Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

cpu-fläkt på fullvarv vid spel

41 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 mars 2019 - 20:54

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

har en nybyggd dator från inet med en AMD Ryzen 2700x processor.

 

den fläkten går hela tiden som en jojo upp och ner så fort jag gör något på datorn. Det räcker med att jag klickar igång ett program eller öppnar ett fönster för att fläkten ska gå upp i över 2000 varv.

 

Jobbar jag i lightroom så är det extremt illa och höga varvtal.

 

Går jag in i ett spel så ligger fläkten alltid över 2000 varv och ända upp i över 3000 varv.

TEmpen ligger på mellan 50-70 grader när jag spelar.

 

Har kikat i biosen och testat att ändra fläktkurvan till "silent" men det hjälper inte.

 

Har frågat några kompisar som har sämre dator än mig och deras cpu blir aldrig så varm och fläkten går aldrig upp mer än 1000-1200 varv oavsett vad dom gör.

 

Någon som har någon aning om hur jag löser mitt problem?

 

TEmpenb är inte lika störsam som fläktens jojo-kurva

 

Tacksam för svar.



#2

Postad 07 mars 2019 - 07:30

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Plocka ner HW monitor för att se temp och belastning i realtid kör sedan Cinebench.

Spel ska inte påverka en cpu så mycket.....

Om det är så att den går varm även vid låg belastning då kvittar det vilka fläktkurvor du använder.

 

Vilken kylare är det o har du satt ihop den själv?



#3

Postad 07 mars 2019 - 07:44

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Var väl Inet som byggt, borde vara i sin ordning annars kan ju kylpasta eller fläkt i fel pins vara möjliga orsaker. Kolla Fan Xpert eller Speedfan

#4

Postad 07 mars 2019 - 08:27

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Spel ska inte påverka en cpu så mycket.....

Beror på vad det är för spel.

Men som redan sagts, vad är det för kylare? Är det den från ditt bygga i Jan?
Den kan ju vara felkopplad, felmonterad, man har smackat på på tok för mycket kylpasta.
Eller bara vara dålig rent allmänt ,)

Redigerat av frollic, 07 mars 2019 - 09:12.


#5

Postad 07 mars 2019 - 08:53

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Hur ser den övriga ventilationen ut i chassiet?



#6

Postad 07 mars 2019 - 09:14

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Hur ser den övriga ventilationen ut i chassiet?

Misstänker att detta är inköpslistan - https://www.minhembi...37640&p=4543463

Verkar vara stock-kylaren, och den kan jag tänka mig låter ordentligt ;)

#7

Postad 07 mars 2019 - 16:04

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Plocka ner HW monitor för att se temp och belastning i realtid kör sedan Cinebench.

Spel ska inte påverka en cpu så mycket.....

Om det är så att den går varm även vid låg belastning då kvittar det vilka fläktkurvor du använder.

 

Vilken kylare är det o har du satt ihop den själv?

japp, jag har hwmonitor. lite exempelbilder kommer snart. tänkte att det inte var nödcändigt att fläkten går upp på 100% så fort den går över 50 grader eller så.  den går ju upp och ner precis hela tiden, så fort jag klickar på något. 

öppnar jag ett googlefönster så går fläkten upp massor under någon sekund eller två. känns inte rätt.

 

Var väl Inet som byggt, borde vara i sin ordning annars kan ju kylpasta eller fläkt i fel pins vara möjliga orsaker. Kolla Fan Xpert eller Speedfan

omöjligt för mig att se väl om det är för mycket kylpasta?

fel pins? att fläkten är kopplad till fel ställe? ja det sa inet också att det kunde vara en orsak, men efter en koll så verkar fläkten vara kopplad till moderkortet precis som den skall.

vad är det jag ska kolla i xpert eller speedfan?

 

Beror på vad det är för spel.

Men som redan sagts, vad är det för kylare? Är det den från ditt bygga i Jan?
Den kan ju vara felkopplad, felmonterad, man har smackat på på tok för mycket kylpasta.
Eller bara vara dålig rent allmänt ,)

japp det är från mitt bygge ja.  det är originalkylaren som följde med processorn.

 

Hur ser den övriga ventilationen ut i chassiet?

har en fläkt mak och en fram på chassit. Hela ovansidan av chassit är också öppen, med bara dammfilter. TEmpen förändras dock ingenting oavsett om jag sätter dessa fläktar på max.

