Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Bygga absorbenter sjÀlv! Vilket tyg och isolering?

158 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 04 april 2018 - 17:02

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 202 inlĂ€gg
  • 0

Hittar absolut inget, men det lutar Ă„t sĂ„na hĂ€r https://www.bauhaus....mm-70-1-2m.html

 

Jag minns att det var lite knöligt att hitta pĂ„ just dem. Tror att jag fann siffrorna i ett akustikforum till slut. Hittar inte sjĂ€lv just nu men jag Ă€r ganska sĂ€ker pĂ„ att det var 20-30.000 Pa.s/m2



#52

Postad 04 april 2018 - 17:02

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlĂ€gg
  • 0

tror dom blir bra, kör pÄ..

 Tror gör man i kyrkan... Men sĂ„ har du ju lagt ribban tidigare ;) 

egentligen bryr jag mig inte om att rÀkna pÄ det, köper nog bara plattorna och smÀller upp, rummet de ska vara i ekar rÀtt bra nu, sÄ allt som dÀmpar blir bÀttre, bygger pÄ efter hand tills de lÄter bra..



#53

Postad 04 april 2018 - 17:18

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

  • 3 158 inlĂ€gg
  • 0

hehe, inte du igen.....   



#54

Postad 26 juni 2018 - 14:48

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

  • 3 158 inlĂ€gg
  • 0

lyfter trÄden igen, den butiken jag skulle köpa knaufs markskivor ifrÄn verkar ej finnas, sÄ de lutar Ät dessa:

https://www.byggmax....phoCNlgQAvD_BwE

 

finns 2 pdf filer om just dessa lĂ€ngre ner i sidan,,,, skulle dessa funka ok? 

 

och vart lÀser man att de Àr "sÀkra" att ha inomhus, givetvis klÀdda mer tyg över..


Redigerat av hundrakg, 26 juni 2018 - 14:50.


#55

Postad 16 juli 2018 - 08:29

BioHiFi
  • BioHiFi
  • AnvĂ€ndare

  • 236 inlĂ€gg
  • 1

lyfter trÄden igen, den butiken jag skulle köpa knaufs markskivor ifrÄn verkar ej finnas, sÄ de lutar Ät dessa:

https://www.byggmax....phoCNlgQAvD_BwE

 

finns 2 pdf filer om just dessa lĂ€ngre ner i sidan,,,, skulle dessa funka ok? 

 

och vart lÀser man att de Àr "sÀkra" att ha inomhus, givetvis klÀdda mer tyg över..

 

Det finns ett sÀkerhetsdatablad lÀngre ner i:

https://www.byggmax....phoCNlgQAvD_BwE

 

DÀr kan man bland annat lÀsa:

"Beskrivning av Ă„tgĂ€rder vid första hjĂ€lpen Inandning: AvlĂ€gsna dig frĂ„n den dammiga platsen. Skölj munnen och snyt nĂ€san. Hud: Vid klĂ„da orsakad av mekaniska effekter hos fibrerna, ta av de kontaminerade plaggen och tvĂ€tta huden försiktigt med kallvatten och tvĂ„l. Ögon: Skölj ögonen med rikligt med vatten. FörtĂ€ring: Drick mycket vatten om Ă€mnet har förtĂ€rts av misstag."

 

Ögon-/ansiktsskydd AnvĂ€nd skyddsglasögon vid arbete med produkten över huvudet. Ögonskydd sĂ„som specificerat i EN 166 rekommenderas. Hudskydd TĂ€ck exponerad hud genom att anvĂ€nda skyddsklĂ€der som sluter tĂ€tt kring hals och handled. Handskydd AnvĂ€nd skyddshandskar för att undvika klĂ„da i enlighet med EN 388. Andningsskydd Vid arbete i oventilerat utrymme eller arbete som kan orsaka utslĂ€pp av damm, anvĂ€nd ansiktsmask av engĂ„ngstyp. Ansiktsmask som uppfyller kraven i EN 149 FFP2 rekommenderas.

 

 

Om sedan ett tyg utanpÄ förmÄr hÄlla inne dessa smÄ fibrer (och damm) eller inte, det fÄr du sjÀlv avgöra. Personligen misstÀnker jag att det inte Àr sÄ. Om du inte anvÀnder ett oerhört tÀtt tyg, förstÄs, men dÄ stoppar det dina högre frekvenser frÄn att absorberas.

 

.


Redigerat av BioHiFi, 16 juli 2018 - 08:37.


#56

Postad 16 juli 2018 - 14:10

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 202 inlĂ€gg
  • 0

SÀkerhetsdatabladet nÀmner inte nÄgot om nÄgra risker med fast monterade skivor. Jag kan inte se nÄgon anledning till varför de skulle damma efter att de monterats.

 

Snarare ger sÀkerhetsdatabladet mig en kÀnsla av att det Àr tryggt att anvÀnda. I.a.f. inga farliga kemikalier vilket Àr det man brukar varna för med dessa produkter. Man ska vidta försiktighetsÄtgÀrder första gÄngen materialet hettas upp till över 190C men det kanske inte blir aktuellt i hundras fall ;)

 

Vanlig försiktighet vid byggandet och ett par drag med dammsugaren över dem nÀr de Àr klara sÄ ser jag inga problem med dem.



#57

Postad 18 juli 2018 - 08:21

BioHiFi
  • BioHiFi
  • AnvĂ€ndare

  • 236 inlĂ€gg
  • 0

 

Att sĂ„dan varning inte finnes kan ju vara för att de Ă€r tillverkade i syfte att monteras " i vĂ€ggar, golv och tak i alla typer av byggnader."

 

AlltsÄ inne i vÀggar och golv. Bakom tjocka skivor av gips och masonit. Ingenstans i anvÀndningsbeskrivningen stÄr det att de Àr tÀnkta att anvÀndas bakom en bit poröst tyg. Hade anvÀndningsomrÄdet varit detta sÄ hade vi sÀkert sett varningar för detta ocksÄ.

 

.


Redigerat av BioHiFi, 18 juli 2018 - 08:23.


#58

Postad 18 juli 2018 - 08:45

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 202 inlĂ€gg
  • 0

Varför skulle orörd isolering damma? Inte ens löst damm dammar nÀr det ligger orört inomhus.

 

Jag har sjÀlv knaufs stenullsskivor som absorbenter i mitt biorum (sedan snart 4 Är tillbaka). De dammar förstÄs ingenting dÀr de hÀnger pÄ vÀggarna.



#59

Postad 18 juli 2018 - 09:10

BioHiFi
  • BioHiFi
  • AnvĂ€ndare

  • 236 inlĂ€gg
  • 0

Vad du ser, ja. Kanske en lungröntgen skulle ge en annan bild, vad vet jag.

 

.


Redigerat av BioHiFi, 18 juli 2018 - 09:10.


