Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalare i min smak?

61 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 januari 2020 - 14:58

JeppeRenberg
  • JeppeRenberg
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Hej! 

 

Ber om ursäkt för ett längre inlägg...

 

Jag vet att helt klart att allt som har med ljud att göra är beroende av smak plus att det är svårt att beskriva vad som är ljud i text. Men...

 

Jag har utifrån specifikationer och utseende (för att få det ok från frugan) valt ur ett par högtalare som faller mig i smaken. Ni som kan förstår säkert redan vid första anblick på specs vad jag letar efter. Jag vill ha möjligheten att riva lös ett bra party UTAN subwoofer, samtidigt som jag inte vill tappa mellanregister och diskant.

 

Hade jag enbart varit ute efter bas hade det varit lätt, då hade det blivit ett par Cerwin Vega XLS-215... Tyvärr har dessa varken utseende eller lämplig storlek...

 

Dessa är dock de högtalare jag kommit fram till:

KEF Q950 (En favorit baserat på utseende) 

https://www.prisjakt...t.php?e=4349298

 

Wharfedale Jade 7 (Även denna en favorit utseendemässigt)

https://www.prisjakt...kt.php?p=923602

 

Heco Aurora 1000 (Ja, även dessa går hem mycket bra utseendemässigt)

https://www.prisjakt...t.php?p=4518834

 

Klipsch Reference Premiere RP-8000F (Inte riktigt lika snygg finish på dessa...)

https://www.prisjakt...t.php?e=4919837

 

Dynavoice Definition DF-8 (Helt annan prisklass, enbart med tack vare specs)

https://www.prisjakt...kt.php?e=959577

 

Yamaha NS-777 (Helt annan prisklass, men tas med enbart på specs)

https://www.prisjakt...ukt.php?e=20741

 

 

Jag ska åka till närmsta Hi-Fi firma för att lyssna på dessa skönheter. Men skulle gärna vilja få feedback från er erfarna användare som säkerligen lyssnat på dem eller kanske till och med äger ett par. 

 

Tilläggas ska även göras att jag kommer att köpa en ny/ begagnad förstärkare också. Idag har jag en Yamaha A-S500 som driver ett par Yamaha NS-525F.

 

Tack på förhand!

 

Mvh Jeppe

 



#2

Postad 21 januari 2020 - 15:25

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Tänkte bara tipsa om Klipsch Golvaren du funderar på. Föregångaren RP280F Säljs nu ut för 7990. Det skiljer inte mycket i ljud o prestanda enl flera. Dessutom snyggare tycker jag. Dynavoice skulle inte jag välja, tx Klipsch ligger ljudmässigt på helt andra nivåer.

Redigerat av Tore3, 21 januari 2020 - 15:31.


#3

Postad 21 januari 2020 - 16:13

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Du har även Dali (oberon) och Monitor audio (silver) att kolla på. Har själv Dali Oberon 5 och är mycket nöjd, bas så det räcker.



#4

Postad 21 januari 2020 - 19:19

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Vet inte om det är rätt slutsats jag drar här men utifrån bilderna verkar du vilja ha en större trevägare för rimliga pengar.
Om det du vill är att spela högt och du inte vill lägga stor pengar på förstärkaren så skulle jag rekommender att du tittar på verkningsgraden för det gör enorm skillnad om du väljer på alternativ med en diff på t.ex. 6 dB.

Där ligger Klipsch bra till i detta sällskap.

 

Men du skall definitivt lyssna på alternativen innan du väljer.

 



#5

Postad 22 januari 2020 - 08:32

JeppeRenberg
  • JeppeRenberg
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Tänkte bara tipsa om Klipsch Golvaren du funderar på. Föregångaren RP280F Säljs nu ut för 7990. Det skiljer inte mycket i ljud o prestanda enl flera. Dessutom snyggare tycker jag. Dynavoice skulle inte jag välja, tx Klipsch ligger ljudmässigt på helt andra nivåer.

 

Tack för tipset. Har lite dålig koll på vad skillnaden är mellan alla Klipsch modeller med liknande namn och spec faktiskt... Ex RF-82, RP-8000F, R-820F och RP280F...

 

 

Du har även Dali (oberon) och Monitor audio (silver) att kolla på. Har själv Dali Oberon 5 och är mycket nöjd, bas så det räcker.

 

Dali Oberon 7 såg eventuellt intressanta ut. Ska kolla om det finns möjlighet att lyssna på dem med då jag åker iväg för det. Ska jag in på Monitor Audio, vill jag nog upp på Silver 500, men då börjar tyvärr prislappen för mig bli nog så hög... 

 

 

Vet inte om det är rätt slutsats jag drar här men utifrån bilderna verkar du vilja ha en större trevägare för rimliga pengar.
Om det du vill är att spela högt och du inte vill lägga stor pengar på förstärkaren så skulle jag rekommender att du tittar på verkningsgraden för det gör enorm skillnad om du väljer på alternativ med en diff på t.ex. 6 dB.

Där ligger Klipsch bra till i detta sällskap.

 

Men du skall definitivt lyssna på alternativen innan du väljer.

 

 

Ja, men det låter som mig det. :) Jag är ändå beredd att lägga iaf 10.000kr på en ny förstärkare också, men jag förstår vad du menar. 

Tack för tipset, det ska jag absolut göra. :) 

 

 

Är det någon som har eller har lyssnat på KEF, Wharfedale och Heco eller har tips på bra beggad förstärkare? 



#6

Postad 22 januari 2020 - 10:15

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Tack för tipset. Har lite dålig koll på vad skillnaden är mellan alla Klipsch modeller med liknande namn och spec faktiskt... Ex RF-82, RP-8000F, R-820F och RP280F...

 

 

 

Dali Oberon 7 såg eventuellt intressanta ut. Ska kolla om det finns möjlighet att lyssna på dem med då jag åker iväg för det. Ska jag in på Monitor Audio, vill jag nog upp på Silver 500, men då börjar tyvärr prislappen för mig bli nog så hög... 

 

 

 

Ja, men det låter som mig det. :) Jag är ändå beredd att lägga iaf 10.000kr på en ny förstärkare också, men jag förstår vad du menar. 

Tack för tipset, det ska jag absolut göra. :)

 

 

Är det någon som har eller har lyssnat på KEF, Wharfedale och Heco eller har tips på bra beggad förstärkare? 

 

Finns en Hegel H200 på hifitorget/blocket nu. 

Kollat System Audio Legend 40, borde passa enligt dina önskemål. 


Redigerat av TijY, 22 januari 2020 - 10:22.


#7

Postad 22 januari 2020 - 12:08

JeppeRenberg
  • JeppeRenberg
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Finns en Hegel H200 på hifitorget/blocket nu. 

Kollat System Audio Legend 40, borde passa enligt dina önskemål. 

 

Tack så mycket för tips! 

