Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Framtidsforskning - Bluray DÖD!?

312 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 februari 2009 - 15:30

Vandalsounds
  • Vandalsounds
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Eftersom Bluray / HDDVD ej sålt efter förväntningarna kan man antaga att de jättarna på marknaden så småningom tröttnar på att hårdvaruutveckla, kriga med konkurrenter om vilket format som skall vara "standard" (HdDvd / Bluray etc.).

Vad kommer bli nästa stora grej?
Vilket format och vilken distribution?
Är det värt att lägga stora pengar på ytterligare ett format som kanske är stendött om ett par år?


Hold it now...... HIT IT!!! :)

Redigerat av Vandalsounds, 17 februari 2009 - 15:31.


#2

Postad 17 februari 2009 - 15:37

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Äh, alla företag kommer med nya format 24-7 . och säger självsäkert att blu-ray är dött.

det är ren bs. konsumenterna bestämmer. även high end konsumenter som kan slösa hej vilt på nya format tror jag inte ens kan stödja med tillräckligt pengar för det ska ens ersätta blu-ray. Alla e trötta på nya format.
Blu-ray är här för att stanna i minst 6-7 år tror jag starkt på.

#3

Postad 17 februari 2009 - 15:39

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

Eftersom Bluray / HDDVD ej sålt efter förväntningarna kan man antaga att de jättarna på marknaden så småningom tröttnar på att hårdvaruutveckla, kriga med konkurrenter om vilket format som skall vara "standard" (HdDvd / Bluray etc.).

Vad kommer bli nästa stora grej?
Vilket format och vilken distribution?
Är det värt att lägga stora pengar på ytterligare ett format som kanske är stendött om ett par år?


Hold it now...... HIT IT!!! :)

Alla format dör efter några år, så är det bara. Tekniken går framåt. Köp Blu-ray IDAG och beundras av fantastisk bild och grymt ljud. Varför skippa?

#4

Postad 17 februari 2009 - 15:53

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
blu-ray kommer inte vara dött om några år,det kommer blomstra för fullt inom det närmaste året. :)
Det släpps nya spelare för fullt från bolagen,även i det riktigt billiga segmentet.

Redigerat av jonasprivate, 17 februari 2009 - 15:54.


#5

Postad 17 februari 2009 - 16:04

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
Det är trots allt ett fritt land vi lever i. De som tror att Blu-ray kommer dö ut får gärna tro det. Men de går miste om så mycket roligt högupplöst material under tiden :)

#6

Postad 17 februari 2009 - 16:08

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Klart Blu-Ray kommer att bytas ut mot någonting ännu värre, men när det blir tror jag ligger lång tid framöver.
Blu-Ray formatet är ju långt ifrån färdigutvecklat, varken spelaren, skivor eller extra detaljer som de slänger in hela tiden som bonus till formatet. Jag tror att det kommer mycket roliga saker framöver med formatet, men framförallt högra kapacitet på skivorna.

#7

Postad 17 februari 2009 - 16:44

C Upp
  • C Upp
  • Lärjunge

  • 422 inlägg
  • 0
Jag hoppas på Nerladdning. Många är emot det pga piratdebatter och att man vill ha fodral. Själv tycker jag det vore oerhört smidigt om jag direkt på min TV kan gå in och hitta film med fjärrkontollen, klicka på "Köp" för en billig peng (då utan inblandning av skivpressning, fodralpressning, distrubitörer och frakt), ta en promenad och sen sätta mig och trycka på "Play" och få 1080p-film direkt.

Visst, Hårddiskar kan kracha, men detta löses enkelt med att den stora filmservern man laddar ner från behåller information om vilka filmer man köpt och ser till att dessa enkelt kan laddas ner igen utan extra kostnad. Klart bättre än repiga skivor och fodral som råkar bli blötlagda när barnen leker lite för hårt runt saftglasen.
Lägger man även till en filmhyrningsfuktion (tittbar 24 timmar efter nerladdning t.ex.) så har man ju en guldtjänst för hela familjen!

En annan fördel är ju att formatet aldrig behöver "dö". Nu har ju BD bakåtkompatibilitet med DVD just för att man behåller i stort sett samma teknik, men i framtiden ska man aldrig behöva oroa sig för det. En enkel kodekuppdatering borde ta hand om de flesta problem man kan få 10-15-100 år in i framtiden.

Och dra helst inte in TPB eller annan illegal nedladdning i detta. Jag talar såklart om en köp/hyrtjänst som kostar pengar och ger filmbolagen pengar. Inte heller några dåligt kodade wares är det jag talar om, utan fina filmbolagsreleaser, jämförbara med dagens BR eller ännu bättre, med extramaterial och online content tillgängligt.

Det är min framtidsvision.

Redigerat av C Upp, 17 februari 2009 - 16:46.