#60

Postad 18 juli 2018 - 16:53

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

  • 3 158 inlĂ€gg
  • 0

blir faktiskt lite osĂ€ker hĂ€r nu, de man inte vet kanske man inte ska köpa o smĂ€lla upp, skillnad om det Ă€r nĂ„got man chansar pĂ„ gĂ€llande  ljudet eller annat, men hĂ€lsan sĂ€tter man frĂ€mst.... ska kolla vidare, kanske köper fĂ€rdiga som Ă€r till för Ă€ndamĂ„let, inte för att jag tror de gör ett mycket bĂ€ttre jobb med dĂ€mpning men dĂ€r har man lite mer förtroende att dom inte "dammar"..



#61

Postad 18 juli 2018 - 23:47

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • ForumrĂ€v

  • 572 inlĂ€gg
  • 0

blir faktiskt lite osÀker hÀr nu, de man inte vet kanske man inte ska köpa o smÀlla upp, skillnad om det Àr nÄgot man chansar pÄ gÀllande ljudet eller annat, men hÀlsan sÀtter man frÀmst.... ska kolla vidare, kanske köper fÀrdiga som Àr till för ÀndamÄlet, inte för att jag tror de gör ett mycket bÀttre jobb med dÀmpning men dÀr har man lite mer förtroende att dom inte "dammar"..


Finns ju alternativ, trÀ, lin, ull-skivor men hur vÀl det lÀmpar sig vet jag inte. Dock Àr jag sjÀlv ute efter absorbentmatrial som Àr hÀlsotryggt men har inte hittat nÄgot bra svar pÄ vad som Àr bÀst att anvÀnda, tyvÀrr.

#62

Postad 19 juli 2018 - 07:13

Bubben141
  • Bubben141
  • LĂ€rjunge

  • 300 inlĂ€gg
  • 0
Tycker inte du ska bli osÀker. Senaste gymnastikhallen som byggdes i vÄr kommun fick spaltpaneler framför fiberduk och glasull. Ligger mao helt öppet bakom lite tyg.
Det finns folk som jobbar med att sÀtta isolering hela dagarna, dÀr det hackas, rivs, skÀrs och sedan trycks in i vÀggarna i den omildaste behandling. Ibland anvÀnds munskydd, som bestÄr av just en tunn tygremsa. Det Àr inga tÀtslutande filtermasker man har, inte ens nÀr man kryper runt pÄ vind och sprutar lösull.

Det finns tydligt tvÄ lÀger hÀr, farligt eller inte farligt. FaktamÀssigt har ingen av lÀgren koll, utan man kan bara titta pÄ erfarenheterna och hur lÄngtidseffekterna ser ut för andra. Finns det nÄgot fall som pekar pÄ att det Àr hÀlsovÄdligt att befinna sig i utrymmen med isolering?
Finns det nÄgot fall som visar pÄ att det inte Àr hÀlsovÄdligt? Möjligen alla de tusentalsmÀnniskor i vÀrlden som utsÀtts för detta varje dag utan att uppvisa nÄgra symptom.

Sedan vilket du vÀljer att luta dig mot Àr upp till dig.

#63

Postad 19 juli 2018 - 08:33

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

  • 3 158 inlĂ€gg
  • 0

jo visst, om de handlar om att spara hur mĂ„nga tusen kr som helst och de ska byggas ett stort biorum dĂ€r de behövs 20 stycken typ, sĂ„ kanske det för en del lutar Ă„t att ta markskivor , men i mitt fall handlar de om 3 absorbenter jag behöver, om jag fĂ„r betala  en tusenlapp mer för de jag vet Ă€r till hög sĂ€kerhet fria frĂ„n "damm" sĂ„ gör jag det, 



#64

Postad 19 juli 2018 - 12:32

Unregisteredb2a15602
  • Unregisteredb2a15602
  • AnvĂ€ndare

  • 116 inlĂ€gg
  • 0

DĂ„ kanske denna kan vara ett alternativ: http://www.bullerbek...kskiva-p70.aspx.



#65

Postad 20 juli 2018 - 19:41

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • ForumrĂ€v

  • 572 inlĂ€gg
  • 0

DĂ„ kanske denna kan vara ett alternativ: http://www.bullerbek...kskiva-p70.aspx.


Vet du vad denna kostar?

#66

Postad 20 juli 2018 - 19:55

Unregisteredb2a15602
  • Unregisteredb2a15602
  • AnvĂ€ndare

  • 116 inlĂ€gg
  • 0

Det var ett antal Är sedan jag köpte men om jag inte minns helt fel sÄ var det runt 600kr styck. De hade bara tvÄ stycken pÄ lager sÄ jag köpte ett par till som var av andrasortering (skönhetsfel) och dem fick jag för halva priset. Sedan vet jag inte om de gjorde ett undantag att sÀlja till en privatperson men Àr man intresserad sÄ skadar det inte att ringa och höra sig för. Och jag antar att ju fler man vill köpa desto positivare respons.



#67

Postad 20 juli 2018 - 20:39

anteljungh
  • anteljungh
  • Amatör

  • 63 inlĂ€gg
  • 0
Copy paste frÄn deras prislista jag frÄgade efter för ett tag sedan. Har dock inte köpt nÄgon Àn sÄ kan inte ge betyg eller insikt:

Akustikskiva P70
Priser exklusive moms och frakt - StandardfÀrger: Svart, Vit & GrÄ (fÄrullsimitation)
1-3 st , 390 kr / st (487,5 kr / st ink moms)
4-6 st , 330 kr / st (412,5 kr / st ink.moms)
7-9 st , 300 kr / st (375 kr / st ink.moms)
10-12 st , 280 kr / st (350 kr / st ink.moms)
13-15 st , 260 kr / st (325 kr / st ink.moms)
16-19 st , 250 kr / st (312,5 kr / st ink.moms)
20 st och fler , 240 kr / st (300 / st ink.moms)
Akustiklim 10 liter inkl. tandad spackelspade (rÀcker till 16,5 skivor) kostar 720 kr (900kr ink. moms)
Akustiklim 4 liter inkl. tandad spackelspade (rÀcker till 6,5 skivor) kostar 450 kr (562 kr ink. moms)
KardborreuppfÀstning vÀgg: 2 st L=500 mm per skiva 60 kr /skiva (75 kr ink. moms)
Fraktkostnad tillkommer ovanstÄende priser.
Data
Format: 600x1200x70 mm
Ytskikt och kÀrna: 100% Polyester
FÀrg: Vit alt MörkgrÄ-flammig (FÄrull)
Ljudabsorption: Klass A
Brandklass: SjÀlvslÀckande material
B-s1 d0 (SP lab - Tjocklek 20 mm, 42 kg/m3)
Monteras (limmas) enhetsvis / i öar / eller heltÀckande

Redigerat av anteljungh, 20 juli 2018 - 20:40.


#68

Postad 20 juli 2018 - 22:54

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • ForumrĂ€v

  • 572 inlĂ€gg
  • 0
Ganska dyra skivor men det kan det vara vÀrt för att inte riskera hÀlsan pÄ mig eller min familj.

