Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34388 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 6 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 7 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 7 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 8 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 9 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 10 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 10 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 10 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 12 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 12 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 12 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 13 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 13 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 13 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 13 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 13 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 13 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 13 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 13 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 13 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 13 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 13 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 13 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 14 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 14 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 14 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 14 år sedan
installations problem (1 inlägg) 14 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 14 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 14 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 14 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 14 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 14 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 14 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 14 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 14 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 14 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 14 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 14 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 14 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 14 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 14 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 14 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 14 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 14 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 14 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 14 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 14 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 14 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 14 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 14 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 14 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 14 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 14 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 14 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 14 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 14 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 14 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 14 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 14 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 14 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 15 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 15 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 15 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 15 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 15 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 15 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 15 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 15 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 15 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 15 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 15 år sedan
ip tv (1 inlägg) 15 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 15 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 15 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 15 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 15 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 15 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 15 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 15 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 15 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 15 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 15 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 15 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 15 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 15 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 15 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 15 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 15 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 16 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 16 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 16 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 16 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 16 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 16 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 16 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 16 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 16 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 16 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 16 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 16 år sedan

#201

Postad 15 februari 2007 - 13:24

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

  • 1 469 inlägg
  • 0
Hur ska man kunna prova? Mig veterligen finns det inget man kan koppla in i boxen för att kunna ansluta den till ett trådlöst nätverk.

#202

Postad 15 februari 2007 - 13:57

peterkinna
  • peterkinna
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Via en wireless adapter som t ex D-link´s DWL-G810.

#203

Postad 15 februari 2007 - 15:00

Ulo
  • Ulo
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Ja, det var någont sådant jag tänkte man kunde använda. Det hade ju varit grymt praktiskt med tanke på layouten på vår lägenhet.

#204

Postad 15 februari 2007 - 16:16

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

  • 1 469 inlägg
  • 0

Via en wireless adapter som t ex D-link´s DWL-G810.

<{POST_SNAPBACK}>

Aha, se där. Då lärde man sig något nytt idag också. Med en sådan borde det ju fungera hur bra som helst att köra trådlöst.

#205

Postad 15 februari 2007 - 19:19

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Telia säger att man inte kan köra trådlöst mellan modem och digitalbox.

Men funkar det att köra trådlöst mellan boxen och tv:n eller flera tv-apparater?
(om man använder en Philips SBC-VL1400/SLV5400 eller liknande)

/Marcus

<{POST_SNAPBACK}>


Med en trådlös videosändare går det alldeles utmärkt att köra trådlöst från boxen till TV:en. Faktum är att du kan kombinera att både ha boxen inkopplad på en TV, t ex SCART, och utnyttja RCA-video utgången att mata en videosändare med. Jag har använt precis en sådan uppkoppling själv (med en Thomson VS540) för att kunna titta på TV i sovrummet också, och inte bara på TV:en i vardagsrummet där boxen står.

Även om det rekommenderas att man bara kopplar in en av utgångarna på boxen (antingen SCART, RCA-Video eller S-Video) så funkar det uppenbarligen alldeles utmärkt för boxen att driva både SCART och RCA-Video samtidigt.

Sedan jag skaffade DVD-recorder också så har jag flyttat videosändare till RCA-Video utgången på DVD-recordern istället så att jag både kan kolla på TV från boxen och på DVD:en som står i vardagsrummet. Funkar väldigt bra, speciellt finessen att man kan sitta och titta på TV i vardagsrummet, konstatera att klockan blivit mycket, pausa sändingen på DVD-recordern, göra sig ordning för att gå och lägga sig, och sedan se klart på TV programmet på TV:en i sovrummet... :P

/Peter Cigéhn

#206

Postad 15 februari 2007 - 19:30

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Jag vet att man inte skall köra tv-överföringen trådlöst men min fråga är om någon ändå provat detta och i så fall ur detta såg ut?

Om detta inte fungerar så är min andra fråga är om någon har en uppfattning vad som blir bäst av att ha en grymt lång kabel mellan modem och digittalbox eller att ha en lika lång kabel mellan jacket och modemet?


:P

<{POST_SNAPBACK}>


Är det någon som provat?

<{POST_SNAPBACK}>


Nej, jag har inte provat att köra trådlöst eftersom jag har nätverksuttag i varje rum (så det var bara att koppla in boxen i nätverksuttaget som sitter i vardagsrummet precis bredvid TV:en :D ).

Men vad gäller svaret på andra frågan så spelar det nog ingen större roll. Längden på nätverkskabeln mellan modemet och boxen har nog ingen påverkan alls (såvida du nu inte har en riktigt dålig kabel vill säga, men jag förutsätter att du har en rimlig kvalitet på den kabeln). Och vad gäller avståndet mellan modemet och jacket så spelar nog inte några meter extra kopparkabel inne i din lägenhet någon större roll om signalen ändå har passerat ett par kilometer från telefonstationen till din lägenhet.

Så jag skulle säga att du kan placera modemet där du tycker det är mest lämpligt, och sedan skaffa så lång kabel på respektive "sida" om boxen som det behövs.

/Peter Cigéhn

#207

Postad 15 februari 2007 - 19:43

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Beställde gratis-paketet igår. Skall kopplas in den 13:e feb.

<{POST_SNAPBACK}>


Hur gick det? Lyckades Telia hålla det utlovade datumet? Har du fått prylarna inkopplade? :P

/Peter Cigéhn

#208

Postad 15 februari 2007 - 19:47

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Via en wireless adapter som t ex D-link´s DWL-G810.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag vet inte riktigt om jag hänger med. Menar du att man skall koppla in två stycken sådana här? En vid boxen, och en vid modemet (om du kör ADSL) eller vid switchen (om du kör fiber)? För det räcker väl ändå inte bara med en sån här burk. Eller skall man ha en annan burk vid modemet/switchen?

Förklara gärna hur hela uppkopplingen skulle se ut.

/Peter Cigéhn

#209

Postad 15 februari 2007 - 23:10

Unregisteredce969e9e
  • Unregisteredce969e9e
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Telia säger att man inte kan köra trådlöst mellan modem och digitalbox.

Men funkar det att köra trådlöst mellan boxen och tv:n eller flera tv-apparater?
(om man använder en Philips SBC-VL1400/SLV5400 eller liknande)

/Marcus

<{POST_SNAPBACK}>


Med en trådlös videosändare går det alldeles utmärkt att köra trådlöst från boxen till TV:en. Faktum är att du kan kombinera att både ha boxen inkopplad på en TV, t ex SCART, och utnyttja RCA-video utgången att mata en videosändare med. Jag har använt precis en sådan uppkoppling själv (med en Thomson VS540) för att kunna titta på TV i sovrummet också, och inte bara på TV:en i vardagsrummet där boxen står.

Även om det rekommenderas att man bara kopplar in en av utgångarna på boxen (antingen SCART, RCA-Video eller S-Video) så funkar det uppenbarligen alldeles utmärkt för boxen att driva både SCART och RCA-Video samtidigt.

Sedan jag skaffade DVD-recorder också så har jag flyttat videosändare till RCA-Video utgången på DVD-recordern istället så att jag både kan kolla på TV från boxen och på DVD:en som står i vardagsrummet. Funkar väldigt bra, speciellt finessen att man kan sitta och titta på TV i vardagsrummet, konstatera att klockan blivit mycket, pausa sändingen på DVD-recordern, göra sig ordning för att gå och lägga sig, och sedan se klart på TV programmet på TV:en i sovrummet... :D

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>


Tack för ditt svar, du verkar var en rätt "finurlig" kille :P

/Marcus

#210

Postad 16 februari 2007 - 12:22

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0

Beställde gratis-paketet igår. Skall kopplas in den 13:e feb.

