Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Döda pixlar Q9FN :(

86 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 augusti 2019 - 07:57

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Hej

I Tisdags så märkte jag att det fanns som ett jättelitet streck i bilden på min tv Samsung Q9FN 65"

Jag trodde först att det kanske var ett sånt där jätte litet djur som ser ut som ett streck ni vet som satt där och försökte putsa bort det försiktigt, men upptäckte att det inte gick.
Och till min stora oro började jag fundera på om det kunde vara döda pixlar.

Ringde till Samsung och förklarade läget och dom gick in i tv via fjärrstyrning och gjorde en reset av hela tv, men tyvärr inget resultat.
Dom bestämde då för att komma hem och byta ut min panel.
Så någon gång i veckan som kommer, så ska dom komma hem och byta den.

Tittar på på det så ser det faktiskt ut som ett sånt där jätte litet djur som ser ut som ett streck som har krupit in, men detta ska ju inte kunna hända för det ska väl vara helt tätt ?
Men jag tog en bild med mobilen på det och zoomar man in så ser man hur det ser ut i pixlarna. Se bilderna nedan.

Den panelen som sitter där nu är jag riktigt nöjd med.... dvs ingen banding eller Dirty Screen, samt clouding alls nästan.

Så min oro är att jag kommer få en sämre panel när dom byter ut den :( 
Och vad gör jag då ??


Bifogad fil  1.jpeg   263,36K   13 Antal nerladdningar
 

Bifogad fil  2.jpg   31,53K   7 Antal nerladdningar


Redigerat av mstoltz, 11 augusti 2019 - 07:59.


#2

Postad 11 augusti 2019 - 11:12

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Du kan ju råka få en bättre panel😋

#3

Postad 11 augusti 2019 - 11:24

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Du kan ju råka få en bättre panel

Jo men den chansen är nog liten tror jag ;) 

Eftersom jag är nöjd med den jag har idag....och dom som läst mina andra trådar vet lite hur känsligt jag varit mot sånt ;) 
Men hoppas kan man ju alltid.

 



#4

Postad 11 augusti 2019 - 12:05

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 0
Fan va surt. Kan föreställa mig följande. Testar och utvärderar massa TV apparater och lämnar tillbaka det som man inte riktigt är nöjd med på öppet köp. Hittar en klockren och It's a keeper. Går några månader och fuck, död pixel ist. Inga problem, vi byter din panel. Pang, alla pixlar funkar men fuck det blev lite mer clouding men fortfarande godkänt enligt tillverkaren och öppet köp är borta. Fan va surt.

Hoppas du får minst lika bra panel. Helst en som är ännu bättre. :)

#5

Postad 11 augusti 2019 - 12:47

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Fan va surt. Kan föreställa mig följande. Testar och utvärderar massa TV apparater och lämnar tillbaka det som man inte riktigt är nöjd med på öppet köp. Hittar en klockren och It's a keeper. Går några månader och fuck, död pixel ist. Inga problem, vi byter din panel. Pang, alla pixlar funkar men fuck det blev lite mer clouding men fortfarande godkänt enligt tillverkaren och öppet köp är borta. Fan va surt.

Hoppas du får minst lika bra panel. Helst en som är ännu bättre. :)

Precis så jag tänker med :( 

Detta med panel är ju ett lotteri och efter alla dom rundor man gått igenom en hel del apparater och äntligen hittat en som man är nöjd med, blir man ju livrädd att få en sämre.
 



#6

Postad 11 augusti 2019 - 21:01

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

  • 352 inlägg
  • 0
Tripsar kallas det hade samma problem med en Sony LCD tv jag haft. Nu har jag en oled och där verkar dom inte kunna ta sig in i panelen vilket är bra :-)

#7

Postad 12 augusti 2019 - 11:14

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Tripsar kallas det hade samma problem med en Sony LCD tv jag haft. Nu har jag en oled och där verkar dom inte kunna ta sig in i panelen vilket är bra :-)


Ja... jag har hört att dessa liksom löses upp efter en, stämmer det tro ?

