Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur ser denna mätning ut?

55 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 januari 2014 - 11:49

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0
Ganska uppenbart att det är problem runt 30Hz.Jag har flyttat runt basen något men mätningarna blir identiska. Mätningen gjordes utan PEQ justering av Basen. Jag tänkte försöka ordna Akustiken utan PEQ så långt som det är möjligt. Rummet är 5,35m långt , 3,95m brett och 2,25 i tak. Är det bara tyngre grejor typ Svanå V6 som kan bita på 31Hz toppen? kikade lite på typen kvartsvågspipor men det skulle krävas 20-30 CM i diameter på rören och jag har lite svårt att gömma undan dessaBifogad fil  RA utan PEQ.bmp   3,04MB   101 Antal nerladdningar Bifogad fil  RA utan PEQ 2.bmp   3,04MB   41 Antal nerladdningar Bifogad fil  Full range utan PEQ.bmp   3,04MB   61 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregisterede8757e04, 19 januari 2014 - 20:32.


#2

Postad 19 januari 2014 - 16:38

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0
Bifogad fil  RA utan PEQ utan hörnabsorbenter.bmp   3,04MB   43 Antal nerladdningar Och så här blev det när jag tog bort hörnabsorbenterna som jag byggt av ecophon skiva i fronten samt glasull.Dippen vid 125h blev inte så påtaglig... Så då vet jag vilken frekvens de träffade...

#3

Postad 19 januari 2014 - 17:12

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0
Bifogad fil  RA utan PEQ med glasull i mitten.bmp   3,04MB   27 Antal nerladdningar tillbaka med hörnabsorbenterna och tryckte ner några skivor med glasull i ett gammalt påslakan som ställdes mellan frontarna. Det jämnade till kurvan en del men så har kan man ju inte ha det! Det är uppenbart att jag inte har en aning om hur jag ska fortskrida... gör lite tacos och tar en öl istället, orkar inte bry mig mer idag.Bifogad fil  bild.JPG   428,35K   6 Antal nerladdningar

#4

Postad 19 januari 2014 - 18:02

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Ett tips är ju att lägga upp bilderna direkt i tråden så man slipper ta ner var och en för att kunna se dom.

#5

Postad 19 januari 2014 - 18:09

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Med dina rumsmått är det 32.2hz som är din första axiala rumsmod. Ser ut att stämma enligt mätningarna. Om du kan med riktad absorbent ta ner den så har du vunnit mycket.

#6

Postad 19 januari 2014 - 18:14

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
En riktad membranabsorbent hade också kunnat funka, utöver kvartsvågpipa eller helmholtz i form av svanå V6 eller egenbyggd. Membranabsorbenten hade nog tagit minst plats synmässigt. Rent teoretiskt kan ju bygga en membranabsorbent av en hel vägg och kanske offra 10cm i utbyggnad. :)

#7

Postad 19 januari 2014 - 20:22

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Med dina rumsmått är det 32.2hz som är din första axiala rumsmod. Ser ut att stämma enligt mätningarna. Om du kan med riktad absorbent ta ner den så har du vunnit mycket.

OK, kan du ge exempel på en riktad absorbent?

En riktad membranabsorbent hade också kunnat funka, utöver kvartsvågpipa eller helmholtz i form av svanå V6 eller egenbyggd. Membranabsorbenten hade nog tagit minst plats synmässigt. Rent teoretiskt kan ju bygga en membranabsorbent av en hel vägg och kanske offra 10cm i utbyggnad. :)

och membranabsorbent, vad finns att tillgå om man inte vill bygga om en hel vägg?

Ett tips är ju att lägga upp bilderna direkt i tråden så man slipper ta ner var och en för att kunna se dom.

Jo det blir ju onekligen enklare. blev så här av bara farten, kasst att Room analyzer bara exporterar bmp och inte jpg. Men jag kan ju konvertera dem om det förenklar

#8

Postad 19 januari 2014 - 20:37

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

OK, kan du ge exempel på en riktad absorbent?

och membranabsorbent, vad finns att tillgå om man inte vill bygga om en hel vägg?