<{POST_SNAPBACK}>


Hur gick det? Lyckades Telia hålla det utlovade datumet? Har du fått prylarna inkopplade? :lol:

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>


Förmodligen väntar han fortfarande som alla andra som hoppade på gratiserbjudandet... ^_^

Jag blev lovad 2/2, sedan 5/2, sedan 6/2, sedan 7/2, sedan vi vet inte... :lol:

#211

Postad 16 februari 2007 - 15:25

eddgge
  • eddgge
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0

Via en wireless adapter som t ex D-link´s DWL-G810.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag vet inte riktigt om jag hänger med. Menar du att man skall koppla in två stycken sådana här? En vid boxen, och en vid modemet (om du kör ADSL) eller vid switchen (om du kör fiber)? För det räcker väl ändå inte bara med en sån här burk. Eller skall man ha en annan burk vid modemet/switchen?

Förklara gärna hur hela uppkopplingen skulle se ut.

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>

Den enklaste lösningen är förmodligen två access punkter (som konfigureras i brygg-läge). På så sätt ersätter man helt enkelt kabeln mellan switch och IP-TV box med en trådlös "brygga".
Tex kan dessa användas: http://www.dustin.se...odID=5010051632

Om man har flera IP-TV boxar så antar jag att Telias switchar (för er med fiber LAN) har flera portar avsedda för IP-TV, i det fallet behövs fyra accesspunkter. Alternativt fungerar det att köra flera IP-TV boxar på samma port i switchen, då behövs enbart en accesspunkt vid switchen och en accesspunkt vid varje IP-TV box.

Som vanligt med trådösa nätverk så rekommenderar jag att stänga av SSID broadcast, använda WPA (eller dylik) kryptering samt låsa accesspunkterna till MAC adresserna (för att undvika att grannen åker gräddfil på din bekostnad).

Redigerat av eddgge, 16 februari 2007 - 15:26.


#212

Postad 17 februari 2007 - 00:37

Unregistered5a1b49f6
  • Unregistered5a1b49f6
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

Som vanligt med trådösa nätverk så rekommenderar jag att stänga av SSID broadcast, använda WPA (eller dylik) kryptering samt låsa accesspunkterna till MAC adresserna (för att undvika att grannen åker gräddfil på din bekostnad).

<{POST_SNAPBACK}>


Kryptering med WPA eller WPA2 är självklart men hoppa över avstängd SSID och MAC filtrering då det bara ställer till konfiguration och tillför ingen säkerhet alls. Det är bara falsk tro att de är säkerhetsinställningar.

Redigerat av Unregistered5a1b49f6, 17 februari 2007 - 00:40.


#213

Postad 17 februari 2007 - 22:15

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0
Någon annan som upplever att surfa på boxen har blivit stabilare sedan uppdatering som kom tidigare i veckan? Jag har provat att surfa efter uppdateringen, och hittills så har jag inte fått boxen att hänga sig en enda gång. Vilken är en klar förbättring jämfört med hur det var innan veckans uppdatering. Det enda jag upplevt är att ibland så slutar bilderna på webbsidorna att visas. Men det har funkat att bara återgå till att titta på TV en stund, och sedan surfa vidare så återkommer bilderna på webbsidorna.

Så för er som inte brukar slå av boxen, gör det så att den senaste uppdatering laddas in i boxen och prova att surfa och berätta gärna om ni också upplever att surfningen på boxen har blivit stabilare. Nu är det till och med så att jag vågar surfa i reklampausen. Tidigare var jag bara orolig att boxen skulle hänga sig så att man skulle vara tvungen att dra ur och sätta i sladden, vilket hade inneburit att man missat en del av programmet under den långa "kallstarten" av boxen. Nu känns det nästan som man kan lita boxen igen... ;)

/Peter Cigéhn

#214

Postad 17 februari 2007 - 22:52

Cambo
  • Cambo
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0
Som jag sa tidigare till dej har jag upplevt surfningen stabilare på sistone, märkte dock inga förbättringar efter uppdateringen nu i veckan, stabiliteten är numera inga problem här, däremot är vissa sidor helt bedrövliga att ladda medans andra enkla sidor kommer blixtfort, det skulle väll behövas lite bättre mjukvara i boxen för tex Flash och Java, antar att de är detta som trögar ner laddningen.
Den förändring jag såg efter uppdateringen var att dom hade lagt en röd ton över menyn i toppen.

Angående det här med att kunna se IP-tvn i flera rum, vad jag förstår har ni boxen i ett rum medans ni ser på Tv:n i ett annat rum, hur får ni fjärren att funka? ;)

#215

Postad 18 februari 2007 - 10:47

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Som jag sa tidigare till dej har jag upplevt surfningen stabilare på sistone, märkte dock inga förbättringar efter uppdateringen nu i veckan, stabiliteten är numera inga problem här, däremot är vissa sidor helt bedrövliga att ladda medans andra enkla sidor kommer blixtfort, det skulle väll behövas lite bättre mjukvara i boxen för tex Flash och Java, antar att de är detta som trögar ner laddningen.
Den förändring jag såg efter uppdateringen var att dom hade lagt en röd ton över menyn i toppen.

<{POST_SNAPBACK}>


Nja, jag skulle nog snarare gissa på att det är den bandbreddsbegränsning på 128-256 kbit/s som surfandet på boxen är begränsad med som gör att det upplevs så trögt. Avsaknaden av Flash och Java gör nog snarare att vissa sidor går fortare att ladda ned eftersom den inte behöver (dvs inte kan) ladda ned Flash-animationer och Java-kod. ;)

Angående det här med att kunna se IP-tvn i flera rum, vad jag förstår har ni boxen i ett rum medans ni ser på Tv:n i ett annat rum, hur får ni fjärren att funka?  ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Den videosändare som jag har (en Thomson VS450) skickar fjärrkontrollsignalen i "backriktningen". Så mottagaren i sovrummet har en en IR-mottagare som skickar signalen tillbaka till sändaren i vardagsrummet. Och i sändaren i vardagsrummet så kopplar man in en sladd med ett antal "sockerbitar" (3 stycken) som man med dubbelhäftande tejp fäster i närheten av IR-mottagaren på den apparat man vill styra. I mitt fall har jag använt två av dessa, och satt en sådan "sockerbit" på 1510 boxen och en på min DVD-recorder, så att jag kan styra både från sovrummet.

Jag förutsätter att alla videosändar-produkter har någon liknande funktionalitet för att kunna styra de burkar som man kopplar in videosändaren till. Annars så blir dom ganska värdelösa... :D

Dock skall väl påpekas att bildkvaliten via en videosändare kan vara av väldigt varierande kvalitet. Varierar nog både mellan olika videosändare och med förutsättningar där den används (hur långt, vilka väggar och material som skall passeras osv osv).

/Peter Cigéhn

#216

Postad 19 februari 2007 - 17:22

lerike
  • lerike
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Jag kollade lite igår på textningen på SVT1 och SVT2 och precis som du säger så känns det som om det är en fördröjning och att textremsorna "kommer för sent". På TV4 så var det perfekt synkat.

Man borde i och för sig jämföra med vanlig SVT1 och SVT2 via någon annan operatör (gammal hederlig analog TV, marksänd digital-TV, kabel-TV osv) för att se om "felet" inte är hos SVT. Annars kan ju alltid Telia "skylla på" att det är SVT som skickar ut osynkade textningar.

Någon som har möjlighet att kolla på textningen på SVT1 och SVT2 (dvs text-tv sidorna 199 respektive 299) via någon annan operatör än Telia?

