Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nätverksproblem, mesh och Ikea Trådfri

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 december 2020 - 11:06

gregerroland
  • gregerroland
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Jag kör sedan en tid tillbaka TP-Link Deco M9 mesh-nätverk med tre noder. Allting fungerar perfekt förutom min lösning för "det smarta hemmet". Det styrs via Apple HomeKit med en Apple TV 4 som hub. Denna är kopplad via ethernet till en av M9:orna (satellit) via en switch. Till samma switch och M9:a är en Ikea Trådfri-hub och en Philips Hue-hub kopplad. IKEA-hubben har jag tilldelat en fast IP-adress nu som ett led i min felsökning, men det gjorde ingen skillnad. Via Trådfri styrs ett par rullgardiner, ett eluttag och några lampor. Via Philips ett par lampor. 

 

Allting fungerar helt perfekt för det mesta, men ibland då jag är på nedervåningen (och antar att jag då är ansluten till en annan mest-nod) så svarar inte IKEA-tillbehören alls via HomeKit. Hue funkar dock perfekt, och likaså ett par andra eluttag som är "fristående" utan hub.  Ifall jag då avaktiverar WiFi på telefonen och ansluter via 4g så fungerar allting som det ska igen. Och ifall jag går upp på övervåningen och ansluter till rätt nod igen (antar jag) så fungerar det.

 

Detta övergår mitt förstånd och jag har inte hittat någon lösning trots mycket research. Även om jag är kopplad till "fel mest-nod" så kommer jag ju uppenbarligen åt Apple TV:n eftersom den då fortfarande styr Hue-hubben mm. Varför kan då inte Apple TV:n även styra Trådfri-hubben? Dessa är ju trådbundna till samma switch. Och samtidigt kan jag komma åt Trådfri genom att använda HomeKit via 4g.

 

Hoppas verkligen någon kan hjälpa mig lite med detta! En enkel lösning vore ju annars att skippa IKEA helt och migrera över till Hue. Men då kan jag inte styra mina rullgardiner... 



#2

Postad 13 december 2020 - 10:16

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
För tests skull, har du testat att flytta på IKEA-hubben?

#3

Postad 13 december 2020 - 11:32

gregerroland
  • gregerroland
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Nej, det har jag inte gjort. Antar att du menar att flytta den till en annan mesh-nod (den primära)? Har inte gjort det av den enkla anledningen att jag inte kan ha den där oavsett pga WAF... :)



#4

Postad 13 december 2020 - 12:07

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Ja, om inte annat så för tests skull.

Byt fru ,)

#5

Postad 13 december 2020 - 12:24

gregerroland
  • gregerroland
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Hehe, ja det är ju en tanke! Jag testade nu, och resultatet blev det omvända - funkar på nedervåningen men inte på övervåningen. Kan vara värt att nämna att när IKEA-prylarna inte fungerar via HomeKit så kommer jag heller inte åt IKEA-hubben via IKEAs app.

 

Det är som att Philips Hue och IKEA har olika sätt att göra sig kända på nätverket. Men det tycker jag inte borde ha någon betydelse eftersom det är en trådbunden Apple TV som ju ändå styr allt. Och den är ju trådad till både IKEA och Hue. Och Apple TV:n har jag ju alltid åtkomst till. 


Redigerat av gregerroland, 13 december 2020 - 12:25.


#6

Postad 13 december 2020 - 13:46

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Det är inte så att du får olika subnet beroende på vilken M9-nod du är ansluten till?

#7

Postad 13 december 2020 - 16:14

gregerroland
  • gregerroland
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Bra fråga! Hur kollar jag upp det? Är ingen nätverksexpert, vilket säkert märks :)



#8

Postad 13 december 2020 - 16:49

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Under wifi i telefonen, klicka på det nät du är ansluten till, står där, iaf på Andråjd.

#9

Postad 15 december 2020 - 13:45

gregerroland
  • gregerroland
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Yes, det är samma subnet. Fler idéer?  :ph34r:



#10

Postad 15 december 2020 - 14:27

oakface
  • oakface
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0
Har du uppdatert Deco systemet i appen? Sätt sen devis till router i avancerae inställningar. Hoppas det funkar :)

#11

Postad 15 december 2020 - 19:55

gregerroland
  • gregerroland
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Har du uppdatert Deco systemet i appen? Sätt sen devis till router i avancerae inställningar. Hoppas det funkar :)

Appen säger att jag kör senaste firmware och systemet körs i "router mode", dvs, en satellit agerar router.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.