 

Misstänker att detta är inköpslistan - https://www.minhembi...37640&p=4543463

Verkar vara stock-kylaren, och den kan jag tänka mig låter ordentligt ;)

japp det är stock-kylaren.  men är det verkligen fläkten som är problemet? en fläkt ska väl inte gå upp till 3000 varv så fort jag öppnar ett program eller spelar lite spel?



#8

Postad 07 mars 2019 - 16:08

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

så ser det ut efter att ha öppnat minhembio

Bifogad fil  öppna minhembio.jpg   117,89K   0 Antal nerladdningar

 

efter att ha gjort ett par enkla justeringar i lightroom

Bifogad fil  bildjobb lr.jpg   105,28K   0 Antal nerladdningar

 

efter att ha satt igång Ghost recon wildlands och sprungit omkring i ca en minut.

Bifogad fil  efter 3 min spel.jpg   108,31K   0 Antal nerladdningar



#9

Postad 07 mars 2019 - 16:23

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

bild från bios

 

läste något om att man kunde sätta en lägre voltantal för att få processorn svalare och fläkten tystare. Vet dock inte hur det funkar eller om jag kan förstöra. Vet inte heller vart jag ändrar det då det verkar finnas flera ställen i biosen som det går att ändra det. 

Har även läst något om offset-läge. hittade det i bios och den står på auto och inte offset. vet dock inte vad det innebär heller.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  bios.jpg   91K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av andreassofus, 07 mars 2019 - 16:26.


#10

Postad 07 mars 2019 - 17:23

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Temp ser normalt ut tycker jag, 35-45 grader i idle, uppåt 65 grader i spel och 70 grader lightroom.

#11

Postad 07 mars 2019 - 17:40

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Kika efter nytt bios till moderbordet.
Starta task manager innan du startar någon applikation, så får du se att/om du rusar CPUn

Men jag tror primärt på en bättre kylare, alt något av felen som nämnts tidigare, med den du har.

Vill man inte betala för en ny kylare går det ju även att varva ner den man har med ett motstånd, finns från bla Zalman (rc100 resistor).

Redigerat av frollic, 07 mars 2019 - 17:41.


#12

Postad 07 mars 2019 - 17:48

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Temp ser normalt ut tycker jag, 35-45 grader i idle, uppåt 65 grader i spel och 70 grader lightroom.

 

ja tempen är väl inte det farligaste kanske, men varför rusar då fläkten upp i 2000-3000 varv ? 

 

har kollat med mina kompisars datorer som är äldre och sämre än min och deras fläktar går aldrig upp i varv. dom ligger på runt 1000-1200 varv oavsett vad dom gör.



#13

Postad 07 mars 2019 - 17:48

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Håller med, dock känns fläkthastigheten för hög för den tempen!

Det kan bero på att kylaren är för klen eller är kylaren inte 100 monterad.

 

Så det är det första jag hade kollat.....


Redigerat av johan b-lund, 07 mars 2019 - 17:50.


#14

Postad 07 mars 2019 - 17:51

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Kika efter nytt bios till moderbordet.
Starta task manager innan du startar någon applikation, så får du se att/om du rusar CPUn

Men jag tror primärt på en bättre kylare, alt något av felen som nämnts tidigare, med den du har.

Vill man inte betala för en ny kylare går det ju även att varva ner den man har med ett motstånd, finns från bla Zalman (rc100 resistor).

 

menar du bios uppdatering? vart  gör jag det?

ska kika på task manager. vet dock inte vad jag ska kolla efter då jag inte har någon kunskap om detta.

 

så om jag köper en bra kylare så kommer den sluta att gå upp och ner hela tiden så fort jag gör något?

 

har läst lite om bra fläktar som är tysta och såg denna

https://www.inet.se/.../noctua-nh-u12s

 

kommer den lösa mina problem alltså?


Håller med, dock känns fläkthastigheten för hög för den tempen!

Det kan bero på att kylaren är för klen eller är kylaren inte 100 monterad.

 

Så det är det första jag hade kollat.....

 

jag vet dock inte hur jag kollar så fläkten är rätt monterad. Ska jag öppna datorn och vicka på fläkten och se om den är lös?

Hur kan man montera fel förresten?

 

fläkten är ju dessutom original till processorn så den borde ju inte vara för klen


Redigerat av andreassofus, 07 mars 2019 - 17:52.