Gillar utseendet på SA Legend 40 och att de kan stå närmare väggen än många andra... Priset var dock i högsta laget, men ska hålla utkik på dessa också! :) 

 

 

Har varit inne lite på Bladelius Tyr, hur skulle ni säga att den är jämfört med H200 rent ljudmässigt (vet att h200 har med W). :) 



#8

Postad 22 januari 2020 - 12:49

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Tack så mycket för tips! 

Gillar utseendet på SA Legend 40 och att de kan stå närmare väggen än många andra... Priset var dock i högsta laget, men ska hålla utkik på dessa också! :)

 

 

Har varit inne lite på Bladelius Tyr, hur skulle ni säga att den är jämfört med H200 rent ljudmässigt (vet att h200 har med W). :)

 

Jag är från skolan som lägger mer pengar(nypris) på högtalare än förstärkare. 

Och du ville ju ha lite extra volymkapacitet, så är bara sikta så högt det går. Krävs lite att hålla koll på 4 baselement vid låga toner. Annars tror jag nästan din Yamaha klarar sig wattmässigt om du köper Klipsch eller liknande iaf till att börja med. 

 

Finns ett par Jade 7 på hifitorget annars om du vill lägga mer på förstärkare =) 


Redigerat av TijY, 22 januari 2020 - 13:08.


#9

Postad 22 januari 2020 - 16:03

JeppeRenberg
  • JeppeRenberg
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Jag är från skolan som lägger mer pengar(nypris) på högtalare än förstärkare. 

Och du ville ju ha lite extra volymkapacitet, så är bara sikta så högt det går. Krävs lite att hålla koll på 4 baselement vid låga toner. Annars tror jag nästan din Yamaha klarar sig wattmässigt om du köper Klipsch eller liknande iaf till att börja med. 

 

Finns ett par Jade 7 på hifitorget annars om du vill lägga mer på förstärkare =) 

 

Jo, jag håller med dig, men samtidigt onödigt att ha dyra högtalare om man inte kan använda dess potential. Men jag håller med dig! :) 

Se där, Wharfedale, Heco och KEF är de tre som jag fastnat lite mer för av ngn anledning... Förstår dock att dessa tre kräver lite mer kraft från förstärkaren, men som sagt... det ska förmodligen även inhandlas en bättre sådan. :) 



#10

Postad 23 januari 2020 - 01:09

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Jo, jag håller med dig, men samtidigt onödigt att ha dyra högtalare om man inte kan använda dess potential. Men jag håller med dig! :)
Se där, Wharfedale, Heco och KEF är de tre som jag fastnat lite mer för av ngn anledning... Förstår dock att dessa tre kräver lite mer kraft från förstärkaren, men som sagt... det ska förmodligen även inhandlas en bättre sådan. :)

KEF låter bra. De behöver kvalitet framför kraftverk.Helst en förstärkare i renhet mot T+A sound. Vet ej hur nya Primare låter. Jag använder en Primare A34.2 till KEF R100. Har varit nöjd länge. Är dags för nytt. KEF är lite speciella i sin stil att de förmedlar precis som källan tillåter och Uni-q diskant lösningen är det som är dess signum. Fel förstärkare och det blir frånvarande.
Över lag är brittiska märken lite ljusa i klangen.

#11

Postad 23 januari 2020 - 08:41

JeppeRenberg
  • JeppeRenberg
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

KEF låter bra. De behöver kvalitet framför kraftverk.Helst en förstärkare i renhet mot T+A sound. Vet ej hur nya Primare låter. Jag använder en Primare A34.2 till KEF R100. Har varit nöjd länge. Är dags för nytt. KEF är lite speciella i sin stil att de förmedlar precis som källan tillåter och Uni-q diskant lösningen är det som är dess signum. Fel förstärkare och det blir frånvarande.
Över lag är brittiska märken lite ljusa i klangen.

 

Tack så mycket för bra information! :) 

Kanske inte KEF som passar mig bäst trots allt (förvisso bara gått på specs och utseende). Om Jade 7 (Brittiskt) låter liknande, alltså ljusare klang kanske de inte är passar för att hålla ett party med bra tryck även om de såklart säkerligen leverar bas ändå?! 

 

Som jag förstår det då man läser lite överallt, så rekomenderas lite varmare klang till musik och kanske framförallt till den musik jag lyssnar mest på - House? Eller är jag ute och cyklar nu? :)  

 

Kanske Heco seglar upp som en lite favorit nu?! 



#12

Postad 23 januari 2020 - 09:32

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Här kan vara nåt:

https://www.hembiobu...vs-prime-tower/

 


Redigerat av Supernaut77, 23 januari 2020 - 09:33.


#13

Postad 23 januari 2020 - 11:24

JeppeRenberg
  • JeppeRenberg
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

 

Tack för tipset! Ska läsa och kika lite på dem! :) 



#14

Postad 24 januari 2020 - 10:32

JeppeRenberg
  • JeppeRenberg
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Finns en Hegel H200 på hifitorget/blocket nu. 

Kollat System Audio Legend 40, borde passa enligt dina önskemål. 

 

Läst på lite om Hegel nu och de flesta verkar tycka att den levererar ljud mot det mer sterila hållet. Jag gillar mer lite varmare ljud, är rädd att jag därför inte skulle gilla Hegel... 

 

Vad tror vi om en NAD C388 eller XTZ A100 D3 verkar ha lite varmare ljud (kommer skriva till fler sen) och kanske passa mig bra till någon av ovan högtalare? 

 

Vad tror ni? 



#15

Postad 24 januari 2020 - 10:43

oakface
  • oakface
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0
Glöm inte att kolla xtz ;)

#16

Postad 24 januari 2020 - 10:52

JeppeRenberg
  • JeppeRenberg
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Glöm inte att kolla xtz ;)

 

Absolut, den stärkaren är med på listan. Man blir ju nästan dock fundersam då den är så passa mycket billigare än andra med samma effekt. :) 



#17

Postad 24 januari 2020 - 11:02

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Bladelius Thor 3 med dac  19000:- 

 

https://www.blocket....hor_ns/87560158



#18

Postad 24 januari 2020 - 11:55

JeppeRenberg
  • JeppeRenberg
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Bladelius Thor 3 med dac  19000:- 

 

https://www.blocket....hor_ns/87560158

 

Skulle vara något, men siktar på att betala max 10.000kr för förstärkaren, ev. lite mer om det är ett riktigt kap! :) 
Har en Bladelus Tyr 3 jag kan köpa för 10.000 (om den är kvar)... Just nu står det mellan den eller NAD C388 för samma peng. 

Vilken tror ni skulle passa mitt tycke bättre? 



#19

Postad 24 januari 2020 - 15:20

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Marantz PM8006

#20

Postad 24 januari 2020 - 17:48

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tack så mycket för tips! 