#8

Postad 17 februari 2009 - 17:13

Danneman_
  • Danneman_
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0
C upp, det låter faktiskt helt okej i mina öron också, även om det kan vara kul att se en fet filmsamling :)

#9

Postad 17 februari 2009 - 17:23

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 454 inlägg
  • 0
Blu Ray död? Det spelas ju fortfarande vinylskivor många år efter att den sista tillverkats, så Blu Ray lär leva ett tag till, speciellt som man kan spela vanliga CD och DVD på densamma. Att tanka ned film på något så skört som en hårddisk är dödfött, då måste det till något lagringsmedia som håller mer än tre år. Hade jag haft min musik på hårddisk i stället på de cd-skivor jag köpt så skulle det inte funnits mycket att lyssna på och likadant hade det varit med mina DVD-skivor.

#10

Postad 17 februari 2009 - 17:39

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Tror inte formatet där inom några år men man kan ju aldrig säga aldrig, saker och ting kan ju ändra sig snabbt.
Men med tanke på hur tvbolag inte kan sända full-HD via iptv än och internet börjar nå sin full kapasitet här och var så dör inte detta än, sen att man tycker att ha saker på en skiva kan kännas rätt gamalt e en sak, finns inget riktigt billigt bra allternativ att trycka 50G som skivorna klarar, 400G eller vad det va pioneer hade på g om något år så kommer nog det här formatet hålla i 6-10 år till tror jag + att finans kriser verkar drabba hela jorden nu och inte länder så blir ju den globala köpkraften svagare och sårbarare än vad den har varit.

#11

Postad 17 februari 2009 - 17:44

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0

Tror inte formatet där inom några år men man kan ju aldrig säga aldrig, saker och ting kan ju ändra sig snabbt.
Men med tanke på hur tvbolag inte kan sända full-HD via iptv än och internet börjar nå sin full kapasitet här och var så dör inte detta än, sen att man tycker att ha saker på en skiva kan kännas rätt gamalt e en sak, finns inget riktigt billigt bra allternativ att trycka 50G som skivorna klarar, 400G eller vad det va pioneer hade på g om något år så kommer nog det här formatet hålla i 6-10 år till tror jag + att finans kriser verkar drabba hela jorden nu och inte länder så blir ju den globala köpkraften svagare och sårbarare än vad den har varit.


Men nu när IPRED träder in så lär ju bredbandsbolagen, förr eller senare, gå i konkurs för vem behöver 24mbit om inte ladda ner film? Alla kommer skaffa sig 0,5 typ... Tror jag iallafall. Och att hyra/köpa film på nätet tar nog sin tid isåfall...

Men jag vill ha fodral! Mer blu-ray!

#12

Postad 17 februari 2009 - 18:27

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Men nu när IPRED träder in så lär ju bredbandsbolagen, förr eller senare, gå i konkurs för vem behöver 24mbit om inte ladda ner film? Alla kommer skaffa sig 0,5 typ... Tror jag iallafall.

du är medveten om att det varit olagligt redan tidigare va? vilket inte direkt stoppat nedladdningen...

Men jag vill ha fodral! Mer blu-ray!

kan bara instämma, fysiska kopior är tusen gånger roligare än fåniga virtuella...
(borde passera 200 BD-strecket imorrn. fortfarande en rejäl bit kvar till HD DVDs ~370 dock...)

Redigerat av outdoor_miner, 17 februari 2009 - 18:30.


#13

Postad 18 februari 2009 - 11:27

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0

Visst, Hårddiskar kan kracha, men detta löses enkelt med att den stora filmservern man laddar ner från behåller information om vilka filmer man köpt och ser till att dessa enkelt kan laddas ner igen utan extra kostnad.


Tills dess att den inte längre finns kvar på servrarna, då dom bereder plats för nyare titlar ;)

Som hyr ser jag detta som ett ypperligt alternativ som jag gärna använder :)
Men som köp vill jag hellre ha på fysiskt.

Jag tror aldrig fysiskt försvinner utan kommer att samsas med nerladdningen i framtiden, så blir vi alla nöjda i slutändan :D

#14

Postad 18 februari 2009 - 16:05

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Red ray såklart, 4000p 2000p 1080p och 720p

http://www.red.com/nab/redray/

#15

Postad 18 februari 2009 - 16:06

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

  • 2 854 inlägg
  • 0

Red ray såklart, 4000p 2000p 1080p och 720p

http://www.red.com/nab/redray/

Det hade ju varit lite ironiskt :).

Jag hoppas att det fortsätter som jag kör idag ett bra tag till, dvs jag köper filmer jag vill ha på riktigt medium och hyr film via en nedladdningstjänst.

Redigerat av Phindus, 18 februari 2009 - 16:10.


#16

Postad 18 februari 2009 - 16:19

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0

Red ray såklart, 4000p 2000p 1080p och 720p

http://www.red.com/nab/redray/



Enligt deras hemsida så står det 4K, 2K, 1080p och 720p. Jag kan ingenting om det men det kan verkligen inte vara samma som 1080p iallafall.

#17

Postad 18 februari 2009 - 20:10

limpet
  • limpet
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
En kommentar angående nedladdning: För att denna "affärsidé" ska kunna klå Blu-ray så måste den klå DVD först. Har det hänt? Nix. Medel-svensson köper/hyr fortfarande DVD. Pirater får krångla med diverse codecs. Det var lättare med MP3 vs CD... MP3 är lastgammalt men håller än.