Ja alltså, en absorbent som är ägnad att primärt ta hand om 32,2hz i det här fallet. Rent praktiskt kan du inte ta bort den rumsmoden med poröst material (ex isoleringsmaterial av olika sort).

Membranabsorbent behöver inte ta upp en hel vägg, men jag har själv klurat i de tankarna då jag sett att andra akustiker har byggt ut en hel vägg som en membranabsorbent som utöver att ta en primär mod, kan även ta andra frekvenser berende på hur den är sammansatt.

Den enda absorbent som kan köpa rakt av som kan ta din rumsmod (vad jag känner till) är förmodligen en Svanå V6, men det räcker inte med bara en. Komorok på forumet har själv byggt en riktad helmholtz-absorbent, du skulle kunna fråga honom om uträkningar. Märk väl att även om du bygger en helmholtz så förutom att den måste stämmas av till att ta din problemfrekvens, så måste den även placeras där den ger bäst resultat. Hur det går till vet jag tyvärr inte exakt. Du skulle kunna fråga på gearslutz där flertalet akustiker huserar och svarar på frågor.

Redigerat av XavierJH, 19 januari 2014 - 20:38.


#9

Postad 19 januari 2014 - 20:44

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0
Jag bygger mer än gärna något själv men just nu famlar jag lite i mörkret och det blir rena gissnings leken från min sida om vad som ska tillverkas och vart det ska placeras. Risken är att det kostar en massa pengar i material och en massa tid läggs och så blir det inte till det bättre, i värsta fall kanske jag försämmrar akustiken ytterligare om fel åtgärder görs

Hittills har jag placerat absorbenter i främre hörn och på första reflexer på väggar och i tak. Diffusorer har placerats på alla väggar och en i taket ovan sweetspot är på gång. Det låter hyfsat bra men jag vill försöka göra det bättre, vilket det borde gå att göra för enligt mätningen så ser det ju inte direkt optimalt ut.

#10

Postad 19 januari 2014 - 21:00

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Snyggt biorum du har! Kollade inte dina bilder förrän nu. Att köpa 4 st Svanå V6, om det nu räcker, kan nog bli en dyr historia bara det, men mitt förslag är att du tar kontakt med en akustiker snarast. Denne torde snabbt kunna ge dig en exakt ritning på hur den riktade absorbenten ska se ut samt var den ska vara placerad. Så hade jag gjort i alla fall. Om det finns fler problemområden så kan du få fler råd, men utifrån din mätning ser det inte ut att vara några större konstigheter förutom ~30hz.

#11

Postad 19 januari 2014 - 21:04

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Ja alltså, en absorbent som är ägnad att primärt ta hand om 32,2hz i det här fallet. Rent praktiskt kan du inte ta bort den rumsmoden med poröst material (ex isoleringsmaterial av olika sort).

Membranabsorbent behöver inte ta upp en hel vägg, men jag har själv klurat i de tankarna då jag sett att andra akustiker har byggt ut en hel vägg som en membranabsorbent som utöver att ta en primär mod, kan även ta andra frekvenser berende på hur den är

Den enda absorbent som kan köpa rakt av som kan ta din rumsmod (vad jag känner till) är förmodligen en Svanå V6, men det räcker inte med bara en. Komorok på forumet har själv byggt en riktad helmholtz-absorbent, du skulle kunna fråga honom om uträkningar. Märk väl att även om du bygger en helmholtz så förutom att den måste stämmas av till att ta din problemfrekvens, så måste den även placeras där den ger bäst resultat. Hur det går till vet jag tyvärr inte exakt. Du skulle kunna fråga på gearslutz där flertalet akustiker huserar och svarar på frågor.



Jaja, det borde jag ju faktiskt kunnat räkna ut att det betydde. Ja det kan väl bara betyda svanå V6 om man inte besitter kunskapen i uträkning och tillämpning att själv göra en likvärdig sådan (vilket jag saknar!)