Gillar utseendet på SA Legend 40 och att de kan stå närmare väggen än många andra... Priset var dock i högsta laget, men ska hålla utkik på dessa också! :)

 

 

Har varit inne lite på Bladelius Tyr, hur skulle ni säga att den är jämfört med H200 rent ljudmässigt (vet att h200 har med W). :)

Tyr är en riktigt fin och prisvärd förstärkare och inte helt otippat så blir den bättre ju senare version.
Tyr Mk2 eller ännu hellre Mk3 skulle jag välja framför H200, men smaken är personlig.
Jag tycker de är mer livfulla och roligare att lyssna på.


Redigerat av Blåtand, 24 januari 2020 - 17:53.


#21

Postad 24 januari 2020 - 19:10

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Läst på lite om Hegel nu och de flesta verkar tycka att den levererar ljud mot det mer sterila hållet. Jag gillar mer lite varmare ljud, är rädd att jag därför inte skulle gilla Hegel... 

 

Vad tror vi om en NAD C388 eller XTZ A100 D3 verkar ha lite varmare ljud (kommer skriva till fler sen) och kanske passa mig bra till någon av ovan högtalare? 

 

Vad tror ni? 

 

Har själv en NAD nu och hade valt en Hegel alla dagar i veckan. Men det är mest för att jag föredrar A/B över digitala. 

 

MEN

Tror du får bättre resultat om du fixar akustiken och köper högtalare med varmt ljud om det är det du önskar. Sök lite på blindtest/abx och LTS förstärkartest. Skillnaden mellan förstärkare av bättre kvalitet(och samma teknik) är överdriven. Dess jobb är att skicka ren signal, dvs inte färga ljudet. Kolla bara hur många som kör flerkanalsförstärkare med dyra högtalare och är supernöjda. 


Redigerat av TijY, 24 januari 2020 - 19:29.


#22

Postad 24 januari 2020 - 22:06

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Har själv en NAD nu och hade valt en Hegel alla dagar i veckan. Men det är mest för att jag föredrar A/B över digitala.

MEN
Tror du får bättre resultat om du fixar akustiken och köper högtalare med varmt ljud om det är det du önskar. Sök lite på blindtest/abx och LTS förstärkartest. Skillnaden mellan förstärkare av bättre kvalitet(och samma teknik) är överdriven. Dess jobb är att skicka ren signal, dvs inte färga ljudet. Kolla bara hur många som kör flerkanalsförstärkare med dyra högtalare och är supernöjda.

Skillnaden finns fast den är minimal.

#23

Postad 24 januari 2020 - 22:22

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 2

Vilka ord och begrepp folk använder sig av när de beskriver sina egna upplevelser kan bero på mycket.
Alltifrån att de på riktigt upplever det så som de beskriver det till att de har ett litet ordförråd och väljer olyckliga ord som för andra tolkas som något helt annat än vad som avsågs. Om inte orden kommer från en recensent du vet att du brukar dela uppfattning med så skall de tas med en stor nypa salt.

Allt spelar mer eller mindre roll när det kommer till ljud. allt ifrån att man har ett bra rum med allt vad det kan innebära till att man har valt utrustning som matchar lyssnarens ljudideal. Det som är bra i någons öron är inte bra i en annans osv...

 

Att det finns en hel generation nu som knappt vet hur bra det kan låta och sitter "nöjda" med en anläggning som mest påminner om gamla tiders köksradioapparater kan man knappast ta som en garanti för att det inte finns faktiska skillnader. För att dra den slutsatsen måste man jämföra själv.
Alla dyra högtalare kräver inte en kraftig förstärkare för att spela högt om det är det som gör att man är nöjd. Men ofta besitter bra högtalare kvaliteér rent ljudmässigt som kommer fram först när du har en hel signalkedja av bra kvalité. Men priset i sig säger inte något egentligen om hur känsligt det är med hur de kombineras i en anläggning, det säger inte heller att de är bättre än en billigare högtalare. Dock så vinner även en sämre högtalare på bra kringutrustning.

 

Men glatt ovetande om vad det är man går miste om så är de flesta nöjda och det man inte vet om lider man inte heller av. Men kanske njuter man inte heller så mycket av sitt lyssnade som man kunde ha gjort om man kombinerat utrusningen annorlunda.

 

Obs! Det är inget fel med att vara nöjd, för i slutänden är det så enkelt att du skall uppskatta det du lyssnar på.



#24

Postad 24 januari 2020 - 23:13

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Vilka ord och begrepp folk använder sig av när de beskriver sina egna upplevelser kan bero på mycket.
Alltifrån att de på riktigt upplever det så som de beskriver det till att de har ett litet ordförråd och väljer olyckliga ord som för andra tolkas som något helt annat än vad som avsågs. Om inte orden kommer från en recensent du vet att du brukar dela uppfattning med så skall de tas med en stor nypa salt.

Allt spelar mer eller mindre roll när det kommer till ljud. allt ifrån att man har ett bra rum med allt vad det kan innebära till att man har valt utrustning som matchar lyssnarens ljudideal. Det som är bra i någons öron är inte bra i en annans osv...

Att det finns en hel generation nu som knappt vet hur bra det kan låta och sitter "nöjda" med en anläggning som mest påminner om gamla tiders köksradioapparater kan man knappast ta som en garanti för att det inte finns faktiska skillnader. För att dra den slutsatsen måste man jämföra själv.
Alla dyra högtalare kräver inte en kraftig förstärkare för att spela högt om det är det som gör att man är nöjd. Men ofta besitter bra högtalare kvaliteér rent ljudmässigt som kommer fram först när du har en hel signalkedja av bra kvalité. Men priset i sig säger inte något egentligen om hur känsligt det är med hur de kombineras i en anläggning, det säger inte heller att de är bättre än en billigare högtalare. Dock så vinner även en sämre högtalare på bra kringutrustning.

Men glatt ovetande om vad det är man går miste om så är de flesta nöjda och det man inte vet om lider man inte heller av. Men kanske njuter man inte heller så mycket av sitt lyssnade som man kunde ha gjort om man kombinerat utrusningen annorlunda.

Obs! Det är inget fel med att vara nöjd, för i slutänden är det så enkelt att du skall uppskatta det du lyssnar på.

Köpte mig en streamer nyligen. Sjukt bra symmetri med ens prylar. Skalade ner från hemmabio till 2.0
Tok nöjd. Inte direkt någon High End. Tillräckligt. Lyssnar mest på musik och signalen är ruskigt bra. Skall bara spara ihop till nya högtalare.

#25

Postad 24 januari 2020 - 23:14

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Vilka ord och begrepp folk använder sig av när de beskriver sina egna upplevelser kan bero på mycket.
Alltifrån att de på riktigt upplever det så som de beskriver det till att de har ett litet ordförråd och väljer olyckliga ord som för andra tolkas som något helt annat än vad som avsågs. Om inte orden kommer från en recensent du vet att du brukar dela uppfattning med så skall de tas med en stor nypa salt.

Allt spelar mer eller mindre roll när det kommer till ljud. allt ifrån att man har ett bra rum med allt vad det kan innebära till att man har valt utrustning som matchar lyssnarens ljudideal. Det som är bra i någons öron är inte bra i en annans osv...