Kollar man isolina sÄ kosta deras 70mm skiva ca 105 kr/st. Bra mycket billigare men frÄgan Àr hur vÀl de fungerar till detta ÀndamÄl.
Hittade denna: https://www.isolerin...oad/link/id/20/

#69

Postad 21 juli 2018 - 20:55

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlĂ€gg
  • 0

Ganska dyra skivor men det kan det vara vÀrt för att inte riskera hÀlsan pÄ mig eller min familj.

Kollar man isolina sÄ kosta deras 70mm skiva ca 105 kr/st. Bra mycket billigare men frÄgan Àr hur vÀl de fungerar till detta ÀndamÄl.
Hittade denna: https://www.isolerin...oad/link/id/20/


AngĂ„ende absorptionskoefficienten för isolinas linfiber skriver tillverkaren följande: "for thermal insulation products: 
Acoustical performance according EN ISO 11654 and EN ISO 354. 

Practical sound absorption degrees (αp) over six octave ranges: 

Thickness Frequency 


125Hz 250Hz 500Hz 1000Hz 2000Hz 4000Hz 


50mm 0,20 0,45 0,70 0,80 0,90 0,95 

100mm 0,65 0,75 0,75 0,85 0,90 0,95 

150mm 0,80 0,90 0,90 0,90 0,90 1,00 


For 50mm thickness: 

Rated sound absorption degree, single value over the entire frequency range (αw): 0,70. 

Sound absorption class C with overall system-depth of 0mm (directly mounted on the room surface, without air-gap or other layers). 

For 100mm thickness: 

Rated sound absorption degree, single value over the entire frequency range (αw): 0,80. 

Sound absorption class B with overall system-depth of 0mm (directly mounted on the room surface, without air-gap or other layers). 

For 150mm thickness: 

Rated sound absorption degree, single value over the entire frequency range (αw): 0,90. 

Sound absorption class A with overall system-depth of 0mm (directly mounted on the room surface, without air-gap or other layers).

#70

Postad 22 juli 2018 - 09:04

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • ForumrĂ€v

  • 572 inlĂ€gg
  • 0

AngÄende absorptionskoefficienten för isolinas linfiber skriver tillverkaren följande: "for thermal insulation products:
Acoustical performance according EN ISO 11654 and EN ISO 354.

Practical sound absorption degrees (αp) over six octave ranges:

Thickness Frequency


125Hz 250Hz 500Hz 1000Hz 2000Hz 4000Hz


50mm 0,20 0,45 0,70 0,80 0,90 0,95

100mm 0,65 0,75 0,75 0,85 0,90 0,95

150mm 0,80 0,90 0,90 0,90 0,90 1,00


For 50mm thickness:

Rated sound absorption degree, single value over the entire frequency range (αw): 0,70.

Sound absorption class C with overall system-depth of 0mm (directly mounted on the room surface, without air-gap or other layers).

For 100mm thickness:

Rated sound absorption degree, single value over the entire frequency range (αw): 0,80.

Sound absorption class B with overall system-depth of 0mm (directly mounted on the room surface, without air-gap or other layers).

For 150mm thickness:

Rated sound absorption degree, single value over the entire frequency range (αw): 0,90.

Sound absorption class A with overall system-depth of 0mm (directly mounted on the room surface, without air-gap or other layers).

Kan jÀmföras med denna köpeprodukt
http://www.bullerbek...udabsorbent.pdf

Redigerat av niklasmagnus, 22 juli 2018 - 10:35.


#71

Postad 22 juli 2018 - 21:50

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlĂ€gg
  • 0

Kan jÀmföras med denna köpeprodukt
http://www.bullerbek...udabsorbent.pdf

Visst polyesterfiber Àr definitivt ett alternativ till linfiber, det dammar mindre och Àr slitstarkare.
DÀremot "om man inte vill köpa fÀrdiga produkter" gÀller det att se upp lite med vilka krusningsmedtoder som anvÀnds vid tillverkningen sÄ man fÄr med alla viktiga fiberstrukturer.
Mekanisk krusning ger en fiber som ser ut som tÀnder pÄ en sÄg vilket ger god bÀrighet. Kemisk krusning ger en fiber som har ett spiralformat tvÀrsnitt vilken ger volym till vadden.

BÄde sÄgtandade och spiralformade fibrer Àr bra om de mixas inhomogent, Àn bÀttre Àr om dom sÄgtandade fibrerna dessutom finns i varierad storlek, spiralfibern Àr oftast tjockast, varav det kan finnas sÄgtandsfibrer i lite olika tjocklekar.

För att slippa onödiga kemikalier Àr termisk fixering ocksÄ nÄgot att kika pÄ.

P.S. Se upp med hÄlfiber, har mycket lÄg absorptionseffekt.

Vad gÀller linfiber gÄr det ju anvÀnda genomslÀppligt tyg som minskar dammet.

Redigerat av Isaac, 22 juli 2018 - 22:16.


#72

Postad 23 juli 2018 - 07:03

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • ForumrĂ€v

  • 572 inlĂ€gg
  • 0
Jag Àr ute efter ett absorberade material som inte Àr hÀlsofarligt, dvs glas och stenfiber gÄr bort pga av det fina dammet och riskerna att fÄ dessa fibrer i lungorna. TrÀfiber gÄr ocksÄ bort dÄ det Àr antiflambehandlade. Kvar pÄ listan blev lin, ull, hampa och ev P70 men den sistnÀmnda Àr alldesles för dyr. Om isolina Àr vÀldigt dammigt sÄ kanske det ocksÄ mÄste rÀknas bort?

https://www.isolerin...ng/linisolering

https://www.isolerin...arullsisolering

http://www.hampvaruh...natur-prospekt/

Mina absorbenter kommer kunna vara mellan 150-300mm tjocka inklusive ev luftspalt.

Redigerat av niklasmagnus, 23 juli 2018 - 07:06.


#73

Postad 25 juli 2018 - 12:01

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlĂ€gg
  • 0

Jag Àr ute efter ett absorberade material som inte Àr hÀlsofarligt, dvs glas och stenfiber gÄr bort pga av det fina dammet och riskerna att fÄ dessa fibrer i lungorna. TrÀfiber gÄr ocksÄ bort dÄ det Àr antiflambehandlade. Kvar pÄ listan blev lin, ull, hampa och ev P70 men den sistnÀmnda Àr alldesles för dyr. Om isolina Àr vÀldigt dammigt sÄ kanske det ocksÄ mÄste rÀknas bort?

https://www.isolerin...ng/linisolering

https://www.isolerin...arullsisolering

http://www.hampvaruh...natur-prospekt/

Mina absorbenter kommer kunna vara mellan 150-300mm tjocka inklusive ev luftspalt.

Linfiber Àr inte vÀldigt dammigt och dammet blir ofta tungt och faller till golvet.
Jag kÀnner inte till mycket om fÄrull, dÀremot vet jag att hampafibern har högre densitet Àn linfibern men lÀgre flödesmotstÄnd. Nu Àr ju bara flödesmotstÄnd en faktor av mÄnga och inget som enskilt avgör absorptionen.