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>



Fick svar från supporten idag att de behöver uppgifter av mig för felsökning,
Men jag är inte så bra på begreppen och behöver lite stöd här :-)

Se nedan, vad är MAC-adress?:

"Vi gör en felanmälan på er tjänst specifikt. Om du tillhandahåller MAC-adress till er digitaltvbox, programkortsnummer och mobilnummer så skulle det underlätta en felsökning.

Med vänlig hälsning

Telia Kundservice "

/Lars-Erik Elebjörk

#217

Postad 19 februari 2007 - 17:37

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

  • 2 153 inlägg
  • 0
MAC-addressen hittar du på en etikett på antingen digital boxen eller lådan den kom i.
Det står mac innan ett nummer det är det nummret dom vill ha.

#218

Postad 19 februari 2007 - 18:17

lerike
  • lerike
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

MAC-addressen hittar du på en etikett på antingen digital boxen eller lådan den kom i.
Det står mac innan ett nummer det är det nummret dom vill ha.

<{POST_SNAPBACK}>


Tack!
Nu har jag meddelat dem, tillsammans med upplysningen att jag inte är själv om problemet - vilket jag sett genom era inlägg.

/Lars-Erik

#219

Postad 19 februari 2007 - 20:36

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0
Vad bra att du i alla fall får problemet med textningen hanterad som en felrapport. Själv fick jag följande svar från Telias support:

Hej!
Tack för din förfrågan.

Det stämmer att det blir en kort fördröjning av texten, jag testade lite program som SVT sände och jag kände av en liten dröjning stundtals. Testade även dom analoga sändningarna och tyckte att fördröjningarna fanns med där med. Så jag härleder det till att SVT:s sändningar av texten blir en kortare fördröjning av.

Med vänlig hälsning

XXX YYY
Telia Kundservice


Jag vet inte om jag blev mycket klokare av det svaret. Enklast är väl för Telia att skylla på SVT. Jag ska ställa en följdfråga och undra om jag är tvungen att ta kontakt med SVT själv, eller om Telia tar kontakt med sin programleverantör för att påpeka att deras kunder upplever att programleverantören (dvs SVT) levererar textning som inte är synkad med bild/ljud.

Nåja, din kontakt med Telia resulterade i alla fall att det gick ett steg längre än first-line support... :blink:

/Peter Cigéhn

#220

Postad 20 februari 2007 - 00:16

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

  • 440 inlägg
  • 0

Har haft telia adsl24 med digital-tv och numera telia fiberlan 10/10, de säger att man inte ska märka av något i digitaltvn, men när bandbredden går för fullt i både upp och ner då blir det lite brytningar i tvbilden.

<{POST_SNAPBACK}>


Hur har du kopplat in boxen? Visst har du fått en ZyXEL switch (ES-105A) med två QoS-säkrade portar tillsammans med boxen? Har du sett till att koppla in boxen på en av dessa två QoS-säkrade portar?

Själv har jag också Telia Bredband FiberLan, 10 MBit/s, och har aldrig märkt något liknande fenomen. Med tanke på att det finns 90 MBit/s över på fibern (som går på 100 MBit/s) så borde det inte vara några problem att köra på för fullt på den bredbandsanslutning utan störningar på TV:en.

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>

Har faktiskt två efter jag klagat hos dem att den aldrig kom så fick jag 2 , en Force och en Zyxel, zyxeln var ju betydligt mindre men fick inte den och funka, testade och sätta in tvboxen i de säkra portarna men det gick inte4 fram nån signal, startade Force och allt funkade direkt, verkar som zyxels apparat har bättre fart igenom enligt beskrivningen.

#221

Postad 20 februari 2007 - 16:34

svartpippi
  • svartpippi
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0
Nappade på detta erbjudande i fredags och ska få det inkopplat den 27/2.
Eftersom jag har ADSL-modemet och trådlös router i hallen på ovanvåningen och tv'n en våning ner så funderade jag på ett homeplug nätverk för IP-tv delen.
Undrar över om någon testat med att köra med homeplug (85Mbps) nätverk från modemet till boxen?
Liknande denna som finns på Siba.

#222

Postad 20 februari 2007 - 16:51

fjp
  • fjp
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Vad bra att du i alla fall får problemet med textningen hanterad som en felrapport. Själv fick jag följande svar från Telias support:

Hej!
Tack för din förfrågan.

Det stämmer att det blir en kort fördröjning av texten, jag testade lite program som SVT sände och jag kände av en liten dröjning stundtals. Testade även dom analoga sändningarna och tyckte att fördröjningarna fanns med där med. Så jag härleder det till att SVT:s sändningar av texten blir en kortare fördröjning av.

Med vänlig hälsning

XXX YYY
Telia Kundservice


Jag vet inte om jag blev mycket klokare av det svaret. Enklast är väl för Telia att skylla på SVT. Jag ska ställa en följdfråga och undra om jag är tvungen att ta kontakt med SVT själv, eller om Telia tar kontakt med sin programleverantör för att påpeka att deras kunder upplever att programleverantören (dvs SVT) levererar textning som inte är synkad med bild/ljud.

Nåja, din kontakt med Telia resulterade i alla fall att det gick ett steg längre än first-line support... ;)

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>


hej
Jag har också tv'n via fiber (med en switch för tv-delen som medger att fyra boxar ansluts) och undrar om ni lagt märke till att om man kör två boxar så kan det vara mer än en sekunds fördröjning. Det blir en ganska annorlunda upplevelse om man som jag har tillgång till comhems gamla analoga kabelnät och telia tv via boxen. Ibland ligger boxen före comhem, ibland efter och ibland skiljer det som sagt någon sekund mellan boxarna. Så i bästa fall kan jag höra samma sak tre gånger :-) undrar vilken klocka som går rätt?
Mvh
Fredrik

#223

Postad 20 februari 2007 - 19:44

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Har haft telia adsl24 med digital-tv och numera telia fiberlan 10/10, de säger att man inte ska märka av något i digitaltvn, men när bandbredden går för fullt i både upp och ner då blir det lite brytningar i tvbilden.

<{POST_SNAPBACK}>


Hur har du kopplat in boxen? Visst har du fått en ZyXEL switch (ES-105A) med två QoS-säkrade portar tillsammans med boxen? Har du sett till att koppla in boxen på en av dessa två QoS-säkrade portar?

Själv har jag också Telia Bredband FiberLan, 10 MBit/s, och har aldrig märkt något liknande fenomen. Med tanke på att det finns 90 MBit/s över på fibern (som går på 100 MBit/s) så borde det inte vara några problem att köra på för fullt på den bredbandsanslutning utan störningar på TV:en.

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>

Har faktiskt två efter jag klagat hos dem att den aldrig kom så fick jag 2 , en Force och en Zyxel, zyxeln var ju betydligt mindre men fick inte den och funka, testade och sätta in tvboxen i de säkra portarna men det gick inte4 fram nån signal, startade Force och allt funkade direkt, verkar som zyxels apparat har bättre fart igenom enligt beskrivningen.

<{POST_SNAPBACK}>


Om jag förstod rätt vid mitt senaste samtal med Telia supporten så får man olika switchar beroendende på vilket märke det är på routern som du sitter uppkopplad mot. Sitter man uppkopplad mot en Cisco router så får man en ZyXEL switch. Sitter man uppkopplad mot en Ericsson router (tror jag att det var, är inte 100% säker på om jag kommer ihåg rätt) så får man en annan switch, antagligen då den Force som du också har fått. Det är ju lite märkligt att dom inte har koll på vilken switch det egentligen är som du skall ha. Om jag var du så skulle jag nog ta mig ett snack med Telia supporten igen för att reda ut vilken switch det egentligen är som du skall ha.