 

Att det finns en hel generation nu som knappt vet hur bra det kan låta och sitter "nöjda" med en anläggning som mest påminner om gamla tiders köksradioapparater kan man knappast ta som en garanti för att det inte finns faktiska skillnader. För att dra den slutsatsen måste man jämföra själv.
Alla dyra högtalare kräver inte en kraftig förstärkare för att spela högt om det är det som gör att man är nöjd. Men ofta besitter bra högtalare kvaliteér rent ljudmässigt som kommer fram först när du har en hel signalkedja av bra kvalité. Men priset i sig säger inte något egentligen om hur känsligt det är med hur de kombineras i en anläggning, det säger inte heller att de är bättre än en billigare högtalare. Dock så vinner även en sämre högtalare på bra kringutrustning.

 

Men glatt ovetande om vad det är man går miste om så är de flesta nöjda och det man inte vet om lider man inte heller av. Men kanske njuter man inte heller så mycket av sitt lyssnade som man kunde ha gjort om man kombinerat utrusningen annorlunda.

 

Obs! Det är inget fel med att vara nöjd, för i slutänden är det så enkelt att du skall uppskatta det du lyssnar på.

 

Ja det var ju bara det där knepiga med att "jämföra", hur många kör ens nivåmatchat vid A / B test av olika förstärkare. Olika dac;ar och tillverkare som medvetet färgar ljudet gör det inte lättare heller. 

Självklart finns det anledning att hitta en bra "rätt/kvalitativ" förstärkare, men vinsten är mindre än vad du får med bra högtalare i rätt rum. 


Redigerat av TijY, 24 januari 2020 - 23:21.


#26

Postad 25 januari 2020 - 00:36

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Emotiva och yamaha 2x150w försteg/slutstegskombo för 8200kr tycker jag känns rätt prisvärt! Värt att titta på iaf

https://www.hembiobu...00-stereopaket/

#27

Postad 25 januari 2020 - 11:58

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ja det var ju bara det där knepiga med att "jämföra", hur många kör ens nivåmatchat vid A / B test av olika förstärkare. Olika dac;ar och tillverkare som medvetet färgar ljudet gör det inte lättare heller. 

Självklart finns det anledning att hitta en bra "rätt/kvalitativ" förstärkare, men vinsten är mindre än vad du får med bra högtalare i rätt rum. 

Håller tveklöst med om att högtalarval är viktigast då ingen förstärkare i värden kan få ett par högtalare med fel ljudsignatur att låta avgjort annorlunda.
I vilken del av ljudkedjan man skall börja sina inköp kan man tvista om. Jag håller också med om att ett dåligt/svårt rum kan ställa till det för all utrustning oavsett hur bra den är under rätt förutsättningar.

Men för att dra en på forumet förhatlig liknelse till bilvärden som de flesta kan begripa så köper man inte en Mercedes S-klass och kör den på billig eller gammal bensin. Det är fel sätt att spara pengar.

Det finns kloka och direkt dåliga val att göra. Att köpa högtalare för 30.000 och driva dessa med en hemmabioreceiver för 5.000 om man prioriterar musik är förmodligen ett dåligt val. Priset är inte en garanti för vad man får men man bör få en klart bättre anläggning för musik om man istället köper en tvåkanalare med extern eller integrerad dac för 15000 och högtalare för 20000. Naturligtvis måste man använda huvudet när man handlar.

 

När det kommer till diskussionen om jämförande så tycker jag att det kan fungera rätt bra utan att köra A-B jämförelse om man utgår ifrån sig själv.
Inte det vetenskapliga sättet men om jag lyssnar på en anläggning och kör en låt som jag vet "talar till mig om det nu går att begripa vad jag menar med detta" berör kanske är ett bättre ord och jag vet att det är en riktigt bra inspelning.  Får jag då inte gåshud och kanske t.o.m tårar i ögonen på rimliga ljudnivåer så är det inte en anläggning för mig. Det har jag tyvärr väldigt sällan fått när jag kört tvåkanalsljud i en mångkanalsanläggning.

 

Andra tycker att en siffra i en spec garanterar välljud men hör i bifogad länk nedan vad en man (Floyd Toole fd JBL) som hållit på med ljud professionellt ett helt arbetsliv säger om tillgängliga produktspecar.

Jag kan absolut njuta av ljudet från samma anläggning när jag kör mångkanals ljud. Men det stämmer också med vad han säger nämligen att man är betydligt mindre känslig/kräsen för ljudkvalité ju fler kanaler man lyssnar på. Därför skall man enligt honom lyssna på en högtalare när man avgör om man gillar en högtalare eller om man i blindtest skall jämföra olika högtalare.

 

Således kan man gå på känsla eller göra vetenskap av det, var och en blir salig på sin tro. Personligen gör jag en mix av detta för det mesta. Grovsorterar på recensioner och specar för att sedan lyssna på ett urval där det oftast blir känslan och lyssningsintrycken som fäller avgörandet.

 

https://www.youtube....h?v=zrpUDuUtxPM


Redigerat av Blåtand, 25 januari 2020 - 16:08.


#28

Postad 25 januari 2020 - 13:08

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Nya Wharfedale Evo-serien tycker jag är intressant, speciellt pang för pengen.
Dock inte många återförsäljare i vårt avlånga land... Men har för mig att hififreaks.dk har buy and try.

https://www.whathifi...arfedale-evo-44

Dessa plus tex en Cambridge cxa80 skulle nog bli en bra kombo.

#29

Postad 27 januari 2020 - 08:52

JeppeRenberg
  • JeppeRenberg
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Tack för alla bra svar! :)

 

Tyr är en riktigt fin och prisvärd förstärkare och inte helt otippat så blir den bättre ju senare version.
Tyr Mk2 eller ännu hellre Mk3 skulle jag välja framför H200, men smaken är personlig.
Jag tycker de är mer livfulla och roligare att lyssna på.

 

Okej, då lutar det kanske mot Bladeliusen ändå... Framförallt före H200, då jag läst och hört flera säga att den inte spelar speciellt varmt och livfullt.

Hur skulle du säga den Tyr 3 står sig mot NAD C388? Känns ändå enkelt och positivt med en liten "framtidssäkring" som NAD:en har i form av MDS moduler och Optiska ingångar osv.   

 

Har själv en NAD nu och hade valt en Hegel alla dagar i veckan. Men det är mest för att jag föredrar A/B över digitala. 

 

MEN

Tror du får bättre resultat om du fixar akustiken och köper högtalare med varmt ljud om det är det du önskar. Sök lite på blindtest/abx och LTS förstärkartest. Skillnaden mellan förstärkare av bättre kvalitet(och samma teknik) är överdriven. Dess jobb är att skicka ren signal, dvs inte färga ljudet. Kolla bara hur många som kör flerkanalsförstärkare med dyra högtalare och är supernöjda. 