#74

Postad 25 juli 2018 - 18:00

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • ForumrĂ€v

  • 572 inlĂ€gg
  • 0
Var till bauhaus igÄr för att kÀnna pÄ Isolina men hade inte kollat lagersaldot innan och allt lÄg pÄ bestÀllnings vara. Fanns ett packet 10 mil bort sÄ om det blir nÄgon utflykt Ät det hÄllet Àr ett besök givet.

Redigerat av niklasmagnus, 20 september 2018 - 21:05.


#75

Postad 26 juli 2018 - 23:29

Adhoc1
  • Adhoc1
  • AnvĂ€ndare

  • 240 inlĂ€gg
  • 1

Jag skulle inte ”oluktat” bestĂ€lla eller köpa nĂ„got naturmaterial som hampa, lin, etc för absorbenter. (Inte heller glasfiberull eller stenull för den delen.) Du vill knappast att det ska dofta bĂ€ttre begagnad hamsterbur i ditt rum eller piss (frĂ„n urea som tidigare var vanligt som bindemedel i glas- och stenull), oavsett hur miljövĂ€nligt materialet pĂ„stĂ„s vara i broschyren. Jag har stött pĂ„ en del foruminlĂ€gg dĂ€r det klagats pĂ„ oacceptabel lukt frĂ„n hampa och lin dĂ€r det trots uppackning och vĂ€dring veckovis fortfarande inte var OK och isoleringen till slut dĂ€rför Ă„kte pĂ„ tippen.

 

AbsorbtionsvĂ€rdena enligt DIN eller ANSI/ASME-normer Ă€r inte direkt överförbara för applikation och bedömningar med vanlig högtalaruppstĂ€llning i normalmöblerat vardagsrum eller biorum. VĂ€rdena som redovisas kan iofs vara rĂ€tt men följs normerna sĂ„ har mĂ€tningarna gjorts i en ekokammare, ett stort rum med kala ytor i betong / marmor och ytan som absobenterna upptar Ă€r 10 mÂČ respektive nĂ„got större Ă€n 10 mÂČ. Högtalarna Ă€r ”special” och rundstrĂ„lande Ă„t alla hĂ„ll och reflektioner kommer in mot absorbentytorna frĂ„n alla hĂ„ll. Följden blir att jĂ€mfört med vardagsrummet och dess högtalaruppstĂ€llning kommer vĂ€sentligt bĂ€ttre absorbtionvĂ€rden redovisas frĂ„n ekokammaren nĂ€r standarden följs. I vardagsrummet kommer ljudet normalt vara riktat mer rakt pĂ„ absorbenterna, inte diffust infallande frĂ„n alla hĂ„ll (och i ett normalstort rum fĂ„s aldrig ett diffust ljudfĂ€lt, sĂ€rskilt inte kring eller under schröderfrekvsen, sĂ€g ca 250 Hz och nedĂ„t, dĂ€r det Ă€r intressantast och som svĂ„rast att absorbera ljudvĂ„gor.)

 

@niklasmagnus: Iom att du kommer ha ca 40 cm djup vid din dukvĂ€gg, sikta pĂ„ isolering med lĂ„g luftflödesresistivitet, = inga markskivor utan under 10 000 Pa x s / mÂČ, Ă€nnu bĂ€ttre kring ca 5000.



#76

Postad 27 juli 2018 - 07:38

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • ForumrĂ€v

  • 572 inlĂ€gg
  • 0

Jag skulle inte ”oluktat” bestĂ€lla eller köpa nĂ„got naturmaterial som hampa, lin, etc för absorbenter. (Inte heller glasfiberull eller stenull för den delen.) Du vill knappast att det ska dofta bĂ€ttre begagnad hamsterbur i ditt rum eller piss (frĂ„n urea som tidigare var vanligt som bindemedel i glas- och stenull), oavsett hur miljövĂ€nligt materialet pĂ„stĂ„s vara i broschyren. Jag har stött pĂ„ en del foruminlĂ€gg dĂ€r det klagats pĂ„ oacceptabel lukt frĂ„n hampa och lin dĂ€r det trots uppackning och vĂ€dring veckovis fortfarande inte var OK och isoleringen till slut dĂ€rför Ă„kte pĂ„ tippen.

AbsorbtionsvĂ€rdena enligt DIN eller ANSI/ASME-normer Ă€r inte direkt överförbara för applikation och bedömningar med vanlig högtalaruppstĂ€llning i normalmöblerat vardagsrum eller biorum. VĂ€rdena som redovisas kan iofs vara rĂ€tt men följs normerna sĂ„ har mĂ€tningarna gjorts i en ekokammare, ett stort rum med kala ytor i betong / marmor och ytan som absobenterna upptar Ă€r 10 mÂČ respektive nĂ„got större Ă€n 10 mÂČ. Högtalarna Ă€r ”special” och rundstrĂ„lande Ă„t alla hĂ„ll och reflektioner kommer in mot absorbentytorna frĂ„n alla hĂ„ll. Följden blir att jĂ€mfört med vardagsrummet och dess högtalaruppstĂ€llning kommer vĂ€sentligt bĂ€ttre absorbtionvĂ€rden redovisas frĂ„n ekokammaren nĂ€r standarden följs. I vardagsrummet kommer ljudet normalt vara riktat mer rakt pĂ„ absorbenterna, inte diffust infallande frĂ„n alla hĂ„ll (och i ett normalstort rum fĂ„s aldrig ett diffust ljudfĂ€lt, sĂ€rskilt inte kring eller under schröderfrekvsen, sĂ€g ca 250 Hz och nedĂ„t, dĂ€r det Ă€r intressantast och som svĂ„rast att absorbera ljudvĂ„gor.)

@niklasmagnus: Iom att du kommer ha ca 40 cm djup vid din dukvĂ€gg, sikta pĂ„ isolering med lĂ„g luftflödesresistivitet, = inga markskivor utan under 10 000 Pa x s / mÂČ, Ă€nnu bĂ€ttre kring ca 5000.


Vad skulle du rekommendera att anvÀnda i sÄnt fall?

#77

Postad 27 juli 2018 - 13:51

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlĂ€gg
  • 0
Absolut en valid poÀng. Dvs lukta pÄ materialen före köp, vad gÀller linfiber som jag har köpt sÄ försvann lukten/doften efter ett par mÄnader, men det beror ju lite pÄ övriga omstÀndigheter sÄsom ventilation och andra doftÀmnen i rummet.

Termisk fixerad polyesterfiber har jag ocksÄ köpt vid tillfÀllen och det doftade nÀstintill inget.

Stenull köpte jag för ca 10Är sedan och det doftade rÀtt sÄ illa, det dröjde dock inte lÄng tid innan jag plastade in materialet.

Givetvis Àr mÀtdata inte 100%, men som konsument behöver man ju nÄgot att gÄ pÄ.

HÄrdfixerad polyesterfiber som inte Àr behandlad med en massa kemikalier Àr ett vÀldigt bra material dock, vad gÀller dammet och dofterna, men det gÀller som sagt att ha koll pÄ dom olika krusningmedtoderna, flödesresistivitet och densitet kan finnas med i dom flesta "broschyrer" men absorptionskoefficienter Àr svÄrare att finna dess vÀrre.