#15

Postad 07 mars 2019 - 20:42

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Menar du bios uppdatering? vart gör jag det?

Oftast inifrån BIOSet.

ska kika på task manager. vet dock inte vad jag ska kolla efter då jag inte har någon kunskap om detta.

Kolla på CPU-graferna, varvtalet borde följa lastkurvorna uppåt.

så om jag köper en bra kylare så kommer den sluta att gå upp och ner hela tiden så fort jag gör något?

Nej, den biten borde vara en inställning i bios, däremot så kommer en bättre kylare låta mindre.

har läst lite om bra fläktar som är tysta och såg denna
https://www.inet.se/.../noctua-nh-u12s
kommer den lösa mina problem alltså?

Den kommer inte att vara sämre iaf ,)
Noctua är bra, men det finns andra mer prisvärda kylare, kolla tex på Arctic Cooling.

jag vet dock inte hur jag kollar så fläkten är rätt monterad. Ska jag öppna datorn och vicka på fläkten och se om den är lös?
Hur kan man montera fel förresten?

Vicka, försöka vrida. Den kan röra sig lite i sidled, men inte uppåt.
Testa också att maxlast CPUn ett tag, och känn efter hur varm kylaren blir.

fläkten är ju dessutom original till processorn så den borde ju inte vara för klen

Klen är den säkert inte, men den är troligen inte optimal, finns en anledning till varför det finns en marknad för 3e-partsfläktar ,)

Välkommen till PC-världen :)

Redigerat av frollic, 07 mars 2019 - 20:47.


#16

Postad 07 mars 2019 - 21:10

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

har läst lite om bra fläktar som är tysta och såg denna

https://www.inet.se/.../noctua-nh-u12s

 

kommer den lösa mina problem alltså?


 

jag vet dock inte hur jag kollar så fläkten är rätt monterad. Ska jag öppna datorn och vicka på fläkten och se om den är lös?

Hur kan man montera fel förresten?

 

fläkten är ju dessutom original till processorn så den borde ju inte vara för klen

Jag älskar Noctua, men dom är rätt dyra (och fula). Den där fläkten som du länkar till kan inte du ha eftersom den inte har passar till AM4-sockeln. Den du ska isf heter NH-U12S SE-AM4.

 

Det ska till ett speciellt pucko för att montera den fel kan man tycka. Särskilt om man jobbar med att plocka ihop datorer :D

EDIT:
Vet att min CPU-fläkt ballade ur och sket fullständigt i kurvan efter att jag överklockade mina ram-minnen. Har du satt den kurvan själv?


Redigerat av Morot, 07 mars 2019 - 21:13.


#17

Postad 07 mars 2019 - 21:38

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Jag älskar Noctua, men dom är rätt dyra (och fula). Den där fläkten som du länkar till kan inte du ha eftersom den inte har passar till AM4-sockeln. Den du ska isf heter NH-U12S SE-AM4.

 

Det ska till ett speciellt pucko för att montera den fel kan man tycka. Särskilt om man jobbar med att plocka ihop datorer :D

EDIT:
Vet att min CPU-fläkt ballade ur och sket fullständigt i kurvan efter att jag överklockade mina ram-minnen. Har du satt den kurvan själv?

 

såg massa cpu-fläktar som kostar under 1000 spänn och det är inga pengar alls för att få datorn tyst. men jag vill vara säker på att det hjälper. kanske är något annat fel egentligen eftersom tempen pendlar. 

står datorn i idle så pendlar tempen mellan 37-46 grader underfär en gång i sekunden. ibland får den ett ryck och drar upp i 55 grader eller så och fläkten går genast upp i 2000 varv..

 

jag  har inte gjort kurvan själv utan testar bara "standard" och "silent"

Har dock testat lite själv också, jag kan få datorn tystare genom att göra en mer rak kurva istället för dom mer aggressiva färdiga. men det resulterar i att tempen blir mycket varmare.

 

eller rättare sagt så blir den tystare när jag inte kör så många program på datorn. men öppnar jag lightroom och arbetar lite med en bild så går fläkten upp och ner som förut, skillnaden nu är bara att datorn är mycket varmare. 75 grader ca. 

 

Men som sagt så stör jag mig inte så mycket på tempen, för jag vet inte vad som är normalt, Det enda jag stör mig på är det högljudda jojo-ljudet varje sekund.