#18

Postad 18 februari 2009 - 20:18

Unregisteredae48d9f2
  • Unregisteredae48d9f2
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0

En kommentar angående nedladdning: För att denna "affärsidé" ska kunna klå Blu-ray så måste den klå DVD först. Har det hänt? Nix. Medel-svensson köper/hyr fortfarande DVD. Pirater får krångla med diverse codecs. Det var lättare med MP3 vs CD... MP3 är lastgammalt men håller än.


Hahaha krånga med codecs, vilken värld lever du i :)
Nej men fodralen är ju nice, tror inte svenska folket kommer slopa den idén på ett väldigt bra tag.

#19

Postad 18 februari 2009 - 21:38

C Upp
  • C Upp
  • Lärjunge

  • 422 inlägg
  • 0

En kommentar angående nedladdning: För att denna "affärsidé" ska kunna klå Blu-ray så måste den klå DVD först. Har det hänt? Nix. Medel-svensson köper/hyr fortfarande DVD. Pirater får krångla med diverse codecs. Det var lättare med MP3 vs CD... MP3 är lastgammalt men håller än.

Skrev jag inte att jag inte är intresserad av en Piratdiskussion när jag nämner Nerladdad film? Tänk steget längre. Tänk Xbox Live i USA... Tänk en liten box du kopplar till TVn och din Router (typ en TViX eller Popcorn Hour), som har direktkontakt med en filmserver där alla filmer finns i samma kodek. Anledningen att det inte slagit DVD är ju för att det inte finns några fungerande tjänster tillgängliga för allmänheten. Varför det inte finns är för att filmbolagen är bakåtsträvare. "Det går inte att konkurrera med gratis" sades idag i rättegången mot TPB-folket. Men det kan man visst.
1. Erbjud en tjänst som är enkel för alla, inte bara för datorfolket, typ som den jag beskriver ovan.
2. Ta inte överpriser, och snuva inte folk på kvalitet eller extramaterial.
3. Luta er tillbaka och låt pengarna rulla in.

Behöver inte vara svårare än så. Tekniken finns idag, det är bevisat. Det som kan tänkas begränsa är hårddiskstorlek (och till viss del stabilitet, men det finns ju enkla speglingar som företagens servrar kan använda sig av), och rädsla för "nymodigheter". Men med dagens utvecklingstakt (kan de göra en 400gb BD så kan de nog göra feta hårddiskar om det behövs).

Jag kan hålla med om att fodral är mysigt, men jag har samlat film i mindre än 10 år, jag är 26 år gammal, ska jag samla film i fodral tills jag blir 65 så får jag inte längre plats med mig själv och en säng i min lägenhet. Och om fodralet är det enda som är fördelen med det fysiska samlandet så måste jag skratta lite för mig själv här. En papperslapp och en plastbit gör att man vill betala extra, behöva vänta eller kanske inte ens få tag i utgångna titlar för att någon chef tyckt att det inte är värt att göra fler kopior av en film för en för smal publik. I min framtidsvision finns plats för all film man nånsin velat ha, tillgängligt via fjärrkontroll direkt i en TV... Det enda förvånande är ju att det inte redan är verklighet.

Svensson kollar på film när den går på TV... Dom bryr sig nog ytterst lite om fodral. Många vill inte behöva ha 4-5 bokhyllor med film stående i vardagsrummet bara för att kunna kolla på en film när de vill utan att rota i en garderob full av fodral. Näe, fysiskt media har varit kul, men det är inte optimalt nånstans. Jag tror ju inte att det kommer dö ut, men precis som VHS, LP, Kasettband och snart även DVD kommer BD och eventuella efterföljare tappa marknad till en bättre produkt.

Och för att svara på citatet högst upp så tror jag nog att den illegala nerladdningen gått om DVD-försäljningen vid det här laget. Men det får vi inte prata om här.

#20

Postad 18 februari 2009 - 22:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0
Yes!

Ännu en tråd... Säger som fjortisarna: Orka.

#21

Postad 19 februari 2009 - 10:22

vanka
  • vanka
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Eftersom Bluray / HDDVD ej sålt efter förväntningarna kan man antaga att de jättarna på marknaden så småningom tröttnar på att hårdvaruutveckla, kriga med konkurrenter om vilket format som skall vara "standard" (HdDvd / Bluray etc.).

Vad kommer bli nästa stora grej?
Vilket format och vilken distribution?
Är det värt att lägga stora pengar på ytterligare ett format som kanske är stendött om ett par år?


Hold it now...... HIT IT!!! :)

Logiken känns lite tunn. Om jättarna på marknaden är trötta på att utveckla nya standarder så löser dom inte det genom att utveckla en ny standard.