Redigerat av Isaac, 27 juli 2018 - 14:03.


#78

Postad 28 juli 2018 - 07:39

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • ForumrĂ€v

  • 572 inlĂ€gg
  • 0
@isaac och @Adhoc1, dÄ ni verkar ha stor kundskap i detta skulle jag önska att ni Àven ger konkreta produkttips!

#79

Postad 29 juli 2018 - 11:37

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlĂ€gg
  • 0
Har köpt polyesterfiber frÄn bl.a. innotex och lokala möbelhandlare. Linfiber köpte jag frÄn isoleringsbutiken med rabatt.

#80

Postad 29 juli 2018 - 15:00

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • ForumrĂ€v

  • 572 inlĂ€gg
  • 0

Har köpt polyesterfiber frÄn bl.a. innotex och lokala möbelhandlare. Linfiber köpte jag frÄn isoleringsbutiken med rabatt.


Är det ”lösull” eller mattor/skivor man köper av dem? Har du koll pĂ„ priserna?

#81

Postad 30 juli 2018 - 14:30

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlĂ€gg
  • 0
Vad ligger p70 akustikskiva pĂ„ i pris och gĂ„r det att köpa som privatperson? Är inte ute efter nĂ„gra stora kvantiteter utan en, kanske tvĂ„ men troligtvis bara en.

#82

Postad 30 juli 2018 - 15:23

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • ForumrĂ€v

  • 572 inlĂ€gg
  • 0

Vad ligger p70 akustikskiva pĂ„ i pris och gĂ„r det att köpa som privatperson? Är inte ute efter nĂ„gra stora kvantiteter utan en, kanske tvĂ„ men troligtvis bara en.


Se högre upp i trÄden.

#83

Postad 04 augusti 2018 - 00:04

Adhoc1
  • Adhoc1
  • AnvĂ€ndare

  • 240 inlĂ€gg
  • 1

@isaac och @Adhoc1, dÄ ni verkar ha stor kundskap i detta skulle jag önska att ni Àven ger konkreta produkttips!

 

Det konkreta tipset Ă€r att med den tjocklek som du kan ha och dĂ€rför bör anvĂ€nda (40+ cm eftersom dina baslĂ„dor vid frontvĂ€ggen Ă€r just sĂ„ djupa och du vill gömma dom bakom tyg) bör sikta pĂ„ isolering med lĂ„Ă„Ă„Ă„gt vĂ€rde för luftflödesmotstĂ„ndet. DĂ„ hamnar du pĂ„ runt 5000 Pa x s / mÂČ för material som Ă€r lĂ€tthittade. Om sedan det materialet Ă€r polyesterfiber, lin, hampa, regenererad bomull, cellplast med öppna celler, glasfiber- eller stenull eller nĂ„got annat, Ă€r mindre intressant. Det viktiga Ă€r att vĂ€lja lĂ„gt luftflödesmotstĂ„nd vid tjocka skikt, vid tunna skikt som under 10 cm och Ă€nnu mindre ( = sĂ€mre) kan det vara ide’ med högre luftflödesmotstĂ„nd. Densiteten ökar normalt med ökat luftflödesmotstĂ„nd och dĂ„ kan det förutom att ytan börjar reflektera mer Ă€ven ge lite berg och dalbanekurva för absorbtionen, -dĂ„ isolerskivan börjar ge en viss membranabsorbentverkan. Tunna absorbenter (< 10 a’ 15 cm) direkt mot vĂ€gg Ă€r inte nĂ„gra bra basabsorbenter, oavsett vad som sĂ€gs i broschyrer frĂ„n diverse köpeabsorbentnasare. HĂ€ngs endast sĂ„dana upp pĂ„ vĂ€ggarna kommer lĂ€gre mellanregister och diskant att absorberas medans basen inte pĂ„verkas nĂ€mnvĂ€rt alls. Resultatet blir ett â€Ă¶verdĂ€mpat” rum som en del kallar det. Fel ord egentligen, ”feldĂ€mpat” Ă€r lĂ€mpligare eftersom inget gjorts för att dĂ€mpa basregistret och det Ă€r framförallt dĂ€r som problemen som man irriterar sig pĂ„ finns.

 

(Om val av material har jag min egen Äsikt. Jag köper det billigaste som fyller funktionen och dÄ blir det vanlig glasfiber- eller stenull. Varför? Under 1960 till 1970-talet började man dra öronen Ät sig nÀr det gÀller anvÀndning av asbestfiber som isolering, dÀrför att den gav upphov till lungcancer.

DĂ€rför förbjöds generell anvĂ€ndning av asbest i Sverige 1975 och totalförbjöds tio Ă„r senare. Fortfarande under 1990-talet gick det dock fortfarande utmĂ€rkt att köpa och sĂ€lja artiklar som innehöll asbest utan nĂ„gra pĂ„följder. Följde man regler skulle dock sĂ€rskilda tillstĂ„nd införskaffas. Orsaken till tillstĂ„nden var att det inte fanns nĂ„gra tekniskt bra fungerande ersĂ€ttningsmaterial för vissa industrier som kĂ€rnkraftverken, stĂ„lverk och andra stĂ€llen dĂ€r processen innebar ”höga temperaturer”. Ganska naturligt började man vid den hĂ€r tiden dĂ„ Ă€ven oroa sig för hur hĂ€lsofarliga andra vanliga isolerfibermaterial kunde vara, tex glasfiber- och stenull. En rad undersökningar drogs igĂ„ng av hĂ€lsovĂ„rdsmyndigheter och arbetarskyddsstyrelser i Sverige, Europa, USA, Japan, Kanada etc.

 

Dom tidigaste rönen, med lite underlag att gĂ„ pĂ„, var osĂ€kra och rekommenderade skyddsĂ„tgĂ€rder blev omfattande för sĂ€kerhets skull. Vartefter tiden gĂ„tt, dryga 40 Ă„r nu, och underlaget blivit större har det lĂ€ttats pĂ„ rekommendationerna. Kort; det som konstaterats Ă€r att det Ă€r diametern pĂ„ lösflygande fiber som spelar roll för hĂ€lsofarligheten vid inandning samt geometrin pĂ„ fibern. S.k. blĂ„asbest var sĂ€rskilt elak med sina ”hullingar”. Ju klenare fiberdiameter desto större risk att fibern kunde penetrera cellvĂ€ggar / lungblĂ„sor som i förlĂ€ngningen kunde ge cellförĂ€ndringar och lungcancer. Vid klenare Ă€n ca 6 mikrometer börjar hĂ€lsovĂ„dligheten öka. Vanlig glasfiber- och stenull har vĂ€sentligt större fiberdiameter Ă€n sĂ„ och den bedöms dĂ€rför numera inte som hĂ€lsovĂ„dlig i betydelsen att kunna ge upphov till cellförĂ€ndringar / lungcancer. Det Ă€r en annan sak att den kan vara irriterande att andas in eller fĂ„ pĂ„ huden sĂ„ det klias. Dom skyddsĂ„tgĂ€rder som rekommenderas Ă€r dĂ€rför enklare andningskydd och handskar vid handhavandet.