Själv har jag ZyXEL switchen och jag vet också att vi har en Cisco router stående på vårat radhusområdet, och den kombinationen verkar då funka alldeles utmärkt! ;)

/Peter Cigéhn

#224

Postad 20 februari 2007 - 20:01

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

hej
Jag har också tv'n via fiber (med en switch för tv-delen som medger att fyra boxar ansluts) och undrar om ni lagt märke till att om man kör två boxar så kan det vara mer än en sekunds fördröjning. Det blir en ganska annorlunda upplevelse om man som jag har tillgång till comhems gamla analoga kabelnät och telia tv via boxen. Ibland ligger boxen före comhem, ibland efter och ibland skiljer det som sagt någon sekund mellan boxarna. Så i bästa fall kan jag höra samma sak tre gånger :-) undrar vilken klocka som går rätt?
Mvh
Fredrik

<{POST_SNAPBACK}>


Fyra boxar inkopplade på en switch? Nja, du kan nog bara ha två boxar inkopplade på en switch, dvs på de två QoS-säkrade portarna. De övriga (icke QoS-säkrade) portarna skall du inte koppla in någon digital-TV box på. Faktum är att Telia skall skicka med en switch för varje box du har (jag har försökt reda ut och få klarhet i detta vid ett flertal samtal med supporten). Är båda QoS-säkrade portarna upptagna på första switchen (t ex om du också kör IP-telefoni i vilket fall man har telefonadaptern inkopplad på den QoS-porten) så krävs det en switch till för den andra boxen. Då får man koppla in switch nummer två på en av QoS-portarna på den första switchen, och sedan koppla in boxarna på switch nummer två. I det fallet så blir alla portarna på switch nummer två QoS-säkrade eftersom swichen redan sitter på en QoS-säkrad port på första switchen. Några andra switchar än ZyXEL ES105-A med två QoS-säkrade portar har inte Telia certifierat. Jag frågade supporten om det inte skulle funka med en ZyXEL ES108-A (som har 8 portar varav 3 är QoS-säkrade). Men enligt supporten så skulle ändå bara två av portarna bli fullt ut QoS-säkrade eftersom den router du är uppkopplad mot bara stödjer två QoS-säkrade portar i switchen. Jag är inte helt säker på att jag uppfattade alla detaljer rätt, men kontentan var i alla fall att det enbart är ES105-A med två QoS-portar som gäller. Och behöver man fler QoS-säkrade portar än två så blir det till att kaskad-koppla switcharna.

Sedan tycker jag det låter lite märkligt att du skulle få mer än en sekunds fördröjning mellan dina Telia boxar (att det är fördröjning jämfört med ComHems analoga sändningar kan nog vara rätt naturligt). Om både dina Telia boxar tar emot samma multicast-ström så verkar det väldigt osannolikt att det skulle skilja upp över en sekund mellan dessa! Det är exakt samma multicast-ström som båda boxarna tar emot. Isåfall är det nog mer en fråga om hur lång fördröjning signalen har genom din TV (olika TV apparater kan säkerligen ha olika fördröjningar beroende på mängd bildbehandling och dylikt som den måste utföra). Låter konstigt tycker jag.

Men det är klart, jag har själv ingen erfarenhet av dubbla boxar (ännu vill säga, eftersom jag beställt en box till och väntar på att den skall dyka upp). Jag kanske får revidera min uppfattning då jag också fått min andra box... ;)

/Peter Cigéhn

#225

Postad 20 februari 2007 - 21:10

fjp
  • fjp
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Fyra boxar inkopplade på en switch? Nja, du kan nog bara ha två boxar inkopplade på en switch, dvs på de två QoS-säkrade portarna. De övriga (icke QoS-säkrade) portarna skall du inte koppla in någon digital-TV box på. Faktum är att Telia skall skicka med en switch för varje box du har (jag har försökt reda ut och få klarhet i detta vid ett flertal samtal med supporten). Är båda QoS-säkrade portarna upptagna på första switchen (t ex om du också kör IP-telefoni i vilket fall man har telefonadaptern inkopplad på den QoS-porten) så krävs det en switch till för den andra boxen. Då får man koppla in switch nummer två på en av QoS-portarna på den första switchen, och sedan koppla in boxarna på switch nummer två. I det fallet så blir alla portarna på switch nummer två QoS-säkrade eftersom swichen redan sitter på en QoS-säkrad port på första switchen. Några andra switchar än ZyXEL ES105-A med två QoS-säkrade portar har inte Telia certifierat. Jag frågade supporten om det inte skulle funka med en ZyXEL ES108-A (som har 8 portar varav 3 är QoS-säkrade). Men enligt supporten så skulle ändå bara två av portarna bli fullt ut QoS-säkrade eftersom den router du är uppkopplad mot bara stödjer två QoS-säkrade portar i switchen. Jag är inte helt säker på att jag uppfattade alla detaljer rätt, men kontentan var i alla fall att det enbart är ES105-A med två QoS-portar som gäller. Och behöver man fler QoS-säkrade portar än två så blir det till att kaskad-koppla switcharna.

Sedan tycker jag det låter lite märkligt att du skulle få mer än en sekunds fördröjning mellan dina Telia boxar (att det är fördröjning jämfört med ComHems analoga sändningar kan nog vara rätt naturligt). Om både dina Telia boxar tar emot samma multicast-ström så verkar det väldigt osannolikt att det skulle skilja upp över en sekund mellan dessa! Det är exakt samma multicast-ström som båda boxarna tar emot. Isåfall är det nog mer en fråga om hur lång fördröjning signalen har genom din TV (olika TV apparater kan säkerligen ha olika fördröjningar beroende på mängd bildbehandling och dylikt som den måste utföra). Låter konstigt tycker jag.

Men det är klart, jag har själv ingen erfarenhet av dubbla boxar (ännu vill säga, eftersom jag beställt en box till och väntar på att den skall dyka upp). Jag kanske får revidera min uppfattning då jag också fått min andra box... ;)

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Ja jag är inte så bevandrad i dessa boxar men att det skulle vara skillnad på de olika rj45-kontakterna på Zyxel switchen har i vart fall inte jag blivit informerad om, vi fick det installerat så det enda jag behövde göra var att ansluta ethernet kabeln mellan box och switch.

Vi fick tre boxar men än så länge har jag inte kopplat upp den tredje. Vi har blivit lovade att det ska gå att köra 6st boxar på vår anslutning, men den zyxelswitchen som vi fick installerat var den enda dom hade för tillfället, men det ska gå att köra 4st boxar på den enligt de som höll i installationen. Den ska ersättas när det finns switchar med fler portar tillgängliga.

Mina två boxar har jag anslutit till port 1 och 2. när jag tittar på switchen så ser jag att port 4 och 5 är markerade, är det dessa som är QoS? Innebär det att det är felkopplat?

Så som det var kopplat så kom sladden från tripleplayboxen (Xavi tyckte jag att det stod på den?) till port 5 på zyxelswitchen. tripleplay boxen får sitt digitala flöde via ethernet sladden från
fiberboxen (Orexis FTH-3).

Vad det gäller fördröjning så kollade jag det lite mer och du har rätt. Nu är det bara fördröjning på 2sek mellan comhem och telia och inte mellan boxarna. det var konstigt för då när jag hakade upp mig på det så är jag nästan säker på att vi körde via boxarna på bägge TV apparaterna eftersom vi har så usel bild på comhem signalen. Comhem finns fortfarande inkopplad (pga vissa önskemål i familjen) eftersom Telia inte har kommit med något vettigt ännu vad det gäller TV3 m.fl viasat kanaler.

annars måste jag tacka för en ofta mycket givande läsning av dina kommentarer, det är tur det finns någon som kan reda ut begreppen och även genvägarna. Telia verka ha svårt att kommunicera ut vad dom kan och vad deras planer är.
/Fredrik

#226

Postad 20 februari 2007 - 21:39

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Ja jag är inte så bevandrad i dessa boxar men att det skulle vara skillnad på de olika rj45-kontakterna på Zyxel switchen har i vart fall inte jag blivit informerad om, vi fick det installerat så det enda jag behövde göra var att ansluta ethernet kabeln mellan box och switch.