#8

Postad 12 augusti 2019 - 12:12

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jag hade ett litet djur som jag såg i panelen på en billig TLC tv för nåt år sedan, elgiganten ville öppna upp panelen ta bort de lilla krypet och tejpa igen tvn i stort sett, men jag brydde mig inte om det, jag anser att skadan kan bli värre än den är.

 

I ditt fall ser de ut mer som pixelfel, du ska vara glad Samsung tar på sig de, de hade  nog inte behövt göra det då deras pixelpolicy inte är den bästa, men oavsett så är det rätt som du säger, du kan få en skitpanel och behöva leva med det.

 

Hur illa är det på tittaravstånd? ser du det då? annars veti fasiken om jag hade vågat byte den panelen.. om du nu har en bra menar jag...



#9

Postad 12 augusti 2019 - 16:05

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

  • 352 inlägg
  • 0

Ja... jag har hört att dessa liksom löses upp efter en, stämmer det tro ?


Mina försvann aldrig.

#10

Postad 12 augusti 2019 - 17:20

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Alltså jag har försökt se om det är en trips ( liten insekt som ser ut som streck ) som har krupit in, ELLER om det verkligen är död(a) pixlar.
Det är skitsvårt att se eftersom det är så litet.

Jag har filmat me mobilen och zoomat in.
Tagit bilder och zoomat in.

Det verkar lite som att det beror lite på vilken bakgrundsfärg som finns, för själva pixlarna ser ut att ändra sig...svårt att förklara och låter säkert jätteflummigt.

Men... Säg tex på dom bilderna jag postat ovanför med den blåa bakgrunden.... zoomar man in så ser det ut som 2 pixlar sidan om varandra som är svarta.

Sätter jag däremot kanske en röd bakgrund, ser det ut om ett streck.
En grön bakgrund så ser det annerlunda ut osv osv.

Ska se om jag kan ta bilder på varje fär inzoomat och posta lite senare så ni kan se.

Jättesvårt att veta om det är en insekt eller död(a) pixlar :( 



#11

Postad 12 augusti 2019 - 17:40

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jo, men ser du det på tittaravstånd, är det något som stör dig? för om du ej ser det, varför riskera få en sämre panel.... sen om det är insekt som är extremt liten eller pixelfel, de kan ju kvitta


har du ingen juvelerarlupp, men den ser man allt..



#12

Postad 12 augusti 2019 - 17:47

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

jo, men ser du det på tittaravstånd, är det något som stör dig? för om du ej ser det, varför riskera få en sämre panel.... sen om det är insekt som är extremt liten eller pixelfel, de kan ju kvitta


har du ingen juvelerarlupp, men den ser man allt..

Man kan se det på tittaravstånd om det blir tex ljusare partier eller enhetlig färger.
Och nu när man vet att det finns där så ....

Hm, är riktigt förvirrad nu :( 



#13

Postad 12 augusti 2019 - 17:56

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jo fattar frustrationen, speciellt på en så pass fin tv, då vill man ej veta av pixlar o annat fel, som du säger, när man vet så vet man vart det är, och därav ser man det lättare, störande som fasiken...

 

Då får du byta panel, finns nog inget mellanläge, för att ha kvar felet är ju inte kul oavsett



#14

Postad 12 augusti 2019 - 22:27

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Jag hade 1 röd pixel i de svarta borderserna på en pc monitor (Philips) och när jag såg på film på den så tittade jag på den röda pixeln flera gånger under filmen. Frugan brydde sig inte....Man är ju lite skadad ändå.

#15

Postad 13 augusti 2019 - 04:56

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Pricken sitter uppe i högerkanten.
Dvs ca 27 cm in från högerkanten och ca 4 cm ifrån ovankanten.

Pricken syns mycket lite vid tex ljusa förhållanden som tex himmel, eller enfärgat.
Men syns knappt annars på normalt tittaravstånd när det inte är himmel och enfärgat.

Så jag är förvirrad om jag ska chansa att byta panelen.
Menar jag har idag en bra panel utan banding, DSE, clouding, bleeding osv....... och man vet ju aldrig vad man får för panel.

