. Kompisar skiter jag i :D .

Äsch börjar jag med nåt så brukar det spåra ut ganska bra, lite till överdrift nästan :lol: . Har svårt att släppa vissa saker innan det är perfekt!

Var nog ändå inte riktigt nöjd med diskanten kom jag på, lite vass. Vinklade in dem 1cm vardera till och nu har jag hittat hem......för idag i alla fall. Har säkert ändrat mig imorgon :D . Nu gäller det bara att markera ut högtalarna med tejp i golvet, för jag orkade fan inte göra om den här proceduren igen efter jag borrat upp absorbenterna, måste flytta allt för att komma åt och inte skada talarna/tv bänk. Skall köpa fler och borra upp i nästa vecka tänkte jag!


Rätt skrämmande egentligen hur bara några centimeter hit eller dit gör ganska stora resultat.
Man borde egentligen ha högtalarna på en platta som man kunde snurra på med fjärrkontroll ifrån sweetspot. Konstigt att typ inte svalander eller någon tagit fram en sådan :D .

Redigerat av genstruktur, 17 juni 2009 - 20:52.


#137

Postad 17 juni 2009 - 21:57

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Låter bra det :D

det du ska utgå från är att du precis ska kunna skymta utsidan på högtalarna :P
du behöver inte vara så petnoga för det varierar ju med var du har huvudet.... :D

Om detta råder det väl som vanligt olika skolor/teorier. Endel hävdar ju att den "tänkta linjen" från högtalarna ska korsas strax framför lyssningspositionen, andra att den skall vara vid sweetspot och andra strax bakom. Så det är väl egentligen bättre att laborera och ha dom där man tycker det låter bäst. Känns som det finns teorier om det mesta när det kommer till högtalarplaceringar :P.

#138

Postad 17 juni 2009 - 23:01

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Jo det är sant Chattras, nu korsar de nog varandra lite framför mitt huvud.

Blev lite för ljus karaktär med korsandet bakom huvudet, lite mörkare framför.
Det där beror väl säkert på tycke och smak, högtalare,rum och inspelning.

Edit: Har märkt att ljudet blir fan bättre om jag ligger ner i soffan med huvudet på ryggkudden istället för att sitter upp på samma plats. Kan det vara att mindre reflektioner når ens öron då, soffan "dämpar"?

Redigerat av genstruktur, 19 juni 2009 - 15:47.


#139

Postad 20 juni 2009 - 17:12

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Den här toe in på högtalarna gör verkligen att diskanten kommer fram tydligare, symbaler, hi-hats te.x hörs mycket bättre och tydligare man hör varje markering på dem osv. Även trumvirveln hör man nu "efterklangen" på bra mycket bättre, ja diskantljuden har blivit tydligare helt enkelt! :D
Har även märkt att det låter bättre på andra platser än sweetspot nu jämfört med att han talarna rakt. Satt man till höger hörde man mest HF nu hör man LF bättre även där och får ett bättre ljud helt klart.

Det man tappar jämfört med att ha dem rakt är lite placering utav ljud tycker jag, även en del bredd men det kanske var mest reflektioner av sidoväggarna som man upplevde som bredd, vad vet jag.

Skall bli kul på måndag att få reda på hur mycket en absorbent till ovanpå den andra gör för ljudet,hoppas riktigt mycket såklart :blush: .


MR empa: Hur långt ner satte du distansbygeln på sidan? Långt ner, på mitten av absorbenten?

Redigerat av genstruktur, 20 juni 2009 - 17:15.


#140

Postad 21 juni 2009 - 09:26

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Jag känner på mig gen att nu när du snart har pillat klart med din akustik kommer du börja snegla på nya högtalare. För "det kan ju alltid bli lite bättre", eller hur :D

#141

Postad 21 juni 2009 - 13:29

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag känner på mig gen att nu när du snart har pillat klart med din akustik kommer du börja snegla på nya högtalare. För "det kan ju alltid bli lite bättre", eller hur :D


:D

Jo visst kan de det! Det är väldigt lockande helt klart och jag har sneglat på ett par Vienna Acoustics beethoven baby grand en längre tid men det är något för framtiden, det kommer inte in så mycket nya stålar för tillfället. Nog lite därför jag borjade med akustiken, relativt billig uppgradering. Även lite sugen på att höra de där Ino Audio högtalarna någon gång.......

Men i framtiden så :) .

Du är fortfarande lika nöjd Chattras?

Redigerat av genstruktur, 21 juni 2009 - 13:59.


#142

Postad 21 juni 2009 - 17:29

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Jag är absolut nöjd. Börjar komma nära min plan vilken är att absorbera första 1/3 utav rummet och sedan diffusera resterande 2/3. Diffuseringen sker med hjälp av hyllor med böcker på och lite annat krafs, billig och bra lösning som är beprövad och fungerar :).

#143

Postad 21 juni 2009 - 17:46

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag är absolut nöjd. Börjar komma nära min plan vilken är att absorbera första 1/3 utav rummet och sedan diffusera resterande 2/3. Diffuseringen sker med hjälp av hyllor med böcker på och lite annat krafs, billig och bra lösning som är beprövad och fungerar :D.



Låter härligt det där, lite avundsjuk på er som har ett dedikerat rum :D .