Oftast inifrån BIOSet.

Kolla på CPU-graferna, varvtalet borde följa lastkurvorna uppåt.

Nej, den biten borde vara en inställning i bios, däremot så kommer en bättre kylare låta mindre.

Den kommer inte att vara sämre iaf ,)
Noctua är bra, men det finns andra mer prisvärda kylare, kolla tex på Arctic Cooling.

Vicka, försöka vrida. Den kan röra sig lite i sidled, men inte uppåt.
Testa också att maxlast CPUn ett tag, och känn efter hur varm kylaren blir.

Klen är den säkert inte, men den är troligen inte optimal, finns en anledning till varför det finns en marknad för 3e-partsfläktar ,)

Välkommen till PC-världen :)

 

 

kollade taskmamager men det sa mig inte så mycket. eller jag förstår inte vad det är jag ser. cpu 3% och 2,4ghz.  drar jag igång nåt program så ökar både % och ghz. sen ser jag nåt diagram som rör sig. 

 

kollar jag i programmet Amd ryzen master så ser jag alla 8 kärnor och det står 2200 på varje. Nån gång ibland ökar det och står 4400. säger mig ingenting.



#18

Postad 07 mars 2019 - 21:41

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

ser också här att nåt som heter DRAM ligger på 1,350v och längst ner till vänster står det standard 1,2v

 

vet inte om just detta har med saken att göra men jag har läst överallt att man kan göra en "down-volt" för att få datorn svalare och tystare

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  fff.jpg   90,76K   0 Antal nerladdningar


#19

Postad 07 mars 2019 - 21:45

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 0

regel nummer 1. släng original kylare/fläkt i soptunnan och köp en bra eftermarknads kylare :)

Var längesedan jag använde mig av AMD's cpu men hur som så låter det skumt att fläkten spinner upp och ner för minsta lilla.

Sitter fläkt/kylare fast ordentligt?  bara att känna och bända lite försiktigt på den.

Har du satt att fläktar ska vara i silent mode så borde den i princip vara tyst förutom vid hög load under längre perioder.

 

Du ska definitivt inte behöva klocka ner en pc för att få den tystare.


Redigerat av somoene2, 07 mars 2019 - 21:46.


#20

Postad 07 mars 2019 - 21:56

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

såg massa cpu-fläktar som kostar under 1000 spänn och det är inga pengar alls för att få datorn tyst.

Vill du gå all in finns ju även vattenkylning ,)

men jag vill vara säker på att det hjälper. kanske är något annat fel egentligen eftersom tempen pendlar.

Det tror jag inte. Går en massa processer i bakgrunden, som lastar burken olika till och från.


kollade taskmamager men det sa mig inte så mycket. eller jag förstår inte vad det är jag ser. cpu 3% och 2,4ghz. drar jag igång nåt program så ökar både % och ghz. sen ser jag nåt diagram som rör sig.

Kurvan bör visa lasten, tempen och varvtalet borde öka med lasten, och inte slumpmässigt.


kollar jag i programmet Amd ryzen master så ser jag alla 8 kärnor och det står 2200 på varje. Nån gång ibland ökar det och står 4400. säger mig ingenting.

CPUn har en basfrekvens på 2.2GHz, men kan gå upp till 4.4 vid last.
Du kan tvinga den att alltid köra i 4.4GHz, och på det sättet tuna din fläkt optimalt, men då ska du troligen ha en bättre fläkt installerad.

#21

Postad 07 mars 2019 - 22:03

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

regel nummer 1. släng original kylare/fläkt i soptunnan och köp en bra eftermarknads kylare :)

Var längesedan jag använde mig av AMD's cpu men hur som så låter det skumt att fläkten spinner upp och ner för minsta lilla.

Sitter fläkt/kylare fast ordentligt?  bara att känna och bända lite försiktigt på den.

Har du satt att fläktar ska vara i silent mode så borde den i princip vara tyst förutom vid hög load under längre perioder.

 

Du ska definitivt inte behöva klocka ner en pc för att få den tystare.

 

 

ja. nu har jag bara forumet igång på datorn. cpu-tempen ligger på 35-37 grader för tillfället och fläkten pedlar mellan 1100-1400 varv.

 

skulle jag öppna ett fönster till så skulle tempen gå upp med en gång till typ 55 grader och fläkten skulle öka till typ 1800-2000 varv. sen efter några sekunder så dalar det igen.