#22

Postad 19 februari 2009 - 11:02

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0
Plus att filmbolagen och utvecklarna har lagt ner ruggigt mycket pengar på formatet och har STORT intresse av att driva det framåt. Fler och fler bolag hoppar på BD tåget hela tiden och det remastras MASSVIS av klassiska filmer just för detta format vilket också går på ett ANTAL miljoner. Så om dom inte trodde på formatet och tänk lägga ner det om ett par år så hade dom knappast gett det sån support och fortsatt lägga pengar på det :)

Verkar vara viktigt för vissa att Blu-Ray MÅSTE dö snart istället för att det finns kvar vid sidan av download :)
Och samtidigt så är det lustigt att dom inte pratar om att DVD också borde vara döende i såfall :P
Ett annat tecken på att BD är härför att stanna är hur mycket utbudet ökat i butikerna och att fler och fler köper sig en spelare, trots dessa hårda tider.

Redigerat av Svante Skoog, 19 februari 2009 - 11:04.


#23

Postad 19 februari 2009 - 13:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Red ray såklart

Red ray? CD alltså? :)

#24

Postad 19 februari 2009 - 14:54

Unregistered5fdc2bdf
  • Unregistered5fdc2bdf
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Det gör väl inget om det finns både och. Skiva för de som vill det och nerladdning för de som vill det. Personligen vill jag gärna se bra lagliga nerladdningsalternativ. Jag tror dessutom att det skulle fungera alldeles utmärkt. Det är inte gratis att ladda ner. Man måste ha en dator, man måste lägga ner mycket tid på att få det att fungera och sen måste ha en spelare eller i vissa fall ytterligare en dator. Om folk kan lägga 10000 på en HTPC kan man nog också tänka sig att betala för ett smidigt lagligt alternativ.

#25

Postad 19 februari 2009 - 15:51

Unregistered874d6626
  • Unregistered874d6626
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
C Upp digital distribution är väldigt bra i teorin men har en väldig nackdel och det är den enorma bandbredden och uppkopplings hastighet detta skulle kräva. Både från distributörens sida och de enskilda användarnas sida. Vi snackar nu om något som är jämförbar i kvalité med blu-ray/hd dvd vilket kräver ~15-25Gb/film.

För att kunna ladda ner detta inom en rimlig tidsperiod måste man ha en snabb uppkoppling. 20Gb tar ~35 min med 10Mb/s (100 Mbit/s, ja jag är medveten om att 100Mbit/s inte är 10Mb/s utan 12,5Mb/s men det är sällan man får ut absolut max av sin uppkoppling). ~1-2 timmar kan väl anses som rimligt alltså behövs minst ~20Mbit/s och detta är inte några större problem att klara av i Sverige, i stort sett alla har tillgång till minst 24Mbit/s genom adsl och många har snabbare genom kabeltv och fiber och vi har rimliga priser utan några bandbreddbegränsningar, i stort kanske finns någon isp som har. Men om man tittar utomlands, speciellt i USA vilka är väldigt viktiga om detta ska bli verklighet, har de ofta inte i närheten lika snabba uppkopplingar. Det är även väldigt vanligt att isp'erna har begränsningar i hur mycket bandbredd man får utnyttja och om man överstiger dessa sänks hastigheten kraftigt eller i värsta fall stängs uppkopplingen av. 100Gb/månad är en vanlig gräns och det blir inte många filmer om man dessutom ska ha bandbredd över till all vanlig datoranvändning osv. Detta är inte heller begränsat till USA utan det är även vanligt i England att man har en uppkoppling med en hastighet runt 5-10Mbit/s och en bandbreddbegränsning på 50-100Gb/månad. I Australien är uppkopplingarna ännu sämre, långsammare och dyrare.

För att detta överhuvudtaget skulle kunna bli verklighet behövs en ordentlig höjning av "bredbandstätheten" och hastigheten på denna och i dagsläget ser det inte ut som att det kommer hända någon gång snart, tvärtom under de senaste åren har flera begränsningar tillkommit och utvecklingen har snarare gått bakåt många av de stora bredbandsleverantörerna i USA har infört bandbreddsbegränsningar och andra otrevligheter som filtrering och throttling. Märk att det jag pratar om mest påverkar USA och central Europa medan vi i Norden (tillsammans med Japan, Sydkorea, Taiwan mm) har ett väl utbrett bredbandsnät så här i Sverige skulle det inte vara några större problem, tekniskt, att införa nedladdningsbart hd material.

Så i framtiden skulle detta kunna komma men jag tror det tar många år till innan det kommer i närheten av fysisk försäljning.

#26

Postad 19 februari 2009 - 17:46

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0
Hmm, det här känns som en rätt skum tråd...vad är syftet?? (Att marknadsföra nerladdning??)
Att HD-DVD inte säljer så bra är väl knappast så konstigt eftersom formatet är nedlagt sen snart ett år tillbaka.
Personligen beklagar jag lite att Blu-ray vann eftersom jag tror att skiftet ifrån dvd hade gått fortare om HD-DVD hade vunnit i stället (pga att dom var billigare att producera och hade stöd av dvdforum istället för att vara "konkurrent"), men det är historia nu och jag handlar Blu-ray för fullt.