 

SĂ„, som jag ser det: NĂ€r det pĂ„ internet kommer inlĂ€gg om farligheten med vanlig husisolering Ă€r det lĂ€mpligt att kolla vilken kĂ€llan Ă€r. Är det nĂ„gon myndighet, hur gammal Ă€r dĂ„ undersökningen, har samma eller andra myndigheter / officiella organ kommit med senare daterade undersökningar? Är det nĂ„gon som ”bara pĂ„stĂ„r” nĂ„got? Är det troligt att personen som skrev inlĂ€gget Ă€r barhuvad eller gĂ€rna har pĂ„ sig foliehatt?

 

För den som inte: BĂ€r foliehatt / Ă€r medlem i Flat Earth Society eller misstror att mĂ„nlandningar har skett, Ă€r min rekommendation för ca 5000 Pa x s / mÂČ antingen Isover Piano eller URSA Glasswool typ Euromat A37. PĂ„ etiketten stĂ„r AF r >= 5 kPa x s / mÂČ. AF r = Air Flow resistance. (Finns pĂ„ Byggmax för ca 250 kr / bal. LĂ€tthanterlig, lĂ„g risk för hudirritation och ingen lukt att tala om. En tygbit framför isoleringen rĂ€cker för att inte behöva tĂ€nka pĂ„ nĂ„got senare isolerdamm i rummet.) Kan man inte ha tjocka absorbenter av praktiska skĂ€l, kan man skifta till Flexibatts (stenull) som har kring 8-9000 Pa x s / mÂČ.


Redigerat av Adhoc1, 04 augusti 2018 - 00:05.


#84

Postad 04 augusti 2018 - 10:38

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlĂ€gg
  • 0

Är det ”lösull” eller mattor/skivor man köper av dem? Har du koll pĂ„ priserna?

Dom har skivor, mattor och lösull. Kostnaden just nu verkar ligga runt ca 255:-/m2.

TÀnkvÀrt Àr att materialen Àr miljövÀnliga, bekvÀma att jobba med samt har hygroskopiska egenskaper vilket Àr trevligt och du slipper Äka till speciella sorteringsanstalter för miljöfarligt avfall.

https://www.isolerin...g/isolina-150mm

Ett tips oavsett vilket material du vÀljer Àr att vÀlja material med fiber/porstrukturer dÀr det finns vÀletablerade absorptionsmÀtningar och sedan utifrÄn det vÀlja flödesresistivitet.

Redigerat av Isaac, 04 augusti 2018 - 10:41.


#85

Postad 04 augusti 2018 - 13:21

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • ForumrĂ€v

  • 572 inlĂ€gg
  • 0

Dom har skivor, mattor och lösull. Kostnaden just nu verkar ligga runt ca 255:-/m2.

TÀnkvÀrt Àr att materialen Àr miljövÀnliga, bekvÀma att jobba med samt har hygroskopiska egenskaper vilket Àr trevligt och du slipper Äka till speciella sorteringsanstalter för miljöfarligt avfall.

https://www.isolerin...g/isolina-150mm

Ett tips oavsett vilket material du vÀljer Àr att vÀlja material med fiber/porstrukturer dÀr det finns vÀletablerade absorptionsmÀtningar och sedan utifrÄn det vÀlja flödesresistivitet.


Tack, men tÀnkte pÄ det du köpt frÄn ex innotex?

#86

Postad 05 augusti 2018 - 22:49

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlĂ€gg
  • 0

Tack, men tÀnkte pÄ det du köpt frÄn ex innotex?

Verkar bara vara till företag dom sÀljer numera.

Redigerat av Isaac, 05 augusti 2018 - 22:59.


#87

Postad 06 augusti 2018 - 21:12

drue
  • drue
  • LĂ€rjunge

  • 451 inlĂ€gg
  • 0
LÄnar trÄden för lite rÄd. Jag behöver dÀmpa förstastuds i sidovÀggar samt tak och vill gÀrna bygga sjÀlv. Vad skulle ni föreslÄ för bÀsta effekt med följande förutsÀttningar?

VÀgg: Gips pÄ OSB med betong bakom. FÄr plats ca 10-15 cm pÄ djupet inkl eventuell luft. Vilken tjocklek pÄ dÀmpning kontra luft bör man satsa pÄ? TÀnker mig trÀram med skivor i och tyg runtom, förslag pÄ material mottages gÀrna.

Tak: Betong med 4-5 cm utrymme. BĂ€st att sĂ€tta dĂ€mpning rakt pĂ„ taket eller tunna skivor med luft ovanför? Även hĂ€r Ă€r materialförslag vĂ€lkommet.

#88

Postad 06 augusti 2018 - 23:15

Adhoc1
  • Adhoc1
  • AnvĂ€ndare

  • 240 inlĂ€gg
  • 0

Kanske missförstĂ„r  jag dig men om betongvĂ€ggarna ska gömmas bakom en utregling:

 

För vĂ€ggarna bör Rockwool Flexibatts vara ett OK val eller Isover trĂ€regelskiva 37. Om ekonomin inte Ă€r jĂ€tteanstrĂ€ngd finns liten anledning att inte fylla hela utrymmet bakom OSB:en, isolering Ă€r trots allt ganska billigt. Med betong bakom och sĂ„ litet utrymme för isolering finns ingen anledning att styva upp innervĂ€ggarna med kort avstĂ„nd mellan stĂ„ende reglar och anvĂ€nda 145x45. Med c-c ca 120 cm mellan reglarna (beroende pĂ„ skivans storlek) fĂ„r du en vĂ€gg som sviktar mer, vilket ocksĂ„ ger att innervĂ€ggsskivorna har lĂ€ttare att vibrera, -fungera effektivare som membranabsorbent för basomrĂ„det. GĂ„r du ned i regelgrovlek blir innervĂ€ggarna Ă€nnu "sladdrigare" som alltsĂ„ inte behöver vara negativt rent akustiskt i rummet. LĂ€mna ca 6-9 mm mellan OSB:en-vĂ€ggar / tak och golv och tryck in en bottningslist i cellplast samt fyll över glipan med flexibel fogmassa som inte hĂ„rdnar med tiden. Kapa 1 gipsskiva pĂ„ mitten sĂ„ att skarvar mellan OSB och gipsskivor inte hamnar direkt över varandra. LĂ€mna Ă€ven för gispskivan en glipa runtom för bottningslisten och fyll över fogmassa. Med bottningslist och fogmassa kommer du fĂ„ mindre flanktranmission (bĂ€ttre ljudisolering av rummet). Före du börjar skruva upp skivor, dra riktiga VP-rör + köpta böjar för att kunna dra högtalarkablage till rĂ€tt stĂ€llen i rummet. Var inte för snĂ„l med diametern pĂ„ rören, det kan straffa sig. För HDMI-kabel skulle jag inte gĂ„ under Ø 30 mm. 