Vi fick tre boxar men än så länge har jag inte kopplat upp den tredje. Vi har blivit lovade att det ska gå att köra 6st boxar på vår anslutning, men den zyxelswitchen som vi fick installerat var den enda dom hade för tillfället, men det ska gå att köra 4st boxar på den enligt de som höll i installationen. Den ska ersättas när det finns switchar med fler portar tillgängliga.

Mina två boxar har jag anslutit till port 1 och 2. när jag tittar på switchen så ser jag att port 4 och 5 är markerade, är det dessa som är QoS?  Innebär det att det är felkopplat?

Så som det var kopplat så kom sladden från tripleplayboxen (Xavi tyckte jag att det stod på den?) till port 5 på zyxelswitchen.  tripleplay boxen får sitt digitala flöde via ethernet sladden från
fiberboxen (Orexis FTH-3).

<{POST_SNAPBACK}>


Just frågan om switchar med fler portar per switch har jag frågat Telia två gånger om. Det svar jag fått är att det enbart är ZyXEL ES105-A switchen som är certifierad, och det inte finns planer (för närvarande i alla fall) på att tillhandahålla switchar med fler portar.

Över till din uppkoppling. Eventuellt så kan din uppkoppling vara korrekt, men jag är inte helt säker. Den där "tripleplayboxen" som du har, vet jag inte riktigt vad det är för tingest och hur den funkar. Jag har nämligen ingen dylik pryl själv.

Men min första spontanta reaktion är att du har kopplat fel och att dina boxar borde vara anslutna på port 4 och 5 på ZyXEL ES105-A switchen. Det är dessa portar som är QoS-säkrade för att se till att du får så bra kvalitet på TV:en som möjligt.

Men, och det är ett stort men. Om det är så att din "tripleplaybox" redan har QoS-säkrat utgången som din switch är ansluten på så kommer också alla fyra lediga portarna på switchen att vara QoS-säkrade. Därav påståendet att du kan ansluta upp till fyra boxar på switchen.

Om jag jämför med min egen uppkoppling så ser den ut så här: Jag har kopplat fiberboxen (Orexis FTH-3 här också) direkt in på port 1 på ZyXEL switchen. Sedan har jag kopplat min telefoniadapter (Vood VRG 121) på port 4 (QoS-säkrad) och digital-TV boxen (Kreatel 1510) på port 5 (QoS-säkrad). Sedan har jag kopplat in min router (en D-Link DI-604, för hemmanätverket och surfa på nätet) på port 2 (icke QoS-säkrad). Det finns ju också en LAN utgång på telefoniadaptern men den har jag inte anslutit för det känns dumt att ta någon trafik genom telefoniadaptern då man har tillgång till en switch. Enda anledningen till använda LAN utgången på telefoniadaptern är då man inte har någon switch alls och måste plugga in sin dator (eller router) nånstans.

När jag får min box nummer två så skall jag också få en switch nummer 2. Denna switch tänker jag koppla in på port 5 (QoS-säkrad) på den första switchen. Sedan skall jag koppla in båda boxarna på switch nummer två. Enligt resonemanget med Telia supporten så innebär denna koppling att alla fyra lediga portarna på switch nummer två är QoS-säkrade, eftersom som dom har blivit QoS-säkrade via den första switchen. Gör vi analogin med att din "tripleplaybox" har motsvarande uppgift som min första switch, så får det då effekten att alla fyra portarna på andra switchen är tillgängliga för att koppla in boxar på.

Men jag tycker att du för säkerhets skull skall ta en koll med Telia supporten och fråga igen. Det skulle kunna vara så att du har felkopplat också. Meddela gärna oss övriga om vad du får för svar från supporten.

/Peter Cigéhn

PS. Har du mer information om den där "tripleplayboxen"? Då kanske man kan läsa in sig på vad det är för en burk och hur den funkar. DS.

#227

Postad 20 februari 2007 - 22:10

fjp
  • fjp
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Om jag jämför med min egen uppkoppling så ser den ut så här: Jag har kopplat fiberboxen (Orexis FTH-3 här också) direkt in på port 1 på ZyXEL switchen. Sedan har jag kopplat min telefoniadapter (Vood VRG 121) på port 4 (QoS-säkrad) och digital-TV boxen (Kreatel 1510) på port 5 (QoS-säkrad). Sedan har jag kopplat in min router (en D-Link DI-604, för hemmanätverket och surfa på nätet) på port 2 (icke QoS-säkrad). Det finns ju också en LAN utgång på telefoniadaptern men den har jag inte anslutit för det känns dumt att ta någon trafik genom telefoniadaptern då man har tillgång till en switch. Enda anledningen till använda LAN utgången på telefoniadaptern är då man inte har någon switch alls och måste plugga in sin dator (eller router) nånstans.


PS. Har du mer information om den där "tripleplayboxen"? Då kanske man kan läsa in sig på vad det är för en burk och hur den funkar. DS.

<{POST_SNAPBACK}>



Jag hittade boxen på följande länk Xavi XG6745
http://www.xavi.com....play box&PCV=24


Min VOOD är kopplad till Xavi boxen och det stod eller så hörde jag det att lanporten på VOOD inte var för normal användning, speciellt inte vi som har fiber. Tyckte jag såg något exempel med den kopplad i en adsluppkoppling i bruksanvisningen
Mvh
Fredrik

#228

Postad 20 februari 2007 - 22:20

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Jag hittade boxen på följande länk Xavi XG6745
http://www.xavi.com....play box&PCV=24


Min VOOD är kopplad till Xavi boxen och det stod eller så hörde jag det att lanporten på VOOD inte var för normal användning, speciellt inte vi som har fiber. Tyckte jag såg något exempel med den kopplad i en adsluppkoppling i bruksanvisningen

<{POST_SNAPBACK}>


Jag var och tittade på Xavis webbsidor tidigare och gissade att det var den här burken.

Men då vill jag nog ändå påstå att din uppkoppling är korrekt eftersom Xavi burken verkar hantera all QoS-hantering. Och då bör nog alla portar på din ZyXEL switch bli QoS-säkrade via Xavi burken, på samma sätt som det blir för min del då jag kopplat in switch nummer två på en av QoS portarna på switch nummer ett. Och då räcker nog din enda switch till för att koppla in upp till fyra boxar.

Så då är det nog lugnt ändå med din koppling! Ursäkta om jag "skrämde" upp dig först! ;)

Jag blir dock lite nyfiken på varför du har den här burken och inte jag. Kan det vara det här som är skillnaden mellan vilken router man är kopplad mot, dvs om man sitter på en Cisco router eller inte (som jag fick förklarat vid mitt senaste samtal till Telia supporten). Jag tror jag får ta mig ett samtal till supporten igen för att reda ut begreppen... :D

/Peter Cigéhn

#229

Postad 20 februari 2007 - 22:56

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0

Jag tror jag får ta mig ett samtal till supporten igen för att reda ut begreppen...  :D

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>



Hmm, det är alltså du som orsakar de långa väntetiderna hos supporten... ;)

#230

Postad 21 februari 2007 - 07:36

Unregistered21b9cbcb
  • Unregistered21b9cbcb
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Har haft telia adsl24 med digital-tv och numera telia fiberlan 10/10, de säger att man inte ska märka av något i digitaltvn, men när bandbredden går för fullt i både upp och ner då blir det lite brytningar i tvbilden.