Orsaken till att blu-ray inte har slagit så stort ännu är ju att formatet fortfarande är i sin linda och att spelarna (förutom PS3) fram till sista kvartalet har varit för dyra och alldeles för långsamma och allmänt dåliga faktiskt.
Jag tror att 2009 blir Blu-rays genombrotts år, det är i år det börjar bli lite sortiment av Blu-ray hos videouthyrarna och då börjar det få lite större fäste hos vanligt folk + att det nu som sagt finns prisvärda och funktionella spelare.

HD till alla
;-)

Redigerat av Unregistered4b026b86, 19 februari 2009 - 17:48.


#27

Postad 19 februari 2009 - 17:58

HAL 9000
  • HAL 9000
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Sa bara hur länge DVD höll (håller). Säljer fortfarande som smör i solen. Blu-ray har många år kvar så köp och njut.

#28

Postad 19 februari 2009 - 18:27

limpet
  • limpet
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Hahaha krånga med codecs, vilken värld lever du i :)
Nej men fodralen är ju nice, tror inte svenska folket kommer slopa den idén på ett väldigt bra tag.


:)

Förenklade väl resonemanget lite väl mycket. Vad jag menade var att jag tror att floran av video-codecs har en bromsande effekt för att medel-svensson ska orka börja pirata, medan däremot MP3 är lätt som en plätt. T ex medel-svensson köper i iPod, vill se lite video på den men ACK! fel codec. Får nöja sig med nedladdad musik... :P

Fodral är nice till en viss gräns. Mina 100st Blu-ray kan gott stå och skina i hyllan men mina 600 DVD-skivor är mest i vägen. :D

#29

Postad 19 februari 2009 - 18:46

limpet
  • limpet
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Skrev jag inte att jag inte är intresserad av en Piratdiskussion när jag nämner Nerladdad film? Tänk steget längre. Tänk Xbox Live i USA... Tänk en liten box du kopplar till TVn och din Router (typ en TViX eller Popcorn Hour), som har direktkontakt med en filmserver där alla filmer finns i samma kodek. Anledningen att det inte slagit DVD är ju för att det inte finns några fungerande tjänster tillgängliga för allmänheten. Varför det inte finns är för att filmbolagen är bakåtsträvare. "Det går inte att konkurrera med gratis" sades idag i rättegången mot TPB-folket. Men det kan man visst.
1. Erbjud en tjänst som är enkel för alla, inte bara för datorfolket, typ som den jag beskriver ovan.
2. Ta inte överpriser, och snuva inte folk på kvalitet eller extramaterial.
3. Luta er tillbaka och låt pengarna rulla in.

Behöver inte vara svårare än så. Tekniken finns idag, det är bevisat. Det som kan tänkas begränsa är hårddiskstorlek (och till viss del stabilitet, men det finns ju enkla speglingar som företagens servrar kan använda sig av), och rädsla för "nymodigheter". Men med dagens utvecklingstakt (kan de göra en 400gb BD så kan de nog göra feta hårddiskar om det behövs).

Jag kan hålla med om att fodral är mysigt, men jag har samlat film i mindre än 10 år, jag är 26 år gammal, ska jag samla film i fodral tills jag blir 65 så får jag inte längre plats med mig själv och en säng i min lägenhet. Och om fodralet är det enda som är fördelen med det fysiska samlandet så måste jag skratta lite för mig själv här. En papperslapp och en plastbit gör att man vill betala extra, behöva vänta eller kanske inte ens få tag i utgångna titlar för att någon chef tyckt att det inte är värt att göra fler kopior av en film för en för smal publik. I min framtidsvision finns plats för all film man nånsin velat ha, tillgängligt via fjärrkontroll direkt i en TV... Det enda förvånande är ju att det inte redan är verklighet.

Svensson kollar på film när den går på TV... Dom bryr sig nog ytterst lite om fodral. Många vill inte behöva ha 4-5 bokhyllor med film stående i vardagsrummet bara för att kunna kolla på en film när de vill utan att rota i en garderob full av fodral. Näe, fysiskt media har varit kul, men det är inte optimalt nånstans. Jag tror ju inte att det kommer dö ut, men precis som VHS, LP, Kasettband och snart även DVD kommer BD och eventuella efterföljare tappa marknad till en bättre produkt.

Och för att svara på citatet högst upp så tror jag nog att den illegala nerladdningen gått om DVD-försäljningen vid det här laget. Men det får vi inte prata om här.


Håller med dig om allt i princip. Jag förstod att du inte menade Piratnedladdning, men det finns ju som du säger knappt vettiga nedladdningstjänster för film idag och det är alltså dessa tjänster som ska kunna slå ut DVD, sedan Blu-ray (enligt mig). Jag tycker också att fodral är mysiga till en viss gräns (platsbrist).