Jo det behövs kanske några stycken (V6:or) och ja risken är väl att optimal placering inte alls är en estetisk placering eller rent av opraktisk då det trots allt är ett biorum så en V6:a mitt i skottlinjen är ju inte så kul


Redigerat av Unregisterede8757e04, 19 januari 2014 - 21:11.


#12

Postad 19 januari 2014 - 21:09

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Snyggt biorum du har! Kollade inte dina bilder förrän nu. Att köpa 4 st Svanå V6, om det nu räcker, kan nog bli en dyr historia bara det, men mitt förslag är att du tar kontakt med en akustiker snarast. Denne torde snabbt kunna ge dig en exakt ritning på hur den riktade absorbenten ska se ut samt var den ska vara placerad. Så hade jag gjort i alla fall. Om det finns fler problemområden så kan du få fler råd, men utifrån din mätning ser det inte ut att vara några större konstigheter förutom ~30hz.


Tackar! Ja det borde väl vara bäst att få en yrkesman att tala om vad som kan göras. Hade i min enfald trott att jag skulle reda ut det själv men det kan jag nog glömma... Vet du vad en V6:a kostar? Mailade Matts på Svanå tidigare i veckan men har inte fått svar ännu

#13

Postad 19 januari 2014 - 21:15

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Nånstans norr om 3k har jag för mig.

#14

Postad 19 januari 2014 - 21:20

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0
Aj faan, man kanske skulle kolla begagnat marknaden....

#15

Postad 20 januari 2014 - 00:21

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 217 inlägg
  • 0
Såg tidigare i veckan att det låg ute V6 (har jag för mig) och även v4 på hifi magasinet. Men kommer inte ihåg hur många eller vad han ville ha för dom.

#16

Postad 20 januari 2014 - 06:56

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0
tack för tipset

#17

Postad 21 januari 2014 - 08:24

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0
Fick tag på en V6 på annons från Hifi Magasinet, hämtar den på Söndag. Är införstådd med att bara en räcker nog inte men det är ju en början i alla fall.

#18

Postad 21 januari 2014 - 09:26

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 217 inlägg
  • 0
Grattis. Kul att du fick tag på en iaf :D Du får återkomma när du provat den.

#19

Postad 21 januari 2014 - 09:35

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0
Yepp det ska jag göra, eller så kommer det ut en säljes annons :P

#20

Postad 22 januari 2014 - 06:55

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Har för mig att Zartok här på forumet har 2st liggandes, ev till salu. Bor knappast nära, men de går kanske att skicka med bussgods eller dylikt?


Ok, ska testa på söndag om det blir något bättre så får jag jaga en till.

#21

Postad 22 januari 2014 - 11:06

Unregistered05253787
  • Unregistered05253787
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Jag rekommenderar att man använder fler än bara en eller två. Minst 4 är en varm rekommendation (V4,V6), annars skulle jag gå på bredbandigare absorption, då det ger mer resultat per krona.

#22

Postad 22 januari 2014 - 11:14

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Jag rekommenderar att man använder fler än bara en eller två. Minst 4 är en varm rekommendation (V4,V6), annars skulle jag gå på bredbandigare absorption, då det ger mer resultat per krona.


Lycka till med bredbandig absorption mot en rumsmod på 32hz :)

#23

Postad 22 januari 2014 - 12:03

Unregistered05253787
  • Unregistered05253787
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Du missförstår. Den frekvensen är ju lätt hjälplös på det viset. Men nyttan att brebandigt absorbera i basen är oftast mer värt än en V4 eller V6, vilken det nu är som är den stora. Den lilla har likväl ingen effekt under 45Hz.

Så det jag säger är, skall du använda HH, använd fler. Annars tillverka egna/köp andra och jobba med basområdet istället för en HH.