 

Okej, har du just en C388? 
Jo jag vet såklart att rummet gör sitt när det kommer till akustik... Vardagsrummet är är rätt smalt, men avlångt, och en vägg kommer öppnas upp för öppnare planlösning också, dock kommer rummet vara lika smalt ändå, säg 2,5-3m från högtalare till soffa och 7 meter brett rum (innan öppning), efter öppning (valv eller större dörrkarm) blir hela den väggen ca 11m...

 

Ingen optimal utformning för akustiken kan jag tänka mig, men mottager gärna fortsatta tips för det. 

 

Antar att det oavsett är bäst för mig att först byta ut mina Yamaha NS-525F, mot ngn av ovanstående nämnda högtalare (lite inne på HECO nu...) och testa med mig Yamaha A-S500, som jag tycker har ett rätt skönt varmt ljud (även på Pure Direct som jag använder nu). Den klarade iaf av att riva av ett party, dock med några älsdra JWS med 2x10" basar (inte så mycket finlir alltså...)

 

Skulle jag inte vara nöjd så får förstärkaren göra plats för uppgradering?! 
 


Redigerat av JeppeRenberg, 27 januari 2020 - 08:57.


#30

Postad 27 januari 2020 - 12:02

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Är själv inne på att skaffa hegel h190, äger nad c375bee den har ett par år på nacken, men i stort sett odödlig förstärkare. Många lär tro att den bara spelar kraftfullt men så är inte fallet, man får ut ett tydligt mellanregister, basen är under mycket god kontroll och känns rapp, gör inte bort sig i diskant området i heller, av de mest prisvärda förstärkarna jag någon sett, enda nackdelen är bara att den har begränsat med ingångar, ingen dac eller något digitalt, c388, är snäppet vassare, har jämfört dom sida vid sida på hifiklubben, men skillnaden är kanske inte enorm, det lilla man hört hegel så måste man säga den var bättre men dyrare också,

#31

Postad 27 januari 2020 - 16:35

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Är själv inne på att skaffa hegel h190, äger nad c375bee den har ett par år på nacken, men i stort sett odödlig förstärkare. Många lär tro att den bara spelar kraftfullt men så är inte fallet, man får ut ett tydligt mellanregister, basen är under mycket god kontroll och känns rapp, gör inte bort sig i diskant området i heller, av de mest prisvärda förstärkarna jag någon sett, enda nackdelen är bara att den har begränsat med ingångar, ingen dac eller något digitalt, c388, är snäppet vassare, har jämfört dom sida vid sida på hifiklubben, men skillnaden är kanske inte enorm, det lilla man hört hegel så måste man säga den var bättre men dyrare också,

Skall du lägga så mycket pengar  på Hegel H190

 

Hade då hellre kört en följande kombination för liknande pris. Jag köpte nyligen Marantz NA6006 och kör ihop med ett gammalt Primare steg. Så sjukt smidigt och spelar på väldigt bra. NA8005 är ett steg upp och då får man en coax ingång och en lite finare DAC. Marantz streamer har fixed/variable ingång så du kan hanvända det som ett multinav i hemmet med din mobil som fjärrkontroll via HEOS App. Stödjer alla format även DSD via USB

 

Marantz NA8005 (få till prutpris) eller en NA6006 (bara optisk ingång)

Parasound Halo A23+ (kraft att driva de flesta högtalare på party nivå)


Redigerat av Buddaz12, 27 januari 2020 - 16:40.


#32

Postad 27 januari 2020 - 16:55

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

 

y

Okej, har du just en C388? 
Jo jag vet såklart att rummet gör sitt när det kommer till akustik... Vardagsrummet är är rätt smalt, men avlångt, och en vägg kommer öppnas upp för öppnare planlösning också, dock kommer rummet vara lika smalt ändå, säg 2,5-3m från högtalare till soffa och 7 meter brett rum (innan öppning), efter öppning (valv eller större dörrkarm) blir hela den väggen ca 11m...

 

Ingen optimal utformning för akustiken kan jag tänka mig, men mottager gärna fortsatta tips för det. 

 

Antar att det oavsett är bäst för mig att först byta ut mina Yamaha NS-525F, mot ngn av ovanstående nämnda högtalare (lite inne på HECO nu...) och testa med mig Yamaha A-S500, som jag tycker har ett rätt skönt varmt ljud (även på Pure Direct som jag använder nu). Den klarade iaf av att riva av ett party, dock med några älsdra JWS med 2x10" basar (inte så mycket finlir alltså...)

 

Skulle jag inte vara nöjd så får förstärkaren göra plats för uppgradering?! 
 

 

Nej, "äldre" (nyköpt 2018) klass A/B NAD C326BEE med en D1050 dac.

Dämpa rummet från eko och och reflektioner så är du iaf en bit påväg. 
 


Redigerat av TijY, 27 januari 2020 - 16:59.


#33

Postad 27 januari 2020 - 18:12

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Skall du lägga så mycket pengar på Hegel H190

Hade då hellre kört en följande kombination för liknande pris. Jag köpte nyligen Marantz NA6006 och kör ihop med ett gammalt Primare steg. Så sjukt smidigt och spelar på väldigt bra. NA8005 är ett steg upp och då får man en coax ingång och en lite finare DAC. Marantz streamer har fixed/variable ingång så du kan hanvända det som ett multinav i hemmet med din mobil som fjärrkontroll via HEOS App. Stödjer alla format även DSD via USB

Marantz NA8005 (få till prutpris) eller en NA6006 (bara optisk ingång)
Parasound Halo A23+ (kraft att driva de flesta högtalare på party nivå)

smaken är som baken, jag tycker hegel spelar riktigt bra av det lilla jag hört, men jag ska lyssna mer på den inom kort, hegel h190 fick full pott på ljudochbild, där dom hävdar att det var en av det bästa i prisklassen, helt neutral och låter högtalarna avgöra ljudet, så ju bättre högtalare man har ju bättre blir det. Sen finns det säkert undantag där inte alla högtalare passar in, eller man gillar denna typ av ljud. Kraft finns där så det räcker och blir över, effekten är samma som jag har i min nad, och det är en kraftmaskin, driver även mina trögdrivna golvare med sanslös kontroll även på ruskigt höga nivåer

Redigerat av Andreas3200, 27 januari 2020 - 18:44.


#34

Postad 27 januari 2020 - 19:07

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

smaken är som baken, jag tycker hegel spelar riktigt bra av det lilla jag hört, men jag ska lyssna mer på den inom kort, hegel h190 fick full pott på ljudochbild, där dom hävdar att det var en av det bästa i prisklassen, helt neutral och låter högtalarna avgöra ljudet, så ju bättre högtalare man har ju bättre blir det. Sen finns det säkert undantag där inte alla högtalare passar in, eller man gillar denna typ av ljud. Kraft finns där så det räcker och blir över, effekten är samma som jag har i min nad, och det är en kraftmaskin, driver även mina trögdrivna golvare med sanslös kontroll även på ruskigt höga nivåer

Det jag vill komma fram till är att du kan få så mycket mer om du bara vågar beställa annat. Själv spanar jag på nytt också när det gäller effektsteg eller förstärkare. Det dyker inte direkt upp något vettigt.  Högtalare kör jag vidare med det jag har vilket är ett par KEF R100

Jag kan lova dig att jag är lite i samma sitts som dig. Här där jag bor är det som sådan att det finns bara några få märken om jag vill köpa för runt 10k Medan säg att jag har en stor budget jadu då kan jag få det mesta i lyx. Jag har ca 1h till närmaste bra butik och där kan jag bara glömma att hitta något vettigt utan att man må kasta in skjortan.