Din punktlista är helt logisk från vårt kundperspektiv men jag tycker den är lite endimensionell. Visst, tekniken finns idag (om vi förutsätter att bandbredden finns) men vad tusan hjälper det när det finns en massa andra "stakeholders" inblandade. Teknik är skitenkelt! Människor/kommunikation är svårt. Ekonomi, licensavtal mm snuddar på gränsen till magi där det handlar mycket om "rätt plats vid rätt tidpunkt". :)

Den typ av tjänster du nämner kommer säkert i framtiden, men det kan nog dröja rätt länge. Hur länge har man inte pratat om multimedia-center hemma? "Proppen" måste lossna, men det är det klassiska moment 22 när det gäller IT-tjänster - det gäller att få med sig hela kedjan (producent + distributör + operatör + kund). Om inte hela kedjan är med kraschar tjänsten och det blir en ekonomisk "back off" i några år innan man vågar försöka igen.

#30

Postad 19 februari 2009 - 19:01

kennybrack123
  • kennybrack123
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
När kommer detta till svealand?

http://marketplace.x...c...mp;rl=0&p=1

#31

Postad 19 februari 2009 - 19:03

C Upp
  • C Upp
  • Lärjunge

  • 422 inlägg
  • 0
Jo, jag ser ju inte den digitala distrubitionen som nånting som händer inom ett halvår direkt. Men tråden var väl framtidsvision, eller framtidsforskning. Och kollar man hur uppkopplingshastighet och tillgänglighet ökat de senaste 10 åren, och att DVD håller som ledande format ca 10 år, så om 10 år så kommer nog hastighet och tillgänglighet på uppkopplingar ha kommit tillräckligt långt. Och lagringsmedia kommer nog även då överträffa dagens hårddiskar (min första dator ca 1996/97 hade ex. 800 mb hårddisk).

Kan man sedan ta piraternas teknik till nytta, alltså BitTorrenttekniken där alla som laddat ner laddar upp så skulle det inte ens behövas en stor filmserver, bara en liten som håller koll på den monetära biten och skickar information att "USER_CUPP_ACESS=GRANTED" och så kan alla roliga små burkar under folks TV-apparater runt om i världen börja skicka små bitar av filmen hem till mig.

Jag tar gärna varje tillfälle i akt att promota min idé, just för att jag vill att den ska bli verklighet. "Den knarrande dörren får olja" ni vet.

BD kommer ju helt klart hålla marknaden i ett järngrepp några år framöver. Om bara tillverkarna skulle kunna försöka sålla ut DVD-spelarna och promota uppgradering till BD så skulle det gå mycket snabbare att ta marknaden. Finns ju ingen större anledning att idag köpa en ny DVD-spelare (oavsett om man är hembionörd eller svenson med familj) då DVDer forfarande spelar och de billigaste spelarna faktiskt håller rätt bra priser. Och kan man tvinga nyköparna att köpa ett framtidssäkert format så går utveckligen snabbare. Då kan man även få ner tillverkningskostnaderna ännu mer och ännu fler följer.

Tycker ämnet är intressant och förstår inte riktigt de som klagar på såna här trådar. Visst samma sak ältas om och om igen, men vari ligger skadan? Läs inte tråden om den är ointressant. Jag läser inte 90% av trådarna på forumet just av den anledningen. Men blir jag nån gång intresserad vill jag ju att diskussionen finns, och är någotlunda uppdaterad.

#32

Postad 19 februari 2009 - 20:32

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0
Vad kommer efter Blu-ray?

Troligen en skiva som rymmer ännu mera. Kanske violett eller uv - ray (tänk på våglängden det är vad det handlar om, bland annat). Blu -ray rymmer mer än dvd som i sin tur rymmer mer än cd. Det är ju egentligen ett dataformat. cd'n ersatte zip-drive och disketter. Perspektivet beror nog lite på hur länge man varit med.

Om det sedan kommer att levereras film på skivan är väl en annan sak. Men eftersom Blu- ray spelaren klarar de tre nämnda formaten så kommer förhoppningsvis nästa burk att fixa fyra format. I princip kan man väl spela HD film från cd men det blir bara kortfilm :) .

Nedladdning?

Kanske men jag är tveksam. I Sverige har vi väl utbyggda bredband. Det är ju ett av skälen till piratverksamhetens omfattning. Men ser vi till världen i övrigt ser det inte riktigt ut så. Så jag tror på fysisk media ett bra tag till.
Eller så hoppas jag bara.

Kanske kommer jag någon gång att använda nedladdad film men ALDRIG olagligt nedladdad film.

Men Blu-ray, dvd och cd har nog ett bra tag kvar.

Redigerat av Mr_Tom, 19 februari 2009 - 20:42.


#33

Postad 20 februari 2009 - 12:43

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
Det kommer dröja många år innan HD-nedladdning/streaming blir vardagsmat för kunderna. Tills dess kommer Blu-ray regera.

#34

Postad 22 februari 2009 - 23:39

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

  • 1 716 inlägg
  • 0

Det kommer dröja många år innan HD-nedladdning/streaming blir vardagsmat för kunderna. Tills dess kommer Blu-ray regera.

Precis. När det finns en svensk onlinebutik med ett brett filmutbud där man kan ladda hem/streama filmer för en billig peng i 1080p med sourroundljud... Då är jag villig att överge Blu-ray (även fast jag nog föredrar en fysisk filmsamling än en på hårddisken). Men med tanke på hur mycket film och musikbolagen satsar på digital distribution lär det väl ta en sisådär 100 år innan man får se en onlinbutik med ett sådant utbud. Efter det tar det väl runt 100 år till innan de gör sig av med kopieringsskydden.