<{POST_SNAPBACK}>


Hur har du kopplat in boxen? Visst har du fått en ZyXEL switch (ES-105A) med två QoS-säkrade portar tillsammans med boxen? Har du sett till att koppla in boxen på en av dessa två QoS-säkrade portar?

Själv har jag också Telia Bredband FiberLan, 10 MBit/s, och har aldrig märkt något liknande fenomen. Med tanke på att det finns 90 MBit/s över på fibern (som går på 100 MBit/s) så borde det inte vara några problem att köra på för fullt på den bredbandsanslutning utan störningar på TV:en.

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>

Har faktiskt två efter jag klagat hos dem att den aldrig kom så fick jag 2 , en Force och en Zyxel, zyxeln var ju betydligt mindre men fick inte den och funka, testade och sätta in tvboxen i de säkra portarna men det gick inte4 fram nån signal, startade Force och allt funkade direkt, verkar som zyxels apparat har bättre fart igenom enligt beskrivningen.

<{POST_SNAPBACK}>



Hej

Jag kör Viasat IPTV över BBB.
Använder en "homeplug" från teknikmagasinet:
http://teknikmagasin...ml&artnr=500131

Inga som helst bekymmer.

mvh
rob

#231

Postad 21 februari 2007 - 08:46

exit
  • exit
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Nappade på detta erbjudande i fredags och ska få det inkopplat den 27/2.
Eftersom jag har ADSL-modemet och trådlös router i hallen på ovanvåningen och tv'n en våning ner så funderade jag på ett homeplug nätverk för IP-tv delen.
Undrar över om någon testat med att köra med homeplug (85Mbps) nätverk från modemet till boxen?
Liknande denna som finns på Siba.

<{POST_SNAPBACK}>


Hej

Jag kör Telia IPTV via "Homeplug" med Corinex AV200 och det fungerar bra.
http://www.corinex.c...rnet_wall_mount
Kostar ca1700kr för ett par.

Det man måste tänka på är att om startpunkt (eluttag) och slutpunkt (eluttag) ligger på olika säkringar då tappar man rejält med hastighet vilket inte spelar ngn roll för min del eftersom jag bara kör TV på min lösning.

AV200 innebär att de i teorin klarar 200MBit men i praktiken (i mitt hus) är det halva ca 100 om du kör på samma säkring och kör du på olika säkringar så är det ca 25 vilket kanske är ett problem om man ska köra HDTV iframtiden.

Är det ngn som kört mer än en tv via "homeplug" nät, d.v.s med tre adaptrar (en start och två slutpunkter) ?

#232

Postad 21 februari 2007 - 11:14

hofwing
  • hofwing
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Beställde gratis-paketet igår. Skall kopplas in den 13:e feb.

<{POST_SNAPBACK}>


Hur gick det? Lyckades Telia hålla det utlovade datumet? Har du fått prylarna inkopplade? :)

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>


Förmodligen väntar han fortfarande som alla andra som hoppade på gratiserbjudandet... :)

Jag blev lovad 2/2, sedan 5/2, sedan 6/2, sedan 7/2, sedan vi vet inte... :P

<{POST_SNAPBACK}>


Alla digitalboxar är för tillfället försenade från Telia, vecka 10 börjar de skickas ut igen. Just nu prioriterar man Stockholmskunderna eftersom deras analoga när släcks snart.

#233

Postad 21 februari 2007 - 11:37

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0

Beställde gratis-paketet igår. Skall kopplas in den 13:e feb.

<{POST_SNAPBACK}>


Hur gick det? Lyckades Telia hålla det utlovade datumet? Har du fått prylarna inkopplade? :)

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>


Förmodligen väntar han fortfarande som alla andra som hoppade på gratiserbjudandet... :(

Jag blev lovad 2/2, sedan 5/2, sedan 6/2, sedan 7/2, sedan vi vet inte... :P

<{POST_SNAPBACK}>


Alla digitalboxar är för tillfället försenade från Telia, vecka 10 börjar de skickas ut igen. Just nu prioriterar man Stockholmskunderna eftersom deras analoga när släcks snart.

<{POST_SNAPBACK}>


Min granne fick sin box igår (men inte något modem, Telia verkar inte ha ordning på nånting)...
... jag som beställde 2 dagar innan min granne har fortfarande inte fått min box, dock fick jag modemet, kortet och manualerna för över 2 veckor sedan! :)

#234

Postad 21 februari 2007 - 19:48

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Jag tror jag får ta mig ett samtal till supporten igen för att reda ut begreppen...  :)

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, det är alltså du som orsakar de långa väntetiderna hos supporten... :P

<{POST_SNAPBACK}>


Förbaskat också! Nu är jag avslöjad... :)

/Peter Cigéhn

#235

Postad 21 februari 2007 - 20:27

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Vi fick tre boxar men än så länge har jag inte kopplat upp den tredje. Vi har blivit lovade att det ska gå att köra 6st boxar på vår anslutning, men den zyxelswitchen som vi fick installerat var den enda dom hade för tillfället, men det ska gå att köra 4st boxar på den enligt de som höll i installationen. Den ska ersättas när det finns switchar med fler portar tillgängliga.

<{POST_SNAPBACK}>


Får man vara nyfiken och fråga vilka abonnemang som du har till dessa tre boxar? Har du fått till något bra "tvilling-abonnemang", nåt som jag förstått eventuellt Telia snart har på gång (enligt obekräftade rykten från någon jag pratade med på Telias kundtjänst)? Eller har du helt enkelt beställt tre vanliga Multi kanalpaket? Eller någon annan kombination av kanalpaket?

/Peter Cigéhn

#236

Postad 21 februari 2007 - 20:48

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

  • 2 296 inlägg
  • 0
Skall flytta till ett "Teliahus" dvs ett hus som precis som ett hus med KOMBORT har förinstallerad TV-leverantör. Idag bor vi i ett KOMBORT hus och är ganska nöjda, tänkte beställa HD TV men lästa att det inte funkar med Telia. Vilka mer problem kommer jag att få i ett Teliahus?

Tror inte att vi kommer att få någon box i grundpaketet men att man kan köpa till som extraval.

#237

Postad 21 februari 2007 - 20:53

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Jag blir dock lite nyfiken på varför du har den här burken och inte jag. Kan det vara det här som är skillnaden mellan vilken router man är kopplad mot, dvs om man sitter på en Cisco router eller inte (som jag fick förklarat vid mitt senaste samtal till Telia supporten). Jag tror jag får ta mig ett samtal till supporten igen för att reda ut begreppen...  :P

<{POST_SNAPBACK}>


Efter ett kort samtal med supporten har jag nu fått det konfirmerat: Beroende på vilken router som sitter ansluten mot via fiber så har man lite olika burkar hemma. Sitter man uppkopplad mot en Cisco router så har man en ZyXEL ES105-A inkopplad på fiberkonvertern (Orexis FTH-3 verkar vara vanlig). Sitter man däremot ansluten mot en Ericsson eller Alcatel router så har man en Xavi Tripleplay Express XG6745. Båda dessa har samma funktion, dvs att säkerställa QoS för telefoni och TV tjänsterna.

I fallet då man skaffar sig box nummer två (eller fler) så får man en ZyXEL ES105-A till. Om man kopplar in denna switch på antingen nån av de QoS-säkrade portarna på den första ZyXEL switchen eller på Xavi "tripleplayboxen" så kommer alla fyra lediga portarna på den switchen att bli QoS-säkrade (även om bara port 4 och 5 är markerade som QoS-säkrade portar).

Hoppas detta bringar lite klarhet i de diskussioner som varit i tråden angående vilka kopplingar som är korrekta.

/Peter Cigéhn

#238

Postad 21 februari 2007 - 20:56

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Vilka mer problem kommer jag att få i ett Teliahus?