De där med Hegel är inte att det är ett dåligt märke utan problemet är bara att det finns bättre inom samma prisklass. Sedan när man har hört annat så kan jag lova dig att du kommer ha andra uppfattningar.

Primare som jag har nu är ok. Det är inte perfekt. Hade man bara haft pengarna så hade det stått tillexempel en Luxman/Simaudio Moon/T+A/Bel Canto

Äve de märken som Yamaha och Marantz är inte skit de heller utan är kanske inte lika exotiska som en Hegel.

Tänker inte ge mig in i vad som är bäst.


Redigerat av Buddaz12, 27 januari 2020 - 19:08.


#35

Postad 27 januari 2020 - 19:40

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Det jag vill komma fram till är att du kan få så mycket mer om du bara vågar beställa annat. Själv spanar jag på nytt också när det gäller effektsteg eller förstärkare. Det dyker inte direkt upp något vettigt. Högtalare kör jag vidare med det jag har vilket är ett par KEF R100
Jag kan lova dig att jag är lite i samma sitts som dig. Här där jag bor är det som sådan att det finns bara några få märken om jag vill köpa för runt 10k Medan säg att jag har en stor budget jadu då kan jag få det mesta i lyx. Jag har ca 1h till närmaste bra butik och där kan jag bara glömma att hitta något vettigt utan att man må kasta in skjortan.
De där med Hegel är inte att det är ett dåligt märke utan problemet är bara att det finns bättre inom samma prisklass. Sedan när man har hört annat så kan jag lova dig att du kommer ha andra uppfattningar.
Primare som jag har nu är ok. Det är inte perfekt. Hade man bara haft pengarna så hade det stått tillexempel en Luxman/Simaudio Moon/T+A/Bel Canto
Äve de märken som Yamaha och Marantz är inte skit de heller utan är kanske inte lika exotiska som en Hegel.
Tänker inte ge mig in i vad som är bäst.


Vad du tycker finns bättre i samma prisklass är olika för allihopa.
Vi har trots allt olika öron, och vi föredrar olika typer av ljud, vissa vill ha mer bas vissa gillar öppet ljud, vissa gillar det mörkare ljud eller ett mer tillbakadraget ljud, Och som jag skrev tidigare angav även ljudochbild som hegel h190 som en av de bästa förstärkarna under 30,000. Om du inte gillar den är det en sak, men det gör inte den till en oprisvärd förstärkare
Hegel h190 har ljudförbättringar jämfört med förregångaren h160. Den står bra mot sina konkurrenter rotel ra1592 och musical fidelity m6si.

#36

Postad 27 januari 2020 - 20:30

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Jag har goda erfarenheter av Atoll, mycket förstärkare för pengarna.
https://www.ljudmaka...asp?art_id=4292

#37

Postad 27 januari 2020 - 20:40

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Högtalare ja,

 

ojoj vilket skönt dilemma. Jag säger som förr. Du får mycket, långt mycket mer om du inte glömmer att spana in begsajter. Ute nu ligger ett par Canton M80 för ynkliga 2000kr. Ljudmässigt måste det vara ett av årtiondets kap. Jag hade köpt dem om jag hade haft Cantons Karatserie.

 

Det betyder att ett par högtalare som gick för dryga 14.000kr vad jag minns idag kostar 2000kr.  :wub:  Du får ett helt 5.1 beggat för kostnaden av ett endaste par nyköp i butik.  :) Räkna då också in inflation och dyrare produktion så inser man snabbt att jämförliga nya burkar ligger på fel sida av 20k. Det finns många andra fina märken och alternativ förstås.

 

Förstärkare är bra att köpa senaste generation på om man vill ha de senaste funktionerna. Tipset är således att spara på begburkar och lägg pengapåsen på stärkeriet.  B)


Redigerat av PML73, 27 januari 2020 - 20:40.


#38

Postad 28 januari 2020 - 07:34

JeppeRenberg
  • JeppeRenberg
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Är själv inne på att skaffa hegel h190, äger nad c375bee den har ett par år på nacken, men i stort sett odödlig förstärkare. Många lär tro att den bara spelar kraftfullt men så är inte fallet, man får ut ett tydligt mellanregister, basen är under mycket god kontroll och känns rapp, gör inte bort sig i diskant området i heller, av de mest prisvärda förstärkarna jag någon sett, enda nackdelen är bara att den har begränsat med ingångar, ingen dac eller något digitalt, c388, är snäppet vassare, har jämfört dom sida vid sida på hifiklubben, men skillnaden är kanske inte enorm, det lilla man hört hegel så måste man säga den var bättre men dyrare också,

Hmmm, okej... Jag förstår dig, frågan är egentligen bara vad de digitala ingångarna är värd i pengar alltså?! Skulle jag inte behöva dem, så kan jag såklart köpa en förstärkare som har många år på nacken... men jag vill nog ändå ha möjligheten till optiskt och digitalt... 

 

Nej, "äldre" (nyköpt 2018) klass A/B NAD C326BEE med en D1050 dac.

Dämpa rummet från eko och och reflektioner så är du iaf en bit påväg. 
 

 

Hehe, men äldre så tänkte jag nog äldre än 2018!? ;) Okej, jag förstår. Inte lätt med alla alternativ som finns... 

 

Högtalare ja,

 

ojoj vilket skönt dilemma. Jag säger som förr. Du får mycket, långt mycket mer om du inte glömmer att spana in begsajter. Ute nu ligger ett par Canton M80 för ynkliga 2000kr. Ljudmässigt måste det vara ett av årtiondets kap. Jag hade köpt dem om jag hade haft Cantons Karatserie.

 

Det betyder att ett par högtalare som gick för dryga 14.000kr vad jag minns idag kostar 2000kr.  :wub:  Du får ett helt 5.1 beggat för kostnaden av ett endaste par nyköp i butik.  :) Räkna då också in inflation och dyrare produktion så inser man snabbt att jämförliga nya burkar ligger på fel sida av 20k. Det finns många andra fina märken och alternativ förstås.

 

Förstärkare är bra att köpa senaste generation på om man vill ha de senaste funktionerna. Tipset är således att spara på begburkar och lägg pengapåsen på stärkeriet.  B)

 

Absolut, jag vill hellre köpa beggat (i bra skick) än nya om möjligheten kommer. De högtalare jag listat ovan verkar dock inte komma ut särskilt ofta på marknaden... Men kmr det ut så hugger jag dem troligtvis direkt! 