#24

Postad 22 januari 2014 - 13:16

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Jag rekommenderar att man använder fler än bara en eller två. Minst 4 är en varm rekommendation (V4,V6), annars skulle jag gå på bredbandigare absorption, då det ger mer resultat per krona.


Med bredbandig menar du likt akustikskivor av olika slag?

#25

Postad 22 januari 2014 - 14:32

Unregistered05253787
  • Unregistered05253787
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Exempelvis en hörn/panelabsorbent.Något som har bra verkningsgrad mellan kanske 60-500. Det finns produkter på marknaden, Auralex, GIK och Sofsci mfl har produkter för ändamålet.

Eller så bygger du en =)

Med bredbandig menar jag en som inte bara angriper en diskret frekvens, utan en som agerar iaf över 1/3 oktav, gärna mer.
Svanå Varitune är en Helmholtz resonator, den angriper en frekvens om den är tom. Fyller du den med fluff så blir den bredbandigare, men samtidigt mycket mindre effektiv. En "hörnmodul" ger en högre effektiv absorptionsyta och kommer därför göra större verkan.

#26

Postad 22 januari 2014 - 23:56

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0
ok, jag förstår. Jag har redan egenbyggda hörnabsorbenter i främre hörnena och på första reflex på sidovägg och i tak samt heltäcknings matta samt en del diffusorer. du kan se dem bland mina bilder. dock är det en ganska kraftig peak på 33Hz om du ser på mätkurvan i mitt första inlägg.

Har varit lite sugen på superchunk corner, men testar nu 1 V6 först.

återkommer med resultat

#27

Postad 23 januari 2014 - 07:09

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Har du inga större problem i övriga registret så är det ju bara slöseri med pengar om du köper t.ex. superchunk corner.
Sikta på riktade istället och ta ned de stora problemen istället om du är nöjd i övrigt.

Har tidigare ägt 4st superchunk corners och de fungerade bra, absolut. Dock inte så långt ned i registret som jag hade önskat. Vid 60Hz så hade de i princip noll verkan.


Det är lite så jag tänker då just 33:an är så uppenbar, en riktad snarare en bredbanding för att komma åt just den moden

#28

Postad 23 januari 2014 - 10:23

Unregistered05253787
  • Unregistered05253787
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Jag kollade på rum och mätningar lite noggrannare. HH kommer vara det du behöver,då du redan har relativt kort efterklang i basen i övrigt och dessutom har ett behandlat rum. Men värt att säga igen, skaffa iaf 2st. Då du har så pass kort efterklang så kommer du behöva minska amplituden på den relativt mycket och få bort ringningen.

#29

Postad 23 januari 2014 - 10:33

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Jag kan ju tyvärr inte XTZ:s program, men om decibelnivåerna stämmer i diagrammen är svepet gjort med rätt låg volym. Min stilla undran är om man verkligen kan lita på att efterklangen är relativt kort vid den första rumsmoden då amplituden ändå är rätt signifikant. Men jag håller med om att man behöver säkerligen åtminstone 2 för att få ett bra resultat, kanske fler. Dessutom behöver de placeras där de gör mest nytta, men trådskaparen har nog tid till att flytta runt åbäket på flera positioner och göra flera mätningar. :)

Annars är jag personligen nyfiken på hur man på ett bättre sätt kommer fram till var man ska placera en HH t.ex. Låter man högtalaren skicka ut en sinuston på den frekvens man vill dämpa, och flyttar runt miken för att hitta platsen där amplituden är som högst?

#30

Postad 23 januari 2014 - 12:14

Unregistered05253787
  • Unregistered05253787
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Jag skulle inte säga att nivåerna är helt rätt. De kan diffa en del.

Jag skulle inte säga att amplituden är sååå illa. Den är skarp, men inte fullt så alarmerande. Sättningstiden blir inte så himla mycket längre bara för att amplitudtoppen är någon dB högre. Visst är det skillnad, men inte så stor.