 

den är långt ifrån ljudlös på silent-mode. Endast om jag inte rör datorn.

Vill du gå all in finns ju även vattenkylning ,)

Det tror jag inte. Går en massa processer i bakgrunden, som lastar burken olika till och från.


Kurvan bör visa lasten, tempen och varvtalet borde öka med lasten, och inte slumpmässigt.


CPUn har en basfrekvens på 2.2GHz, men kan gå upp till 4.4 vid last.
Du kan tvinga den att alltid köra i 4.4GHz, och på det sättet tuna din fläkt optimalt, men då ska du troligen ha en bättre fläkt installerad.

 

jo har kollat lite på det, men det verkar faktiskt som att vanliga fläktar kan låta lika lite om man köper en bra, för ett billigare pris.

 

ska kolla lite mer i task.manager. 

 

 

kollar jag i task.manager och hwmonitor samtidigt så ser jag i task att processorn ökar ibland från typ 2,15 till 2,29ghz och samtidigt så ökar tempen i hwmonitor från ca 36 grader till 44 grader under det ögonblicket.

 

men det säger mig som sagt inte så mycket :)


Redigerat av andreassofus, 07 mars 2019 - 22:08.


#22

Postad 07 mars 2019 - 22:39

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0
Har en AMD Ryzen5 2600 CPU till sonens burk. Med originalkylaren drog den igång som en tröska..

Tycker dina temperaturer verkar ok. Så tipset är som några redan påpekat att byta kylare.

Redigerat av Mushunt, 07 mars 2019 - 22:40.


#23

Postad 07 mars 2019 - 23:46

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Har en AMD Ryzen5 2600 CPU till sonens burk. Med originalkylaren drog den igång som en tröska..

Tycker dina temperaturer verkar ok. Så tipset är som några redan påpekat att byta kylare.


Ja det kanske är värt ett försök.

Måste man plock ner moderkortet för det? Verkar som att det finns fästen på baksidan som måste monteras. Måste nog ringa en vän för att få detta fixat 😀

#24

Postad 08 mars 2019 - 05:45

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Ja det kanske är värt ett försök.

Måste man plock ner moderkortet för det? Verkar som att det finns fästen på baksidan som måste monteras. Måste nog ringa en vän för att få detta fixat 😀

Brukar oftast finns ett hål i plåten i chassiet så att man kommer åt fästet på baksidan av moderkortet.

När jag bytte till min Noctuakylare så använde jag samma fäste som följde med originalkylaren till 2600x.

Redigerat av Morot, 08 mars 2019 - 05:47.


#25

Postad 08 mars 2019 - 06:43

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Kolla bara maxvikten för kylare för ditt moderbord, så att du inte knäcker det när du monterar i en tung kylare.

Risken för det är störst när moderbordet sitter vertikalt i lådan.

#26

Postad 08 mars 2019 - 07:07

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

provade att göra en helt rak kurva mellan typ 40 och 70 grader och satte fläkten på 50% ungefär. då gick fläkten på ca 1650 varv och allt var riktigt tyst och slugnt faktiskt. Även när jag grejade massor i lightroom och så.  gick även in i ett spel och det var tyst även då mestadels. Det var ibland en kort stund som den varvade upp när tempen översteg 70 grader. 

fick ner tempen i 36-37 grader i idle.

 

 

provade sen att ställa cpu-fläkten på "full" vilket är maxvarv konstant. ca 3000 varv för att se vad som hände

 

som ni ser på bilden så är det typ ingen skillnad. 

 

jobbar jag med en bild i lightroom och går tempen ändå upp i 70 grader.

 

Det verkar ju inte som att varvtalet på fläkten spelar någon större roll. 

 

bilden visar fullvarv på fläkten när datorn bara har igång hwmonitor.

Bifogad fil(er)



#27

Postad 08 mars 2019 - 07:16

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Verkar ju jättekonstigt... Ny kylpasta kanske är en lösning?



#28

Postad 08 mars 2019 - 07:49

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Verkar ju jättekonstigt... Ny kylpasta kanske är en lösning?

Eller bara mindre.

Men det kan ju vara så att fläkten är så usel att den inte orkar kyla mer/flytta mer luft, oavsett om den kör på 1650 varv eller 3000.

Går det på fläkten att utläsa märke och/eller modell ?