 

 

 

I grund och botten så tolkar jag att nästan alla som gett tips anser att det är viktigare med högtalarna än förstärkaren (båda kmr nog bytas). Tror ni således att jag ska avvakta med att leta ny förstärkare och sikta på högtalarna, för att testa dem med min nuvarande Yamaha A-S500 för att sen byta denna om jag inte skulle vara nöjd med utfallet till en nyare, mer kraftfull förstärkare, typ Bladelius Tyr 3 eller NAD C388? 

 

Hur står sig ex XTZ A100 D3 eller liknande, billigare alternativ mot de tidigare nämnda? Liknande effekt, men priset skiljer markant?! 



#39

Postad 28 januari 2020 - 09:32

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Det låter som om du hellre är ute efter tvåkanal. Vilket inte alls är fel. Desto större utrymme för ett par högtalare. Kul.

Har du spanat in Revel och deras finsmakande burkar?

#40

Postad 28 januari 2020 - 10:16

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Härlig vändning från första inlägget när några partyburkar efterfrågades till att mata rekommendationer om dyra förstärkare :D

 

Jag vet inte vad du vill ha för spec på stärkare men jag hade kikat på :

Om du inte behöver analogt in. Och inte vill lägga alltför mkt pengar.


Redigerat av Supernaut77, 28 januari 2020 - 10:17.


#41

Postad 28 januari 2020 - 14:42

JeppeRenberg
  • JeppeRenberg
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Det låter som om du hellre är ute efter tvåkanal. Vilket inte alls är fel. Desto större utrymme för ett par högtalare. Kul.

Har du spanat in Revel och deras finsmakande burkar?

 

Jag är absolut ute efter tvåkanals-anläggning. :) 

Precis, håller med, har dock inte spanat ngt speciellt på Revel, antar att det är

 

Härlig vändning från första inlägget när några partyburkar efterfrågades till att mata rekommendationer om dyra förstärkare :D

 

Jag vet inte vad du vill ha för spec på stärkare men jag hade kikat på :

Om du inte behöver analogt in. Och inte vill lägga alltför mkt pengar.

 

Ja, börjar med högtalarna, men kommer troligen behöva köpa ny förstärkare också... Blev ändå en massa prat om förstärkare, så lika bra att haka på och köra både och! ;) 

Vill så såklart så mycket bang for the buck som möjligt. Men kan tänka mig lägga typ 10.000kr. Är lite inne på Bladelius Tyr 3 och NAD C388 just nu...

Specs på förstärkaren bör passa bra ihop med högtalarna som är listade i första inlägget, eller liknande så det är den typen jag är inne på just nu! :) 

 

 något du kan rekommendera? :) 



#42

Postad 28 januari 2020 - 17:11

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Jag är absolut ute efter tvåkanals-anläggning. :)

Precis, håller med, har dock inte spanat ngt speciellt på Revel, antar att det är

 

 

Ja, börjar med högtalarna, men kommer troligen behöva köpa ny förstärkare också... Blev ändå en massa prat om förstärkare, så lika bra att haka på och köra både och! ;)

Vill så såklart så mycket bang for the buck som möjligt. Men kan tänka mig lägga typ 10.000kr. Är lite inne på Bladelius Tyr 3 och NAD C388 just nu...

Specs på förstärkaren bör passa bra ihop med högtalarna som är listade i första inlägget, eller liknande så det är den typen jag är inne på just nu! :)

 

 något du kan rekommendera? :)

 

Du får nog rikta oss lite mer, vilka funktioner behöver och vill du ha? 

 

Klarar du dig utan streaming, basintegrering och rums-korrigering får du mest bang for the buck begagnat. 

Finns ju ett mindre hav i den klassen. 

 

Denon PMA står sig, jag hade kikat på Parasound New Classic om du letar nytt klass-d. 

Får du tag i en NAD C388 för 10.000kr är det bra köp också antagligen  :rolleyes:


Redigerat av TijY, 28 januari 2020 - 20:07.


#43

Postad 28 januari 2020 - 19:44

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Hehe, gällande stärkare i tvåkanal så finns som sagts ovan ett ändlöst hav av alternativ på ex ebay.

 

Min tanke är då att finna någon grymt stilig muskelstärkare a la 70talare från "öfvre" skolan. Där finns Kenwood, Sansui, Pioneer, Luxman, Marantz, McIntosh, Mark Levinson, Denon, Krell osv. Det skulle möjliggöra ett större urval gällande DACar och ljudideal som är förenligt med din stil.

 

Vilken härlig soppa. Den är ju så matig och nyttig.  :wub:  :lol:



#44

Postad 29 januari 2020 - 08:25

JeppeRenberg
  • JeppeRenberg
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Du får nog rikta oss lite mer, vilka funktioner behöver och vill du ha? 

 

Klarar du dig utan streaming, basintegrering och rums-korrigering får du mest bang for the buck begagnat. 

Finns ju ett mindre hav i den klassen. 

 

Denon PMA står sig, jag hade kikat på Parasound New Classic om du letar nytt klass-d. 

Får du tag i en NAD C388 för 10.000kr är det bra köp också antagligen  :rolleyes:

 

Absolut, jag försåt att det blir svårt att svara på alla frågor... Ber om ursäkt för det! 

Jag vill lyssna på musik på ett smidigt sätt, samt kunna koppla in ljudet från TVn och få ut det via högtalarna. Samt kunna koppla dator eller liknande när vi streamar film eller serier. Jag har allt det nu, genom lite olika lösningar - men vet att det finns bättre lösningar. Gör allt ljud analogt via AUX kabel till dator, HDMI direkt till TV från datorn (kan ibland bli lite synkmiss vid streaming, inte ofta men ibland...). 

 

Det är främst det jag vill kunna göra. Gärna digitalt, då jag tycks sett att ljudet och bilden synkas bättre.  

 

Rumkorrigering behöver den absolut inte ha, då jag provat det ett par gånger, alla med relativt dåliga resultat. 

 

Jag köper hemskt gärna begagnat, både förstärkare och högtalare. :) 

 

 

Hehe, gällande stärkare i tvåkanal så finns som sagts ovan ett ändlöst hav av alternativ på ex ebay.

 

Min tanke är då att finna någon grymt stilig muskelstärkare a la 70talare från "öfvre" skolan. Där finns Kenwood, Sansui, Pioneer, Luxman, Marantz, McIntosh, Mark Levinson, Denon, Krell osv. Det skulle möjliggöra ett större urval gällande DACar och ljudideal som är förenligt med din stil.

 

Vilken härlig soppa. Den är ju så matig och nyttig.  :wub:  :lol:

 

Haha, ja eller hur. Det är ju det som gör det så jobbigt för en person med beslutsångest som jag har... ;) 

Mja, jag tycker det är coolt och snyggt med vintage på/ för andra. Men jag är inte mycket för prylars utseende från den tiden...

 

 

Grundfrågan i tråden kvarstår dock... Högtalare, vilket kommer bli första inköpet... Jag ska lyssna, men kom gärna med förslag på högtalare som spelar varmt och kan hålla ett party, men samtidigt spela bra och fint. 