Imorgon bär det av till paradiset i alla fall. Det skall inhandlas 2 små till mig och 6st stora till polaren :( . Det börjar bli en industri nästan! Skall även få bytt mina "gamla" för stora byglar till de första.
Skall bli riktigt spännande, är som ett barn på julafton nästan :) .

Nu blir det nog att njuta av lite absorberad musik innan fuzzballen börjar!

Redigerat av genstruktur, 21 juni 2009 - 17:47.


#144

Postad 22 juni 2009 - 07:54

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

MR empa: Hur långt ner satte du distansbygeln på sidan? Långt ner, på mitten av absorbenten?


Jag har mina ganska långt ned på sidan.
Kul att läsa om dina tester och allt, själv har man inte haft tid med att laborera så mycket :)

#145

Postad 22 juni 2009 - 10:20

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag har mina ganska långt ned på sidan.
Kul att läsa om dina tester och allt, själv har man inte haft tid med att laborera så mycket :D



Ok ville bara kolla för säkerhets skulle, skall montera allihopa idag tänkte jag! Får väl se hur jag sätter bygarna till slut.....
Jo det som är fördelen med mycket tid, jag har verkligen kunnat fördjupa mig i detta! :) Skillnaderna i att flytta högtalare och sweetspot ett par centemiter gör mer för ljudet än man kan tro, i alla fall hemma hos mig. :D

Nu skall jag ta och göra mig iordning, sen bär det av till Stenkullen! :(

Redigerat av genstruktur, 22 juni 2009 - 10:20.


#146

Postad 22 juni 2009 - 15:44

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Ok ville bara kolla för säkerhets skulle, skall montera allihopa idag tänkte jag! Får väl se hur jag sätter bygarna till slut.....
Jo det som är fördelen med mycket tid, jag har verkligen kunnat fördjupa mig i detta! :) Skillnaderna i att flytta högtalare och sweetspot ett par centemiter gör mer för ljudet än man kan tro, i alla fall hemma hos mig. ;)

Nu skall jag ta och göra mig iordning, sen bär det av till Stenkullen! :D

Ska bli kul att höra vad dina intryck blir när du får upp dom du köper idag.

#147

Postad 22 juni 2009 - 20:32

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Får ändra mig lite ang. höjden på byglen, de sitter så toppen på byglen ligger i fas med högtalaren (runt 1m). :)

#148

Postad 22 juni 2009 - 20:55

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Såja!

Köpt absorbenter, skruv, plugg, tyg , mätt, flyttat högtalare, kapat absorbenter, klätt absorbenter i tyg och monterat upp hela skiten, ett djäfla mätande blev det! Färdig för 90min sedan.......skall bara måla byglarna också :) men det får bli en annan dag. Helt slut! Det tar alltid längre tid än man tror sådant här.....

Det ser bra ut, kommer nog bli bättre när byglarna målade också, smälter in bättre. Lite småskavanker blev det på absorbenterna, farsan lyckades tappa ena, svårt att få det likadant i hörnen när man viker tyget osv. Lyckades få en liten fläck på ena tyget också när den låg på golvet och häftades :D .
Mina byglar på sidorna sitter ungefär så den övre kanten på bygeln är mitt i absorbenten typ, får hoppas det funkar.

Mr Empa: Snackade du inte om att du la en "list" i nederkant? Tycker det ser ut som det skulle behövas, de sjunker in lite av tyngden. Det var ingen infräst kant på de små byglarna(50cm), inte på mina i alla fall. ;)
Vad änvände du till "listen"?

Ljudet då?

Mitt spontana intryck var, oj vad tyst det blev i rummet! T.om farsan märkte det :). Inte hunnit lyssna så mycket än och tyvärr inte på den volymen jag vill, körde på lite Depeche - Violator och tycker att röster känns naturligare, en del jobbiga "Ssss ljud" är borta, allt känns välidgt lugnt och skönt. Får komma tillbaka med en mer utförlig rapport imorgon när jag kan lyssna igenom lite plattor på en mer respektabel volym.


Hur gick det för dig jag träffade från Minhembio, du var där på Bullerbekämparen samtidigt?

Det sprider sig! :)

Edit: Inlägg nr 1 uppdaterat med "vägbeskrivning" .

Redigerat av genstruktur, 23 juni 2009 - 00:01.


#149

Postad 23 juni 2009 - 07:20

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Mr Empa: Snackade du inte om att du la en "list" i nederkant? Tycker det ser ut som det skulle behövas, de sjunker in lite av tyngden. Det var ingen infräst kant på de små byglarna(50cm), inte på mina i alla fall. ;)
Vad änvände du till "listen"?


Ja jag har använt de som följer med, sitter två byglar som håller fast absorbenten.
En i nederkant och en på sidan närmast väggen, kolla bifogad bild så kan du ana dem :D

Hur många köpte du igår? Du får plåta kort nu så vi får se hur det ser ut :)
Bifogad fil  post_19965_1243769715.jpg   53,69K   8 Antal nerladdningar

#150

Postad 23 juni 2009 - 10:32

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
MR Empa: Oh fan så det var inget "Stödkant" på dina byglar heller, det har fungerat bra? Kanske bara jag som är nojjig..... :) . Jag köpte 2 till och satte rakt ovanför, typ som om du skulle sätta 2 till ovanför dina. Tänkte jag skulle måla byglarna innan jag tog kort först men vi får se, jag kanske ändrar mig ;) .



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.