Skrev till Samsung och fick till svars att efter dom bytat panelen och det är inom deras spec, så kan dom inget göra åt det, dvs dom kommer inte byta panelen igen.

Man har ju varit med om att man har köpt tv, upptäckt både banding, dse osv osv.
Tagit bilder och skickat till tillverkaren och alltid fått till svars att det ligger inom deras spec.

Mardrömmen är ju att få en sämre panel och behöva reta sig på det.
Med banding och dse i synfältet.

Som Griffin skriver så stör sig inte frugan på det, men jag vet ju att den finns där men syns enbart vid scener som tex himmel eller enfärgat, annars märker man knappt det.

Vad hade ni gjort ?

Chansat och bytat eller behållt panelen ?


 



#16

Postad 13 augusti 2019 - 06:34

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Chansat och bytat hade jag gjort, är väl inte ofta man hört att det är bandding, dse på q modellerna? Om det skulle va så, sälj den, med förklaring då varför du säljer den för att vara ärlig:P och köp en ny, eller projektor:P
Har en q7a 55", utan som helst tecken till såna problen.

enda nackdelen är localdimmingen, som gör att det lyser upp lite på hela panelen när det är en stark vit text och mörka scener... men det har vi fixat med att ställa ner styrkan till transparent text i apple TVn, och det blev skitbra på projektorn med, då jag tyckt att texten kan blända lite från duken när man kollar mörka scener med stark vit text, eftersom film alltid kollas på projektorn, dom flesta serier, tv program på Tvn.

Men såna problem jag förklarade med lyser upp när det är stark text finns kanske inte på q9an? :)


Redigerat av Garrett, 13 augusti 2019 - 06:44.


#17

Postad 13 augusti 2019 - 08:19

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

fattar inte varför du tvekar, d säger ju själv att du stör dig på pixeln och ser den hela tiden mer eller mindre, redan där är vägen slut = BYT panel...... nästa steg tar du sen. allt måste inte bli sämre



#18

Postad 13 augusti 2019 - 08:23

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

hade du inte sett pixeln på tittaravstånd, då är de mer en sak att du stör dig på att den finna där bara, men du ser ju den och vet vart du ska hitta den,,



#19

Postad 13 augusti 2019 - 18:36

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Hej

Jo jag vet vart den är och som sagt, det är väldigt lite man ser av den på tittaravstånd.

Att jag tvekar är för att jag just nu har en nästan perfekt panel utan Banding, DSE, Clouding, Bleeding osv.... och när dom bytar den, visar sig att den är sämre så att man får en massa banding, DSE osv osv.

Jag tog mobilen och zomade in rejält och vet i fan om det är pixel eller insekt längre ????
Svårt , för vissa gånger visar det sig som pixel och andra gånger ser det ut som en trips ( insekt som liknar streck )

Bifogad fil  3.jpeg   187,1K   4 Antal nerladdningar


 



#20

Postad 13 augusti 2019 - 18:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 0
Gissar på skräp som har hamnat mellan panelen och "glaset" vid monteringen.

En enskild död subpixel kan vara svår att se på en 4K-panel, men detta täcker ju flera pixlar.

#21

Postad 13 augusti 2019 - 18:55

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Gissar på skräp som har hamnat mellan panelen och "glaset" vid monteringen.

En enskild död subpixel kan vara svår att se på en 4K-panel, men detta täcker ju flera pixlar.

Ja fast det fanns inte där när jag köpte den.
Har haft den i ca 8 månader nu, och det var förra veckan i Tisdag som jag upptäckte detta.

Och jag har synat den noga när jag köpte den ;) 

När jag pratade med Samsung så sa dom att dom inte kunde rengöra om det skulle vara skräp eller insekt.
Och att dom inte bytar panel heller för det.

Tråkigt tycker jag för det ska väl vara tätt så inget damm, Skräp eller insekter ska kunna ta sig in i panelen tycker man på en sådan dyr tv.

Tycker att på en sån dyr tv, borde det täcka garantin med !!
Eftersom panelen ska ju egentligen vara tätad mot sånt ?