<{POST_SNAPBACK}>


Men den inställningen så kan du säkert få precis vilka problem du vill! :P

Skämt åsido, kan du vara lite mer specifik i din frågeställning? Det är lite svårt att ge något konstruktivt svar på en så "negativt" och generellt formulerad fråga.

/Peter Cigéhn

#239

Postad 21 februari 2007 - 22:31

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

  • 1 469 inlägg
  • 0

Tror inte att vi kommer att få någon box i grundpaketet men att man kan köpa till som extraval.

<{POST_SNAPBACK}>

Om du ska ha TV via bredbandet måste du ha en box. Det finns inget annat sätt att koppla in TVn till nätet.

#240

Postad 21 februari 2007 - 22:59

Unregistered30350
  • Unregistered30350
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Några hjärndöda frågor...

Det går alltså inte att bara köra med sin Netgear Router utan man måste köra med ZyXEL modemet också?

Hur förs ljudet från digitalboxen till hemmabiorecivern, via optisk eller koaxial? Kan någon definiera ljudkvaliten, mp3 nivå eller bättre?

#241

Postad 22 februari 2007 - 07:23

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

  • 2 296 inlägg
  • 0

Vilka mer problem kommer jag att få i ett Teliahus?

<{POST_SNAPBACK}>


Men den inställningen så kan du säkert få precis vilka problem du vill! :lol:

Skämt åsido, kan du vara lite mer specifik i din frågeställning? Det är lite svårt att ge något konstruktivt svar på en så "negativt" och generellt formulerad fråga.

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>


Blir det bra bild med den eventuella standardbox som man får i grundpaketet, COMHEMs startbox funkade inte alls bra med min Samsung R72 LCD. Stora fyrkanter och inte alls den "digitala" revolution som det pratas om. Vad är det för upplösning?
Är den buggig?
När kan vi förvänta oss HD-TV?
Byter boxen automatiskt mellan 16:9 och 4:3 beroende på sändning? Kanske felformulerat, men anpassar sig bilden till min TV beroende på sänding?
Kan man göra egna kanallistor?
Vad har boxen för utgångar/ingångar?
Har den dubbla tuners, dvs kan jag spela in och titta på olika kanaler samtidigt?

#242

Postad 22 februari 2007 - 07:35

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

  • 1 117 inlägg
  • 0
Fick idag besked att boxen är försenad, kommer att få den inom 4 (!) veckor...skulle fått det inkopplat igår den 21:a.

#243

Postad 22 februari 2007 - 07:38

lerike
  • lerike
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Vilka mer problem kommer jag att få i ett Teliahus?

<{POST_SNAPBACK}>


Men den inställningen så kan du säkert få precis vilka problem du vill! :lol:

Skämt åsido, kan du vara lite mer specifik i din frågeställning? Det är lite svårt att ge något konstruktivt svar på en så "negativt" och generellt formulerad fråga.

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>


Blir det bra bild med den eventuella standardbox som man får i grundpaketet, COMHEMs startbox funkade inte alls bra med min Samsung R72 LCD. Stora fyrkanter och inte alls den "digitala" revolution som det pratas om. Vad är det för upplösning?
Är den buggig?
När kan vi förvänta oss HD-TV?
Byter boxen automatiskt mellan 16:9 och 4:3 beroende på sändning? Kanske felformulerat, men anpassar sig bilden till min TV beroende på sänding?
Kan man göra egna kanallistor?
Vad har boxen för utgångar/ingångar?
Har den dubbla tuners, dvs kan jag spela in och titta på olika kanaler samtidigt?

<{POST_SNAPBACK}>




Hej!

Kolla på denna sida, här finns manualerna för Telia Digital-TV:
http://www.telia.se/...vice_support_tv

Mvh Lars-Erik

#244

Postad 22 februari 2007 - 10:01

mrjaydee
  • mrjaydee
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Vilka mer problem kommer jag att få i ett Teliahus?

<{POST_SNAPBACK}>


Men den inställningen så kan du säkert få precis vilka problem du vill! :lol:

Skämt åsido, kan du vara lite mer specifik i din frågeställning? Det är lite svårt att ge något konstruktivt svar på en så "negativt" och generellt formulerad fråga.

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>


Blir det bra bild med den eventuella standardbox som man får i grundpaketet, COMHEMs startbox funkade inte alls bra med min Samsung R72 LCD. Stora fyrkanter och inte alls den "digitala" revolution som det pratas om. Vad är det för upplösning?
Är den buggig?
När kan vi förvänta oss HD-TV?
Byter boxen automatiskt mellan 16:9 och 4:3 beroende på sändning? Kanske felformulerat, men anpassar sig bilden till min TV beroende på sänding?
Kan man göra egna kanallistor?
Vad har boxen för utgångar/ingångar?
Har den dubbla tuners, dvs kan jag spela in och titta på olika kanaler samtidigt?

<{POST_SNAPBACK}>




Hej!

Kolla på denna sida, här finns manualerna för Telia Digital-TV:
http://www.telia.se/...vice_support_tv

Mvh Lars-Erik

<{POST_SNAPBACK}>

Enligt Telia så erbjuder de inte HDTV för att det inte är tillräckligt många som vill ha det. Jag har HDTV just nu från comhem men kommer att flytta in i ett hus i höst med enbart fiber från Telia (inget telejack eller TV-uttag) vilket får mig att vilja få Telia att ändra sig. Om det är flera som håller med mig så ber jag er att kontakta Telia och tjata ni med. Mera HDTV åt folket!

#245

Postad 22 februari 2007 - 20:25

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Blir det bra bild med den eventuella standardbox som man får i grundpaketet, COMHEMs startbox funkade inte alls bra med min Samsung R72 LCD. Stora fyrkanter och inte alls den "digitala" revolution som det pratas om. Vad är det för upplösning?
Är den buggig?
När kan vi förvänta oss HD-TV?
Byter boxen automatiskt mellan 16:9 och 4:3 beroende på sändning? Kanske felformulerat, men anpassar sig bilden till min TV beroende på sänding?
Kan man göra egna kanallistor?
Vad har boxen för utgångar/ingångar?
Har den dubbla tuners, dvs kan jag spela in och titta på olika kanaler samtidigt?

<{POST_SNAPBACK}>


Det här var betydligt enklare och konkretare frågor att svara på! :D

Vi tar dom en och en:

- Personligen tycker jag att man får en alldeles utmärkt bild med boxen, en Kreatel IP-STB 1510. Det är den enda box som Telia tillhandahåller. Upplösning är vanlig standard-TV (720x576). Hur den passar ihop med en Samsun R72 har jag ingen aning om. Kanske någon annan med denna TV modell kan svara.

- Jag har haft Telias digital-TV i snart ett år och boxen och dess programvara är väldigt stabil. Dock så har det var lite problem med den nya Surf-tjänsten (dvs att du kan surfa på nätet via boxen) där jag upplevt att boxen har hängt sig några gånger då man surfat. Dock så har detta blivit bättre sedan den senaste programvaruuppdateringen som Telia skickat ut till boxen. Så bortsett från surfa-på-webben delen av boxen så har den varit ett under av stabilitet faktiskt.

- Jag har varit på Telia och frågat om HDTV och diskussioner förs men inga planer finns ännu. Dels är problemet att större delen av Telias digital-TV kunder har ADSL anslutning där det är bandbreddsbegränsningar som gör att man inte kan få HDTV. Telias digital-TV kunder som har fiberanslutning (där det inte är några som helst problem bandbreddsmässigt) är ännu i minoritet. Det är då för fiberanslutna digital-TV kunder som HDTV diskuteras.

- Ja, du kan ställa in boxen att mata ut 16:9 då det är 16:9 sändningar så att din widescreen-TV kan utnyttjas fullt ut.