Redigerat av frollic, 08 mars 2019 - 07:55.


#29

Postad 08 mars 2019 - 08:13

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Eller bara mindre.

Men det kan ju vara så att fläkten är så usel att den inte orkar kyla mer/flytta mer luft, oavsett om den kör på 1650 varv eller 3000.

Går det på fläkten att utläsa märke och/eller modell ?

Om det är kylaren som följer med processorn så ska kylpastan redan vara applicerad från fabrik, så mängden är det nog inge fel på.

Kanske är klassikern där man har glömt att ta bort plastskyddet från kylaren :D



#30

Postad 08 mars 2019 - 09:16

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Om det är kylaren som följer med processorn så ska kylpastan redan vara applicerad från fabrik,
så mängden är det nog inge fel på.

Om den är en sån som är en liten fyrkant som sitter direkt på kylaren, så kan den "försvinna"
om man försöker installera kylaren mer än en gång, dock är det rätt så långsökt.
 

Kanske är klassikern där man har glömt att ta bort plastskyddet från kylaren :D

:D

Verkar iaf som att 2700x levereras med AMDs Wraith Prism - https://www.amd.com/...cooler-solution

Enligt testet här lever den om ordentligt, 39 dB(A). De skriver också att det brukar funka att sätta
den till runt 1400 varv över hela registret.

Vikten är f.ö 580g, om man vill ersätta den med något annat, enligt https://www.techspot...olers-compared/.
Notera dock att en högre kylare med samma vikt genererar större kraft på moderbordet, mao borde en högre
kylare väga mindre för att uppväga.

Redigerat av frollic, 08 mars 2019 - 09:42.


#31

Postad 08 mars 2019 - 11:53

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Om den är en sån som är en liten fyrkant som sitter direkt på kylaren, så kan den "försvinna"
om man försöker installera kylaren mer än en gång, dock är det rätt så långsökt.
 
:D

Verkar iaf som att 2700x levereras med AMDs Wraith Prism - https://www.amd.com/...cooler-solution

Enligt testet här lever den om ordentligt, 39 dB(A). De skriver också att det brukar funka att sätta
den till runt 1400 varv över hela registret.

Vikten är f.ö 580g, om man vill ersätta den med något annat, enligt https://www.techspot...olers-compared/.
Notera dock att en högre kylare med samma vikt genererar större kraft på moderbordet, mao borde en högre
kylare väga mindre för att uppväga.

 

ja 39db(A) är ju ganska mycket om man jämför med andra fläktar som ofta ligger på mellan 20-25

hur stor skillnad det blir i verkligheten vet jag ju dock inte.

 

ser också att många fläktar som fått bra betyg och kyler bra ofta väger mer än 1kg. borde inte mitt moderkort klara det? jag har ju inget extra litet eller extra klent moderkort vad jag vet. 

DEssutom var det ju inte så att processor och kylaren var anpassad just till detta moderkort utan jag valde ju bara ett moderkort. 

 

 

i testet du länkade till så beskriver dom ju typ samma problem jag har att fläkten åker upp och ner i samband med att graderna peakar.

 

det står också att jag får räkna med att tempen kan vara runt 70 grader och lite över vid hård belastning och det stämmer också bra med min erfarenhet. 

 

står också att den kan gå upp och bli högljudd även i idle och det märker jag också av. 

 

har gjort en rak kurva nu på ca 1600 varv och tempen är faktiskt nere i 32 grader som lägst nu. Det var den inte ens när jag satte på 3000 varv.

 

dock är kurvan låst i slutet så när tempen når 70 grader så kommer fläkten gå upp i varv oavsett om jag vill eller inte. jag kan inte ändra den sista punkten på kurvan lägre än 70 grader så när den når den tempen så går kurvan väldigt aggressivt upp till 100% 

 

 

men säg att jag arbetar i lightroom under några timmar och tempen ligger på runt 70 grader. är det för varmt för att det ska vara nyttigt eller är det en helt okej temp?


Redigerat av andreassofus, 08 mars 2019 - 12:07.


#32

Postad 08 mars 2019 - 12:14

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Vet inte hur tungt Lightroom är för CPU:n men 70c under load är ju normalt.

 

En kylare på 1kg ska ju inte vara några problem. Såvida du inte håller på och kastar runt burken


Redigerat av Morot, 08 mars 2019 - 12:16.