Redigerat av mstoltz, 13 augusti 2019 - 19:04.


#22

Postad 13 augusti 2019 - 20:51

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0

Om du knackar med fingret på skärmen, flyttar skräpet/insekten på sig?



#23

Postad 13 augusti 2019 - 21:21

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Om du knackar med fingret på skärmen, flyttar skräpet/insekten på sig?


Nej tyvärr ...

#24

Postad 13 augusti 2019 - 21:31

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

  • 910 inlägg
  • 0

Hej
I Tisdags så märkte jag att det fanns som ett jättelitet streck i bilden på min tv Samsung Q9FN 65"
Jag trodde först att det kanske var ett sånt där jätte litet djur som ser ut som ett streck ni vet som satt där och försökte putsa bort det försiktigt, men upptäckte att det inte gick.
Och till min stora oro började jag fundera på om det kunde vara döda pixlar.
Ringde till Samsung och förklarade läget och dom gick in i tv via fjärrstyrning och gjorde en reset av hela tv, men tyvärr inget resultat.
Dom bestämde då för att komma hem och byta ut min panel.
Så någon gång i veckan som kommer, så ska dom komma hem och byta den.
Tittar på på det så ser det faktiskt ut som ett sånt där jätte litet djur som ser ut som ett streck som har krupit in, men detta ska ju inte kunna hända för det ska väl vara helt tätt ?
Men jag tog en bild med mobilen på det och zoomar man in så ser man hur det ser ut i pixlarna. Se bilderna nedan.
Den panelen som sitter där nu är jag riktigt nöjd med.... dvs ingen banding eller Dirty Screen, samt clouding alls nästan.
Så min oro är att jag kommer få en sämre panel när dom byter ut den :( 
Och vad gör jag då ??
attachicon.gif1.jpeg
 
attachicon.gif2.jpg


Ta ångesten om du drabbas i stället. Du får ju faktiskt en ny panel.

#25

Postad 13 augusti 2019 - 21:54

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 1
Kan du våndas mer tror du än vad du gör över vad det nu är?

#26

Postad 14 augusti 2019 - 07:07

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Det ser inte ut som döda pixlar. Kan inte råda dig, men personligen hade jag stört mig som f-n på strecket.... Hade sett det och förmodligen omedvetet letat efter det resten av livet eller tills jag hittade en anledning att skifta ut tv’n.

#27

Postad 14 augusti 2019 - 07:36

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Hej

Jo jag vet vart den är och som sagt, det är väldigt lite man ser av den på tittaravstånd.

Att jag tvekar är för att jag just nu har en nästan perfekt panel utan Banding, DSE, Clouding, Bleeding osv.... och när dom bytar den, visar sig att den är sämre så att man får en massa banding, DSE osv osv.

Jag tog mobilen och zomade in rejält och vet i fan om det är pixel eller insekt längre ????
Svårt , för vissa gånger visar det sig som pixel och andra gånger ser det ut som en trips ( insekt som liknar streck )

attachicon.gif3.jpeg


 

Exakt den jag hade i min skärm också, det var en insekt, en smal likadan, var tydligen inte omöjligt de kunde hamna mellan lagerna i paneltillverkningen i fabriken sa Elgiganten, dock erbjöd de mig att öppna panelen o rengöra, men de tror jag för med sig mer problem sen...

 

Det ska gå att om man har tur att få väck dessa, googla så om du har tur så funkar de för dig, fanns massor med tips, beroende på hur insekten sitter fast och vart den är..... vissa kan hjälpa, dock finns chansen att den bara glider längre ner o stannar där :(

 

SKa se om jag hittar bilden på min, så får du se....


kom på nu, de tipsade om att ha en sugkopp mindre variant  man sätter på panelen, sen drar man ut övre lagret någon mm, då kan man ha tur att insekten ramlar ner.....