Gällande placering, så kan man köra trial and error. Men då det handlar om första fundamentalresonansen så är hörnet mer eller mindre givet.
Där kommer du alltid ha ett tryckmaxima. Det man skall lägga mer tid på imho, är att se till att HH träffar precis rätt frekvens. Då Q värdet är högt så kommer mycket små justeringar göra skillnad. Sen är det alltid bra att verifiera med tongenerator. Så man behöver inte kånka runt så mycket.

När man däremot har den/de justerade rätt så kommer "svansen" kortas avsevärt i spektrogrammet.

#31

Postad 23 januari 2014 - 12:29

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0
@Ribbon: Yes, är införstådd med att det säkert krävs minst 2. Min enda farhåga är att den mest effektiva placeringen inte är praktisk möjlig pga annan inredning eller att den skulle skymma bilden.

Jag hoppas på att vä+hö om duken ska ge effekt då detta nästan är de enda tänkbara placeringarna.

@Xavier: tyckte volymen var ganska ok, inom xtz rekomendationen i alla fall. på det färgade diagrammet bredvid mätkurvan strålar det ju ut en ordentlig svans vid 32Hz. Är inte det tecken på lång efterklang?

#32

Postad 23 januari 2014 - 13:44

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Jag skulle inte säga att nivåerna är helt rätt. De kan diffa en del.

Jag skulle inte säga att amplituden är sååå illa. Den är skarp, men inte fullt så alarmerande. Sättningstiden blir inte så himla mycket längre bara för att amplitudtoppen är någon dB högre. Visst är det skillnad, men inte så stor.

Gällande placering, så kan man köra trial and error. Men då det handlar om första fundamentalresonansen så är hörnet mer eller mindre givet.
Där kommer du alltid ha ett tryckmaxima. Det man skall lägga mer tid på imho, är att se till att HH träffar precis rätt frekvens. Då Q värdet är högt så kommer mycket små justeringar göra skillnad. Sen är det alltid bra att verifiera med tongenerator. Så man behöver inte kånka runt så mycket.

När man däremot har den/de justerade rätt så kommer "svansen" kortas avsevärt i spektrogrammet.


Ok, ska bli intressant att testa. Även om jag iofs har begränsade platser att ställa dem på så har ju varje plats 4 tänkbara möjligheter på åt vilket håll slitsöppningen ska mynna åt. Sedan hsr jag ca 10 cm att spela på hurvida den ska stå direkt mot vägg eller liten luftspalt mellan vägg & V6

Redigerat av Unregisterede8757e04, 23 januari 2014 - 14:12.


#33

Postad 26 januari 2014 - 20:39

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0
Då var en styck V6 hämtats och provad först höger främre hörn, sedan höger bak vid dörren och till sist vänster fram som på bilden nedan. bifogat även här slitsen öppnad ca 25mm vilket verkade ha bäst effekt och riktad mot mitten av rummet. Svansen i spektogrammet är fortfarane lång vid 31,5Hz men är nu ljusblå istället för gul? (mindre efterklang?) Nedan också bild från Room analyzers mätkurva

RA mätningen:

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregisterede8757e04, 26 januari 2014 - 20:45.


#34

Postad 26 januari 2014 - 20:55

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Kan du inte göra ett overlay mellan före och efter-kurvor? Om jag snabbt tittar på dina tidigare mätningar ser det ut som om du sänkt moden med ett par decibel och efterklangen har sänkts rätt ordentligt. Jag tror fortfarande att du skulle behöva mäta med en högre ljudnivå, om nu XTZ rapporterar rätt.

Hur låter det? Det borde gett en hörbar skillnad kan jag tycka.

Utsläckningarna som börjar runt drygt 100hz kan bero på närhet till bakvägg och framförallt att din vänsterhögtalare är så nära V6:an. Shit vad stor den var för övrigt... :)

#35

Postad 26 januari 2014 - 21:12

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Kan du inte göra ett overlay mellan före och efter-kurvor? Om jag snabbt tittar på dina tidigare mätningar ser det ut som om du sänkt moden med ett par decibel och efterklangen har sänkts rätt ordentligt. Jag tror fortfarande att du skulle behöva mäta med en högre ljudnivå, om nu XTZ rapporterar rätt.