 

Med ynka 4 a' 5 cm isolering i taket, kan du inte rĂ€kna med nĂ„gon effektiv absorbtion under ca 500 Hz. Om du ska anvĂ€nda isolering Ă€ndĂ„, gĂ„ pĂ„ s.k. akustikskivor med densitet ca 96 kg/mÂł. (Brukar finnas begagnade pĂ„ blocket ibland) Jag skulle inte dĂ€mpa hela taket, dĂ€rför att tillĂ„tna tjockleken kommer bara absorbera mellanregister och diskant, ingen bas alls och dĂ„ kan det bli feldĂ€mpat / upplevas som "dött" men fortfarande bumligt och dĂ„ligt i basen. Reflektionspunkterna i taket, ca mitt emellan högtalarna och lyssningplatserna kan vara ide' och Ă€ven direkt över lyssningplats, ca 1x1 m / högtalare kan rĂ€cka. Det kan vara smartare att istĂ€llet ha en stor nedvinklad skiva i taket. Den ska dĂ„ vara nedĂ„tvinklad i riktning högtalarna och placerad vid tekreflektionpunkten frĂ„n högtalarna. Du kan dĂ„ styra takreflektion bort över lyssningsplats mot vĂ€ggen bakom, utan att i onödan dĂ€mpa energin i rummet i mellanregister och diskant. För lĂ€mplig nedvinkling och om du saknar mĂ€tmik sĂ„ kan du tejpa fast en spegel pĂ„ skivan. Lys med en "laserpointer" eller smalstrĂ„lig ficklampa frĂ„n högtalaren och se till ljusstrĂ„len frĂ„n spegeln inte gĂ„r rakt ned mot lyssningsplats. 

 

(Om nÄgon av betongvÀggarna Àr en kall yttervÀgg fÄr du vara försiktig, sÄ du fÄr inte trÀ / organiskt material eller isolering direkt mot betongvÀggen. NÄgon form av distans behövs för luftspalt.)

 

Om du bara ska ha sidoabsorbenter mot befintlig gipsvÀgg: Samma isolermaterial som ovan: Storlek i rummets lÀngsled: 120 cm bredd Àr lÀmpligare Àn en smal pÄ 60 cm.

 

 

 



#89

Postad 07 augusti 2018 - 21:54

drue
  • drue
  • LĂ€rjunge

  • 451 inlĂ€gg
  • 0
Tack för svar Adhoc1! Som du Àr inne pÄ Àr sidovÀggarna redan fÀrdigbyggda med OSB och gips, sÄ det Àr absorbenter utanpÄ dessa jag ska sÀtta upp. Jag ska Äterkomma med en bild pÄ förutsÀttningarna sÄ Àr det kanske enklare att tÀnka, men svaret ovan har gett mig en bra startpunkt. Har Àven hela utrymmet pÄ frontvÀggen bakom duken att göra nÄgot mer, sÄ jag ber att fÄ Äterkomma!

#90

Postad 07 augusti 2018 - 23:25

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 202 inlĂ€gg
  • 0

VÀgg: Gips pÄ OSB med betong bakom. FÄr plats ca 10-15 cm pÄ djupet inkl eventuell luft

 

Om ekonomin inte Àr jÀtteanstrÀngd finns liten anledning att inte fylla hela utrymmet bakom OSB:en, isolering Àr trots allt ganska billigt.

 

Jag tror att drue har lĂ€st pĂ„ men missuppfattat det hĂ€r med luft bakom absorbenter. D.v.s. att  en 5cm tjock absorbent med 5cm luft bakom blir effektivare Ă€n en 5cm tjock absorbent direkt mot vĂ€ggen, men en 10cm tjock absorbent blir effektivast av de tre.

 

SjÀlv anvÀnde jag knaufs 70mm markskivor direkt mot vÀggen för förstareflexerna. Ramade in dem med 45mm lÀkt (skar in ett "jack" runt om för att fÄ dem att se ut som om de var en bit utanför vÀggen) och klÀdde med ikeas ditte (stretchigt och billigt).


Redigerat av Loco.spk, 07 augusti 2018 - 23:26.


#91

Postad 08 augusti 2018 - 20:32

drue
  • drue
  • LĂ€rjunge

  • 451 inlĂ€gg
  • 0

Jag tror att drue har lÀst pÄ men missuppfattat det hÀr med luft bakom absorbenter. D.v.s. att en 5cm tjock absorbent med 5cm luft bakom blir effektivare Àn en 5cm tjock absorbent direkt mot vÀggen, men en 10cm tjock absorbent blir effektivast av de tre.

SjÀlv anvÀnde jag knaufs 70mm markskivor direkt mot vÀggen för förstareflexerna. Ramade in dem med 45mm lÀkt (skar in ett "jack" runt om för att fÄ dem att se ut som om de var en bit utanför vÀggen) och klÀdde med ikeas ditte (stretchigt och billigt).

Oh la la, exakt sĂ„. Hade missuppfattat precis som du sa. Är denna regel evig, eller finns det en övre grĂ€ns nĂ€r tjockare material inte Ă€r bĂ€ttre Ă€n med luftspalt bakom?

#92

Postad 08 augusti 2018 - 21:58

Frux
  • Frux
  • ForumrĂ€v

  • 970 inlĂ€gg
  • 0

Jag började för nÄgra Är sen med markskivor som vÀggabsorbenter men har efter hand bytt ut dem mot djupare och mjukare isolering, 10-12 cm tjocka + 6 cm luftspalt, dvs 18 cm totalt ut frÄn vÀggen. Visst de hade gott kunnat vara 2 m tjocka i min betongbunker men det fÄr rÀcka sÄ.

 

Isoleringsmaterial (rÀtt valt) ger alltid bÀttre absorbering Àn motsvarande luftspalt. Luftspalten gör liksom inget i sig sjÀlv utan enda anledningen till den Àr att den befintliga absorbenten blir effektivare ju lÀngre frÄn vÀggen den Àr. Jag valde lÄnga trallskruvar som jag skruvade i första centimetern bara sÄ att de skapar en distans mot vÀggen.



#93

Postad 10 augusti 2018 - 15:26

drue
  • drue
  • LĂ€rjunge

  • 451 inlĂ€gg
  • 0

Okej Adhoc1, Loco och Frux (och andra som vill) - om ni har möjlighet och lust fÄr ni gÀrna ge tips pÄ lösning för bilderna nedan. Det jag till att börja med tÀnker mig Àr alltsÄ absorbenter pÄ höger och vÀnster vÀgg, samt i tak. Alltihopa för förstareflexen. Om det ska till nÄgot liknande eller diffusorer nÀrmre lyssnarplats blir ett senare problem. Dessutom funderar jag kring frontvÀggen, se bild.