- Ja, du kan göra egna kanallistor.

- Ingångar: Ethernet anslutning (RJ45) för att koppla in på bredbandsanslutning
Utgångar: SCART, RCA-Video, S-Video, SPDIF för digitalt ljud (Dolby Digital 5.1 då det sänds, t ex på SVT), samt vanligt analog ljud (två RCA, höger-vänster).

- Nej, boxen har inte dubbla "tuners" (lite svårt att prata om "tuners" för bredbands-TV). Boxen är utan disk och har inga inspelningsmöjligheter. Du får koppla in den på en DVD-recorder (eller annan inspelare) för att spela in. Och tyvärr så kan du ju bara spela in den kanal som du tittar på då.

/Peter Cigéhn

#246

Postad 23 februari 2007 - 06:59

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

  • 2 296 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]
Enligt Telia så erbjuder de inte HDTV för att det inte är tillräckligt många som vill ha det. Jag har HDTV just nu från comhem men kommer att flytta in i ett hus i höst med enbart fiber från Telia (inget telejack eller TV-uttag) vilket får mig att vilja få Telia att ändra sig. Om det är flera som håller med mig så ber jag er att kontakta Telia och tjata ni med. Mera HDTV åt folket!

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]


Har du mailat någon specifik person? Jag vill oxå ha HDTV i min nya lgh!

#247

Postad 23 februari 2007 - 10:39

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0
Fick min box för två dagar sedan och får säga att jag överlag är nöjd.

Jämfört med boxer upplever jag det som att det är något sämre bild på svt 1, 2 och tv4 men bättre bild på övriga kanaler. Surffunktionen är i mitt tycke ett skämt, långsamt och uttnytjar inte hela bilden. Text-tv:n uttnytjar inte heller hela bilden och är matt i färgerna. Tiden för kanalbyte är helt ok. Lite tråkigt att, som några påpekat tidigare, TV3 samt nyhetskanal liknande CNN saknas. Någon som vet hur det går med Telias förhandlingar men TV3?

#248

Postad 23 februari 2007 - 19:29

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Har du mailat någon specifik person? Jag vill oxå ha HDTV i min nya lgh!

<{POST_SNAPBACK}>


Du kan alltid använda kontaktformuläret som du hittar via följande sida. Välj sedan länken Tv eller Tv - teknisk support och klicka på knappen "Kontakta oss". Framför dina synpunkter på att du vill ha HDTV. Ju fler som hör av sig gör ju att Telia vet att det finns ett intresse. Hör ingen av sig och frågar efter HDTV så lär ju Telia inte heller se några vinster i att introducera HDTV.

Risken är att du får standardsvaret "Telia har valt att inte erbjuda HD-sändningar eftersom utbudet av HD-sändningar och efterfrågan av HD-sändningar är begränsat i dagsläget. Telia kommer givetvis att överväga att erbjuda sändningar i HD-format om efterfrågan på marknaden blir stor."

Men du har i alla fall ökat efterfrågan genom att efterfråga... :)

/Peter Cigéhn

#249

Postad 23 februari 2007 - 19:50

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Fick min box för två dagar sedan och får säga att jag överlag är nöjd.

Jämfört med boxer upplever jag det som att det är något sämre bild på svt 1, 2 och tv4 men bättre bild på övriga kanaler. Surffunktionen är i mitt tycke ett skämt, långsamt och uttnytjar inte hela bilden. Text-tv:n uttnytjar inte heller hela bilden och är matt i färgerna. Tiden för kanalbyte är helt ok. Lite tråkigt att, som några påpekat tidigare, TV3 samt nyhetskanal liknande CNN saknas. Någon som vet hur det går med Telias förhandlingar men TV3?

<{POST_SNAPBACK}>


Vad gäller kvalité på SVT1 och 2 så har jag i en annan tråd sammanställt mätningar som jag har gjort på bithastigheten på alla kanalerna på Telias bredbands-TV. Där kan man se att både SVT1 och 2 har en konstant bithastighet på 4,44 MBit/s. Jämför man t ex med ComHem (där mätningar också finns sammanställda i den tråden) så kan man konstatera att bithastigheten är variabel ända upp till 6 MBit/s på SVT1 och 2. Jag tror att Teracom och Boxer sänder motsvarande bithastigheter på SVT1 och 2 i marknätet.

Jag var i kontakt med Telia angående detta och fick följande svar:

Hej!
Tack för din förfrågan.

I dagsläget är bit-hastigheten delvis begränsad av ADSL-tekniken, något som inte är fallet när digitaltv levereras med fiber. Det arbetas kontinuerligt med uppgraderingar av tjänsten, men jag kan inte i dagsläget säga om vi kommer öka bithastigheten för digitaltv.

Med vänlig hälsning

XXX YYY
Telia Kundservice


Så på grund av att Telias bredbands-TV är anpassad för det stora flertalet som tar emot bredbands-TV via ADSL, så har man varit tvungen att begränsa bithastigheten på flera kanaler, bl a de kanaler som jag förstått upplevs som bäst i det marknätet. Lite tråkigt, men vi med fiber får väl hoppas på det bästa och att de kan differentiera bithastigheterna beroende på om man har fiber eller ADSL anslutning.

Vad gäller surftjänsten så kan jag inte mer än hålla med. Hastigheten kan jag förstå (med tanke på standardsvaret man får angående begränsningar i ADSL anslutningarna). Jag förutsätter att Telia har varit tvungen att sätta en begränsning på 128-255 kbit/s för själva surfningen pga av alla som ADSL anslutning och begränsad bandbredd.

Jag har själv tänkt gnälla på båda dessa aspekter (hastigheten och den dåliga utnyttjande av TV bilden), men det har aldrig blivit av. Använd länken jag angav i föregående inlägg och gnäll. Ju fler som gör sin röst hörd desto större sannolikhet är det att Telia ändrar på saker och ting. Vi lyckades ju faktiskt få dom att ändra sig vad gäller ljudvolymen då boxen startar upp! ;)

Vad gäller att Text-TV inte utnyttjar hela bilden förstår jag inte riktigt vad du menar? Vill du ha Text-TV:en "utsmetad" i 16:9 format (Text-TV är väl ändå anpassad för vanlig hederlig 4:3 format)? Själv kan jag få Text-TV:en att fylla hela skärmed på min Philips genom att ställa in automatisk bildformat. Men personligen så tycker jag att det blir oläsligt, och föredrar faktiskt att ha Text-TV i vanligt 4:3 format (med svarta kanter på sidan). Så smaken är uppenbarligen olika... :)

/Peter Cigéhn

#250

Postad 24 februari 2007 - 20:00

Unregistereda278b7e8
  • Unregistereda278b7e8
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Hej
Har studerat denna tråd för att försöka se fördelarna med IP-TV kontra satellit. Skall ev byta till IP-TV, har fått erbjudande men är lite tveksam. Jag har inga förkunskaper i detta ämne, är helt novis. Därför kan mina frågor verka banala för de flesta av er. Har fiberanslutning 100MBit/s

Någon här på tråden rekommenderade bredbands-Tv = framtiden.
Min undran är:

1: Om HDTV behöver 17-18 MBit/s och jag har 100-10= 90 MBit/s tillgänglig då begränsas väl utbudet till endast fem HDTv kanaler eller ...??

2: Om jag har en box med dubbla tuners, går det att se på en kanal samt spela in en annan kanal samtidigt?? Någon beskrev att en skillnaden mellan Boxer/satellite och IP-TV är att servern som matar fibernätet sänder endast en kanal åt gången.

Tacksam för svar
/Karl Henning



11 användare läser detta ämne

1 medlemmar, 10 gäster, 0 anonyma medlemmar


    Lenax69
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.