#28

Postad 14 augusti 2019 - 12:03

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Exakt den jag hade i min skärm också, det var en insekt, en smal likadan, var tydligen inte omöjligt de kunde hamna mellan lagerna i paneltillverkningen i fabriken sa Elgiganten, dock erbjöd de mig att öppna panelen o rengöra, men de tror jag för med sig mer problem sen...

 

Det ska gå att om man har tur att få väck dessa, googla så om du har tur så funkar de för dig, fanns massor med tips, beroende på hur insekten sitter fast och vart den är..... vissa kan hjälpa, dock finns chansen att den bara glider längre ner o stannar där :(

 

SKa se om jag hittar bilden på min, så får du se....


kom på nu, de tipsade om att ha en sugkopp mindre variant  man sätter på panelen, sen drar man ut övre lagret någon mm, då kan man ha tur att insekten ramlar ner.....

Hej

ja jag har ju provat att knacka lite försiktigt men tyvärr hjälpte det inte .
har tyvärr ingen sugkopp, men om man drar isär lagerna, kan det inte blir värre då ?

ja se om du hittar din bild så vi kan jämnföra :) 



#29

Postad 14 augusti 2019 - 12:14

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

hittar ej bilden, men kan ta ny, då insekten finns kvar :)

 

Tror ej du förstör något om du lyfter någon mm på främre lagret, men inget jag kan garantera förstås, googla på det, de kommer upp en del...



#30

Postad 14 augusti 2019 - 16:41

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Varning för lång läsning !

Hade en diskussion med samsung ang vad som skulle hända om jag fick en sämre panel...

Teknikerna som ska byta min panel sa att faller det "inom Spec" så bytar dom inte den igen, även om den skulle vara sämre.
Naturligtvis frågade jag dom både 1,2 och 3 gånger  VAD som menas med inom spec ??
Det kunde dom inte svara på, utan hänvisade mig till samsung support vilket jag ringde ikväll till.

När jag försökte få fram vad som är och menas med "inom Spec" så märkte jag att han blev lite svettig i andra sidan, eftersom han hade inget svar, utan sa... det är från fall till fall.

Jag förklarade då att det kan ju inte vara rätt...
Finns det ingen måttstock för vad som är "inom spec" kan det ju inte ens vara från fall till fall.
Menar ska det då vara att om teknikern har haft en bra dag, så bytar han den, har han haft en dålig dag skiter han i det ?

Han ursäktade sig och sa att han ville fråga sina chefer vad som är "inom Spec" och hur dom mäter det.
Efter en lång stund väntan i luren återkom han och hans chefer hade inget svar dom heller.

Jag sa då,  " - så rent ut sagt så finns det då inga " inom spec" ???
Till slut sa att : - " Nä det verkar inte så, det är nog från fall till fall "

Sen ville han lägga till att så länge det inte påverkar ditt tv tittande ....
Men...Herregud om jag har banding, clouding, DSE, bleeding osv osv....nog FAN påverkar det mitt tv tittande då...eller ???

Efter långa diskussioner så slutade med att jag sa...

" - Du måste förstå att det kan ju inte finnas fall till fall, eftersom ni inte ens vet hur ni ska mäta vad som är "inom spec" !!!
Dvs, ni har INGA "inom spec utan ni vill egentligen bara slippa hålla på att byta ut paneler eftersom era kontroller släpper igenom en hel del defekta paneler ???

 

Hans svar blev åter igen... "- Nä egentligen har vi inte det "

Så om allt detta nu stämmer..... så chansar samsung egentligen på att när kunden har en defekt panel med allt därtill, så ska kunden till slut bara acceptera svaret att : " Det faller inom spec"

Det är inte seriöst tycker jag !!

Vet någon av er, vad som är "inom spec" ???
Eftersom INGEn på varken Samsung support eller samsung teknikerna kan svara på det ?


 



#31

Postad 15 augusti 2019 - 10:04

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Kan va att dom byter dom paneler där kunderna klagar (på ett bra sätt, inte dom som skriker) och att det är otroligt få % så det funkar. Det är nog det som är fall till fall, om du kan visa att du är riktigt missnöjd med flaggskepps tvn vid normal tittning så byter dom.