 

Sidor:

Bifogad fil  sida.jpg   77,91K   2 Antal nerladdningar

Har alltsÄ ca 15 cm till bildytan börjar. Hur nyttjar jag denna yta optimalt, vilken typ av skiva och övriga förslag pÄ dimensioner av höjd och bredd? Funkar Locos förslag med 70 mm markskivor dubbelt, eller ska man satsa pÄ nÄgot mjukare dÄ?

 

Tak:

Bifogad fil  tak.jpg   34,49K   1 Antal nerladdningar

HÀr sitter scenmolton uppspÀnd för att ta bort ljusreflexer. Mellan den och taket finns ca 5 cm att tillgÄ. Vad ska man satsa pÄ att trycka upp hÀr? TÀnker mig att man kan hÀnga upp skivorna pÄ nÄgot sÀtt mellan trÀreglarna som scenmoltonet sitter pÄ.

 

Front:

Bifogad fil  front.jpg   76,6K   1 Antal nerladdningar

HĂ€r blir det lite klurigare. Ca 15 cm finns att tillgĂ„ mellan vĂ€gg och regelverk, fram till bakkant av duken Ă€r vĂ€l nĂ€stan 25 cm. Men detta Ă€r en betongyttervĂ€gg och ska sĂ„ledes inte ha nĂ„got material rakt pĂ„ sig. Tror sĂ€kert 2-3 cm luftspalt rĂ€cker. Jag kommer Ă€ndĂ„ vilja tĂ€cka in utrymmet hĂ€r bakom för att fĂ„ det mörkt och ta bort ev reflektioner av projektorn som gĂ„r igenom duken, och tĂ€nkte att man kanske ska passa pĂ„ att dĂ€mpa samtidigt. Kunde det vara en idĂ© att fĂ€sta nĂ„got enkelt galler/nĂ€t med lite luftspalt frĂ„n betongvĂ€ggen, och sedan pĂ„ den sĂ€tta svart skumgummidĂ€mpning typ https://www.wish.com...f0ff721021fcdcc eller ger det i sĂ„ fall samma effekt att bara spĂ€nna upp scenmolton (dvs i princip ingen)? NĂ„n bra tanke pĂ„ vad man kan göra med detta utrymme? 

 

Pah, wall of text. Ber om ursÀkt, och hoppas ni har lite smarta tankar.



#94

Postad 28 augusti 2018 - 07:56

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlĂ€gg
  • 0

Om man inte vill köra isolering p.g.a diverse anledningar sĂ„ rekommenderar jag skummadrass frĂ„n Jysk eller https://www.aixfoam....bio-hifi-studio

Har SH002 frÄn Aixfoam och Thomanns liknande variant och tycker Aixfoams variant kÀnns bÀttre, mer fast i materialet och inte lika sladdrig.



#95

Postad 28 augusti 2018 - 08:57

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 202 inlĂ€gg
  • 0

Vad Ă€r det för flödesmotstĂ„nd pĂ„ Jysks skummadrass? Är det samma pĂ„ alla deras modeller?



#96

Postad 28 augusti 2018 - 09:52

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

  • 3 158 inlĂ€gg
  • 0

tror han menar deras billiga skummisar, de verkar ha samma material, ena 9cm tjock den andra 7cm.

 

Produkter med CertiPUR-mÀrket innehÄller skum som överensstÀmmer med CertiPUR:s standarder för hÀlsa, sÀkerhet och miljö.

 

vet ej hur bra detta Àr, men gÄr nog att ta reda pÄ, de enda kruxet med dessa Àr fÀrgen, jag har deras tunna skummmadrass hemma, och tror den Àr ljusgul, ej sÄ snygg, sÄ de mÄste klÀs...



#97

Postad 28 augusti 2018 - 09:57

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

  • 3 158 inlĂ€gg
  • 0

https://foamline.com...heskiy-porolon/

 

till höger stÄr de nÄt om centipur, hmmm



#98

Postad 28 augusti 2018 - 10:02

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

  • 3 158 inlĂ€gg
  • 0

lÀnkar text frÄmn en sida:

 

"

ABOUT CERTIPUR

 

certipur_logo.jpg What is CertiPUR?

CertiPUR is a voluntary testing, analysis and certification programme for the environment, health and safety properties of polyurethane foam used in bedding and upholstered furniture applications. It specifies substances that may not be used in the production of polyurethane foams and sets stringent maximum limits for some components.

Transparency

The scheme is fully transparent. It rests on clear criteria that require firms to comply with with restrictions concerning substances in foam which may be of concern for health or the environment. The foams of label holders are tested every year by independent laboratories to ensure that they continue fulfilling the specifications of CertiPUR. If a firm fails these checks it wil have to take immediate remedial action. Further failure will lead to dismissal from CertiPUR and withdrawal of the right to use the label.

CertiPUR trademark

CertiPUR is a registered trademark of EUROPUR. Only foam producers that have their foams certified and conform to the CertiPUR standard can use the CertiPUR logo. They can transfer this right to manufacturers of bedding and mattress that purchase certified foam from them, provided of course the logo only appears on products that were produced exclusively with certified foam. This is why the CertiPUR logo can appear on furniture and mattresses that are not necessarily sold under the brand name of one or the other label holder.

Enforcement

EUROPUR  is committed to ensuring that the CertiPUR logo is only used by companies that have the right to use it (certified foam producers and their customers). If you have a doubt on whether a product legimately carries the CertiPUR logo or not, please do not hesitate to contact us. We are taken action against fraudulent users of our logo.

Similar labels

Purchasing a mattress or furniture bearing the CertiPUR logo ensures that the foam it contains complies witht he stringent specifications of CertiPUR. It may be possible however that other certificates are being displayed on mattresses or furniture as some schemes cover all components they are made of (textiles etc). Schemes with comparable quality requirements for polyurethane foam are notably Oeko Tex 100 and the EU Ecolabel.  "

 

https://www.europur..../about-certipur



#99

Postad 28 augusti 2018 - 10:52

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

  • 3 158 inlĂ€gg
  • 0

dock verkar inte Jysk:s skumm madrasser vara cetrifierade Certipur, de stÄr ju:

Produkter med CertiPUR-mÀrket innehÄller skum som överensstÀmmer med CertiPUR:s standarder för hÀlsa, sÀkerhet och miljö.

 

verkar bara vara skumm som överensstĂ€mmer med CertiPUR:s standarder för hĂ€lsa, sĂ€kerhet och miljö. Eller ? 

 

hÀr Àr listan för alla som har certipur certifikat:

https://www.europur....e-certipur-logo

 

men jysk kanske köper in frÄn nÄgot av dessa ?


Redigerat av hundrakg, 28 augusti 2018 - 10:55.


#100

Postad 28 augusti 2018 - 12:20

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 202 inlĂ€gg
  • 0

Hundrakg. Jag vet inte riktigt vad du svarar pÄ eller vad du vill ha sagt med dina inlÀgg.

 

Min poÀng var i.a.f. att skum i allmÀnhet, och skum helt utan nÄgra siffror att rÀkna pÄ i synnerhet, Àr dÄligt val för att akustikbehandla med. HÀlsoaspekterna nÀmnde jag vÀl absolut inget om?





2 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 2 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.