Hur låter det? Det borde gett en hörbar skillnad kan jag tycka.

Utsläckningarna som börjar runt drygt 100hz kan bero på närhet till bakvägg och framförallt att din vänsterhögtalare är så nära V6:an. Shit vad stor den var för övrigt... :)


Har bara dom andra kurvorna sparade som bmp bilder så jag kan inte göra overlay tyvärr, och kommer inte heller ihåg vilken volym jag hade på förstärkaren vid det mät tillfället så kurvorna blir kanke lite missvisande i jämförelse. Tycker ändå över lag att kurvan ser lite jämnare ut. Och då jag mest kört XTZ test ton tills öronen trillar av så lyssnade jag på lite Katie Melua och jag vill tycka att mellanregister och diskant faktiskt kommer fram lite bättre, kanske till följd av att basen dämpat sig ett par db.

Och den är AS Stor! Det var rätt jobbigt att baxa runt den själv men den gled rätt bra på heltäckningsmattan som tur var. Har också tänkt på just det dilemat att högtalaren kommer så nära... Samt att jag istället för ett vinkelrätt hörn skapat två istället... Men jag får väl snickra något som sneddar av hörnen lite.

Hade varit intressant att testa en till hö fram och se vad det gör för kurvan och hur det skulle låta med den bättre symmetrin som blir.

Redigerat av Unregisterede8757e04, 26 januari 2014 - 21:16.


#36

Postad 26 januari 2014 - 22:50

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 217 inlägg
  • 0
Ja, fan vad stor den va

Hur långt ner i frekvens kan en V6 ta?

#37

Postad 27 januari 2014 - 06:50

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Ja, fan vad stor den va

Hur långt ner i frekvens kan en V6 ta?


Den är verksam mellan 25-60 Hz enligt svanås hemsida diffusor.se

Hade önska att den istället hade haft måtten av en V4, 43x43 cm istället för 60x60...

#38

Postad 28 januari 2014 - 22:49

Unregistered05253787
  • Unregistered05253787
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Då var en styck V6 hämtats och provad först höger främre hörn, sedan höger bak vid dörren och till sist vänster fram som på bilden nedan. bifogat även här slitsen öppnad ca 25mm vilket verkade ha bäst effekt och riktad mot mitten av rummet. Svansen i spektogrammet är fortfarane lång vid 31,5Hz men är nu ljusblå istället för gul? (mindre efterklang?) Nedan också bild från Room analyzers mätkurva

RA mätningen:


Jämfört med före så har du fått ner nivån på efterklangen, varav du ser i den minskade intensiteten i spektrogrammet.

Då du har tryckmax i hörn så säger jag, ställ den i hörn, och med port nära vägg.

#39

Postad 28 januari 2014 - 22:56

Unregistered05253787
  • Unregistered05253787
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Och den är AS Stor! Det var rätt jobbigt att baxa runt den själv men den gled rätt bra på heltäckningsmattan som tur var. Har också tänkt på just det dilemat att högtalaren kommer så nära... Samt att jag istället för ett vinkelrätt hörn skapat två istället... Men jag får väl snickra något som sneddar av hörnen lite.

Hade varit intressant att testa en till hö fram och se vad det gör för kurvan och hur det skulle låta med den bättre symmetrin som blir.


Just utsläckningen beror sannolikt på avstånd till väggen bakom högtalaren. V6 skall inte göra någon märkbar skillnad där om inte avståndet till den i sidan är samma som mot väggen.

Gällande placering så går det bra att ställa den i bakre delen av rummet också, testa. Det som dock är viktigt är att ställa in porten korrekt. Någon mm skillnad kan vara kritisk. Många mätningar blir det =) Men det syns tydligt när du träffar rätt.