Däremot tror jag inte dom byter 2ggr såvida det inte är riktigt aggresivt (se mer nadan).

Alla dessa paneler har DSE, jag tror man får bara gilla läget til man bytet til ny tv om några år och njuta av alla dom bra saker som tvn faktiskt har!

Banding (color banding) dvs dålig övergång mellan färger har inget med panellotteri att göra utan är en begränsning i tvn. En del serier har så dålig bitrate så detta fenomen syns extra mycket. Ljusa/mörka breda vertikala band samt clouding är sällsynt på q9fn.

Tror DSE är den största skräcken och det man inte kan få byta bort så här får du nog bara gilla läget på ny panel. Däremot aggresiv jailbar och clouding bör du kunna få byta ut, men kom ihåg 2 veckors innköring. Det betyder att om du har DSE så är det inte ide att byta för Samsung då du måste byta 10ggr för att hitta en extremt bra, medans dom sällsynta problem troligtvis räcker att byta 1 gång.

Redigerat av Demon Slayer, 15 augusti 2019 - 10:07.


#32

Postad 15 augusti 2019 - 11:27

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Kan va att dom byter dom paneler där kunderna klagar (på ett bra sätt, inte dom som skriker) och att det är otroligt få % så det funkar. Det är nog det som är fall till fall, om du kan visa att du är riktigt missnöjd med flaggskepps tvn vid normal tittning så byter dom.

Däremot tror jag inte dom byter 2ggr såvida det inte är riktigt aggresivt (se mer nadan).

Alla dessa paneler har DSE, jag tror man får bara gilla läget til man bytet til ny tv om några år och njuta av alla dom bra saker som tvn faktiskt har!

Banding (color banding) dvs dålig övergång mellan färger har inget med panellotteri att göra utan är en begränsning i tvn. En del serier har så dålig bitrate så detta fenomen syns extra mycket. Ljusa/mörka breda vertikala band samt clouding är sällsynt på q9fn.

Tror DSE är den största skräcken och det man inte kan få byta bort så här får du nog bara gilla läget på ny panel. Däremot aggresiv jailbar och clouding bör du kunna få byta ut, men kom ihåg 2 veckors innköring. Det betyder att om du har DSE så är det inte ide att byta för Samsung då du måste byta 10ggr för att hitta en extremt bra, medans dom sällsynta problem troligtvis räcker att byta 1 gång.

Hej

Jo men eftersom dom säger"inom spec" så tycker man att det måste ju finnas någon sorts måttstock dom mäter från ang vad som är " inom spec", kan man tycka. ;) 

Jag har colorbanding på min panel..... men ingen vanlig banding eller DSE.
inte heller clouding eller bleeding, utan är jättenöjd med min panel.

Därav rädslan att få sämre panel .



#33

Postad 15 augusti 2019 - 13:15

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 1
Inom spec är då en kund som ger sig snabbt.

#34

Postad 15 augusti 2019 - 13:50

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0
Hur stor är sannolikheten att du får en panel som är sämre än den otäta du har?
Är inte Q9 deras premium/signum segment? Panelerna bör väl hålla hög kvalitet över lag.

#35

Postad 15 augusti 2019 - 14:13

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Inom spec är då en kund som ger sig snabbt.

 

Ja så måste det vara.

Är väl något dom bara säger för att kunden ska hålla tyst och inte fortsätta klaga.
 

Hur stor är sannolikheten att du får en panel som är sämre än den otäta du har?
Är inte Q9 deras premium/signum segment? Panelerna bör väl hålla hög kvalitet över lag.

En otät panel är ju inte bra.
Pga av dagen panel lotteri så finns det en risk att jag får en panel med banding, DSE, clouding osv osv.

Den panelen jag har idag lider inte av något av det.



#36

Postad 16 augusti 2019 - 05:27

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Någon som lyckats få bort skräp som hamnat innanför panelen ?
 



#37

Postad 16 augusti 2019 - 11:55

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Personligen skulle jag aldrig försöka då jag läst att den har honeycomb och annan väldigt känslig struktur och att man inte ska massera elle hålla på så som man kan med vanlig tn+film.