#33

Postad 08 mars 2019 - 12:16

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Vet inte hur tungt Lightroom är för CPU:n men 70c under load är ju normalt. 

 

hur kan jag kolla hur tungt det är? i task.manager? 

ska jag bara kolla vad mhz ligger på eller hur ska jag kolla?



#34

Postad 08 mars 2019 - 13:31

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

har gjort en rak kurva nu på ca 1600 varv och tempen är faktiskt nere i 32 grader som lägst nu. Det var den inte ens när jag satte på 3000 varv.
dock är kurvan låst i slutet så när tempen når 70 grader så kommer fläkten gå upp i varv oavsett om jag vill eller inte.

Släng som sagt in en Zalman RC100 eller Fan Mate 2, då kan du låta BIOS tro att den snurrar på fullvarv,
hela tiden, men resistorn kommer att strypa varvtalet till vad du nu valt.
 

men säg att jag arbetar i lightroom under några timmar och tempen ligger på runt 70 grader. är det för varmt för att
det ska vara nyttigt eller är det en helt okej temp?

Tempen i sig är inget problem.
 

En kylare på 1kg ska ju inte vara några problem. Såvida du inte håller på och kastar runt burken

Räcker att du ger lådan en smäll från fel håll för att riskera knäcka moderbordet med en 1kgs kylare.
Tänk dig ett 1l mjölkpaket fastlimmat, och ståendes rakt ut från moderbordet.

Men det beror som sagt på om moderbordet är monterat vertikalt eller horisontellt.
Jag skulle aldig sätta en 1kgs kylare (inte ett mjölkpaket heller, för den delen) på ett moderbord
ståendes på högkant, om den inte var väldigt låg. Då är vattenkylning ett bättre val, imho.

Redigerat av frollic, 08 mars 2019 - 13:36.


#35

Postad 08 mars 2019 - 13:37

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Släng som sagt in en Zalman RC100 eller Fan Mate 2, då kan du låta BIOS tro att den snurrar på fullvarv,
tela tiden, men resistorn kommer att dra ner varvtalet till vad du nu valt.
 
Tempen i sig är inget problem.
 
Räcker att du ger lådan en smäll från fel håll för att riskera knäcka moderbordet med en 1kgs kylare.
Tänk dig ett 1l mjölkpaket fastlimmat, och ståendes rakt ut från moderbordet.
Men det beror som sagt på om moderbordet är monterat vertikalt eller horisontellt.
Jag skulle aldig sätta en 1kgs kylare på ett moderbord ståendes på högkant, om den inte var väldigt låg.

 

 

ska kika på deaa program och se vad det är för något.

 

skönt att tempen inte är några problem, men det stör mig ändå att det blir 70-80 grader vid spel. i alla fall när man läser om olika tester och att tempen ligger p 55-60 grader vid load på olika processorer.

 

mitt moderkort står på högkant.

Har du tips på en grymt bra fläkt med låg vikt?

 

prestandan är viktigare än priset så länge det inte drar iväg med flera tusen kronor :)



#36

Postad 08 mars 2019 - 13:50

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

ska kika på deaa program och se vad det är för något.

Det är ingen programvara, utan en ett motstånd du sätter på fläktkabeln.
 

att tempen ligger p 55-60 grader vid load på olika processorer.

Knappast med samma kylare, i så fall jämför du äpplen med päron.
 

mitt moderkort står på högkant.
Har du tips på en grymt bra fläkt med låg vikt?

Vikt och prestanda är tyvärr två grafer som går åt motsatt håll.
De bästa kylarna innehåller mer eller bara koppar, istf aluminium, och med kopparn ökar vikten.
 

Har du tips på en grymt bra fläkt med låg vikt?
prestandan är viktigare än priset så länge det inte drar iväg med flera tusen kronor :)

Jag skulle kikat på Arctic Freezer 33 CO eller 33 PENTA, även om båda väger något mer än standard-kylaren från AMD.

Redigerat av frollic, 08 mars 2019 - 13:54.


#37

Postad 08 mars 2019 - 14:02

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 0

jag har en Noctua NH-D15 kylare på bastanta 2kg monterat på ett fullstort Asus mobo.

Har suttit i samma låda i ett par år utan några som helst problem.  Monterat stående och motsvarar då ca 2L mjölk :P

 

Man får ju även tänka på att mobot sitter fastskruvat i chassit med någonstans 9-12 skruvar med rätt täta mellanrum, så att bryta kortet kräver nog rätt hög belastning och yttre våld.