Den är verksam mellan 25-60 Hz enligt svanås hemsida diffusor.se

Hade önska att den istället hade haft måtten av en V4, 43x43 cm istället för 60x60...


Förstås, men med följd av att du antingen inte märkt nyttan, eller inte arbetat i rätt frekvensområde. ;)

#40

Postad 28 januari 2014 - 23:19

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Just utsläckningen beror sannolikt på avstånd till väggen bakom högtalaren. V6 skall inte göra någon märkbar skillnad där om inte avståndet till den i sidan är samma som mot väggen.

Gällande placering så går det bra att ställa den i bakre delen av rummet också, testa. Det som dock är viktigt är att ställa in porten korrekt. Någon mm skillnad kan vara kritisk. Många mätningar blir det =) Men det syns tydligt när du träffar rätt.



Förstås, men med följd av att du antingen inte märkt nyttan, eller inte arbetat i rätt frekvensområde. ;)


Exakt, därför blev det en V6

25mm gav som jag skrev bäst resultat och 3 av 4 möjliga hörn testats, höger fram gav bäst kurva, dock med porten åt höger(mot högtalaren alltså)

Ska testa mer när tillfälle ges


#41

Postad 09 februari 2014 - 17:28

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0
Nu har jag flyttat basen till vänster bak, lite opraktiskt mitt framför mediaskåpet, men det var här det lät bäst. Jag tog ut V6 då det helt enkelt inte ser speciellt snyggt ut och jag säkert behövt minst några till.

Jag fick knappt någon effekt av PEQ justeringarna på DSP:n till basen men kom på att så länge frontarna är ställda som large så kvarstår ev. problem frekvenser. Satte dem till small och efter lite DSP justering så hittade XTZ inga problem mer. Så här ser nuvarande kurva ut:

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  ny.jpg   169,02K   8 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregisterede8757e04, 09 februari 2014 - 23:34.


#42

Postad 03 november 2014 - 20:09

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0
Så här ser mätning ut med 2 basar fram och en bas bak. Tog bort främre hörnabsorbenterna då det är de som orsakar dipparna vid ca 120 och 200Hz. Vid denna mätning står främre basarna mellan respektive front och center.

Har även testat med basarna i de främre hörnena men ska testa/mäta vidare.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  setup1.jpg   169,27K   5 Antal nerladdningar


#43

Postad 07 november 2014 - 14:22

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0
Men på den senaste bilden ser det ju ut som om du har mycket längre efterklang än förra. Det kan ju inte vara bra.
Dalar som inte är så bredbandiga har jag för mig att man är mindre känslig för än lång efterklang vid en viss frekvens. I alla fall när man lyssnar på musik och film och inte bara tittar på diagram. ;)

#44

Postad 07 november 2014 - 14:35

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0
Visst är det så att till syvens och sistens så får örat avgöra. Vad jag vet så var faktiskt diskmaskinen på när jag mätte och jag har märkt att bakgrunds "oljud" märks ganska tydligt på mätningarna. Dock inte sagt att just detta gav utslag men är inte förvånad

Rummet spelar tyvärr med på lägre frekvenser, borde vara bla 31Hz där jag haft bekymmer hela tiden. En DSPeaker kommer på måndag, ska mäta OCH Lyssna när den är inkopplad. Återkommer med intryck och mätresultat

#45

Postad 13 november 2014 - 19:33

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0
Fler basar kan vara en "enklare lösning" men oftast dyrare, sätt basar fram och bak..

#46

Postad 13 november 2014 - 22:17

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Fler basar kan vara en "enklare lösning" men oftast dyrare, sätt basar fram och bak..


Två framme och en bak i nuläget. På sin höjd kan ytterligare en liten bas placeras bak men kommer hamna mitt i ingången. Annars är det 4 st fram som gäller. Men det börjar låta bra nu så man kanske ska inse att man är nöjd snart

DSpeakern gjorde kurvan sämmre med mer efterklang. Testade med alla olika inställningarna utan större framgång. Så den får nog gå till försäljning igen.