 

Sen utifrån vilka högtalare det blir så kan jag även komma att behöva köpa ny förstärkare. :) 



#45

Postad 29 januari 2020 - 10:24

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Absolut, jag försåt att det blir svårt att svara på alla frågor... Ber om ursäkt för det!
Jag vill lyssna på musik på ett smidigt sätt, samt kunna koppla in ljudet från TVn och få ut det via högtalarna. Samt kunna koppla dator eller liknande när vi streamar film eller serier. Jag har allt det nu, genom lite olika lösningar - men vet att det finns bättre lösningar. Gör allt ljud analogt via AUX kabel till dator, HDMI direkt till TV från datorn (kan ibland bli lite synkmiss vid streaming, inte ofta men ibland...).

Det är främst det jag vill kunna göra. Gärna digitalt, då jag tycks sett att ljudet och bilden synkas bättre.

Rumkorrigering behöver den absolut inte ha, då jag provat det ett par gånger, alla med relativt dåliga resultat.

Jag köper hemskt gärna begagnat, både förstärkare och högtalare. :)



Haha, ja eller hur. Det är ju det som gör det så jobbigt för en person med beslutsångest som jag har... ;)
Mja, jag tycker det är coolt och snyggt med vintage på/ för andra. Men jag är inte mycket för prylars utseende från den tiden...


Grundfrågan i tråden kvarstår dock... Högtalare, vilket kommer bli första inköpet... Jag ska lyssna, men kom gärna med förslag på högtalare som spelar varmt och kan hålla ett party, men samtidigt spela bra och fint.

Sen utifrån vilka högtalare det blir så kan jag även komma att behöva köpa ny förstärkare. :)

Köp en vettig streamer. Gick nyligen själv över till ren 2.0 med hjälp utav en Marantz NA6006 som har allt man kan önska.
Jag hade lite elektronik från för som slutsteg och högtalare. Blev inte dyrt även fast det inte var direkt billigt. Otroligt bra maskin. Kopplat tv till apple TV och TV till optisk ingång och effektsteg i utgången på Marantz maskinen.Tror Hifi freaks har bra deal på streamer. Allt är så smidigt.
Marantz har kommit med en ny modell som även är som stereoförstärkare. Annars kanske Yamaha med sitt Multicast upplägg. Marantz kör HEOS.

Angående högtalare.
Ett par Tannoy. Lätta att driva och stort ljud även på party nivå. Hört Tannoy DC10 som spelade svamp musik på hög volym utan att ens svettas.
PSB om du får tag i är relativt ok i pris.

Redigerat av Buddaz12, 29 januari 2020 - 11:07.


#46

Postad 29 januari 2020 - 11:38

JeppeRenberg
  • JeppeRenberg
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Köp en vettig streamer. Gick nyligen själv över till ren 2.0 med hjälp utav en Marantz NA6006 som har allt man kan önska.
Jag hade lite elektronik från för som slutsteg och högtalare. Blev inte dyrt även fast det inte var direkt billigt. Otroligt bra maskin. Kopplat tv till apple TV och TV till optisk ingång och effektsteg i utgången på Marantz maskinen.Tror Hifi freaks har bra deal på streamer. Allt är så smidigt.
Marantz har kommit med en ny modell som även är som stereoförstärkare. Annars kanske Yamaha med sitt Multicast upplägg. Marantz kör HEOS.

Angående högtalare.
Ett par Tannoy. Lätta att driva och stort ljud även på party nivå. Hört Tannoy DC10 som spelade svamp musik på hög volym utan att ens svettas.
PSB om du får tag i är relativt ok i pris.

 

Köpa en streamer och sedan ett slutsteg till det tänker du? Eller använda min nuvarande förstärkare som slutsteg? 

Just DC10 var över min prisklass vad jag kan hitta. Har dålig koll på Tannoy, men en snabb slagning säger att typ Mercury 7.4 eller liknande kanske skulle funka för mig?! 



#47

Postad 29 januari 2020 - 12:06

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Köpa en streamer och sedan ett slutsteg till det tänker du? Eller använda min nuvarande förstärkare som slutsteg?
Just DC10 var över min prisklass vad jag kan hitta. Har dålig koll på Tannoy, men en snabb slagning säger att typ Mercury 7.4 eller liknande kanske skulle funka för mig?!

Vissa streamer har även möjlighet att använda som försteg. Marantz har det. Du kan använda din nuvarande förstärkare. Känner du att du vill ha mer power kan du då istället köpa ett bra slutsteg.
Ej hört den modell du nämner. Tannoy har stora element i sina högtalare och några utav de dyrare modellerna är rätt kända inom hifi.
Hyfsat lätt att driva

Redigerat av Buddaz12, 29 januari 2020 - 12:22.


#48

Postad 29 januari 2020 - 12:08

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Köpa en streamer och sedan ett slutsteg till det tänker du? Eller använda min nuvarande förstärkare som slutsteg?
Just DC10 var över min prisklass vad jag kan hitta. Har dålig koll på Tannoy, men en snabb slagning säger att typ Mercury 7.4 eller liknande kanske skulle funka för mig?!


Det bästa är att åka och lyssna det gjorde jag innan köp av högtalare, och blev toknöjd, och vad jag förstått så ska man kunna låna hem högtalare och prova på hemma, har aldrig gjort det själv så kan inte uttala mig hur det funkar

#49

Postad 29 januari 2020 - 13:49

JeppeRenberg
  • JeppeRenberg
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Vissa streamer har även möjlighet att använda som försteg. Marantz har det. Du kan använda din nuvarande förstärkare. Känner du att du vill ha mer power kan du då istället köpa ett bra slutsteg.
Ej hört den modell du nämner. Tannoy har stora element i sina högtalare och några utav de dyrare modellerna är rätt kända inom hifi.
Hyfsat lätt att driva

Absolut, de ska jag kolla upp lite mer! :) Tack för tipset! 

 

 

Det bästa är att åka och lyssna det gjorde jag innan köp av högtalare, och blev toknöjd, och vad jag förstått så ska man kunna låna hem högtalare och prova på hemma, har aldrig gjort det själv så kan inte uttala mig hur det funkar

 

Absolut, det har jag även tänkt att göra. :) Problemet för mig är att jag har ca 15mil till närmare Hifi-butik. Så låna hem och prova kommer nog tyvärr inte gå... 



#50

Postad 29 januari 2020 - 14:39

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Absolut, de ska jag kolla upp lite mer! :) Tack för tipset!



Absolut, det har jag även tänkt att göra. :) Problemet för mig är att jag har ca 15mil till närmare Hifi-butik. Så låna hem och prova kommer nog tyvärr inte gå...


Jag har cirka 5,5 mil till närmsta hifi butik, hifiklubben i Kristianstad Skåne, vi har inte alla lika mycket hifi butiker som Stockholm och Göteborg området har alls



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.