Ett annat problem är internetuppkopplingarna som är usla i stora delar av Europa.
I Sverige byggs det ut snabbt bredband hejvilt (jag bor själv i en liten stad på 3000 invånare, men har inom ett par veckor tillgång till 100mbit), men en sådan satsning existerar inte överallt, utan i stora delar av övriga Europa får man vara glad om man har tillgång till Internet överhuvudtaget.
Jag tror inte filmbolagen vågar, eller vill, satsa på onlinefilm i ett så litet land som Sverige, utan ska en sådan satsning ske vill de nog ha med övriga Europa, om inte också hela världen, också.

Nej, den största chansen för att film över nätet ska slå igenom stort inom den närmsta framtiden, är om den illegala nedladdningen av film blir laglig (rätt så ironiskt). Då tror jag marknaden för mediaspelare som Tvix och Popcorn Hour skulle explodera. Kanske t.o.m nya versioner av dessa modeller skulle släppas som tillät streaming av filmer direkt över nätet.

Många snackar om att film över nätet ska slå ut Blu-ray, men jag har inte sett speciellt vettiga alternativ med potentialen att slå igenom, så tills ett sådant kommer tror jag DVD och Blu-ray kommer leva sida vid sida många år framöver. DVD väljer de som har en tjock-TV och/eller som inte bryr sig om bilden är lite bättre än DVD, medans filmälskare med en vettig utrustning väljer Blu-ray.

Redigerat av Unregistered9a177c31, 22 februari 2009 - 23:42.


#35

Postad 22 februari 2009 - 23:47

passan1
  • passan1
  • Beroende

  • 1 019 inlägg
  • 0
Ja då skulle dom tjänsterna finnas med i alla nya Lcd skärmar, som Sony typ har börjat med, dom har ju flikr, börsen,rss m.m på deras nya skärmar. ba stoppa in nya Nvidia Ion med Via prolle och en torrenklient.
Uppskalad Bluray skulle inte va helt fel.

Redigerat av passan1, 22 februari 2009 - 23:48.


#36

Postad 22 februari 2009 - 23:52

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

  • 3 147 inlägg
  • 0
Många tror jag inte, men ett par iaf.

#37

Postad 23 februari 2009 - 00:42

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Ja då skulle dom tjänsterna finnas med i alla nya Lcd skärmar, som Sony typ har börjat med, dom har ju flikr, börsen,rss m.m på deras nya skärmar. ba stoppa in nya Nvidia Ion med Via prolle och en torrenklient.
Uppskalad Bluray skulle inte va helt fel.

Uppskalad Bluray? Duger inte 1080p?

#38

Postad 23 februari 2009 - 08:14

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Och varför uppskalad? Vad skulle bli bättre av det?

#39

Postad 25 februari 2009 - 19:04

Lucius
  • Lucius
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Måste bara inflika att jag faktiskt håller med C upp till stora delar och till och med delar hans vision i mycket.

Jag själv tycker det är lite förlegat med plastboxar, instick och fysisk media när det finns enklare, billigare och mer miljövänliga sätt att distribuera ettor och nollor. I tillägg till platsbesparingen en icke fysisk media (hos konsumenten) skulle innebära.

Tyvärr är det faktiskt så, som någon annan påpekade, att vi i Sverige är tämligen bortskämda med synnerligen snabba uppkopplingar, med generösa villkor till billiga månadskostnader, i förhållande till många andra länder.

Mitt 100Mbps betalar jag 280:-/månaden för (BBB) och har inga restriktioner på trafikmängd.
Det är rätt svårt att slå det priset, för den tjänsten, i både Europa och i USA (vilka torde vara två stora potentiella marknader för en dylik mediatjänst).

Detta gör att vi ofta tänker mer i dessa banor än våra medmänniskor i andra länder, där denna typ av distribution ter sig både svår att genomföra med tanke på bandbredd och del med tanke på vad priset skulle betinga för konsumenten.

Men någon måste ju börja, det är ju faktiskt så!

Jag tror att den debatt som piratkopieringen skapar runt sig (ledsen att behöva ta upp den i tråden) faktiskt skapar både fokus på tendensen att folk gärna struntar i fysisk media om det innebär lägre kostnad och är enkelt - såväl som sätter press på distributörerna att kontra med denna "nya" typ av distribution.

Att hyra en film, i låt oss säga 48 timmar, för 50:- via fjärrkontrollen istället för att tvingas köra 2-3km till videobutiken i rondellen, skulle inte bara innebära lägre miljöbelastning - utan även innebära att fler folk skulle hyra film.

Bekvämlighet till ett bra pris är nyckeln tror jag! Skall de börja med 75:- och 100:- så blir det inget av, eftersom en BD-film vid rondellen idag (i mitt fall) kostar 65:- för 7 dagar för en icke-medlem. Det är oftast där det brister!

Men....