#47

Postad 13 november 2014 - 23:06

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0
ok, du hade ju inget jätte drag under 30 direkt, hur blir det om du skulle sätta ett högpass filter på 35hz men inte specielt brant, kanske 6db branthet. en minidsp kanske vore en bättre lösning för att kunna ändra mer själv.

#48

Postad 14 november 2014 - 07:31

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

ok, du hade ju inget jätte drag under 30 direkt, hur blir det om du skulle sätta ett högpass filter på 35hz men inte specielt brant, kanske 6db branthet. en minidsp kanske vore en bättre lösning för att kunna ändra mer själv.


Är ju egentligen helt kass på att läsa av en kurva mer än att jag är införstådd på att den ska var så jämn som möjligt och ha så lite efterklang som möjligt

Hur skulle den sett ut om det varit mer drag vid 30? Gått in på 55-60 snarare är strax över 40 då ?

Mini DSP kanske vore något. Sedan denna mätning står nu främre subbarna i resp främre hörn istället för mellan frontar och center. Låter bättre så, ska mäta lite i helgen. Har ju DSP på XTZ:an men är bättre om man kunde styra alla 3 basar från samma DSP

#49

Postad 14 november 2014 - 23:40

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0
Var har du ställt den bakre basen? Står den precis intill bakväggen eller en bit ut? Står den mitt på bakre väggen eller närmre en sidovägg?

Testa att ställ bakre basen mitt på väggen, alltså lika långt till båda sidoväggarna och gör en mätning 1/4 av rummets mått från bakväggen.

Vad hände med DSPeaker? kom den aldrig?
Eftersom du har en dsp i varje bas, så testa att ställ dem på att sänka med kanske 10 dB vid just 30 Hz (eller 32 eller 29 eller vilken frekvens det nu är) med ett q-värde på kanske 4 eller 5?

#50

Postad 15 november 2014 - 17:36

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Var har du ställt den bakre basen? Står den precis intill bakväggen eller en bit ut? Står den mitt på bakre väggen eller närmre en sidovägg?

Testa att ställ bakre basen mitt på väggen, alltså lika långt till båda sidoväggarna och gör en mätning 1/4 av rummets mått från bakväggen.

Vad hände med DSPeaker? kom den aldrig?
Eftersom du har en dsp i varje bas, så testa att ställ dem på att sänka med kanske 10 dB vid just 30 Hz (eller 32 eller 29 eller vilken frekvens det nu är) med ett q-värde på kanske 4 eller 5?


Lättast om du kollar i albumet om du vill förstå hur det ser ut, https://www.minhembio.com/Stålis/345125/

OBS bilden på framväggen visar bara en REL sub, det står nu 2 st, fast i resp. hörn. Kurvorna vart snarlika med T1:orna mellan frontar och center eller i hörnen, men det låter bättre med REL subbarna i hörnen. Står ca 40 cm från vägg bakåt och 20 cm från sidovägg

Har bara DSP till XTZ 12:an som står bak, REL T1:orna saknar DSP. Jag testade precis som du sade att dra ner 31Hz på XTZ:n men det hjälper ju inte riktigt när dom andra basarna samt frontarna inte berörs av DSP justeringen

Just frontarna tror jag är en bov i det hela, jag kör dem som Large då de låter helt klart bäst så. Men satta till Small tror jag att en del problem på 31Hz försvinner. Samt att de måste stå som large om högnivå matningen ska funka till REL subbarna. Och dessa låter klart bäst med Högnivå matning vid musik och högnivå + lågnivå i film.

Jo DSPeakern kom och efter kalibrering såg kurvan sämre ut och betydligt mer efterklang. Har nu kopplat ur den och ska försöka lite till utan den, får jag till kurvan lite bättre och jag är nöjd med ljudet så släpper jag nog det hela sen. Jag har nog rätt bra ljud/bas när allt kommer omkring. DSPeakern åker nog ut på försäljning igen.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.