Byt. Gilla läget. Köp ny om några år.

#38

Postad 18 augusti 2019 - 15:34

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Får se när dom tänker byta min panel.
När jag ringde sa dom att det skulle ta mellan 2-5 dagar att få hem en ny panel och skulle kontakta mig därefter.

Nu har det gått 2 veckor...
 



#39

Postad 20 augusti 2019 - 15:43

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Har läst en hel del på engelska forum att insekter kan ta sig in panelerna eftersom LCDs inte är helt täta som OLEDs. Är vissa som har haft problem med det och mindre flugor tog sig in i hans Sony ZD9 så kan ju mycket väl vara en störig trips.

Och förstår helt din oro över att få en sämre panel. Men om detta stör dig så pass mycket så finns det väl egentligen inget annat val än att byta och hoppas på det bästa.

#40

Postad 23 augusti 2019 - 16:12

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Idag var Samsung teknikerna här för att byta min panel.

När allt var färdigt och vi skulle lyfta upp den på tv bänken, såg skydsplasten ut som om den varit med om en olycka.
Där fanns HUR mycket repor som helst, samt hade var det några vita fläckar ( bild 2 ) där det hade suttit klistermärken eller nått klistrigt som rivits bort.

På ett ställe var det som om den legat mot något runt ( bild 4, svårt att se kanske, värre i verkligheten )

Alltså HELA skyddsplasten var repig, skavd och något klistermärke eller något hade suttit där.
Såg ut som det var en begagnad panel, plasten var helt bubblig som om den varit av en gång och någon försökt sätta på den igen ( bild 3 ) !!

När jag köpte min tv, såg man knappt att det var skyddsplast på den. inga repor eller annat.. helt slät och fin mot panelen.....inte som denna han hade med sig.

Inte nog med allt detta.....

Vi drog av skyddsplasten och bakom såg den inte så frisk ut heller,
OCH man kunde se att på ena sidan hade dom olika lagerna släppt.

Och när vi satte igång tv, fanns det ingen svärta nästan.

Som tur var så förstod teknikerna att denna panelen inte var bra och tog därför isär den igen och satte in min gamla.
Teknikern höll med mig att så fick det inte se ut !!
Så skulle dom beställa en ny.

Han hade kört hela vägen från Göteborg till Halmstad...En Fredag och kl var runt 15:30.
Tyckte synd om han....

Inte nog att man var skeptiskt innan till att dom skulle byta panelen, nu börjar man ju absolut undra hur i hela friden deras kontroll av paneler är.
Denna panelen var helt inpackat i plast och allt, men ändå var den total repig, skavd och släppt mellan dom olika lagerna, ingen svärta osv osv.

BILD 1
Bifogad fil  1.jpg   153,86K   1 Antal nerladdningar

BILD 2
Bifogad fil  2.jpg   68,15K   2 Antal nerladdningar

 

BILD 3
Bifogad fil  3.jpg   85,55K   2 Antal nerladdningar

BILD 4
Bifogad fil  4.jpg   66,82K   2 Antal nerladdningar

 



#41

Postad 23 augusti 2019 - 19:29

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Off Topic
Får hoppas han stannade på vår stadsfestival en stund

Fy fasiken va tråkigt att det ! :( men undrar ju verkligen hur i **** dom tänkte med den panelen som levererades, alltså Samsung.
Håller tummarna nästa blir kanon!

#42

Postad 23 augusti 2019 - 19:48

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Det finns bara ett ord som adekvat beskriver den här typen av händelse: shitfuckpiss.

 

Utifrån bilderna blir jag förbryllad varför de överhuvudtaget gör den här typen av åtgärd på den modellen. Det är ju inte panelen som byts ut, det är det gamla bakstycket som monteras på ett annat chassi, som dessutom levereras ännu sämre skyddat än en färdigmonterad tv. Surrealistisk idioti från Samsungs sida. En refuserad Monty Python-sketch, typ.

 

Hoppas att de kommer fixa det.


Redigerat av Zacabeb, 23 augusti 2019 - 19:49.