#38

Postad 08 mars 2019 - 14:59

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

skönt att tempen inte är några problem, men det stör mig ändå att det blir 70-80 grader vid spel. i alla fall när man läser om olika tester och att tempen ligger p 55-60 grader vid load på olika processorer.

 

Det är ingen idé att störa sig på temperaturen när den håller sig inom ramarna för vad som anses vara normalt.

 

 

jag har en Noctua NH-D15 kylare på bastanta 2kg monterat på ett fullstort Asus mobo.

Har suttit i samma låda i ett par år utan några som helst problem.  Monterat stående och motsvarar då ca 2L mjölk  :P

 

Man får ju även tänka på att mobot sitter fastskruvat i chassit med någonstans 9-12 skruvar med rätt täta mellanrum, så att bryta kortet kräver nog rätt hög belastning och yttre våld.

 

Risken är nog större att GPUn pajjar moderkortet/pci-e.


Redigerat av Morot, 08 mars 2019 - 15:01.


#39

Postad 08 mars 2019 - 16:31

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

hur kan jag kolla hur tungt det är? i task.manager? 

ska jag bara kolla vad mhz ligger på eller hur ska jag kolla?

HW monitor berättar allt du behöver veta, volt, Ghz och temp.

Om du väljer en ny kylare o kopplar in den på samma styrning så kommer även den att dra iväg när tempen ligger över 70*/C på någon kärna.

Väljer du kylare med egen styrning tex AIO kylare så kan du styra fläkthastigheten men medföljande mjukvara.

 

Jag har en gammal I7 4690K klockat till 5 Ghz med o mina fläktar går aldrig över 1000 rpm under stresstest (full load) med Corsair  H100i

Köpte samma kylare till grabben o då hade han AMD:s bulldozer arkitektur o den tål inte speciellt höga temp o resultatet var också riktigt låga temps.

Nu har han en AMD 1700 på samma kylare o han puttrar runt på 1200rpm som max.



#40

Postad 09 mars 2019 - 03:43

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

haha kanske jag är helt fel ute nu men stötte på denna viseo om ryzen

https://www.youtube.com/watch?v=uoE1s0pqjv0

 

jag känner mig själv och vet med mig själv att jag inte kan släppa problemen som jag har/har haft och försöker hitta varenda olika orsak till varför min dator har betett sig som den gjorde eller gör.

 

jag kan heller inte låta bli att titta på tempen hela tiden för att se vad som händer.  

att min processor ska gå upp i 73 grader när jag spelar cities skyline känns inte rimligt.nu är den inte där hela tiden, men den har varit där i alla fall.  ser att den i normala fall ligger på 63-67 grader nr jag spelar det.

Men jag blir faktiskt lite besatt av att klura ut hur jag ska sänka tempen, för överallt läser jag  att 70+ grader på cpu inte är optimalt eller bra i längden.

och spelar jag mer krävande spel så ligger den där eller över hela tiden.

 

samtidigt hittar jag denna video där han säger att AMD medvetet visar massa grader över den egentliga temperaturen gör mig väldigt misstänksam och osäker.

Han nämnde ju dock bara 1700 och 1800 processorerna i videon eftersom när videon gjordes så var det väl dom som var nya. men risken är ju att dom "fuskar" även på senare processorer.

 

hade jag vetat att det var så hade jag köpt en intel istället :D



#41

Postad 09 mars 2019 - 09:06

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Så länge men inte har en fläkt som brölar så är det bara dumt att köpa cpu baserat på temp.

En cpu mår inte dåligt av höga temps, så länge men inte går över gränsen dvs.

 

Slappna av ;)



#42

Postad 10 mars 2019 - 14:04

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Så länge men inte har en fläkt som brölar så är det bara dumt att köpa cpu baserat på temp.

En cpu mår inte dåligt av höga temps, så länge men inte går över gränsen dvs.

 

Slappna av ;)

 

det var ju inte menaingen att jag skylle köpa ny cpu dock, bara en ny fläkt :)

 

jag har dock hört att en cpu visst kan må dåligt av att ständigt ligga i den övre skalan av temperatur. även om det är innanför ramarna.

 

Men man läser olika överallt och alla har sina egna teorier. Svårt att få ett vettigt/riktigt svar.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.