...nu var det snack om huruvida BD är överspelat snart - min enkla uppfattning är NEJ.

Jag tror inte på att man hoppar över ett "generationsskifte" för att ta nästa - hur många hoppade över VHS direkt till DVD (som inte är 16 bast och inte vet vad en VHS-kassett är)?

#40

Postad 25 februari 2009 - 20:01

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Uppskalad Bluray skulle inte va helt fel.

Vad har du för skärm med högre upplösning än 1080p!?! :rolleyes:

#41

Postad 01 mars 2009 - 16:39

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Vad har du för skärm med högre upplösning än 1080p!?! :P


Valfri datorskärm som inte är av budgetmodell borde erbjuda det? ^^

#42

Postad 01 mars 2009 - 16:45

passan1
  • passan1
  • Beroende

  • 1 019 inlägg
  • 0

Och varför uppskalad? Vad skulle bli bättre av det?

Har man en skärm som har högre upplösning så då.
Du skalar val upp din dvd, skulle det va nån skillnad.

#43

Postad 01 mars 2009 - 17:17

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
blu-ray har 1080p,varför då ha en skärm med högre upplösning. :P

#44

Postad 01 mars 2009 - 17:39

MartinLundin
  • MartinLundin
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

blu-ray har 1080p,varför då ha en skärm med högre upplösning. :P


man kan ju spela högupplösta datorspel på den :blink:
men om det är för film verkar det onödigt ^^

#45

Postad 01 mars 2009 - 17:45

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Sant. :P

#46

Postad 01 mars 2009 - 17:51

passan1
  • passan1
  • Beroende

  • 1 019 inlägg
  • 0
Tråden handlar ju om framtiden,,,,
Har man en skärm på 4 gånger högre upplösning så kommer BD kännas som SD i dagensläge.
då kommer det kännas surt att sitta på en massa BD filmer.

#47

Postad 01 mars 2009 - 18:26

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

Tråden handlar ju om framtiden,,,,
Har man en skärm på 4 gånger högre upplösning så kommer BD kännas som SD i dagensläge.
då kommer det kännas surt att sitta på en massa BD filmer.

Det mänskliga ögat är flaskhalsen i det här sammanhanget. Den som ser skillnad på 1080p och 2k på t.ex en 22-tumsskärm borde klassas som övermänskliga.

#48

Postad 02 mars 2009 - 15:04

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
blu ray formatet dött? ,de har ju ens fått sitt ordentliga genombrott ännu men det ser ljust ut...


http://www.homemedia...iscs-2009-14670

#49

Postad 02 mars 2009 - 15:26

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Nu skall inte OP ta detta som kritik hoppas jag.

Jag som sedan i somras har en BD spelare är fortfarande ganska ensam om det i mitt umgänge (vänner, släkt och arbetskamrater).
Något som jag förvånas över är att så många redan dömt ut bluray som något som skall försvinna eftersom det inte slagit ännu med mera med mera. Senast var det svärfar.

Gemensamt (hittills) mellan alla som tagit upp detta med mig (eftersom jag älskar bluray) är att de inte äger en BD spelare.

Jag har ju varit med sedan VHS-tiden och minns övergången till DVD. Vill minnas att flera inklusive jag själv var väldigt kritiska eftersom filmerna var så dyra och man undrade verkligen om formatet skulle överleva.

Nuförtiden är jag enklare. Jag vill, som alltid, titta på film hemma med så bra bild och ljud som min tv eller anläggning klarar av för att höja upplevelsen. Så jag köper bluray och är supernöjd.

Det kommer att komma nya format men först när man kan vinna något mer än bara plats i hyllan, dvs bättre bild och ljud. Eftersom en sådan teknik säkert begränsas av dagens tv och projektorer så kommer det med all säkerhet att dröja. Speciellt eftersom det verkar som att många av oss de närmaste åren köpt oss både en och ibland två fina lcd eller plasma-apparater. Får se hur många som är sugna på att spendera mer på tv i det närmaste för att ett nytt format kommer.

Och sedan är jag som många andra, jag vill ha ett fodral i hyllan. Har haft möjlighet att köpa film via kabeltv-leverantören länge nu och inte nappat hittlls.

Redigerat av Unregisteredff20a4e9, 02 mars 2009 - 15:27.


#50

Postad 02 mars 2009 - 15:31

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Äsch. Kan säga enkelt : Alla som är nervösa över digitala små chip istället för plastfodral och en skiva, på närmaste video uthyrning, kan sluta oroa sig. Visst: företagen skapar konstiga fula produkter (chip som ersätter dvd & blu-ray) och entusiasterna köper dessa samt experterna säger : Blu-ray är snart dött osv osv.

Men nej: hur självsäkra dem än är (kolla på toshiba) så har dem ingen chans.

Det är konsumenterna som styr. från början till slut.
Det är vi som väljer film format. Dem kmr gå i konkurs företagen som satsar på nya format så tidigt som 2-3 år efter blu-ray... Konsumenterna behöver minst 6-7 år som dem har tydligen visat me dvd. folk fortsätter ju köpa.

Så sluta oroa er..



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.