#43

Postad 24 augusti 2019 - 14:46

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Off Topic
Får hoppas han stannade på vår stadsfestival en stund

Fy fasiken va tråkigt att det ! :( men undrar ju verkligen hur i **** dom tänkte med den panelen som levererades, alltså Samsung.
Håller tummarna nästa blir kanon!

 

 

Det finns bara ett ord som adekvat beskriver den här typen av händelse: shitfuckpiss.

 

Utifrån bilderna blir jag förbryllad varför de överhuvudtaget gör den här typen av åtgärd på den modellen. Det är ju inte panelen som byts ut, det är det gamla bakstycket som monteras på ett annat chassi, som dessutom levereras ännu sämre skyddat än en färdigmonterad tv. Surrealistisk idioti från Samsungs sida. En refuserad Monty Python-sketch, typ.

 

Hoppas att de kommer fixa det.


Ja man ju verkligen undra hur dom panelerna kan gå igenom en kvalitets kontroll !!!

Menar denna panelen var totalt repig och med så mycket fel att det nästan verkar vara en begagnad panel dom skickat  <_< 
Hela detta är absurt tycker jag !

Och jag tycker att Samsung borde skämmas i detta läget !!!



#44

Postad 24 augusti 2019 - 14:49

ma90
  • ma90
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Helt klart en refurb panel dvs begagnad, jävligt dåligt av Samsung!

#45

Postad 04 september 2019 - 16:22

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Hur har det gått?



#46

Postad 04 september 2019 - 20:55

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Hur har det gått?


På fredag ska dom komma med en ny panel.

#47

Postad 05 september 2019 - 11:40

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
Ok, läste tråden och blev förundrad över hur man kan skicka ut vad som tycks vara en bättre begagnad panel vid reparation av en toppmodell.

Blir intressant att se hur det slutar.

#48

Postad 05 september 2019 - 14:54

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

Slarvas som fasen med vad man tycker borde vara högsta prio. Reklamationer!

Hoppas det löser sig och att det blir riktigt bra :)

 

Lite off topic nu men fick själv hem ett utbytessteg till min Monitor Audio subwoofer igår då det gamla börjat slå av och på sig helt random efter dryga 3 års sparsamt användande.

Inget ont om service/bemötande men det nya steget var av senaste modell och naturligtvis så passade inte kontakten upp till volymkontrollen i subben och de hade glömt skicka den :(  Så nu blir det att vänta 14 dagar till innan man förhoppningsvis kan koppla ihop den.

 

Plus i kanten iaf att de bytte ut steget till de som sitter i deras nyaste sub :)



#49

Postad 07 september 2019 - 09:24

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

I går var teknikern här och bytade panelen.

Som ni vet så fick jag en söndrig begagnad panel förra gången dom skulle byta.
Denna gången så var det en massa klistermärken på kartongen där det stod tex "Dont Remove from pallet" och en massa andra konstiga siffror och märkningar som vi aldrig sett på andra.

Kan säga att utseendemässigt så var denna panel i toppskick.
Jag har bara testat den lite grann, men den verkar väldigt lovande hittills. :) 

Vet inte om det är jag som inbillar mig ... men det verkar som denna panelen inte har lika mycket svärta som min förra, men som sagt...kan ju vara inbillning eller inställningar fast jag ställt in denna exakt som min förra.

Tyvärr var mitt bakstycke klistrat med tejp så det sprack när han skulle ta av bakstycket, så det blir en tredje gång dom får komma hit.

Teknikern och jag skojade lite om att dom säkerligen har "bättre och testade" paneler undanställda eftersom denna var så otroligt mycket märkt med olika siffror och klistermärken.....skoj med lite allvar kanske ;) 

Men som sagt... ännu verkar denna panelen mycket lovande......
Ska testa den mer i kväll.

Ha en trevlig lördag allihopa !!

 



#50

Postad 07 september 2019 - 09:27

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

med facit i hand så borde det fasen vara billigare och smidigare att komma med en komplett tv i kartong och ta med den gamla.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.